Inloggen
ADELAAR - ID 7958


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1850-12-24 / 1880-03-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'Casimiris' - (Cornelis de Graaf), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1849-12-15
Launch Date: 1850-07-27
Delivery Date: 1850-09-27
Technical Data

Net Tonnage: 232.00 lasts
Net Tonnage 2: 440.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 36.30 Meters Registered
Beam: 5.80 Meters Registered
Depth: 4.70 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1850
Datum agenda: 1850-12-24
Register nr: 18500759
Scheepsnaam: ADELAAR
Type: Bark
Lasten: 232
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Landré & Co., J.D.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Boulet, L.A.J.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-09-27 ADELAAR
Manager: Firma J.D. Landré & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1856-04-22 HERCULES
Manager: Firma Wed. van Hasselt & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 36.250,-

Date/Name Ship 1866-06-26 CATHARINA ELISABETH
Manager: D. Held, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: D. Held, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NJKG

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 34 van 1850, bark ADELAAR
eigenaren per medio december 1850

firma J.D. Landré & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/16e part)
L.A.C. Boulet, Amsterdam (schipper en 1/16e part)
J. van Iddekingen, Amsterdam (1/16e part)
Mr. F. de Wildt, Amsterdam (1/16e part)
J.W. Winter Momma, Amsterdam (1/16e part)
C.A. Spin, Amsterdam (1/16e part)
C. de Graaf, Amsterdam (2/16e part)
Mevr. Wed. J.L. Hendriks, geboren Cramer, Amsterdam (1/16e part)
H. Cannegieter, Amsterdam (1/32e part)
firma Van der Meulen & Zoon & Villerius, Amsterdam (1/32e part)
firma Mannoury & Van Seldam, Amsterdam (1/32e part)
firma Wed.Van der Voort & Co., Amsterdam (1/32e part)
firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (1/32e part)
P.J. Landry, ’s-Gravenhage (1/16e part)
Corn. Schnell, Utrecht (1/32e part)
firma J.C. van Heus & Zoon, Utrecht (1/32e part)
Mr. W.L. Sluyterman van Loo, Beverwijk (1/32e part)

 

 

 Bijlage bij cedule Amsterdam-64 van 1856

 Eigenaren van het barkschip HERCULES

 Firma Wed. van Hasselt & Co., Amsterdam (1/16e part)

 Firma Wed. van Hasselt & Co., Amsterdam q.q. (1/16e part)

 Jkvr. A.C. Broen, Amsterdam(1/8e part)

 Jkvr. C.M. van Hangest, Baronesse d’Yvoy, Amsterdam (1/8e part)

 Firma Blok & Matthijsen, Amsterdam (1/8e part)

 Jhr.Mr. H.M. van Weede, Amsterdam (1/16e part)

 J.W. Winter Momma, Amsterdam (1/16e part)

 Jhr.Mr. J. van Iddekinge, Amsterdam (1/16e part)

 T. de Wildt, Amsterdam (1/16e part)

 B.D. Bosscher, Amsterdam (1/16e part)

 Mr. R.J. toe Laer, Amsterdam (1/16e part)

 E. Croese, Amsterdam (1/32e part)

 Wilh. Pas, Amsterdam (1/32e part)

 en C. van Lennep, Haarlem (1/16e part)

 

 

 

Ship Events Data

1856-04-21: Sold at auction
Advertentie. Verkoping. H.J. Rietveld, B. Bakker Wz, J. Meijerink Meijer en J.J. van der Meulen, makelaars, zullen ten overstaan van de notaris Jacs. de Man, op maandag de 21e april 1856, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ in publieke veiling aan de meestbiedende of hoogst mijnende verkopen: een extra ordinair, welbezeild gekoperd barkschip, genaamd ADELAAR, laatst gevoerd door kapt. L.A.J. Boulet, groot volgens Nederlandse meetbrief 440 tonnen of 232 lasten, en dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en kettingen, als breder bij de inventaris vermeld.
Iemand nader onderricht begerende spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors Hoyman en Schuurman.
1866-05-22: Sold at auction
Advertentie. H.J. Rietveld, A.W. Abrahamsz, G.J. Boelen, A. Roland Holst, C.S. Oolgaard, E.G. Bosscher, W. van Rossem en E.C.A. Koll, makelaars, presenteren, als lasthebbende van hun principalen, op dinsdag de 22e mei 1866, ’s avonds te 6 uur, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, aan de meestbiedende of hoogstmijnende te verkopen:
Het extra ordinaire wel bezeild, gekoperd en kopervast barkschip HERCULES, gevoerd door kapitein J.F. Detering, volgens Nederlandse meetbrief groot 232 lasten of 440 tonnen. Gemeld schip ligt hier voor de stad.
Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengemelde makelaars, met de boekhouders Wed. Van Hasselt & Co., of met de cargadoors Bosscher & Co.
1867-09-00: Stranded
Batavia (geen datum). Het Nederlandse schip CATHARINA ELISABETH, met een volle lading van Soerabaija naar Nederland, is op Duifjes Eiland, bij Straat Bali, gestrand. De Gouvernementsstomer HERTOG BERNARD is derwaarts ter assistentie vertrokken.
1880-02-16: Sold at auction
Advertentie. C. Ament, P. Reineke, E.C.A. Koli, A.D. Strumphler en J.W. Held, makelaars, zullen als lasthebbende voor hun principaal, op maandag 16 februari 1880, des namiddags te 3 uur, in het lokaal Frascati, in de Nes te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, in veiling brengen (aan de meestbiedende of hoogst mijnende):
- Het extra ordinair wel bezeild kopervast en gekoperd 3-mast schoenerschip, genaamd CATHARINA ELISABETH, laatst gevoerd door kapt. A. Havinga, groot 396,85 ton nieuwe meting.
1880-03-00: Final Fate: Broken up

Gesloopt

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Louis Adrien Jules Boulet werd geboren te Amsterdam op 04 (of 02?) mei 1800.

Hij huwde met Geertruida Gezina Stadelaar, geboren te Loosdrecht op 15 februari 1800. Hij huwde voor de 2de maal met Hermina Maria Verhoop, geboren te Purmerend op 19 september 1813 en overleden 11 maart 1871.

De religie van Louis was Waalds. Hij woonde in 1853 op de Prinsengracht 327 en in 1854 op de Nieuwendijk

Louis overleed in maart 1867.

 

Louis Adrien Jules Boulet werd op 28 februari 1814 als leerling ingeschreven aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam004(531/1139). Volgens doopcedul nr.1139 werd hij gedoopt op 14 mei 1800 (vermoedelijk) te Amsterdam. Zijn ouders waren Louis Boulet, afkomstig uit Rijssel, rooms-katholiek en Elisabeth le Grand de Bologne de Byland, uit Parijs, gereformeerd. Beiden waren tijdens de inschrijving van Louis in leven en woonachtig op de “Roosegragt No90”. De vader had “thans geen beroep”.

Ten tijde van de inschrijving was Louis 14 jaar, 5 voet/2 duim groot en “heeft de natuurlijke kinderziekten gehad”.

Vanaf 01 juli 1814 wordt een driemaandelijkse voortgangsrapportage verzorgd:

“1 julij 1814  3/m rappt  kent de regth _ met. en een groot gedeelte van de evenredigh. ...

19 augustus 1815  als ledemaat (gereformeerd) aangenomen door DoChevallier

 25 septb 1815 geplt als cajuitwachter op het schip Johanna Maria Constantia Capn M.de Harder na Suriname (kapitein Matijs   de Harder dateerde per 21 september 1815 een monsterrol van de “Johanna Maria Constantia”011).

 5 aug 1815  heeft met A.H.Crombosch, Jan Hendk Stoelman en C.Clarisse als de meest gevorderde in de stuurmanskunst na      de Eereprijs gedongen doch is bij loting aan Clarisse is te beurt gevallen

16 julij 1816  van de reise terug met goede attestatie

1 octob 1816  Id. heeft op zijne reise weinig vergeten en is bezig zich verder te bekwamen ...

 9 mei 1817  geplt als jong matroos op het schip Graaf Bulouw (sic) Capitn Hendk Janssen naar de Berbice (Hendrik Jansen   (sic) dateerde per 07 mei 1817 een monsterrol van de Graaf van Bul(l)ow”011).

 17 novemb 1817  terug van de reise met goede attestatie  Verzoekt en bekomt zijn ontslag en attestatie alsmede certificaat       van vrijstelling van de nationale militie”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.A.J.Boulett werd met nr.361 effectief lid van Zeemanshoop per 11 juni 1833 op voorspraak van kapitein J.C.Luddens. Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de “Anna Geertruida”002.

In de Algemene Vergaderingen van het College Zeemanshoop van 04/11 juni 1833 is voorgedragen/benoemd tot effectief lid Louis Adrien Jules Boulett, 33 jaar, wonende op de Boomsloot 42 te Amsterdam, voerende het fregat Vrouw Hendrika, op voordracht van kapitein J.C.Ludders. Hij kreeg vlagnummer 361023.

Hij werd per 29 juli 1834 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop003.

L.A.J.Boulet was effectief lid van Zeemanshoop met vlagnummer 361 in de periode 1833 t/m 1836, met vlagnummer 248 in de periode 1836 t/m 1854 rn met vlagnummer 69 in de periode 1854 t/m 1867.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 oktober 1838 bericht kapitein L.A.J.Boulett dat hij is hertrouwd met een 13 jaar jongere vrouw. Hij vraagt naar de konsekwenties voor het lidmaatschap en krijgt daaromtrent informatie.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 februari 1852 is een melding door één van de leden dat kapitein Boulet “zijn Equipagie tegen Zeemanshoop inneemt.” Het Bestuur zal hierover de kapitein aanspreken. In de vergadering dd 30 maart 1852 staat een verslag van dat gesprek . Deze heeft opgemerkt “dat het was geschied in eene kwade luim, weshalve deze zaak alsnu wordt gehouden voor afgedaan.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 mei 1856 vraagt kapitein L.A.J. Boulett om een uitkering, die hem in de vergadering dd 24 juni 1856 wordt toegekend met ingang van 01 augustus 1856.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 januari 1857 staat een brief van kapitein L.A.J. Boulet, aanbiedende een werkje over de Zeevaart “verzoekende het aan Zeemanshoop te mogen opdragen”. Het verzoek wordt in handen gesteld van de Commissie Wetenschappelijke Zeevaart. In de vergadering dd 26 februari 1857 gaat het Bestuur accoord met het verzoek en in de vergadering dd 26 maart 1857 bedankt kapitein Boulet voor de toestemming.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 maart 1867 vraagt de wed. L.A.J.Boulet geb. H.M.Verhoop om de reglementaire uitkering welke haar op 02 mei 1867 wordt toegekend met ingang van 01 mei 1867.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 15 juli 1856 wordt gemeld dat aan kapitein L.A.J. Boulet per 01 augustus 1856 een uitkering is toegekend.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van 14 april 1857 staat vermeld een “Brief van Kapt. L.A.J.Boulet bedankende voor de aangenomen opdragt door het Collegie Zeemanshoop van zijn werkje getiteld “de Zeevaart “ en een exemplaar van hetzelve aanbiedende.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 07 mei 1867 staat vermeld dat per 01 mei 1867 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de we. L.A.J.Boulet geb. Verhoop.023.

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer         jaren       type        scheepsnaam                                                naam reder/boekhouder

        361             1833-1834  fregat     De Vrouw Hendrika Soc.van Scheepsbouw

                               1835        geen opgave van schip en boekhouder

        248             1836-1837  fregat     Jeannette Philippine Soc.van Scheepsbouw

                            1838-1843  fregat     Anna Geertruijda                                         H.Angelkot Willink

                               1844        geen opgave van schip en boekhouder

                            1845-1848  bark       A.R.Falck                                                      Boissevain en Co

                            1849-1853  bark       Adelaar                                                         J.D.Landré en Co

         69              1854-1855  bark       Adelaar                                                         idem

                            1856-1866  geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt L.A.J.Boulet als gezagvoeder gedurende:

  • 1834 t/m 1835 op het 3/m schip “Vrouw Hendrika”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Societeit voor Scheepsbouw te Amsterdam;
  • 1837 t/m 1838 van het fregat “Jeannette Philippine”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 670 ton o.m., varend voor de Societeit van Scheepsbouw te Amsterdam;
  • 1839 t/m 1844 van de bark “Anna Geertruida”, ex de Planter, gebouwd in 1827 op de werf Hollandia van C. van Swieten te Amsterdam, 322 ton, varend voor H.Angelkot Willink te Amsterdam. Het schip werd in 1844 verkocht.

Verhoeff086 vermeldt dat het schip in 1840 werd gekocht onder de naam “de Planter” van de Gebr. Heemskerk te Amsterdam;

  • 1846 t/m 1849 van de bark “A.R.Falck, gebouwd in 1846 te Alblasserdam, 651 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam;
  • 1850 t/m 1855 van de bark “Adelaar”, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 440 ton o.m., varend voor J.D.Landrë & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1857 voor rederij Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam en herdoopt in “Hercules”.

 

Overige bijzonderheden

“In 1846 was de “Anton Reinhard Falck” gebouwd voor Boissevain. Het verzoek voor deze bark van 338 last kwam uit Den Haag, waar invloedrijke personen een protegé, L.A.J.Boulet, een plaats als kapitein wilden bezorgen en in dat geval aandelen wilden nemen. Boulet blijkt commercieel een mislukking: over de eerste twee reizen, die veel te lang duren, vindt weinig uitkering plaats. Bovendien is hij een driftkop die voortdurend overhoop ligt met zijn ondergeschikten, die melden dat “de kapitein geen mens, maar een dier is“. Zijn ontslag kost Boissevain wel een paar slapeloze nachten. De reder wacht vervolgens driekwart jaar, tot zijn meest ervaren kapitein met de “Van der Werff” teruggekeerd is” (i.c. Pieter Teunisz van Duyvenbode050

Na een incident aan boord van de bark “Anna Geertruida” op 4 november 1839, op de retourreis van Padang naar Amsterdam ten NW van de Asforische eilanden, wordt de matroos Jacobus Bruining in de voetboeien gesloten. “Bruining had op die dag onder razen en vloeken zich achter de grote mast begeven en daar de derde stuurman Cornelis Ruygh gegrepen. Eerste stuurman Jacob Botter kwam tussenbeide en gaf Bruining opdracht zich koest te houden.” Bruining trok zich nergens wat van aan en ging door met vechten. Hij werd tenslotte overmeesterd en in de boeien geslagen. 104

Terugkomend van Batavia te Hellevoetsluis rapporteerde op 06 jun 1838 kapitein Bulsing: “Den 4 juni (1838) de “Janette Philiphine” kapt. Boulet onder de Singels”.005.

In de Harlinger Courant van 17 november 1852 staat het volgende bericht096:

Gepraaide schepen:

“Den 24 Aug. op 26o36’Z.Br. en 52o34’OL, Adelaar, Boulet, van Batavia naar Rotterdam.”

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Boulet(T), Louis Adrien Jules
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.F.Detering werd met vlagnummer 819 effectief lid van Zeemanshoop per 10 mei 1864 op voorspraak van N.van der Werff. Zijn schip was de "Hercules"002. Ten tijde van de inschrijving was Deterding 32 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 03/10 mei 1863 werd voorgedragen/benoemd als effectief lid J.F.Detering, oud 32 jaar, voerend de bark “Hercules”, voor rekening van de Wed. van Hasselt & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein N. van der Werff.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren                      type                 scheepsnaam             naam reder/boekhouder

       819                      1864-1865                bark                 Hercules                      Wed.van Hasselt en Co

                                     1866-1872                geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.F.Detering      Hercules                               28 november 1860                          07 december 1860 (1861?)

                           Hercules                               22 februari 1861                              14 januari 1862

J.F.Deterding    Hercules                               19 september 1862                         21 januari 1864

                           Hercules                               17 juli 1864                                      17 april 1866

 

 

Bouma025 vermeldt J.F.Deterding (moet zijn Detering) als gezagvoerder gedurende:

*   1857 t/m 1866 van de bark “Hercules” ex Adelaar, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 440 ton o.m., varend voor de wed. van Hasselt & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1867 voor D.Held te Amsterdam en was herdoopt in “Catharina Elisabeth”.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Elise en Henriette” onder kapitein J.F.Deterding staat vermeld op 19 augustus 1853 te Liverpool en op 23 deceember 1853 te Valparaiso, dus via Kaap Hoorn. Op 25 december was het schip te San Francisco maar gegevens over de terugreis ontbreken.121

 

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Detering, J.F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Krukkenberg (adres Haarlemerdijk UU-299) werd per 21 mei 1862 op voordracht van C.van der Zee en met vlagnummer 792 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Bij de inschrijving was zijn schip de "Jaqueline en Elize". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 20/27 mei 1862 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Harmen Krukkenberg, oud 38 jaar, voerend de brik “Jacqueline & Elize”, voor rekening van  W.L. van Coeverden, wonend op de Haarlemmerdijk UU 299 te Amsterdam, op voordracht van kapitein C. van der Zee.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        792                       1862-1864     brik                   Jacqueline en Elize                               W.L.van Coeverden

                                           1865           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.H.Krukkenberg                                 Jacqueline en Elize                                      20 mei 1862         12 oktober 1862

                                                                Jacqueline en Elize                                      geen melding        03 november 1864

                                                                Catharina Elisabeth                                     30 juni 1866         31 juli 1868

 

 

Bouma025 vermeldt J.H.Krukkenberg als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1865 van de schbrik “Jacqueline & Elise”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 287 ton o.m., varend voor M.C. van Hall & van Coeverden te Amsterdam. Het schip is in 1865 gestrand en wrak geraakt in Nederl. Oost-Indië;

*    1867 t/m 1868 van de bark “Catharina Elisabeth”, ex Hercules, ex Adelaar, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 440 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Krukkenberg, Jan Harmen
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.M.Brakke werd met nr.738 effectief lid van Zeemanshoop per 27 april 1858 op voorspraak van J.H.Schippers. Zijn schip was de “Plantagie Dordrecht”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 20/27 april 1858 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Johannes Marinus Brakke, oud 32 jaar, voerend de brik “Plantage Dordrecht”, voor rekening van Eyken, Sluijters en van Santen, op voordracht van kapitein J.H.Schippers.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                       type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

        738                       1858-1865                 brik                   Plantagie Dordrecht        Eyken, Sluyter en van Santen

                                      1866-1867                 sch.brik            Jacoba en Anna               D.Held

                                      1868-1873                 bark                  Catharina Elisabeth        D.Held

                                      1874-1876                 brik                   Petronella                         idem

                                        1876 “zonder schip”

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.M.Brakke                             Plantage Dordrecht                 14 maart 1860                                      21 november 1860

                                                  Planteg Dordrecht                   08 maart 1861                                      31 augustus 1861

                                                  Plantage Dordrecht                 19 december 1861                               23 mei 1862

                                                  Plantage Dordrecht                 25 juli 1862                                          04 maart 1863

                                                  Plantage Dordrecht                 08 mei 1863                                          23 september 1863

                                                  Plantage Dordreccht               30 december 1863                               26 juli 1864

                                                  Plantage Dordreccht               03 oktober 1864                                   22 juni 1865

                                                  Plantage Dordrecht                 1 september 1865                                02 april 1866

                                                  Jacoba & Anna                        28 juli 1866                                          01 februari 1867

                                                  Jacoba & Anna                        11 juni 1867                                         26 februari 1868

 

Bouma025 vermeldt J.M.Brakke als gezagvoerder gedurende:

  • 1859 t/m 1866 van de brik “Plantage Dordrecht”, gebouwd in 1857 te Groningen, 213 ton o.m., varend voor Eyken, Sluyter & van Santen te Amsterdam. Het schip voer in 1867 voor W.J.Langeveld Jr te Amsterdam en was herdoopt in “Lida”;
  • 1867 van de sch.brik “Jacob & Anna” ex Arend, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 248 ton o.m., varend voor G.H.L.Bakker te Amsterdam;
  • 1868 van hetzelfde schip maar nu varend voor D.Held;
  • 1869 t/m 1874 van de bark “Catharina Elisabeth”, ex Hercules, ex Adelaar, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 440 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam;
  • 1872 van de brik “Petronella” ex Meppel, gebouwd in 1863 te Alkmaar, 252 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. (was dit een tussenreisje in de periode met de “Catharina Elisabeth”?)
  • 1874 t/m 1876 van de brik “Petronella” ex Meppel, gebouwd in 1863 te Alkmaar, 252 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Brakke, Johannes Marinus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Woltherus Johannes Keun werd geboren te Oude Pekela op 10 september 1829 als zoon van Johannes Antoni Keun en Margaretha Hindriks Klatter.

Hij trouwde op 08 mei 1856 te Harlingen met Janna Visser, geboren te Harlingen op 12 juni 1829 als dochter van Jan Jansen Visser en Klaaske Haijes Bruinsma. Zij overleed te Hilversum op 17 oktober 1886.

Woltherus overleed te Egmond aan Zee na 23 augustus 1895.

Hij was kapitein op de Zeelust (1859-1871); de Catharina Elisabeth (tot 1874), de Neptun ( 1876-1881). Daarna was hij winkelier in 1881 en arbeider in 1895.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Wolterus J.Keun werd op 01 januari 1859 met vlagnummer H13 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was "Zeelust", boekhouder P.Rodenhuis Az. De wijze van contributiebetaling is niet vermeld. Hij was gehuwd met Jannig J.Visser, geen geboortedatum vermeld028-fol.078.

Hij was met vlagnummer 13 lid van het College in de periode 1859-1890034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Lid van het zeemanscollege Zeemansvoorzorg uit Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                 boekhouder/reder

        H13          1858-1866 brigt.      Zeelust (ex Catharina)                      P.Roodenhuys Nz, Harlingen

                           1867-1871 brigt.      Zeelust (ex Catharina)                      Repko & Co, Harlingen

                                                                   gestrand en wrak. Zeetijdingen 16-11-1871

                               1874        bark           Catharina Elisabeth

                                                                    (ex Hercules, ex Adelaar)                     D.Held, Amsterdam

                           1876-1881 bark           Neptun                                                      J.H.van Loon & Zn, Harlingen

                                                                   in 1881 in de Noordze verlaten. Zeetijdingen 27-10-1880037

 

Bouma025 vermeldt in de periode 1859 t/m 1871 kapitein W.J.Keun als gezagvoerder van de schoonerbrik “Zeelust (ex “Catharina”), gebouwd in 1833 te Emden, 156 ton, varend van 1858-1867 voor P.Roodenhuys te Harlingen en van 1867-1871 voor Repko & Co te Harlingen. Hij vermeldt géén “Catharina Elisabeth”met een kapitein Keun. Van 1877 t/m 1881 wordt kapitein W.J.Keun genoemd als gezagvoerder van de bark “Nepthun”,, gebouwd in 1856, 460 ton, varend voor J.H.van Loon & Zn te Harlingen.

 

Bouma (“Sailing vessels visiting the port of Harlingen 1818-1918 - Bouma 1994) meldt dat de schoonerbark “Zeelust” (gebouwd in 1833 te Emden) onder gezag van kapitein W.J.Keun, varend voor P.Roodenhuys te Harlingen, de haven van Harlingen is binnengekomen in 1859(1x), 1860 (1x), 1861(2x), 1862(1x), 1863(2x) 1864(4x), 1865(3x), 186691x), 1867(3x), 1868(3x), 1869(niet), 1870(3x) en 1871(2x). Bouma vermeldt wèl de bark “Neptun” binnenlopend in de haven van Harlingen in de periode 1866 en 1867 onder kapitein J.A.de Haan, varend voor J.H.van Loon te Harlingen, maar toen in 1877 kapitein W.J.Keun gezagvoerder was, werd Harlingen niet aangedaan.

 

Keun wordt niet genoemd in de lijst van monsterrollen van het Archief van de Waterschout in het Gemeentearchief te Amsterdam. Daar dit Archief geen latere vermeldingen heeft dan c. 1850 is dit niet verwonderlijk. Wellicht is er nog informatie te vinden in het Archief van de Amsterdamse Waterschout in het Rijksarchief te Haarlem, dat gegevens bevat uit de tweede helft van de 19e eeuw.

 

Het Gemeentearchief te Delfzijl heeft op nr. 1869-31 dd 24 mei 1869 een monsterrol op naam van kapitein Wolterus J.Keun, oud 39 jaar, woonplaats Harlingen op de brigantijn “Zeelust”, met 6 bemanningsleden.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

W.J.Keun                                        Zeelust                         16 juni 1860                         04 november 1860

 

Bouma025 vermeldt W.J.Keun als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1867 van de schbrik “Zeelust” ex Catharina, gebouwd in 1833 te Emden, 156 ton o.m., varend voor P.Roodenhuys Az te Harlingen;

*    1868 t/m 1871 van hetzelfde schip maar nu varend voor Repko & Co te Harlingen. Het schip is in 1871 gestrand en wrak geraakt;

*    1875 t/m 1876 van de bark “Catharina Elisabeth”, ex Hercules, ex Adelaar, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 440 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam;

*    1877 t/m 1881 van de bark “Neptun”, gebouwd in 1856, bouwplaats niet vermeld, 460 ton o.m., varend voor J.H. van Loon & Zn te Harlingen. Het schip werd in 1881 in de Noordzee verlaten.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Keun, Wolterus Johannes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Omgekomen met de schoener “Louisa” op 23 december  1883 in de Golf van Danzig. Zie ook hierna.

De schepen van de kapitein

Bouma025 zie ook 052 vermeldt J.C.Bruijn als gezagvoerder gedurende:

  • 1877 van de bark “Catharina Elisabeth”, ex Hercules, ex Adelaar, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 440 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam;
  • 1878 t/m 1880 op het 3/m schip “Goede Verwachting, gebouwd in 1841 op de werf de Raaf van C.H.Baay te Amsterdam, varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip werd in 1880 geslooptzie ook 052;
  • 1880 t/m 1882 op de 3/m schooner “Margaretha” ex Margareth, gebouwd in 1857 te Dundee, 120 ton o.m., varend voor C.de Groof te Vlissingen;
  • 1882 t/m 1883 op de 3/m schooner “Louisa” ex Politena, gebouwd in 1856, 299 ton n.m., varend voor C.de Groof te Vlissingen. Het schip verging in een storm van 23 december 1883, waarna een fles aanspoelde bij Pillau;
  • 1884 t/m 1885 op de brik “Elisabeth”, gebouwd in 1873 te Ahö, 290 ton o.m., varend voor de Groof & Co te Vlissingen. J.C.Bruijn werd opgevolgd door zijn broer W.Bruijn.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein Jacob Cornelis Bruin was van 1877 tot de sloop in 1880 gezagvoerder van de bark “De Goede Verwachting”, varend voor D.Held te Amsterdam. In 1880 begon de toen 36 jarige Vlielander bij rederij De Grooff & Co te Vlissingen als kapitein op de 3m.-schoener “Margaretha” (ex-Margareth). “In Juli-September 1883 maakte Kapt.Jacob Bruin met de Groof’s 309 tons driemast-schoener “Louise”, met een grotendeels Vlissinger bemanning, een reis van Middelburg naar Riga (aankomst 16 Augustus) en terug, vrijwel zeker met hout. Op haar volgende thuisreis van de Oostzee, is zij met man en muis vergaan in een vliegende storm in de Golf van Danzig; een fles met een briefje spoelde aan: “Louise, kapitein J.Bruin, op 23 Dezember  Diep in nood in de bogt van Danzig. Groet mijn lieve vrouw en kinderen tot in Ewigheid”.052

“Twee dagen voor Kerstmis in het jaar 1883 streed de driemastschoener “Louise” van de Vlissingse rederij De Groof een ongelijke strijd tegen een noordwesterstorm in de Dantziger Bocht … Kapitein Jacob Cornelis Bruijn schreef een afscheidsbriefje, stopte het in een fles en gooide die overboord. … Een paar dagen later, … werd de fles door een struinende jutter op het strand van Pillau gevonden … “In de nagt van 23 Dezember 1883 zijn wij in Nood in de bogt van Danzig, heden 10 uur Avonds. Ons schip staat 4 voet water in en alle zeilen zijn weg. Zoo wij moeten stranden. Kapitein J.C.Bruijn, Vlieland; Stuurman E.Stuit, Harlingen; … “. … Op de andere kant van het papiertje stond: “Louise, Kapitein J.C.Bruijn. Op den 23 Dezember Diep in nood in de bogt van Danzig. Groet mijn lieve vrouw en kinderen tot in Ewigheid. J.C.Bruijn”. … De jutter waarschuwde de havenautoriteiten en onmiddellijk werd een zoekactie op gang gebracht.” … Zij “troffen na lang zoeken de schoener in gekenterde toestand aan. Zij dreef op haar houtlading. Door het met water verzadigde hout aan dek en het heen en weer klotsende water in het ruim was zij waarschijnlijk gekapseisd en dus niet gestrand, … “. Het schip werd binnengesleept, afgekeurd en de houtlading werd verkocht. “Het was een grote strop voor de rederij, want het schip was niet verzekerd”.

“Jacob was de zesde zoon van postschipper Cornelis Bruijn en Gerritje Laribey. Zijn oudste broer Dirk … leefde niet meer; hij was op zee gebleven. De andere broers waren eveneens zeelui. … Bij de broers Bruijn was het gewoonte zich als roeier van de reddingsboot op het eiland beschikbaar te stellen als ze thuis waren. … Zo voer Jacob op 28 november 1878 mee naar de Duitse bark “Heinrich”, die noodseinen had gegeven. Onder moeilijke omstandigheden wisten Bruijn en zijn maats zeven opvarenden van het schip te redden … “. Ook was Gerrit roeier van de reddingsboot die op 08 maart 1881 hulp bood aan de Engelse “Levell Tartar. “Evenals de andere redders werd hij onderscheiden met de bronzen medaille van de Redding-Maatschappij. … Twee jaar na deze dappere daad werd Gerrit gevraagd het bevel over de brik “Elisabeth” (290 ton, bouwjaar 1873), de nieuwste aankoop van De Groof, op zich te nemen. De blijdschap van de familie Bruijn over Gerrits promotie sloeg om in ontsteltenis toen eind december bericht werd ontvangen van het overlijden van Jacob.”052.

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Bruin/Bruyn, Jacob Cornelis
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Ene A.Havinga, geboren 24 oktober 1840, afkomstig uit Veendam, behaalde zijn diploma met nr. 100 voor 1e stuurman aan de zeevaartschool te Veendam.099

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Havinga als gezagvoerder gedurende:

*                                                                                                                                     1878 t/m 1880 van de bark “Catharina Elisabeth”, ex Hercules, ex Adelaar, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 440 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip werd in 1880 gesloopt;

*                                                                                                                                     1880 t/m 1883 van de 2/mschoener “Zaandam” ex Henderika, gebouwd in 1868 te Veendam, 153 ton o.m., varend voor L.Heymeriks te Amsterdam;

*                                                                                                                                     1897 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Afrikaan”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 1000 ton n.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 28 mei 1878 staat het volgende bericht096:

Binnengekomen:

Riga  23 Mei Catharina Elisabeth, N.Havenga, Amsterdam”.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Havinga, A.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1850.34

DVD XI – 776 - 778
BIJLBRIEF

Naam schip ADELAAR

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 26 september 1850

type schip bark

bouwwerf/verkoper C. de Graaf, scheepsbouwmeester, werf Casimirus, op de hoogte van de Kadijk te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma J.L. Landré & Co., Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 232 tonnen of 140 lasten (meetbrief no.432, Amsterdam, 24 september 1850)

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 36,30 x 5,80 x 4,70 meter

kiellegging

tewaterlating 27 juli 1850

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 september 1850

nummer van registratie deel 60, folio 104, verso, vak 5

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 100908

Naam ADELAAR
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1850
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1850.34
foto IMG 3299 - 3300

CEDULE

Naam schip ADELAAR

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 20 december 1850

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. L.A.J Boulet, mede-eigenaar

grootte in tonnen 232 lasten of 440 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 december 1850

nummer registratie deel 60, folio 184, recto, vak 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de? ; het schip ligt thans te.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.
De vorige zeebrief werd op ingeleverd bij de ontvanger te ?????
(ten minste twee pagina’s van deze acte zijn niet gefotografeerd, overmaken in Haarlem)

researcher/datum research: ML / 290916





Bijlage bij eigendomsbewijs 34 van 1850, bark ADELAAR
eigenaren per medio december 1850

firma J.D. Landré & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/16e part)
L.A.C. Boulet, Amsterdam (schipper en 1/16e part)
J. van Iddekingen, Amsterdam (1/16e part)
Mr. F. de Wildt, Amsterdam (1/16e part)
J.W. Winter Momma, Amsterdam (1/16e part)
C.A. Spin, Amsterdam (1/16e part)
C. de Graaf, Amsterdam (2/16e part)
Mevr. Wed. J.L. Hendriks, geboren Cramer, Amsterdam (1/16e part)
H. Cannegieter, Amsterdam (1/32e part)
firma Van der Meulen & Zoon & Villerius, Amsterdam (1/32e part)
firma Mannoury & Van Seldam, Amsterdam (1/32e part)
firma Wed.Van der Voort & Co., Amsterdam (1/32e part)
firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (1/32e part)
P.J. Landry, ’s-Gravenhage (1/16e part)
Corn. Schnell, Utrecht (1/32e part)
firma J.C. van Heus & Zoon, Utrecht (1/32e part)
Mr. W.L. Sluyterman van Loo, Beverwijk (1/32e part)

ML / 290916

Naam ADELAAR
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1850
Toegang 198
Inventaris 3171

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1856.64

DVD XLIV – 2177-2180
CEDULE

Naam schip vroeger genaamd ADELAAR, thans door kopers te noemen HERCULES

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 31 juli 1856

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma Wed. van Hasselt & Co., Amsterdam, e.a. (zie bijlage)

te voeren door kapt. J.T. Detering

grootte in tonnen 232 lasten of 440 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken .

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 5 augustus 1856

nummer van registratie deel 70, folio 124, verso, vak 5.

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 12 augustus 1856

prijs NLG.

Bijzonderheden:
De laatste koopbrief wordt getoond; het schip had eerder een zeebrief, onder nr. 92 uitgegeven op 17 maart 1855, en was door de in de bijlage genoemde eigenaren gekocht.
Het schip ligt thans te Amsterdam


researcher/datum research: ML / 140710

Bijlage bij cedule Amsterdam-64 van 1856
Eigenaren van het barkschip HERCULES

Firma Wed. van Hasselt & Co., Amsterdam (1/16e part)
Firma Wed. van Hasselt & Co., Amsterdam q.q. (1/16e part)
Jkvr. A.C. Broen, Amsterdam(1/8e part)
Jkvr. C.M. van Hangest, Baronesse d’Yvoy, Amsterdam (1/8e part)
Firma Blok & Matthijsen, Amsterdam (1/8e part)
Jhr.Mr. H.M. van Weede, Amsterdam (1/16e part)
J.W. Winter Momma, Amsterdam (1/16e part)
Jhr.Mr. J. van Iddekinge, Amsterdam (1/16e part)
T. de Wildt, Amsterdam (1/16e part)
B.D. Bosscher, Amsterdam (1/16e part)
Mr. R.J. toe Laer, Amsterdam (1/16e part)
E. Croese, Amsterdam (1/32e part)
Wilh. Pas, Amsterdam (1/32e part)
en C. van Lennep, Haarlem (1/16e part)

ML / 140710

Naam ADELAAR
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1856.64

DVD XII – 6734
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip ADELAAR

plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 21 april 1856

type schip bark, gekoperd

bouwwerf/verkoper Jean Daniel Landré, commissionair te Amsterdam, als gemachtigde van de vergadering van de reders, gehouden te Amsterdam op 19 maart 1856.

gevoerd door kapt. L.A.J. Boulet

eigenaar/aankoper Frederik Eduard Enschedé, namens zijn firma Wed. Hasselt & Co., Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 232 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 36,30 x 5,80 x 4,70 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 april 1856.

nummer van registratie deel

notaris Jacobus de Man, notaris te Amsterdam

prijs NLG 36.250,-

bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam en het schip lag toen aan de werf Koning William op de hoogte van de Kadijk te Amsterdam.






researcher/datum research: ML / 080608

Naam ADELAAR
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1866.29

DVD XI – 8910-8912

CEDULE

Naam schip CATHARINA ELISABETH, voorheen genaamd HERCULES

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 15 juni 1866

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper D. Held, Amsterdam, enig eigenaar van het schip

te voeren door kapt. J.H. Krukkenberg

grootte in tonnen 232 lasten of 440 zeetonnen.

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 juni 1866

nummer van registratie deel 80, folio 72, verso, vak 7.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: de laatste koopbrief werd getoond benevens reçu van de laatste zeebrief van 8 juli 1864, no. 594.








researcher/datum research: ML / 100909

Naam CATHARINA ELISABETH
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1866
Toegang 198
Inventaris 3175