Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
J.Bakker was in 1864 de eerste gezagvoerder van het fregat “Hoek van Holland” van rederij W.Smit J.Dz.024.
J.Bakker was van 1871-1874 gezagvoerder van het stoomschip “Ariadne”, 1297 BRT en 120 PK, gebouwd in 1870 bij Pile & Co in Sunderland (UK) en onder directie van W.Ruys & Zonen. De “Ariadne” was het eerst stoomschip van de rederij W.Ruys & Zonen waarmee voor deze maatschappij en diens opvolgers het stoomtijdperk begon “Op 4 juli 1872 vertrok de Ariadne van Rotterdam naar New York, waar het op 27 juli 1872 arriveerde” In New York waren feestelijkheden “ter eere van de aankomst van de Ariadne, Kapitein Bakker, het eerste stoomschip dat de reis tusschen New York en Rotterdam heeft volbracht” (uit de Nieuwe Rotterdamsche Courant van 15 augustus 1872). Na deze maidentrip wordt het schip met kapitein Bakker weer in de Middellandse Zee-vaart geplaatst. “Als echter niet lang daarna de Atjeh-oorlog (1873/1874) uitbreekt is de Ariadne nogmaals pionier, want het is het eerste schip van Ruys, dat door het Suezkanaal vaart. Het wordt nl. uitgerust voor de Indische dienst ...”
In 1875 was J.Bakker gezagvoerder van het stoomschip “Groningen”, 3000 BRT, 1400 PK onder de vlag van de Stoombootreederij Rotterdamsche Lloyd. Op 21 januari 1875 verscheen een advertentie in de Nieuwe Rotterdamsche Courant waarin dit schip wordt genoemd als ingezet voor een “geregelde stoomvaart Rotterdam naar Java door het Suezkanaal voor passagiers en goederen ... uitmuntende inrichtingen voor passagiers. Het Nederlandsche Stoomschip GRONINGEN, kapt. J.Bakker vertrekt 6 Maart van Rotterdam naar Batavia, Samarang en Soerabaya”. Overigens werd deze advertentie gevolgd door één in de NRC van 12 februari 1875 waarin de mededeling dat de “Groningen” op 6 maart naar Java zal vertrekken vanuit Vlissingen. Dit omdat de Nieuwe Waterweg aanvankelijk veel moeilijkheden met zich meebracht024.
Het stoomschip “Ariadne” van W.Ruys & Zonen te Rotterdam werd niet meteen op Java ingezet. Het bleef tot 1873 verhuurd aan de Nederlandse regering ten behoeve van de Atjeh-oorlog. (p.11)
Uit: A.J.Mulder c.s. “De eeuw van de ‘Nederland’” Asia Maior 2003.
Bouma025 vermeldt J.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1869 van het ijzeren fregat “Hoek van Holland”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 801 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1871 t/m 1874 van de schroefstoomschip “Ariadne”, gebouwd in 1870 te Sunderland, 1291 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1875 op het schroefstoomschip “Groningen”, gebouwd in 1874 te Newcastle, 3000 ton o.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd/Wm.Ruys te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
J.Bakker verzorgde vanuit Vlissingen op 07 maart 1875 met de “Groningen” een troepentransport van 6 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 19 april 1875 na 43 dagen-65*.
Hij verzorgde vanuit Rotterdam op 21 augustus 1875 met de “Groningen” een transport van 9 officieren en 400 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 oktober 1875 na 43 dagen. Onderweg deserteerden 18 manschappen, waarvan er 11 wederom gevangen werden genomen en opgepikt door de “Conrad”. 1 manschap ontbrak te Batavia zonder opgave van reden065*.
vermoedelijk 2 verschillende personen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.J.Mets werd met vlagnummer 947 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 29 november 1853 op voorspraak van G.de Boer. Zijn schip was de "Verwachting"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 november 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Gerlof Jans Mets, oud 31 jaar, voerend de schoner “Verwachting”, op voordracht van kapitein G. de Boer. Hij kreeg vlagnummer 947 en per 01 mei 1854 nummer 553.023.
(Een) G.J.Mets was met vlagnummer R45 in de periode 1884 t/m 1905 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de maatschappijvlag mocht voeren maar geen aanspraak kon maken op financiéle tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
947 1853 schoner de Verwachting J.Teengs Telting te Alkmaar
553 1854-1857 schoner de Verwachting idem
1858-1860 brik De Zeevaart J.Teengs Telting te Edam
1861 brik De Zeevaart A.M.Balwé
1862-1864 bark Whampoa W.Ruys JDz te Rotterdam
1865 bark Whampoa W.Ruys & Zn te Rotterdam
1866-1870 bark Fop Smit idem
1871 stoomb. Fop Smit idem
1872-1873 geen vermelding van schip en boekhouder
1874-1877 fregat Cornelis Wernard Eduard W.Ruys & Zn te Rotterdam
1878-1880 geen vermelding van schip en boekhouder
G.J.Metz was in 1872 gezagvoerder van het stoomschip de "Fop Smit", 957 BRT, in gebouwd in Engeland in 1871 en aangekocht door W.Ruys en Zonen te Rotterdam. "... in oktober 1872 op weg van Odessa naar Montrose (Scotland) bij Falmouth gestrand en verloren"024 en 025.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein G.J.Mets met vlagnummer R45 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1885 ss. “Senior” 1099 ton varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
* 1886 ss. Limburg” 1818 ton varend voor Stoomv.-Mij Rotterdam te Rotterdam
* 1887 ss. “Zeeland” 2039 ton varend voor Stoomv.-Mij Rotterdam te Rotterdam
* 1888 ss. “Noord-Braband” 2404 ton varend voor Stoomv.-Mij Rotterdam te Rotterdam
* 1890, 1891 ss “De Carpentier” 1212 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
* 1892 ss. “Graaf van Bylandt” 1321 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
* 1893, 1894 ss. “Swaerdecroon” 648 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
* 1895 ss. “van Diemen” 1284 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
* 1896 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1897 t/m 1900 ss. “de Carpentier” 1282 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
* 1901, 1902 “Houtman” 1543 ton varend voor Kon.Paketv.-Mij te Rotterdam
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
G.J.Mets Zeevaart 25 januari 1858 24 juni 1861
Whampoa 04 juni 1862 niet vermeld
Whampo 26 januari 1865 12 januari 1866
Fop Smit 09 december 1867 21 oktober 1868
Bouma025 vermeldt G.J.Metz als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1860 van de sch.kof “Goede Verwachting”, gebouwd in 1840 te Monnikendam, 79 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Alkmaar. Het schip werd in 1860 gesloopt;
* 1863 t/m 1866 van de bark “Whampoa”, gebouwd in 1848 te Slikkerveer, 462 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
* 1871 van de bark “Fop Smit”, gebouwd in 1851 te Slikkerveer, 549 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor Burlage & Schumacher te Amsterdam en was herdoopt in “Ystroom”;
* 1872 van het ijzeren schroefstoomschip “Fop Smit”, gebouwd in 1871 te Sunderland, 957 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam. In oktober 1872 verongelukt bij Falmouth (zie hierna!) op weg van Odessa naar Montrose;
* 1874 t/m 1878 van de bark “Cornelis Wernard Eduard”, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 850 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1878 van het schroefstoomschip “Ariadne”gebouwd in 1870 te Sunderland, 1291 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
* 1887 van het schroefstoomschip “Limburg” ex Hampton, gebouwd in 1873 te Sunderland, 1813 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & JohnS.Hill te Londen. Het schip werd in 1887 verkocht naar Noorwegen als “Freja”;
* 1888 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;
* 1889 t/m 1890 van het schroefstoomschip “Noord Brabant”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2300 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & J.S.Hill te Rotterdam.
Bouma025 vermeldt H.Mets als gezagvoerder van/in:
* 1859 t/m 1861 van de brik “Zeevaart”, gebouwd in 1848 te Edam, 189 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Edam
(gezien de opgaven van Zeemanshoop001 is hier vermoedelijk sprake van een verkeerd initiaal)
Overige bijzonderheden
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door G.J.Metz.104.
Op 17 oktober 1872, tijdens een zware storm, strandde op de Schotse kust bij Montrose het ss “Fop Smit”. Het schip werd geabandoneerd. Het schip was op weg van Odessa naar Montrose. Later werd het door Engelse bergers geborgen en kwam in 1873 na reparatie als “Success” van John Machan te Dundee weer in de vaart. Op 11 juli 1885 zonk het schip bij Reval na op een rots te zijn gestoten.
Het ss. Fop Smit” werd gebouwd in 1871 bij W.Watsons, te Sunderland, mat 957 ton o.m. en voer voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam072.
G.Mets vervoerde vanuit Rotterdam een detachement landmachtmilitairen naar Batavia met de “Zeeland” op de volgende reis065*:
* Vertrek 07 april 1888. Aankomst 19 mei 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.
Zeeuwsche Zierikzeesche Courant 02 januari 1864
Uitgezeild van Brouwershaven op 31 december 1863 komend van Rotterdam op weg naar Batavia.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt K.C. de Gruiter als gezagvoerder gedurende:
* 1878 van het schroefstoomschip “Spartan”, gebouwd in 1865 te Glasgow, 433 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Gestrand op de Haisborough Sands;
* 1879 t/m 1881 van het schroefstoomschip “Ariadne”gebouwd in 1870 te Sunderland, 1291 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Frankrijk;
* 1882 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
* 1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
* 1888 t/m 1892 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1893 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
K.C.de Gruiter was in 1878 gezagvoerder van het stoomschip de "Spartan", 433 BRT, gebouwd in 1865 in Engeland en in 1871 aangekocht te Glasgow door W.Ruys & Zonen te Rotterdam. K.C.de Ruiter strandde met dit schip in 1878 op Hasborough Sands en sloeg wrak024 en 025.
K.C.de Gruiter was in 1893-1895 gezagvoerder van het stoomschip de "Salak", 2591 BRT, gebouwd in 1891 bij De Schelde in Vlissingen voor de N.V.Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam. "... de Salak (strandde) op 26 mei 1895 tijdens mistig weer op Bembridge Ledge (Isle of Wight). Na vlotbrenging bleek de schade dermate aanzienlijk te zijn, dat besloten moest worden het schip naar Rotterdam terug te laten komen. De lading werd met opvolgende schepen naar haar bestemming vervoerd, terwijl het schip bij "De Schelde" hersteld werd. Het noodlot achtervolgde echter de Salak, want in december van datzelfde jaar kwam het schip ter hoogte van Lissabon tijdens dikke mist in aanvaring met het Engelse s.s. Peace, dat daardoor zonk. De Salak redde de gehele bemanning en bracht deze naar Lissabon, waar tevens de voorlopige reparaties werden uitgevoerd. In januari 1896 kon de reis naar Java worden voortgezet, terwijl de definitieve reparatie eerst geschiedde na afloop van de rondreis"024 en 025.
Op 06 april 1878 om 07.00 uur v.m. strandde op de Hasborough Sands het ss. “Spartan” en ging verloren. Was op weg van Hamburg naar Londen.
Het ss “Spartan” werd gebouwd in 1865 bij Alec Stephen & Sons te Glasgow, mat 433 Brt. en voer voor Wm.Ruys & Zonen te Rotterdam072.
K.C.de Gruyter vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam naar Batavia met de “Gelderland” tijdens de volgende reizen065*:
* Vertrek 14 februari 1885. Aankomst 02 april 1885 na 47 dagen. 2 officieren en 42 manschappen.
* Vertrek 18 juli 1885. Aankomst 03 september na 47 dagen. 2 officieren en 42 manschappen.
* Vertrek 19 december 1885. Aankomst 04 februari 1886 na 47 dagen. 3 officieren en 115 manschappen.
* Vertrek 22 mei 1886. Aankomst 07 juli 1886 na 46 dagen. 3 officieren en 100 manschappen..
Vanuit Rotterdam met de “Batavia” op de volgende reizen:
* Vertrek 14 januari 1888. Aankomst 25 februari 1888 na 42 dage. 3 officieren en 63 manschappen. Bij aankomst was er 1 man méér aan boord zonder opgave van de herkomst.
* Vertrek 06 oktober 1888. Aankomst 17 november 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.
* Vertrek 29 juni 1889. Aankomst 09 augustus 1889 na 41 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.
* Vertrek 09 augustus 1890. Aankomst 18 september 1890 na 40 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
* Vertrek 22 augustus 1891. Aankomst 02 oktober 1891 na 41 dagen. 3 officieren en 83 manschappen.
* Vertrek 28 mei 1892. Aankomst 06 juli 1892 na 39 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.
* Vertrek 18 februari 1893. Aankomst 31 maart 1893 na 41 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.
Vanuit Rotterdam met de ”Salak” op de volgende reizen:
* Vertrek 02 september 1893. Aankomst 09 oktober 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 73 manschappen.
* Vertrek 06 januari 1894. Aankomst 13 februari 1894 na 38 dagen. 3 officieren en 80 manschappen.
* Vertrek 12 mei 1894. 17 juni 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.
* Vertrek 15 september 1894. Aankomst 21 oktober 1894 na 36 dagen. 4 officieren en 208 manschappen.
* Vertrek 19 januari 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.
* Vertrek 25 mei 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 47 manschappen.
* Vertrek 17 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.