Inloggen
Gezagvoerder

Bakker, J.

Naam: Bakker, J.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ARIADNE 1870 General Cargo schip Steamship 7880 Bekijk schip
GRONINGEN 1875 Vracht-/passagiersschip Steamship 8200 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

J.Bakker was in 1864 de eerste gezagvoerder van het fregat “Hoek van Holland” van rederij W.Smit J.Dz.024.

J.Bakker was van 1871-1874 gezagvoerder van het stoomschip “Ariadne”, 1297 BRT en 120 PK, gebouwd in 1870 bij Pile & Co in Sunderland (UK) en onder directie van W.Ruys & Zonen. De “Ariadne” was het eerst stoomschip van de rederij W.Ruys & Zonen waarmee voor deze maatschappij en diens opvolgers het stoomtijdperk begon “Op 4 juli 1872 vertrok de Ariadne van Rotterdam naar New York, waar het op 27 juli 1872 arriveerde” In New York waren feestelijkheden “ter eere van de aankomst van de Ariadne, Kapitein Bakker, het eerste stoomschip dat de reis tusschen New York en Rotterdam heeft volbracht” (uit de Nieuwe Rotterdamsche Courant van 15 augustus 1872). Na deze maidentrip wordt het schip met kapitein Bakker weer in de Middellandse Zee-vaart geplaatst. “Als echter niet lang daarna de Atjeh-oorlog (1873/1874) uitbreekt is de Ariadne nogmaals pionier, want het is het eerste schip van Ruys, dat door het Suezkanaal vaart. Het wordt nl. uitgerust voor de Indische dienst ...”

In 1875 was J.Bakker gezagvoerder van het stoomschip “Groningen”, 3000 BRT, 1400 PK onder de vlag van de Stoombootreederij Rotterdamsche Lloyd. Op 21 januari 1875 verscheen een advertentie in de Nieuwe Rotterdamsche Courant waarin dit schip wordt genoemd als ingezet voor een “geregelde stoomvaart Rotterdam naar Java door het Suezkanaal voor passagiers en goederen ... uitmuntende inrichtingen voor passagiers. Het Nederlandsche Stoomschip GRONINGEN, kapt. J.Bakker vertrekt 6 Maart van Rotterdam naar Batavia, Samarang en Soerabaya”. Overigens werd deze advertentie gevolgd door één in de NRC van 12 februari 1875 waarin de mededeling dat de “Groningen” op 6 maart naar Java zal vertrekken vanuit Vlissingen. Dit omdat de Nieuwe Waterweg aanvankelijk veel moeilijkheden met zich meebracht024.

 

Het stoomschip “Ariadne” van W.Ruys & Zonen te Rotterdam werd niet meteen op Java ingezet. Het bleef tot 1873 verhuurd aan de Nederlandse regering ten behoeve van de Atjeh-oorlog. (p.11)

Uit: A.J.Mulder c.s. “De eeuw van de ‘Nederland’” Asia Maior 2003.

 

Bouma025 vermeldt J.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*       1864 t/m 1869 van het ijzeren fregat “Hoek van Holland”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 801 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam;

*       1871 t/m 1874 van de schroefstoomschip “Ariadne”, gebouwd in 1870 te Sunderland, 1291 ton o.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*       1875 op het schroefstoomschip “Groningen”, gebouwd in 1874 te Newcastle, 3000 ton o.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd/Wm.Ruys te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.Bakker verzorgde vanuit Vlissingen op 07 maart 1875 met de “Groningen” een troepentransport van 6 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 19 april 1875 na 43 dagen-65*.

Hij verzorgde vanuit Rotterdam op 21 augustus 1875 met de “Groningen” een transport van 9 officieren en 400 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 oktober 1875 na 43 dagen. Onderweg deserteerden 18 manschappen, waarvan er 11 wederom gevangen werden genomen en opgepikt door de “Conrad”. 1 manschap ontbrak te Batavia zonder opgave van reden065*.