Inloggen
ALBERDINA - ID 7753


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-08-25 / 1898-06-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Nat. Official Number: 5289 GRON 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: One mast
Dekken: 1
Construction Data

G. Bodewes Geb.1856, overl. 1928.(generatie VI 35)

H.Bodewes .Geb 1858,overl.1912. (generatie VI 36)

Scheepsbouwer: Gebr. G. & H. Bodewes, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1897-07-00
Delivery Date: 1897-08-20
Technical Data

Gross Tonnage: 92.14 Gross tonnage
Net Tonnage: 88.63 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 25.10 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.25 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-08-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: ALBERDINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schuur, E.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1897-08-25, uitreiking60-

Ship History Data

Date/Name Ship 1897-08-20 ALBERDINA
Manager: Eiso Schuur, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Eiso Schuur, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBWL
Additional info: ALBERDINA (2)

Date/Name Ship 1899-00-00 LILLY MARIE
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1897-08-20: Dagregister deel 14 nummer 225, den twintigsten Augustus 1800 zeven en negentig. Ik ondergeteekende Eiso Schuur, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het koftjalkschip genaamd “Alberdina”, te Groningen te huis behoorende, ingevolge den meetbrief van den 28 Juli 1897, afgegeven door den scheepmeter te Martenshoek, gemeten op bruto 261.02 kubiek meter of 92.14 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op 251.09 kubieke meter of 88.63 tonnen van 2.83 kubieke meter, gebouwd te Martenshoek, hebbende een dek en een mast, thans liggende in de Westerhaven te Groningen en door mij bevaren wordende Getekend te Groningen, den 20 Augustus 1897. E. Schuur. In de kantlijn staat geschreven: 5289.
1898-04-04: Foundered, gezonken
NRC 080498
Pillau (opm: Baltiysk), 4 april. De Nederlandse tjalk ALBERDINA (opm: koftjalk, bouwjaar 1897) is hier hedenavond op 600 meter ten noord-oosten van de Noorderstrekdam in 6½ voet water gezonken. Mast en kluiverboom steken boven water uit.
1898-06-00: Sold to foreign country
Koningsbergen, na 8 juni 1898. Na berging is het schip ter plaatse verkocht.
1922-00-00: Final Fate: Stranded

In 1919 in de vaart als Lillie Marie - Klasen & Köser, Stettin (Rufzeichen JGPC) In 04.1919 Schiff wird im Stettiner Bodden besichtigt (BV-Reg. 1922)
Am 24.11.1919 wurde Kapt. Arend Reents (geb. 24.09.1870 Osthauderfehn) an Bord der LILLIE MARIE schwer verletzt, am 09.12.1919 verstorben. Am 24.08.1922 vor Dievenow gestrandet und verloren. Die 4-köpfige Besatzung wurde vom Dievenower Ruderrettungsboot abgeborgen. (GL-Reg. 1921, 1923, Bölk "Dievenow-Kolberg", S. 120).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Eiso Schuur werd geboren te Groningen op 14 november 1849 als zoon van schipper Hindrik Hindriks Schuur en Geesje Eises Pronk.

Hij trouwde te Groningen op 05 mei 1881 als schipper met Albertje Paap, geboren te Beneden Verlaat, gem.Veendam op 24 oktober 1854 als dochter van de zeeman, later schipper Jan Jans Paap en Grietje Everts Zoutman. Albertje overleed op 02 december 1922 te Groningen, 68 jaar.

Eiso Schuur overleed op 10 september 1934 te Groningen, 84 jaar, weduwnaar

Burgerlijke Stand gegevens vermelden Eiso Schuur als schipper/scheepskapitein in 1881, 1882, 1887, 1890, 1893, 1896, 1908, zonder beroep in 1912, 1929.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.H.Schuur was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “de Groninger eendracht” met vlagnummer 20 in de periode 1905 t/m 1912.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Schuur als gezagvoerder gedurende:

  • * 1884 t/m 1897 op de tjalk “Alberdina”, gebouwd in 1882, plaats niet genoemd, 65 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1897 verkocht naar Papenburg;
  • * 1898 van de koftjalk “Alberdina”, gebouwd in 1897, plaats niet vermeld, 89 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1898 bij Pillau gezonken;
  • * 1899 t/m 1915 van de stalen tjalk “Alberdina”, gebouwd in 1898 te Martenshoek, 96 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip kwam in 1916 onder commando van kapitein H.Schuur, geen reder genoemd.

 

 

Overige bijzonderheden

In 1897 verkocht E.Schuur zijn in 1882 gebouwde tjalk “Alberdina” van 65 BRT aan een Duitse reeder in Papenburg. Hij nam in hetzelfde jaar zijn nieuwe koftjalk “Alberdina” van 89 BRT in de vaart. Al in 1898 verspeelde hij dat schip bij Pillau. Op 14 oktober 1898 registreerde hij wederom een “Alberdina”, 100,64 BRT/95,67 NRT. Van 1898 was E.Schuur te Groningen eigenaar, terwijl van 1898-1902 hijzelf en van 1903-1913 Hendrik Schuur de kapiteins waren. In 1913 verkocht hij E.Schuur het schip voor f 7000,- aan H.Schuur. Deze laatste bleef tot 1916 eigenaar/kapitein, maar verkocht het in 1916 voor f 11.750,- aan kapitein/eigenaar G.P.de Vries. Het schip werd in 1917 door een Duitse onderzeeer ter hoogte van Scheveningen tot zinken gebracht, nadat de bemanning in de gelegenheid was gesteld het schip te verlaten. 097-070 en 154.

De gegevens kloppen niet met die uit Bouma. Deze gegevens van Mast lijken mij meer betrouwbaar.

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Schuur, Eiso
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Chappell, Reuben, Goole (1870-1940)

Omschrijving: Lilly Marie 1897 ex Alberdina am 24.08.1922 vor Dievenow gestrandet und verloren.
Collectie: Karting, H.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding
Algemene informatie

1897

Op 25-08-1897 wordt voor de ALBERDINA door kapt./ eigenaar Eiso Schuur uit Groningen een eerste zeebrief aangevraagd voor zichzelf.


NRC 010997
Delfzijl, 30 augustus. Hier ligt zeilklaar de nieuw koftjalk ALBERDINA, die vorige maand van stapel is gelopen te Martenshoek. Kapitein, tevens reder, is de heer E. Schuur te Groningen.
NVD 020997
Delfzijl, 31 Aug. De nieuwe kof tjalk ALBERDINA, de vorige maand van stapel gelaten te Martenshoek, ligt alhier zeilklaar. Kapitein tevens reder is de heer E. Schuur, te Groningen, die zijn vorig schip, eveneens ALBERDINA genaamd, in het begin van dit jaar naar Papenburg verkocht.
NRC 030997
Delfzijl, 2 september. De nieuwe koftjalk " ALBERDINA ", kapt. Schuur, vertrok heden van hier naar Stralsund.
AH 120997
Stralsund, 8 september. Aangekomen ALBERDINA, Schuur van Groningen.
NNO 160997
Stralsund, 10 september. Uitgezeild ALBERDINA, Schuur naar Barth.
AH 190997
Barth, 15 september. Vertrokken ALBERDINA, Schuur naar Rotterdam.
DT 021097
Vlie, 30 september. Binnengekomen ALBERDINA, E. Schuur van Barth.
SV 071097
Cargalijst Rotterdam. Van Barth per zeilschip ALBERDINA, kapt. Schuur. Cargadoor: P. Fauchey. 150.000 kilo tarwe.
RN 031197
Rotterdam, 2 november. Vertrokken ALBERDINA, Schuur met lijnkoeken naar Aalborg.
NVEC 241197
Aalborg, 18 november. Aangekomen ALBERDINA, Schuur van Rotterdam.
AH 221297
Holtenau, 19 december. Gepasseerd ALBERDINA, Schuur van Aalborg naar Pahlhude.

1898

SV 170298
Holtenau, 15 februari. Gepasseerd ALBERDINA, Schuur van Pahlhude naar Kopenhagen.
WIN 250298
Kopenhagen, 21 februari. Aangekomen ALBERDINA, Schuur van Pahlhude.
AH 140398
Stolpemünde, 11 maart. Aangekomen ALBERDINA, Schuur van Kopenhagen.
SV 260398
Stolpemünde, 24 maart. Uitgezeild ALBERDINA, Schuur naar Hammen.
NRC 080498
Pillau (opm: Baltiysk), 4 april. De Nederlandse tjalk ALBERDINA (opm: koftjalk, bouwjaar 1897) is hier hedenavond op 600 meter ten noord-oosten van de Noorderstrekdam in 6½ voet water gezonken. Mast en kluiverboom steken boven water uit.
PGC 090498
Pillau (opm: Baltiysk), 5 april. Het gezonken Nederlandse tjalkschip ALBERDINA, kapt. E. Schuur, was van Bornholm naar Elbing (opm: Elblag) bestemd. (opm: zie o.a. NRC 150698)
PGC 180498
Pillau (opm: Baltiysk), 13 april. Het gezonken Nederlandse tjalkschip ALBERDINA wordt gelicht. Duikers zijn bezig met het bergen. Het schip moet verzekerd zijn voor 15300 mark. De kosten van het lichten zullen ongeveer 10 à 11000 mark bedragen.
NRC 100498
Koningsbergen, 5 april. Omtrent het verloren gaan van de Nederlandse tjalk ALBERDINA bij Pillau (opm: Baltiysk) wordt van daar het volgende gemeld: De ALBERDINA, met een lading stenen van Hammern (Bornholm) naar Elbing (opm: Elblag) bestemd, geraakte tijdens dikke mist op de Oostzeekust tussen Tenkitten en Saltnicken op strand. Met twee van Pillau ontboden sleepboten slaagde men het vaartuig af te brengen en werd het langs de kust gesleept naar Pillau. De bemanning en bergers bemerkten echter, dat het vaartuig begon te zinken en gingen op de sleepboten over. Zoals in ons vorige nummer reeds vermeld, ligt het vaartuig op ongeveer 600 meter van de haven van Pillau gezonken. De heer H. Reimer heeft aangenomen het schip te lichten.
PGC 180498
Pillau (opm: Baltiysk), 13 april. Het gezonken Nederlandse tjalkschip ALBERDINA wordt gelicht. Duikers zijn bezig met het bergen. Het schip moet verzekerd zijn voor 15300 mark. De kosten van het lichten zullen ongeveer 10 à 11000 mark bedragen.
PGC 150698
Koningsbergen, 8 juni. Voor het bergen van de Nederlandse tjalkschip " ALBERDINA " met inhebbende lading is volgens de grondslagen van het contract 2730,71 Mark betaald.

Na de berging is het schip ter plaatse verkocht/ Koper onbekend.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1897
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
NNO = Nieuws van het Noorden
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuws van de Dag
NVEC = Nieuwe Veendammer Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SV = Scheepvaart
WIN = Winschoter Courant