Inloggen
WERKENDAM - ID 7224


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-11-00 / 1900-07-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1881
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Spar deck
Masten: Four masts
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Harland & Wolff Ltd., Queen's Island, Belfast, Great Britain
Werfnummer: 139
Launch Date: 1881-00-00
Delivery Date: 1881-03-29
Technical Data

Engine Manufacturer: James Jack & Co., Liverpool, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 4
Power: 2500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2 x 28 & 2 x 60 - 54.
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3639.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2668.00 Net tonnage
Deadweight: 4420.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 211000 Cubic Feet
 
Length 1: 410.3 Feet (British) Registered
Beam: 39.0 Feet (British) Registered
Depth: 28.9 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
112 78 430 0 0 620
Configuration Changes

Datum 00-00-1889
Type: Rebuilt
Omschrijving: De WERKENDAM, eind 1889 overgenomen, kwam in februari 1890 in de vaart, na enige kleine verbouwingen te hebben ondergaan.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-12-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: WERKENDAM
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Nederlands Amerikaanse Stoomboot Mij.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja
1889-12-10, uitvoering69-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1881-03-29 BRITISH KING
Manager: British Shipowners Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: British Shipowners Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1889-11-00 WERKENDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QCBH

Date/Name Ship 1900-07-27 KHARBINE
Manager: A. Bostelman, Novorossisk, USSR
Eigenaar: Chinese Eastern Railway Co. Ltd., Novorossisk, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Novorossisk / USSR

Ship Events Data

1893-08-24: Collision
Maassluis, 24 augustus 1893. De bomschuit DORP SCHEVENINGEN, schipper Roeleveld, aan boord hebbende 400 tonnen haring, is hedennacht met het stoomschip WERKENDAM in aanvaring geweest en verloor een zwaard en bekwam een gat aan stuurboordszijde.
1896-02-28: Damaged
Amsterdam, 28 februari 1896. Het stoomschip WERKENDAM van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, gisteren van Amsterdam te New York aangekomen, heeft een schroefblad verloren en moet te New York dokken.
1899-12-22: Collision
Maassluis, 22 december 1899. Het stoomschip WERKENDAM, van Rotterdam naar New York, werd hedennacht ten anker liggende ter hoogte van Vlaardingen aangevaren door het van Rotterdam komende stoomschip SILVIA. Vijf platen en spanten aan bakboord boven het potdeksel zijn ingedrukt of gebroken.
1900-07-26: Sold to foreign country
Londen, 26 juli 1900. Het stoomschip WERKENDAM van de Holland Amerika Lijn te Rotterdam is volgens rapport verkocht naar Rusland door tussenkomst van de heren H.E. Moss & Co te Londen.
1904-03-00: Final Fate: Sunk

De KHARBINE ( in Lloyd's register gespeld als HARBIN) werd medio maart 1904 , tijdens de Russisch - Japanse oorlog, ter versperring van de haveningang van Port- Arthur als blokschip, samen met nog een Russisch schip (HAILAR) bij de kust van Tiger's Tail tot zinken gebracht, met de boeg naar het Noorden, in positie 38°47'05'' NB en 121°14'45'' OL.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem werd geboren op 07 febr. 1859 te Nieuwediep (Den Helder) als z.v. Gerrit Bakker (loods) en Martje Lap.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*       1889 op het schroefstoomschip “Edam”, gebouwd in 1883, 3000 ton n.m., 500 pk, varend voor de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*       1890 t/m 1896 van het stalen schroefsoomschip “Werkendam”, gebouwd in 1881(?) te Belfast, 3657 ton n.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*       1897 t/m 1899 van het schrtoefstoomschip “Amsterdam”, gebouwd in 1880 te Dumbarton op de werf van Mc.Millan & Son, 3629 ton n.m., varend voor de Holland-Amerikalijn te Rotterdam;

*       900 en later van het ijzerenschroefstoomschip “Maasdam”, gebouwd in 1885 te Belfast, 4036 ton n.m., varend voor de Holland-Amerikalijn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift De Zee, Jg. 1902 staat een “Verslag der Commissie ter beoordeeling van Kompasjournalen uitgegeven door het Collegie Zeemanshoop van deze wedstrijd 1898-1899”:

De bronzen medaille werd uitgereikt aan kapitein W.Bakker, gezagvoerder van het ss “Amsterdam” en het ss. “Maasdam”.

 

In het tijdschrift De Zee, Jg.1897, p.71-75 staat een verslag van de Commissie tot beoordeeling van kompasjournalen. Daarin wordt de kwalificatie “goed” gegeven aan het journaal van het ss. “‘Werkendam” van kapitein W.Bakker.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege  Zeemanshoop dd 06 november 1902 bedankt  W.Bakker, kapitein van het ss “Statendam” voor de goede ontvangst van de bronzen medaille en het bijbehorende diploma.023. Dit betreft de medaille in de wedstrijd voor goed gehouden kompasjournalen in de periode 1898/99 door de Commissie voor de Wetenschappelijke Zeevaart. De gouden medaille ging naar kapitein C.Droogleever Fortuyn, de bronzen medaille naar kapitein G.Bona.

 

MCO 021104

Tot directeur van de Vissershaven te Scheveningen is door de raad benoemd de heer W. Bakker, gezagvoerder van de Ned.-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.

 

Nieuwe Vlaardingsche Courant 05.11.1904

De gemeenteraad van ’s-Gravenhage benoemde tot directeur der visschershaven te Scheveningen den heer W. Bakker, gezagvoerder der Holland—Amerikalijn te Rotterdam, met 28 stemmen, tegen op den heer A. E. J. N. Juta, oudmarine-officier te ’s-Hage, 1 stem en op den heer F. J. Schaalje, oud-marine-officier te ’s-Hage, 2 stemmen. Het salaris bedraagt 2500 gulden. 

 

NVC 23.11.1904

Wij vernemen, dat de directeur van de Visschershaven te Schevemngen, de heer Bakker, die den 15e dezer dit ambt heeft aanvaard, die dag door Burg. en Weth. is ontvangen en den 7den d.a.v. door de commissie van bijstand voor de visschershaven is geïnstalleerd. De directeur, die zich metterwoon zal vestigen in de nabijheid der haven, is van geboorte een Texelaar en in het zeemansleven opgevoed. Eerst bij de kleine vaart, ging hij, na het radicaal van stuurman te hebben verkregen, op de groote paart, o. a. in dienst der Maatschappij Nederland. Daarna werd hij gezagvoerder van de Holland Amerika Mij. De directeur is reeds aangevangen met het ontwerpen der administratieve organisatie voor de haven, de voorbereidende regeling van het sleepdienst- en sleephellingwezen, enz. Wat de stand der werkzaamheden aan de buitenhaven aangaat zal, naar men verzekert, binnenkort een stoomzuiger te werk worden gesteld van driemaal zooveel capaciteit als de tegenwoordige. Overigens valt nog niet op veel te rekenen, daar ook nog niet is uitgemaakt te wiens laste de opruiming van de verzanding van den mond der binnenhaven komt, van het rijk of van de gemeente. Ook moet nog de in den ingang van de buitenhaven gezonken caisson, welke den toegang zeer verspert, worden opgeruimd door middel van dynamiet, dan wel het gevaarte te doen zinken door middel van inspuiting. Ook moet er sprake zijn van verdieping der binnenhaven. (N. R. Crt.) Te Scheveningen wordt aan vele reeders het voornemen toegeschreven de thuis zeilende bomschuiten, welke spoedig de haringvisscherij eindigen, bij hoog water de haven in te sturen, hetzij geladen hetzij na lossing te Vlaardingen of te Maassluis. Reeds werd verzekerd dat een paar schuiten nog deze week de haven zouden inzeilen of daarin zich zouden doen sleepen.

 

Naast zijn werk als havenmeester zat de heer Bakker ook nog in de stuurlieden examen commissie tot 1931.

Verder kreeg hij ook nog De Ruyter medaille voor ???

 

https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/bakker-w/ 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Bakker, Willem

Externe informatie - Overig
Vereniging 'De Lijn' - Holland-Amerika Lijn: WERKENDAM (1889-1900)
Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten