Inloggen
Gezagvoerder

Bakker, Willem

Naam: Bakker, Willem
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
EDAM 1883 Vracht-/passagiersschip Steamship 1882 Bekijk schip
WERKENDAM 1881 Vracht-/passagiersschip Steamship 7224 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Willem werd geboren op 07 febr. 1859 te Nieuwediep (Den Helder) als z.v. Gerrit Bakker (loods) en Martje Lap.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*       1889 op het schroefstoomschip “Edam”, gebouwd in 1883, 3000 ton n.m., 500 pk, varend voor de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*       1890 t/m 1896 van het stalen schroefsoomschip “Werkendam”, gebouwd in 1881(?) te Belfast, 3657 ton n.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*       1897 t/m 1899 van het schrtoefstoomschip “Amsterdam”, gebouwd in 1880 te Dumbarton op de werf van Mc.Millan & Son, 3629 ton n.m., varend voor de Holland-Amerikalijn te Rotterdam;

*       900 en later van het ijzerenschroefstoomschip “Maasdam”, gebouwd in 1885 te Belfast, 4036 ton n.m., varend voor de Holland-Amerikalijn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift De Zee, Jg. 1902 staat een “Verslag der Commissie ter beoordeeling van Kompasjournalen uitgegeven door het Collegie Zeemanshoop van deze wedstrijd 1898-1899”:

De bronzen medaille werd uitgereikt aan kapitein W.Bakker, gezagvoerder van het ss “Amsterdam” en het ss. “Maasdam”.

 

In het tijdschrift De Zee, Jg.1897, p.71-75 staat een verslag van de Commissie tot beoordeeling van kompasjournalen. Daarin wordt de kwalificatie “goed” gegeven aan het journaal van het ss. “‘Werkendam” van kapitein W.Bakker.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege  Zeemanshoop dd 06 november 1902 bedankt  W.Bakker, kapitein van het ss “Statendam” voor de goede ontvangst van de bronzen medaille en het bijbehorende diploma.023. Dit betreft de medaille in de wedstrijd voor goed gehouden kompasjournalen in de periode 1898/99 door de Commissie voor de Wetenschappelijke Zeevaart. De gouden medaille ging naar kapitein C.Droogleever Fortuyn, de bronzen medaille naar kapitein G.Bona.

 

MCO 021104

Tot directeur van de Vissershaven te Scheveningen is door de raad benoemd de heer W. Bakker, gezagvoerder van de Ned.-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.

 

Nieuwe Vlaardingsche Courant 05.11.1904

De gemeenteraad van ’s-Gravenhage benoemde tot directeur der visschershaven te Scheveningen den heer W. Bakker, gezagvoerder der Holland—Amerikalijn te Rotterdam, met 28 stemmen, tegen op den heer A. E. J. N. Juta, oudmarine-officier te ’s-Hage, 1 stem en op den heer F. J. Schaalje, oud-marine-officier te ’s-Hage, 2 stemmen. Het salaris bedraagt 2500 gulden. 

 

NVC 23.11.1904

Wij vernemen, dat de directeur van de Visschershaven te Schevemngen, de heer Bakker, die den 15e dezer dit ambt heeft aanvaard, die dag door Burg. en Weth. is ontvangen en den 7den d.a.v. door de commissie van bijstand voor de visschershaven is geïnstalleerd. De directeur, die zich metterwoon zal vestigen in de nabijheid der haven, is van geboorte een Texelaar en in het zeemansleven opgevoed. Eerst bij de kleine vaart, ging hij, na het radicaal van stuurman te hebben verkregen, op de groote paart, o. a. in dienst der Maatschappij Nederland. Daarna werd hij gezagvoerder van de Holland Amerika Mij. De directeur is reeds aangevangen met het ontwerpen der administratieve organisatie voor de haven, de voorbereidende regeling van het sleepdienst- en sleephellingwezen, enz. Wat de stand der werkzaamheden aan de buitenhaven aangaat zal, naar men verzekert, binnenkort een stoomzuiger te werk worden gesteld van driemaal zooveel capaciteit als de tegenwoordige. Overigens valt nog niet op veel te rekenen, daar ook nog niet is uitgemaakt te wiens laste de opruiming van de verzanding van den mond der binnenhaven komt, van het rijk of van de gemeente. Ook moet nog de in den ingang van de buitenhaven gezonken caisson, welke den toegang zeer verspert, worden opgeruimd door middel van dynamiet, dan wel het gevaarte te doen zinken door middel van inspuiting. Ook moet er sprake zijn van verdieping der binnenhaven. (N. R. Crt.) Te Scheveningen wordt aan vele reeders het voornemen toegeschreven de thuis zeilende bomschuiten, welke spoedig de haringvisscherij eindigen, bij hoog water de haven in te sturen, hetzij geladen hetzij na lossing te Vlaardingen of te Maassluis. Reeds werd verzekerd dat een paar schuiten nog deze week de haven zouden inzeilen of daarin zich zouden doen sleepen.

 

Naast zijn werk als havenmeester zat de heer Bakker ook nog in de stuurlieden examen commissie tot 1931.

Verder kreeg hij ook nog De Ruyter medaille voor ???

 

https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/bakker-w/