Inloggen
VIER GEBROEDERS (DE) - ID 7014


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-09-00 / 1916-11-04 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1889
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf, van der ,Geert Willem.., Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1889-00-00
Delivery Date: 1889-09-00
Technical Data

Gross Tonnage: 81.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 68.00 Net tonnage
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.26 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.45 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.91 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.09 Meters Depth, moulded
Draught: 1.85 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1895
Datum agenda: 1895-04-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: VIER GEBROEDERS, DE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Holwerda, E.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: nieuwe
1895-04-08, uitreiking79-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-09-00 DE VIER GEBROEDERS
Manager: A. Corperaal, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: A. Corperaal, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWJH

Date/Name Ship 1889-10-14 DE VIER GEBROEDERS
Manager: Einte Holwerda (Gass), Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Einte Holwerda (Gass), Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PWJD

Date/Name Ship 1898-00-00 DE VIER GEBROEDERS
Manager: Hendrik Holwerda Eintezn, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Holwerda Eintezn, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PWJD

Date/Name Ship 1915-00-00 HOLLAND
Manager: Willem Eeftingh Kzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Willem Eeftingh Kzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBQL

Ship Events Data

1890-00-00: Tussen 1 april en 1 juli 1890 aangekocht en onderscheidingssein ontvangen - PWJD. 226.40 m3 / 79.91 tonnen.
1904-03-04: Collision
NRC 04.03.1904: Londen, 2 maart. Het Nederlandse schip (opm: tjalk) de VIER GEBROEDERS, schipper Blaak, is met het te Deptford gemeerd liggende stoomschip SOUTHEND BELLE in aanvaring geweest, waardoor beide schepen beschadigd werden. De VIER GEBROEDERS werd door de sleepboot CAPTAIN geassisteerd en zette de reis naar Ratcliffe Cross Wharf voort.
1913-00-00: Sale/Verkoop
Advertentie: Te koop zeetjalk de “Vier Gebroeders” bevaren door H. Holwerda groot 68.13 reg. tons draagvermogen 130 tons op dieplaatmerk of 40 standaard hout. Te bevragen bij H. van der Werf, scheepsbouw te Stadskanaal.
1916-11-04: Final Fate: Stranded

04.11.1916: De tjalk "Holland" uit Groningen, op weg van Hernosand naar Vlaardingen met een lading hout, slaat tijdens zwaar weer op de pier van Skagen, nadat het van de ankers is geslagen en vergaat. De bemanning wordt gered. Bron: De Zee 1917
1916-11-06: Final Fate:
NRC 06.11.1916. Rotterdam, 6 november: Men seint ons uit Londen: Volgens een telegram uit Frederikshaven is de met hout van Hernosand naar Nederland bestemde Nederlandsche tjalk "Holland" op de pier te Skagen geslagen. Het schip staat vol water. De bemanning is gered.
NRC 07.11.1916. Rotterdam, 7 november: Men seint ons uit Hamburg: De Nederlandsche tjalk "Holland"(zie avondblad van 06.11.1916) te Groningen thuisbehoorende, is middendoor gebroken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Holwerda als gezagvoerder gedurende:

*    1891 tot nà 1900 van de ijzeren tjalk “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1889 te Stadskanaal, 80 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit GasselterNijveen.

 

Overige bijzonderheden

In het boek WIE ZEE HOUDT WINT DE PRIJS. 150 jaar Koninklijk Zeemanscollege De Groninger Eendracht. door Hylke Speerstra, Uitgegeven door het Koninklijk Zeemanscollege “De Groninger Eendracht”, 1980101 staat op de pp. 87-88 een beschrijving van het zeemansleven van Einte Holwerda.:

“Als het Zeemanscollege (De Groninger Eendracht) in 1880 haar gouden jubileum viert en de eerste jaren tachtig een wat minder goede tijd inluiden, is Einte Holwerda al schipper op een eigen schip. … We weten niet veel van deze eenvoudige maar bekwame man. Doch een paar dingen staan vast: Hij werd van tuindersknechtje een ronde varensman met handelsgeest. Hij houdt van zijn vak. En van zijn nieuwe domicilie Gasselternijveen. Zijn tjalk zou hij later met liefde en overgave vereeuwigen in een fraai handgemaakt model. In Gasselternijveen vindt Einte Holwerda tenslotte ook zijn laatste rustplaats.   Er is sinds de dagen van overgrootvader Einte Holwerda een eeuw verstreken. Het sierlijke modelletje van de tjalk, de Vier Gebroeders, pronkt nu in de directiekamer, … “

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Holwerda, Einte

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Holwerda als gezagvoerder gedurende:

*    1897 en later van de koftjalk “Esperance” ex Erndte, gebouwd in 1872 te Sappemeer, 63 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Gasselter Nijveen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Holwerda, H.

Algemene informatie

2 maart  1916  Nieuwsblad voor Gasselternijveen en Omstreken:  Dinsdag j.l. kreeg de familie Eeftingh bericht dat het schip “Holland“ met verlies van ankers en kettingen was aangekomen in  Ramsgate (Engeland ). Dat de schipper, hun man en zoon Willem Eeftingh overboord was geslagen en jammerlijk verdronken. Nader bericht zegt dat het schip nog ongeveer 20 mijlen van Scheveningen was verwijderd toen het ongeluk gebeurde. Door noodweer konden ze het schip niet binnenbrengen en is alzoo teruggedreven naar Engeland. Men kan zich de toestand der vrouw maar evenzeer van de familie indenken. Schip verloren zoals de heer Wijbrands is veel verloren, doch zoals dit leven verloren is al verloren.
Op 16 mei 1916 oordeelde de Raad voor de Scheepvaart dat het schip onvoldoende bemanning had. Die had uit tenminste vier personen moeten bestaan

De overlijdensadvertentie van Willem Eeftingh Kzn. was kapitein-reder op de “Holland". Heden ontvingen wij het treurig bericht dat onze geliefde Echtgenoot en der kinderen zorgdragende Vader W.Eeftingh Kzn. in den ouderdom van bijna 37 jaren in de Noordzee zijn graf in de golven heeft gevonden, mij nagelaten vier kinderen, te jong om het groot verlies te beseffen. De vaste hoop op een zalig wederzien lenigt eenigzins onze smart. Wed-W. Eeftingh-Holwerda en kinderen.
Gassetternijveen, 1 Maart 1916.
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Teboekgesteld Winschoten in deel 13 nummer 2164.
Notaris M.A. Vroom te Stadskanaal, toegang 119, inv. nr. 76, aktenummer 271, 14 okt. 1889.
Notaris M.A. Vroom te Stadskanaal, toegang 119, inv. nr. 105, aktenummer 3726, 31 jan. 1900