Inloggen
SOERABAJA - ID 6031


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1884-01-06 / 1904-11-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1884
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 36
Contractor: none
Date Laid Down: 1883-04-07
Launch Date: 1883-11-17
Delivery Date: 1884-01-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Machine number 43. 2 Cil. ketels No. 60 + 61 van KMS.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2227.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1630.00 Net tonnage
Deadweight: 2500.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 94.49 Meters Registered
Beam: 11.20 Meters Registered
Depth: 8.23 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
26 16 0 0 0 42
Configuration Changes

Datum 00-04-1895
Type: Rebuilt
Omschrijving: Tussen begin april en half juni 1895 bij De Schelde in het dok te Middelburg verbouwd, verlengd en van nieuwe machine en ketels voorzien. Herdoopt in SMEROE. GRT 2441, NRT 1804. L 323,6, B 37,0, H 25,3.

Datum 00-00-1900
Type: Conversion
Omschrijving: De SMEROE is in 1900 uit de passagiersdienst gehaald en deed sindsdien dienst als vrachtschip in de extra dienst, weer verdoopt tot SOERABAJA. Eind september 1900 vertrok zij als zodanig in de cargadienst van Rotterdam naar Batavia.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1884
Datum agenda: 1884-01-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: SOERABAYA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1884-01-17, uitreiking zb91-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1884-01-06 SOERABAJA
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSKG

Date/Name Ship 1895-00-00 SMEROE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSHR

Date/Name Ship 1900-00-00 SOERABAJA
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSKG

Date/Name Ship 1904-11-00 SOERABAJA
Manager: Michael Jebsen, Hamburg, Germany
Eigenaar: Michael Jebsen, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1905-11-21: Final Fate:
Vergaan bij Cape Menshikoff, op reis van de Amur-river naar Wladiwostok.

Gezagvoerders

Familiegegevens

Simon werd geboren op 25.12.1834 te Texel als z.v. Karel Otto en Antje Plaasman.

 

Simon (22) (zeeman) trouwde op 22.10.1857 te Amsterdam met Antonetta Juliana Elizabeth Kelder (22) – geb. 08.10.1835 te Amsterdam – d.v. Jan Willem Kelder en Anthonette Juliana Elisabet van Wijk.

 

Simon overleed op 13.03.1902 te Rotterdam (67).  

 

Kinderen

-    Antonia Juliana Elisabeth – geb. 28-01-1860

-    Maria Antonette – geb. 17.07.1862

-    Carel Cornelis – geb. 18.10.1864

-    Wilhelmina Anthonetta – 18.10.1868

-    Anna Cornelia – geb. 09.12.1870

-    Simon Otto (1882-1883) - Alle kinderen geboren te Amsterdam.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Simon Otto werd geboren op 25 december 1834 te Amsterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Karel Otto en Antje Plaasman.

Hij was getrouwd met Antoinetta Juliana Elizabeth Kelder, geboren 08 oktober 1835 te Amsterdam, Nederlands Hervormd. Hij overleed te Rotterdam aan de Westerkade op 13 maart 1902. Dit overlijdensjaar klopt niet met de opgave uit 1893 in het betreffende Jaarverslag van de Rotterdamse Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Is er sprake van twee opeenvolgende personen?005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Otto was met vlagnummer R73 in de periode 1862 t/m 1882 effectief lid en van 1883 t/m 1893 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Kennelijk is hij in dat jaar gewisseld van lidmaatschapstype. Een vlaglid mocht wèl de Maatschappijvlag voeren, maar had geen recht op financiële tegemoetkoming en058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1893 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1893 als lid voor de vlag is overleden058  (Is niet correct)

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein S.K. Otto met vlagnummer R73 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1862, 1863           van de bark “Schoonderloo”                     253 last              voor T. van Holst te Delfshaven

1864                      van het fregat “Vier Gezusters”                389 last              voor T. van Holst te Delfshaven

1865 t/m 1867     van het fregat “Vier Gezusters”                389 last              voor Wed. T. van Holst te Rotterdam

1874, 1877           van het fregat “Hoek van Holland”          622 last              voor W.Ruijs & Zonen te Rotterdam

1878                      geen vermelding van schip en boekhouder

1880                      van het ss. “Senior”                                     1099 last            voor W.Ruijs & Zonen te Rotterdam

1881, 1882           van het ss “Gelderland”  2177 last            voor W.Ruijs & Zonen & Co te Rotterdam

1883, 1885           van het ss “Soerabaja”   c.2200 last         voor Wm. Ruijs & Zonen te Rotterdam

1886  t/m 1888    van het ss “Zuid Holland”                          2258 last            voor Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

1890, 1891, 1892 van het ss “Merapi”                                    2570 ton            voor Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt S.Otto als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1864 van de bark “Schoonderloo”, gebouwd in 1852 te Krimpen, 479 ton o.m., varend voor T. van Holst te Delfshaven;

*    1865 t/m 1871 van het fregat “Vier Gezusters”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 737 ton o.m., varend voor de wed. T.van Holst te Delfshaven;

*    1873 t/m 1878 van het ijzeren fregat “Hoek van Holland”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 801 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1878 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Julius”;

*    1880 t/m 1881 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Gelderland, gebouwd in 1878 te Midlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1884 t/m 1886 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1887 t/m 1890 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1891 t/m 1895 op het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm>Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

S.Otto vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam met de “Gelderland” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 01 april 1882. Aankomst 20 mei 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 26 augustus 1882. Aankomst 08 oktober 1882 na 43 dagen. 1 officier en 29 manschappen.

Vertrek 21 januari 1882. Aankomst 17 maart 1883 na 56 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vertrek 23 juni 1883. Aankomst 07 augustus 1883 na 45 dagen. 2 officeren en 38 manschappen.

Vertrek 10 november 1883. Aankomst 29 december 1883 na 49 dagen. 3 officieren en 32 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Soerabaya” op de volgende reizen:

Vertrek 22 november 1884. Aankomst 08 januari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

Vertrek 25 april 1885. Aankomst 10 juni 1885 na 46 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 17 juli 1886. Aankomst 27 augustus 1886 na 41 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Zuid-Holland” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 07 mei 1887. Aankomst 17 juni 1887 na 41 dagen. 2 officieren en 33 manschappen. In Marseille wer 1 man aan boord genomen en bij aankomst in Batavia waren er 4 man meer aan boord zonder opgave van reden.

Vertrek 24 september 1887. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 56 manschappen.

Vertrek 16 juni 1888. Aankomst 29 juli 1888 na 43 dagen. 2 officieren en 65 manschappen.

Vertrek 19 april 1890. Aankomst 30 mei 1890 na 41 dagen. 3 officieren en 63 manschappen.

Vertrek 06 september 1890. Aankomst 16 oktober 1890 na 40 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Merapi” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 06 februari 1892. Aankomst 16 maart 1892 na 39 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

Vertrek 22 oktober 1892. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 04 maart 1893. Aankomstdatum 11 april 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

Vertrek 11 november 1893. Aankomstdatum20 december 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Vertrek 17 maart 1894. Aankomstdatum 25 april 1894 na 39 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

Vertrek 21 juli 1894. Aankomstdatum 01 september 1894 na 42 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

Vertrek 10 november 1894. Aankomstdatum 18 december 1894 na 38 dagen. 4 officieren en 145 manschappen.

Vertrek 16 maart 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

Vertrek 28 september 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Otto, Simon Karelsz
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: SOERABAJA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SOERABAJA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: SOERABAIJA in het Suezkanaal. Gezien de grijze romp zal deze foto tussen 1890 en 1895 zijn gemaakt.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SMEROE, een foto van 10-07-1899
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: SMEROE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

 

NRC 080184. Vlissingen, 7 januari. Gisteren had de proeftocht plaats van het stoomschip SOERABAJA, gebouwd aan de Koninklijke Maatschappij De Schelde voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd en bestemd voor de maildienst naar Nederlands Indië. Met de trein van 9½ uur kwamen uit Rotterdam een aantal genodigden aan, zomede de directeur van de Rotterdamsche Lloyd, de heer W. Ruys. Onmiddellijk na aankomst op het schip, dat in de grote schutkolk lag, werd de reis aangevangen. Van de beginne af ging alles uitstekend. De steven werd terstond zeewaarts gericht en na de lichtschepen de Wielingen en de Wandelaar te zijn gepasseerd, was men 5 mijlen buiten de uiterboei, met flinke bries en tamelijke zee gekomen, toen, in afwijking van het aanvankelijke voornemen om rechtstreeks naar Rotterdam te stomen, omstreeks 1 uur tot de terugkeer naar Vlissingen werd besloten, ten einde de passagiers aldaar aan wal te zetten. Gedurende deze terugtocht, welke in omstreeks 3½ uur was volbracht, werd de kantoorvlag van de Rotterdamsche Lloyd in top gehesen, zijnde het teken dat het schip door genoemde maatschappij was aanvaard geworden, na de goedkeuring van schip en machine. Er werd geconstateerd dat de vaart van het schip 11½ mijl beliep, met een krachtsontwikkeling van de machine van 1150 ind. paardenkracht bij 70 omwentelingen. De machine heeft niet de minste last gehad van heet lopen. Op de rede van Vlissingen teruggekeerd, had aan boord een diner plaats, waarbij een aangename stemming heerste en menige vleiende toost voor de Maatschappij De Schelde werd uitgebracht. Bij de nogal woelige zee bleek enige moeilijkheid om met een sleepboot langszijde van de SOERABAJA te komen en daarom vertrok een giek van boord om een sleepboot te gaan halen, doch deze werd met 2 gasten en 4 zeelieden door wind en stroom medegevoerd en eerst des nachts ten 2 ure ver de rivier op door de bemanning van het Loodswezen met hun zeilboot teruggevonden en op sleeptouw genomen. Terwijl intussen vier personen werden aangeworven om als runners dienst te doen, verliet ten 12 ure de SOERABAJA de rede van Vlissingen met bestemming naar Rotterdam. Hiermee is de grote bestelling van de Rotterdamsche Lloyd aan de Koninklijke Maatschappij De Schelde voltooid.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten