Inloggen
SOERABAJA - ID 6031

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1884
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Full scantling
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 36
Contractor: none
Date Laid Down: 1883-04-07
Launch Date: 1883-11-17
Delivery Date: 1884-01-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Machine number 43. 2 Cil. ketels No. 60 + 61 van KMS.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2227.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1630.00 Net tonnage
Deadweight: 2500.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 94.49 Meters Registered
Beam: 11.20 Meters Registered
Depth: 8.23 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
26 16 0 0 0 42
Configuration Changes

Datum 00-04-1895
Type: Rebuilt
Omschrijving: Tussen begin april en half juni 1895 bij De Schelde in het dok te Middelburg verbouwd, verlengd en van nieuwe machine en ketels voorzien. Herdoopt in SMEROE. GRT 2441, NRT 1804. L 323,6, B 37,0, H 25,3.

Datum 00-00-1900
Type: Conversion
Omschrijving: De SMEROE is in 1900 uit de passagiersdienst gehaald en deed sindsdien dienst als vrachtschip in de extra dienst, weer verdoopt tot SOERABAJA. Eind september 1900 vertrok zij als zodanig in de cargadienst van Rotterdam naar Batavia.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1884
Datum agenda: 1884-01-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: SOERABAYA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1884-01-17, uitreiking zb91-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1884-01-06 SOERABAJA
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSKG

Date/Name Ship 1895-00-00 SMEROE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSHR

Date/Name Ship 1900-00-00 SOERABAJA
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSKG

Date/Name Ship 1904-11-00 SOERABAJA
Manager: Michael Jebsen, Hamburg, Germany
Eigenaar: Michael Jebsen, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1905-11-21: Final Fate:
Vergaan bij Cape Menshikoff, op reis van de Amur-river naar Wladiwostok.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Otto, S.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: SOERABAJA
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SOERABAJA
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: SOERABAIJA in het Suezkanaal. Gezien de grijze romp zal deze foto tussen 1890 en 1895 zijn gemaakt.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SMEROE, een foto van 10-07-1899
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: SMEROE
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NRC 080184. Vlissingen, 7 januari. Gisteren had de proeftocht plaats van het stoomschip SOERABAJA, gebouwd aan de Koninklijke Maatschappij De Schelde voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd en bestemd voor de maildienst naar Nederlands Indië. Met de trein van 9½ uur kwamen uit Rotterdam een aantal genodigden aan, zomede de directeur van de Rotterdamsche Lloyd, de heer W. Ruys. Onmiddellijk na aankomst op het schip, dat in de grote schutkolk lag, werd de reis aangevangen. Van de beginne af ging alles uitstekend. De steven werd terstond zeewaarts gericht en na de lichtschepen de Wielingen en de Wandelaar te zijn gepasseerd, was men 5 mijlen buiten de uiterboei, met flinke bries en tamelijke zee gekomen, toen, in afwijking van het aanvankelijke voornemen om rechtstreeks naar Rotterdam te stomen, omstreeks 1 uur tot de terugkeer naar Vlissingen werd besloten, ten einde de passagiers aldaar aan wal te zetten. Gedurende deze terugtocht, welke in omstreeks 3½ uur was volbracht, werd de kantoorvlag van de Rotterdamsche Lloyd in top gehesen, zijnde het teken dat het schip door genoemde maatschappij was aanvaard geworden, na de goedkeuring van schip en machine. Er werd geconstateerd dat de vaart van het schip 11½ mijl beliep, met een krachtsontwikkeling van de machine van 1150 ind. paardenkracht bij 70 omwentelingen. De machine heeft niet de minste last gehad van heet lopen. Op de rede van Vlissingen teruggekeerd, had aan boord een diner plaats, waarbij een aangename stemming heerste en menige vleiende toost voor de Maatschappij De Schelde werd uitgebracht. Bij de nogal woelige zee bleek enige moeilijkheid om met een sleepboot langszijde van de SOERABAJA te komen en daarom vertrok een giek van boord om een sleepboot te gaan halen, doch deze werd met 2 gasten en 4 zeelieden door wind en stroom medegevoerd en eerst des nachts ten 2 ure ver de rivier op door de bemanning van het Loodswezen met hun zeilboot teruggevonden en op sleeptouw genomen. Terwijl intussen vier personen werden aangeworven om als runners dienst te doen, verliet ten 12 ure de SOERABAJA de rede van Vlissingen met bestemming naar Rotterdam. Hiermee is de grote bestelling van de Rotterdamsche Lloyd aan de Koninklijke Maatschappij De Schelde voltooid.