Inloggen
SAMARANG - ID 5681


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-08-31 / 1905-08-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Nat. Official Number: 2188 ROTT 1883
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Part. shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir Raylton Dixon & Co., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 218
Launch Date: 1883-07-19
Delivery Date: 1883-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2285.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1716.00 Net tonnage
 
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
38 24 0 0 0 62
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-08-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: SAMARANG
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ruijs & Zn., W.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, voorl.
1883-08-31, uitreiking beschikking aan Vice Consul Hartlepool59-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-08-31 SAMARANG
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRQK

Date/Name Ship 1894-00-00 OENGARAN
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNGQ

Ship Events Data

1885-09-00: Stranded
Londen, 8 september 1885. Het Nederlandse stoomschip SAMARANG is te Suez aangekomen, na op strand te hebben gezeten. De schade wordt hersteld.
1893-02-00: Damaged
Amsterdam, 10 februari 1893. Het stoomschip SAMARANG, van Rotterdam naar Batavia, is gisteren te Port Said aangekomen met verlies van een schroefblad. Het moet te Suez dokken om de schade te herstellen.
1894-09-00: Lengthened
Middelburg, 24 september 1894. Hedenmorgen vertrok van hier het stoomschip OENGARAN (ex. SAMARANG) naar Vlissingen. Genoemd stoomschip behoort aan de Rotterdamsche Lloyd, en werd alhier door de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen 24 Engelse voet verlengd. Het schip kwam 7 augustus jl. in het Prins Hendrikdok en men was dus in 7 weken tijds met deze werkzaamheden gereed.
1905-08-00: Sold to foreign country
Rotterdam, 24 augustus 1905. Het stoomschip OENGARAN werd verkocht aan de heer M. Jebsen te Hamburg en wordt in ZEPHYROS herdoopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.W.Sikemeijer was met vlagnummer R3 in de periode 1880 t/m 1903 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.W.Sikemeier met vlagnummer R3 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*     1880             van het ss. “Gelderland”   2177 ton n.m.      varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1881             van het ss. “Zuid-Holland”              c. 2177 ton          varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1882             van het ss. “Zuid-Holland”              2258 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1883             van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1885             van het ss. “Drenthe”        3130 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1886, 1887  van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1888             geen vermelding van schip en boekhouder

*     1890             van het ss. “Bromo”          1608 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1891             van het ss. “Salak”            1880 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1892 t/m 1898            van het ss. “Gedé”             2258 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1899 t/m 1901            van het ss “Sindoro”         3474 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt E.W.Sikemeijer als gezagvoerder gedurende:

  • * 1880 t/m 1881 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1884 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1886 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1887 t/m 1888 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1892 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam
  • * 1893 t/m 1898 op het schroefstoomschip “Gedeh”, gebouwd in 1892 te Vlissingen, 2995 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1900 en later van het DS Stoomschip “Sindoro”, gebouwd in 1900 te Vlissingen, 5000 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd (1883) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

E.W.Sikemeijer transporteerde vanuit Rotterdam transporten van landmachtmilitairen met de “Gelderland” naar Batavia op de volgende reizen (de reizen in 1878 en 1879 zijn onder voorbehoud!)065*

*     Vertrek 28 augustus 1878. Aankomstdatum niet vermeld. 4 officieren en 80 manschappen. Het detachement is in Cadiz overgegaan op de “Drenthe”;

  • * Vertrek 12 februari 1879. Aankomst 29 maart 1879 na 45 dagen. 7 officieren en 106 manschappen.
  • * Vertrek 30 juli 1879. Aankomst 09 augustus 1879 na 41 dagen. 6 officieren en 110 manschappen.
  • * Vertrek 19 december 1879. Aankomst 05 februari 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 59 manschappen.
  • * Vertrek 27 november 1880. Aankomst 12 januari 1881 na 46 dagen. 2 officieren en 96 manschappen.
  • * Vertrek 07 mei 1881. Aankomst 26 juni 1881 na 50 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
  • * Vertrek 29 oktober 1881. Aankomst 13 december 1881 na 45 dagen. 3 officieren en 60 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Zuidholland” op de volgende reizen:

*     Vertrek 07 januari 1882. Aankomst 24 februari 1882 na 48 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

  • * Vertrek 26 maart 1883. Aankomst 16 mei 1883 na 51 dagen. 2 officieren en 39 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1883. Aankomst 03 oktober 1883 na 46 dagen. 1 officier en 37 manschappen.

  • * Vertrek 03 juni 1882. Aankomst 16 juli 1882 na 43 dagen. 3 officieren en 53 manschappen065*.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

*     Vertrek 02 oktober 1883. Aankomst 16 november 1883 na 45 dagen. 3 officieren en 33 manschappen;

*     Vertrek 16 februari 1884. Aankomst 04 april 1884 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen;

*     Vertrek 20 december 1884. Aankomst 05 februari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 49 manschappen;

Hij transporteerde vanuit Rotterdam de “Drenthe” op de volgende reizen:

*     Vertrek 13 maart 1886. Aankomst 29 april 1886 na 47 dagen. 2 officieren en 53 manschappen. Bij aankomst ontbraken 6 manschappen zonder opgave van redenen.

  • * Vertrek 14 augustus 1886. Aankomst 27 september 1886 na 44 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

  • * Vertrek 02 juli 1887. Aankomst 15 augustus 1887 na 44 dagen. 2 officieren en 38 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen
  • * Vertrek 19 november 1887. Aankomst 04 januari 1888 na 46 dagen. 2 officieren en 40 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen.
  • * Vertrek 24 maart 1888. Aankomst 10 mei 1888 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • * Vertrek 11 augustus 1888. Aankomst 23 september 1888 na 43 dagen. Bij aankomst waren er 2 man extra aan boord zonder opgaven van redenen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 mei 1890. Aankomst 25 juni 1890 na 39 manschappen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 04 oktober 1890. Aankomst 12 november 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*     Vertrek 14 november 1891. Aankomst 24 december 1891 na 40 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Salak” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 oktober 1891. Aankomst 24 november 1891 na 38 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 05 maart 1892. Aankomst 12 april 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 09 juli 1892. Aankomst 15 augustus 1892 na 37 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*     Vertrek 26 november 1892. Aankomst 03 januari 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Gedeh” op de volgende reizen:

*     Vertrek 01 april 1893. Aankomst 08 mai 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

*     Vertrek 14 april 1894. Aankomst 20 mei 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1894. Aankomst 30 september 1894 na 43 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 22 december 1894. Aankomst 28 januari 1895 na 37 dagen. 3 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 27 april 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*     Vertrek 31 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.

*     Vertrek 25 april 1896. Aankomst niet gemeld. 4 officieren.

*     Vertrek 29 augustus 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 46 manschappen.

*     Vertrek 24 april 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 64 manschappen.

*     Vertrek 27 augustus 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 54 manschappen..

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 9, 1887, pp304-307 (aanwezig op o.a. het Scheepvaartmuseum te Amsterdam) staat een artikel “Eenige mededeelingen uit de Metereologische Journalen”, waarin een weergave uit het Journaal van het ss. “Samarang” onder kapitein E.W.Sikemeier en wel “omtrent de mousson gedurende de laatste helft van de maand April in het Oostelijk deel van den Indischen Oceaan.” “Passeerden Vlakke hoek om 3 u. 10 min. ’s morgens van den 17den April en Engana des namiddags 6 u. Ondervonden eene opvolging van harde wind van WNW-WZW met veel regen en vliegende buien er bij, tot Zondagnacht 24 April, met sterken stroom tegen. Daarna klaarde de lucht op en veranderde het weer gunstig; arriveerden te Colombo Maandagnamiddag 3 uur 30 min. … “. Daarna in het verslag nog wat meterelogische gegevens tijdens de reis nà Colombo en bij kaap Guardafui.

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Sikemeijer, E.W.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1885 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*   1886 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

K.Visser transporteerde vanuit Rotterdam detachementen landmachtmilitairen met de “Samarang” naar Batavia op de volgende reizen065*:

*   Vertrek 23 mei 1885. Aankomst 17 juli 1885 na 55 dagen. 2 officieren en 52 manschappen.

*   Vertrek 24 oktober 1885. Aankomst 11 december 1885 na 48 dagen. 3 officieren en 69 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Visser, K.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.W.Sikemeijer was met vlagnummer R3 in de periode 1880 t/m 1903 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.W.Sikemeier met vlagnummer R3 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*     1880             van het ss. “Gelderland”   2177 ton n.m.      varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1881             van het ss. “Zuid-Holland”              c. 2177 ton          varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1882             van het ss. “Zuid-Holland”              2258 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1883             van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1885             van het ss. “Drenthe”        3130 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1886, 1887  van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1888             geen vermelding van schip en boekhouder

*     1890             van het ss. “Bromo”          1608 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1891             van het ss. “Salak”            1880 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1892 t/m 1898            van het ss. “Gedé”             2258 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1899 t/m 1901            van het ss “Sindoro”         3474 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt E.W.Sikemeijer als gezagvoerder gedurende:

  • * 1880 t/m 1881 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1884 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1886 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1887 t/m 1888 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1892 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam
  • * 1893 t/m 1898 op het schroefstoomschip “Gedeh”, gebouwd in 1892 te Vlissingen, 2995 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1900 en later van het DS Stoomschip “Sindoro”, gebouwd in 1900 te Vlissingen, 5000 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd (1883) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

E.W.Sikemeijer transporteerde vanuit Rotterdam transporten van landmachtmilitairen met de “Gelderland” naar Batavia op de volgende reizen (de reizen in 1878 en 1879 zijn onder voorbehoud!)065*

*     Vertrek 28 augustus 1878. Aankomstdatum niet vermeld. 4 officieren en 80 manschappen. Het detachement is in Cadiz overgegaan op de “Drenthe”;

  • * Vertrek 12 februari 1879. Aankomst 29 maart 1879 na 45 dagen. 7 officieren en 106 manschappen.
  • * Vertrek 30 juli 1879. Aankomst 09 augustus 1879 na 41 dagen. 6 officieren en 110 manschappen.
  • * Vertrek 19 december 1879. Aankomst 05 februari 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 59 manschappen.
  • * Vertrek 27 november 1880. Aankomst 12 januari 1881 na 46 dagen. 2 officieren en 96 manschappen.
  • * Vertrek 07 mei 1881. Aankomst 26 juni 1881 na 50 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
  • * Vertrek 29 oktober 1881. Aankomst 13 december 1881 na 45 dagen. 3 officieren en 60 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Zuidholland” op de volgende reizen:

*     Vertrek 07 januari 1882. Aankomst 24 februari 1882 na 48 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

  • * Vertrek 26 maart 1883. Aankomst 16 mei 1883 na 51 dagen. 2 officieren en 39 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1883. Aankomst 03 oktober 1883 na 46 dagen. 1 officier en 37 manschappen.

  • * Vertrek 03 juni 1882. Aankomst 16 juli 1882 na 43 dagen. 3 officieren en 53 manschappen065*.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

*     Vertrek 02 oktober 1883. Aankomst 16 november 1883 na 45 dagen. 3 officieren en 33 manschappen;

*     Vertrek 16 februari 1884. Aankomst 04 april 1884 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen;

*     Vertrek 20 december 1884. Aankomst 05 februari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 49 manschappen;

Hij transporteerde vanuit Rotterdam de “Drenthe” op de volgende reizen:

*     Vertrek 13 maart 1886. Aankomst 29 april 1886 na 47 dagen. 2 officieren en 53 manschappen. Bij aankomst ontbraken 6 manschappen zonder opgave van redenen.

  • * Vertrek 14 augustus 1886. Aankomst 27 september 1886 na 44 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

  • * Vertrek 02 juli 1887. Aankomst 15 augustus 1887 na 44 dagen. 2 officieren en 38 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen
  • * Vertrek 19 november 1887. Aankomst 04 januari 1888 na 46 dagen. 2 officieren en 40 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen.
  • * Vertrek 24 maart 1888. Aankomst 10 mei 1888 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • * Vertrek 11 augustus 1888. Aankomst 23 september 1888 na 43 dagen. Bij aankomst waren er 2 man extra aan boord zonder opgaven van redenen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 mei 1890. Aankomst 25 juni 1890 na 39 manschappen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 04 oktober 1890. Aankomst 12 november 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*     Vertrek 14 november 1891. Aankomst 24 december 1891 na 40 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Salak” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 oktober 1891. Aankomst 24 november 1891 na 38 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 05 maart 1892. Aankomst 12 april 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 09 juli 1892. Aankomst 15 augustus 1892 na 37 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*     Vertrek 26 november 1892. Aankomst 03 januari 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Gedeh” op de volgende reizen:

*     Vertrek 01 april 1893. Aankomst 08 mai 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

*     Vertrek 14 april 1894. Aankomst 20 mei 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1894. Aankomst 30 september 1894 na 43 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 22 december 1894. Aankomst 28 januari 1895 na 37 dagen. 3 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 27 april 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*     Vertrek 31 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.

*     Vertrek 25 april 1896. Aankomst niet gemeld. 4 officieren.

*     Vertrek 29 augustus 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 46 manschappen.

*     Vertrek 24 april 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 64 manschappen.

*     Vertrek 27 augustus 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 54 manschappen..

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 9, 1887, pp304-307 (aanwezig op o.a. het Scheepvaartmuseum te Amsterdam) staat een artikel “Eenige mededeelingen uit de Metereologische Journalen”, waarin een weergave uit het Journaal van het ss. “Samarang” onder kapitein E.W.Sikemeier en wel “omtrent de mousson gedurende de laatste helft van de maand April in het Oostelijk deel van den Indischen Oceaan.” “Passeerden Vlakke hoek om 3 u. 10 min. ’s morgens van den 17den April en Engana des namiddags 6 u. Ondervonden eene opvolging van harde wind van WNW-WZW met veel regen en vliegende buien er bij, tot Zondagnacht 24 April, met sterken stroom tegen. Daarna klaarde de lucht op en veranderde het weer gunstig; arriveerden te Colombo Maandagnamiddag 3 uur 30 min. … “. Daarna in het verslag nog wat meterelogische gegevens tijdens de reis nà Colombo en bij kaap Guardafui.

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Sikemeijer, E.W.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van de Putte was met vlagnummer R8 in de periode 1896 t/m 1899 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar heeft bedankt als vlaggelid058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein M. van de Putte met vlagnummer R8 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1896`1897            van het ss. “Borneo”           1560 ton netto varend voor de Rotterdamsche Lloyd te R’dam

*    1898                       van het ss. “Bogor”              2703 ton netto varend voor de Rotterdamsche Lloyd te R’dam

 

Bouma025 vermeldt M.van de Putte als gezagvoerder gedurende:

*    1896 t/m 1897 van het schroefstoomschip “Borneo”, gebouwd in 1885 te Glasgow, 2140 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd verkocht aan de KPM;

*    1899 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1900 en volgende jaren (?) op het ijzeren schroefstoomschip “Oengaran”,  ex Samarang, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2535 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Llod Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

M.van de Putte vervoerde detachementen landmachtmilitairen van Rotterdam met de “Bromo” naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 11 februari 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 23 september 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Putte, M. van de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: SAMARANG
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: OENGARAN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: OENGARAN
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: OENGARAN deel opname van het schip
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten