Inloggen
RIJNSTROOM - ID 5638


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-11-13 / 1936-04-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Robert Thompson & Sons, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 194
Launch Date: 1896-00-00
Delivery Date: 1896-11-18
Technical Data

Engine Manufacturer: George Clark Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20, 33 & 55-36.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 877.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 525.00 Net tonnage
Grain: 52000 Cubic Feet
Bale: 48000 Cubic Feet
 
Length 1: 228.4 Feet (British) Registered
Beam: 31.2 Feet (British) Registered
Depth: 11.7 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
9 0 0 0 0 9
Configuration Changes

Datum 00-08-1899
Type: Lengthened
Omschrijving: De RIJNSTROOM is in augustus 1899 uit de vaart genomen en verlengd bij Robert Thompson & Sons, Sunderland. (nu 907 b / 592 n / 991 Dwt; 247-7 x 31-2 x 11-7; cft. 52.000g/ 48.000 b)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-11-13
Register nr: 0
Scheepsnaam: RIJNSTROOM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zwart, B.C.E.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door consul Sunderland1896-11-13, uitreiking64-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1896-11-13 RIJNSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRND

Ship Events Data

1897-09-20: Collision
Rotterdam, 20 september 1897. Volgens telegram van Lloyd’s zijn de stoomschepen ANGELO, van Christiania (opm: Oslo) naar Hull en RIJNSTROOM, van hier naar Hull, ter rede van Hull met elkaar in aanvaring geweest.
1898-05-22: Collision
Londen, 22 mei 1898. Het Engelse stoomschip ACHILLES, met een lading wol onderweg van Londen naar Goole, en het Nederlandse stoomschip RIJNSTROOM, van Hull naar Amsterdam, zijn met elkaar in aanvaring geweest.
1912-11-02: Collision
Rotterdam, 4 november 1912. Uit Londen werd ons gisteren geseind: Volgens een telegram uit Hull zijn het naar Hong Kong bestemde Engelse stoomschip GLENROY en het naar Amsterdam op reis zijnde Nederlandse stoomschip RIJNSTROOM in aanvaring geweest.
1919-03-18: Datum: 19 maart 1919

Krant: NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Gisteravond is het Nederlandse stoomschip RIJNSTROOM hetwelk uitgaande was, tegen een van de ebdeuren van de nieuwe sluis te IJmuiden gelopen, waardoor deze zwaar beschadigd werd. De scheepvaart door de nieuwe sluis zal gedurende enige dagen gestremd zijn. Het verkeer wordt tijdelijk door de oude sluizen geleid. De schade aan de deur toegebracht, zal waarschijnlijk verscheidene duizenden guldens bedragen.
1927-03-01: Op 01.03.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 376 Z AMST 1927
1936-04-00: Final Fate: Scrapped

De RIJNSTROOM is op 3 april 1936 voor sloop verkocht aan van Heyghen Frères, Gent.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.C.Jongma als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Rijnstroom”, gebouwd in 1896 te Sunderland, 877 ton n.m., varend voor de Holl. Stoomb. Mij te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.11, p.472, 1889, staat de uitslag van de examinering van stuurlieden ter Koopvaardij door een Rijkscommissie. In oktober werd het diploma A eerste stuurman groote stoomvaart uitgereikt aan E.C.Jongman.

 

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Jongman, E.C.

Familiegegevens en opleiding

A.F. werd geboren op 18 jan. 1849 te Landsberg a/d Warthe (Pruisen) als z.v. Franz Benz en Albertine Zeller.

A.F. (29) trouwde op 02 nov. 1878 te Overschie met Trijntje Gruijs (33) – geb. te Sluis – d.v. Pieter Gruijs en Maria  Bourson.

A. F. overleed op ???

 

Kinderen

Maria Albertine – geb. 10.11.1879 te Overschie

Frans Adolph Ernst – geb. 10.11.1879 te Overschie

Adolf Louïs – geb. 29.03.1882 te Overschie

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.F.Ben(t)z als gezagvoerder gedurende:

*    1895 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Zaanstroom”, gebouwd in 1895 te Amsterdam, 990 ton n.m., varend voor de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;

*    1897 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Amstelstroom”, gebouwd in 1885 te Feyenoord, 843 ton n.m., varend voor de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;

*    1899 van het stalen schroefstoomschip “Rijnstroom”, gebouwd in 1896 te Sunderland, 877 ton n.m., varend voor de Holl. Stoomb. Mij te Amsterdam;

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Eemstroom”, gebouwd in 1899 te Greenock, 1060 ton n.m., varend voor de Holl. Stoomb. Mij. te Amsterdam.

 *          19.. – 1902 van het s.s. AMSTELSTROOM – geb. in 1885 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Benz/Bentz, Adolph Franz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 november 1903 wordt om enige ondersteuning verzocht voor kapitein F.Visser, oud-gezagvoerder van de “Concordia” en de “Oostenburg”. Hij krijgt een gratificatie van f 20,- uit de bussen.. Idem per 01 december 1904. Idem per 07 december 1905. Idem per 06 december 1906.042

In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 05 november 1903 vraagt Frederik Visser in een schrijven dd 4 juli 1903 om ondersteuning. Hij is thans 63 jaar, oud gezagvoerder van de “Concordia” en de “Oostenburg” en “wegens ziekte al elf jaar ongeschikt om te varen.” Tot nu toe heeft hij zichzelf met vrouw en kinderen kunnen behelpen maar de nood is nu hoog. In een brief dd 09 augustus 1904 vermeldt hij als adres 2de van Swindenstraat 117, Amsterdam.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd staat vermeld een: “Brief van F.Visser, oud-gezagvoerder van de schepen “Concordia” en “Oostenburg” verzoekende eenige ondersteuning. f20,- uit de bussen toegestaan.”023. “De bussen” waren vrijwillige giften.

In de Algemene Vergadering dd 05 mei 1905 is sprake van een gratificatie van f 20,-. Idem per 07 juni 1906. Idem per 02 mei 1907 aan Fr. Visser. 023

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1887 van de ijzeren bark “Concordia”, gebouwd in 1886 te Amsterdam, 1002 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam;

*   1889 t/m 1890 van de ijzeren bark “Oostenburg”, gebouwd in 1888 bij Huygens & van Gelder te Amsterdam, 1007 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam; -zie ook 052

*   1900 t/m 1906 van het stalen schroefstoomschip “Rijnstroom”, gebouwd in 1896 bij R.Thompson & Sons te Sunderland, 877 ton n.m., varend voor de Holl. Stoomb. Mij te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“Kapitein Visser werd ziek in een Amerikaanse haven aan de westkust en daar in een ziekenhuis opgenomen. Aldus werd H.J.Bron in 1890 tijdelijk gezagvoerder.” In correspondentie van kapitein H.J.Bron, die het commando overnam wordt zijn gezagvoerderschap over de “Concordia” genoemd. Kapitein Bron bleef nog jaren lang met hem in briefwisseling. (informatie dd 15 en 19 juni 2003 van de heer B.Bron te Heemskerk, kleinzoon van kapitein Bron).

 

 

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Visser, Frederik
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Holzapffel, W.M.

Omschrijving: RIJNSTROOM
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten