Familiegegevens en opleiding
Albert van Dijk werd geboren te Bierum op 12 november 1851 als zoon van Tjark Alberts van Dijk en Maria Rowaan.
Hij trouwde op 06 december 1878 te Delfzijl als scheepskapitein met Aafke Sebens, geboren op 12 juli 1850 te Uitwierde/Delfzijl als dochter van de landbouwer Eppe Tammes Sebens en Trientje Derks Leeuw/Leeuwe. Zij overleed te Delfzijl op 29 maart 1884, 34 jaar
In een huwelijkakte dd 12 juni 1907 te Delfzijl van dochter Trientje van Dijk staat de vader Albert van Dijk geboekt als scheepsmakelaar
Albert van Dijk overleed te Delfzijl op 13 juli 1936, 84 jaar. allegroningers
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Albert van Dijk was effectief lid met vlagnummer 76 van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl in de periode 1879-1898 en wederom van 1903-1913. Het is ons niet bekend of hij in de periode 1898-1903 ook lid is geweest of dat de vermelding in de zeemansalmanakken achterwege is gebleven.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
A.van Dijk was van 1887-1893 kapitein van de houten bark “Annette Jantine”, gebouwd in 1878 door G.Raben, Apenrade, Schleswig, Denemarken als “Elise”, 513 ton. Hij voer voor P.T.Nijhoff te Farnsum052
Bouma025 vermeldt A.van Dijk als gezagvoerder gedurende:
* 1878 t/m 1887 op de 2-mastschoener “Syne Jacobs”, gebouwd in 1863 te Martenshoek, 153 ton o.m., varend voor J.Hoffman & Co te Bierum. Het schip voer in 1888 voor J.Blokmeer te Delfzijl en was herdoopt in “Wilhelmina”;
* 1888 t/m 1896 van de bark “Annette Jantine” ex Elise, gebouwd in 1878 te Apenrade, 513 ton o.m., varend voor P.T.Nijhof te Farmsum.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1866-23, 01 maart 1866, kof “Hoop”, kapitein Jan H.Boompaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Sypko Nieuwzwaag, 31 jaar uit Noordbroek, matroos en de kok Albert van Dijk, 14 jaar uit Bierum;
Monsterrol 1867-35, 04 april 1867, kof “Hillechiena”, kapitein Egbert Scherphuis, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Barteld Teunis Bos, 33 jaar uit Delfzijl, matroos, lichtmatroos en kok, Albert van Dijk, 15 jaar uit Bierum,
Monsterrol 1868-26, 17 maart 1868, kof “Annette Cornelia”, kapitein Jan Barth Ohlsen, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Barth Ohlsen, 27 jaar uit Delfzijl, 3 matrozen en een kok Albert van Dijk, 16 jaar uit Bierum;
Monsterrol 1869-23, 22 maart 1869, kof “Annette Cornelia”, kapitein Jan B.Ohlsen, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas B.Ohlsen, 28 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen, lichtmatroos en de kok Albert van Dijk, 16 jaar uit Bierum;
Monsterrol 1869-58, 04 oktober 1869, schoener “Catharina Lutgardina”, kapitein Jacob W.Bos uit Appingedam. Voorts matroos en kok Albert van Dijk, 17 jaar uit Bierum;
Monsterrol 1870-9, 11 maart 1870, schoener “Weltevreden”, kapitein Anthonie Scheppers Smith, 34 jaar uit Veendam. Voorts matroos en de lichtmatroos Albert van Dijk, 18 jaar uit Bierum;
Monsterrol 1875-11, 08 maart 1875, kof “Alida”, kapitein Bernard Hendrik Geertsema, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albert van Dijk, 23 jaar uit Delfzijl, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1876-7, 2 februari 1876, brik “Nimrod”, kapitein Bernard Hendrik Geertsema, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albert van Dijk, 24 jaar uit Bierum, kok en lichtmatroos;
Monsterrol 1877-39, 12 maart 1877, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 25 jaar uit Bierum. Voorts stuurman Anne A.Postema, 49 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1877-75, 26 april 1877, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 25 jaar uit Bierum. Voorts matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1878-5, 21 februari 1878, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 26 jaar uit Bierum. Voorts stuurman Douwe Kampel, 44 jaar uit Groningen, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1879-16, 19 maart 1879, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Reinder Hoveling, 27 jaar uit Groningen, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1879-121, 27 augustus 1879, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1880-13, 09 maart 1880, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Dirk de Boer, 28 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1880-108, 25 augustus 1880, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 29 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1881-18, 22 maart 1881, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Dirk de Boer, 29 jaar uit Delfzijl, kok, en matroos;
Mosnterrol 1882-6, 16 februari 1882, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 27 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1883-1, 05 februari 1883, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 28 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1883-108, 25 september 1883, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1884-19, 05 maart 1884, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 29 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1885-4, 26 februari 1885, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 25 jaar uit Appingedam en een kok;
Monsterrol 1886-25, 06 april 1886, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 26 jaar uit Appingedam, 2 koks, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1887-17, 04 maart 1887, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Jacob Valom, 33 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Herman Koops, 36 jaar uit Meeden, zeilmaker, kok, matroos/timmerman en een dekjongen;
Monsterrol 1888-38, 24 april 1888, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 2de stuurman Fokko Veldman, 23 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1889-129, 09 oktober 1889, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd en woonplaats niet vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1890-56, 29 april 1890, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Christiaan Stenger, 35 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Dirk Drewes, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1892-49, 09 mei 1892, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1893-53, 01 juni 1893, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1893-64, 12 juli 1893, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Roelof Drewes, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Bonno Harm van der Hei, 20 jaar uit Heveskes, zeilmaker, timmerman/matroos, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1894-90, 07 september 1894, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1895-18, 23 maart 1895, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd niet vermeld uit Delzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1895-19, 23 maart 1895, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;
Monsterrol 1895-54, 03 mei 1895, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 2de stuurman/bootsman Gerrit Johannes van Veen, 21 jaar uit Delfzijl, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;
Monsterrol 1896-8, 07 februari 1896, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Harko Geertsema, 22 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Jan van Buuren, 22 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen.
Samenvatting van de gegevens monsterrollen
-
De naam is in alle gevallen vermeld als Albert van Dijk.
-
Er zijn in totaal 34 monsterrrollen met de naam Albert van Dijk op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1866- 1896 met als leeftijden 14- 44 jaar. De zeemanscarriëre heeft dus ca 30 jaar geduurd. In de reeks monsterrollen zit een onderbreking van 5 jaar in de periode 1870-1875. Hij zal toen vanuit een andere thuishaven hebben gevaren, waarvan wij de monsterrollen niet hebben bekeken.
-
In zijn periode als bemanningslid in een lagere rang werd als zijn woonplaats Bierum opgegeven. Dit was zijn geboorteplaats en hij heeft toen kennelijk bij zijn ouders thuis gewoond. Vanaf zijn functie van kapitein woonde hij te Delfzijl.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1866 kok op de kof “Hoop”, kapt. J.H.Boompaal 14 jaar
* 1867 kok op de kof “Hillechiena”, kapt. E.Scherphuis 15 jaar
* 1868-1869 kok op de kof “Annette Cornelia”, kapt. K.B.Ohlsen 16 jaar
* 1869 kok op de schoener “Catharina Lutgardina”, kapt. J.W.Bos 17 jaar
* 1870 lichtmatroos op de schoener “Weltevreden”, kapt. A.S.Smith 18 jaar
* 1875 stuurman op de kof “Alida”, kapt. B.H.Geertsema 23 jaar
* 1876 stuurman op de brik “Nimrod “, kapt. B.H.Geertsema 24 jaar
* 1877-1886 kapitein op de schoener “Syne Jacobs” 25-35 jaar
* 1887-1896 kapitein op de bark “Annette Jantine” 36-44 jaar
-
Nadere opmerkingen
Albert van Dijk heeft de gebruikelijke carrière gemaakt van kok als jongen van 14 tot gezagvoerder op zijn 25ste jaar. Hij begon op kleinere scheepstypen om op te klimmen naar de 3-master “Annette Jantine”, waarmee hij o.a. naar het verre oosten voer. Hij stopte op de betrekkelijk jonge leeftijd van 44 jaar en staat daarna te boek als o.a. scheepsmakelaar
Overige bijzonderheden
In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.
“Annette Jantine kapitein A.van Dijk bark 513 brt gebouwd in 1878 reeder P.T.Nijhoff te Farmsum.”
De laatste reis van kapitein van Dijk met de “Annette Jantine” wordt beschreven door Meilof Hoedemaker, die deze reis als 15-jarige jongen meemaakt en zijn belevenissen optekende in “Herinneringen uit mijn zeilvaarttijd” (p.49 t/m 76) in het boek “Dwarsgetuigd. Herinneringen van Kaap Hoorn-vaarders” door K.Suyk Jr, De Boer Maritiem. Unieboek bv., Bussum, 1978. Deze reis begon in Rotterdam in 1896 en “Het schip was in ballast met zand, bestemd voor Brunswick in de staat Georgia, om hars en terpentijn te laden voor Glasgow (Schotland).”. Daarna laadde men kolen voor Trinidad (Port of Spain). Na terugkomst ging het schip naar het London Dock om stukgoederen te laden voor Port-Elisabeth (Oost-Afrika). “De kapitein werd vervangen door kapitein Smit … “.
In het tijdschrift “De Zee”, jg 15,1893, p.129-135 staat een verslag getiteld: “Reis van het Nederlands Barkschip Annette Jantine gevoerd door A.van Dijk uitgaande van Hamburg via Sydney naar Jaluit (Marshaleilanden) en van Jaluit via Yap (Carolinen) naar Marseille”. Het verslag is van de kapitein van Dijk en bevat alleen nautische en metereologische opmerkingen. Personen worden niet genoemd.
Zie blz. 78 uit boek: Van Deur tot Deur over Zee. - De historie van de Kustvaart 1945 - 1970.
Uitgave: Uitgeverij De Alk BV. in maart 2000. – ISBN 90 6013 091 X.
De geschiedenis van het gereonnommeerde kantoor begint al op 9 april 1897. Dan neemt Albert van Dijk sr. (geboren op 12 november 1851) een kolenhandel en bevrachtingskantoor over van een zekere Keijzer. Die stap betekent voor hem het einde van zijn actieve carriére op zee waarvan de laatste jaren als gezagvoerder op de 486 ton metende bark Annette Jantine van P.T. Nijhoff in Farmsum. Het besluit om met varen te stoppen is mede een gevolg van het overlijden in 1884 van zijn echtgenote Aafke Sebens na de geboorte van zoon Tjark. In die tijd zijn de reizen van een zeeman nog écht lang. Want Albert van Dijk sr. komt pas een paar jaar na het overlijden van zijn echtgenote thuis. Om hem toch nog een herinnering aan zijn vrouw te geven heeft de familie haar na haar overlijden laten portretteren. Rechtop in een stoel alsof er niks aan de hand was! Voor Albert van Dijk sr., die bekend staat als een innemend persoon en als gevolg van het varen op zeilschepen krom loopt van de reumatiek, gaat het daarna zakelijk voor de wind. Op 17 september 1903 loopt voor zijn rekening bij Scheepswerf Eems van Joh. Berg in Farmsum een nieuwe ijzeren kolenlichter van 70 ton van stapel. De lichter krijgt de naam A. van Dijk & Co. No. 2. Nog in hetzelfde jaar volgt op 22 oktober door de Farmsumer werf de oplevering van No. 3. Een jaar later besluit Albert van Dijk sr. zijn aktiviteiten uit te breiden met een eigen sleepdienst onder de naam Concurrent. Inmiddels heeft hij dan al een sleepboot met die naam in de vaart. Dat schip vervangt hij in februari 1905 door de voormalige Utrecht van de firma Noordenne, die hij na een grondige verbouwing ook weer Concurrent noemt. De komst van de Wet op de Handelsregisters, waardoor elk bedrijf verplicht wordt zich in het handelsregister van de kamer van koophandel en fabrieken te laten opnemen, is voor de Delfzijlster ondernemer aanleiding zich op 23 april 1921 in Veendam te laten registreren als A. van Dijk, cargadoor en expediteur. Voor 50 % mede-eigenaar in de zaak is dan zijn inmiddels 37 jaar oude zoon Tjark van Dijk. Vader en zoon werken daarna nog 4 jaar samen waarna Van Dijk sr. op 7 september 1925 het roer helemaal overgeeft aan zijn zoon. Tot 1 november 1949 blijft het familiebedrijf opereren onder de naam A. van Dijk. Dan besluiten Tjark van Dijk en zijn zoon Albert van Dijk jr. tot de omzetting in een vennootschap onder firma. Daarin zijn vader en zoon de enige vennoten. Pas twee jaar later volgt de officiële inschrijving. Dan ook worden Johannes Dijkstra en Jan Reindert Sinia beide geregistreerd als procuratiehouder. Namens de vennootschap onder firma mogen de nieuwbakken procuratiehouders:
"ten behoeve van de cargadoors-, convooilopers- en expeditiezaak scheepsruimte en ladingen aanbieden, charterpartijen ondertekenen, correspondentie voeren met binnen- en buitenland, aangetekende stukken ontvangen, gelden te innen tot een bedrag van maximaal Fl. 10.000,- en verder alle daden te verrichten, die een cargadoors-, convooilopers- en expeditiezaak met zich meebrengt"
Net als veel van hun collega-expediteurs-cargadoors bezitten ook vader en zoon Van Dijk, hetzij via de V.o.f. A. van Dijk danwel middels de N.V. Delfzijlsche Kustvaartonderneming of op persoonlijke titel aandelen in meerdere schepen. Zo hebben ze in 1948 met de Delfzijlster huisarts Allard Lambertus Oosterhuis in eerste instantie samen de Libelle en de Cascade in de vaart. Naderhand wordt dit bezit gescheiden. De Cascade en de Libelle gaan voor 100 % naar respectievelijk Oosterhuis en Van Dijk. Verder participeren ze ondermeer in de Arion, de Pirola en de Mutua Fides. Kennelijk kan het bedrijf zich de luxe van al die deelnames veroorloven temeer daar zij nu ook nog de Delfdijk, zoals zij het via Jurrie Hesseling bestelde schip willen dopen, volledig voor eigen rekening laten bouwen. Die beslissing nemen ze overigens wel in één van hun beste jaren want in 1955 hebben ze niet minder dan 22 schepen 'aan kantoor'.
De bark “Annette Jantina” onder kapitein A. van Dijk vertrok op 26 november 1891 te Marseille en op 13 april 1892 te Guayaquil. Het schip vertrok op 07 jul naar Londen, was op 05 november te Cuxhaven en op 08 december te Delfzijl. Zowel op de heen- als de terugreis werd Kaap Hoorn gerond.121
NRC 18 augustus 1894114
Amsterdam, 17 augustus. Volgens hier ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: bark) ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Costa Rica naar het Kanaal, met schade te Rio de Janeiro binnengelopen. De gezagvoerder vraagt instructies.
NRC 19 augustus 1894114
Rotterdam, 18 augustus. Volgens telegram uit Londen heeft het Nederlandse schip ANNETTE JANTINE, kapt. van Dijk, de boegspriet en de kluiverboom verloren.
NRC 29 mei 1895114
Rotterdam, 28 mei. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Bremen naar Trinidad, op de Goodwin Sands gestrand en zit gevaarlijk. Assistentie werd niet aangenomen.
- Londen, 28 mei. De ANNETTE JANTINE zit op een gevaartlijke plaats geankerd (opm: zie volgend bericht).
NRC 30 mei 1895114
Deal, 28 mei, 12.09 uur namiddags. Op enige noodschoten, die van het North Sand Head vuurschip gedaan werden, werden een aantal boten te water gebracht. Men bevond, dat het barkschip ANNETTE JANTINE, van Bremen naar Trinidad, gevaarlijk dicht bij de Goodwin Sands ten anke
Provinciale Groninger Courant 02 maart 1897114
Delfzijl, 27 februari. Het te Londen liggende Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE is in het droogdok aldaar van een koperen huid voorzien en laadt thans stukgoederen voor Port Natal. In plaats van kapt. van Dijk, die ongesteld is, zal kapt. Smit als gezagvoerder optreden.
NRC 10 augustus 1897114-
Durban, 15 juli. Het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, van Londen hier aangekomen, heeft de lading in zeer slechte staat gelost. De gezagvoerder rapporteert, dat hij op de reis voortdurend stormachtig weder gehad heeft, waardoor de dekken aanhoudend door de zee werden belopen.
Familiegegevens en opleiding
Ludde Smit werd geborenop 10 februari 1862 te Farmsum als zoon van Bene Smit en Albertje Bloema.
Hij trouwde op 10 november 1892 te Termunten als zeeman met Jantje Veldman, geboren op 23 februari 1866 te Termunterzijl/Termunten als dochter van de zeeman Jacob Veldman en Nijssien Oosterveld. Geen overlijdengegeven kunnen vinden.
Het schip van Ludde, de “Harmanna Alberdina” is in december 1908 vermist en wellicht is daarbij Ludde Smit omgekomen.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Ludde B.Smit was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 1 in de periode 1897 t/m 1908
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Geen
Bouma025 vermeldt L.B.Smit als gezagvoerder gedurende:
* 1888 van de brik “Moree”, gebouwd in 1869 te Perth, 255 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;
* 1889 t/m 1892 van de bark “G.J.Ray”, gebouwd in 1866 te Sunderland, 356 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;
De naam van dit schip wordt door Mast097 en ook in de monsterrollen (zie hierna) gegeven als “G.T Ray.
* 1893 t/m 1895 van hetzelfde schip en voor dezelfde reder maar nu varend vanuit Groningen;
* 1896 van hetzelfde schip maar varend voor P.T.Nijhoff te Farmsum. Het was getuigd als 3-mastschoener;
* 1897 t/m 1901 van de bark “Annette Jantine” ex Elise, gebouwd in 1878 te Apenrade, 513 ton o.m., varend voor P.T.Nijhof te Farmsum.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1874-38, 09 maart 1874, kof “Geerdina”, kapitein Jan Duintjer, 52 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hindrik Brakke, 45 jaar uit Delfzijl, matroos en de kok Ludde B.Smit, 12 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1875-66, 11 mei 1875, schoener “Geziena Smit”, kapitein Johannes Stenger, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Christiaan Stenger, 20 jaar uit Farmsum, kok Ludde Smit, 13 jaar uit Farmsum en 2 matrozen;
Monsterrol 1877-47, 20 maart 1877, schoener “Elsien Hagenus”, kapitein Jan Christiaan Stenger, 21 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 43 jaar uit Delfzijl, kok Ludde Smit, 15 jaar uit Farmsum en 3 matrozen;
Monsterrol 1878-38, 18 maart 1878, brik “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 38 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Jan Jacobs Kruizinga, 34 jaar uit Loppersum, kok, 3 matrozen en 2 dekjongens waaronder Ludde B.Smit, 16 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1879-45, 15 april 1879, schoener “Loppersum”, kapitein Tomas Wieringa, 46 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Jan Jacobs Kruizinga, 35 jaar uit Loppersum, kok Ludde B.Smit, 17 jaar uit Farmsum en 2 matrozen;
Monsterrol 1880-4, 27 februari 1880, kof “Herman Johannes”, kapitein Hinderikus Leeuwe, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Antoon Borgman, 46 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen waaronder Ludde B.Smit, 18 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1881-36, 01 april 1881, schoener “Loppersum”, kapitein Thomas Wieringa, 48 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Hendrik Apol, 36 jaar uit Leermens, kok en 3 matrozen waaronder Ludde Smit, 19 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1882-68, 19 mei 1882, bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer, 41 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeerd Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Hindrik Post, 39 jaar uit Terschelling, timmerman, kok, 7 matrozen waarronder Ludde Smit, 20 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1882-136, 05 september 1882, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeert Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Henrik Post, 29 jaar uit Terschelling, kok, 7 matrozen waaronder Ludde Smit, 20 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1884-48, 17 april 1884, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan H.Nieboer, 28 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Ludde Smit, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 scheepsjongens;
Monsterrol 1884-82, 21 augustus 1884, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 29 jaar uit Delfzijl; 2de stuurman Ludde Smit, 22 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1885-5, 26 februari 1885, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Oosterveld, 51 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;
Monsterrol 1885-54, 19 juni 1885, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Oosterveld, 51 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker; 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;
Monsterrol 1886-5, 27 februari 1886, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 24 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Alsema, 35 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1887-37, 28 maart 1887, schoener “Moree” kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1887-60, 29 juni 1887, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 25 jaar uit Farmsum. Voorts kok en een lichtmatroos;
Monsterrol 1888-27, 03 april 1888, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frans Loman, 35 jaar uit Veendam, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1888-54, 09 juli 1888, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1888-81, 08 september 1888, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frans Loman, 35 jaar uit Veendam, bootsman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1888-117, 19 december 1888, schoener “G.T.Raaij”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Bakker, 43 jaar uit Harlingen, kok, bootsman/zeilmaker, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1889-3, 14 januari 1889, schoener “G.T.Raaij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Enige naam op de monsterrol;
Monsterrol 1889-136, 19 december 1889, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 27 jaar uit Farrmsum. Voorts stuurman Hindrik Hugemann, 42 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1890-59, 12 mei 1890, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts zeilmaker en een matroos;
Monsterrol 1890-90, 26 augustus 1890, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuuurman Hindrik Husemann, 43 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1890-103, 28 november 1890, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Husemann, 43 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1891-101, 07 oktober 1891, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Husemann, 44 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, dekjongen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1892-68, 21 juli 1892, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Husemann, 44 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1893-6, 31 januari 1893, schoener “C.G.T.Raaij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;
Monsterrol 1893-17, 13 maart 1893, schoener “G.J.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Lukas Veldman, 22 jaar uit Termunterzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Jantje Veldman;
Monsterrol 1893-89, 06 oktober 1893, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Lukas Veldman, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1894-14, 01 maart 1894, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1894-32, 22 maart 1894, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Bereend Geertsema, 24 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1895-2, 21 januari 1895, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1895-8, 31 januari 1895, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1896-30, 19 maart 1896, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jurko van der Linde, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1896-97, 28 september 1896, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jurko van der Linde, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1897-5b, 01 maart 1897, bark “Annette Jantine”, kapitein Ludde Smit, 35 jaar uit Farmsum. Voorts 2de stuurman Johannes van Streun, 20 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1900-20, 10 maart 1900, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman W.H.Jager, 49 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrosen en een dekjongen;
Monsterrol 1900-53, 07 juli 1900, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman W.H.Jager, 50 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en 3 dekjongens;
Monsterrol 1900-82, 17 december 1900, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 38 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman W.H.Jager, 50 jaar uit Farmsum, 2de stuurman J.Buitendam, 33 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen en 5 lichtmatrozen;
Monsterrol 1901-41a, 14 juni 1901, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 39 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman W.H.Jager, 51 jaar uit Farmsum, 2de stuurman E.Wortel, 36 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 4 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1902-12, 03 aprril 1902, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman R.Drewes, 41 jaar uit Delfzijl, bootsman kok, zeilmaker, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1902-46, 06 augustus 1902, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman B.Ohlsen, 46 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1903-38, 31 augustus 1903, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 41 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;
Monsterrol 1904-44a, 27 juni 1904, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein Ludde Smit, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman K.Broekema, 62 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1905-41, 22 maart 1905, schoener “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman K.Broekema, 63 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1906-100, 30 augustus 1906, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein Ludde Smit, 44 jaar uit Farmsum. Voorts een kok en een matroos;
Monsterrol 1907-83, 05 augustus 1907, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 45 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman J.J.Valom, 53 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.
Samenvatting van de monsterrollen.
-
Ludde Smit wordt in de monsterrollen ook vermeld als Ludde B. en met de initiaal L.
-
Er zijn in totaal 48 monsterrollen met de naam van Ludde Smit op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle monsterrollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1874 t/m 1907 met als leeftijden 12 t/m 45 jaar . Daar hij vermoedelijk in 1908 is omgekomen heeft zijn zeemanscarriére 33 jaar geduurd.
-
Als woonplaats is altijd Farmsum opgegeven
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1874 kok op de kof “Geerdina”, kapt. Jan Duintjer 12 jaar
* 1875 kok op de schoener “Geziena Smit”, kapt. Johannes Stenger 13 jaar
* 1877 kok op de schoener “Elsien Hagenus”, kapt. Jan C. Stenger 15 jaar
* 1878 dekjongen op de brik “Martha”, kapt. Johannes Kremer 16 jaar
* 1879 kok op de schoener “Loppersum”, kapt. Thomas Wieringa 17 jaar
* 1880 lichtmatroos op de kof Herman Johannes”, kapt. Hinderikus Leeuwe 18 jaar
* 1881 matroos op de schoener “Loppersum”, kapt. Thomas Wieringa 19 jaar
* 1882 matroos op de bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer 20jaar
* 1884 2de stuurman op de bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer 22 jaar
* 1885-1886 1ste stuurman op de bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer 23-24 jaar
* 1887-1888 kapitein op de schoener “Moree” 25-26 jaar
* 1888-1896 kapitein op de schoener “G.T.Ray” 26-34 jaar
* 1897-1902 kapitein op de bark “Annette Jantine” 35-40 jaar
* 1903-1907 kapitein op de galjoot “Harmanna Alberdina” 41-45 jaar
A.van Dijk was van 1887-1893 kapitein van de houten bark “Annette Jantine”, gebouwd in 1878 door G.Raben, Apenrade, Schleswig, Denemarken als “Elise”, 513 ton. Hij voer voor P.T.Nijhoff te Farmsum. “maakte in 1898-’99 nog een reis naar Celebes en de Molukken; laatste houten zeilschip onder Nederlandsche vlag en in 1903 verkocht voor 6300 gulden en te Nieuwediep gesloopt”052
Overige bijzonderheden
“De laatste uit- en thuisreis naar Oost-Indië met een houten zeilschip onder Nederlandse vlag werd in 1898 gemaakt door de kleine bark “Annette Jantine”, kapitein L.B.Smit, van de reder P.T.Nijhoff te Farnsum bij Delfzijl. Dit schip, groot 478 registerton, werd in 1878 te Apenrade gebouwd, was dus van vreemde oorsprong. De reis ging van Amsterdam naar Gorontalo in de Molukken en terug naar Rotterdam. De uitreis nam 166 dagen ... , de thuisreis vorderde 176 dagen. Deze laatste houten Oostindiëvaarder kwam op 29 juni 1899 in het vaderland terug” (Uit: E.W.Petrejus - Een schip vaart uit - De Boer Maritiem, Bussum. 1975, p.144).
ZEETIJDINGEN in het Nieuwsblad:
“DELFZIJL 22 Sept. (1896) Als bewijs dat de reederij met slechte tijden heeft te kampen, kan dienen dat de hier liggende schepen ‘Felicitas’, kapt. Oosting, ‘San Francisco’ kapt. Leeuw en ‘G.T.Ray’, kapt. Smit, na lossing der lading, waarmee zij thans bezig zijn, in de winterlaag zullen worden gelegd wegens niet te bekomen retourvrachten. Vele andere schepen zullen dit voorbeeld volgen. Hoewel de toestand ook in voorgaande jaren niet rooskleurig was, is er toch in de laatste jaren geen sprake geweest van een dergelijk vroeg opleggen der schepen.” 097-p.20
De bark “Annette Jantine” onder kapitein L.B.Smit vertrok op 21 juli 1893 van Hamburg en werd op 05 mei 1894 geregistreerd te Puntarenas. Het was van 17 augustus – 02 oktober 1894 te Rio de Janeiro en op 14 december weer in Bremen. Op heen- en terugreis was Kaap Hoorn gerond.121
NRC 29 november 1894114
Elseneur (opm: Helsingör), 24 november. De Nederlandse driemast-schoener G.T. RAY, kapt. L.B. Smit, van Riga met hout naar Purmerend, arriveerde hier met verlies van een deel der deklast, na op Drogden aan de grond te hebben gezeten. Het is lek geworden.
Provinciale Groninger Courant 29 november 1894114
Amsterdam, 27 november. De sleepboot IJMUIDEN, die de 24e dezer van IJmuiden naar Elseneur (opm: Helsingör) vertrok om aldaar het Nederlandse schip G.T. RAY op sleeptouw te nemen, is gisteren wegens defecte machine uit zee teruggekeerd. De Nederlandse sleepboot TITAN is gisteren van Falmouth naar Elseneur vertrokken om de G.T. RAY van daar naar Nieuwediep te slepen.
Provinciale Groninger Courant 02 maart 1897114
Delfzijl, 27 februari. Het te Londen liggende Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE is in het droogdok aldaar van een koperen huid voorzien en laadt thans stukgoederen voor Port Natal. In plaats van kapt. van Dijk, die ongesteld is, zal kapt. Smit als gezagvoerder optreden.
NRC 10 augustus 1897114
Durban, 15 juli. Het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, van Londen hier aangekomen, heeft de lading in zeer slechte staat gelost. De gezagvoerder rapporteert, dat hij op de reis voortdurend stormachtig weder gehad heeft, waardoor de dekken aanhoudend door de zee werden belopen.
NRC 06 oktober 1898114
Rotterdam, 4 oktober. Op het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. Smit, dat op 21 april van Amsterdam naar Gorontalo (opm: Sulawesi) vertrok, werd heden herverzekering gesloten tot 30/40 pct. en sedert werd bericht ontvangen, dat het schip behouden de bestemming heeft bereikt, hebbende 166 dagen reis gehad.
Provinciale Groninger Courant 15 september 1899114
Koppenhage (opm: Kopenhagen), 14 september. Het barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. L. B. Smit, is in aanvaring geweest met het Russische schoenerschip NICOLAI LEBELOFF (opm: NRC geeft als naam NICOLAI LEBEDEFF), dat hier met schade binnenliep. De ANNETTE JANTINE, waarvan de schade niet bekend is, kwam bij Drage (opm: Dragør) ten anker.
NRC 21 september 1899114
Kopenhagen, 14 september. Het barkschip ANETTA JANTINE (opm: ANNETTE JANTINE,) heeft vermoedelijk geen schade en zal de reis voortzetten.
Provinciale Groninger Courant 06 oktober 1899114
Delfzijl, 4 oktober. De gister hier van Port Kunda aangekomen Nederlandse bark ANETTE JANTINA (opm: ANNETTE JANTINE), kapt. L.B. Smit, ondervond op de reis en in het bijzonder de laatste dagen op de Noordzee zwaar stormweer, waardoor het schip zwaar werkte en belangrijke slagzij kreeg. Hierdoor geraakte de deklast in beweging, welke dan ook tot behoud van schip en bemanning overboord moest worden geworpen. Het schip werd zwaar lek, waardoor aanhoudend moest worden gepompt.
Provinciale Groninger Courant 21 april 1903114
Delfzijl, 18 april. De alhier opgelegde Nederlandse bark ANNETTE JANTINE, laatst gevoerd door kapt. L. Smit en eigendom van rederij P.T. Nijhoff te Farmsum (het laatste schip van deze rederij), is voor NLG 6300 verkocht aan de heren Constant en Bos te Zijpe (opm: Noord-Holland), ten einde te worden gesloopt.
NRC 28 december 1908
Van de Nederlandse schoener “Harmanna Alberdina”, op 17 november van Pillau naar Gefle vertrokken, heeft men sederdien niets meer vernomen.