of T.J. Aukes?
Familiegegevens en opleiding
Op het Stadsarchief te Amsterdam geen huwelijk gevonden in de periode 1863-1882.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.J.Aukes als gezagvoerder gedurende:
* 1874 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins van Oranje”, gebouwd in 1871 te Glasgow, 1829 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”(1870) te Amsterdam
* 1878 t/m 1881 van het ijzeren schroefstoomschip “Voorwaarts”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 2800 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;
* 1882 t/m 1883 van het schroefstoomschip “C.Fellinger” ex Mercedes, gebouwd in 1879 te Sunderland, 2013 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde”, Meyer & Insinger te Amsterdam;
* 1884 van het schroefstoomschip “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 2205 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
F.J.Aukes vertrok vanuit Nieuwediep met de “Prins van Oranje” en een detachement landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:
* Vertrek 17 januari 1874. Aankomst 06 maart 1874 na 48 dagen. 3 officieren en 125 manschappen.
* Vertrek 07 augustus 1875. Aankomst 19 september 1875 na 43 dagen. 4 officieren en 275 manschappen.
* Vertrek 25 december 1875. Aankomst 05 februari 1876 na 42 dagen. 10 officieren en 210 manschappen. Onderweg was 1 manschap overleden en waren 2 gedeserteerd.
* Vertrek 10 juni 1876. Aankomst 23 juli 1876 na 43 dagen. 5 officieren en 212 manschappen. 6 Italiaanse en 1 Zuid-Amerikaans manschap waren in Port Said gedeserteerd.
* Vertrek 25 november 1876. Aankomst 10 januari 1877 na 46 dagen. 6 officieren en 183 manschappen.
* Vertrek 28 april 1877. Aankomst 08 juni 1877 na 41 dagen. 5 officieren en 158 manschappen.
* Vertrek 22 september 1877. Aankomst 03 november 1877 na 42 dagen. 8 officieren en 133 manschappen.
F.J.Aukes vertrok vanuit Nieuwediep met de “Voorwaarts” en een detachement landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*.:
* Vertrek 09 maart 1878. Aankomst 21 april 1878 na 43 dagen. 3 officieren en 158 manschappen.
Hierna was de vertrekhaven steeds Amsterdam
* Vertrek 21 juni 1879. Aankomst 01 augustus 1879 na 40 dagen. 4 officieren en 80 manschappen.
* Vertrek 08 november 1879. Aankomst 20 december 1879 na 42 dagen. 5 officieren en 90 manschappen.
* Vertrek 13 maart 1880. Aankomst 26 april 1880 na 44 dagen. 4 officieren en 63 manschappen.
* Vertrek 18 december 1880. Aankomst 31 januari 1881 na 44 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
* Vertrek 07 mei 1881. Aankomst 10 juni 1881 na 34 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
* Vertrek 13 september 1881. Aankomst 22 oktober 1881 na 39 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.
NRC-Handelsblad 30 mie 2003, ingezonden brief door Joop Kooiman te Harderwijk:
“ … Dichter/deserteur Rimbaus (d.i. Arthur Rimbaud) verbleef van 18 mei tot 10 juni 1876 in Harderwijk voor een opleiding in het Koloniaal Werfdepot. Hij werd op 10 juni in Den Helder ingescheept voor een reis naar de Oost. …
Blijkens Bossenbroek 065* voer hij dus met het stoomschip “Prins van Oranje” onder kapitein F.J.Aukes.
“De Voorwaarts werd tijdens de uitreis op 23 mei 1878 bij Penang aangevaren door de Khedive van P&O, waarbij aan bakboord een scheur tot onder de waterlijn ontstond. Al pompend zette de kapitein het schip na een uur aan de wal en konden de passagiers debarkeren. Het gat werd voorlopig gedicht, het schip vlotgetrokken en gerepareerd in het droogdok van Singapore.”
Uit: “De eeuw van ‘Nederland’. Geschiedenis en vloot van de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland” door A.J.J.Mulder.c.s. Uitg. Asia Maior. 2003.
In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1, 1879 p.165-1869 en 419-428 staat de behandeling van een vonnis door het Engels hooggerechtshof, Admiraliteitszaken omtrent de aanvaring op de hoogte van Moeka Head, eiland Penang, tussen het schroefstoomschip de “Voorwaarts” en het engelse schip de “Khedive”. De “Voorwaarts” had aan boord 83 bemanningsleden en 150 passagiers. Bij de aanvaring werd het schip zo sterk beschadigd dat het op het strand werd gezet om niet te zinken. Bij de getuigenverklaringen kwamen aan het woord de 1e officier Rademaker, de 2e officier Eversdijk en de 3e officier Perk.
Het hof kwam tot de uitspraak dat beide schepen “berispelijk”(both to blame) waren, vanwege onvoldoende uitkijk. Bovendien hadden ze beiden voldoende tijd gehad om vaart te minderen en te stoppen.
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 28 mei 1878 staat het volgende bericht096:
“Amsterdam 24 Mei. Volgens telegram van heden uit Penang, is het Nedl. stoomschip Voorwaarts nabij die plaats in aanvaring geweest met het stoomschip Khedive waardoor de Voorwaarts tot de waterlijn werd ingeloopen en op strand moest worden gezet. Passagiers en mail zijn gered, doch het schip zal waarschijnlijk verloren zijn.”
Familiegegevens en opleiding
Overleden in 1885.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.B.Wierikx was met vlagnummer R6 in de periode 1873 t/m 1882 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1882 zijn effectieve lidmaatschap heeft opgezegd, maar wèl lid voor de vlag is gebleven. Dit betekende dat hij de Maatschappijvlag mocht blijven voeren,maar afstand deed van financiële aanspraken. Hij bleef vlaglid t/m 1885.058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.B.Wierikx met vlagnummer R6 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1874 van het fregat “Liberaal” 1090 last varend voor J.Smit Fz te Slikkerveer
* 1877, 1878, 1880 van het fregat “Liberaal” 1742 ton n.m. varend voor Wed. J.Smith Fz te Kralingen
* 1881 t/m 1883 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt A.B.Wierikx als gezagvoerder gedurende:
* 1875 op het 3/m schip “Liberaal”, gebouwd in 1872 te Slikkerveer, 2062 ton o.m., varend voor J.Smit te Kralingen;
* 1876 t.m 1881 op hetzelfde schip maar nu voor de Wed. J.Smit te Kralingen. Het schip arriveerde in 1881 lek te Port Elisabeth en werd afgekeurd;
* 1885 op het schroefstoomschip “Nederrland en Oranje”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 2205 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam. Het schip werd te Bombay verkocht en voer verder onder Engelse vlag.
Overige bijzonderheden
Beroemd is de race tussen de “Kosmopoliet III” (kapitein Dienske) en de “Liberaal” (kapitein A.B.Wierikx) van 1876-1877. Beide schepen vertrokken vlak na elkaar uit Brouwershaven en kwamen beide na 88 dagen te Batavia aan. De terugreis gaf weer zo’n spannende race waarin de “Liberaal” het kleine tijdsverschil van twee dagen op de “Kosmopoliet III” inliep en beide schepen met een tijdsverschil van een uur te Brouwershaven binnenkwamen.”066.
“In November 1881 liep het Nederlandsche fregat “Liberaal” (1872) Port Elisabeth aan met zoveel schade dat het schip werd afgekeurd; het wrak bracht à350 op, maar ging toch verloren, toen het op 16 December 1881 bij zware storm uit het Z.O. op strand sloeg en brak.”052.
Op 1 februari 1885 werd, op weg van Pauillac naar Batavia, het ss. “Nederland en Oranje”, op de rede van Aden aangevaren door het Duitse ss AMALFI en, zwaar beschadigd, geabandonneerd. Door bergers later naar Bombay gesleept en eind 1885 als AKBAR weer in de vaart voor een reeder in Bombay.
Het ss. “Nederland en Oranje” werd gebouwd in 1883 bij de Koninklijke Fabriek te Amsterdam, mat 2205 Brt en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam