Inloggen
NEDERLAND EN ORANJE - ID 4513


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-11-00 / 1885-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1883-08-08
Delivery Date: 1883-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Koninklijke Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen (Paul van Vlissingen & Dudok van Heel), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 38 & 70-36
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2205.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1514.00 Net tonnage
 
Length 1: 298.70 Feet (British) Registered
Beam: 36.80 Feet (British) Registered
Depth: 25.80 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-12-12
Register nr: 0
Scheepsnaam: NEDERLAND EN ORANJE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomboot Mij. Insulinde
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1883-12-13, uitreiking zb104-x

Ship History Data

Date/Name Ship 1883-11-00 NEDERLAND EN ORANJE
Manager: N.V. Stoomvaart-Maatschappij Insulinde, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart-Maatschappij Insulinde, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PMJW

Date/Name Ship 1885-00-00 AKBAR
Manager: Visram, Ebrahim & Co., Bombay, Great Britain
Eigenaar: Visram, Ebrahim & Co., Bombay, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / Great Britain

Date/Name Ship 1887-00-00 AKBAR
Manager: Hajee Cassum Joosub, Bombay, India
Eigenaar: Hajee Cassum Joosub, Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India

Ship Events Data

1884-02-10: Damaged
Amsterdam, 12 februari 1884. Het Nederlandse stoomschip NEDERLAND EN ORANJE, van hier, laatst van Bordeaux, naar Batavia, passeerde 10 dezer Point de Galle en seinde dat de zuiger van de lagedruk cilinder gesprongen was. Men was bezig met het herstel en vervolgde inmiddels de reis, werkende met de hogedruk cilinder.
1885-02-01: Collision
Op weg van Pauillac naar Java met een gemengde lading, op de rede van Aden aangevaren door het Duitse ss AMALFI en liep zware averij op. Schip en lading werden te Bombay verkocht.
1885-08-22: Damaged
Bombay, 31 augustus 1885. Het stoomschip NEDERLAND EN ORANJE, de 22e augustus met bedevaartgangers van hier naar Jeddah vertrokken, kwam gisteren ten gevolge van het breken van de verswatermachine, ongenoegzaam drinkwater voor de reis naar Aden aan boord hebbende, uit zee terug. (opm. onduidelijk of het schip al verkocht was)
1885-10-22: Stranded
Smyrna, 8 november. Het stoomschip NEDERLAND EN ORANJE, dat met pelgrims van Jeddah naar hier en Konstantinopel bestemd, de 22e dezer op een modderbank te Sanjak Spit aan de grond raakte, is twee dagen later door een Turkse korvet en twee sleepboten vlot gesleept. (opm: onduidelijk is of het schip al verkocht was)
1886-01-00: Damaged
Gibraltar, 17 januari 1886. Het Engelse stoomschip NEDERLAND EN ORANJE is hier aangekomen met overgewerkte lading. (opm: dit zal het Nederlandse stoomschip NEDERLAND EN ORANJE van de Stoomvaart-Maatschappij Insulinde, gebouwd in 1883 zijn, dat in 1885 verkocht werd en pas later in 1886 verdoopt tot AKBAR; de NEDERLAND EN ORANJE lag op 2 januari 1885 te Odessa klaar voor vertrek naar Antwerpen).
1907-03-00: Final Fate: Scrapped

Voor de sloop naar Bombay na zware averij door een aanvaring. (opm: AKBAR ex. NEDERLAND EN ORANJE bouwjaar 1883)

Gezagvoerders

of T.J. Aukes?

Familiegegevens en opleiding

Op het Stadsarchief te Amsterdam geen huwelijk gevonden in de periode 1863-1882.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.J.Aukes als gezagvoerder gedurende:

*    1874 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins van Oranje”, gebouwd in 1871 te Glasgow, 1829 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”(1870) te Amsterdam

*    1878 t/m 1881 van het ijzeren schroefstoomschip “Voorwaarts”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 2800 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1882 t/m 1883 van het schroefstoomschip “C.Fellinger” ex Mercedes, gebouwd in 1879 te Sunderland, 2013 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde”, Meyer & Insinger te Amsterdam;

*    1884 van het schroefstoomschip “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 2205 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

F.J.Aukes vertrok vanuit Nieuwediep met de “Prins van Oranje” en een detachement landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 17 januari 1874. Aankomst 06 maart 1874 na 48 dagen. 3 officieren en 125 manschappen.

*    Vertrek 07 augustus 1875. Aankomst 19 september 1875 na 43 dagen. 4 officieren en 275 manschappen.

*    Vertrek 25 december 1875. Aankomst 05 februari 1876 na 42 dagen. 10 officieren en 210 manschappen. Onderweg was 1 manschap overleden en waren 2 gedeserteerd.

*    Vertrek 10 juni 1876. Aankomst 23 juli 1876 na 43 dagen. 5 officieren en 212 manschappen. 6 Italiaanse en 1 Zuid-Amerikaans manschap waren in Port Said gedeserteerd.

*    Vertrek 25 november 1876. Aankomst 10 januari 1877 na 46 dagen. 6 officieren en 183 manschappen.

*    Vertrek 28 april 1877. Aankomst 08 juni 1877 na 41 dagen. 5 officieren en 158 manschappen.

*    Vertrek 22 september 1877. Aankomst 03 november 1877 na 42 dagen. 8 officieren en 133 manschappen.

      F.J.Aukes vertrok vanuit Nieuwediep met de “Voorwaarts” en een detachement landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*.:

*    Vertrek 09 maart 1878. Aankomst 21 april 1878 na 43 dagen. 3 officieren en 158 manschappen.

Hierna was de vertrekhaven steeds Amsterdam

*    Vertrek 21 juni 1879. Aankomst 01 augustus 1879 na 40 dagen. 4 officieren en 80 manschappen.

*    Vertrek 08 november 1879. Aankomst 20 december 1879 na 42 dagen. 5 officieren en 90 manschappen.

*    Vertrek 13 maart 1880. Aankomst 26 april 1880 na 44 dagen. 4 officieren en 63 manschappen.

*    Vertrek 18 december 1880. Aankomst 31 januari 1881 na 44 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 07 mei 1881. Aankomst 10 juni 1881 na 34 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 13 september 1881. Aankomst 22 oktober 1881 na 39 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.

 

NRC-Handelsblad 30 mie 2003, ingezonden brief door Joop Kooiman te Harderwijk:

“ … Dichter/deserteur Rimbaus (d.i. Arthur Rimbaud) verbleef van 18 mei tot 10 juni 1876 in Harderwijk voor een opleiding in het Koloniaal Werfdepot. Hij werd op 10 juni in Den Helder ingescheept voor een reis naar de Oost. …

Blijkens Bossenbroek 065* voer hij dus met het stoomschip “Prins van Oranje” onder kapitein F.J.Aukes.

 

“De Voorwaarts werd tijdens de uitreis op 23 mei 1878 bij Penang aangevaren door de Khedive van P&O, waarbij aan bakboord een scheur tot onder de waterlijn ontstond. Al pompend zette de kapitein het schip na een uur aan de wal en konden de passagiers debarkeren. Het gat werd voorlopig gedicht, het schip vlotgetrokken en gerepareerd in het droogdok van Singapore.”

Uit: “De eeuw van ‘Nederland’. Geschiedenis en vloot van de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland” door A.J.J.Mulder.c.s. Uitg. Asia Maior. 2003.

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1, 1879 p.165-1869 en 419-428 staat de behandeling van een vonnis door het Engels hooggerechtshof, Admiraliteitszaken omtrent de aanvaring op de hoogte van Moeka Head, eiland Penang, tussen het schroefstoomschip de “Voorwaarts” en het engelse schip de “Khedive”. De “Voorwaarts” had aan boord 83 bemanningsleden en 150 passagiers. Bij de aanvaring werd het schip zo sterk beschadigd dat het op het strand werd gezet om niet te zinken. Bij de getuigenverklaringen kwamen aan het woord de 1e officier Rademaker, de 2e officier Eversdijk en de 3e officier Perk.

Het hof kwam tot de uitspraak dat beide schepen “berispelijk”(both to blame) waren, vanwege onvoldoende uitkijk. Bovendien hadden ze beiden voldoende tijd gehad om vaart te minderen en te stoppen.

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 28 mei 1878 staat het volgende bericht096:

Amsterdam 24 Mei. Volgens telegram van heden uit Penang, is het Nedl. stoomschip Voorwaarts nabij die plaats in aanvaring geweest met het stoomschip  Khedive waardoor de Voorwaarts tot de waterlijn werd ingeloopen en op strand moest worden gezet. Passagiers en mail zijn gered, doch het schip zal waarschijnlijk verloren zijn.”

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Aukes, F.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Overleden in 1885.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.B.Wierikx was met vlagnummer R6 in de periode 1873 t/m 1882 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1882 zijn effectieve lidmaatschap heeft opgezegd, maar wèl lid voor de vlag is gebleven. Dit betekende dat hij de Maatschappijvlag mocht blijven voeren,maar afstand deed van financiële aanspraken. Hij bleef vlaglid t/m 1885.058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.B.Wierikx met vlagnummer R6 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874                     van het fregat “Liberaal”      1090 last              varend voor J.Smit Fz te Slikkerveer

*   1877, 1878, 1880 van het fregat “Liberaal”     1742 ton n.m.      varend voor Wed. J.Smith Fz te Kralingen

*   1881 t/m 1883     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.B.Wierikx als gezagvoerder gedurende:

*   1875 op het 3/m schip “Liberaal”, gebouwd in 1872 te Slikkerveer, 2062 ton o.m., varend voor J.Smit te Kralingen;

*   1876 t.m 1881 op hetzelfde schip maar nu voor de Wed. J.Smit te Kralingen. Het schip arriveerde in 1881 lek te Port Elisabeth en werd afgekeurd;

*   1885 op het schroefstoomschip “Nederrland en Oranje”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 2205 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam. Het schip werd te Bombay verkocht en voer verder onder Engelse vlag.

 

Overige bijzonderheden

Beroemd is de race tussen de “Kosmopoliet III” (kapitein Dienske) en de “Liberaal” (kapitein A.B.Wierikx) van 1876-1877. Beide schepen vertrokken vlak na elkaar uit Brouwershaven en kwamen beide na 88 dagen te Batavia aan. De terugreis gaf weer zo’n spannende race waarin de “Liberaal” het kleine tijdsverschil van twee dagen op de “Kosmopoliet III” inliep en beide schepen met een tijdsverschil van een uur te Brouwershaven binnenkwamen.”066.

 

“In November 1881 liep het Nederlandsche fregat “Liberaal” (1872) Port Elisabeth aan met zoveel schade dat het schip werd afgekeurd; het wrak bracht à350 op, maar ging toch verloren, toen het op 16 December 1881 bij zware storm uit het Z.O. op strand sloeg en brak.”052.

 

Op 1 februari 1885 werd, op weg van Pauillac naar Batavia, het ss. “Nederland en Oranje”, op de rede van Aden aangevaren door het Duitse ss AMALFI en, zwaar beschadigd, geabandonneerd. Door bergers later naar Bombay gesleept en eind 1885 als AKBAR weer in de vaart voor een reeder in Bombay.

 

Het ss. “Nederland en Oranje” werd gebouwd in 1883 bij de Koninklijke Fabriek te Amsterdam, mat 2205 Brt en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Wierikx, A.B.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten