Inloggen
Gezagvoerder

Wierikx, A.B.

Naam: Wierikx, A.B.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
NEDERLAND EN ORANJE 1883 Vracht-/passagiersschip Steamship 4513 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Overleden in 1885.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.B.Wierikx was met vlagnummer R6 in de periode 1873 t/m 1882 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1882 zijn effectieve lidmaatschap heeft opgezegd, maar wèl lid voor de vlag is gebleven. Dit betekende dat hij de Maatschappijvlag mocht blijven voeren,maar afstand deed van financiële aanspraken. Hij bleef vlaglid t/m 1885.058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.B.Wierikx met vlagnummer R6 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874                     van het fregat “Liberaal”      1090 last              varend voor J.Smit Fz te Slikkerveer

*   1877, 1878, 1880 van het fregat “Liberaal”     1742 ton n.m.      varend voor Wed. J.Smith Fz te Kralingen

*   1881 t/m 1883     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.B.Wierikx als gezagvoerder gedurende:

*   1875 op het 3/m schip “Liberaal”, gebouwd in 1872 te Slikkerveer, 2062 ton o.m., varend voor J.Smit te Kralingen;

*   1876 t.m 1881 op hetzelfde schip maar nu voor de Wed. J.Smit te Kralingen. Het schip arriveerde in 1881 lek te Port Elisabeth en werd afgekeurd;

*   1885 op het schroefstoomschip “Nederrland en Oranje”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 2205 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam. Het schip werd te Bombay verkocht en voer verder onder Engelse vlag.

 

Overige bijzonderheden

Beroemd is de race tussen de “Kosmopoliet III” (kapitein Dienske) en de “Liberaal” (kapitein A.B.Wierikx) van 1876-1877. Beide schepen vertrokken vlak na elkaar uit Brouwershaven en kwamen beide na 88 dagen te Batavia aan. De terugreis gaf weer zo’n spannende race waarin de “Liberaal” het kleine tijdsverschil van twee dagen op de “Kosmopoliet III” inliep en beide schepen met een tijdsverschil van een uur te Brouwershaven binnenkwamen.”066.

 

“In November 1881 liep het Nederlandsche fregat “Liberaal” (1872) Port Elisabeth aan met zoveel schade dat het schip werd afgekeurd; het wrak bracht à350 op, maar ging toch verloren, toen het op 16 December 1881 bij zware storm uit het Z.O. op strand sloeg en brak.”052.

 

Op 1 februari 1885 werd, op weg van Pauillac naar Batavia, het ss. “Nederland en Oranje”, op de rede van Aden aangevaren door het Duitse ss AMALFI en, zwaar beschadigd, geabandonneerd. Door bergers later naar Bombay gesleept en eind 1885 als AKBAR weer in de vaart voor een reeder in Bombay.

 

Het ss. “Nederland en Oranje” werd gebouwd in 1883 bij de Koninklijke Fabriek te Amsterdam, mat 2205 Brt en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam