Inloggen
MACASSAR - ID 3883


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-08-18 / 1886-06-30 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir Raylton Dixon & Co., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 216
Launch Date: 1883-05-24
Delivery Date: 1883-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: R. & W. Hawthorn, Newcastle on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 38"& 70"- 42"
Speed in knots: 10
 
Gross Tonnage: 2294.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1508.00 Net tonnage
Deadweight: 3100.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 300.0 Feet (British) Registered
Beam: 37.0 Feet (British) Registered
Depth: 25.7 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-08-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: MACASSER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Insulinde
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1883-08-20, uitreiking zb101-x

Ship History Data

Date/Name Ship 1883-08-18 MACASSAR
Manager: N.V. Stoomvaart-Maatschappij Insulinde, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart-Maatschappij Insulinde, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PJTV

Date/Name Ship 1886-06-30 SLAVONIA
Manager: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G., Hamburg, Germany
Eigenaar: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHBN

Date/Name Ship 1898-00-00 LEROS
Manager: Deutsche Levante Linie A.G., Hamburg, Germany
Eigenaar: Deutsche Levante Linie A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1886-06-30: NRC 070686. Advertentie. Op last van de Stoomvaart-Maatschappij Insulinde te Amsterdam, zullen, indien niet vóór die tijd uit de hand verkocht, in Lloyds Captains Room, Royal Exchange, London E.C., Engeland, woensdag 30 juni 1886, te half drie uren, worden geveild de volgende prachtige ijzeren schroefstoomboten als:
- JACATRA, 2.437 tons gross 1.754 tons net register; gebouwd in 1884; geclassificeerd 100 AI; machines triple expansion van 300 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.300, en lopende 10 knopen 314 x 37,9 x 25,9.
- MACASSAR, 2.293 tons gross, 1.507 tons net register; gebouwd in 1883, geclassificeerd 100 AI; compound machines van 250 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.100 tons; lopende 10 knopen, 300 x 36,9 x 25,9.
- PADANG, 2.295 tons gross, 1.511 tons net register; gebouwd in 1883; geclassificeerd 100 AI; compound machines van 250 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.100 tons; lopende 10 knopen; 300 x 36,9 x 25,9.
- KONING WILLEM III, 2.199 tons gross 1.502 tons net register; gebouwd in 1883 en geclassificeerd 100 AI; compound machines van 250 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.100 tons; en lopende 10 knopen; 300 x 36,9 x 25,9.
- C. FELLINGER, 2.013 tons gross, 1.390 tons net register; gebouwd in 1879; geclassificeerd 100 AI; compound machines van 200 paardenkracht nominaal; draagvermogen 2.800 tons en lopende 9½ knopen; 286 x 35 x 24,2.
Al de bovengenoemde stoomboten - vier van welke gebouwd werden voor rekening der tegenwoordige eigenaars, onder hun onmiddellijk opzicht, zonder op kosten te zien - zullen bij onderzoek bevonden worden te zijn in ieder opzicht in uitstekende orde, en kunnen, desgeëist, onderzocht worden wat de machinerieën aangaat. Ze zijn zorgvuldig nagezien en gerepareerd voor een aanzienlijk kostenbedrag. Ze zijn van al het nodige overvloedig voorzien en geheel gereed om uit te stomen. De eerste vier hebben slechts drie of vier reizen naar Java en terug gemaakt. Zij zijn alle ingericht voor passagiers (respectievelijk van 12 tot 21), en hebben inrichtingen voor waterballast, 4 stoomlieren, ankerspillen enz. Zij kunnen bezichtigd worden te Amsterdam, waar ze thans zijn liggende. Toegangsbiljetten, lijsten van de inventaris en verdere bijzonderheden zijn te verkrijgen bij C.W. Kellock and Co., makelaars, Walmer Buildings, Water-Street Liverpool, en 72 Cornhill, London, England.
1906-05-29: Final Fate:
De SLAVONIA is, op reis van Newcastle met een lading stukgoederen naar Lissabon, op 29 mei 1906 op de Tasse de la Frette rotsen, ten noord-westen van Borhou (eiland Alderney) gelopen en wrak geworden. Het wrak werd later gelicht en gesloopt (sloping vermoedelijk in 1907)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan de Ridder "van Rotterdam" werd volgens doopcedul 288 gedoopt op 20 december 1778. Hij was gereformeerd. Zijn ouders waren Jan de Ridder, overleden, en Philippina Elisabeth van Mengersen uit Maastricht, gereformeerd en wonende te Rotterdam. Hij werd als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam "ingenomen" op 04 november 1789. De drie-maandelijkse voortgangsrapportage bevat de volgende opmerkingen: "Slordig op sijn goed 1 febr.1790, 15 febr., 29 Maart, 5 april   aan de nulbak 31 may   Leerd slegt, slordig op sijn boeken 5 July   wegens onbekwaamheid gedimiteerd en op den 4 November 1790 uyt het kweekschool gegaan"004-529/314.

Gezien de data van inschrijving aan de Zeevaartschool (1789) en de inschrijving als lid van Zeemanshoop (1883) betreft het hier wellicht een voor(groot)vader van het lid van Zeemanshoop. Voorts is het, gezien het curriculum aan de Zeevaartschool, niet waarschijnlijk dat deze J.de Ridder het tot gezagvoerder heeft gebracht.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.de Ridder werd met vlagnummer 922 per 15 mei 1883 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 08/15 mei 1883 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd J. de Ridder, kapitein bij de Stoomvaart Maatschappij Insulinde, wonend op de Marnixkade nr. 6 te Amsterdam, op voordracht van H.N.Prins. 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode               type                    naam van het schip                      boekhouder/reder

      922           1883-1885          stoomsch.         Macassar                                       Stoomv.Maatsch.Insulinde

                          1886-1887          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.de Ridder als gezagvoerder gedurende:

*   1875 t/m 1877 op het schroefstoomschip “Conrad”, gebouwd in 1872 te Glasgow, 2270 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam. Het schip werd in 1897 gesloopt te Dordrecht;

*   1882 van het schroefstoomschip “Amsterdam” ex Edinburgh, gebouwd in 1855 te Glasgow, 2336 ton o.m., varend voor de Stoomv. Maatschappij “Insulinde”, Meyer & Insinger Amsterdam. In 1882 kwam het schip weer onder Engelse vlag;

*   1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Macassar”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2294 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Mij “Insulinde” te Amsterdam. Het schip is in 1886 verkocht naar Duitsland.

 

Overige bijzonderheden

  1. de Ridder vervoerde vanuit Nieuwediep met het schroefstoomschip “Conrad” vanuit Nieuwediep transporten van landmachtmilitairen op de volgende dagen:

*   Vertrek 13 maart 1875. Aankomst 23 april 1875 na 41 dagen. 6 officieren en 125 manschappen.

*   Vertrek 04 september 1875. Aankomst 13 oktober 1875 na 39 dagen. 11 officieren en 400 manschappen. Van 18 deserteurs van de “Groningen” werden er 11 gevangengenomen en opgepikt door de “Conrad”.Van het oorspronkelijke detachement deserteerden er weer 3 terwijl er bij aankomst 1 ontbrak zonder opgaaf van reden.

*   Vertrek 19 februari 1876. Aankomst 31 maart 1876 na 41 dagen. 15 officieren en 185 manschappen.

*   Vertrek 05 augustus 1876. Aankomst 15 september 1876 na 41 dagen. 8 officieren en 210 manschappen. 1 manschap onderweg overleden.

*   Vertrek 13 januari 1877. Aankomst 26 febriari 1877 na 44 dagen. 5 officieren en 260 manschappen.

*   Vertrek 09 juni 1877. Aankomst 20 juli 1877 na 41 dagen. 5 officieren en 133 manschappen.

*   Vertrek 03 november 1877. Aankomst 27 december 1877 na 54 dagen. 7 officieren en 106 manschappen.

 

“Op 4 en 5 oktober (1875) deed de Voorwaarts en vergeefse poging de Madura los te trekken van de Parkinrots bij Perim. De 600 pelgrims aan boord van de Madura waren eerder overgenomen door de Britse Timor. Nadat de trossen herhaaldelijk waren gebroken en zelfs met inzet van dommekrachten(!) het schip niet loskwam, werden de passagiers en 50 bemanningsleden naar Sueze gebracht.”

Uit: p. 14 “De eeuw van de ‘Nederland’ door A.J.Mulder c.s.. Uitgeverij Asia Maior. Juni 2003.

“Begin december 1875 ontdekte de Conrad in de Middellandse Zee het Portugese marinetransportschip India met een gebroken krukas; aan boord waren 1.400 man. Men bood aan het schip naar Messina te slepen, maar vanwege het ontstuimige weer duurde het uren voor de sleeptrossen bevestigd waren; kort nadien braken deze ook. De tros van de intussen gearriveerde Voorwaarts voldeed wel, zodat de sleep op 14 december na een tocht van 57 uur over 400 mijl alsnog Messina kon bereiken.”

Uit: p. 14 “De eeuw van de ‘Nederland’ door A.J.Mulder c.s.. Uitgeverij Asia Maior. Juni 2003.

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Ridder, Jan de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten