
Familiegegevens
Huibert Nicolaas werd geboren op 28.03.1847 te Amsterdam als z.v. Hendrik Prins en Wilhelmina Mulder.
Huibert Nicolaas (29) (gezagv.) trouwde op 09.11.1876 te Amsterdam met Jeltje Hinderika Beckering (25) – geb. 27.11.1850 te Groningen – d.v. Hinderikus Beckering (koopman) en Aaltje Knoop.
Jeltje Hinderika Beckering overleed op 13.08.1923 te Bloemendaal (72).
Huibert Nicolaas overleed op 08.07.1899 te Le Havre (Fr.) (52).
(Overlijdensadvertentie in het Alg. Handelsblad van 15.07.1899)
Kinderen
- Wilhelmina – 1877
- Aaltje – 1879
- Huibert Nicolaas – 09.04.1888 te A’dam.
De schepen van de kapitein
* 1884 – 1888 van het s.s. KONING WILLEM III – GEB. 1883
* 1888 – 1889 van het s.s. PRINS WILLEM I -
* 1889 – 1899 van het s.s. PRINS WILLEM II -
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam.
Gezagvoerder bij de K.W.I.M.
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.N.Prins (adres: Heerengracht bij Roomolensteeg) werd met vlagnummer 861 effectief lid van Zeemanshoop per 31 januari 1871 op voordracht van L.Tuk. Zijn schip was de "Kobe"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 24/31 januari 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd H.N.Prins, geen leeftijd genoemd, voerend de bark “Kobe”, voor rekening van J.Schut, op voordracht van kapitein L.Tuk.023
H.N.Prins was van 1885-1891 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 november 1890 meldt kapitein H.N.Prins dat hij wegens vertrek naar Curacao ontslag neemt als bestuurslid. Het Bestuur vraagt hem corresponderend lid te worden.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12 september 1882 wordt vermeld de heer van Hasselt, directeur der filiaalinrichting van het Kon.Ned. Meteor. Inst. te Utrecht: “Als nu reikte hij uit aan de Heeren W.P.Harten, H.Hissink en H. de Jonge getuigschriften voor uitmuntende journalen; aan de Heeren R.J.Weber, C.Jaski, A.G. Mörser Bruijns, W.Adriani, R.Berckelbach v.d Sprenkel, J.F. Graad van Roggen, A.J.Herckenrath, J.H.Bart, H.C.Haacke, H.W.Prins en A.F. de Vrije voor zeer goede journalen.” 023
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 december 1890 staat vermeld dat kapitein H.N.Prins “wegens vertrek naar Curaçao” bedankt als bestuurslid. Hem wordt aangeboden correspondent van het College te worden. In de notulen dd 05 maart 1891 staat, dat hij de benoeming accepteert. 023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
861 1871 geen vermelding van schip en boekhouder
1872-1873 bark Kobe J.Schut
1874 fregat B.R.H. Meijer & Co
1875 geen vermelding van schip en boekhouder
1876-1878 fregat Philips van Marnix van Zeylen & Decker te Middelburg
1879-1887 geen vermelding van schip en boekhouder
1888 stoomb. Prins Willem I Kon.West Ind.Maildienst
1889-1898 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt H.N.Prins als gezagvoerder gedurende:
* 1872 t/m 1873 van de bark “Kobe” ex Assurance, gebouwd in 1866 te Martigues (Fr.) 334 ton, varend voor J.Schut te Amsterdam. Het schip ging in 1873 uit de vaart;
* 1875 van het fregat “B.R.H.”, ex Leucothea, gebouwd in 1855 te Metford, 1242 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1876 voor W.Pont te Edam en was herdoopt in “Borgä”;
* 1876 t/m 1878 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1863 te Bolnes, 1516 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam. Het schip werd op Mauritius geabandoneerd;
* 1881 t/m 1882 van de bark “Anna Sophia”, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 722 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam. Het schip voer in 1883 onder Joh.Meyes Jerem.z te Amsterdam en was herdoopt in “Josine Louise”;
* 1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Koning Willem III”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 2199 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Insulinde” te Amsterdam. Het schip werd in 1886 verkocht naar Duitsland;
* 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Prins Willem I”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1310 ton n.m., varend voor de Kon. W.I.Maildienst te Amsterdam. In het Engels Kanaal gezonken na aanvaring;
* 1890 van het schroefstoomschip “Prins Willem II”, gebouwd in 1890 te Amsterdam, 1600 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Op 20 december 1889 om 13.15 uur zonk het ss. “Prins Willem I” in het Engels Kanaal bij Le Havre na aanvaring met een zeilschip. Drie bemanningsleden kwamen hierbij om. Het schip was op weg van West-Indië naar Amsterdam.
Het ss. “Prins Willem I” werd gebouwd in 1884 bij de Koninklijke Fabriek te Amsterdam, mat 1310 Brt en voer voor de Kon. West-Indische Maildienst te Amsterdam072.