Inloggen
JAN VAN RIJSWIJCK - ID 3151


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 95
Launch Date: 1900-00-00
Delivery Date: 1900-05-17
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 800
Power Unit: IHP (IPK)
Speed in knots: 8.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1177.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 728.50 Net tonnage
Deadweight: 1550.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 71000 Cubic Feet
Bale: 64000 Cubic Feet
 
Length 1: 230.3 Feet (British) Registered
Beam: 33.8 Feet (British) Registered
Depth: 14.1 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-05-17 JAN VAN RIJSWIJCK
Manager: Cornelis Willem Hendrik van Dam & Joost van Vollenhoven, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Rotterdam', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJS

Date/Name Ship 1904-00-00 CANDELARIA
Manager: Empresa de Navegacao Norte e Sul, Rio de Janeiro, Brazil
Eigenaar: Empresa de Navegacao Norte e Sul, Rio de Janeiro, Brazil
Shareholder:
Homeport / Flag: Rio de Janeiro / Brazil

Date/Name Ship 1906-00-00 PORVENIR
Manager: Lloyd Bahia Blanca S.A. de Navegacion a Vapor, Buenos Aires, Argentine
Eigenaar: Lloyd Bahia Blanca S.A. de Navegacion a Vapor, Buenos Aires, Argentine
Shareholder:
Homeport / Flag: Buenos Aires / Argentine

Date/Name Ship 1908-00-00 PORVENIR
Manager: Marina Mercante Argentina, Buenos Aires, Argentine
Eigenaar: Marina Mercante Argentina, Buenos Aires, Argentine
Shareholder:
Homeport / Flag: Buenos Aires / Argentine

Date/Name Ship 1917-00-00 JULES HAUZEUR
Manager: F. Lecoevre, Marseille, France
Eigenaar: F. Lecoevre, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France
Callsign: JTSM

Date/Name Ship 1919-00-00 JULES HAUZEUR
Manager: Compagnie Royale Asturienne des Mines, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Compagnie Royale Asturienne des Mines, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Callsign: MJSZ

Date/Name Ship 1937-00-00 CERVINIA
Manager: Pittaluga & Bertorello, Genoa, Italy
Eigenaar: Pittaluga & Bertorello, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: ILKR

Date/Name Ship 1939-00-00 LUCIA BOTTIGLIERI
Manager: Michele Bottiglieri, Torre del Greco, Italy
Eigenaar: Michele Bottiglieri, Torre del Greco, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Torre del Greco / Italy
Callsign: ILKR

Date/Name Ship 1940-04-00 ESTERINA
Manager: Sebastiano Tuillier, Lussinpiccolo, Italy
Eigenaar: Sebastiano Tuillier, Lussinpiccolo, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Lussinpiccolo / Italy
Callsign: ILKR

Date/Name Ship 1943-00-00 ESTERINA
Manager: Giovanni Camalich, Lussinpiccolo, Italy
Eigenaar: Giovanni Camalich, Lussinpiccolo, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Lussinpiccolo / Italy

Date/Name Ship 1943-09-00 ESTERINA
Manager: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1952-00-00 SAVA
Manager: Jadranska Slobodna Plovidba, Istanbul, Yugoslavia
Eigenaar: Jadranska Slobodna Plovidba, Istanbul, Yugoslavia
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Yugoslavia
Callsign: YTCS

Ship Events Data

1943-09-00: De ESTERINA, die in door Duitsland bezet gebied lag, werd bij de overgang van van Italiƫ naar de Geallieerde zijde, in september 1943 door de Duitsers in beslag genomen en onder Duitse vlag gebracht
1943-11-06: De ESTERINA werd op 6 november 1943 door een Geallieerde luchtaanval ter hoogte van Split tot zinken gebracht. Na de oorlog door Joegoslavische bergers gelicht, hersteld, en in 1952 weer als SAVA in de vaart gebracht.
1966-08-00: Final Fate:
De SAVA werd in augustus 1966 voor sloop verkocht aan Brodospas en te Split of Rijeka gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Deze kapitein plus het ss. Jan van Rijswijck” wordt niet in Bouma025 genoemd.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift De Zee, Jg.1901, p.294-298 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de Koopvaardij inzake een aanvaring van het ss. “Jan van Rijswijck”. Er werd een klacht ingediend door de NV Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” tegen de kapitein M.S.Kruisinga, die werd beschuldigd van “eene hoogst ernstige dwaling … in ieder geval van zijn daad of nalatigheid …”waardoor het ongeval werd veroorzaakt.

De Raad kwam op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen tot de volgende reconstructie. Het schip stoomde op 21 januari 1901, beladen met stukgoederen op reis van Amsterdam naar Bristol tussen Nash Point en Breakseavuurschip. Het koerste naar Flatholm. Er kwam een loods aan boord en volgens diens aanwijzingen stoomde men het Bristol-Kanaal in naar Kingroad. Om half vier kwam men bij Kingroad .Na diverse manoevres kwam men in aanvaring met het ss “Princess Mary” waardoor de “Jan van Rijswijck” ernstige averij opliep. Vanwege binnenstromend water was men genoodzaakt het schip op de modder te zetten om zinken te voorkomen. Vervolgens werd het schip door een sleepboot naar Bristol gebracht. Aldaar werd bevolen het schip op de Briridon, een dok,  te zetten. het lek werd gedicht en op 23 januari 1901 werd het schip naar de losplaats gesleept en de lading werd gelost.

De Raad oordeelde dat er bij  de diverse manouvres fouten zijn gemaakt, alhoewel dat niet aan achteloosheid kan worden geweten. De Raad acht het derhalve dan ook niet nodig hem in zijn bevoegdheden als gezagvoerder te straffen.

 

 

Datum vanaf: 1901
Kapitein: Kruisinga, M.S.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.N.v/d Poll als gezagvoerder gedurende:

*    1900 van de schroefstoomschip “Holland”, gebouwd in 1874 te Rotterdam, 720 ton o.m., varend voor W.M H.Müller & Co te Rotterdam. Het schip is in 1900 op de Noorderpier van de Waterweg stukgeslagen.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift De Zee Jg. 1895, p.235 staan uitslagen van de examens van stuurlieden ter koopvaardij. Het diploma 2e stuurman Groote Zeilvaart A werd uitgereikt aan W.N.van de Poll.

 

De Raad van Tucht voor de koopvaardij deed op 11 maart 1901 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein W.N.van de Poll, gezagvoerder van het schroefstoomschip “Holland”. Op 27 januari 1901 verliet het schip Londen. Daar had men een lading stukgoed geladen. Later werden in Blackwell nog vier passagiers en enkele paarden aan boord genomen. Op de Noordzee  ondervond men eerst een harde bries overgaand in een vliegende storm. Bij de poging om de monding van de Nieuwe Waterweg in te varen ging het mis. Door een zware stortzee brak de stuurreep en geraakte het schip stuurloos. Het belandde tenslotte op het Noorderhoofd, waarna een deel van de bemanning, de passagier en de loods omkwamen. Alleen de kapitein wist zich te redden.

De Raad oordeelde dat de schipbreuk niet aan de gezagvoerder was te wijten, die alles had gedaan om zijn schip veilig binnen de pieren te brengen. 104

Overeenkomstig verslag staat in het tijdschrif “De Zee, Jg. 1901, p.137-141.

 

 

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Poll, W.N. van de

Afbeeldingen


Omschrijving: De JAN VAN RIJSWIJCK, op 11 oktober 1900 varend te Amsterdam
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Jan van Rijswijck' 1900
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

NRC 240103. Londen, 22 januari 1903. Vrachten. Het stoomschip JAN VAN RIJSWIJCK is bevracht van Cardiff naar Bordeaux met 1.300 ton (opm: vrijwel zeker steenkolen) à Ffrs. 4,75 en van Bordeaux met 1.250 ton (onbekende lading) naar Cardiff of Newport à Sh.5/4½ begin februari.

 

In het tijdschrift De Zee, Jg.1901, p.294-298 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de Koopvaardij inzake een aanvaring van het ss. “Jan van Rijswijck”. Er werd een klacht ingediend door de NV Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” tegen de kapitein M.S.Kruisinga, die werd beschuldigd van “eene hoogst ernstige dwaling … in ieder geval van zijn daad of nalatigheid …”waardoor het ongeval werd veroorzaakt.

De Raad kwam op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen tot de volgende reconstructie. Het schip stoomde op 21 januari 1901, beladen met stukgoederen op reis van Amsterdam naar Bristol tussen Nash Point en Breakseavuurschip. Het koerste naar Flatholm. Er kwam een loods aan boord en volgens diens aanwijzingen stoomde men het Bristol-Kanaal in naar Kingroad. Om half vier kwam men bij Kingroad .Na diverse manoevres kwam men in aanvaring met het ss “Princess Mary” waardoor de “Jan van Rijswijck” ernstige averij opliep. Vanwege binnenstromend water was men genoodzaakt het schip op de modder te zetten om zinken te voorkomen. Vervolgens werd het schip door een sleepboot naar Bristol gebracht. Aldaar werd bevolen het schip op de Briridon, een dok,  te zetten. het lek werd gedicht en op 23 januari 1901 werd het schip naar de losplaats gesleept en de lading werd gelost.

De Raad oordeelde dat er bij  de diverse manouvres fouten zijn gemaakt, alhoewel dat niet aan achteloosheid kan worden geweten. De Raad acht het derhalve dan ook niet nodig hem in zijn bevoegdheden als gezagvoerder te straffen.