Inloggen
HOLLANDER - ID 2872


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1884-00-00 / 1916-06-21 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1884
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 130
Date Laid Down: 1884-02-24
Launch Date: 1884-00-00
Delivery Date: 1884-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, IJsselmonde, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 320
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23 & 43-30
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 759.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 464.00 Net tonnage
 
Length 1: 201.10 Feet (British) Registered
Beam: 27.90 Feet (British) Registered
Depth: 15.70 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 23-11-1915
Type: Rebuilt
Omschrijving: 23 november 1915 Rotterdamsch Nieuwsblad
Het op de werf van Wilton geheel verbouwde en verbeterde stoomschip OTIS TARDA (ex. HOLLANDER), eigenares firma Hudig en Pieters, heeft zaterdagmiddag met gunstig gevolg op de rivier proef gestoomd. De eerste reis gaat 23 november naar Hull en Goole.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1884
Datum agenda: 1884-09-13
Register nr: 0
Scheepsnaam: HOLLANDER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gaade
Plaats: Den Haag
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1884-09-13, uitreiking zb83-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Dit is een nieuwe test.
Ook de regelafstand werkt goed, maar voor een enkele regel moet je wel Shift+Enter ipv alleen Enter gebruiken.
Dit is overigens altijd zo geweest en kan helaas niet veranderd worden.

Dit is een nieuwe test.
Ook de regelafstand werkt goed, maar voor een enkele regel moet je wel Shift+Enter ipv alleen Enter gebruiken.
Dit is overigens altijd zo geweest en kan helaas niet veranderd worden.

Date/Name Ship 1884-00-00 HOLLANDER
Manager: Firma Smith & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Smith & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBQN

Date/Name Ship 1908-00-00 HOLLANDER
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij v/h Smith & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij v/h Smith & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBQN

Date/Name Ship 1915-00-00 OTIS TARDA
Manager: Hudig & Pieters C.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hudig & Pieters' Algemeene Scheepvaart-Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNMT

Ship Events Data

1884-02-24: NRC 240284. Heden werd op de werf der Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij te Fijenoord de kiel gelegd van het ijzeren schroefstoomschip HOLLANDER, voor rekening der heren Smith & Co. alhier, bestemd voor de vaart op Bordeaux.
Dit stoomschip heeft een lengte van 61 meter, breedte 8,40 m., holte 5,20 m. De stoomwerktuigen zijn van het compound stelsel; de hogedrukcilinder heeft een middellijn van 23 Engelse duim, de lagedrukcilinder 43 Engelse duim, terwijl de slaglengte 30 Engelse duim bedraagt. Het wordt gebouwd onder speciaal toezicht van het Bureau Veritas en in zijn hoogste klasse opgenomen. Omstreeks half augustus zal het voor de dienst gereed zijn.
1910-02-17: Het vrachtstoomschip Hollander van de Scheepvaart Maatschappij v/h Smith & Co. te Rotterdam, op weg van Rotterdam naar Bordeaux, strandt tijdens dichte mist in de monding van de rivier de Gironde. Bij hoog water kan het schip op eigen kracht weer loskomen. Het loopt daarbij flinke schade aan dek op door de overslaande golven, waarbij het roer bovendien is weggeslagen.
1916-06-21: Final Fate:
Op reis van Rotterdam naar Goole met stukgoed is de OTIS TARDA op 21 juni 1916 op 11 mijl ten zuidoosten van het lichtschip Newarp op een door de Duitse onderzeeboot UC 6 gelegde mijn gelopen en verloren gegaan. De gehele bemanning werd gered en opgenomen door het stoomschip GELDERLAND van de S.M. Nederlandsche Lloyd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Edward P.J. werd op 06.11.1842 geboren te Rotterdam als z.v. Pierre Jean van Emmerik en Marianne (Mary Ann ?) Nelson. 

Edward P.J. (27) trouwde op 27.01.1870 te Rotterdam met Isabell Pearson (22) – geb. te Rotterdam – d.v. Samuel Pearson en Isabella Simpson.

Isabell(a) overleed op 22.06.1917 te Rotterdam (69). 

Edward P.J. overleed op 26.04.1917 te Rotterdam (74). 

(In sommige officiële stukken wordt de voornaam ook vermeld als EDUARD)

 

Kinderen

-        Edward Fredrick Pierre Jean – geb. 29.11.1870 te R’dam.

-        Pierre Jean – geb. 13.06.1872 te R’dam.

-        Samuel James – geb. 20.01.1874 te R’dam.

-        Isabell – geb. 11.12.1876 te R’dam.

-        Matthijs – geb. 12.07.1878 te R’dam.

-        Marij Anne – geb. 05.12.1880 te R’dam.

-        Anne Martha – geb. 11.10.1883 te R’dam.

-        Adriana Elizabeth - geb. 11.10.1883 te R’dam.

-        Adolphine Jeannette – geb. 14.10.1888 te R’dam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1870 – 1876  van het s.s. SEINE – geb. in 1850

*   1876 – 1877  van het pass.schip STAD BREDA ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock

*   1877 – 1885  van het s.s. GIRONDE – geb. in 1852

*   1885 – 1897  van het s.s. HOLLANDER – geb. in 1884

 

Overige bijzonderheden

 

Nwe Goessche Ct 16-01-1877

De heer J. Kromwijk, gewezen gezagvoerder van het stoomschip FIJENOORD, van Rotterdam, is door de Koninklijke maatschappij Zeeland benoemd tot gezagvoerder van het stoomschip STAD BREDA. De heer van Emmerik heeft als zodanig bedankt.

 

De Heer S. Parma geeft: 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.P.J. van Emmerik was met vlagnummer R48 in de periode 1871 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Hij was met vlagnummer R31 in de periode 1880 t/m 1883 en met vlagnummer R110 van 1883 t/m 1817 effectief lid van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De vermelding van ledenlijsten in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart stopt in jaargang 1918 en het is waarschijnlijk dat kapitein van Emmerik to nà 1918 lid is geweest058.

 

E.P.J.van Emmerik was vice president en 2e penningmeester van de Maatschappij in 1903 en permanent commissaris van 1899-1902 en 1905-1917058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.P.J. van Emmerik met vlagnummer R48 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1874                   van het ss. “Seine”                        144 last              voor J.P.van Hoey Smith te Rotterdam

*    1877                   van het ss. “Gironde”                   530 ton o.m.      voor Smith & Co te Rotterdam

*    1878                   van het ss. “Gironde”                   576 ton n.m.      voor Smith & Co te Rotterdam

Hij wordt met vlagnummer R31 vermeld in de ledenlijsten van:

*    1880 t/m 1882  van het ss. “Gironde”                   576 ton n.m.      voor Smith & Co te Rotterdam

En met vlagnummer R110 in de ledenlijsten van:

*    1883                   van het ss. Gironde”                     607 ton               voor Smith & Co te Rotterdam

*    1885 t/m 1888, 1890 t/m 1896:

                                   van het ss. “Hollander”               804 ton bruto    voor Smith & Co te Rotterdam

*    1897 t/m 1902  geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt E.P.J. van Emmerik als gezagvoerder gedurende:

*    1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Seine” ex Cesare, gebouwd in 1850, bouwplaats niet vermeld, 273 ton o.m., varend voor J.P. van Hoeij Smith te Rotterdam;

*    1872 t/m 1877 van hetzelfde schip maar nu varend voor Smith & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1877 gesloopt;

*    1877 van de raderstoomboot “Stad Breda” ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock, 342 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” (KNSM) te Amsterdam.(het lijkt erop of deze gezagvoerder voor een reisje is “uitgeleend” aan de KNSM te Amsterdam. De kapiteins van Emmerik zijn verder strikt gebonden aan Rotterdam)

*    1877 t/m 1884 van het schroefstoomschip “Gironde”, gebouwd in 1852 te Pt.Glasgow, 530 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam;

*    1885 t/m 1896 van het schroefstoomschip “Hollander”, gebouwd in 1884 te Rotterdam, 804 ton n.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Emmerick, Edward Pierre Jean van
Overige informatie: Getrouwd met I. Pearson. Overleden op 26 april 1917 op 74-jarige leeftijd te Rotterdam. (Bron: R.N. 30.04.1917)

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.F. de Boer was met vlagnummer R46 in de periode 1883 t/m 1892 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen.058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het vlaggenlidmaatschap heeft bedankt058.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.F. de Boer met vlagnummer R46 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1883     geen vermelding van schip en boekhouder
  • 1885 t/m 1888, 1890, 1891 van het ss. “Gironde”   607 ton   varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam

 

Bouma025 vermeldt T.F. de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1882 t/m 1883 van het ijzeren schroefstoomschip “Hollander”, gebouwd in 1854 te Chester, 487 ton o.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam. Het schip strandde op Ouessant en raakte wrak;
  • 1885 t/m 1898 op het schroefstoomschip “Gironde”, gebouwd in 1852 te Pt.Glasgow, 530 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam
  • 1897 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Hollander”, gebouwd in 1884 te Rotterdam, 804 ton n.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam.

 

Het ss. “Hollander” strandde op 18 november 1883 bij Ouessant en ging verloren. Het schip was op weg van Bordeaux naar Rotterdam. De Bemanning werd gered.

Het ss. “Hollander” werd gebouwd in 1854 bij G.Cram te Chester, mat 603 ton o.m. en voer voor J.Smith & Co te Rotterdam072.

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Boer, T.F. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Schnetler als gezagvoerder gedurende:

  • * 1899 en later van het schroefstoomschip “Hollander”, gebouwd in 1884 te Rotterdam, 804 ton n.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Schnetler, F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee” Jg.13, p.287, 1891 staat de uitslag van examens in april 1890 door de Rijksexamencommissie voor de koopvaardij.  Een aanvullingsexamen werd als 1e stuurman op de grote zeilvaart werd met goed gevolg afgelegd door A.Karssies.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Karssies als gezagvoerder gedurende:

*    1900 (en later?) van het schroefstoomschip “Gironde”, gebouwd in 1852 te Pt.Glasgow, 530 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam. Het schip is in 1902 gestrand (Bouma vermeldt niet of dit gebeurde onder gezag van kapitein Karssies).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Karssies, A.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: HOLLANDER waarschijnlijk liggend te Bordeaux onder kapt. A. Karssies in 1913.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HOLLANDER waarschijnlijk liggend te Bordeaux onder kapt. A. Karssies in 1913.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: OTIS TARDA, Er vallen enige wijzigingen in het schip vast te stellen, t.o.v. de HOLLANDER, en wel andere masten en een andere schoorsteen. ( Zie; Configuration Changes.)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Nieuwland, Cornelis
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten