Inloggen
HENDRIKA - ID 2780


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-09-00 / 1902-04-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Jan Smit Czn. (1890-1899), Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 413
Launch Date: 1898-05-21
Delivery Date: 1898-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: P. Smit Jr., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 36^& 60-36
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3652.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2879.00 Net tonnage
Deadweight: 5230.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 332.20 Feet (British) Registered
Beam: 45.90 Feet (British) Registered
Depth: 23.00 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-09-00 HENDRIKA
Manager: G. van de Gevel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij s.s. Hendrika, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1902-04-00 SILESIA
Manager: Wilh. Kunstmann, Stettin, Germany
Eigenaar: Wilh. Kunstmann, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany

Date/Name Ship 1919-00-00 SILESIA
Manager: Gouvernement van Frankrijk - Ministre de la Marine Marchande, France
Eigenaar: Gouvernement van Frankrijk - Ministre de la Marine Marchande, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / France

Date/Name Ship 1921-00-00 JEAN JACQUES
Manager: Viemont & Cie, Marseille, France
Eigenaar: S.A. d' Affretement & d' Armement, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Ship Events Data

1919-05-23: De SILESIA is op 23.05.1919 als herstelbetaling aan Frankrijk overgedragen.
1928-00-00: Final Fate:
De JEAN JACQUES werd in 1928 voor sloop verkocht aan Robert & Frendeaux en doorverkocht aan J. Adler Jr. (mogelijk in april 1929 gesloopt.)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Landman als gezagvoerder gedurende:

*    1899 en later van het schroefstoomschip “Hendrika”, gebouwd in 1897 te Alblasserdam, 3652 ton n.m., varend voor G.v/d Gevel en P.H.Marcella te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 28 juni 1901 behandelde de Raad van Tucht voor de koopvaardij een klacht van de Engelse stoker Thomas Kelly tegen Carl Gotfried Landman, gezagvoerder van het stoomschip “Hendrika”. Volgens Kelly was het voedsel van inferieure kwaliteit en was hij in Australië op zeer onheuse wijze behandeld. Hij was gedurende enige uren met kettingen vastgebonden wegens werkweigering. “Toen het schip , dat via Straat Torres thuisvoer, op 11 oktober 1900 Thursday Island naderde, werd de politievlag gehesen en Kelly werd met nog vijf onwerkwillige kornuiten door de plaatselijke politie van boord gehaald en in een cel opgesloten. Hen werd samenzwering en weigering van opgedragen werkzaamheden verweten.” Ze werden door de recchter vrijgesproken, maar toen bleek dat de “Hendrika” inmiddels de haven had verlaten. Aldus het relaas van Kelly.

Na onderzoek kwam de Raad tot een andere lezing van het gebeurde en werden een aantal klachten ontkracht. De onwerkwillige werknemers zouden de kapitein onder dreigementen gedwongen hebben ze op Thursday Island af te zetten. Ook was de eerste machinist met een getrokken mes met de dood bedreigd door een stoker.”… “De klachten door Kelly en zijn kornuit Lewis ingediend tegen kapitein Landman werden ongegrond verklaard. Vrijspraak volgde.”104.

Deze zaak wordt ook verslagen in het tijdscchrift “De Zee”, Jg. 1901, p. 329-332.

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Landman, Carl Gotfried

Afbeeldingen


Omschrijving: Hendrika 1898
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten