Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.Landman als gezagvoerder gedurende:
* 1899 en later van het schroefstoomschip “Hendrika”, gebouwd in 1897 te Alblasserdam, 3652 ton n.m., varend voor G.v/d Gevel en P.H.Marcella te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Op 28 juni 1901 behandelde de Raad van Tucht voor de koopvaardij een klacht van de Engelse stoker Thomas Kelly tegen Carl Gotfried Landman, gezagvoerder van het stoomschip “Hendrika”. Volgens Kelly was het voedsel van inferieure kwaliteit en was hij in Australië op zeer onheuse wijze behandeld. Hij was gedurende enige uren met kettingen vastgebonden wegens werkweigering. “Toen het schip , dat via Straat Torres thuisvoer, op 11 oktober 1900 Thursday Island naderde, werd de politievlag gehesen en Kelly werd met nog vijf onwerkwillige kornuiten door de plaatselijke politie van boord gehaald en in een cel opgesloten. Hen werd samenzwering en weigering van opgedragen werkzaamheden verweten.” Ze werden door de recchter vrijgesproken, maar toen bleek dat de “Hendrika” inmiddels de haven had verlaten. Aldus het relaas van Kelly.
Na onderzoek kwam de Raad tot een andere lezing van het gebeurde en werden een aantal klachten ontkracht. De onwerkwillige werknemers zouden de kapitein onder dreigementen gedwongen hebben ze op Thursday Island af te zetten. Ook was de eerste machinist met een getrokken mes met de dood bedreigd door een stoker.”… “De klachten door Kelly en zijn kornuit Lewis ingediend tegen kapitein Landman werden ongegrond verklaard. Vrijspraak volgde.”104.
Deze zaak wordt ook verslagen in het tijdscchrift “De Zee”, Jg. 1901, p. 329-332.