Inloggen
FLORA - ID 2239

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1894
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 89
Launch Date: 1894-00-00
Delivery Date: 1894-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 , 25 & 40 - 36)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 725.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 448.00 Net tonnage
Deadweight: 800.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 200.00 Feet (British) Registered
Beam: 28.30 Feet (British) Registered
Depth: 13.40 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1894
Datum agenda: 1894-12-13
Register nr: 0
Scheepsnaam: FLORA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kon. Ned. Stoomboot Mij.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: eerste
1894-12-13, uitreiking84-

Ship History Data

Date/Name Ship 1894-12-00 FLORA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NRPK

Ship Events Data

1915-04-03: Final Fate:
Op reis in ballast van Amsterdam naar Swansea is de ‘FLORA’ op 3 april 1915 om 21.15 uur op de rotsen gelopen ten zuiden van Hartland Quay, Milford Rocks (6 mijl ten westen van Hartland Point), bij zuid-westen wind, ruw weer en woelige zee. Men probeerde met afwisselend werkende machine vlot te komen, doch dit gelukte niet, mede omdat het water vallende was. Men peilde het water in de ruimen en de ‘FLORA’ was zwaar lek. Om 1.00 uur des nachts van 4 april 1915 verlieten alle leden van de bemanning het schip en kwamen veilig aan land. De ‘FLORA’ was geheel verloren.
Opm.: De juiste strandingplaats was de Milford Rock, 1 mijl ten zuiden van Hartland Quay.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jurjen Top werd geboren te Veendam op 14 februari 1851 als zoon van schipper Johan Hindrik Top en Antje Jurjens de Boer.

Hij trouwde (30) op 09 december 1881 te Warffum als buitenvaarder met Jetta Puister (30), geboren te Veendam  op 09 januari 1851 als dochter van Hendrik Derks Puister en Marchien Geerts Bakker.

Jetta overleed op 17.04.1906 te Amsterdam.

Hij hertrouwde (57) op 26.06.1908 te Watergraafsmeer met Luuteia Geziena Mulder (39) geb. 10.03.1869 te Amsterdam– d.v. Pieter Mulder en Lammechien Luitjes van Pinksterboer.

Luuteia oveerleed op 04.01.1939 te Apeldoorn (69).

Jurjen overleed op 03 juli 1924 te Apeldoorn (73).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Top werd met vlagnummer 945 per 05 september 1901 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 september 1901 wordt als effectief lid voorgedragen en benoemd J.J.Top, gezagvoerder bij de KNSM, wonend in de Ruyschstraat 113 te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.H.Hinlopen. 023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

     945                           1901          stoomsch.      Ceres                                               Kon.Nederl.Stoomb.Mij

                                     1902-1905    stoomsch.      Danae                                                   idem

                                 1906-1906      stoomsch.      Adonis                                                idem

                                          1906          stoomsch.      Neptunus                                              idem

                                     1907-1908    stoomsch.      Atlas                                                      idem

                                     1909-1911    stoomsch.      Saturnus                                               idem

                                       1912          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.J.Top als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Flora”, gebouwd in 1894 te Rotterdam, 574 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1900 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Top, Jurjen Johanz

 

Familiegegevens en opleiding

 

Gerrit werd geboren op 16 febr. 1863 te Harlingen z.v. Hendrik Jongman en Klaaske Bos.

Gerrit (42) trouwde op 01 mrt. 1905 te Utrecht met  Carolina Wilhelmina Cecilia von Herzberg (32) - geb. 04 febr. 1873 te Utrecht - zij overleed op 25 juni 1949 te Muiden (76) d.v. Arthur Guido von Hertzberg en Catharina Maria van Hecke

Gerrit overleed op 18 dec. 1921 op zee verdronken aan de westkust van Zuid-Amerika (58)

 

Kinderen

Arthur Guido (1906 – 1960)

Carolina Wilhelmina Cecilia (Lidy) (1908 – 1969)

Gerda Jantina Hendrika (1910 – 2000)

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Zeilvaart in november 1888 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 11.11.1891 te Amsterdam.

Doorliep de rangen bij de K.N.S.M. en werd in 1904 gezagvoerder van het s.s. AURORA.

 

De schepen van de kapitein

 

*   05/1904 – 08/1904 van het s.s. AURORA      – geb. in 1898

*   08/1904 – 08/1904 van het s.s. BERENICE   – geb. in 1864

*   08/1904 – 08/1905 van het s.s. NIOBE          – geb. in 1902

*   08/1905 – 03/1906 van het s.s. MARS           – geb. in 1880

*   03/1906 – 12/1906 van het s.s. OBERON      – geb. in 1890 

*   12/1906 – 02/1907  van het s.s. NEPTUNUS – geb. in 1906

*   02/1907 – 10/1907  van het s.s. POLLUX       – geb. in 1870

*   10/1907 – 12/1907  van het s.s. MINERVA    – geb. in 1880

*   12/1907 – 06/1908  van het s.s. CASTOR       – geb. in 1895

*   06/1908 – 09/1909  van het s.s. NEPTUNUS  – geb. in 1906

*   09/1909 – 11/1909  van het s.s. TITAN           – geb. in 1891

*   11/1909 – 07/1911  van het s.s. VENUS          – geb. in 1907

*   07/1911 – 11/1911  van het s.s. AMOR           – geb. in 1911

*   11/1911 – 02/1912  van het s.s. POLLUX       – geb. in 1909

*   02/1912 – 03/1912  van het s.s. FLORA          – geb. in 1894

*   03/1912 – 09/1912  van het s.s. AMOR           – geb. in 1911

*   09/1912 – 10/1916  van het s.s. POLLUX        – geb. in 1909

*   10/1916 – 01/1917  van het s.s. CALYPSO     – geb. in 1911                                                                                                         

*   01/1917 – 01/1919  van het s.s. MERCURIUS – geb. in 1909

*   01/1919 – 04/1919  van het s.s. CERES           – geb. in 1908

*   04/1919 – 09/1920  van het s.s. JASON           – geb. in 1912

*   09/1920 – 12/1920 van het s.s. DELFT            – geb. in 1919

 

De Telegraaf  24.12.1921

 

Datum vanaf: 1912
Kapitein: JONGMAN, GERRIT JAN

 

Familiegegevens en opleiding

 

Johannes werd geboren op 27 apr. 1885 te Den Helder als z.v.  David Fooij (werkman) en Grietje Jonker.

J. (24) (stuurman) trouwde op 19 aug. 1909 te Amsterdam met Adriana Smit (23) – geb. Den Helder – d.v. Teunis Smit (loods) en Kaatje Janzen.

Johannes overleed op 27 aug. 1950 te Huizen (65).

 

Kinderen

 

- J.A. Fooij

- C. Fooij

- L. Fooij

 

De schepen van de kapitein

 

*   19.. – 1915 van het s.s. FLORA – geb. in 1894 

*   19.. – 19..  

*   19.. – 19..  

*   19.. – 1931 van het s.s. HELDER – geb. in 1920

*   19.. – 1932 van et s.s. CERES – geb. in 1919

*   19.. – 19..  

*   19.. – 19..  

*   19.. – 19.. van het s.s. BAARN – geb. in 1 

 

Overige bijzonderheden

Fooy, J.

KRUIS VAN VERDIENSTE – K.B. no. 13 van 30 maart 1945.

Gezagvoerder ter Koopvaardij, die als gezagvoerder bij de Nederlandse koopvaardijvloot waardevolle diensten aan de oorlogvoering bewees door gedurende meer dan twee jaar op moedige en beleidvolle wijze het gezag op zijn schip te hebben uitgeoefend in gebieden, waar door de oorlogsomstandigheden voortdurend grote gevaren van vijandelijke handelingen werden gelopen. (Bron: Nat.Archief 2.02.32 inv. 239)

 

Fooy, J. – gezagvoerder K.N.S.M. - Prinsen Bolwerk 9 te Haarlem (Bron: adresboek Haarlem 1 jan. 1927)

Fooy, J. – Prinsen Bolwerk 9 te Haarlem (Bron: adresboek Haarlem 1 jan. 1939)

Heeft in WO II gevaren op het ss BAARN.

DE PRINS der geïllustreerde bladen – 22 mei 1915 – blz. 245. - Het stoomschip FLORA van de K.N.S.M. tegen de Milford Rock nabij Hartland Quay aan de zuidwestkust van Engeland gestrand. (kapitein J. Fooy).

Zie verslag van de RvdS 1915 – nr. 39 – Stoomschip FLORA gestrand en verloren gegaan op 03.04.1915.

Zie verslag van de RvdS 1932 – nr. 4 – Stoomschip HELDER a/d grond in mond Westerschelde op 14.11.1931.

Zie verslag van de RvdS 1933 – nr. 14 – Stoomschip CERES gestrand in Golf v. Saloniki op 03.11.1932

AH 29.08.1950

Datum vanaf: 1915
Kapitein: FOOIJ, JOHANNES

Afbeeldingen


Omschrijving: Flora 1894
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Flora 1894
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Flora 1894
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

AH 060515
De bemanning van de FLORA.
Men meldt ons uit Rotterdam: Met de gisteren te Rotterdam aangekomen „Batavier"-boot is meegekomen do equipage van het stoomschip FLORA van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, welk schip de 4e april bij Bristol strandde en verladen moest worden. De equipage stond, na geland te zijn, voortdurend onder militair toezicht, zonder dat zij echter in haar vrijheid van beweging werd belemmerd. Het staken van de vaart op Engeland heeft er ook toe bijgedragen, dat zij zo lang daar heeft moeten toeven.
Gisteravond met de trein van 09.45 uur kwam gezagvoerder J. Fooy met de 19 man van de FLORA hier uit Rotterdam aan. De stranding bij Hartland Point van het schip, dat in ballast was van Amsterdam naar Swansea, had plaats bij slecht weer. Het schip mag als verloren beschouwd worden. Omtrent de oorzaak van de stranding wilde de gezagvoerder zich liever niet uitlaten; bij de behandeling van de stranding voor de Raad voor de Scheepvaart zal dit wel blijken. Toen gezagvoerder en equipage, die niets van het schip hadden kunnen redden, aan land kwamen, werden ze gevangen gezet (“detained"). De gezagvoerder en twee officieren bleven aan de kust in een hotel onder militaire bewaking, de bemanning werd 3½ uur in het land onder bewaking gesteld. Men mocht één uur per dag gaan wandelen, ook al begeleid door soldaten. Niemand mocht naar huis brieven schrijven. De behandeling, welke allen tijdens hun maand gevangenschap in Engeland ondervonden, was overigens goed. Wat de reden van deze militaire bewaking was, werd niet aan de gezagvoerder meegedeeld.