Inloggen
EEMSTROOM - ID 1928

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-01-05 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Carmichael, Maclean & Co., Greenock, Great Britain
Werfnummer: 25
Launch Date: 1899-05-31
Delivery Date: 1899-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Muir & Houston Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (20 , 33 & 55 - 36)
Speed in knots: 12
 
Gross Tonnage: 1053.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 465.00 Net tonnage
Deadweight: 1236.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 60000 Cubic Feet
Bale: 55000 Cubic Feet
 
Length 1: 235.30 Feet (British) Registered
Beam: 33.20 Feet (British) Registered
Depth: 15.90 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-08-0
Register nr: 0
Scheepsnaam: EEMSTROOM
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zwart, B.C.E.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door conul te Glasgow1899-08-03, uitreiking81-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1899-02-00 EEMSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NMTP

Date/Name Ship 1923-06-29 EEMSTROOM
Manager: A. Th. Spethmann & Co., Altona, Germany
Eigenaar: A. Th. Spethmann & Co., Altona, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Altona / Germany
Additional info: LDGW

Date/Name Ship 1927-10-12 BEAU BASSIN
Manager: W. Muter & Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Ramsay Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1929-10-00 SURCOUF
Manager: L. Théry, Diego Suarez (Madagaskar), France
Eigenaar: L. Théry, Diego Suarez (Madagaskar), France
Shareholder:
Homeport / Flag: Diego Suarez (Madagaskar) / France

Date/Name Ship 1931-00-00 SURCOUF
Manager: F. L. Peillon, Diego Suarez (Madagaskar), France
Eigenaar: F. L. Peillon, Diego Suarez (Madagaskar), France
Shareholder:
Homeport / Flag: Diego Suarez (Madagaskar) / France

Date/Name Ship 1933-00-00 SURCOUF
Manager: G. Pellegrini, Diego Suarez, Diego Suarez (Madagaskar), France
Eigenaar: G. Pellegrini, Diego Suarez, Diego Suarez (Madagaskar), France
Shareholder:
Homeport / Flag: Diego Suarez (Madagaskar) / France

Date/Name Ship 1941-11-11 SURCOUF
Manager: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Eigenaar: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: ZNAQ
Additional info: Off.no. 174216

Ship Events Data

1927-04-29: Op 29.04.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 372 Z AMST 1927
1928-10-05: Op 5 october 1928 onstond te Port Louis (Mauritius) brand aan boord van de ‘BEAU BASSIN’ in de lading Petroleum in blikken. Het schip werd op 7 october 1928 aan de grond gezet, op 5 november 1928 weer vlotgebracht, ‘Constructive Total Loss’ verklaard, verkocht en hersteld.
1941-11-11: De SURCOUF werd op 11 november 1941 te Diego Suarez in beslag genomen, naar Aden gebracht en daar in dienst gesteld onder Britse vlag.
1942-00-00: De ‘SURCOUF’ werd, naar werd gerapporteerd, door de Tilbury Contracting & Dredging Co. Ltd., London, sinds 194(..) te Aden gebruikt bij baggerwerkzaamheden, tot januari 1947, vervolgens, in 194(..) gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

A.F. werd geboren op 18 jan. 1849 te Landsberg a/d Warthe (Pruisen) als z.v. Franz Benz en Albertine Zeller.

A.F. (29) trouwde op 02 nov. 1878 te Overschie met Trijntje Gruijs (33) – geb. te Sluis – d.v. Pieter Gruijs en Maria  Bourson.

A. F. overleed op ???

 

Kinderen

Maria Albertine – geb. 10.11.1879 te Overschie

Frans Adolph Ernst – geb. 10.11.1879 te Overschie

Adolf Louïs – geb. 29.03.1882 te Overschie

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.F.Ben(t)z als gezagvoerder gedurende:

*    1895 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Zaanstroom”, gebouwd in 1895 te Amsterdam, 990 ton n.m., varend voor de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;

*    1897 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Amstelstroom”, gebouwd in 1885 te Feyenoord, 843 ton n.m., varend voor de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;

*    1899 van het stalen schroefstoomschip “Rijnstroom”, gebouwd in 1896 te Sunderland, 877 ton n.m., varend voor de Holl. Stoomb. Mij te Amsterdam;

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Eemstroom”, gebouwd in 1899 te Greenock, 1060 ton n.m., varend voor de Holl. Stoomb. Mij. te Amsterdam.

 *          19.. – 1902 van het s.s. AMSTELSTROOM – geb. in 1885 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Bentz/Benz, A.F.

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Kruisinga, S.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Eemstroom 1899.
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: Eemstroom 1899.
Gemaakt door: Holzapffel, W.M.

Omschrijving: EEMSTROOM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Eemstroom (1) als SURCOUF
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Eemstroom als SURCOUF in Kaapstad
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

NRC 070699. Londen, 5 juni. De 31e mei werd te Greenock te water gelaten het door de firma Carmichael, MacLean & Co voor rekening van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij gebouwde stoomschip EEMSTROOM. Het is lang 235 voet, breed 35 voet en 17 voet hol, en heeft een draagvermogen van 1000 ton en metende bruto ongeveer 1300 ton. (opm: dit dient te zijn 1300 ton draagvermogen en ongeveer 1000 ton bruto). Het stoomschip is in de hoogste klasse van Bureau Veritas opgenomen. De machines, vervaardigd door de firma Muir & Houston, zijn van het triple-expansiesysteem.