Inloggen
DORDRECHT - ID 1771


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-11-23 / 1915-06-01 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 417
Launch Date: 1899-11-25
Delivery Date: 1899-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Wallsend on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Eng. additional info: (21 1/2 , 35 1/2 & 58 - 39)
Speed in knots: 9
 
Gross Tonnage: 2151.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1364.87 Net tonnage
Deadweight: 3700.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 180000 Cubic Feet
Bale: 167000 Cubic Feet
 
Length 1: 293.00 Feet (British) Registered
Beam: 42.90 Feet (British) Registered
Depth: 22.30 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-11-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: DORDRECHT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jongh, H. de
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: zeebrief
1899-11-23, uitreiking68-

Ship History Data

Date/Name Ship 1899-12-00 DORDRECHT
Manager: Firma Phs. Van Ommeren, 1923: Phs Van Ommeren's Scheepvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMGQ

Date/Name Ship 1915-06-20 STORFJELD
Manager: Harald Grieg Martens, Bergen, Norway
Eigenaar: D/S A/S Storfjeld, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: MLRW
Additional info: Call sign after 1932: LCZE.

Ship Events Data

1899-11-25: RC 251199
Alblasserdam, 25 november. Heden ging bij Scheepswerf J. Smit Czn te Alblasserdam het schroefstoomschip DORDRECHT tewater, gebouwd voor de Stoomvaart Mij “de Maas” (Phs. van Ommeren) te Rotterdam.
1899-11-28: 28.11.1899: Vertrek naar Newcastle, gesleept door de sleepboot NOORDZEE.
30.11.1899: Aankomst Newcastle voor inbouw machines.
30.12.1899: Vertrokken voor de eerste reis van Newcastle naar Genua.
1912-01-13: Had op 13 januari 1912 een aanvaring in de mist met het Franse barkschip ANTOINETTE in de Noordzee, waardoor de boeg zwaar werd beschadigd en de bootsman omkwam.
1912-11-16: Bij het inkomen van de Tyne in aanvaring geweest met het uitgaande Spaanse stoomschip JUNIO. De DORDRECHT kreeg behalve een beschadigde steven nog zo ernstige andere averij dat het nog juist bijtijds de haven kon bereiken.
1922-00-00: Gerapporteerd werd in 1922, dat ze was verkocht aan de A/S. Vestenfjeldske D/S. (J.R. Røed, Mgr.) Bergen, maar al in 1923 was ze opnieuw eigendom van de D/S. A/S. ‘Storfjeld’ (Herald Grieg Martens, Mgrs.), Bergen.
1939-12-11: Final Fate:
Op reis in ballast van Dublin naar Blyth is de ‘STORFJELD’ op 11 december 1939 op de Seaton Rocks, nabij East Pier, ten noorden van Blyth, gelopen en ‘Total Loss’ geworden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.J.Harken als gezagvoerder gedurende:

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1899 te Alblasserdam, 2151 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “De Maas”(1898) van Ph. van Ommeren te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Harken, W.J.
Overige informatie: 0

 

Familiegegevens en opleiding

Eltje Teensma werd geboren te Amsterdam op 12 oktober 1865 als zoon van Eise Jeppe Carst Teensma en Reintje Hoeksma.

Hij trouwde op 14 augustus 1896 te Schiermonnikoog met Riemada Wiebes, geboren op 01 april 1866 te Schiermonnikoog als dochter van Reinder Martens Wiebes en Wietsche Jeppes Teensma (of Jaarsma volgens Tresoar). Zij overleed te Schiermonnikoog op 13 december 1945.

Eltje overleed te Leeuwarden op 02 juni 1941.

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog, rij2712. Het graf is eigendom.117.

 

De schepen van de kapitein

In de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij staat E.Teensma als gezagvoerder gedurende:

*   1905 t/m 1907 van het stalen stoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1899 bij J.Smit Cz te Alblasserdam, 2151 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “de Maas”, later Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1908 t/m 1913 van het stalen stoomschip “Sliedrecht”, gebouwd in 1905, bruto/netto 3056/1951 ton, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “de Maas”, Ph. van Ommeren;

*   1912 van het stalen stoomschip “Rijswijk”, gebouwd in 1910, bruto/netto 1672/1037 ton, varend voor de Maatschappij ss.Rijswijk te Rotterdam;

*   1913 t/m 1914 van het stalen stoomschip “Katwijk”, gebouwd in 1903, bruto/netto 2040/1287 ton, varend voor de ss-maatschappij “Katwijk”, te Rotterdam;

*   1916 t/m 1920 van het stalen stoomschip “Heelsum”, gebouwd in 1899, bruto/netto 1396/874 ton, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Oostzee” te Amsterdam;

*   1920 en 1921 (en wellicht later) van het stalen stoomschip “Sliedrecht”, gebouwd in 1905, bruto/netto 3056/1951 ton, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “de Maas”, Ph. van Ommeren.

 

Overige bijzonderheden

Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.

In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.

p.202, verklaring c. oktober 1895:

“Door ons stuurlieden der Oostenburg, wordt getuigd dat er onder het beladene meer dan 300 balen suiker gedeeltelijk vochtig waren, dit wil zeggen dat er op de zakken terdege aanmerkingen konden gemaakt worden, zijn ontvangen onder bepaling, dat ons door de kapitein gezegd, dat hiervoor garantiebrief zoude worde afgegeven.

Dat bovendien vele zakken op de kade zijn over gestort in droge zakken, ofschoon de inhoud veel te wensen overliet.

1e stuurman E.Teensma

2e stuurman F.C.C.Vos.”

Gezien de leeftijd in c. 1895 zou er hier sprake kunnen zijn van Eltje Teensma. Zie Schiermonnikoger Geslachten.060.

p.268/271, Iquique, 15 februari 1895, brief van kapitein Bron aan zijn vrouw:

“Ik heb vroeger wel eens over de stuur geschreven, het is een beste man, maar zodra het druk is of extra volhandig, is hij verlegen of ongesteld of raakt de boel in de war. Deze week was hij weer 5 dagen ongesteld en dan raakt de drukte op mij alleen in plaats van elkaar helpen. Daarbij kan hij het niet verdragen dat men hem terecht wijst, dan weet hij het beter of loopt weg. Het is dikwijls niet aangenaam, maar men moet in 2 jaar tijd al veel verdragen. Misschien ligt het meer aan mij dat ik onbillijk ben, dan heb ik weer reden te meer om mij dienaangaande te verbeteren.”

p.321, Rotterdam 15 juli 1896, brief van Bron aan een niet nader genoemde stuurman:

Geachte stuurman, Ik heb uw schrijven ontvangen en verwonder mij enigszins over uw vraag. Wanneer stuurman Teensma niet meer meeging, zou ik Uw verzoek inwilligen, maar het is echter niet zo. Als het schip niet te spoedig weer vertrekt, gaat hij weer mee. Is een spoedig vertrek het geval, dan wordt zulks anders. Ik kan U dus geen toezegging doen. “

p.345 Amsterdam 29 augustus 1896,

“Geachte stuurman Teensma,

Ik heb je brief ontvangen en las er uit dat gij nog graag enige dagen thuis wilt blijven, hetgeen ik graag geloof. Mijn belofte was dan ook je zo lang mogelijk vrij te laten, had ik dat niet beloofd dan had ik reeds lang geschreven daar er altijd veel drukte is geweest. De Oostenburg is in deze tijd door experts nagezien, … Gij begrijpt dan zelf wel dat het druk was en is. … De 10e September gaan wij weg naar Engeland. Je hebt dus nog een dag of vier tijd, maar doet veel beter als gij overkomt bij ontvangst dezer en neem je vrouw mee, die enige dagen zeker wel bij familie blijven kan. Ik zou wel zeggen, laat zij mee naar Engeland gaan, maar drie stuurlui in de bark en 4 apprentices, begrijpt gij zelf wel, dat gaat niet.

Gij begrijpt dat ik je graag terstond aan boord heb. Handel dus zoals gij het best kunt. … “

p.385/386, New Castle, 23 september 1896, brief van Bron aan “Waarde stuurman Munneke”:

“Mijn vrouw is aan boord en ook Teensma zijn vrouw, doch spoedig komt de tijd dat wij weer alleen zijn.”

p.446, een equipagelijst ongedateerd, maar zal januari 1897 zijn:

Op deze lijst staat “Mate”(=1e stuurman) E.Teensma met een wedde van f 75,00 = £ 6/5

p.460/467, Soerabaja, 06 mei 1897, Brief van Bron aan vrouw en kinderen:

Het schip heeft enige tijd in quarantaine gelegen vanwege ziekte o.a. cholera. Er staat de opmerking: “Tussen 2 haakjes geloof ik, dat de stuurman geen sterk gestel heeft.”

 

In het tijdschrift “De Zee” Jg 11, p.348 1889 staat een verslag van de “Examens voor Rijkscommissie tot examineering van stuurlieden ter koopvaardij in Juli te Rotterdam”. Het diploma tweede stuurman groote zeilvaart werd uitgereikt aan E.Teensma.

In Jg. 1892 p.173 staat dat in de Commissievergadering van maart het diploma voor 1e stuurman groote zeilvaart is toegekend aan E.Teensma.

 

 

Datum vanaf: 1906
Kapitein: Teensma, Eltje
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

De Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij vermeldt D.Visser in 1909 als gezagvoerder van het stalen stoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1899 te Rotterdam, 2151/1365 ton bruto/netto, varend voor de stoomvaart maatschappij “De Maas” te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Visser, D.

Afbeeldingen


Omschrijving: DORDRECHT
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: De boeg van de DORDRECHT, liggende te Delfzijl, na de aanvaring op 13 januari 1912 bij Borkum met de Franse stalen viermastbark ANTIONETTE (2.898 ton bruto, gebouwd in 1897) (bron Kroniek 1912 en Groninger Archieven toegang 149, inventaris 457)
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: De Dordrecht als STORFJELD 6 oktober 1934 in St. John
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: STORFJELD
Collectie: Besteling, P
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: STORFJELD in Preston
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: World Ship Photo Library
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie
 

NRC 130112
Rotterdam, 13 januari. Uit Delfzijl wordt ons geseind, dat het alhier thuis behorende stoomschip DORDRECHT met zwaar beschadigd voorschip aldaar op de rede is gekomen. Het was waarschijnlijk in aanvaring geweest. Bij de rederij van het stoomschip alhier is niet anders bekend geworden dan dat de aanvaring heeft plaats gehad met een onbekend gebleven zeilschip. 

NRC 140112
Delfzijl, 13 januari. Het te Rotterdam thuis behorende stoomschip DORDRECHT, dat heden met zwaar beschadigd voorschip alhier binnenliep, bekwam deze averij hedenmorgen te half vier door aanvaring in de Noordzee ter hoogte van het Borkumer vuurschip met een onbekend gebleven groot zeilschip. De aanvaring had plaats aan bakboordzijde, waardoor een groot gat ontstond. De bootsman, die in de kooi lag te slapen, werd dood gedrukt tussen de spanten, terwijl de donkeyman benen en ribben werden stuk gedrukt. Het lijk van de bootsman kon heden nog niet verwijderd worden. De DORDRECHT vertrok gisteravond in ballast van Hamburg en had bestemming naar Engeland (Newcastle). 

AH 010212
Raad voor de Scheepvaart.
Hedenmiddag behandelde de Raad voor Scheepvaart de zaak van de aanvaring op 13 januari jl. nabij het buiten Elbe-vuurschip van het stoomschip DORDRECHT, kapitein D. Visser te Schiermonnikoog. Het schip is het eigendom van de Reederij Stoomvaart  Maatschappij “De Maas" te Rotterdam. Na voorlozing van de scheepsverklaring, die door de vier getuigen werd bevestigd, werd als eerste getuige gehoord kapitein D. Visser. Hij verklaart, dat de DORDRECHT 2.151 bruto registerton bedraagt. Hij was gedurende 2 jaren en 3 maanden kapitein van het schip. Op de 12e januari ‘s middags omstreeks twee uur werd vertrokken van Hamburg. Het schip had ballast aan boord. Er viel een fijne motregen, de wind was oostelijk OZO. Des avonds om half negen werd voorbij Cuxhaven gestoomd en bij het Elbe vuurschip No. 1 koers gezet naar Jaro. Aan het eind van de hondenwacht was het schip 59 mijlen van de “Elbe 1" verwijderd. ‘s Morgens vroeg was het zicht niet mooi. Vóór het vertrek was de stoomfluit nog beproefd; deze was in orde, evenals de klok en de misthoorn. ‘s Nachts om vier uur vijftien minuten had de kapitein de wacht overgegeven aan de eerste stuurman. Hij had reeds naar beneden gefloten, dat wat langzamer gelopen moest worden. Toen hij was gaan rusten hoorde hij de stoomfluit voortdurend gaan en van andere schepen werden geen signalen vernomen. Om 4 uur 55 minuten geschiedde de aanvaring.  De kapitein vloog toen aan dek en van het aangevaren zeilschip ANTOINETTE zag hij de  voormast en het voortuig. Het was toen tamelijk mistig. De lantaarns waren ‘s middags omstreeks vier uur opgestoken. Aan boord waren geen wissellantaarns voorhanden. De lantaarns brandden wel twee nachten lang. Terstond na de aanvaring heeft de kapitein laten stoppen, toen hij op de brug kwam. Dek 1 werd leeggepompt. De bootsman van de DORDRECHT raakte in zijn kooi, die onder het lichtschip midscheeps was gelegen, bekneld. Binnendoor kon men er niet bij om hem te redden; de man werd later levenloos uit zijn hut gehaald. De donkeyman beliep kneuzingen, doch zijn toestand was niet levensgevaarlijk.

NRC 100212
Raad voor de Scheepvaart.
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren de volgende uitspraak gedaan: In de nacht van 23 januari werd bij het Buiten-Elbe vuurschip het stoomschip DORDRECHT, rederij Stoomvaartmaatschappij De Maas te Rotterdam, kapitein D. Visser, aangevaren door het Franse barkschip ANTOINETTE. De bootsman van de DORDRECHT werd in zijn hut dood gevonden, een donkeyman was zwaar gekwetst. De Raad constateert in zijn uitspraak dat van de ANTOINETTE generlei gegevens omtrent de aanvaring verkregen konden worden. Doch ook zonder deze gegevens staat het vast dat de ANTOINETTE in het duister, bij mistig weer sneller dan met de in die omstandigheden voorgeschreven matige vaart heeft  gelopen. Ook de DORDRECHT echter heeft aanzienlijk sneller dan 4 à 5 zeemijlen gelopen.  Om dit te bemantelen Is in het dek-journaal geradeerd, en in het machinekamer-journaal iets bijgeschreven over het schoonmaken van vuren, waardoor de stoomdrukking verminderd zou zijn geweest zodat het schip, al stond de telegraaf op volle kracht, inderdaad niet met zijn grootste vaart zou hebben gelopen. Doordat de beide schepen te veel vaart hadden, kon de aanvaring niet meer door welke manoeuvre ook worden voorkomen, toen zij elkander  zagen. Streng te veroordelen is de wijze waarop op de DORDRECHT uitkijk is gehouden. De gezagvoerder liet de dienst aan dek over aan 3 man, terwijl er minstens vier moeten zijn. Het gevolg was dat bij het verwisselen van de functies van uitkijk op de bak en roerganger het schip enige ogenblikken zonder uitkijk was. De eerste stuurman droeg de verantwoordelijkheid voor de gelopen vaart; tot zijn verontschuldiging is slechts aan te voeren dat hij niet anders deed dan zijn kapitein vóór hem.

RN 191112
Londen, 17 november. Het Nederlandse stoomschip DORDRECHT, van Hamburg, is gisteren in aanvaring geweest met het uitgaande Spaanse stoomschip JUNIO, naar Lissabon, bij het inkomen van de Tyne. Beide schepen verkregen schade aan de boeg, de JUNIO keerde terug. Volgens een telegram uit South Shields is de steven van het stoomschip JUNIO dat met het stoomschip DORDRECHT in aanvaring was, beschadigd. De DORDRECHT kreeg behalve een beschadigde steven nog zo ernstige andere averij dat het nog juist bijtijds de haven kon bereiken.

RN 211112
South Shields, 17 november. Het Nederlandse stoomschip DORDRECHT dat inkomende in aanvaring is geweest met het Spaanse stoomschip JUNIO is in het droogdok gezet voor een onderzoek; boegplaten, enz. aan stuurboordzijde zijn belangrijk beschadigd, van de ballast waterlijn tot beneden.

RN 221112
South Shields, 20 november. Het reeds gemelde Rotterdamse stoomschip DORDRECHT, opgenomen in Smith's East Pontoon Dock te North Shields met ernstige aanvaring-schade, zal aldaar repareren. 

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten