Inloggen
CORNELIA - ID 15932


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-10-15 / 1899-11-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Fop Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1863-05-29
Delivery Date: 1863-10-15
Technical Data

Gross Tonnage: 440.00 lasts
Gross Tonnage 2: 833.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-11-16
Register nr: 18630696
Scheepsnaam: CORNELIA
Type: Bark
Lasten: 440
Gebouwd in plaats: Nieuwlekkerland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bienfait & Zoon, L.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Croese, H.
Opmerkingen: 1866 - 754-datum besluit nieuwe zeebrief28-12-1866-70- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Nieuwlekkerland

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-10-15 CORNELIA
Manager: Firma Louis Bienfait & Zoon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1885-03-24 CORNELIA
Manager: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Amsterdam 1863/30, bark CORNELIA
Lijst van eigenaren:

Firma Louis Bienfait & Soon, Amsterdam (boekhouders en 43/120e part)
Fop Smit, Kinderdijk (20/120e part)
Firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (8/120e part)
P.H.C. de Wit, Amsterdam (6/120e part)
J.E. Bonnike, Amsterdam (4/120e part)
H.T.C. Hellings, Amsterdam (4/120e part)
Firma J.P. Mercier & Zoon, Amsterdam (4/120e part)
Mr. T. de Wildt, Amsterdam (4/120e part)
M.E. Verweijde, Amsterdam (4/120e part)
T. Schaap, Amsterdam (2/120e part)
Mr. H. Croockewit Jr., Amersfoort (2/120e part)
Mr. C.W. van Voorst van Beest, Utrecht (6/120e part)
Mr. J.F. Bodel Nijenhuis. Leiden (6/120e part)
M.M. van Dam, Rotterdam (4/120e part)
en P.J.B.C. Robidé van der Aa, ’s-Gravenhage (3/120e part)

Ship Events Data

1885-03-24: Sale/Verkoop
Amsterdam, 24 maart 1885. Het ijzeren barkschip CORNELIA, van de heren Louis Bienfait & Zoon, is uit de hand verkocht aan de heer Aug. Köpcke te Rotterdam; prijs geheim.
1891-12-15: Damaged
Rotterdam, 15 december 1891. De gezagvoerder van het st. JOHANNA, van Skion alhier aangekomen, rapporteert 15 dezer, op 55° 10' N.Br., 6" O.L. gepasseerd te zijn het alhier thuisbehorende ijzeren barkschip CORNELIA, kapt. C.Saatman, met gescheurd grootmarszeil. Wind Z.W., storm en hoge zee.
1891-12-21: Grounded
CORNELIA. Rotterdam, 21 december 1891. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram heeft het Nederlandse barkschip CORNELIA, kapt. C. Saatman, van Rotterdam naar Batavia, op Kugelbaake aan de grond gezeten en is met assistentie vlot en bij Cuxhaven ten anker gekomen.
1899-01-30: Collision
Falmouth, 30 januari 1899. Het Nederlandse barkschip CORNELIA, kapitein Stramwitz, van Riga naar Newport met hout, liep hier binnen met verlies van kraanbalk. Enige verschansingplaten waren aan de bakboordsboeg ingedrukt door aanvaring met een stoomtrawler bij Skagen.
1899-11-00: Final Fate: Foundered, gezonken

Londen, 5 november 1899. Het Nederlandse barkschip CORNELIA, kapt. Stramwitz, van Rosario naar Havre, is op zee gezonken. De opvarenden zijn gered en te Montevideo geland. Het schip, groot 654 ton bruto, werd in 1863 te Kinderdijk van ijzer gebouwd. (opm: als fregat in 1867 gebouwd)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Croese werd op 01 september 1838 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam010(532-1856). Hij werd geboren te Blokzijl op 05 december 1824 als zoon van Hendrik Croese, emeritus-predikant, wonende te Voorst bij Zutphen (krankzinnig) en Elisabeth Dam. "De bepalingen zijn door de moeder alleen getekend". Leerling Hendrik is doopsgezind.

In een drie-maandelijkse tabel uit de periode 1839-1841 worden de vorderingen bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, "schoolonderwijs" (nederlands, frans en engels) en scheepswerk. Voorts:

"13 maart 1841  geplaatst als kajuitwachter op het schip Elisabeth Anthonie Capt.S.H.Veer naar Batavia voor Amsterdam.       Gagie ¦8,-

 21 maart 1842 terug van de reis met goed attest.

 21 april 1842  geplt als ligtmatr. op het schip Flevo Capt.T.Gollaarts (zie ook T. Gollards001) naar Batavia van Amsterdam ¦10,-

 17 juni 1843  terug van de reis met goed attest

 21 dito eervol ontslagen".

Hendrik (35) (scheepsgezagvoerder) trouwde op 26 april 1860 te Amsterdam met Diederika Nannie de Boer (22) - geb. 27 februari 1838 te Terschelling - d.v. Nanning Dirkzn. de Boer en Aaltje Teunis Reus.

Hendrik (45) hertrouwde op 06.10.1870 te Utrecht met Elsken Diesel (36) - geb. te Rhenen - d.v. Johannes Diesel en Cornelia ten Cate.

 Hendrik overleed op 15 juli 1893 te Ede (67).

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Croese werd met nr. 639 effectief lid van Zeemanshoop per 03 juli 1855 op voorspraak van H.Rolff. Zijn schip was de "Peking"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12/19 juni 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Croese, oud 31 jaar, voerend de bark “Peking”, voor rekening van Bienfait & Zn te Amsterdam,  wonend in Zutphen, op voordracht van kapitein H.Rolff.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        639                       1855-1862                 bark                  Peking                                                    L.Bienfait en Zn

                                      1863-1876                 bark                  Cornelia                                                 idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.Croese                      Peking                         08 augustus 1860                                                           15 januari 1862

                                      Peking                         25 april 1862  22 maart 1863

                                      Cornelia                                                31 de`cember 1863                              18 november 1864

                                      Cornelia                                                24 maart 1865                                      21 oktober 1866

                                      Cornelia                                                15 januari 1867                                    14 december 1867

                                      Cornelia                                                18 maart 1868                                      31 januari 1869

 

Bouma025 vermeldt H.Croese als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1855 van het fregat “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1856 t/m 1863 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1875 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

H.Croese vertrok per 28 mei 1872 van Nieuwediep met de “Cornelia” en 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

In het Archief van Handels-, scheeps-, assurantie- en plantagezaken Louis Bienfait en Soon, Stadsarchief Amsterdam, inventaris 646 bevinden zich zakelijke archiefstukken betreffende de reparatie van de “Clara Henriëtte” te Rio de Janeiro op weg van Amsterdam naar Valparaiso en onderweg schade te hebben opgelopen.

 

In “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas over de rederij/koopmanshuis Bienfait te Amsterdam waar in vermeld een aantal kapiteins die lange tijd voor deze rederij voeren en wel : M. de Wijn, 23 jaar; H.Croese, 21 jaar; J.E.Schneebeck, 21 jaar en N.D. de Boer, 21 jaar.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

p.58: “Averij 1850-1854. Eendragt maakt Magt, Clara Henriette.”

“Een goed beschreven schadegeval is dat van het fregatschip Clara Henriette in 1854, bestemd van Amsteram voor San Francisco en op 34o03’Z en 45o18’W getroffen door een pampero….. In de later opgemaakte scheepsverklaring en ondertekend door negen opvarenden …beschrijft de gezagvoerder de toenmalige zeilvoering en rastanden…. De hele volgende dag werd opgeruimd en het dek weer gedicht. Na met overgebleven tuigdelen te zijn teruggesukkeld naar Rio de Janeiro, werden aldaar een nieuwe mast, twee marsstengen, drie bramstengen, een marsera, een zaling en drie zeilen gekocht.” Totale kosten ongeveer $ 4.000,- Goederen die naar San Francisco werden gebracht waren de “Nederlandse producten: jenever, boter, vensterglas, sigaren en stearinekaarsen. Verder als buitenlandse producten nog wat wijn en als grootste partij 600 ton steenkool. “….

Op 02 augustus 1853 lag het schip in lading te Amsterdam, arriveerde op 15 december te Rio de Janeiro en op 25 maart 1854, via Kaap Hoorn, Valparaiso. Het schip werd verder nog vermeld op 16 juni 1854 te San Francisco maar hoe de terugreis is verlopen is onbekend.121

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Croese, Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Abraham Jacobus werd geboren op 05.01.1844 te Leiden als z.v. Jacobus van Benten (klerk ter secretarie van Rijnland) en Maria Elisabeth Stokhuijzen.

Abraham Jacobus (31) (1e stuurman) trouwde op 15.09.1875 te Leiden met Maria Hendrika Greeve (32) - geb. te Leiden - d.v. Johannes Greeve en Maria Sophia Lambooij.

Abraham Jacobus overleed op 08.08.1921 te Leiden (77).

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.J.van Benten, adres Louis Bienfait & Zn, werd met nr.895 effectief lid van Zeemanshoop per 20 februari 1877 op voorspraak van J.C.van de Poll. Zijn schip was de “Cornelia”002.

In de notulen dd 13/20 januari 1877 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat als effectief lid voor de vlag is voorgesteld/aangenomen A.J. van Benten, voerend het schip de “Cornelia”, voor rekening van  L.Bienfait & Soon, op voordracht van kapitein J.C. van de Poll.023.

A.J. van Benten was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1877 t/m 1887 met vlagnummer 895.

A.J.van Benten was van 1885-1886 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

         895              1877-1881            bark       Cornelia                L.Bienfait en Zn

                               1882-1887            geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.J.van Bentem als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1885 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1885 t/m 1889 van de ijzeren bark “Senior”, gebouwd in 1885 te Rotterdam, 1088 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

A.J.van Bentem (sic) was van 1885-1890 gezagvoerder van de  ijzeren bark “Senior”, gebouwd in 1885 op de werf van Rijkee & Co te Rotterdam, 1088 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam025.

 

Overige bijzonderheden

De “Senior” vertrok onder kapitein A.J.van Bentem op 22 januari 1886 van Rotterdam met stukgoed bestemd voor Java. Zij keerde terug, vermoedelijk met suiker en koffie, te Marseille op 04 februari 1887. Daarvandaan ging het in ballast naar Cardiff voor kolen voor Batavia (22 augustus 1887). Op 29 april 1888 is ze weer te Londen om suiker te lossen. Daarna gaat het weer naar Indië en terug052.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Benten, Abraham Jacobus van

Familiegegevens en opleiding

 

 

Huwelijk

28-03-1872   Nieuwe Pekela

 

 

Bruidegom

Harm Starke, zeeman

Geboren

Nieuwe Pekela

Vader

Jan Starke

Moeder

Egbertje Boswijk

 

 

Bruid

Hinderika Johanna Hesseling

Geboren

Oude Pekela

Vader

Willem Hindriks Hesseling, landbouwer

Moeder

Jantje Jan Olffen

 

 

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Stark als gezagvoerder gedurende:

  • * 1882 t/m 1885 van de 3/m schooner “Banda” ex Marie, gebouwd in 1866 te Bremen, 280 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam
  • * 1887 t/m 1891 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Cornelia” onder kapitein H.Stark vertrok op 15 mei 1891 te Newcastle NSW en arriveerde over de Pacific op 01 augustus Mazatlan, op 15 oktober Altata en, via Playa Colorado, op 27 maart 1892 New York. Kaap Hoorn werd van west naar oost gerond121

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Stark, H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Saatman(n) als gezagvoerder gedurende:

  • * 1884 t/m 1886 van de 3/msch “Johanna Maria”, ex G.H.Betz, ex Redgauntlet, gebouwd in 1867 te Sunderland, 352 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam;
  • * 1887 t/m 1888 van de bark “Johanna” ex Johanna Maria, gebouwd in 1866 te Slikkerveer, 819 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam. Het schip is bij Kaap Palos (Spanje) lek geraakt en gezonken;
  • * 1889 van de bark “Maria” ex Antoinette, ex Elise Alice, gebouwd in 1873 te Halifax, 589 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam. Het schip is in 1889 bij Menado uitgebrand;
  • * 1891 van de 3/m schooner “Banda” ex Marie, gebouwd in 1866 te Bremen, 280 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam. Het schip werd in 1891 verkocht naar Bremen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Saatman(N), C.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Stramwitz als gezagvoerder gedurende:

*     1892 t/m 1899 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam. Het schip is in 1899 op reis van Rosario naar Havre gezonken.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Stramwitz, A.

Algemene informatie

1875

ST 250875
Cargalijst Amsterdam. CORNELIA, H. Croese van Java met  7500 balen koffie, 950 bladen tin, 1621 bossen rotting, N.H.M, 1205 balen peper, Louis Bienfait & Zoon; 158 kr. suiker, Blaauw & Co; 725 pakken tabak, Cramerus & Co.; 376 pakken dito, G. Blokhuis Wzn; 27 balen koffie, 900 bladen tin, v. Eeghen & Co. — Voor Rotterdam: 39r kr. suiker, A. van Hoboken & zoon.
(opm: Laatst gevonden bericht CORNELIA onder kapt. H. Croese)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1863.30

DVD XIII – 8466-8469


CEDULE

Naam schip CORNELIA

plaats en datum acte cedule, Amsterdam, 15 oktober 1863

type schip ijzeren bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Louis Bienfait & Soon, Amsterdam, boekhouders van het schip en mede-reders (zie bijlage)

te voeren door kapt. H. Croese

grootte in tonnen 440 lasten of 833 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 15 oktober 1863

nummer van registratie deel 82, folio 79, verso, vak 7.

notaris geen

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip lag bij het tekenen van de cedule te Rotterdam. Het was nieuw gebouwd voor de in de bijlage genoemde eigenaren en de bevestigende verklaring van de burgemeester van Nieuw Lekkerland was bij de bijlbrief gevoegd.



researcher/datum research: ML / 290309


Bijlage bij acte Amsterdam 1863/30, bark CORNELIA

Lijst van eigenaren:

Firma Louis Bienfait & Soon, Amsterdam (boekhouders en 43/120e part)
Fop Smit, Kinderdijk (20/120e part)
Firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (8/120e part)
P.H.C. de Wit, Amsterdam (6/120e part)
J.E. Bonnike, Amsterdam (4/120e part)
H.T.C. Hellings, Amsterdam (4/120e part)
Firma J.P. Mercier & Zoon, Amsterdam (4/120e part)
Mr. T. de Wildt, Amsterdam (4/120e part)
M.E. Verweijde, Amsterdam (4/120e part)
T. Schaap, Amsterdam (2/120e part)
Mr. H. Croockewit Jr., Amersfoort (2/120e part)
Mr. C.W. van Voorst van Beest, Utrecht (6/120e part)
Mr. J.F. Bodel Nijenhuis. Leiden (6/120e part)
M.M. van Dam, Rotterdam (4/120e part)
en P.J.B.C. Robidé van der Aa, ’s-Gravenhage (3/120e part)

ML / 290309

Naam CORNELIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1863
Toegang 198
Inventaris 3175