Familiegegevens en opleiding
Abraham Jacobus werd geboren op 05.01.1844 te Leiden als z.v. Jacobus van Benten (klerk ter secretarie van Rijnland) en Maria Elisabeth Stokhuijzen.
Abraham Jacobus (31) (1e stuurman) trouwde op 15.09.1875 te Leiden met Maria Hendrika Greeve (32) - geb. te Leiden - d.v. Johannes Greeve en Maria Sophia Lambooij.
Abraham Jacobus overleed op 08.08.1921 te Leiden (77).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.J.van Benten, adres Louis Bienfait & Zn, werd met nr.895 effectief lid van Zeemanshoop per 20 februari 1877 op voorspraak van J.C.van de Poll. Zijn schip was de “Cornelia”002.
In de notulen dd 13/20 januari 1877 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat als effectief lid voor de vlag is voorgesteld/aangenomen A.J. van Benten, voerend het schip de “Cornelia”, voor rekening van L.Bienfait & Soon, op voordracht van kapitein J.C. van de Poll.023.
A.J. van Benten was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1877 t/m 1887 met vlagnummer 895.
A.J.van Benten was van 1885-1886 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
895 1877-1881 bark Cornelia L.Bienfait en Zn
1882-1887 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt A.J.van Bentem als gezagvoerder gedurende:
* 1876 t/m 1885 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1885 t/m 1889 van de ijzeren bark “Senior”, gebouwd in 1885 te Rotterdam, 1088 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.
A.J.van Bentem (sic) was van 1885-1890 gezagvoerder van de ijzeren bark “Senior”, gebouwd in 1885 op de werf van Rijkee & Co te Rotterdam, 1088 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam025.
Overige bijzonderheden
De “Senior” vertrok onder kapitein A.J.van Bentem op 22 januari 1886 van Rotterdam met stukgoed bestemd voor Java. Zij keerde terug, vermoedelijk met suiker en koffie, te Marseille op 04 februari 1887. Daarvandaan ging het in ballast naar Cardiff voor kolen voor Batavia (22 augustus 1887). Op 29 april 1888 is ze weer te Londen om suiker te lossen. Daarna gaat het weer naar Indië en terug052.