Inloggen
SYNE JACOBS - ID 15898


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-07-09 / 1894-10-23 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Nijhuis, H.H., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-06-06
Technical Data

Net Tonnage: 80.8 lasts
Net Tonnage 2: 153.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 26.58 Meters Registered
Beam: 4.97 Meters Registered
Depth: 2.61 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-07-09
Register nr: 18630468
Scheepsnaam: SYNE JACOBS
Type: Schooner
Lasten: 81
Gebouwd in plaats: Martenshoek Hoogezand
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: de Boer en van der Goot
Plaats: Hoogezand
Kapitein op moment van verzoek: Bloupot, K.
Opmerkingen: 1865 - 763-datum besluit nieuwe zeebrief20-12-1865-90- schip ligt in :Gronignen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Geboudw te martenshoek, Hoogezand

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-06-06 SYNE JACOBS
Manager: Firma De Boer & Van der Goot e.a., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma De Boer & Van der Goot e.a., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PTHG

Date/Name Ship 1877-01-25 SYNE JACOBS
Manager: Hofman, Jan Jans., Bierum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hofman, Jan Jans., Bierum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bierum / Netherlands
Callsign: PTHG

Date/Name Ship 1891-00-00 WILHELMINA
Manager: H.E. Ohlsen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H.E. Ohlsen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 152.102.1863.125 d.d. 6 juli 1863

Eigenaren van het schoenerschip SIJNE JACOBS:

Firma De Boer & Van der Goot, negocianten, Hoogezand (boekhouders en 18/60e part)
Kasper Bloupot, Winschoten (kapitein en 13/60e part)
Firma Van der Goot & Barends, Groningen (6/60e part)
Halbe H. Nijhuis, scheepsbouwer te Hoogezand (4/60e part)
S.J. van der Goot, Sappemeer (4/60e part)
J. Verstockt, Martenshoek (3/60e part)
Firma Wijnne & Barends, Groningen (3/60e part)
D. Romkes, Hoogezand (3/60e part)
S. Meihuizen, Hoogezand (2/60 part)
J. Veenhoven Hzn., Hoogezand (2/60e part)

Ship Events Data

1887-02-23: Datum 25 februari 1887. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Geveilde schepen te Delfzijl op 23 februari 1887. Het schip SYNE JACOBS, groot 138 ton, gebouwd in 1863, is heden verkocht voor NLG 1.215. Koper de heer Blokmeer.(tussenpersoon want in de acte staat; Koper Jan Jans Hofman, rentenier, wonende te Bierum, voor f. 6.000,--.)
(opm: door koper verdoopt in WILHELMINA)
1894-10-23: Final Fate:
24 oktober 1894. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Terneuzen, 23 oktober. Heden voormiddag kwam alhier binnen het Deense stoomschip ALICE, kapt. Sorensen, met hout en stukgoederen van Kopenhagen naar Gent bestemd, alwaar aan boord was de gehele equipage, uit 5 man bestaande, van de Nederlandse schoener WILHELMINA, kapt. H.E. Ohlsen, van Fredrikstad naar Groningen met hout. De schoener werd zondag voormiddag (opm: 20 oktober) in de Noordzee bij stormweder masteloos en vol water door de ALICE ontmoet, en de bemanning door middel van de reddingboot aan boord genomen (opm: zie NRC 281094 en PGC 011194). Voor de op de ALICE ondervonden liefderijke behandeling werd door de equipage der verlaten reddeloze schoener alle lof betuigd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Kasper werd geboren te Winschoten op 29 november 1832 als zoon van de deurwaarder bij de regtbank van eersten aanleg te Winschoten Klaas Caspers Bloupot en Antje Woldendorp.

Kasper Blaupot trouwde te Wildervank op 13 februari 1862 als schipper met Grietje Joosten, geboren te Wildervank op 27 oktober 1827 als dochter van de schipper Jacob Drewes Joosten en Jantje Kornelis Holscher. Kasper ondertekende de huwelijksakte als K.Bloupot. Geen overlijdensgegevens van Grietje gevonden, maar nog levend bij het overlijden van haar man in 1898.

Kasper overleed op 27 juli 1898 te Groningen, 66 jaar, boekhouder.

In de geboorteakte van zoon Klaas Pieter te Beerta op 14 oktober 1879 wordt vader Kasper Bloupot vermeld als “ “klerk”. In de overlijdensakte van dochter Margaretha Jantina  op 11 januari 1883 te Beerta wordt vader Kasper vermeld als “ kantoorbediende” .In de huwelijksakte van dochter Antje te Groningen op 02 februari 1892 wordt vader Kasper vermeld als “boekhouder”.

 

Kasper Bloupot wordin Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermeld als schipper/scheepskapitein in 1862, 1863,1864, 1865, 1866, 1867, 1870, 1872, 1873, 1874, 1877, als klerk te Beerta in 1879, als kantoorbediende te Beerta in 1883, als boekhouder te Groningen in 1893, 1898.

 

In het dagboek van de Roever072 is sprake van een kapitein Blaaupot. Zie ook aldaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Blouwpot was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 76 in de periode 1860 t/m 1863.

 

K.Blaauwpot was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 141 in de periode 1863-1889.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.C.Bloupot als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1862 van de kof “Maria”, gebouwd in 1848 te Pekela, 77 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Winschoten. Het schip is in januari 1862 bij Velzen gestrand en wrak geraakt;

*    1864 t/m 1876 op de 2-mastschoener “Syne Jacobs”, gebouwd in 1863 te Martenshoek, 153 ton o.m., varend voor de Boer & van der Goot te Hoogezand.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

25 januari 1849, schip “Juffer Garrelts”, kapitein Jurjen J.Koerts, kajuitwachter Kasper Bloupot uit Winschoten.

14 mei 1850, schip “Cornelia”, kapitein Hindrik Sietses Vos, lichtmatroos Kasper Bloupot uit Winschoten.

18 februari 1851, schip “Margaretha”, kapitein Jacob K.Wijkmeijer, lichtmatroos Kasper Bloupot uit Wischoten.

24 februari 1852, schip “Anna Arendina”, kapitein Ulm E.Pott, kok Kasper Bloupot uit Winschoten.

 

Overige bijzonderheden

Uit:        Johannes Gerrit de Roever. “De reizen van Johannes Gerrit de Roever 1841 - 1878”.

                Typoscript 69 pp. Aanwezig in de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn

De bark “Cornelia Adolphina” onder gezag van kapitein J.C.de Roever in de Zuider Atlantische Oceaan 6 dagen na het passeren van de evenaar op weg naar Batavia.

“… praaiden den 6de Mei (1864) de Ned. Schooner Sijne Jacobs Kapitein Blauwpot, met 33 dagen reis van Riogrande naar Newyork … “.

 

“JOOSTEN, Jacob, geboren te Wildervank, 10 Oct. 1844, laatst wonende aldaar.

Is als buitenlandsch zeevarende met het schip Liene Jacobs, kapitein K.Bloupot, van Winschoten naar Rio-Grande vertrokken.”

Algemeen Politieblad 1865. Collectie CBG

 

Krantenberichten

Provinciale Groninger Courant 25 oktober 1862114

Amsterdam, 23 oktober. In de avond van 21 oktober is bezuiden Wijk aan Zee, onder de banne van (opm: onder het rechtsgebied van) Velsen gestrand het schip MARIA, kapt. Bloupot, uit Oude Pekela, van Groningen met haver naar Port Talbot bestemd, Van de equipage, ofschoon behouden aan wal gebracht, heeft de kapitein de hand gewond. (opm: zie ook NRC 281062)

 

NRC 28 oktober 1862114

Velzen, 24 oktober. De alhier gestrande Nederlandse kof MARIA, kapt. Blaupot, van Groningen naar Port Talbot, is, niettegenstaande het schip zeer hoog zat, geheel verbrijzeld.

 

Provinciale Groninger Courant 07 mei 1863114

Groningen, 6 mei. Heden arriveerde alhier het nieuwgebouwde schoenerschip SYNE JAKOBS, kapt. K. Bloupot, van Winschoten, groot 160 ton, gebouwd bij H. Nijhuis te Martenshoek.

 

NRC 21 september 1866114

Portsmouth, 18 september. De schepen WILDEMAN, kapt. Driest, en SIJNE JACOBS, kapt. Bloupot, zijn nog niet vertrokken, zoals gisteren abusievelijk is opgegeven.

 

NRC 15 januari 1870114

Amsterdam, 14 januari. De Nederlandse schepen TEXEL, kapt. Colle, en SIJNE JACOBS, kapt. Bloupot, lagen de 10e december te Fernambucq in lading naar het Kanaal.

 

NRC 15 augustus 1874114

Wildervank, 11 augustus. Volgens particulier bericht lagen 5 dezer te Aalbeck, bij Schagen de volgende schepen wegens tegenwind ten anker: SYNE JACOBS, kapt. Bloupot, FENNA HENDRIKA, kapt. Ymker, J.H. HENKES, kapt. De Boer.

 

Provinciale Groninger Courant 01 januari 1876114

Londen, 29 december. Het bij Dungeness gestrande Hoogezandster schoenerschip SYNE JACOBS, kapt. K.C. Bloupot, van Lagos naar Flensburg bestemd, is af- en te Rye in de haven gebracht.

 

Provinciale Groninger Courant 03 november 1876114

Delfzijl, 31 oktober. Tot dusverre is nog nimmer gewag gemaakt van een dok, verbonden aan het Groot Scheepvaartkanaal (opm: Eemskanaal), zich bevindende even binnen de doorvaartsluis te Farmsum, ten einde schepen in winterlaag een veilige plaats aan te bieden. Het dok kan een 100tal schepen een plaats verschaffen. Op het ogenblik bevinden zich in het dok drie schepen, als: SYNE JACOBS, kapt. Bloupot, CONCORDIA, kapt. De Groot en CORNELIA, kapt. Nieuwenhuis (de eerste reeds in winterlaag, de beide laatste nog ter ontlading). Het is aan geen twijfel onderhevig, of vele schepen, die hier moeten opleggen of elders zulks willen doen, zullen van het dok een gretig gebruik maken; want de schepen liggen aldaar geheel beveiligd van het vuur van schepen of huizen, wijl schepen, waarop men des winters huisvesting houdt, in de haven blijven liggen.

Weldra zal het aantal schepen in het dok wel vergroot worden, want bijna alle schepen, alhier in de laatste acht dagen – een veertigtal – aangekomen, nemen het tuigage af en leggen op. Hoewel het voor velen nog te vroeg is, besluiten zij er toe, omdat de vrachten te laag en de lonen van het volk naar verhouding daarvan te hoog zijn.

 

NRC  03 januari 1877114

Advertentie. J. Piccardt, notaris te Hoogezand, zal op donderdag 25 januari 1877, ‘s avonds 6 uur, ten huize van de logementhouder J. H. Roelfsema, te Hoogezand, publiek à contant presenteren te verkopen het wel onderhouden en in 1876 nieuw gezinkt snelzeilend Nederlands schoenerschip SIJNE JACOBS, geclassificeerd bij de Engelse Lloyds A 1 tot december 1879, groot 153 tonnen, ten jare 1863 te Martenshoek op de werf van H.H. Nijhuis gebouwd, met de complete inventaris, zoals het laatst gevoerd geweest door kapt. K. Bloupot en thans liggende is in het Dok (opm: Eemskanaal) te Delfzijl, alwaar vanaf 8 januari 1877 informatie is te verkrijgen ten kantore van de heren Wijnne & Barends, en te Hoogezand ten kantore van de heren De Boer en Van der Groot.

 

NRC 17 janiati  1877114

Advertentie. J. Piccardt, notaris te Hoogezand, zal op donderdag 25 januari 1877, ‘s avonds 6 uur, ten huize van de logementhouder J. H. Roelfsema, te Hoogezand, publiek à contant presenteren te verkopen: Het welonderhouden en in 1876 nieuw gezinkt snelzeilend Nederlands schoenerschip SIJNE JACOBS geclassificeerd bij de Engelse Lloyds A 1 tot december 1879, groot 153 tonnen, ten jare 1863 te Martenshoek op de werf van H. H. Nijhuis gebouwd met deszelfs complete inventaris, zoals het laatst gevoerd geweest door kapt. K. Bloupot en thans liggende is in het Dok te Delfzijl, alwaar vanaf 8 januari 1877 informatie is te verkrijgen ten kantore van de heren Wijnne & Barends, en te Hoogezand ten kantore van de heren De Boer en Van der Goot.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Bloupot, Kasper Klaasz

Familiegegevens en opleiding

Albert van Dijk werd geboren te Bierum op 12 november 1851 als zoon van Tjark Alberts van Dijk en Maria Rowaan.

Hij trouwde op 06 december 1878 te Delfzijl als scheepskapitein met Aafke Sebens, geboren op 12 juli 1850 te Uitwierde/Delfzijl als dochter van de landbouwer Eppe Tammes Sebens en Trientje Derks Leeuw/Leeuwe. Zij overleed te Delfzijl op 29 maart 1884, 34 jaar

In een huwelijkakte dd 12 juni 1907 te Delfzijl van dochter Trientje van Dijk staat de vader Albert van Dijk geboekt als scheepsmakelaar

Albert van Dijk overleed te Delfzijl op 13 juli 1936, 84 jaar. allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Albert van Dijk was effectief lid met vlagnummer 76 van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl in de periode 1879-1898 en wederom van 1903-1913. Het is ons niet bekend of hij in de periode 1898-1903 ook lid is geweest of dat de vermelding in de zeemansalmanakken achterwege is gebleven.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

A.van Dijk was van 1887-1893 kapitein van de houten bark “Annette Jantine”, gebouwd in 1878 door G.Raben, Apenrade, Schleswig, Denemarken als “Elise”, 513 ton. Hij voer voor P.T.Nijhoff te Farnsum052

 

Bouma025 vermeldt A.van Dijk als gezagvoerder gedurende:

*    1878 t/m 1887 op de 2-mastschoener “Syne Jacobs”, gebouwd in 1863 te Martenshoek, 153 ton o.m., varend voor J.Hoffman & Co te Bierum. Het schip voer in 1888 voor J.Blokmeer te Delfzijl en was herdoopt in “Wilhelmina”;

*    1888 t/m 1896 van de bark “Annette Jantine” ex Elise, gebouwd in 1878 te Apenrade, 513 ton o.m., varend voor P.T.Nijhof te Farmsum.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1866-23, 01 maart 1866, kof “Hoop”, kapitein Jan H.Boompaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Sypko Nieuwzwaag,  31 jaar uit Noordbroek, matroos en de kok Albert van Dijk, 14 jaar uit Bierum;

Monsterrol 1867-35, 04 april 1867, kof “Hillechiena”, kapitein Egbert Scherphuis, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Barteld Teunis Bos, 33 jaar uit Delfzijl, matroos, lichtmatroos en  kok, Albert van Dijk, 15 jaar uit Bierum,

Monsterrol 1868-26, 17 maart 1868, kof “Annette Cornelia”, kapitein Jan Barth Ohlsen, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Barth Ohlsen, 27 jaar uit Delfzijl, 3 matrozen en een kok Albert van Dijk, 16 jaar uit Bierum;

Monsterrol 1869-23, 22 maart 1869, kof “Annette Cornelia”, kapitein Jan B.Ohlsen, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas B.Ohlsen, 28 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen, lichtmatroos en de kok Albert van Dijk, 16 jaar uit Bierum;

Monsterrol 1869-58, 04 oktober 1869, schoener “Catharina Lutgardina”, kapitein Jacob W.Bos uit Appingedam. Voorts matroos en kok Albert van Dijk, 17 jaar uit Bierum;

Monsterrol 1870-9, 11 maart 1870, schoener “Weltevreden”, kapitein Anthonie Scheppers Smith, 34 jaar uit Veendam. Voorts matroos en de lichtmatroos Albert van Dijk, 18 jaar uit Bierum;

Monsterrol 1875-11, 08 maart 1875, kof “Alida”, kapitein Bernard Hendrik Geertsema, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albert van Dijk, 23 jaar uit Delfzijl, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1876-7, 2 februari 1876, brik “Nimrod”, kapitein Bernard Hendrik Geertsema, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albert van Dijk, 24 jaar uit Bierum, kok en lichtmatroos;

Monsterrol 1877-39, 12 maart 1877, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 25 jaar uit Bierum. Voorts stuurman Anne A.Postema, 49 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1877-75, 26 april 1877, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 25 jaar uit Bierum. Voorts matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1878-5, 21 februari 1878, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 26 jaar uit Bierum. Voorts stuurman Douwe Kampel, 44 jaar uit Groningen, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1879-16, 19 maart 1879, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Reinder Hoveling, 27 jaar uit Groningen, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1879-121, 27 augustus 1879, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1880-13, 09 maart 1880, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Dirk de Boer, 28 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1880-108, 25 augustus 1880, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 29 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1881-18, 22 maart 1881, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Dirk de Boer, 29 jaar uit Delfzijl, kok, en matroos;

Mosnterrol 1882-6, 16 februari 1882, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 27 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1883-1, 05 februari 1883, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 28 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1883-108, 25 september 1883, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1884-19, 05 maart 1884, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 29 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1885-4, 26 februari 1885, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 25 jaar uit Appingedam en een kok;

Monsterrol 1886-25, 06 april 1886, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 26 jaar uit Appingedam, 2 koks, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-17, 04 maart 1887, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Jacob Valom, 33 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Herman Koops, 36 jaar uit Meeden, zeilmaker, kok, matroos/timmerman en een dekjongen;

Monsterrol 1888-38, 24 april 1888, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 2de  stuurman Fokko Veldman, 23 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1889-129, 09 oktober 1889, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd en woonplaats niet vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1890-56, 29 april 1890, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Christiaan Stenger, 35 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Dirk Drewes, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-49, 09 mei 1892, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-53, 01 juni 1893, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-64, 12 juli 1893, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Roelof Drewes, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Bonno Harm van der Hei, 20 jaar uit Heveskes, zeilmaker, timmerman/matroos, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-90, 07 september 1894, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1895-18, 23 maart 1895, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd niet vermeld uit Delzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1895-19, 23 maart 1895, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1895-54, 03 mei 1895, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts  2de  stuurman/bootsman Gerrit Johannes van Veen, 21 jaar uit Delfzijl, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1896-8, 07 februari 1896, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Harko Geertsema, 22 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Jan van Buuren, 22 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen.

Samenvatting van de gegevens monsterrollen

  1. De naam is in alle gevallen vermeld als Albert van Dijk.
  2. Er zijn in totaal 34 monsterrrollen met de naam Albert van Dijk op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1866- 1896 met als leeftijden 14- 44 jaar. De zeemanscarriëre heeft dus ca 30 jaar geduurd. In de reeks monsterrollen zit een onderbreking van 5 jaar in de periode 1870-1875. Hij zal toen vanuit een andere thuishaven hebben gevaren, waarvan wij de monsterrollen niet hebben bekeken.
  4. In zijn periode als bemanningslid in een lagere rang werd als zijn woonplaats Bierum opgegeven. Dit was zijn geboorteplaats en hij heeft toen kennelijk bij zijn ouders thuis gewoond. Vanaf zijn functie van kapitein woonde hij te Delfzijl.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

        *      1866                       kok op de kof “Hoop”, kapt. J.H.Boompaal                                                 14 jaar

        *      1867                       kok op de kof “Hillechiena”, kapt. E.Scherphuis                                        15 jaar

        *      1868-1869            kok op de kof “Annette Cornelia”, kapt. K.B.Ohlsen                                 16 jaar

        *      1869                       kok op de schoener “Catharina Lutgardina”, kapt. J.W.Bos                      17 jaar

        *      1870                       lichtmatroos op de schoener “Weltevreden”, kapt. A.S.Smith                  18 jaar

        *      1875                       stuurman op de kof “Alida”, kapt. B.H.Geertsema                                     23 jaar

        *      1876                       stuurman op de brik “Nimrod “, kapt. B.H.Geertsema                               24 jaar

        *      1877-1886            kapitein op de schoener “Syne Jacobs”                                                        25-35 jaar

        *      1887-1896            kapitein op de bark “Annette Jantine”                                                          36-44 jaar

  1. Nadere opmerkingen

        Albert van Dijk heeft de gebruikelijke carrière gemaakt van kok als jongen van 14 tot gezagvoerder op zijn 25ste jaar. Hij begon op kleinere scheepstypen om op te klimmen naar de 3-master “Annette Jantine”, waarmee hij o.a. naar het verre oosten voer. Hij stopte op de betrekkelijk jonge leeftijd van 44 jaar en staat daarna te boek als o.a. scheepsmakelaar

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Annette Jantine   kapitein A.van Dijk   bark   513 brt   gebouwd in 1878   reeder P.T.Nijhoff te Farmsum.”

 

De laatste reis van kapitein van Dijk met de “Annette Jantine” wordt beschreven door Meilof Hoedemaker, die deze reis als 15-jarige jongen meemaakt en zijn belevenissen optekende in “Herinneringen uit mijn zeilvaarttijd” (p.49 t/m 76) in het boek “Dwarsgetuigd. Herinneringen van Kaap Hoorn-vaarders” door K.Suyk Jr, De Boer Maritiem. Unieboek bv., Bussum, 1978. Deze reis begon in Rotterdam in 1896 en “Het schip was in ballast met zand, bestemd voor Brunswick in de staat Georgia, om hars en terpentijn te laden voor Glasgow (Schotland).”. Daarna laadde men kolen voor Trinidad (Port of Spain). Na terugkomst ging het schip naar het London Dock om stukgoederen te laden voor Port-Elisabeth (Oost-Afrika). “De kapitein werd vervangen door kapitein Smit … “.

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg 15,1893, p.129-135 staat een verslag getiteld: “Reis van het Nederlands Barkschip Annette Jantine gevoerd door A.van Dijk  uitgaande van Hamburg via Sydney naar Jaluit (Marshaleilanden) en van Jaluit via Yap (Carolinen) naar Marseille”. Het verslag is van de kapitein van Dijk en bevat alleen nautische en metereologische opmerkingen. Personen worden niet genoemd.

 

Zie blz. 78 uit boek: Van Deur tot Deur over Zee. - De historie van de Kustvaart 1945 - 1970.

Uitgave: Uitgeverij De Alk BV. in maart 2000. – ISBN 90 6013 091 X.

De geschiedenis van het gereonnommeerde kantoor begint al op 9 april 1897. Dan neemt Albert van Dijk sr. (geboren op 12 november 1851) een kolen­handel en bevrach­tingskantoor over van een zekere Keijzer. Die stap betekent voor hem het einde van zijn actieve carriére op zee waarvan de laatste jaren als gezag­voerder op de 486 ton metende bark Annette Jantine van P.T. Nijhoff in Farmsum. Het be­sluit om met varen te stoppen is mede een gevolg van het overlijden in 1884 van zijn echtgeno­te Aafke Sebens na de geboorte van zoon Tjark. In die tijd zijn de reizen van een zeeman nog écht lang. Want Albert van Dijk sr. komt pas een paar jaar na het over­lijden van zijn echtgenote thuis. Om hem toch nog een herinnering aan zijn vrouw te geven heeft de fami­lie haar na haar overlij­den laten portretteren. Rechtop in een stoel alsof er niks aan de hand was! Voor Albert van Dijk sr., die bekend staat als een innemend persoon en als gevolg van het varen op zeilschepen krom loopt van de reumatiek, gaat het daarna zake­lijk voor de wind. Op 17 september 1903 loopt voor zijn rekening bij Scheeps­werf Eems van Joh. Berg in Farmsum een nieuwe ijzeren kolenlich­ter van 70 ton van stapel. De lichter krijgt de naam A. van Dijk & Co. No. 2. Nog in hetzelfde jaar volgt op 22 oktober door de Farmsumer werf de oplevering van No. 3. Een jaar later besluit Albert van Dijk sr. zijn aktiviteiten uit te breiden met een eigen sleepdienst onder de naam Concurrent. Inmiddels heeft hij dan al een sleepboot met die naam in de vaart. Dat schip vervangt hij in februari 1905 door de voormalige Utrecht van de firma Noordenne, die hij na een grondige verbouwing ook weer Concurrent noemt. De komst van de Wet op de Handels­registers, waardoor elk bedrijf ver­plicht wordt zich in het handels­register van de kamer van koophan­del en fabrieken te laten opnemen, is voor de Delf­zijlster ondernemer aanleiding zich op 23 april 1921 in Veendam te laten registreren als A. van Dijk, cargadoor en expedi­teur. Voor 50 % mede-eige­naar in de zaak is dan zijn inmiddels 37 jaar oude zoon Tjark van Dijk. Vader en zoon werken daarna nog 4 jaar samen waarna Van Dijk sr. op 7 september 1925 het roer helemaal over­geeft aan zijn zoon. Tot 1 november 1949 blijft het fami­liebedrijf opereren onder de naam A. van Dijk. Dan beslui­ten Tjark van Dijk en zijn zoon Albert van Dijk jr. tot de omzetting in een vennootschap onder firma. Daarin zijn vader en zoon de enige vennoten. Pas twee jaar later volgt de officiële in­schrijving. Dan ook worden Johannes Dijkstra en Jan Rein­dert Sinia beide geregis­treerd als procura­tie­hou­der. Namens de vennootschap onder firma mogen de nieuwbak­ken procura­tiehouders:

 

                "ten behoeve van de cargadoors-, convooilopers- en expedi­tie­zaak scheepsruimte en ladingen aanbieden, charterpartij­en onder­tekenen, correspondentie voeren met binnen- en buitenland, aangetekende stukken ontvangen, gelden te innen tot een bedrag van maximaal Fl. 10.000,- en verder alle daden te verrichten, die een cargadoors-, convooilopers- en expedi­tiezaak met zich meebrengt"

 

Net als veel van hun collega-expediteurs-cargadoors bezit­ten ook vader en zoon Van Dijk, hetzij via de V.o.f. A. van Dijk danwel middels de N.V. Delfzijlsche Kustvaartonderne­ming of op persoonlijke titel aandelen in meerdere sche­pen. Zo hebben ze in 1948 met de Delf­zijl­ster huisarts Allard Lambertus Oos­terhuis in eerste instan­tie samen de Libelle en de Cascade in de vaart. Naderhand wordt dit bezit ge­schei­den. De Cascade en de Libelle gaan voor 100 % naar respec­tie­velijk Ooster­huis en Van Dijk. Verder participeren ze ondermeer in de Arion, de Pirola en de Mutua Fi­des. Kennelijk kan het bedrijf zich de luxe van al die deelnames veroorloven temeer daar zij nu ook nog de Delf­dijk, zoals zij het via Jurrie Hesseling bestel­de schip willen dopen, volledig voor eigen rekening laten bouwen. Die beslissing nemen ze overi­gens wel in één van hun beste jaren want in 1955 hebben ze niet minder dan 22 schepen 'aan kantoor'.

 

De bark “Annette Jantina” onder kapitein A. van Dijk vertrok op 26 november 1891 te Marseille en op 13 april 1892 te Guayaquil. Het schip vertrok op 07 jul naar Londen, was op 05 november te Cuxhaven en op 08 december te Delfzijl. Zowel op de heen- als de terugreis werd Kaap Hoorn gerond.121

 

NRC 18 augustus 1894114

Amsterdam, 17 augustus. Volgens hier ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: bark) ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Costa Rica naar het Kanaal, met schade te Rio de Janeiro binnengelopen. De gezagvoerder vraagt instructies.

 

NRC 19 augustus 1894114

Rotterdam, 18 augustus. Volgens telegram uit Londen heeft het Nederlandse schip ANNETTE JANTINE, kapt. van Dijk, de boegspriet en de kluiverboom verloren.

 

NRC 29 mei 1895114

Rotterdam, 28 mei. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Bremen naar Trinidad, op de Goodwin Sands gestrand en zit gevaarlijk. Assistentie werd niet aangenomen.

-  Londen, 28 mei. De ANNETTE JANTINE zit op een gevaartlijke plaats geankerd (opm: zie volgend bericht).

 

NRC 30 mei 1895114

Deal, 28 mei, 12.09 uur namiddags. Op enige noodschoten, die van het North Sand Head vuurschip gedaan werden, werden een aantal boten te water gebracht. Men bevond, dat het barkschip ANNETTE JANTINE, van Bremen naar Trinidad, gevaarlijk dicht bij de Goodwin Sands ten anke

 

Provinciale Groninger Courant 02 maart 1897114

Delfzijl, 27 februari. Het te Londen liggende Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE is in het droogdok aldaar van een koperen huid voorzien en laadt thans stukgoederen voor Port Natal. In plaats van kapt. van Dijk, die ongesteld is, zal kapt. Smit als gezagvoerder optreden.

 

NRC 10 augustus 1897114-

Durban, 15 juli. Het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, van Londen hier aangekomen, heeft de lading in zeer slechte staat gelost. De gezagvoerder rapporteert, dat hij op de reis voortdurend stormachtig weder gehad heeft, waardoor de dekken aanhoudend door de zee werden belopen.

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Dijk, Albert van

Familiegegevens en opleiding

Hans Erichs werd geboren ca. 1823 op Helgoland als zoon van schipper Bart Peter Ohlsen en Maria Elisabeth Erichs.

Hij trouwde te Delfzijl op 28 augustus 1846 als zeeman met de naaister Harmanna Hindriks Dijkema, geboren op 17 december 1820 te Delfzijl als dochter van de timmerman Hindrik Jochems Dijkema en Jantje Jacobs Visser. Zij overleed te Delfzijl op 20 april 1854, 32 jaar.

Hans Erichs hertrouwde op 24 november 1855 als stuurman met Jacoba Blokmeer, geboren op 27 juni 1822 te Farmsum/Delfzijl als dochter van Jannes Jacobs Blokmeer en Maria Friedriks Bos. Zij overleed te Delfzijl op 29 november 1899, 77 jaar.

Hans Erichs overleed op 03 maart 1900 te Delfzijl, 77 jaar.

In een huwelijksakte van zoon Jannes Ohlsen dd 27 november 1896 te Delfzijl staat Hans Erichs Ohlsen te boek als havenmeester.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.E.Ohlsen was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 54 in de periode 1877 t/m 1900.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.(E.) Ohlsen als gezagvoerder gedurende:

*    1852 van de kof “Edzardina Catharina” ex Tjark Giezen, gebouwd in 1840 te Veendam, 91 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;

*    1858 t/m 1863 van de galjoot “Celeritas”, gebouwd in 1838 te Papenburg, 143 ton o.m., varend voor E.H.Roggenkamp te Delfzijl;

*    1868 t/m 1882 van de kof “Nooit Gedacht”, ex Drie Gezusters, ex Johanna, gebouwd in 1838 te Hoogezand, 124 ton o.m., varend voor R.J.Lodewijks te Delfzijl;

*    1891 t/m 1894 van de 2-mastschoener “Wilhelmina”, ex Syne Jacobs, gebouwd in 1863 te Martenshoek, 138 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip werd in 1894 mastloos en in zinkende staat, verlaten op de Noordzee.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1838-16, 31 maart 1838, smak “Anna Catharina”. Enige persoon op de monsterrol is scheepsjongen Hans Eriks Ohlsen, 16 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1839-20, 05 april 1839, smak “Anna Catharina”, kapitein Arend Haijes Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Lammert Wiersema, 33 jaar uit Uitwierde en 2 matrozen waaronder Hans Erichs Ohlsen, 17 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1840-7, 09 maart 1840, smak “Catharina”, kapitein Arend Haijes Post, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts kok en de matroos Hans Erichs Ohlsen, 17 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1841-18, 25 maart 1841, geen scheepsnaam vermeld, schipper Arend Haije Post, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Evert E.de Boer, 37 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos Hans E.Ohlsen, 18 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1842-26, 31 maart 1842, kof “Harmannus Wiardi”, kapitein Haye Arends Post, 57 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Koert Rienks Rienksma, 24 jaar in Lemsterland, kok, 2 matrozen waaronder Hans Erichs Ohlsen, 19 jaar uit Farrmsum, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1843-12, 25 maart 1843, schip “Catharina”, kapitein Arend Hayes Post, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts matroos Hans Erichs Ohlsen, 20 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1844-18, 27 maart 1844, kof “Geerdina”, kapitein Eiet Albert Loeives, (= E.A.Doewes) geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts kok Hans Erichs Ohlsen, 21 jaar in Delfzijl;

Monsterrol 1846-21, 03 april 1846, kof “Vrouw Eeltje”, kapitein Steffen Hindriks Siccama, 51 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 23 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1848-5, 28 februari 1848, kof “Eeltje”, kapitein Steffen Hindriks Sikkama, 52 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 26 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1849-30, 17 maart 1849, kof “Eeltje”, kapitein Steffen Hindriks Siccama, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 26 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1850-26, 28 maart 1850, smak “Eeltje”, kapitein Steffen Hindriks Siccama, 55 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 27 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1852-23, 13 maart 1852, kof “Twee Zusters”, kapitein Egbert Rentes Huisman, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 29 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1855-25, 29 maart 1855, smak “Jonge Gerrit”, kapitein Bouke Gerrits Gerritsma, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman H.E.Ohlsen, 32 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1856-A32, 19 maart 1856, kof “Jantina Engelina”, kapitein Israël de Jonge, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hans Ohlsen, 33 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1856-B4, 11 juli 1856, kof “Celeritas”, kapitein Hans E.Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Staal Pietersen, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1858-21, 22 maart 1858, kof “Celeritas”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman B.Balkema, 39 jaar uit Delfzijl en een kajuitwachter;

Monsterrol 1858-104, 08 oktober 1858, kof “Celeritas”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1860-119, 11 augustus 1860, kof “Celeritas”, kapitein Hans E.Ohlsen, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts kok en 2 zonder rang vermelde bemanningsleden;

Monsterrol 1861-30, 16 maart 1861, kof “Celeritas”, kapitein Hans E.Ohlsen, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman G.P.Dam, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1861-65, 25 juni 1861, kof “Celeritas”, kapitein Hans E.Ohlsen, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman P.E.Tillema, 27 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1862-96, 03 oktober 1862, kof “Celeritas”, kapitein Hans E.Ohlsen, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman P.E.Tillema, 28 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1866-54, 23 mei 1866, kof “Hillechiena”, kapitein Hindrik Brakke, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans E.Ohlsen, 43 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;

Monsterrol 1867-37, 05 april 1867, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans E.Ohlsen, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerrit Dam, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1868-24, 12 maart 1868, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans E.Ohlsen, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harkema, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1870-35, 24 maart 1870, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Eenje Everts de Boer, 33 jaar uit Delfzijl, kok, en 2 matrozen;

Monsterrol 1871-26, 16 maart 1871, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Rense Harkema, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-61, 15 april 1873, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Egbert Scherphuis, 37 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1873-76, 11 juni 1873, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hendrik Johannes Cerfontaine, 25 jaar uit Winschoten en een matroos;

Monsterrol 1873-128, 13 september 1873, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Cerfontain, 25 jaar uit Winschoten en 2 matrozen;

Monsterrol 1874-27, 05 maart 1874, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Wighers, 26 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1875-19, 14 maart 1875, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 32 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1876-49, 25 maart 1876, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans E.Ohlsen, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 46 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-37, 10 maart 1877, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 21 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-51, 26 maart 1878, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bart Ohlsen, 21 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1878-82, 14 mei 1878, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1879-29, 02 april 1879, kof “Nooitgedacht”, kapitein Hans Ericks Ohlsen, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jannes Ohlsen, 20 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1887-29, 17 maart 1887, schoener “Wilhelmina”, kapitein Johannes Smit, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans E.Ohlsen, 64 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1888-24, 31 maart 1888, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 65 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 58 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-28, 19 maart 1889, schoener “Wilhelmina”, kapitein Johannes Smit, 60 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 66 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-27, 20 maart 1890, schoener “Wilhelmina”, kapitein Johannes Smit, 60 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 67 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-82, 04 augustus 1890, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 68 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1891-19, 05 maart 1891, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 68 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Krak, 33 jaar uit Onstwedde, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1891-73, 12 juli 1891, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 69 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1891-94, 08 september 1891, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 69 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1892-23, 19 maart 1892, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 69 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Krak, 34 jaar uit Onstwedde, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1892-70, 27 juli 1892, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans E.Ohlsen, 70 jaar uit Delfzijl. Voorts een stuurmansleerling;

Monsterrol 1892-83, 07 september 1892, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Ohlsen, 71 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1893-44, 04 april 1893, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erichs Ohlsen, 70 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Krak, 35 jaar uit Onstwedde, kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-67, 18 juli 1893, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erich Ohlsen, 71 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1893-76, 29 augustus 1893, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erich Ohlsen, 71 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1894-40, 28 maart 1894, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erich Ohlsen, 71 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Krak, 36 jaar uit Onstwedde, kok, matroos, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-91, 08 september 1894, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erich Ohlsen, 72 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1894-104, 01 november 1894, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans E.Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1894-108, 03 november 1894, schoener “Wilhelmina”, kapitein Hans Erich Ohlsen, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

 

Samenvatting van de monsterrollen
  1. Hans Erichs staat in de monsterrollen ook als Hans en Hans E.
  2. Er zijn in totaal 54 monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum waarop de naam van Hans Erichs Ohlsen voorkomt. Alle rollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1838 t/m 1894 met als leeftijden 16 t/m 72 jaar. De zeemanscarriére heeft de uiterst lange periode van 56 jaar geduurd, waarbij zijn hoge leeftijd als gezagvoerder opvalt
  4. Als woonplaats is altijd Delfzijl/Farmsum opgegeven

5    Het overzicht van de monsterrollen luidt:

  • 1838 scheepsjongen op de een onbekend schip zondere vermelding van kapitein         16 jaar
  • 1839 matroos op de smak “Anna Catharina”, kapt. Arend H.Post                                    17 jaar
  • 1840 matroos op de smak “Catharina”, kapt. Arend H.Post                                                               17 jaar
  • 1842 matroos op de kof “Harmannus Wiardi”. kapt. Haye A.Post                                    19 jaar
  • 1843 matroos op de “Catharina”, kapt. Arend H.Post                                                          20 jaar
  • 1844 kok op de kof “Geerdina”, kapt. E.A.Doewes                                                              21 jaar
  • 1846 stuurman op de kof “Vrouw Eeltje”, kapt. Steffen H.Siccama                                23 jaar
  • 1848-1850 stuurman op de kof “Eeltje”, kapt. Steffen H.Siccama 26-27 jaar
  • 1852 stuurman op de kof “Twee Zusters”, kapt. Egbert R.Huisman                                29 jaar
  • 1855 stuurman op de smak “Jonge Gerrit”, kapt. Bouke G.Gerritsma                                              32 jaar
  • 1856 stuurman op de kof “Jantina Engelina”, kapt. Israél de Jonge                                  33 jaar
  • 1856-1862 kapitein op de kof “Celeritas” 34-40 jaar
  • 1866 stuurman op de kof “Hillecchiena”, kapt. Hindrik Brakke                                       43 jaar
  • 1867-1879 kapitein op de kof “Nooitgedacht” 44-56 jaar
  • 1887 stuurnan op de schoener “Wilhelmina”, kapt. Johannes Smit                                  64 jaar
  • 1888 kapitein op de schoener “Wilhelmina”                                                                          65 jaar
  • 1889-1890 stuurman op de schoener “Wilhelmina”, kapt. Johannes Smit 66-67 jaar
  • 1890-1894 kapitein op de schoener “Wilhelmina” 68-72 jaar
  1. Een opvallend grote onderbreking vond plaats tussen 1879 en 1887. Een overeenkomstige onderbreking laat Bouma025 zien tussen de schepen “Nooitgedacht” en “Wilhelmina”. De reden is mijn niet duidelijk.

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Wilhelmina   H.E.Ohlsen   schooner   138 brt   gebouwd in 1863   varend voor J.Blokmeer te Delfzijl.”

 

NRC 24 oktober 1894114

Terneuzen, 23 oktober. Heden voormiddag kwam alhier binnen het Deense stoomschip ALICE, kapt. Sorensen, met hout en stukgoederen van Kopenhagen naar Gent bestemd, alwaar aan boord was de gehele equipage, uit 5 man bestaande, van de Nederlandse schoener WILHELMINA, kapt. H.E. Ohlsen, van Fredrikstad naar Groningen met hout. De schoener werd zondag voormiddag (opm: 20 oktober) in de Noordzee bij stormweder masteloos en vol water door de ALICE ontmoet, en de bemanning door middel van de reddingboot aan boord genomen. Voor de op de ALICE ondervonden liefderijke behandeling werd door de equipage der verlaten reddeloze schoener alle lof betuigd.

 

NRC 28 oktober 1894114

Danzig (opm: Gdansk), 25 oktober. Volgens rapport van de gezagvoerder van het Duitse stoomschip CARLOS, van hier te Antwerpen aangekomen, passeerde hij 21 dezer op 54º40´N.B. en 05º25´O.L. het op de lading drijvende wrak WILHELMINA

 

Provinciale Groninger Courant 01 november 1894114

Frederikshavn, 26 oktober. Het wrak van de op de 21e dezer door de bemanning in de Noordzee verlaten schip WILHELMINA, gevoerd door kapt. H.E. Ohlsen, is de 23e dezer op circa 22 mijl NW van Helgoland aangetroffen door het gister alhier gearriveerde vissersvaartuig PRINS WALDEMAR, van welk vaartuig een boot naar het wrak werd afgezonden. De in de kajuit gevonden scheepspapieren, alsook een deel van het tuig en een boot werden geborgen. De scheepspapieren werden aan de Nederlandse consul en de geborgen goederen aan de strandvonder overhandigd.

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Ohlsen, Hans Erichs

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1877-03-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: SYNE JACOBS
Schipper: Dijk, Albert van
Scheepstype: schoener
Grootte: 153

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.102.1863.125
DVD LIII – 068, 070
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip SIJNE JACOBS

plaats en datum acte Hoogezand, 6 juli 1863

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Halbe Nijhuis, scheepsbouwer te Martenshoek

gevoerd door kapt.

eigenaar zie bijlage

te voeren door kapt. Kasper Bloupot, Winschoten, mede-eigenaar

grootte in tonnen 80,8 lasten of 153 zeetonnen

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1863 op de werf van Halbe Nijhuis te Martenshoek

plaats / datum registratie Groningen, 8 juli 1863

nummer registratie deel 78, folio 12, recto, vak 5

notaris Mr. Johannes Offerhaus, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen.
Getoond wordt de bijlbrief d.d. 18 juni 1863 met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand.
(opm: zie Kroniek 1887, NRC 250287)



researcher/datum research: ML / 230712









Bijlage bij acte 152.102.1863.125 d.d. 6 juli 1863

Eigenaren van het schoenerschip SIJNE JACOBS:

Firma De Boer & Van der Goot, negocianten, Hoogezand (boekhouders en 18/60e part)
Kasper Bloupot, Winschoten (kapitein en 13/60e part)
Firma Van der Goot & Barends, Groningen (6/60e part)
Halbe H. Nijhuis, scheepsbouwer te Hoogezand (4/60e part)
S.J. van der Goot, Sappemeer (4/60e part)
J. Verstockt, Martenshoek (3/60e part)
Firma Wijnne & Barends, Groningen (3/60e part)
D. Romkes, Hoogezand (3/60e part)
S. Meihuizen, Hoogezand (2/60 part)
J. Veenhoven Hzn., Hoogezand (2/60e part)

opm: het schip is waarschijnlijk genoemd naar Sijne Jacobs van der Goot, negociant te Sappemeer, zie hierboven onder de eigenaren.


ML / 230712




Naam SIJNE JACOBS
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1863
Toegang 152
Inventaris 102

GRONINGER ARCHIEVEN Hoogezand Kantongerecht 152.119.1863.114
IMGP 0441, 0442
BIJLBRIEF

Naam schip SIJNE JACOBS

Plaats en datum acte Martenshoek, 18 juni 1863

Type schip schoener

Bouwwerf H.H. Nijhuis, scheepsbouwmeester te Martenshoek,
gemeente Hoogezand

Eigenaar Heren de Boer en Van der Goot

Te bevaren door K. Blaupot

Grootte 153 tonnen (Meetbrief No. 52 van 30 mei 1863,
afgegeven te Groningen)

Afmetingen lang 26,58 m., breed 4,97 m., hol 2,61 m.

Plaats / datum registratie Groningen, 20 juni 1863

Nummer van registratie deel 26, folio 161, verso, vak 5

Notaris De burgemeester van de gemeente Hoogezand,
20 juni 1863

Plaats / datum vervolgregistratie Groningen, 22 juni 1863

Nummer van vervolgregistratie deel 14, folio 167, recto, vak 7



Bijzonderheden:


Researcher/datum research: JDvdB / 181215










Naam SIJNE JACOBS
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1863
Toegang 152
Inventaris 119

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Kantongerecht Hoogezand, inv. nr. 118, 6 juli 1863; notaris J. Piccardt te Hoogezand, toegang 105, inv. nr. 143, aktenr. 31, 25 jan. 1877; Prov. Gron. Courant, 7 mei 1863.