Inloggen
MARIA CATHARINA - ID 15316


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-10-17 / 1882-06-02 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Noorwegen

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Johannes Jonker, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1857-07-25
Delivery Date: 1857-10-07
Technical Data

Net Tonnage: 755.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 399.00 lasts
 
Length 1: 41.02 Meters Registered
Beam: 7.42 Meters Registered
Depth: 5.58 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-10-17
Register nr: 18570938
Scheepsnaam: MARIA CATHARINA
Type: Bark
Lasten: 399
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wesel, weduwe Jan van
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Bos, H.C. de
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-10-07 MARIA CATHARINA
Manager: James Barge, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1872-00-00 MARIA CATHARINA
Manager: Jan Dekker Jansz., Westzaan, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Westzaan, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Westzaan / Netherlands
Callsign: PKVW

Date/Name Ship 1882-00-00 MARIA CATHARINA
Manager: Johan Risting, Drammen, Norway
Eigenaar: Johan Risting, Drammen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Drammen / Norway

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Amsterdam-57 van 1857
Eigenaren van het barkschip MARIA CHRISTINA

Cornelis Smit, Alblasserdam (3/32e part)
E. Melster, Oldenzaal (1/32e part)
M. Travig…(?), Amsterdam (1/32e part)
Firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
Firma G. & H. Salomonson, Almelo (2/32e part)
Firma Ten Pas & Co., Weespercarspel (1/32e part)
R.A. Tange, Alblasserdam (2/32e part)
H.P. Gelderman, Oldenzaal (1/32e part|)
H.A.A.D. van Meeuwen, Haarlem (1/32e part)
F.F. Groen, Amsterdam (1/32e part)
Firma Gouda & Ter Meulen Amsterdam (1/32e part)
Mevr. Wed. A. Sinkel, Amsterdam (2/32e part)
P. Kervel, Soerabaija (2/32e part)
Dr. S.A. Buddewijk, ‘s-Gravenhage (2/32e part)
James Barge Amsterdam (boekhouder en 4/32e part)

Ship Events Data

1857-07-25: Building History
Alblasserdam, 25 juli. Heden is van de scheepstimmerwerf van de heer Johs. Jonker alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip genaamd MARIA CATHARINA, groot 398 gemeten lasten, gebouwd voor rekening van de heren James Barge & Co te Amsterdam, bestemd voor de grote vaart. Het schip is gebouwd onder directie van de heer C. Smit te Alblasserdam.
1871-00-00: Damaged
Amsterdam, 19 september. Het Nederlandse schip MARIA CATHARINA, kapt. Blom, van Cardiff te Batavia aangekomen, heeft zware stormen doorgestaan, en daarbij zeilen en verschansingen verloren en meer andere schade bekomen; het schip had zwaar gewerkt en zou boven water gebreeuwd moeten worden.
1882-04-21: Grounded
26 april 1882

Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Gothenburg, 21 april. Het schip MARIA CATHARINA, kapt. De Vries Lentsch, van Westzaan naar Sundsvall, is dichtbij Warberg aan de grond geraakt; stoomslepers zijn ter assistentie bij het schip. Volgens later bericht is het schip weder vlot geworden.
1882-06-02: Sale/Verkoop
06 juni 1882

Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Elseneur, 2 juni. Het Nederlandse schip MARIA CATHARINA, kapt. H. de Vries Lentsch, van Westzaan naar Sundsvall, alhier met schade binnen, is heden in publieke veiling voor 14.808 Kronen verkocht.
1886-09-00: Final Fate: Condemned

Op reis van Finland naar Calais is de Noorse bark MARIA CATHARINA, kapt. Johan Risting, op september lek te Elsinore binnengekomen na in de Oostzee te zijn gestrand.(bron: London Evening Standard maandag 20 september 1886). Het schip werd afgekeurd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.C. de Bos werd met nr.680 effectief lid van Zeemanshoop per 29 juli 1856 op voorspraak van R.A.Tange. Zijn schip was de “Maria Agnes”002.

In de Algemene Vergaderingen van 22/29 juli 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Hendrik Cornelis de Bos, oud 30 jaar, voerend de bark “Maria Agnes”, voor rekening van James Barge, wonend in de Vinkenstraat bij de Oranjestraat 414, op voordracht van kapitein R.A.Tange.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren                        type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        680                         1856 bark                 Maria Agnes   James Barge

                                      1857-1865                 bark                  Maria Catharina                                   idem

                                        1866 geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.C. de Bos                 Maria Catharina                      30 mei 1860                                        25 juni 1861

                                      Maria Catharina                     24 augustus 1861                               11 oktober 1862

                                      Maria Catharina                     04 maart 1863                                    06 juni 1864

                                      Maria Catharin                       06 augustus 1864                               03 december 1865(?)

 

Bouma025 vermeldt H.C. de Bos als gezagvoerder gedurende:

  • 1857 van de bark “Maria Agnes” ex Cornelia Margaretha, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 604 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam;
  • 1858 t/m 1866 van de bark “Maria Catharina”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 755 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Bos, Hendrik Cornelis de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.J.Westenenk werd met vlagnummer 909 per 15 maart 1853 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.M.Declisur. Als zijn schip is vermeld de “Alida Maria Adèle”. Toegevoegd is “Hon.Lid geworden” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 08/15 maart 1853.werd als effectief lid voorgedragen/benoemd C.J.Westenenk (alleen initialen), oud 27 jaar, voerend de bark “Alida Maria & Adèle”, op voordracht van kapitein L.M.Delclisur.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1861 staat de mededeling dat het Bestuur accoord gaat met de omzetting van het effectieve in het honoraire lidmaatschap.042-

 

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering dd 10 september 1861 staat vermeld dat “… de Heer C.J.Westenenk aan het Collegie ten geschenke heeft aangeboden eenige atlassen en kaarten welke met de meeste dank zijn aangenomen.” 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 november 1861 staat de mededeling dat aan C.J.Westenemk is toegestaan om zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       909                         1853          bark                Alida Maria Adèle                              geen opgave

       515                      1854-1855    bark                Alida Maria Adèle                              Wed.J.d'Arippe & Co

                                     1856-1861    bark                Kosmopoliet (Cosmopoliet)              idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                 Naam schip                                          Vertrek                              Terugkomst

C.J.Westenenk                Cosmopoliet                                        22 juni 1860                    18 juni 1861

                                           Cosmopoliet                                        26 oktober 1861             05 januari 1863

                                           Maria Elise                                           29 september 1863         06 september 1864

                                           Maria Catharina                                 19 augustus 1866           14 april 1867

 

Bouma025 vermeldt C.J.Westenenk als gezagvoerder gedurende:

*   1854 t/m 1856 van de bark “Alida Maria” ex Rurik, gebouwd in 1850 te Libau, 359 ton o.m., varend voor de Wed. d’Arippe & Co te Amsterdam. (klopt dus niet met de Amsterdamse Almanak001).

     Volgens Verhoeff (info Verhoeff, mei 2005) werd dit schip in 1850 te Libau gebouwd als “Alida Maria Adèle” en in 1856 herdoopt in “Alida Maria”. Het schip werd in 1860 verkocht;

*   1857 t/m 1863 van de bark “Cosmopoliet”, gebouwd in 1856 te Libau, 448 ton o.m., varend voor de wed. J.d’Arippe & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Venskabet”;

*   1864 van de bark “Maria Elise”, gebouwd in 1853 te Elshout, 754 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam;

*   1865 t/m 1866 van de bark “Maria Agnes” ex Cornelia Margaretha, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 604 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam. Het schip is gezonken op de Portugese kust. De opvarenden zijn gered;

*   1867 t/m 1868 van de bark “Maria Catharina”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 755 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door C.J.Westenenk.104.

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.J.Westenenk van de bark “Alida Maria”.104.

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein C.J.Westenenk in 1865/1865 als gezagvoerder van de bark “Maria Agnes”(ex Cornelia Margaretha), op 06 september 1853 op stapel gezet bij W.C.Hoogendijk te Capelle aan de IJssel en aldaar op 23 september 1854 te water gelaten, 604 ton n.m., varend voor James Barge te Amsterdam.

Handelsblad 28 maart 1866 in de rubriek Scheepstijdingen

Amsterdam 27 Maart. Volgens een heden hier ontvangen telegraphische depèche, is het schip Maria Agnes, kapt.Westenenk, op 20 dezer bij Margate lek geworden en gezonken, passagiers en volk gered”.

Handelsblad 29 maart 1866 in de rubriek Scheepstijdingen:

“Amsterdam 29 Maart  Aangaande het verongelukkken van de Maria Agnes, kapt.Westenenk, verneemt men nog, dat dit heeft plaatsgevonden aan de Portugesche kust, op 42o N.B. 14o .W.L en dat de passagiers en het volk werden opgenomen aan boord van de Waterspride”.

 

De bark “Alida Maria & Adela” onder kapitein C.J.Westenenk was op 08 november 1853 te Rio de Janeiro en op 04 januari 1854 in Valparaiso, dus via Kaap Hoorn. Via Callao en Chincha (guano) ging het dezelfde weg terug met op 14 september 1854 te Cowes.121

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Westenenk, C.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Sluisman als gezagvoerder gedurende:

  • * 1865 t/m 1872 van de schbrik “Sagua Packet” ex Compagnie, gebouwd in 1857 te Sappemeer, 159 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1873 voor J.W.Holzmann te Amsterdam en was herdoopt in “Fenna”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Sluisman, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H. de Vries Lentsch als gezagvoerder gedurende:

*   1882 van de bark “Maria Catharina”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 755 ton o.m., varend voor J.Dekker Jz te Westzaan. Het schip is in 1882 te Warberg gestrand, afgebracht en te Elseneur verkocht.

 

Overige bijzonderheden

“In het Gemeentearchief Zaanstad berust een meetbrief van het schip (i.c. “Maria Catharina”), die op 28 maart 1874 werd afgegeven door de havenautoriteiten van New Orleans”

“In het GAZ`bleef een monsterrol bewaard voor de reis naar Sundsvall van de ‘Maria Catharina’, gedateerd op 26 maart 1882 ten overstaan van de Waterschout der Stad Amsterdam. Het werd de laatste reis van deze bark”. De rol bevatte 16 namen..

“Op 20 april 1882 liep de ‘Maria Catharina’ bij dichte mist door de sterke stroom in het Kattegat op de Zweedse kust. Dankzij het optreden van kapitein H. de Vries Lentsch … kon het wrak van de ‘Maria Catharina’ naar Elsenör worden gesleept. De berging werd uitgevoerd door E.M.Svitzer. (een Deense sleepvaartonderneming) … Na de berging … bleek het schip zo zwaar beschadigd, dat het op 2 juni 1882 voor 13.770 Deense kronen werd verkocht als wrak. Na deze verkoop bleven twee kanonlopen, die zich aan boord … bevonden, eigendom van de heren Dekker en Simonsz (de reders)”. De kanonnen kwamen aanvankelijk bij de Zaanlandse Oudheidkamer terecht.

In: Een verborgen geschiedenis. De kanonnen bij het Czaar Peterhuisje” door Rita Hooijschuur en Albert Boes, in Zaans Erfgoed nr. 25, 2008

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Vries Lentsch, H. de

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1857.57

DVD XII – 6827 - 6829
BIJLBRIEF
Naam schip MARIA CATHARINA

plaats en datum acte bijlbrief Alblasserdam, 7 oktober 1857

type schip bark gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwmeester te Alblasserdam heeft laten bouwen op de werf van Johannes Jonker te Alblasserdam.

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper rederij onder boekhouderschap van James Barge, Amsterdam (zie bijlage)

te voeren door kapt. Hendrik Cornelis de Bos

grootte in tonnen 755 tonnen of 399 lasten (meetbrief Dordrecht, 3 augustus 1857)

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 41,02 x 7,42 x 5,58 meter

kiellegging

tewaterlating 25 juli 1857

plaats / datum registratie Amsterdam, 15 oktober 1857

nummer van registratie deel 72, folio 130, recto, vak 4.

notaris verklaring voor burgemeester van Alblasserdam

prijs NLG

bijzonderheden:

researcher/datum research: ML / 140708

Bijlage bij acte Amsterdam-57 van 1857
Eigenaren van het barkschip MARIA CHRISTINA

Cornelis Smit, Alblasserdam (3/32e part)
E. Melster, Oldenzaal (1/32e part)
M. Travig…(?), Amsterdam (1/32e part)
Firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
Firma G. & H. Salomonson, Almelo (2/32e part)
Firma Ten Pas & Co., Weespercarspel (1/32e part)
R.A. Tange, Alblasserdam (2/32e part)
H.P. Gelderman, Oldenzaal (1/32e part|)
H.A.A.D. van Meeuwen, Haarlem (1/32e part)
F.F. Groen, Amsterdam (1/32e part)
Firma Gouda & Ter Meulen Amsterdam (1/32e part)
Mevr. Wed. A. Sinkel, Amsterdam (2/32e part)
P. Kervel, Soerabaija (2/32e part)
Dr. S.A. Buddewijk, ‘s-Gravenhage (2/32e part)
James Barge Amsterdam (boekhouder en 4/32e part)

ML / 140708

Naam MARIA CATHARINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1857
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198.3181-1857.57

Jaar: 1955
Bron: Book
Omschrijving: Honderd jaren DEKKER's HOUT
1855. 1955