Inloggen
KRIMPEN AAN DE LEK - ID 15175


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-03-04 / 1878-04-03 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: firma J. & K. Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1857-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 371.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-03-04
Register nr: 18570128
Scheepsnaam: KRIMPEN AAN DE LEK
Type: Bark
Lasten: 371
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Murk Lels
Kapitein op moment van verzoek: Ouwehand, W.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-03-04 KRIMPEN AAN DE LEK
Manager: Murk Lels, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Murk Lels, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands

Date/Name Ship 1878-00-00 KRIMPEN AAN DE LEK
Manager: H.J. Plant, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: H.J. Plant, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Ship Events Data

1867-11-21: Damaged
Alblasserdam,, 22 november. Volgens telegrafisch bericht van Lissabon, dd. 21 dezer, is het schip KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. Rotgans, van New York naar Rotterdam bestemd, na zwaar stormweer doorgestaan te hebben en een gedeelte van de lading overboord geworpen te hebben, met verlies van zeilen en andere belangrijke schade aldaar binnengelopen.
1868-09-25: Damaged
Singapore, 25 september. Het Nederlandse barkschip KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. A.K. List, heeft op de reis van Cardiff herwaarts een hevige storm belopen, welke drie uren duurde, met steeds toenemende wind, waardoor de verschansingen, relingen enzovoort werden weggeslagen.
1870-05-28: Damaged
Falmouth, 5 juni. Kapt. List, van het schip KRIMPEN AAN DE LEK, van Bangkok alhier aangekomen, rapporteert de 28e mei op 44º NB en 28º WL zwaar stormweer van het ZZW tot NNW te hebben gehad, hetwelk tot de 30e aanhield, waardoor hij vele zeilen en alles van dek verloor en de naden van het schip ontzetten.
1870-07-13: Collision
Hellevoetsluis, 14 juli. De stomer LEVANT, gisteren van hier naar Le Havre vertrokken, is teruggekomen met averij aan de tuigage, zijnde in het Bokkegat aangevaren door het schip KRIMPEN AAN DE LEK, en is hedenmorgen opgestoomd naar Rotterdam.
1878-04-03: Final Fate: Condemned

New York, 4 april. Het afgekeurde schip KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. Jansonius, van Doboy naar Schiedam, alhier voor noodhaven binnengelopen, is gisteren in publieke veiling voor USD 3.950 verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem Dirksz Ouwehand werd geboren op 20 maart 1820 te Katwijk als zoon van Dirk Willemsz Ouwehand en Dirkje Cornelisd. van den Bergh.

Hij trouwde te Katwijk in 1845 met Cornelia Jansd. Kruyt.

Hij overleed op 25 augustus 1879 op de Indische Oceaan na te zijn overboord geslagen op de Ottolina.054-116

 

 

NRC,28 november 1879

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Ouwehand was met vlagnummer R271 in de periode 1849 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.Ouwehand met vlagnummer R271 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855                                      van de bark “Kinderdijk”                     357 last  varend voor M.Lels te Kinderdijk

*    1858, 1859, 1862                                      van de bark “Krimpen aan de Lek”    371 last  varend voor M.Lels te Kinderdijk

*    1863 t/m 1867                                           van het fregat “Kanagawa”                 642 last  varend voor M. Lels te Alblasserdam

 

Op 31 januari 1862 vertrok vanuit Indië de bark “Krimpen aan de Lek” onder kapitein W.Ouwehand en arriveerde in Nederland op 17 mei 1862 na een reis van 105 dagen (de havens zijn niet vermeld)026(38/330).

 

Op 20 maart 1867 vertrok vanuit Semarang het fregat “Kanawaga” van Murk Lels onder kapitein W.Ouwehand en arriveerde 14 juli 1867 in Texel na een reis van 115 dagen026(39/068).

 

Bouma025 vermeldt W.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1856 op de bark “Kinderdijk”, gebouwd in 1849 te Kinderdijk, 680 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

      Lloyd’s vermeldt: “28 Nov 1849  KINDERDIJK  been on shore.”087.

*    1857 t/m 1863 op de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1864 t/m 1869 op het fregat “Kanagawa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1170 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1870 t/m 1879 op het fregat “Ottolina”, gebouwd in 1870 te Krimpen aan de Lek, 1456 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Foto (nr.54) beschikbaar van kapitein W.Ouwehand047.

“Kapitein Willem Dirksz Ouwehand kreeg van de Amerikaanse regering, via de ZHRM (=Zuid-Hollandse Reddings Maatschappij), een grote gouden medaille uitgereikt voor het redden van 13 schipbreukelingen van de Amerikaanse clipper “IOWA”, tijdens hevig noodweer voor San Antonio (Chili) rond 1853”. (dit moet dus geweest zijn met de “Kinderdijk”)

De publicatie bevat foto’s van Willem Dirksz Ouwehand en het fregat Ottolina054-116.

“Ja, vrome kapitein Willem Ouwehand, gij die , ik meen op 76-jarigen ouderdom, door een stortzee, die de “Kanawaga” beliep, overboord geworpen werd en jammerlijk in de golven omkwaamt, …”075. (van der Wal  maakt hier een fout. Ouwehand kwam om op de “Ottolina” - zie hier voor)

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

Obe Douwes van der Wal, als matroos aan boord van de “Kinderdijk” onder gezag van kapitein Willem Ouwehand, beschrijft deze als het volgt:

“   laat ons eerst eens kennis maken met den gezagvoerder. Het is een man van middelbaren leeftijd. Zijn geheele voorkomen en handelingen duiden den onvervalschten Nederlandschen zeeman aan. Van Christelijke beginselen, rechtvaardig en gestreng, duldde hij geen laks- of halfheid. Het leven daar aan boord was aangenaam … aanpakken was de leus, maar ook rust op zijn tijd. ’s Morgens en ’s avonds verzamelde hij de bemanning om zich heen, dan sprak hij een gebed of dankzegging uit, naar de omstandigheden zulks medebrachten en Zondagsmorgens werd kerk gehouden (als het weder zulks toeliet) met het voorlezen van een preek uit “De Godsdienstige Zeeman”, er werd een psalmvers gezongen en verder de Zondag in gepaste vrolijkheid doorgebracht. Vloeken of onzedelijke taal werden niet geduld, ordinaire liederen mochten niet gezongen worden, Ziehier onze gezagvoerder in ’t kort geschetst, een man die door zijn ondergeschikten geacht en geprezen werd. Zelden heb ik dan ook zoo’n goeden geest aan boord van een schip aangetroffen.”075.

Van der Wal beschrijft zijn eerste reis onder kapitein Ouwehand, zonder daarbij een jaar te noemen. Het zal rond 1853 zijn geweest. De eerste reis ging vanuit Asterdam/Nieuwediep naar New York dat na 28 dagen werd bereikt. Men had aldaar bij Staten-Eiland met zware ijsgang te kampen. De reis ging daarna naar Trinidad de Cuba waar suiker werd ingenomen, dat naar Rotterdam werd vervoerd.

Op de tweede reis werd het geladen met suiker en steenkool naar Valparaiso via Kaap Hoorn. Dat werd bereikt na 118 dagen. Hier werd gelost en meel geladen voor Melbourne. Tevens werd extra gerst geladen in San Antonio niet ver van Valparaiso. Op de rede van San Antonio werd een zware storm doorstaan, waarbij een Amerikaanse clipper op de klippen kapot sloeg. Een deel van de bemanning werd door een aantal vrijwilligers op de “Kinderdijk” gered. In Melbourne werd wederom gelost en daarna vervolgde men de reis naar Akyab. Aldaar ontmoette men de “Kortenaer” onder leiding van kapitein Willem van der Plas waar een weddenschap werd gewonnen (zie bij Willem van der Plas). Via St.Helena werd Falmouth bereikt na 148 dagen. Vandaar ging het naar Hamburg - Londen - Australië (Sydney) - Batavia. Op Java werd suiker, koffie en peper ingenomen waarna terug gezeild werd naar Nederland.075.

 

In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Ottolina”. Bruikleen van A.Lels. Onderschrift is “Ottolina van Alblasserdam, reeder Murk Lels, kapitein W.Ouwehand.”

 

Het fregat “Kinderdijk”onder kapitein W.Ouwehand verliet Brouwershaven op 12 november 1853 en arriveerde via Kaap Hoorn op 15 februari Valparaiso. Op 30 maart 1854 werden 14 bemanningsleden van een Peruviaans schip opgenomen dat op de klippen was gelopen.. Verder reis niet bekend.121

 

In de Harlinger Courant van begin Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie) staat onder de rubriek

Harlinger Courant januari 1853

gepraaide schepen

Kapt. van der Horst, van Cheribon in Texel binnen rapporteert den 16den December, op 3o26 NBr. en 21o26’WL, gepraaid te hebben, de schepen Kinderdijk, kapt. Ouwehand, van Rotterdam naa Valparaiso, aan boord alles wel; en Hydrus, van Lissabon naar Rio Grande.

 

NRC 21 januari 1853114

Rotterdam, 20 januari. Volgens een particulier schrijven van kapt. Ouwehand, gezagvoerder van het schip KINDERDIJK, van hier naar Valparaiso, d.d. 16 december l.l, bevond hij zich toen in goede staat zeilende op 04º N.B. en 22º W.L. Tussen de 22e en 23e november l.l. had hij op de Gronden (opm: het ondiepe gedeelte van de Atlantische Oceaan voor de ingang van Het Kanaal; ruwweg het gebied binnen de 100 vademlijn) zwaar stormweer doorgestaan, en daarin enige zeilen verloren en enige onbeduidende schade bekomen.

 

NRC 22 februari 1853114

Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 16 schepen, als:

Voor Rotterdam: KINDERDIJK, kapt. W. Ouwehand, DRIE GEBROEDERS, kapt. J. Wilhelmie, PICTURA, kapt. R.J. Scholten, PRINSES MARIANNE, kapt. F. Rietmieijer, BERNHARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR, kapt. P.H. Hazewinkel (van Dordrecht)……

 

Algemeen Handelsblad 19 juni 1854114

Amsterdam, 17 juni. De navolgende schepen zijn te Londen naar de Australische volksplanting bevracht:

Naar Sydney: GRAAF VAN NASSAU, 689 ton, van Amsterdam, kapt. E. Sanders; DRIE GEBROEDERS, 392 ton, van Rotterdam, kapt. L.J. Wilhelmie; KINDERDIJK, 693 ton, van de Kinderdijk, kapt. W. Ouwehand; ARDJOENO, 522 ton, van Amsterdam, kapt. S.R. Post; en GENERAAL LIST , 765 ton, van Amsterdam, kapt. K. Latjes……

 

NRC 11 november 1856114

Krimpen aan de Lek, 10 november. Hedenmiddag ten 3 ure is van de werf van de heren J. en K. Smit alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip KRIMPEN A/D LEK, groot circa 380 gemeten lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer Murk Lels te Alblasserdam. Dit schip zal worden gevoerd door kapt. W. Ouwehand en is bestemd voor de grote vaart.

 

NRC 20 mei 1857114

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als :

Voor Rotterdam : JACOBA CORNELIA, kapt. F. Rooseboom; EVERDINA ELIZABETH, kapt. C.J. Tönjes; CANTON, kapt. H.J. Tweehuis; ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; ARGO, kapt. A. Weber; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruy ; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; VERTROUWEN, kapt. H.O. Piccardt; BULGERSTEIJN, kapt. A.J. Maas; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg; KRIMPEN A/D LEK, kapt. W. Ouwehand; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries……

 

Zierikzeesche Courant 14 januari 1860114

Brouwershaven, 11 januari. Binnengekomen: KRIMPEN a/d LEK, kapt. W. Ouwehand, van Rotterdam naar Kanagawa (bij Jeddo [opm: bedoeld wordt Jedo, thans Tokyo]), gesleept per stoomboot BROUWERSHAVEN binnendoor van Hellevoetsluis.

 

NRC 20 juni 1862114

Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de …. navolgende schepen:

Voor Rotterdam: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve; VREDE, kapt. J.L. ten Bruggen; BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraaten; KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. W. Ouwehand…..

 

NRC 12 april 1864114

Rotterdam, 11 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als:

Voor Rotterdam: PHILIPS VAN MARNIX (op 8 oktober 1863 te water gelaten), kapt. L.T. van Ruyven; KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand; ALBLASSERDAM, kapt. J. ‘t Hoen; HENDRIK-IDO-AMBACHT, kapt. L. Bijl; KORTENAER, kapt. A.T. Schuchard; BATAVIA, kapt. J.J. Prange; HENRIETTE GERARDINA SUSANNE (voorheen genaamd HENRIETTE MARIA) , kapt. A. Sissingh, en CORNELIS ANTHONIE, A.E. Bouten…..

 

NRC 13 februari 1869114

Rotterdam, 12 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als:….

….Voor Rotterdam, KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand, 642 lasten, à NLG 82,99…..

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Ouwehand, Willem Dirksz

Familiegegevens en opleiding

Wijbrand Gerritsz Rotgans werd geboren op 18 februari 1823 te Terschelling en overleed op 15 juli 1868 aan boord van de "Krimpen aan de Lek". Hij was doopsgezind (zoals bijna alle Rotgansen) Hij was gehuwd met Antje Jacobs Bakker, dochter van Ds. Jacob S.Bakker van Ameland en Grietje Siebes. Zij kregen 6 kinderen, waaronder Jacob Rotgans (1859-1948), één van de oprichters van het Kankersinstituut. Hij was lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop" met vlagnummer 746 en van het Rotterdamse college "Maatschappij tot Nut der Zeevaart" met nummer R424. Hij was gezagvoerder van:

1855-1861                 Otto, bark gebouwd in 1852

1864-1868                 Krimpen aan de Lek, gebouwd in 1856

Informatie van mevr.M.G.M.Weber, Hilversum. April 1999 en 16 februari 2002.

 

Wijbrand Gerrit Rotgans werd geboren te Terschelling (in februari 1823) als zoon van Gerrit Rotgans en Grietje Schaap, beiden te Terschelling overleden. Hij overleed te Rotterdam aan de Coolsingel Wijk 15 nr. 323 op 15 juli 1868 om 10 uur in de leeftijd van 45 jaar en 5 maanden, echtgenoot van Antje Bakker, zijnde geweest scheepsgezagvoerder, geboren te Terschelling005. (ik heb de overlijdensakte in het Gemeentearchief van Rotterdam ingezien. Voorgaande gegevens zijn de juiste en niet die van mevr. Weber, zie hiervoor)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.G.Rotgans werd met vlagnummer 746 per 13 juli 1858 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van H.P.Mooi. Zijn schip was de "Otto". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 06/13 juli 1858 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Wijbrand Gerrits Rotgans, oud 35 jaar, voerend de bark “Otto”, voor rekening van M.Lelsz te Alblasserdam, op voordracht van kapitein H.P.Mooi.023.

 

W.G.Rotgans was met vlagnummer R424 in de periode 1855 t/m 1868 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren         type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       746                     1858-1860    bark                Otto                                                       M.Lelsz te Alblasserdam

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                      vertrek                                      terugkomst

W.G.Rotgans                                       Otto                                   16 februari 1860                     07 februari 1861

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.G.Rotgans met vlagnummer R424 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1855, 1858,

     1859, 1862           bark “Otto”                           373 last                varend voor M.Lels te Alblasserdam

*   1863 t/m 1867     bark “Krimpen aan de Lek  371 last              varend voor M.Lels te Alblasserdam

 

Bouma025 vermeldt W.G.Rotgans als gezagvoerder gedurende:

*   1855 t/m 1862 op de bark “Otto”, gebouwd in 1852 te Kinderdijk, 706 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*   1864 t/m 1868 van de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 04 maart 1867 vertrok van Macao de bark "Krimpen aan de Lek" onder kapitein W.G.Rotgans, passeerde op 20 maart Straat Soenda en kwam op 27 juni 1867 te Havanna aan. "Gedurende de reis waren 5 (emigranten) overleden, de overige 127 waren nog gezond. Schip en tuig en equipagie waren in goede orde" Rapporteerde de Kapitein met vreugde. Op 27 Juli verliet men het schoone Havanna weer en kwam 13 Augustus voor New York, na 16 dagen reis dus. Den 26en October werd de reis naar Amsterdam aanvaard en eenige dagen voor Kerstmis (1867) lag het schip in de Amsterdamsche haven"026(39/070).

 

Obe Douwes van der Wal meldt dat hij c. 1860 vanuit Londen vertrekt op de “Otto” naar Newport. New South Wales om een lading steenkolen in te nemen.

 

Otto. CSR 439/94: 595 tons. 23 crew. Captain = W.G. Rotgans. Departed Hartlepool, England on 23 November 1858 with a cargo of coals and arrived at Albany on 23 March 1859. Where intended bound – Batavia. 110.

 

Volgens monsterrol 1850 dd 15 mei 1850 in het Gemeentearchief van Dordrecht was W.G.Rotgans, wonend te Terschelling, oud 27 jaar, voor een gage van f 40,- 2e stuurman van het fregat “Ida Willemina” onder kapitein P.B. van Wijland, voor een reis naar Batavia en terug naar Nederland. In het boek van binnengekomen schepen (Gemeentearchief Dordrecht) komt hij met de “Ida Willemina” te Dordrecht binnen op 11 juli 1861.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Rotgans, Wijbrand Gerritsz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.K.List was met vlagnummer R91 in de periode 1865 t/m 1877 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor zijn effectief lidmaatschap bedankte maar honorair lid is geworden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.List met vlagnummer R91 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1865 t/m 1867      van het fregat “Ottolina”                              377 last        varend voor M.Lels te Alblasserdam

*    1874                       geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt A.K.List als gezagvoerder gedurende:

*    1865 van de bark “Batavia”, gebouwd in 1861 te Krimpen aan de Lek, 756 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1866 t/m 1869 van de bark “Ottolina”, gebouwdd in 1853 te Kinderdijk, 714 ton o.m., varend voor Murk Lels te Kinderdijk. Het schip werd in 1869 verkocht naar Noorwegen;

*    1869 t/m 1875 van de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

De bark "Ottolina" onder kapitein A.K.List "zette op 15 Januari (1867, vermoedelijk te Hellevoetsluis) de zeilen en liep deerlijk gehavend op 25 Maart op de rivier van Paramaribo aan den grond en was daardoor voorloopig voor algeheelen ondergang behoed". Het schip liep op 26 december 1867 weer te Hellevoetsluis binnen026(39/070).

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: List, A.K.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W. v/d Stoop als gezagvoerder gedurende

*     1870 van het fregat “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Verkocht naar Engeland.

       Verhoeff meldt dat het schip in 1870 naar Groot Brittanië werd verkocht en werd herdoopt in “James Dale”.

*     1872 t/m 1874 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*     1874 t/m 1876 van de bark “Afrikaan” ex Jacobus, gebouwd in 1850 te Delfshaven, 294 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. In 1876 voer het schip voor H.J.Plant & Co te Schiedam en was herdoopt in “Willemina”;

*     1876 t/m 1877 van de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*     1878 t/m 1880 van de schbrik “Rudolphine” ex Geziena, ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam;

*     1881 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1880, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 17 januari 1881 tijdens een hevige storm strandde het ss. “Ingerid” op de Sunksands bij Sunk vuurschip op weg van Bergen naar Napels. 9 leden van de bemanning verloren het leven.

Het ss. “Ingerid” werd gebouwd in 1880 bij Raylton, Dixon & Co te Middlesbro, mat 598 Brt. en voer voor D. Burger & Zn te Rotterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Stoop, W. v/d

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.L.Jansonius als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1863 van de 2/msch. “Hector” ex Cornelia & Alida, gebouwd in 1856 te Groningen, 127 ton o.m., varend voor Schrijver & van Rossen te Amsterdam. Het schip is verongelukt op de baar van Maroim;

*    1865 t/m 1867 van de 2/msch “Willem” ex Pollux, ex Julia, gebouwd in 1851 te Groningen, 120 ton o.m., varend voor Schrijver & van Rossum te Amsterdam. Het schip is in 1867 gestrand en wrak geraakt;

*    1868 van de kof “Wilhelmina” ex Geertruida Jacoba, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 102 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar (Bouma voegt hirt een ? toe) vanuit Appingedam. Het schip is in 1868 gestrand en wrak geraakt;

*    1870 t/m 1875 van de brik “Amicitia” ex Protejido, gebouwd in 1850, bouwlocatie niet vermeld, 173 ton o.m., varend voor H.J.Plant te Schiedam;

*    1876 t/m 1877 van het 3/mschip “van der Palm”, gebouwd in 1847 te Schiedam, 496 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*    1878 van de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip is te New York afgekeurd en verkocht voor $ 3950,-;

*    1879 t/m 1884 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*    1885 t/m 1887 van de bark “Eendragt”, ex Professor v/d Boon Mesch, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 632 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd te Lissabon afgekeurd, verkocht en gesloopt;

*    1889 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd in 1889 te Batavia afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan

Bolderaa  18 Oct.  Amicitia  J.L. Jansonius  Holland.

 

Handelsblad: “Leba 5 maart 1867. De Nederlandsche schepen WILLEM , kapitein J.L.Janzonius en ELISABETH & CHRISTINA, kapitein G.K.Visser, van Amsterdam herwaarts zijn alhier in de nabijheid gestrand en wrak geworden, het volk van beide schepen is gered.” (Hoedemaker).038.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Jansonius, J.L.

Afbeeldingen


Omschrijving: KRIMPEN AAN DE LEK
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Laan, v.d.
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten