Inloggen
TWENTHE - ID 15078


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-07-01 / 1856-08-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: H. de Hoog - Werf 'De Onderneming', Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1854-09-05
Launch Date: 1856-04-05
Delivery Date: 1856-06-16
Technical Data

Gross Tonnage: 365.00 lasts
Gross Tonnage 2: 690.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 39.60 Meters Registered
Beam: 7.35 Meters Registered
Depth: 5.32 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-07-01
Register nr: 18560596
Scheepsnaam: TWENTHE
Type: Bark
Lasten: 365
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Brack & Co., J.C.P.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Coopmans, A.
Opmerkingen: zeebrief wordt niet benoemd

Ship History Data

Date/Name Ship 1856-06-16 TWENTHE
Manager: Firma J. P. C. Brack & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij cedule Amsterdam-56 van 1856
Eigenaren van het barkschip TWENTHE

Firma J.C.P. Brack & Co., Amsterdam (boekhouders en 7/56e part)
Johannes Christiaan Pieter Brack, Amsterdam (6/56e part)
Barend Roos Vlasman, Amsterdam (2/56e part)
Hendricus Weimar Groll, Amsterdam (2/56e part)
Daniel Franken Jr., Amsterdam (2/56e part)
Pieter Strobel, Amsterdam (2/56e part)
Pieter Christiaan Brack, Amsterdam (2/56e part)
Adrianus Alma, Amsterdam (1/56e part)Hendrik Villerius, Amsterdam (1/56e part)
Teunis van Holst, Delftshaven (2/56e part)
Hermanus Tromp, (Delftshaven (2/56e part)
Hendrik de Hoog, Delftshaven (2/56e part)Hendrik Veder (2/56e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/56e part)
Joannes Franciscus Schuuren, Rotterdam (1/56e part)
Joh. Ruytenschild, Leeuwarden (1/56e part)
J.C. Kutsch, Leeuwarden (1/56e part)
J. van Dam, Leeuwarden (1/56e part)
Th.C. Gorter, Leeuwarden (1/56e part)
A. Buysing, Leeuwarden (1/56e part)
S.B. de Boer, Leeuwarden (1/56e part)
D.Y. Visser, Leeuwarden (1/56e part)
A.A. Hulshof, Leeuwarden 91/56E PART)
w. VAN Hulst, Bolsward (1/56e part)
G.C. Arntzenius, Goor (2/56e part)
D. ten Doeschate, Goor (1/56e part)
G. Staggemeijer, Almelo (1/56e part)
Firma Eindhoven & Zonen, Zwolle (1/56e part)
Mr. J.L.H. Royen, Jutphaas (1/56e part)
D. de Kater van Gijn, Dordrecht (1/56e part)
Corns. Smit, Alblasserdam (1/56E PART)
j. DE Kooyner Gzn., Delft (1/56e part)
J. de Gruyter, Lekkerkerk (1/56e part)
J.J. Marlof, Amsterdam (1/56e part)
en H.M. Lingeman, Amsterdam (1/56e part)

Ship Events Data

1856-07-22: Collision
Exmouth, 28 juli. Het alhier van Hartlepool gearriveerde schip ROVER is 22 dezer op de hoogte van Bevesier (opm: Beachy Head) in aanzeiling geweest met de Nederlandse bark TWENTHE, kapt. A. Coopmans, van Rotterdam naar Batavia bestemd, en heeft daarbij enige schade bekomen.
1856-08-12: Final Fate: Burnt

Madeira, 22 augustus. De 14e dezer is alhier binnengekomen een scheepsboot, bemand met 20 Maleiers en een vrouw, welke voorgeven afkomstig te zijn van een Nederlands schip, hetwelk van Rotterdam naar Batavia bestemd was. Zij hadden volgens hun zeggen verschil met de kapitein gekregen, hadden daarop de officieren overrompeld en deze in de kajuit opgesloten, waarna zij koers naar dit eiland hadden gezet. Twee van deze mensen zijn gewond. Allen bevinden zich in de gevangenis. De boot is van buiten geel geschrapt en van binnen groen geschilderd, doch heeft verder geen kentekenen. (opm: de TWENTHE, zie NRC 110956 en latere berichten, ook NRC 200157, 190257, 120457 en 130957)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 en van Sluijs013 vermelden A.Coopmans als gezagvoerder gedurende:

*    1856 op de bark ” Twenthe”, op 15 maart 1856 op de werf van bouwmeester H.de Hoog te Delfshaven te water gelaten, 350 last/689 ton o.m., varend voor J.C.P.Brak & J.J. van der Meulen te Amsterdam. Op weg van Rotterdam naar Batavia brak er nabij Madeira muiterij onder de Maleiers uit, waarbij het schip uitbrandde.

 

Overige bijzonderheden

Het schip vertrok in juli 1856 voor de eerste reis van Hellevoetsluis met als bestemming Java. De bemanning bestond uit de kapitein , drie stuurlieden, een dokter, twee timmerlieden, een hofmeester, een kok , drie jongens en 22 Maleise matrozen.  Ook waren de vrouw van de kapitein en een Maleise baboe aan boord.  Al direkt na de aanvang van de reis begonnen er moeilijkheden. Hoewel de monsterrol nauwkeurige informatie gaf omtrent de dagelijkse maaltijden, kregen de Maleise bemanningsleden drie maal per dag rijst met gezouten vis (of gezouten vis met rijst!). Ondanks herhaalde protesten werd het menu niet veranderd   en op 11 augustus weigerde de Maleise bemanning verder te werken. “De kapitein riep de mokkende bemanning aan dek en vroeg wie er nog wilde werken . Dat wilden de Maleiers allemaal, als ze maar goed te eten kregen. De kapitein had een duidelijk  en klassiek antwoord bij de hand. Wie niet werkt zal ook niet eten en wie werkt zal niets anders krijgen dan zoute vis.” Een deel wilde op die voorwaarde wel verder werken, maar de rest niet.  “De kapitein gaf de kok de opdracht aan de weigerachtigen geen eten meer te geven en de pomp van het watervat te nemen, zodat ter hoogte van Madeira in de maand augustus de Maleiers, die vier weken zoute vis hadden gegeten, geen druppel water meer konden drinken … “Ik zal die honden wel dwingen om naar mijn pijpen te dansen”.” De daaropvolgende ochtend (op 12 augustus 1856) vroeg één van de Maleiers om aan land gezet te worden, maar de kapitein antwoordde dat ze dan maar moesten zwemmen. Onmiddellijk daarna brak muiterij uit. De blanke bemanningsleden zagen kans om naar de kajuit te vluchten en barricadeerden de deur. Maar de muiters  gooiden daarna brandende rommel naar binnen. Na vier uur bleken de Maleiers  met een barkas het schip te hebben verlaten., de “Twenthe”brandend achterlatend. “Gelukkig was er een schip in de nabijheid dat te hulp kon worden geroepen. De opvarenden waren nog maar nauwelijks aan boord  van het reddende schip – het Franse fregatschip Talisman – of de Twenthe  verdween in de diepte” .  Op  13 september 1856 kwam de bemanning in Rio de Janeiro aan. De muitende Maleiers waren een maand eerder in Funchal  (een plaats op Madeira) aangekomen en werden daar vastgezet. Ruim een jaar later werd een proces tegen hen gevoerd.  “In èn buiten de rechtszaal  stonden twee meningen tegenover elkaar. Er waren er die alleen maar spraken van rebellie en brandstichting en er waren anderen die de Maleiers zagen als arme en getreiterde lieden, die tot hun daden waren gedreven door de houding van de kapitein. Sommige helden zelfs over tot de overtuiging dat niet deze aangeklaagden strafbaar waren, maar dat de kapitein van de Twenthe zelf had gerebelleerd tegen de wet, recht en billijkheid.  Vier  Maleiers werden tenslotte tot vrijheidsstraffen veroordeeld049.

Dit relaas is ongetwijfeld ontleend aan “Muiterij aan boord van het barkschip “Twenthe” op 12 augustus 1856” door A.Dirkzwager, gepubliceerd in het Rotterdams Jaarboekje 1964:183-191. De gegevens werden vooral ontleend aan het gerechtelijk dossier op het Ministerie van Justitie. “Het proces is opgenomen in de kolommen van het destijds bestaande Weekblad van het Recht”.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Coopmans, A.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1856.56

DVD XII – 6728
BIJLBRIEF
Naam schip TWENTHE

plaats en datum acte bijlbrief, Delfshaven, 16 juni 1856

type schip bark

bouwwerf/verkoper H. de Hoog, scheepsbouwmeester te Delfshaven, werf De Onderneming

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma J.C.P. Brack & Co., Amsterdam

te voeren door kapt. Ansco (?) Coopmans

grootte in tonnen 690 tonnen of 365 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 39,60 x 7,35 x 5,32 meter

kiellegging 5 oktober 1854

tewaterlating 5 april 1856, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 juni 1856

nummer van registratie deel 70, folio 79, verso, vak 2

notaris verklaring voor burgemeester van Delfshaven

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 080608

Naam TWENTHE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1856.56

DVD XLIV – 2150-2153
CEDULE

Naam schip TWENTHE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 19 juni 1856

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma J.C.P. Brack & Co, Amsterdam, boekhouders en mede-reders (zie bijlage)

te voeren door kapt. A. Coopmans

grootte in tonnen 365 lasten of 690 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Delftshaven

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 juni 1856

nummer van registratie deel 70, folio 19, verso, vak 4

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 30 juni 1856

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring gemeentebestuur van Delftshaven worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde reders.
Het schip ligt thans te Rotterdam



Bijlage bij cedule Amsterdam-56 van 1856
Eigenaren van het barkschip TWENTHE

Firma J.C.P. Brack & Co., Amsterdam (boekhouders en 7/56e part)
Johannes Christiaan Pieter Brack, Amsterdam (6/56e part)
Barend Roos Vlasman, Amsterdam (2/56e part)
Hendricus Weimar Groll, Amsterdam (2/56e part)
Daniel Franken Jr., Amsterdam (2/56e part)
Pieter Strobel, Amsterdam (2/56e part)
Pieter Christiaan Brack, Amsterdam (2/56e part)
Adrianus Alma, Amsterdam (1/56e part)Hendrik Villerius, Amsterdam (1/56e part)
Teunis van Holst, Delftshaven (2/56e part)
Hermanus Tromp, (Delftshaven (2/56e part)
Hendrik de Hoog, Delftshaven (2/56e part)Hendrik Veder (2/56e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/56e part)
Joannes Franciscus Schuuren, Rotterdam (1/56e part)
Joh. Ruytenschild, Leeuwarden (1/56e part)
J.C. Kutsch, Leeuwarden (1/56e part)
J. van Dam, Leeuwarden (1/56e part)
Th.C. Gorter, Leeuwarden (1/56e part)
A. Buysing, Leeuwarden (1/56e part)
S.B. de Boer, Leeuwarden (1/56e part)
D.Y. Visser, Leeuwarden (1/56e part)
A.A. Hulshof, Leeuwarden 91/56E PART)
w. VAN Hulst, Bolsward (1/56e part)
G.C. Arntzenius, Goor (2/56e part)
D. ten Doeschate, Goor (1/56e part)
G. Staggemeijer, Almelo (1/56e part)
Firma Eindhoven & Zonen, Zwolle (1/56e part)
Mr. J.L.H. Royen, Jutphaas (1/56e part)
D. de Kater van Gijn, Dordrecht (1/56e part)
Corns. Smit, Alblasserdam (1/56E PART)
j. DE Kooyner Gzn., Delft (1/56e part)
J. de Gruyter, Lekkerkerk (1/56e part)
J.J. Marlof, Amsterdam (1/56e part)
en H.M. Lingeman, Amsterdam (1/56e part)

ML / 140710

Naam TWENTHE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3172

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198.3181-1856.56