Inloggen
AMALIA AUGUSTA - ID 15041


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-05-05 / 1875-06-30 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. B. Pot, Nieuw Lekkerland, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1856-03-20
Delivery Date: 1856-05-05
Technical Data

Gross Tonnage: 399.00 lasts
Gross Tonnage 2: 755.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 40.00 Meters Registered
Beam: 7.39 Meters Registered
Depth: 5.75 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-05-26
Register nr: 18560475
Scheepsnaam: AMALIA AUGUSTA
Type: Bark
Lasten: 399
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Goudswaard, W.B.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Marle, H.A. van
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-05-05 AMALIA AUGUSTA
Manager: Wilhelm Bastiaan Goudswaard, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-02-09 AMALIA AUGUSTA
Manager: Pieter Leonard Arie Goudswaard, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1864-03-17 PETRONELLA
Manager: Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Amsterdam-41 van 1856
Eigenaren van het barkschip AMALIA AUGUSTA

Cornelis Smit, Albalsserdam (20/60e part)
Jan Smit Corneliszoon, Alblasserdam (2/60e part)
Frans Harms von Lindern, Alblasserdam (2/60e part)
Cornelis Gijsbertus van der Lee, Alblasserdam (1/60e part)
Jan Vroege, Alblasserdam (1/60e part)
J.B. Kooij Jzn., Amsterdam (2/60e part)
J.P. Bosch Reitz, Amsterdam (2/60e part)
R.D. Benten, Amsterdam (2/60e part)
W.B. Goudswaard, Amsterdam (boekhouder en 2/60e part)
R. le Chevalier, Amsterdam (1/60e part)
A.F. Insinger, Amsterdam (1/60e part)
Firma Boissevain & Co., Amsterdam (1/60e part)
Firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/60e part)
P.H.C. de Wit, Amsterdam (1/60e part)
L.M. Schouwenberg, Amsterdam (1/60e part)
J.E. Nachenius, Amsterdam (1/60e part)P.L.A. Goudswaard, Amsterdam (1/60e part)
J.W. Wilson, Haarlem (5/60e part)
De heer Previnaire, Haarlem (1/60e part)
H. van Rijckevorsel, Rotterdam (2/60e part)
J.J. Marie van Heel, Rotterdam (1/60e part)
Joost van Vollenhoven, Rotterdam (1/60e part)
J.M. Beijerman, Rotterdam (1/60e part)
Joseph Jacobson, Rotterdam (1/60e part)
G.W. Peter, Rotterdam (1/60e part)
P.A. Messchaert, Rotterdam (1/60e part)
Firma M.C. de Crane & Zoon, Zierikzee (1/60e part)
C. Suermondt, ’s-Gravenhage (1/60e part)
Mej. C.F. van der Houven, ’s-Gravenhage (1/60e part)
en H.A. van Marle, Utrecht (1/60e part)

Bijlage bij acte Amsterdam no. 7 van 1860:
Eigenaren van het barkschip AMALIA AUGUSTA:

Pieter Leonard Arie Goudswaard, Amsterdam (boekhouder en 3/60e part)
Jan Smit Corneliszoon, Alblasserdam (5/60e part)
Cornelis Smit, Alblasserdam (3/60e part)
Dirkje Smit, echtgenote van E.A. Meursing, Hoogezand (2/60e part)
Petronlla Smit, Alblasserdam (3/60e part)
Frans Harms von Lindern, Alblasserdam (5/60e part)
Jan Vroege, Alblasserdam (4/60e part)
Cornelis Gijsbertus van der Lee, Alblasserdam (4/60e part)
Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam (2/60e part)
Joost van Vollenhoven, Rotterdam (1/60e part)
Jean Joseph Marie van Heel, Rotterdam (1/60e part)
Jpseph Jacobson, Rotterdam (1/60e part)
Jan Martinus Beijerman, Rotterdam (1/60e part)
J.H. Peter, Rotterdam (1/60e part)
J.W. Wilson, Hillegom (5/60e part)
Pieter Anne Messchaert, Rotterdam (1/60e part)
Theodore Prévinaire, Haarlem (1/60e part)
Firma M.C. de Crane & Zn., Zierikzee (1/60e part)
C. Suermondt Cz., ’s-Gravenhage (1/60e part)
H.A. van Marle, ’s-Gravenhage (1/60e part)
C.T. van der Houven, Maastricht (1/60e part)
J. Kooy Jz., Amsterdam (2/60e part)
J.Ph. Bosch Reitz, Amsterdam (2/60e part)R.D. Benten, Amsterdam (2/60e part)
R. le Chevalier, Amsterdam (1/60e part)
A.F. Insinger, Amsterdam (1/60e part)
Firma Boissevain & Co., Amsterdam (1/60e part)
J.E. Nachenius, Amsterdam (1/60e part
L.M. Schouwenburg, Amsterdam (1/60e part)
P.H.C. de Wit, Amsterdam (1/60e part)
Firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/60e part)

Ship Events Data

1861-07-28: Damaged
Amsterdam, 3 augustus. Volgens brief van kapt. M. van Gijzel, voerende het schip (opm: bark) AMALIA AUGUSTA, van Akyab herwaarts gedestineerd, in dato St. Helena 28 juni, had hij op de hoogte van de Kaap de Goede Hoop veel slecht weder doorgestaan en daardoor de fok, kluiver, een gedeelte van de verschansing en van het galjoen verloren en de stuurpen gebroken.
1864-02-29: Sold at auction
Advertentie. W. Bakker Bzn., makelaar, zal op maandag 29 februari 1864, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, veilen een extra-ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd AMALIA AUGUSTA, gevoerd door kapt. K.C. de Veer, volgens Nederlandse meetbrief lang 40 ellen, wijd 7 ellen 39 duimen, hol 5 ellen 75 duimen en alzo gemeten op 755 tonnen of 399 lasten, en dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften, breder bij inventaris vermeld. Het schip ligt in het Oosterdok te Amsterdam. Nader onderricht bij bovenstaande makelaar.
1875-06-30: Final Fate: Stranded

Banjoewangie (geen datum). In de nacht van de 30e juni 1875 strandde te Panginoeman (Djembrana) in Straat Bali het Nederlandse barkschip PETRONELLA, gezagvoerder Langholz, zeilende van Rotterdam naar Samarang met een lading stukgoederen. Onmiddellijk nadat dit voorval te Banjoewangie bekend was geworden, werden twee van de aldaar gestationeerde gewapende boten ter assistentie gezonden ten einde de inventaris en zo mogelijk een gedeelte der lading van het verongelukte vaartuig te redden. Tijdens het ongeluk plaats had, bevond zich geen loods aan boord.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.A.van Marle als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1860 van de bark “Amalia Augusta”, gebouwd in 1856 te Elshout, 755 ton o.m., varend voor P.L.A.Goudswaard te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Marle, H.A. van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Menso van Gijsel werd geboren op 27 januari 1816 te Appingedam als zoon van Pieter van Gijzel en Catharina Maria Thiele. Hij trouwde op 04 mei 1842 te Rotterdam met Jansje Kok, geboren op 04 oktober 1820 te Haarlem als dochter van Harmen Kok, binnenschipper, en Johanna (Kilrau)005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Menso van Gijsel was met vlagnummer R244 in de periode 1848/49 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1855 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding van f 100,- heeft gekregen, vermoedelijk vanwege geleden schade met zijn schip058.

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Menso . van Gijsel met vlagnummer R244 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851     sch.brik “Maria Sophia”                      ? last             M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

*    1855                geen vermelding van schip en boekhouder

*    1858, 1859     fregat “Immegonda Sara Clasina”      407 last        Ned. Societeit. van .Scheepsbouw.

                                                                                                                        en Scheepvaart te Amsterdam

*    1862                geen vermelding van schip en boekhouder

*    1863 t/m 1865 brik “Cornelia Elizabeth”                   95 last          J. van Leijden Cz te Krommenie

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

  1. van Gijsel Amalia Augusta 10 maart 1860                                      05 september 1861

 

Bouma025 vermeldt M. van Gijsel/Gijzel als kapitein gedurende:

*    1849 t/m 1854 op de schoenerbark “Maria Sophia”, gebouwd in 1847 op de werf De Goede Intentie te Zierikzee, 197 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Co te Zierikzee. Het schip werd overzeild in de Torresstraat op een reis van Sydney naar Batavia, waarbij 4 man omkwamen.

      Het schip was vernoemd naar Jkvr. Maria Sophia van Vrijberghe (1817-1869), echtgenote van de reder mr. W.C. de Crane. Na terugkeer van een reis naar Batavia onder kapitein Broeksmit werd op 16 februari 1849 weer (vanuit Zierikzee) uitgevaren onder Van Gijzel. “Eerst werd Rotteram aangedaan en vervolgens (29 maart 1849) via Hellevoetsluis uitgezeild met bestemming Buenos Aires, alwaar men 15 juni arriveerde. Op 29 december van hetzelfde jaar kwam het schip weer voor Vlissingen; daarna werd doorgevaren naar Antwerpen. De “Maria Sophia” verging op 1 juli 1854 ten oosten van Torresstraat. Spin beeldde het schip tweemaal af op één voorstelling, varende op de Oosterschelde met Zierikzee als achtergrond”067 (genoemde afbeelding draagt geen vlagnummer).

*    1855 t/m 1858 van het 3/mschip “Stad Amsterdam”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 726 ton o.m., varend voor P.Scheffer & Zn (Soc.v.Ned.Scheepsbouw en Scheepvaart) te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt;

*    1859 t/m 1860 op het 3/m schip Immegonda Sara Clasina”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 770 ton o.m., varend voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1861 voor Rutgers & Hissink te Amsterdam en werd herdoopt in “Christina & Jeannette”;

*    1861 van de bark “Amalia Augusta”, gebouwd in 1856 te Elshout, 755 ton o.m., varend voor P.L.A.Goudswaard te Amsterdam;

*    1865 t/m 1866 van de brik “Cornelia Elisabeth”, gebouwd in 1863 te Muntendam, 180 ton o.m., varend voor J.van Leyden te Krommenie;

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Maria Sophia” onder kapitein M. van Gijsel vertrok van Dover op 11 juni 1850 en arriveerde via Kaap Hoorn op 13 oktober Valparaiso. Het keerde via dezelfde route terug te Brouwershaven op 02 april 1851, geladen met salpeter.

De schoenerbrik “Cornelia Elisabeth”  onder kapitein M. van Gijzel was op 17 januari 1865 te Montevideo en via Kaap Hoorn op 10 april te Valparaiso. Via Caldera was het schip op 28 december  1865 te Montevideo op weg naar Antwerpen, maar een aankomstdatum ontbreekt.121

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Gijzel/Gijsel, Menso van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.C.de Veer werd met vlagnummer 899 per 02 november 1852 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein S.van der Meij. Als zijn schip is genoemd de “Maximiliaan Theodoor”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving was de Veer 30 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd.26 oktoner/02 november 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Carel de Veer, oud 30 jaar, voerend de bark “Maximiliaan Theodoor”, wonend te Arnhem, adres bij en op voordracht van kapitein S. van der Meij.023.

 

Klaas Carel de Veer was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1852 t/m (wellicht) 1865 met de vlagnummers 899 (1852 t/m 1854) en 505 (1854 t/m 1865).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 03 juli 1860 staat: “Tenslotte deelt de Heer Swart mede eenige berigten omtrent Torrestraat door Kapitein K.C. de Veer voerende het barkschip Dirk Arnold naar aanleiding van Art.72 der Wetten van het collegie ingezonden aan de commissie ter bevordering van de Wetenschappelijke Zeevaart.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren         type       scheepsnaam                 naam reder/boekhouder

     899                   1852-1853    bark       Maximiliaan Theodoor Wed.B.W.van Starckeneborg van Straten

     505                      1854         geen vermelding van schip en boekhouder

                                1855-1856    bark       Java's Welvaren            Wed.B.W.van Starckenborg van Straten

                              1857-1859    bark       Dirk Arnold                   idem

                                   1860         fregat     Cornelia en Henriëtte   idem

                                1861-1863    bark       Amalia Augusta            P.L.A.Goudswaard

                                   1864         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                 Naam schip                                      vertrek                              terugkomst

K.C. de Veer                                    Cornelia Henriëtte                          30 juli 1860                      24 juni 1861

                                                           Amalia Augusta                              08 februari 1862             01 januari 1863

                                                           Amalia Augusta                              16 april 1863                   12 januari 1864

                                                           Kiandra                                            geen melding                   01 april 1865

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                         Schip                                 Periode                Aantal reizen                  Diensttijd

K.C. de Veer              Maximiliaan Theodoor    1853-1854                     1

                                    Java’s Welvaren               1855-1857                     2

                                    Dirk Arnold                       1857-1860                     1

                                    Cornelia Henriëtte            1860-1861                     1

                                                                                                                            5                                    8

 

Bouma025 vermeldt K.C. de Veer als gezagvoerder gedurende:

*   1853 van het 3/mschip “Maximiliaan Theodoor”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 394 ton o.m., varend voor de wed B.W. van Starckenborg van Straten te Amsterdam. Het schip voer in 1854 voor Wickel & Boot te Edam en was herdoopt in “Johanna Margaretha”;

*   1856 t/m 1857 van de bark “Java’s Welvaren”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 470 ton o.m., varend voor de wed. B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*   1858 t/m 1860 van de bark “Dirk Arnold” ex v/d Werf, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 618 ton o.m., varend voor de wed. van Starckenborg van Straten te Amsterdam. Het schip werd in 1860 verkocht naar Engeland;

*   1861 van het 3/mschip “Cornelia & Henriëtte”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 742 ton, varend voor de wed. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam. Het schip werd in 1861 verkocht naar Engeland;

*   1862 t/m 1864 van de bark “Amalia Augusta”, gebouwd in 1856 te Elshout, 755 ton o.m., varend voor C.Busken Huet te Amsterdam. Het schip voer in 1865 voor J.Smit Cz te Alblasserdam en was herdoopt in “Petronella”;

*   1865 van de bark “Kiandra” ex Drie Vrienden, gebouwd in 1853 te Zierikzee, 632 ton o.m., varend voor C.Busken Huet te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor W.Bakker Bz te Amsterdam en was herdoopt in “Vertrouwen”.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein de Veer maakte in 1859 een tocht van Australië naar Nederlands Oost Indië via de Torres straat. Een en ander is vermeld in een reisverslag van kapitein N.D. de Boer (zie aldaar) De doorgang door Torres Straat kan geschieden via verschillende ingangen en wel via de algemeen gebruikte route bij Rain Eiland en via de vrij onbekende route, Blighs Entrance genoemd. De Boer beschrijft een reis die aanving op 8 juni 1859 te Port Philip en voerde langs Brambly Cay, Stephens eiland, Tennet eiland, het onbewoonde eiland Village, Cocosnoot eiland, Double eiland, Prince of Wales kanaal, Booby eiland, Post eiland en verder langs de zuidkant van Timor naar Passaroeang, alwaar hij op 13 juli arriveerde. De notitie is bedoeld als informatie over een minder gebruikelijke route door de Torres straat. Het bevat nog enige informatie over het Post-eiland, waar een voorraadschuur voor schipbreukelingen zou zijn ingericht door het goevernement van New-South Wales, maar die vóór het bezoek van kapitein de Boer kennelijk was leeggeroofd. Het verslag vermeld een aantal keren gezelschap van de “Dirk Arnold”, en ook het bezoek aan Post-eiland deed kapitein de Veer in gezelschap van kapitein de Boer. Op Bligh Entrance na kan ik geen van de genoemde eilandjes in de Times Atlas of the World terugvinden.

     In:“Eenige aanteekeningen gehouden aan boord van het schip HENRIETTE MARIA op zijne reis van Melbourne naar Java door de Noordelijkste passage der Torres straat in 1859”. door N.D. de Boer, gezagvoerder van voornoemd schip.

Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de Zeevaartkunde, Nr. 3, 1ste afd. 1862. p.1-11

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Veer, Klaas Carel de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.F.Leicher was met nummer R68 in de periode 1868 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de maatschappijvlag mocht voeren, maar geen aanspraak kon maken op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.F.Leicher met vlagnummer R68 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1874                                                van de bark “Graafstroom”        399 last     varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam

*    1877, 1878, 1880 t/m 1883         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.F.Leicher als kapitein gedurende:

*    1857 op de kof “Hermanus” ex Geziena, gebouwd in 1839 te Sappemeer, 76 ton o.m., varend voor P. van Rossem & Zn te Rotterdam;

*    1858 t/m 1860 op de schoonerbrik “Gier”, ex Elisa ex Anjien, gebouwd in 1834 te Capelle aan de IJssel, 145 ton o.m., varend voor P. van Rossem & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1860 gesloopt;

*    1861 t/m 1864 op de 2-mast schooner “Economie”, gebouwd in 1858 te Elshout, 208 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;

*    1965 t/m 1872 op de bark “Petronella” ex Amalia Augusta, gebouwd in 1856 te Elshout, 755 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;

*    1875 op de bark “Graafstroom”, gebouwd in 1858 te Alblasserdam, 600 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

W.F.Leicher vertrok op 02 december 1869 van Brouwershaven met de “Petronella” en 1 landmachtofficier. Zijn aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

De bark “ Petronella”  onder kapitein S.F (sic) Leicher ariveerde in 1872 te Batavia en voer via de Pacific naar San Francisco, waar het op 10 september werd geregistreerd. De volgende melding was op 10 februari 1873 te Liverpool, dus via een ronding van Kaap Hoorn.121

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Leicher, W.F.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Langholtz als gezagvoerder gedurende:

*    1873 t/m 1874 van het fregat “Cornelia”, gebouwd in 1867 te Alblasserdam, 1456 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam;

*    1875 van de bark “Petronella” ex Amalia Augusta, gebouwd in 1856 te Elshout, 755 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam. Het schip strandde in 1875 in Straat Bali en werd verkocht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Langhol(T)Z, H.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1856.41

DVD XII – 6715 - 6717
BIJLBRIEF
Naam schip AMALIA AUGUSTA

plaats en datum acte bijlbrief, Alblasserdam, 5 mei 1856

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam heeft doen bouwen op de scheepstimmerwerf van de Gebr. B. Pot in het Elshout, gemeente Nieuw Lekkerland

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper W.B. Goudswaard, Amsterdam, boekhouder en mede-reder (zie bijlage)

te voeren door kapt. H.A. Marle (van Marle? zie eigenaren)

grootte in tonnen 399 lasten

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 20 maart 1856

plaats / datum registratie Rotterdam, 14 mei 1856

nummer van registratie deel 41, folio 157, verso, vak 8

notaris Jacob van Vollenhoven Jr., notaris te Rotterdam

prijs NLG

bijzonderheden


researcher/datum research: ML / 070608

Bijlage bij acte Amsterdam-41 van 1856
Eigenaren van het barkschip AMALIA AUGUSTA

Cornelis Smit, Albalsserdam (20/60e part)
Jan Smit Corneliszoon, Alblasserdam (2/60e part)
Frans Harms von Lindern, Alblasserdam (2/60e part)
Cornelis Gijsbertus van der Lee, Alblasserdam (1/60e part)
Jan Vroege, Alblasserdam (1/60e part)
J.B. Kooij Jzn., Amsterdam (2/60e part)
J.P. Bosch Reitz, Amsterdam (2/60e part)
R.D. Benten, Amsterdam (2/60e part)
W.B. Goudswaard, Amsterdam (boekhouder en 2/60e part)
R. le Chevalier, Amsterdam (1/60e part)
A.F. Insinger, Amsterdam (1/60e part)
Firma Boissevain & Co., Amsterdam (1/60e part)
Firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/60e part)
P.H.C. de Wit, Amsterdam (1/60e part)
L.M. Schouwenberg, Amsterdam (1/60e part)
J.E. Nachenius, Amsterdam (1/60e part)P.L.A. Goudswaard, Amsterdam (1/60e part)
`J.W. Wilson, Haarlem (5/60e part)
De heer Previnaire, Haarlem (1/60e part)
H. van Rijckevorsel, Rotterdam (2/60e part)
J.J. Marie van Heel, Rotterdam (1/60e part)
Joost van Vollenhoven, Rotterdam (1/60e part)
J.M. Beijerman, Rotterdam (1/60e part)
Joseph Jacobson, Rotterdam (1/60e part)
G.W. Peter, Rotterdam (1/60e part)
P.A. Messchaert, Rotterdam (1/60e part)
Firma M.C. de Crane & Zoon, Zierikzee (1/60e part)
C. Suermondt, ’s-Gravenhage (1/60e part)
Mej. C.F. van der Houven, ’s-Gravenhage (1/60e part)
en H.A. van Marle, Utrecht (1/60e part)

ML / 070608

Naam AMALIA AUGUSTA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1856.41

DVD XLIV – 2095-2098
CEDULE

Naam schip AMALIA AUGUSTA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 9 mei 1856, e.v.

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar Wilhelm Bastiaan Goudswaard, Amsterdam, boekhouder en mede-reder (zie bijlage)

te voeren door kapt. Hendrikus Arnoldus van Marle

grootte in tonnen 399 lasten of 755 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Elshout onder Nieuw Lekkerland

plaats / datum registratie Rotterdam, 14 mei 1856

nummer van registratie deel 44, folio 114, verso, vak 6.

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 23 mei 1856

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring burgemeester van Nieuw Lekkerland worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde reders.
Het schip ligt thans te Rotterdam.



researcher/datum research: ML / 300610

Bijlage bij cedule 41 van 9 mei 1856, bark AMALIA AUGUSTA



Eigenaren:

Wilhelm Bastiaan Goudswaard, Amsterdam (boekhouder en 2/60e part)
Cornelis Smit, scheepsbouwer, Alblasserdam (20/60e part)
Jan Smit Corneliszoon, scheepsbouwer, Alblasserdam (2/60e part)
Frans Harms von Lindern, touwslager te Alblasserdam 92-60e part’
Cornelis Gijsbertus van der Lee, zeildoekfabrikant, Alblasserdam (1-60e part)
Jan Vroege, reder, Alblasserdam (1/60e part)
Jean Philippe Bosch Reitz, assuradeur te Amsterdam (2/60e part)
Rogier Diederik Benten, fabrikant, Amsterdam (2/60e part)
John Waterloo Wilson, fabrikant, Haarlem (5/60e part)
Pieter Leonard Arie Goudswaard, particulier, Amsterdam (1/60e part)
Rodolphe le Chevalier, Amsterdam (1/60e part)
Albrecht Frederik Insinger, Amsterdam (1/60e part)
Firma Boissevain & Co., Amsterdam (1/60e part)
Firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/60e part)
Pierre Henri Charles de Wit, Amsterdam (1/60e part)
Lucas Maximiliaan Schouwenburg, Amsterdam (1/60e part)
Barend Kooy Joanneszoon, AZmsterdam (2/60e part)
Theodore Previnaire, Haarlem (1/60e part)
Jan Ede Nachenius, Amsterdam (1/60e part)
Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam (2/60e part)
Jean Joseph Marie van Heel, RFotterdam (1/60e part)
Joost van Vollenhoven, Rotterdam (1/60e part)
Jan Martinus Beijerman, Rotterdam (1/60e part)
Joseph Jacobson, Rotterdam (1/60e part)
Gerrit Willem Peter, Rotterdam (1/60e part)
Pieter Anne Messchaerts, Rotterdam (1/60e part)
Firma M.C. de Crane & Zoon, Zierikzee (1/60e part)
Cornelis Suermondt, ’s-Gravenhage (1/60e part)
Hendrikus Arnoldus van Marle, Utrecht (1/60e part)
en Mej. Cornelia Theodora van der Houven, ’s-Gravenhage (1/60e part)


ML / 300610

Naam AMALIA AUGUSTA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1860.7

DVD XI – 7248 - 7251
CEDULE

Naam schip AMALIA AUGUSTA

plaats en datum acte eigendomsverklaring ter verkrijging zeebrief, Rotterdam, 9 februari 1860

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Pieter Leonard Arie Goudswaard, boekhouder en voor 3/60e medereder (zie bijlage)

te voeren door kapt. Menso van Gijzel

grootte in tonnen 399 lasten of 755 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 17 februari 1860

nummer van registratie deel 47, folio 2, verso, vak 2.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip is gebouwd in den Elshout onder de gemeente Nieuw Lekkerland
De eedsaflegging vond plaats te Amsterdam. Bij deze eedsaflegging wordt de bijlbrief met bevestigende verklaring van burgemeester van Nieuw Lekkerland getoond. Aan het schip was niet eerder een zeebrief uitgereikt (een nieuwbouwschip)

researcher/datum research: ML / 111208


Bijlage bij acte Amsterdam no. 7 van 1860:
Eigenaren van het barkschip AMALIA AUGUSTA:

Pieter Leonard Arie Goudswaard, Amsterdam (boekhouder en 3/60e part)
Jan Smit Corneliszoon, Alblasserdam (5/60e part)
Cornelis Smit, Alblasserdam (3/60e part)
Dirkje Smit, echtgenote van E.A. Meursing, Hoogezand (2/60e part)
Petronlla Smit, Alblasserdam (3/60e part)
Frans Harms von Lindern, Alblasserdam (5/60e part)
Jan Vroege, Alblasserdam (4/60e part)
Cornelis Gijsbertus van der Lee, Alblasserdam (4/60e part)
Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam (2/60e part)
Joost van Vollenhoven, Rotterdam (1/60e part)
Jean Joseph Marie van Heel, Rotterdam (1/60e part)
Jpseph Jacobson, Rotterdam (1/60e part)
Jan Martinus Beijerman, Rotterdam (1/60e part)
J.H. Peter, Rotterdam (1/60e part)
J.W. Wilson, Hillegom (5/60e part)
Pieter Anne Messchaert, Rotterdam (1/60e part)
Theodore Prévinaire, Haarlem (1/60e part)
Firma M.C. de Crane & Zn., Zierikzee (1/60e part)
C. Suermondt Cz., ’s-Gravenhage (1/60e part)
H.A. van Marle, ’s-Gravenhage (1/60e part)
C.T. van der Houven, Maastricht (1/60e part)
J. Kooy Jz., Amsterdam (2/60e part)
J.Ph. Bosch Reitz, Amsterdam (2/60e part)R.D. Benten, Amsterdam (2/60e part)
R. le Chevalier, Amsterdam (1/60e part)
A.F. Insinger, Amsterdam (1/60e part)
Firma Boissevain & Co., Amsterdam (1/60e part)
J.E. Nachenius, Amsterdam (1/60e part
L.M. Schouwenburg, Amsterdam (1/60e part)
P.H.C. de Wit, Amsterdam (1/60e part)
Firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/60e part)

ML / 111208

Naam AMALIA AUGUSTA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1860
Toegang 198
Inventaris 3173

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198.3181-1856.41
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk