Inloggen
VAN BOSSE - ID 14809


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-02-19 / 1857-07-18 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Johan Carl Tecklenborg, Bremerhaven, Germany
Date Laid Down: 1854-11-17
Launch Date: 1855-11-07
Delivery Date: 1855-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 355.00 lasts
 
Length 1: 141.5 feet, Prussian Registered
Beam: 33.00 feet, Prussian Registered
Depth: 19.5 feet, Prussian Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-10-26
Register nr: 0
Scheepsnaam: VAN BOSSE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bonke, J.B.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hoeven, W. van der
Opmerkingen: voorlopige zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-11-07 VAN BOSSE
Manager: Firma Bonke & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per17 november 1854, van de VAN BOSSE:

firma Bonke & Co., kooplieden te Rotterdam (4/12e part),
J.J. van Wensen, fabrikant te Leiden (2/12e part), E. van Wensen, koopman te Amsterdam (1/12e part), E.S. Langmeijer, medea doctor te Amsterdam (1/12e part), H.J. Minderop, koopman te Rotterdam (2/12e part), E.J. Bex (Bax?), particulier te Rotterdam (1/12e part) en
C. Zurhorst, distillateur te Rotterdam (1/12e part)

Ship Events Data

1857-07-18: Final Fate: Stranded

Batavia. Op de 2e dezer werd alhier met het van Japan teruggekomen schip (opm: bark) JAN DANIËL, kapt. H. Hagers, aangebracht de equipage van het Nederlandse schip (opm: bark) VAN BOSSE, bestaande in de gezagvoerder W.E. Hageman met zijn vrouw, benevens 25 opvarenden.
In de nacht van 17 op 18 juli, ten 3 ure, stootte het schip eensklaps en vonden wij ons geheel omgeven door zware branding. Denkende door de duisternis, die ons omringde, op de klippen te hebben gelopen, deden wij naar zeemansgebruik al het mogelijke om weder vlot te komen, doch vruchteloos.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem van der Hoeven werd geboren op 09 maart 1823 te Rotterdam als zoon van de Remonstrantse Pieter Abrahamsz. van der Hoeven, kamerbewaarder, en Josina Snelleman. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Groote Draaisteeg Wijk 1 nr. 97 (nieuw nr. 15).

Hij huwde op 26 december 1849 te Rotterdam met Catharina Snelleman, geboren 18 oktober 1825 te Rotterdam als dochter van de Remonstrantse Johannes Snelleman en Catharina Story.

Hij overleed te Rotterdam aan het Willemsplein op 12 september 1885005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Hoeven was met vlagnummer R262 in de periode 1849 t/m 1883 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

W.van der Hoeven was president van de Maatschappij van 1862-1864 en 1868-1870 en vice president van 1865-1867058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W. van der Hoeven met vlagnummer R262 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849                      van de sch. “Gouverneur van der Eb”       58 last    voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*    1851                      van de brik “St.Georg de la Mina”            100 last  voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*    1855                      van de bark “Van Bosse”       ``                  355 last  voor Bonke & Co te Rotterdam

*    1858, 1859           van het fregat “Jedo”                                   399 last  voor Bonke & Co te Rotterdam

*    1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878, 1880, 1881  geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt W.van der Hoeven als gezagvoerder gedurende:

*    1853 van de bark “Hendrik” ex Jonge Cornelis, gebouwd in 1840 te Alblasserdam, 335 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip is op 31 december 1853 gestrand op Schouwen en wrak geraakt;

*    1853 t/m 1854 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam. (Bouma administreert dit schip hier onder J.J. van der Hoeven, maar vanwege de opgaven in het Archief van het Rotterdamse zeemnascollege neem ik aan dat de initialen onjuist zijn);

*    1855 t/m 1856 van de bark “van Bosse”, gebouwd in 1854 te Bremerhaven, 665 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*    1857 t/m 1861 van het 3/m schip “Jedo”, gebouwd in 1856 te Schiedam, 753 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In september 2002 ontving ik van de heer R.van Staveren te Wilnis een kopie van een “Rekening Courant van ’t Nederlandsch Barkschip WILLEM BARENDS gevoerd door C.Jaski van Een O.Indische reis.”.(13 pp A-4)  De heer van Staveren schreef: “Het origineel bevindt zich in het familie archief, dat momenteel in bezit is van Christiaan Michiel Jaski (vier generaties deze tijdkant op).”

Op 02 februari 1857 (Batavia) staat er de post “Aan Kapt v.d. Hoeven 1 vat brood  32,00”.

 

  1. van der Hoeven werd op 01 mei 1861 expert van het bureau Veritas. Dit bureau was belast met het toezicht op de bouw van nieuwe schepen en toezicht op onderhoud en herstellingen aan bestaande schepen. Veritas “classificeerde” dwz hield op die manier toezicht op 96% van de Nederlandse koopvaardijvloot.

Hij werd op 21 november 1866 lid van de gemeenteraad van Rotterdam 090

 

  1. 31. De N.V.Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij werd op 18 april 1873 opgericht. “Tot president-directeur werd benoemd W. van der Hoeven, oud-kapitein, die als expert voor Veritas en speciaal agent van de Nederlandsche Handel-Maatschappij een belangrijke positie in de Rotterdamse scheepvaartwereld innam..”

p.49. “Het bestuur van de rederij (NASM)  leedd een gevoelig verlies door het uittreden van de heer Van der Hoeven die, gedwongen door een slechte gezondheid, in 1884 ontslag nam als president-directeur. Lang heeft hij, die van het begin af de rederij op kundige wijze had geleid, niet van zijn rust kunnen genieten. Een jaar later overleed hij.”

Uit:” Brug over den oceaan. Een eeuw geschiedenis van de Holland Amerika Lijn”, door A.D.Wentholt, 1973 Nijgh & Van Ditmar, Rotterdam/’s Gravenhage

 

Willem van der Hoeven werd, als president-directeur van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij te Rotterdam, geïnterviewd door de Commissie inzake de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875”, p.339.

In vraag 5920 wordt gesteld: “Gij zijt geruimen tijd gezaghebber op Indië geweest; gij zijt dus ook bekend met den Indische handel en zijn belangen. Meent ge dat het reederijbedrijf met houten schepen nog voordeel kan opleveren?”

Het antwoord was:

“Ja wel, ik geloof dat in de vaart met houten schepen op Indié nog groote voordeelen te behalen zijn. Wij heben in onze omtrek, gelukkig, verscheidene voorbeelden uit lateren tijd, dat de reederij van houten schepen zeer gunstige resultaten heeft opgeleverd.”

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Hoeven, Willem van der

Familiegegevens en opleiding

Provinciale Groninger Courant 30 april 1863114

Amsterdam, 28 april. De bark PERTINAX, kapitein W.E. Hageman, van Nigpo naar Amoy is op 26 januari buiten de Gilolo-passage, op St. Helenabank verongelukt. Van de opvarenden zijn 10 man gered en te Shanghai aangekomen, doch de kapitein, diens vrouw en kind, de tweede stuurman, de timmerman, de hofmeester, matroos B. Koning en de lichtmatroos B.O. Petersen, benevens 23 Chinese passagiers zijn verdronken.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.E.Hageman werd met nr.782 effectief lid van Zeemanshoop per 16 april 1861 op voorspraak van D.van Ketwich. Zijn schip was de "Pertinax"002. Ten tijde van de inschrijving was Hageman 40 jaar 002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat per 09/16 april 1861 als effectief lid werd ingeschrevenWillem Eduard Hageman, oud 40 jaar, voerend de in aanbouw zijnde bark “Pertinax”, voor rekening van  J.Rahder Hz, op voordracht van kapitein D. van Ketwich.023.

 

W.E.Hageman was met vlagnummer R177 in de periode 1855 t/m 1863 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        782                       1861-1862     bark                 Pertinax                                                 J.Rahder & Co

 

In het Jaarverslag 1858 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding kreeg van f, 100,- vermoedelijk vanwege een ongeluk met zijn schip058.

In het Jaarverslag 1863 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt opgegeven dat hij is “vermist of verongelukt”058.

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein W.E.Hageman met vlagnummer R177 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                       van de brik “Harmonie”          190 last        varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*    1858, 1859                                                                 geen vermelding van schip en boekhouder

*    1862                       van de bark “Pertinax”            204 last        varend voor J.H.Rahler & Co te Amsterdam

 

e-mail dd 21 oktober 2005 van M.Lindenborn:

Van André Delporte, onze Belgische researcher, kwamen onlangs volgende notities:

Bron: Le Précurseur, van 1856:

11/4/1856 : vente publique du brick hollandais HARMONIE, Kapt. Hageman 209t, makelaar : Van den Bergh (ML: ook dit klopt dus, zie Bouma, schip geb.1830)

 

Bouma025 vermeldt W.E.Hageman als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1856 van de brik “Harmonie”, gebouwd in 1830 te Alblasserdam, 246 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*    1857 van de bark “van Bosse”, gebouwd in 1854 te Bremerhaven, 665 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip is van Shanghai naar Singapore verongelukt op de Rioe-Kioe eilanden;

*    1862 t/m 1863 op de ijzeren bark “Pertinax”, gebouwd in 1861 te Amsterdam, 391 ton o.m., varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam. Het schip verongelukte in 1861 in de Chinese Zee.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Hageman, Willem Eduard

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.310
DVD VIII – 713, 715
BIJLBRIEF
Naam schip VAN BOSSE

plaats en datum acte Bremen, 17 november 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper Johann Carl Tecklenborg, scheepsbouwmeester te Bremerhaven

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Bonke & Co., kooplieden te Rotterdam (4/12e part),
J.J. van Wensen, fabrikant te Leiden (2/12e part), E. van Wensen, koopman te Amsterdam (1/12e part), E.S. Langmeijer, medea doctor te Amsterdam (1/12e part), H.J. Minderop, koopman te Rotterdam (2/12e part), E.J. Bex (Bax?), particulier te Rotterdam (1/12e part) en
C. Zurhorst, distillateur te Rotterdam (1/12e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 360 Nederlandse lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang in de kiel 141 voet 6 duim, breed over de berghouten
33 voet, diep in het ruim van de buikdelen af tot onder de laagste overdekbalken snoerrecht 19 voet 6 duim, alles Bremer voetmaten van 12 duim

kiellegging

tewaterlating 7 november 1855

plaats / datum registratie Rotterdam, 8 januari 1855

nummer van registratie deel 40, folio 142, recto, vak 6

notaris Senaat der vrije Hansestad Bremen

prijs

bijzonderheden: translaat uit het Hoogduits






researcher/datum research: ML / 210408

Naam VAN BOSSE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1854
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-1855-310