Inloggen
SARA - ID 12868


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1820-11-15 / 1837-09-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1813
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bay River (North Carolina), U.S.A.
Launch Date: 1813-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 163.00 Net tonnage
Net Tonnage 2: 86.00 lasts
 
Length 1: 25.45 Meters Registered
Beam: 4.55 Meters Registered
Depth: 3.17 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 09-08-1820
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Afmetingen en groot: 216 19/95e tonnen; lang 85 voet 2 duim, breed 25 voet 1 duim, hol 11 voet 1 duim. In 1825: 163 tonnen volgens meetbrief Rotterdam, 17 maart 1823.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1820
Datum agenda: 1820-11-15
Register nr: 18210187
Scheepsnaam: WILMOT
Type: Brik
Lasten: 86
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mees, Boer & Moens
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: Eerste zeebrief
eerste zeebrief gevraagd voor dit in Amerika gebouwde schip

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1813-00-00 WILMOT
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1819-00-00 WILMOT
Manager: Thomas Wright Jr., Savannah (USA), U.S.A.
Eigenaar: Thomas Wright Jr., Savannah (USA), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Savannah (USA) / U.S.A.

Date/Name Ship 1820-08-09 SARA
Manager: Firma Mees, Boon & Moens, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Mees, Boon & Moens, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: voor de som van een dollar

Date/Name Ship 1825-03-15 KONING DER NEDERLANDEN
Manager: N.V. Nederlandsche Handel-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsche Handel-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 20.700,-

Date/Name Ship 1832-05-22 KONING DER NEDERLANDEN
Manager: Firma C. & A. Vlierboom, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 7025,-

Date/Name Ship 1835-06-15 KONING DER NEDERLANDEN
Manager: Barend Willem van Straten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Barend Willem van Straten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 9000

Date/Name Ship 1837-09-08 PADANG
Manager: Barend Willem van Straten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Barend Willem van Straten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaar / aankoper  van de KONING DER NEDERLANDEN  22 mei 1832:  C. & A. Vlierboom,  E.& S.&C. St. Martin & Co, en N.J. de Cock, allen scheepsreders te Rotterdam, elk voor 1/3e aandeel in het schip

Ship Events Data

1832-05-22: Sold at auction
RC 050532
Advertentie. N. Montauban van Swijndregt, H. Montauban van Swijndregt en F. van Dam, makelaars te Rotterdam, zijn van mening op dinsdag den 22 mei 1832, des namiddags ten 4 ure, in het lokaal, op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, Wijk A, No. 458, publiek te veilen het buitengewoon snelzeilend Nederlands gekoperde brikschip, genaamd KONING DER NEDERLANDEN, laatst gevoerd door kapt. S. van Delden, lang 25,45 el, wijd 4,55 el, hol 3,17 el en alzo groot 163 tonnen of 86 last, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen, chronometer, geschut en verdere zeer complete inventaris, zoals hetzelve is liggende in de Zalmhaven.
1837-09-24: Final Fate: Stranded

Op 24 september 1837 is de PADANG, kapt. G.A. Sandman, op de Goodwin Sands gestrand.en wrak geslagen

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1819
Kapitein: Hathaway, William
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Landberg was getrouwd met Johanna Elsabee Schelkas

In 1841 woonde hij in de Boompjes te Rotterdam en verhuisde later naar Alblasserdam, waar hij op 18 oktober 1841 het Huis te Kinderdijk, met erf, koetshuis, moerland, bleekveld en boomgaard voor een bedrag van f 2700,-- van Cornelis Smit kocht.

De familie Landberg ging later naar Batavia, waar men in 1886 een bevrachtings- en handelskantoor had.064.

(A.Belder te Alblasserdam publiceerde een boekje over de historie van de “Dankbaarheid … “. Heeft van Blokland daar de gegevens vandaan?

Hij woont in 1886 in Indonesie Batavia met zijn familie. Hij heeft daar een Firma, rederij met handels, bevrachtings kantoor.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Landberg was met vlagnummer R109 in de periode 1826 t/m 1878 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Uit de periode 1820 t/m 1825 zijn geen ledenlijsten beschikbaar. Het is dus zeer wel mogelijk dat hij in één van de jaren uit de genoemde periode tot de Maatschappij is toegetreden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen 1849, 1851, 1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867 en 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.Landberg met vlagnummer R109 wèl als gezagvoerder vermeld maar niet met een schip en rederij058

 

P.Landberg was in 1824 gezagvoerder op de Rotterdamse brik de "Sara" (86 lasten). De boekhouders waren Mees, Boer & Moes012

 

Bouma025 vermeldt P.Landberg als gezagvoerder gedurende:

*    1824 t/m 1830 van de brik “Sara”, bouwplaats en-jaar niet vermeld, 160 ton o.m., varend voor Mees, Boer & Moens te Rotterdam;

*    1832 van de brik “Mercator”, gebouwd in 1828, bouwlocatie niet vermeld, 250 ton o.m., varend voor van Hoboken te Rotterdam;

*    1832 t/m 1838 op de bark “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij”, gebouwd in 1832 te Alblasserdam, 450 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Er wordt gemeld dat 19-eeuwse koopvaardijgezagvoerders gemiddeld ¦100,- per maand verdiende. Maar een uitzondering was kapitein P.Landberg die van de Nederlandsche Handel Maatschappij voor zijn gezagvoerderschap van de Mercator een gage van ¦110,- per maand kreeg039.

 

Pieter Landberg werd in 1832 door Cornelis Smit aangesteld op zijn nieuwe fregat “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij”. In 1837 was hij voor 1/6 mede-eigenaar van het schip, 1/6 was van Jan van Vollenhoven,, 1/6 van Jan Smit en 3/6 behoorde toe aan Cornelis Smit. 064

 

P.Landberg verzorgde per 11 mei 1834 vanuit Hellevoetsluis met de “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij” een troepentransport van 4 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 08 september 1834 na 120 dagen065*.

 

In 1866 is hij reder te Batavia en koopt voor f 16.000,- de bark “Hendrika” van reder Minderop te Rotterdam met als kapitein A.J.Bus en herdoopt het schip in “Maria Augusta”

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Van 1832/39 is hij kapitein op de bark “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handelsmaatschappij”, reder/bouwer Cornelis Smit Jz te Alblasserdam. In 1837 is hij voor 1/6e deel mede eigenaar van zijn schip. De andere eigenaren waren 1/6e deel Jan van Vollenhoven, 1/6e deel Jan Smit en 3/6e deel Cornelis Smit.

In 1866 is hij reder te Batavia en koopt hij voor f 16.000,- de bark “Hendrika” 397 last/(1856) werf Jan Smit Cz te Papendrecht van reder Minderop te Rotterdam. Kapitein is dan A.J.Bus. Het schip krijgt de naam “Maria Augusta”.

 

Rotterdamsche Courant 07 augustus 1821114

Rotterdam, 6 augustus.

….Den 5 zeilden SARA, P. Landberg, naar Madera, CONCORDIA, J. Nobel, naar Batavia; HOFFNUNG, J. Thoilesen, naar Libau (opm: Liepaja); POCAHONTAS, F.A. Reynolds, naar Baltimore, en DEE, W. Moffat, naar Aberdeen; de wind W. en O…..

 

Rotterdamsche Courant 08 januari 1822114

Rotterdam, 7 januari. Den 5 zeilden van Helvoetsluis Zr.Ms. corvetschip van oorlog DOLPHIJN, kapt-luitenant Mommendaal, JORINA, T. van Duivenboden, en de JONGE JACOBUS, J.J. Bonn, naar Batavia; VREDE EN VRIENDSCHAP, K. Nieveen, naar Surinamen; SARA, P. Landberg, naar Rio-Janeiro; RESOLUTION, J. Stroobuur, naar Lissabon; ELIZABETH, H.E. Hendriks, naar Marseille; LOUISA, D. Guijt, naar Jersey; ELIZABETH EN CORNELIA, J. Parlevliet, naar Bordeaux; de JONGE WILLEM, J. Parlevliet, naar Newry; VENILLIA, W. van der Kolff, naar Liverpool; GRAAF BERNSTORFF, N.J. Rahlff, naar Brest; dezelve is onder de Goereese haven ten anker gekomen,

en arriveerden CHRIST. JANS, M. Ohlsen, van Corsoer; TRITON, J.P. Engeltan, van Stokholm, laatst van Texel; de JONGE HEEREN, W.B. Bakker, van Riga, en ELIS, P.H. Stokkelge, van Faaborg, als bijlegger, naar Marseille; de wind N.O. en O.N.O.

Den 6 zeilde EDUARD, J. Mouat, naar St. Ubes (opm: Setubal)

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.69/70  Kapitein P.Landberg was ca 1827-1830 agent van de Nederlansche Handel Maatschappij in de USA en speelde een rol , middels een nieuw te bouwen Amerikaans schip, bij het opstarten van een Nederlandse walvisvaart maatschappij varend op ZO-Azie en Japan. Het betrof de “Logan” onder de Amerikaan Reuben F.Coffin.

 

 

Datum vanaf: 1821
Kapitein: Landberg, Pieter(Peter)
Overige informatie: 1821-06-28, op de SARA

Familiegegevens en opleiding

Pieter Landberg was getrouwd met Johanna Elsabee Schelkas

In 1841 woonde hij in de Boompjes te Rotterdam en verhuisde later naar Alblasserdam, waar hij op 18 oktober 1841 het Huis te Kinderdijk, met erf, koetshuis, moerland, bleekveld en boomgaard voor een bedrag van f 2700,-- van Cornelis Smit kocht.

De familie Landberg ging later naar Batavia, waar men in 1886 een bevrachtings- en handelskantoor had.064.

(A.Belder te Alblasserdam publiceerde een boekje over de historie van de “Dankbaarheid … “. Heeft van Blokland daar de gegevens vandaan?

Hij woont in 1886 in Indonesie Batavia met zijn familie. Hij heeft daar een Firma, rederij met handels, bevrachtings kantoor.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Landberg was met vlagnummer R109 in de periode 1826 t/m 1878 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Uit de periode 1820 t/m 1825 zijn geen ledenlijsten beschikbaar. Het is dus zeer wel mogelijk dat hij in één van de jaren uit de genoemde periode tot de Maatschappij is toegetreden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen 1849, 1851, 1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867 en 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.Landberg met vlagnummer R109 wèl als gezagvoerder vermeld maar niet met een schip en rederij058

 

P.Landberg was in 1824 gezagvoerder op de Rotterdamse brik de "Sara" (86 lasten). De boekhouders waren Mees, Boer & Moes012

 

Bouma025 vermeldt P.Landberg als gezagvoerder gedurende:

*    1824 t/m 1830 van de brik “Sara”, bouwplaats en-jaar niet vermeld, 160 ton o.m., varend voor Mees, Boer & Moens te Rotterdam;

*    1832 van de brik “Mercator”, gebouwd in 1828, bouwlocatie niet vermeld, 250 ton o.m., varend voor van Hoboken te Rotterdam;

*    1832 t/m 1838 op de bark “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij”, gebouwd in 1832 te Alblasserdam, 450 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Er wordt gemeld dat 19-eeuwse koopvaardijgezagvoerders gemiddeld ¦100,- per maand verdiende. Maar een uitzondering was kapitein P.Landberg die van de Nederlandsche Handel Maatschappij voor zijn gezagvoerderschap van de Mercator een gage van ¦110,- per maand kreeg039.

 

Pieter Landberg werd in 1832 door Cornelis Smit aangesteld op zijn nieuwe fregat “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij”. In 1837 was hij voor 1/6 mede-eigenaar van het schip, 1/6 was van Jan van Vollenhoven,, 1/6 van Jan Smit en 3/6 behoorde toe aan Cornelis Smit. 064

 

P.Landberg verzorgde per 11 mei 1834 vanuit Hellevoetsluis met de “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij” een troepentransport van 4 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 08 september 1834 na 120 dagen065*.

 

In 1866 is hij reder te Batavia en koopt voor f 16.000,- de bark “Hendrika” van reder Minderop te Rotterdam met als kapitein A.J.Bus en herdoopt het schip in “Maria Augusta”

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Van 1832/39 is hij kapitein op de bark “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handelsmaatschappij”, reder/bouwer Cornelis Smit Jz te Alblasserdam. In 1837 is hij voor 1/6e deel mede eigenaar van zijn schip. De andere eigenaren waren 1/6e deel Jan van Vollenhoven, 1/6e deel Jan Smit en 3/6e deel Cornelis Smit.

In 1866 is hij reder te Batavia en koopt hij voor f 16.000,- de bark “Hendrika” 397 last/(1856) werf Jan Smit Cz te Papendrecht van reder Minderop te Rotterdam. Kapitein is dan A.J.Bus. Het schip krijgt de naam “Maria Augusta”.

 

Rotterdamsche Courant 07 augustus 1821114

Rotterdam, 6 augustus.

….Den 5 zeilden SARA, P. Landberg, naar Madera, CONCORDIA, J. Nobel, naar Batavia; HOFFNUNG, J. Thoilesen, naar Libau (opm: Liepaja); POCAHONTAS, F.A. Reynolds, naar Baltimore, en DEE, W. Moffat, naar Aberdeen; de wind W. en O…..

 

Rotterdamsche Courant 08 januari 1822114

Rotterdam, 7 januari. Den 5 zeilden van Helvoetsluis Zr.Ms. corvetschip van oorlog DOLPHIJN, kapt-luitenant Mommendaal, JORINA, T. van Duivenboden, en de JONGE JACOBUS, J.J. Bonn, naar Batavia; VREDE EN VRIENDSCHAP, K. Nieveen, naar Surinamen; SARA, P. Landberg, naar Rio-Janeiro; RESOLUTION, J. Stroobuur, naar Lissabon; ELIZABETH, H.E. Hendriks, naar Marseille; LOUISA, D. Guijt, naar Jersey; ELIZABETH EN CORNELIA, J. Parlevliet, naar Bordeaux; de JONGE WILLEM, J. Parlevliet, naar Newry; VENILLIA, W. van der Kolff, naar Liverpool; GRAAF BERNSTORFF, N.J. Rahlff, naar Brest; dezelve is onder de Goereese haven ten anker gekomen,

en arriveerden CHRIST. JANS, M. Ohlsen, van Corsoer; TRITON, J.P. Engeltan, van Stokholm, laatst van Texel; de JONGE HEEREN, W.B. Bakker, van Riga, en ELIS, P.H. Stokkelge, van Faaborg, als bijlegger, naar Marseille; de wind N.O. en O.N.O.

Den 6 zeilde EDUARD, J. Mouat, naar St. Ubes (opm: Setubal)

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.69/70  Kapitein P.Landberg was ca 1827-1830 agent van de Nederlansche Handel Maatschappij in de USA en speelde een rol , middels een nieuw te bouwen Amerikaans schip, bij het opstarten van een Nederlandse walvisvaart maatschappij varend op ZO-Azie en Japan. Het betrof de “Logan” onder de Amerikaan Reuben F.Coffin.

 

 

Datum vanaf: 1825
Kapitein: Landberg, Pieter(Peter)
Overige informatie: 1825-03-10 op de KONING DER NEDERLANDEN

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S. van Delden als gezagvoerder gedurende:

*   1829 t/m 1833 van de brik “Koning der Nederlanden”, gebouwd in 1814, bouwlocatie niet vermeld, 163 ton o.m., varend voor de Commercie Sociëteit te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Delden, S. van
Overige informatie: 1826-11-30

Familiegegevens en opleiding

Cornelis van der Hoeven werd geboren te Steenbergen op 21 maart 1802 als zoon van Francois van der Hoeven en Henriëtte Maria Beylen.

Hij huwde met Johanna Maria Cornets de Groot, geboren te Bergen op Zoom op 08 juni 1805. Het echtpaar kreeg een dochter op 17 december 1833 en een dochter op 15 oktober 1835. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Oppert Wijk 6 nr.72.

Na het overlijden van de eerste vrouw hertrouwde Cornelis van der Hoeven op 24 januari 1845 te Hellevoetsluis met Johanna Woudrina Haverman, geboren te Brielle op 24 december 1820 als dochter van Wouter Haverman en Johanna Hermina Arnolda Hesselberg . Johanna Woudrina  overleed op 23 december 1853 te Voorburg, 32 jaar.

Het echtpaar kreeg te Rotterdam 5 kinderen.

Cornelis overleed op 07 februari 1853 om 15.50 uur als gezagvoerder aan boord van de bark “Vrouw Johanna”, zeilend in de Indische Oceaan003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Hoeven was met vlagnummer 58 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108.

 

C.van der Hoeven (adres Swaan) werd met nr.325 effectief lid van Zeemanshoop per 25 mei 1830 op voorspraak van D.J.Bulsing. Zijn schip was de "Vrouw Johanna"002.

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 18/25 mei 1830 werd met vlagnummer 325 voorgedragen/benoemd kapitein Cornelis van der Hoeven, wonende te ’s Gravenhage, oud 28 jaar, voerende de brik Nassau, op voordracht van kapitein D.J.Bulsing023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds op 11 maart 1831 èn op 07 januari 1845003.

 

C.van der Hoeven was met vlagnummer R107 in de periode 1835 t/m 1853 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juni 1853 gaat het Bestuur accoord met een uitkering aan de weduwe van kapitein C. van der Hoeven voor haar en 1 kind met ingang van 01 mei 1853.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 12 juli 1853 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein C. van der Hoeven per 01 mei 1853 een uitkering is toegekend voor haar en 1 kind.023.

 

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat een kind van kapitein C. van der Hoeven een uitkering heeft gekregen van f 20,-058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

        325                       1830-1831     brik                   Nassau                                    geen opgave

                                           1832           fregat               Koning der Nederlanden      C.A.Vlierboom te Rotterdam

                                      1833-1834     brik                   Maleijer                                  E.& S.& C.St.Martin te Rotterdam

                                           1835           3/m galj.          Vijf Gebroeders                     E.Serruis & Co te Rotterdam

        215                       1836-1837     3/m galj.          Vijf Gebroeders                     idem

                                      1838-1852     bark                 Vrouw Johanna                     D.Dunlop te Rotterdam

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein C. van der Hoeven met vlagnummer R107 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            van de bark “Vrouw Johanna”               266 last           varend voor D.Dunlop te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt C.v/d Hoeven als gezagvoerder gedurende:

*    1829 t/m 1832 van de brik “Nassau”, geen vermelding van bouwgegevens en eigenaar, vermoedelijk varend vanuit Amsterdam;

*    1834 t/m 1835 van de brik “Maleyer”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 204 ton o.m., varend voor E.& S.& C.St.Martin te Rotterdam. Het schip is in 1835 gestrand op Goeree;

*    1836 t/m 1836 van de bark-galjoot “Vijf Gebroeders”, gebouwd in 1813, bouwplaats niet vermeld, 242 ton o.m., varend voor E.Serruys & Co te Rotterdam;

*    1839 t/m 1853 van de bark “Vrouw Johanna”, gebouwd in 1838 te Capelle aan de IJssel, 529 ton o.m., varend voor D.Dunlop te Rotterdam.

 

Mail Ger Mulder, Marhisdata: 25 deccember 2015

De eigenaar van de NASSAU (ex-WILLEM DEN EERSTEN) was A. Saportas, Antwerpen.

De opm. van Bouman kan je overboord zetten. De brik is in 1825 als WILLEM DEN EERSTEN voor Saportas gebouwd door Marguerie te Antwerpen. In 1828 door de eigenaar vernaamd in NASSAU en door vd Hoeven bevaren 1828-1831.

 

Overige bijzonderheden

Leuwarder Courant 01 april 1831 114

Nadat eind augustus 1830 in Brussel onlusten waren uitgebroken die de inleiding vormden tot de Afscheiding door België werd op 4 oktober eenzijdig de Belgische onafhankelijkheid afgekondigd. In een reactie hierop werden bij K.B. nr. 78 van 28 oktober 1830 de zeebrieven ingetrokken van alle (196) schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk te huis behoorden. Dat betrof dus ook de NASSAU. Doordat in Antwerpen en op de Schelde een situatie van oorlog was ontstaan werd de NASSAU na terugkeer uit Rio de Janeiro belet naar Antwerpen door te varen, zodat de brik gedwongen was Vlissingen binnen te varen. Nadat in januari een betrekkelijke rust ontstond konden op 23 januari 1831 enkele schepen, waaronder de NASSAU, alsnog naar Antwerpen doorvaren.

 

België

Na de opstand der Belgen decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoren de Nederlandse zeebrieven

moeten worden ingetrokken. Dit betrof onderstaande 196 schepen:

NASSAU                               brik                        A.Saportas           Antwerpen                            C. van der Hoeven

 

Dordrechtsche Courant 05 februari 1831114

Vlissingen, 25 januari. Sedert eergisteren zijn uit onze havens gebracht, ten einde naar Antwerpen te vertrekken: DE VICTORIA, kapt. G. Kuper, met meel en wol; LA PERCEVERANCE, kapt. J.R. Jansen, met stokvis; DE NASSAU, kapt. C. Van der Hoeven, van Rio de Janeiro, met koffie en huiden; LONDON PACKET, kapt. J.G. Renken, van Liverpool, met klipzout; LES DEUX EDOUARDS, kapt. T. Aubert van Rio de Janeiro met koffie.

 

Leeuwarder Courant 01 april 1831114

Antwerpen. (Extract uit een brief van den 18 maart.) Toen voor enige tijd het schip NASSAU, gevoerd door kapt. C. van der Hoeven, voor deze stad aankwam, was het reeds tot vlak aan de kaai genaderd, en nog wapperde de Nederlandse vlag van de top van de mast. Het gemeen eiste, dat men die zoude neerhalen; dan de kapitein weigerde dit stellig, met de woorden: dat men hem eer vaneen zou scheuren, alvorens hij daartoe bevel zou geven. Toen echter de reder de heer Saportas, die met vrouw en kinderen aan boord was, daar hij deze, kort na het bombardement, naar Vlissingen gezonden had en bij deze gelegenheid had terug doen komen, hen verzocht dit te willen doen, om alle onaangenaamheden te voorkomen en zodoende schip en lading te behouden, liep Van der Hoeven naar beneden, zeggende: “Gij kunt doen wat gij wilt, maar ik geef er geen order toe, en wil het niet eens zien.” Naderhand, bij het weer op het dek komen, ziende dat de vlag gestreken was, bedankte hij de reder voor zijn dienst, met de betuiging, dat hij nimmer iemand wilde dienen, die het bevel had gegeven om de Hollandse vlag te strijken; en mij zelven heeft hij later betuigd, dat het hem speet dit te moeten doen, daar hij altijd met veel genoegen de heer Saportas gediend had, en hij te voren wist geen betere reder te zullen vinden, maar het niet over zich kon verkrijgen, onder een andere vlag te varen.

 

 

Datum vanaf: 1831
Kapitein: Hoeven, Cornelis van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Ode Kivyt was met vlagnummer R173 van 1842 t/m 1858 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1849 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij honorair lid was, die alleen de nummervlag van het College voerde  Dit betekent dat hij geen of beperkt aanspraak had op financiéle tegemoetkomingen058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein O.Kievyt met vlagnummer R173 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851  van het fregat “van Oldenbarneveld”    371 last     varend voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*    1855             van het fregat “Hebe”                              320 last     varend voor reederij Jut te ‘s Gravenhage

 

Ode Kyviet maakte de volgende reizen005:

*    Koning der Nederlanden       1833/34 Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis     geen vermelding van lading

*    Eliza                                         1839      Batavia - Hellevoetsluis                                  geen vermelding van lading

*    Fanny                                       1839/40 Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis     geen vermelding van lading

                                                         1841      Batavia - Hellevoetsluis                                  geen vermelding van lading

                                                         1842      Hellevoetsluis - Batavia                                 geen vermelding van lading

                                                         1845      Batavia - Rotterdam                                       koffie

*    Oldenbarneveld                      1849      Rotterdam - Newport                                      ballast

*    Olivier van Noord                  1853      Batavia - Rotterdam                                       koffie

 

Bouma025 vermeldt O.(M). Kievyt als gezagvoerder gedurende:

*    1834 t/m 1835 op de brik “Koning der Nederlanden”, gebouwd in 1814, 163 ton o.m., varend voor de Commercie Sociëteit te Rotterdam;

*    1837 t/m 1838 van het fregat “Indiaan”, gebouwd in 1812, bouwlocatie niet vermeld, 343 ton o.m., varend voor de Cock Frères te Rotterdam.

      Verhoeff086 vermeldt dat het schip in 1833 werd overgenomen van J.& T.Marselis te Amsterdam als “l’Auguste”. De notatie zou dus moeten zijn “Indiaan” ex l’Auguste.

*    1838 t/m 1843 op de bark “Elisa”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 411 ton o.m., varend voor Turing & Taveraad te Rotterdam. Schip in 1843 geveild en verkocht aan Gebr. Wittering te Amsterdam;

*    1839 t/m 1845 van het 3/mschip “Fanny”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 700 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam;

             deze opgave klopt niet met de vorige. Zie de opgaven van Rimkus005 hiervoor.

*    1847 t/m 1850 op het fregat “Oldenbarneveldt” ex Fanny, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 706 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;

*    1852 op de bark “Olivier van Noort”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 610 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam.

*    1857 t/m 1857 op het 3/m schip “Hebe”, gebouwd in 1855 te delfshaven, 650 ton o.m., varend voor C.J.Jut & Co te ’s Gravenhage.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1832
Kapitein: Kievyt/Kivyt/Kyviet, Ode
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Gerardus Arnoldus Sandman werd geboren te Amsterdam op 30 oktober 1802 als zoon van Lambertus Sandman en Johanna Catharina Borgheijde

Hij trouwde te Amsterdam op 26 mei 1830, zeeman, geboren en wonende te Amsterdam, 28 jaar, gedoopt op 30 oktober 1801, (beide ouders bij het huwelijk overleden) met Anna (of Alida?) Maria Overhuis, geboren en wonende te Amsterdam, 24 jaar, gedoopt op 18 mei 1806 als dochter van Hermanus Fredericus Maria (bij het huwelijk overleden) en Hermina Smit. Bij het huwelijk werd een geboorteceduul overgelegd van Johanna Maria Overhuis, dd 26 april 1830, waarbij werd verklaard dat dit kind door beiden is verwekt. Anna overleed te Amsterdam op de Oude Turmarkt op 13 december 1873, 67 jaar oud.

De aangifte van het overlijden van Gerardus werd gedaan te Amsterdam op 06 mei 1852. In de akte is vermeld dat hij overleed op 28 januari 1852, namiddags 1 uur aan boord van het schip “Generaal List”, op dat moment varende ter hoogte van Madagaskar. Hij werd 50 jaar en zijn huisadres was Gelderse Kade 74, Amsterdam.

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Gerardus Arnoldus Sansman, geboren op 31 oktober 1801 te Amsterdam, Rooms Katholiek, in 1852 wonend op de Geldersekade 74. Overleden op 22 januari 1852.

 

Algemeen Handelsblad 07 mei 1852

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.A.Sandman werd met vlagnummer 431 per 04 augustus 1835 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van kapitein S.van Delden. Scheepsnaam is niet vermeld. Toegevoegd is “overleden”002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 28 juli/04 augustus 1835 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd G.A.Sandman, oud 34 jaar, voerende de brik “Koning der Nederlanden”, met adres en op voordracht van kapitein S.van Delden Az 023.

Gerardus Arnoldus Sandman werd per 16 maart 1841 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1835 t/m 1852 met de vlagnummers 431 (1835 t/m 1836) en 318 (1836 t.m 1852)

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd.26 oktober 1837 en die van 14 november 1837 van de Algemene Vergadering staat een verzoek om financiële steun aan 2 equipageleden “aan boord van het Brikschip Padang Kaptn G.A.Sandman … wegens geledene schipbreuk met gemelde bodem … “042 en 023.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 april 1838 wordt een brief vermeld van kapitein G.A.Sandman waarin hij meldt een reis naar NOI te gaan doen “in eene betrekking niet op de monsterrol vermeld”. Hij vraagt “zijne betrekking tot het fonds in het College te behouden”. Dit wordt toegestaan voor één reis, mits hij

f 90,- per maand zal storten.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 juni 1852 staat een verzoek om uitkering van A.M.Overhuis, de weduwe van kapitein G.A.Sandman. Deze wordt haar in de vergadering van 03 augustus 1852 toegestaan voor haar en 3 kinderen met ingang van 01 februari 1852042.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 17 augustus 1852 van Zeemanshoop staat de toekenning van een uitkering aan de weduwe van kapitein G.A.Sandman per 01 februari 1852 voor haar en 3 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer       jaren    type                                scheepsnaam      naam reder/boekhouder

       431              1835    brik        Koning der Nederlanden            B.W.van Straten

       318              1836    brik        Koning der Nederlanden            idem

                           1837-1839 geen vermelding van schip en boekhouder

                              1840    fregat    Maximiliaan Theodoor              B.W.van Straten

                           1841-1844 fregat    Generaal List                              idem

                              1845    fregat    Generaal List                              B.W.van Starckenborgh van Straten

                           1846-1851 fregat    Generaal List                              Wed.B.W.van Starckenborg van Straten

 

G.A.Sandman was in 1837 gezagvoerder op de brik “Padang”25. Het schip liep vast op de Goodwins Sands bij “vrijwel volmaakte weersgesteldheid” (Alg.Handelsblad 29 september 1837). De bemanning werd gered025, 039.

 

Bouma025 vermeldt G.A.Sandman als gezagvoerder gedurende:

  • * 1837 op de brik “Koning der Nederlanden”, gebouwd in 1837 te Amsterdam 807 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam;
  • * 1837 van de brik “Padang”, gebouwd in 1814, bouwplaats niet vermeld, 165 ton o.m., varend voor van Straten te Amsterdam.”In volle vaart op de Goodwins vastgelopen. Bemanning gered”;
  • * 1841 op het 3/m schip “Maximiliaan Theodoor”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 394 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam;
  • * 1842 t/m 1852 op het 3/m schip “Generaal List”, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 770 ton o.m., varend voor B.W.Starckenborgh van Straten later de Wed. Starckenborgh van Straten te Amsterdam.

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de dienstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                                                                Schip                                                                                                 Periode               Aantal reizen   Diensttijd

GA Sandman                   Koning der Nederlanden[ 1e ]         1835-1837                                        2

                                                                           Maximiliaan Theodoor                                  1840-1841                                        1

                                                                           Generaal List                                                                                   1842-1852                                       7

                                                                                                                                                                                                                                                                                      T       10                                                         17

 

Overige bijzonderheden

G.A.Sandman verzorgde per 22 juli 1845 vanuit Nieuwediep met de “Generaal List” een troepentransport van 4 officieren en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 november 1845 na 107 dagen065.

 

Rotterdamsche Courant 30 september 1837

Rotterdam, 29 september. Uittreksel uit de Lloydslijst tot den 26 dezer.

Men schrijft van Ramsgate, van den 26 dezer, dat de PADANG (opm: brik, kapt. G.A. Sandman), van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, die morgen op Goodwin Sand was verongelukt, waarbij de opper-stuurman en twee man der equipagie zijn omgekomen, terwijl slechts een klein gedeelte der lading behouden is.

 

 

Datum vanaf: 1835
Kapitein: Sandman, Gerardus Arnoldus
Overige informatie: Gerardus Arnoldus Sandman: † a/b GENERAAL LIST 28.01.52

Familiegegevens en opleiding

Gerardus Arnoldus Sandman werd geboren te Amsterdam op 30 oktober 1802 als zoon van Lambertus Sandman en Johanna Catharina Borgheijde

Hij trouwde te Amsterdam op 26 mei 1830, zeeman, geboren en wonende te Amsterdam, 28 jaar, gedoopt op 30 oktober 1801, (beide ouders bij het huwelijk overleden) met Anna (of Alida?) Maria Overhuis, geboren en wonende te Amsterdam, 24 jaar, gedoopt op 18 mei 1806 als dochter van Hermanus Fredericus Maria (bij het huwelijk overleden) en Hermina Smit. Bij het huwelijk werd een geboorteceduul overgelegd van Johanna Maria Overhuis, dd 26 april 1830, waarbij werd verklaard dat dit kind door beiden is verwekt. Anna overleed te Amsterdam op de Oude Turmarkt op 13 december 1873, 67 jaar oud.

De aangifte van het overlijden van Gerardus werd gedaan te Amsterdam op 06 mei 1852. In de akte is vermeld dat hij overleed op 28 januari 1852, namiddags 1 uur aan boord van het schip “Generaal List”, op dat moment varende ter hoogte van Madagaskar. Hij werd 50 jaar en zijn huisadres was Gelderse Kade 74, Amsterdam.

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Gerardus Arnoldus Sansman, geboren op 31 oktober 1801 te Amsterdam, Rooms Katholiek, in 1852 wonend op de Geldersekade 74. Overleden op 22 januari 1852.

 

Algemeen Handelsblad 07 mei 1852

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.A.Sandman werd met vlagnummer 431 per 04 augustus 1835 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van kapitein S.van Delden. Scheepsnaam is niet vermeld. Toegevoegd is “overleden”002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 28 juli/04 augustus 1835 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd G.A.Sandman, oud 34 jaar, voerende de brik “Koning der Nederlanden”, met adres en op voordracht van kapitein S.van Delden Az 023.

Gerardus Arnoldus Sandman werd per 16 maart 1841 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1835 t/m 1852 met de vlagnummers 431 (1835 t/m 1836) en 318 (1836 t.m 1852)

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd.26 oktober 1837 en die van 14 november 1837 van de Algemene Vergadering staat een verzoek om financiële steun aan 2 equipageleden “aan boord van het Brikschip Padang Kaptn G.A.Sandman … wegens geledene schipbreuk met gemelde bodem … “042 en 023.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 april 1838 wordt een brief vermeld van kapitein G.A.Sandman waarin hij meldt een reis naar NOI te gaan doen “in eene betrekking niet op de monsterrol vermeld”. Hij vraagt “zijne betrekking tot het fonds in het College te behouden”. Dit wordt toegestaan voor één reis, mits hij

f 90,- per maand zal storten.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 juni 1852 staat een verzoek om uitkering van A.M.Overhuis, de weduwe van kapitein G.A.Sandman. Deze wordt haar in de vergadering van 03 augustus 1852 toegestaan voor haar en 3 kinderen met ingang van 01 februari 1852042.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 17 augustus 1852 van Zeemanshoop staat de toekenning van een uitkering aan de weduwe van kapitein G.A.Sandman per 01 februari 1852 voor haar en 3 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer       jaren    type                                scheepsnaam      naam reder/boekhouder

       431              1835    brik        Koning der Nederlanden            B.W.van Straten

       318              1836    brik        Koning der Nederlanden            idem

                           1837-1839 geen vermelding van schip en boekhouder

                              1840    fregat    Maximiliaan Theodoor              B.W.van Straten

                           1841-1844 fregat    Generaal List                              idem

                              1845    fregat    Generaal List                              B.W.van Starckenborgh van Straten

                           1846-1851 fregat    Generaal List                              Wed.B.W.van Starckenborg van Straten

 

G.A.Sandman was in 1837 gezagvoerder op de brik “Padang”25. Het schip liep vast op de Goodwins Sands bij “vrijwel volmaakte weersgesteldheid” (Alg.Handelsblad 29 september 1837). De bemanning werd gered025, 039.

 

Bouma025 vermeldt G.A.Sandman als gezagvoerder gedurende:

  • * 1837 op de brik “Koning der Nederlanden”, gebouwd in 1837 te Amsterdam 807 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam;
  • * 1837 van de brik “Padang”, gebouwd in 1814, bouwplaats niet vermeld, 165 ton o.m., varend voor van Straten te Amsterdam.”In volle vaart op de Goodwins vastgelopen. Bemanning gered”;
  • * 1841 op het 3/m schip “Maximiliaan Theodoor”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 394 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam;
  • * 1842 t/m 1852 op het 3/m schip “Generaal List”, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 770 ton o.m., varend voor B.W.Starckenborgh van Straten later de Wed. Starckenborgh van Straten te Amsterdam.

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de dienstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                                                                Schip                                                                                                 Periode               Aantal reizen   Diensttijd

GA Sandman                   Koning der Nederlanden[ 1e ]         1835-1837                                        2

                                                                           Maximiliaan Theodoor                                  1840-1841                                        1

                                                                           Generaal List                                                                                   1842-1852                                       7

                                                                                                                                                                                                                                                                                      T       10                                                         17

 

Overige bijzonderheden

G.A.Sandman verzorgde per 22 juli 1845 vanuit Nieuwediep met de “Generaal List” een troepentransport van 4 officieren en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 november 1845 na 107 dagen065.

 

Rotterdamsche Courant 30 september 1837

Rotterdam, 29 september. Uittreksel uit de Lloydslijst tot den 26 dezer.

Men schrijft van Ramsgate, van den 26 dezer, dat de PADANG (opm: brik, kapt. G.A. Sandman), van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, die morgen op Goodwin Sand was verongelukt, waarbij de opper-stuurman en twee man der equipagie zijn omgekomen, terwijl slechts een klein gedeelte der lading behouden is.

 

 

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Sandman, Gerardus Arnoldus
Overige informatie: op de PADANG

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1835-08-08
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: KONING DER NEDERLANDEN
Schipper: Sandman, Gerardus Arnoldus
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1813

Dat de naam van het schip vanaf 1813 WILMOT was lijkt zeer onwaarschijnlijk. Geen enkel bericht is in de Engelse kranten tussen 1813 en 1819 van een schip met de naam WILMOT te vinden.

1819

RC 201119
Rotterdam, 19 november. Den 17, des namiddags, zeilde van Helvoetsluis kapitein Bridge, met de brieven van den 17 dezer, naar Harwich, en de brik WILMOT (opm: Amerikaan, zie RC  270120), kapt. W. Hathaway, is van de rede naar het Hitserschegat gezeild Mees, Boer & Moens, Rotterdam)

1820

RC 270120
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading:
Naar New York, mede passagiers, het Amerikaans brikschip WILMOT, kapitein William Hathaway. Adres te kantore van Hudig en Blokhuyzen.
LL 140420
New York, 14 maart. Aangekomen WILMOT, Hathaway, van Rotterdam.
De brik WILMOT werd na terugkeer uit New York op 7 augustus 1820 aangekocht door Mees, Boer & Moens, Rotterdam, kreeg de naam SARA en kapitein P. Landberg. In de koopakte staat letterlijk afgestaan door Wright (de eigenaar) aan Mees, Boer & Moens voor de som van één dollar
De kopers waren naast kooplieden ook assuradeuren en financiers. De hier gebruikte uitdrukking afgestaan lijkt er op te duiden dat het schip een flinke zeeschade had opgelopen voor het herstel waarvan de kapitein onder bodemarij geld heeft opgenomen. Vermoedelijk had de reparatie plaatsgevonden vóór vertrek uit Rotterdam (zie RC 270120) naar New York. Die lening diende na behouden aankomst meteen te worden terugbetaald. In veel gevallen waarin een scheepseigenaar hiertoe niet in staat was werd het schip geveild. Bij de WILMOT zal men hebben besloten deze kosten te vermijden omdat de waarde van de brik bij terugkeer in Rotterdam geringer zal zijn geweest dan de lening groot was, zodat Wright het schip eenvoudig afstond. 
Bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft notaris Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden.

Op 15 november 1820 werd de eerste zeebrief aangevraagd voor de WILMOT, aangevraagd door Mees, Boer & Moens, Rotterdam, voor een niet vermelde kapitein.

1821

Op 4 januari 1821 werd wederom een zeebrief voor de WILMOT, aangevraagd door Mees, Boer & Moens, Rotterdam, voor een niet vermelde kapitein. Deze werd in advies gehouden. Eerst moesten voor deze Amerikaanse brik documenten worden overgelegd.

Op 8 maart 1821 werd weer een zeebrief aangevraagd voor de inmiddels tot SARA verdoopte brik, aangevraagd door Mees, Boer & Moens, Rotterdam, voor Pieter Landberg als kapitein.

Op 28 juni 1821 waren de documenten tot tevredenheid overlegd waarna eindelijk de eerste zeebrief verstrekt werd voor SARA, aangevraagd door Mees, Boer & Moens, Rotterdam, voor Pieter Landberg als kapitein.
Voor deze combinatie werd op 20 juli 1821 ook een Turkse Pas, voor een reis naar Portugal, verstrekt.

RC 070821
Rotterdam, 6 augustus. Den 5  dezer zeilden SARA, P. Landberg, naar Madeira, CONCORDIA, J. Nobel, naar Batavia;
RC 011121
Rotterdam, 1 november. Van Helvoetsluis wordt van den 31 oktober gemeld: de twee schepen die in het gezigt waren, zijn EUNICES, E. Walles, van Alexandria in Virginië; SARA, P. Sandberg (opm: brik, kapt. P. Landberg), van Madeira en Lissabon, en ligt onder quarantaine op de rede.

1822

De SARA vertrok onder kapt. P. Sandberg op 5 januari 1822 van Hellevoetsluis om via Kaap Hoorn voor haar eigenaars, de handelaars Mees, Boer & Moens te Rotterdam, een reis te maken naar Lima in Peru. De brik keerde begin februari 1823 in Antwerpen terug. Het doel was te onderzoeken of op die contreiën met kans op succes handel kon worden gedreven. Getuige een verlies van NLG 9.540,85 bij een inleg van NLG 36.382,20 bleek dit vooralsnog niet mogelijk.
(bron: Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag, 2010, H. Hazelhoff Roelfzema, pag. 20-2 Koopwaar naar de Westkust)
RC 080122
Rotterdam, 7 januari. Den 5 zeilden van Helvoetsluis Zr.Ms. corvetschip van oorlog DOLPHIJN, kapt-luitenant Mommendaal, JORINA, T. van Duivenboden, en de JONGE JACOBUS, J.J. Bonn (opm: opvolger van H.J. Bon), naar Batavia; VREDE EN VRIENDSCHAP, K. Nieveen, naar Surinamen; SARA, P. Landberg, naar Rio-Janeiro;
RC 300422
Rotterdam, 29 april. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 26 april:
Den 30 januari bevond zich op 2º N.B. 25º30’ W.L. het schip SARAH, Lansberg (opm: brik SARA, kapt. P. Landberg), van Rotterdam naar Lima.

1823

DC 160123
Vlissingen, 7 januari. Op onze rede is aangekomen: Voor Antwerpen bestemd: SARAH (opm: brik SARA), kapt. P. Landberg, van Rio Janeiro, met koffie en huiden;
DC 180223
Vlissingen, 13 februari. Sedert onze laatste zijn, zo uit onze haven als van de rede, naar Antwerpen de Schelde opgezeild: DE JOSEPH, kapt. J.H. Arends, van Liverpool, met katoen en klipzout; de FANNY, kapt. P. Robin, van Batavia, met koffie en suiker; SARAH (opm: SARA), kapt. P. Landberg, en THE HERO, kapt. G. Romril, beide van Rio Janeiro, met koffie en huiden;

Op 19 maart 1823 werd een nieuwe zeebrief verstrekt werd voor SARA, aangevraagd door Mees, Boer & Moens, Rotterdam, voor Pieter Landberg als kapitein.

DC 170423
Hellevoetsluis, 14 april. Heden zeilden naar zee: P. Landberg, SARAH (opm: brik SARA), naar Batavia, W. Parkin, MALTHA, naar Londen en R. Patterson, UNION, naar Jaco. De wind N.O.
DC 220423
Brielle, 18 april. Heden arriveerde uit zee: A. Schaaf, VERWISSELING, van Lissabon, L.D.A. Stemberg, STEPHANIE, van St. Malo, B. Small, DUNDEE PACKET, van Dundee, W. Angel, ALICE, en J. Rooderkerk, onderneming, beide van Liverpool. Laatstgemelde heeft den 15 dezer bij Wight in goede staat gepraaid het schip met de nommervlag 109, kapt. Landberg (opm: brik SARA, kapt. P. Landberg), aan boord van hetzelve was alles wel. De wind W.
AC 191223
Van den 12 tot den 20 augustus zijn te Batavia gearriveerd de schepen HENRIETTE ELISABETH (opm: fregat), kapt. F.W. Godt, van Joana; PAKET VAN AMSTERDAM (opm: fregat), kapt. J. Precht, en WATERLOO (opm: bark), kapt. N. Hensken, beide van Amsterdam; SARA (opm: brik), kapt. P. Landberg, van Rotterdam, en zijn van daar vertrokken de CANTON PACKET, kapt. D. King, en l’UNION, kapt. C. Schake (opm: kapt. C. Schaeken, thuishaven Antwerpen), beide naar Antwerpen; en ANTOINETTA EN JACOBA, kapt. D. Kraijer, naar Amsterdam.

1824

RC 010124
Rotterdam, 31 december 1823. Het brikschip SARA, kapt. Peter Landberg, welks arrivement van Batavia in ons vorig nummer is gemeld, is den 15 april van Hellevoetsluis en den 22 dito van Cowes gezeild, en den 24 december wederom in laatstgenoemde haven om orders binnengelopen, hebbende dus de reis van daar naar Batavia en terug in acht maanden en twee dagen en van daar tot Hellevoetsluis in acht maanden en 13 dagen volbracht.
DC 030124
Hellevoetsluis, 29 december 1823. Gister namiddag arriveerde uit zee: P. Landberg, SARA, van Batavia.
RC 220424
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar:
Batavia: ook voor passagiers, waartoe behoorlijk is ingericht het Nederlands buitengemeen snelzeilend gekoperd Brikschip SARA, kapt. Peter Landberg.
Adres ten kantore van Hudig & Blokhuyzen en Kuyper Van Dam & Smeer
RC 050624
Rotterdam, 4 juni. Den 3 juni zeilde van Helvoetsluis het schip (opm: brik) SARA, kapt. P. Landberg, naar Batavia.

1825

RC 080125
Amsterdam, 6 januari. Met de brik JEANNETTE, kapt. H. Rose, heeft men brieven van den 15 september, wanneer het schip SARA, kapt. P. Landberg, den 3 juni uit Helvoet gezeild, in de Straat Sunda was. Daar men voorts met gemelde brik een triplicaat-brief heeft ontvangen, waarvan de originele met het schip CORNELIA, kapt. S.H. Veen, en de duplicaat met de brik BARONNESSE VAN DER CAPELLEN verzonden is, is het waarschijnlijk, dat deze twee schepen, tussen den 2 en 15 september, van Batavia vertrokken zijn.
DC 220125
Hellevoetsluis, 20 januari. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: SARA, kapt. P. Landberg van Batavia; JONGE MARIA, kapt. C. Tevez van Smyrna, en CERES, kapt. J.M. le Birgne van St. Brieux.
PGC 250125
Rotterdam, 21 januari. Het Nederlandse brikschip SARA, kapitein P. Landberg, 19 januari te Hellevoetsluis gearriveerd, was op 3 juni van daar gezeild en heeft dus de reis naar Batavia en terug in juist 7½ maand volbracht, een spoed, waarvan in de geschiedenis der zeevaart geen voorbeeld is. 

Op 10 maart 1825 werd de zeebrief van de SARA kapt. P. Landberg, door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Rotterdam naar de Staatsraad te Den Haag geretourneerd, zonder vermelding van reden maar zal wegen verkoop van het schip zijn geweest, waarna op 14 maart royement volgde.

Op 25 maart 1825 werd de eerste, bedoeld wordt nieuwe, zeebrief verstrekt voor de KONING DER NEDERLANDEN, aangevraagd door de Nederlandsche Handel Maatschappij, s-Gravenhage, voor P. Landberg als kapitein.
Voor deze combinatie werd op 29 maart 1825 een Turkse Pas verstrekt.

DC 070425
Hellevoetsluis, 5 april. Gisteren namiddag arriveerde uit zee: kapt. Lieving met de brieven van den 2 dezer van Harwich; en zeilde in zee: EARL OF CLANCARTY, kapt. J. Heath naar Londen. Heden zeilde in zee: DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. P. Landberg naar New Orleans.
ZZC 160825
Brussel, 8 augustus. Men heeft hier berichten van Alvarado, in Mexico, van den 18 juni, meldende, dat aldaar het Nederlandse schip DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. Sanders (opm: brik, kapt. P. Landberg), was aangekomen, komende van Rotterdam, van waar het door de Nationale Handelmaatschappij was afgezonden.

1826

DC 200426
Hellevoetsluis, 16 april. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: HELENA CHRISTINA, kapt. B.J. Martens van Batavia en MAASSTROOM, kapt. P.S. Schuil van Suriname. Heden arriveerden uit zee: VIJF GEZUSTERS, kapt. M. Azon Jacometti van Canton in China; DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. P. Landberg van New Orleans. De wind NW.
Den 18 dito. Uit de quarantaine zijn ontslagen en opgezeild de schepen BARBARA, DE SNELHEID en DE KONING DER NEDERLANDEN, kapiteins Henchman, Van der Linden en Landberg.
De wind NW.

Op 26 mei 1825 werd Turkse Pas verstrekt voor de KONING DER NEDERLANDEN, aangevraagd door aangevraagd door de Nederlandsche Handel Maatschappij, s-Gravenhage, voor P. Landberg als kapitein.

DC 080626
Hellevoetsluis, 6 juni. Gisteren namiddag zeilden in zee: Zr.Ms. brik SIRENE, luitenant Klein, en DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. P. Landberg naar Havanna. Volgens rapport van de zeeloodsen zijn met de loods aan boord voor de wal de schepen AURORA en JONGE HENDRIKA, kapt. Heijnes en M. Schaap. De wind WNW.
RC 240626
Amsterdam, 22 juni. Het Nederlands brikschip DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. Pieter Landberg van Rotterdam naar Havanna, tonende de Rotterdamse vlag met No. 109, is den 8 dezer bij de Singels (opm: Dungeness) gepraaid door kapt. W.D. Kleininga, voerende het schip JOHAN GEORGE, van Marennes te Antwerpen gearriveerd.

Op 30 november 1826 werd nieuwe, zeebrief verstrekt voor de KONING DER NEDERLANDEN, aangevraagd door de Nederlandsche Handel Maatschappij, s-Gravenhage, voor S. van Delden als kapitein.

DC 211226
Brielle, 16 december. Gisteren namiddag zeilde naar zee: DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden, Azn. naar Carthagena; dezelve ligt in de Put ten anker.
Den 17 dito. Kapitein S. van Delden (opm: brik KONING DER NEDERLANDEN) is heden uit de put in zee gezeild.

1827

RC 220527
Rotterdam, 21 mei. De KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden is van de quarantaine ontslagen en naar boven gezeild.

Op 26 juni 1827 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de KONING DER NEDERLANDEN, aangevraagd door aangevraagd door de Nederlandsche Handel Maatschappij, s-Gravenhage, voor S. van Delden Azn. als kapitein. Voor deze combinatie werd ook een Turkse Pas verstrekt.

RC 251027
De 23e, des namiddags arriveerden te Helvoetsluis DE AGATHA, kapt. B.J. Potjewijd, JOHANNA EN ANNA ALIDA, kapt. J.J. Kortrijk en DE VREDE, kapt. J.J. Greeven, van Marennes; LOUISA, kapt. D. Guijt, van Jersey; CONCORDIA, kapt. B.J. de Boer, van St. Ubes. Kapt. Kortrijk, bovengemeld, rapporteert, dat hij de 21e dezer, ter hoogte van het eiland Wight, in goede staat gepraaid heeft een brikschip (opm: KONING DER NEDERLANDEN), gevoerd door kapt. S. van Delden, met de Rotterdamse nommervlag 75.

1828

RC 230828
Amsterdam, 21 augustus. Het schip DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden Azn, zou, volgens brief van Smirna van de 18e juli, de volgende dag onder convooi vandaar naar Rotterdam vertrekken.
RC 130928
Rotterdam, 12 september. De 11e dezer, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden Az., van Konstantinopel en Snyrna; DE VROUW IKINA, kapt. G.J. Postema en DE GOEDE HOOP, kapt. D.H. Puister, van Marennes.

Op 25 november 1828 werd nieuwe zeebrief verstrekt voor de KONING DER NEDERLANDEN, aangevraagd door de Nederlandsche Handel Maatschappij, s-Gravenhage, voor S. van Delden als kapitein. Voor

1829

RC 080129
Rotterdam, 7 januari. Van Hellevoetsluis wordt gemeld: de 5e, des namiddags zeilden DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden Az., naar Batavia, DE JONGE GERRIT, kapt. L. Hus, naar Fécamp; de 6e, des morgens, DE HOOP, kapt. W. van Beelen, naar Dieppe en CHARLOTTE MARGARETHA, kapt. G. Kaleshoek, naar St. Eustatius.
JC 090529
Den 7 mei zijn te Batavia gearriveerd de brik le HÉROS, kapt. J. Sietzes, met een passagier en Zr.Ms. troepen, den 5 januari van Antwerpen vertrokken, en de brik KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden Azn., den 5 januari van Rotterdam vertrokken.
JC 070729
Te Soerabaija gearriveerde schepen:
28 juni de brik FOENGSIE, kapt. Lim Tiamko, de 15 juni van Timor-Koepang; 29 juni Zr.Ms. roei-kanonneerboot No.9, kapt. A. Beijer, den 22 juni van Banjoewangie; 30 juni het schip GRACE, kapt. D. Alles, met een passagier, den 14 juni van Batavia, en de brik KONING DER NEDERLANDEN, kapt. D. van Delden, met Zr. Ms. troepen, de 14 juni van Batavia vertrokken.

1830

JC 040230
Batavia, 1 februari. Heden arriveerde alhier de brik KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden Az., met twee passagiers, de 19e januari vertrokken van Canton.
RC 080730
Rotterdam, 7 juli. De 7e dezer, des morgens, arriveerden te Helvoetsluis DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden, van Batavia; DE JONGE ANNA, kapt. J.J. Dik, van Marennes; INDUSTRIE, kapt. P. van Duivenboden, van Liverpool.

Op 18 oktober 1830 werd en Turkse Pas verstrekt voor de KONING DER NEDERLANDEN, aangevraagd door aangevraagd door de Nederlandsche Handel Maatschappij, s-Gravenhage, voor S. van Delden Azn. als kapitein.

RC 271130
Rotterdam, 26 november. De 25e dezer, des morgens, zeilden van Helvoetsluis NEÉRLANDS TROUW, kapt. B.J. de Groot, naar Liverpool; PIET HEIN, kapt. W. Turnbull, naar Suriname; DE JONGE ADRIANA, kapt. H. Bruhn, KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden, DE KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. P. Sipkes, DE JONGE JAN, kapt. J.J. Bohn en DE DRIE MARIA’S, kapt. J. Glazener, naar Batavia en arriveerden ELIZABETH, kapt. H.H. Pot en GEZINA, kapt. R. Taay, van Liverpool.

1831

RC 220331
Amsterdam, 20 maart. Kapt. Nichols, van Sumatra te Gibraltar gearriveerd, heeft den 3 januari, op 02 gr. noorderbreedte en 22 gr. lengte, gezien een Hollandse brik, van Rotterdam naar Batavia, tonende Rotterdamse vlag met No. 75, zijnde die van kapt. S. van Delden Az., voerende de brik DE KONING DER NEDERLANDEN; alsmede den 12 dito, op 08 gr. noorderbreedte en 24 gr. lengte, een Hollands schip, van Antwerpen naar Batavia, tonende vlag van het college Zeemans Hoop met No. 280, zijnde die van kapt. J.P. Middel, voerende het schip DE ONDERNEMING.
JC 050431
Te Batavia aangekomen schepen:
Den 3 april: brik KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden, van Rotterdam den 25 november; brik FLORA, kapt. J. Bukmers (opm: mogelijk J. Rickmers), van Lima den 24 november.
RC 200831
Amsterdam, 18 augustus. DE JONGE JAN, kapt. J.J. Bonn en DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. S. van Delden Az., beide van Rotterdam naar Batavia, zijn 31 maart Anjer in goede staat voorbij gezeild, aan boord was alles wel.
JC 251031
Batavia, 22 oktober. Gisteren arriveerde alhier de brik KONING DER NEDERLANDEN,kapt. S. van Delden, met een passagier, den 3 september vertrokken van de Golf van Perzië.

1832

RC 050532
Advertentie. N. Montauban van Swijndregt, H. Montauban van Swijndregt en F. van Dam, makelaars te Rotterdam, zijn van mening op dinsdag den 22 mei 1832, des namiddags ten 4 ure, in het lokaal, op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, Wijk A, No. 458, publiek te veilen het buitengewoon snelzeilend Nederlands gekoperde brikschip, genaamd KONING DER NEDERLANDEN, laatst gevoerd door kapt. S. van Delden, lang 25,45 el, wijd 4,55 el, hol 3,17 el en alzo groot 163 tonnen of 86 last, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen, chronometer, geschut en verdere zeer complete inventaris, zoals hetzelve is liggende in de Zalmhaven.

Op 2 juni 1832 werd de zeebrief van de KONING DER NEDERLANDEN, kapt. C. van der Hoeven, door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Rotterdam naar de Staatsraad te Den Haag geretourneerd waarna op 4 juni royement volgde.

Op 4 juni 1832 werd een nieuwe zeebrief voor de KONING DER NEDERLANDEN verstrekt, aangevraagd door C. en A. Vlierboom, Rotterdam, voor C. van der Hoeven als kapitein.

RC 301032
Rotterdam, 29 oktober. Den 28 dezer, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis:
DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. C. van der Hoeven, van Havanna; DAT KARLEN, kapt. J. Murck, van Riga; SEARCH, kapt. J. Wilson, van Londen, en ROBIN HOOD, kapt. J. Robinson, van Hull.
RC 011132
Rotterdam, 31 oktober. Kapitein C. van der Hoeven (opm: brik DE KONING DER NEDERLANDEN) , te Helvoetsluis binnen, rapporteert den 15 dezer, op 48º 45’ NB 10º 41’ WL, gepraaid te hebben de schoenerkof AMSTEL, kapt. J.C. Ludders, komende van Rio de Janeiro, hebbende 65 dagen reis; den 20 dezer, op de hoogte van Berry Thead (opm: waarschijnlijk verminkte naam), het schip HANDEL-MAATSCHAPPIJ, kapt. Willers, komende van Batavia, hebbende 122 dagen reis, en den 22 dezer, op de hoogte van Wight, gepasseerd te zijn het schip DANKBAARHEID AAN DE N.H.M., kapt. Landberg, tonende de Rotterdamse nummervlag 109.

1833

Op 31 mei 1833 werd een nieuwe zeebrief voor de KONING DER NEDERLANDEN verstrekt, aangevraagd door C. en A. Vlierboom, Rotterdam, voor O. Kievijt als kapitein.

RC 040633
Rotterdam, 3 juni. De 1e dezer, des namiddags arriveerden te Helvoetsluis DE VROUW MARIA, kapt. H. Meyer, van Papenburg. De 2e, des morgens, zeilden JOHANNA, kapt. E. Bergman en KONING DER NEDERLANDEN, kapt. O. Kievyt, naar Batavia en Zr.Ms. brik DE VLIEGENDE VISCH, luitenant Tuning.
PGC 070633
Rotterdam, 3 juni. Zodra het bericht van het opheffen van het embargo hier bekend was, zijn dadelijk twee koopvaardijschepen, de JOHANNA, kapt. E. Bergman en de KONING DER NEDERLANDEN, kapt. O. Kievyt, van hier naar Batavia onder zeil gegaan. Het laatstgenoemde schip heeft gisterochtend vroegtijdig de stad verlaten en is te 10 uren te Hellevoetsluis uitgeklaard en volgens rapport der loodsen, des middags te 12 uren in zee gekomen.

1834

DC 090134
’s Gravenhage, 7 januari. Er zijn hier te lande berichten uit Batavia ontvangen tot 5 oktober, welke aangebracht zijn door de brik de JOHANNA, kapt. E. Bergman, toebehorende aan de heren A. van Hoboken en Zonen, welk schip op 2 juni van het vorige jaar, met de tijding van de opheffing van het embargo uit Hellevoetsluis gezeild was, tegelijk met de brik de KONING DER NEDERLANDEN, kapt. Kievit, behorende aan de heer De Cock, doch hetwelk bij het vertrek der JOHANNA nog niet te Batavia was aangekomen. Kapt. Bergman heeft dus de uit- en thuisreis, met de ontlossing der lading en inneming ener andere, in de ongehoorde korte tijd van 7 maanden en 4 dagen volbracht, zijnde de terugreis in juist 3 maanden geschiedt.
RC 310534
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading:
Naar Rio de Janeiro, mede voor passagiers, het Nederlands gekoperd brikschip KONING DER NEDERLANDEN, kapt. O. Kievyt. Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam en Smeer.
DC 190834
Hellevoetsluis, 16 augustus. Gisteren namiddag zeilde naar zee: KONING DER NEDERLANDEN, kapt. O. de Kieviet, naar Padang.

1835

AH 060435
Binnengekomen:
Padang, 26 november. DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. O. Kievyt, van Rotterdam in 104 dagen.
RC 140435
Rotterdam, 13 april. De 12e dezer, des namiddags, arriveerde te Helvoetsluis CORNELIUS STAR, kapt. P.T. Kramer, van Oleron. De 13e, des morgens zeilde DE DRIE GEBROEDERS, kapt. G. van der Borden, naar Petersburg en arriveerden KONING DER NEDERLANDEN, kapt. O. Kievyt, van Padang; CLARA MARGARETHA, kapt. E.P. Dik, van Boulogne.

Op 15 juni 1835 werd de zeebrief van de KONING DER NEDERLANDEN, kapt. O. Kievijt, door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Rotterdam naar de Staatsraad te Den Haag geretourneerd, wegen verkoop schip, waarna op 17 juni royement volgde.

Op 25 augustus 1835 werd een nieuwe zeebrief voor de KONING DER NEDERLANDEN verstrekt, aangevraagd door B.W. van Straten, Amsterdam, voor G.A. Sandman als kapitein.

AH 310735
Advertentie. Schepen in lading.
Naar Nederlandse koloniën:
Batavia. Het gekoperd brikschip DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, van Amsterdam. Adres bij B.D. Bosscher en D’Arnaud.
AH 220635
Binnengekomen:
Texel, 20 juni. KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, van Helvoetsluis;
RC 230635
Rotterdam, 22 juni. De 20e, des morgens, zeilde KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, naar Texel en arriveerde KLAZINA EN DIRKJE, kapt. A. Schilperoord, van Lissabon en REGENT, kapt. A. Allen, van Suriname; des namiddags, ZORG EN VLIJT, kapt. J.H. Uil, van Genua.
AH 230635
Binnengekomen:
Texel, 20 juni. KONING DER NEDERLANDEN, kapt. .A. Sandman, van Helvoetsluis; SOPHIA MARIA, kapt. A.P. Havinga, van Suriname; EOLUS, kapt. G. Zwanenburg, van Lissabon; TWEE VRIENDEN, kapt. O.G. Bakker, van Hull; MARIA OLETTA, kapt. A. Bylegaard, van Nerva.
AH 310735
Advertentie. Schepen in lading.
Naar Nederlandse koloniën:
Batavia. Het gekoperd brikschip DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, van Amsterdam. Adres bij B.D. Bosscher en D’Arnaud.

Op 25 augustus 1835 werd een nieuwe zeebrief voor de KONING DER NEDERLANDEN verstrekt, aangevraagd door B.W. van Straten, Amsterdam, voor G.A. Sandman als kapitein.

AH 020935
Uitgezeild:
Texel, 31 augustus. KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman en MARIA, kapt. J.J. Remkes, naar Batavia; ASTREA, kapt. J.A. de Lang, van Suriname.
JC 191235
Batavia, 16 december. De 14e december is alhier aangekomen het Nederlandse schip VASCO DA GAMA, kapt. J.H. Zeeman, de 10e augustus vertrokken van Rotterdam. De 16e december is alhier aangekomen de Nederlandse brik KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, met twee passagiers, de 1e september vertrokken van Amsterdam.

1836

AH 160536
De 22e maart is op 6º br. 16º L. gepraaid het schip DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. Sandman, van Batavia naar Amsterdam.
AH 170536
De 22e maart is op 6º br. 16º l. gepraaid het schip DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. Sandman, van Batavia naar Amsterdam.
DC 210536
Dordrecht, 20 mei. Volgens de laatste berichten zijn op de terugreis van Batavia naar het vaderland in het Kanaal aangekomen, te weten: de 13e dezer bij Penzance, de KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, naar Amsterdam; tussen de 13e en de 14e bij Falmouth, de JACOB CATS, kapt. J. Ingerman, naar Dordrecht, de 14e bij Plymouth, de DRIE MARIA’S, kapt. J. Glazener, naar Rotterdam, de 16e bij Weymouth, de NEPTUNUS, kapt. P. Kraay, naar Amsterdam.
AH 310536
Volgens brief van kapt. Sandman, voerende de brik DE KONING DER NEDERLANDEN, in dato 24 mei was hij toen op de hoogte van Douvres, met hard N.O. en N.O. ten N. winden aldaar kruisende en rapporteert op de middag van 23 mei bij de Singels gepraaid te hebben, het Nederlands schip POLLUX, kapt. P. Huidekoper, van Amsterdam naar Batavia.
RC 020636
Rotterdam, 1 juni. Volgens brief van G.A. Sandman, voerende de brik KONING DER NEDERLANDEN, van Batavia naar Amsterdam, in dato 24 mei, was hij toen wegens harde N.O. en N.O. ten N. wind kruisende op de hoogte van Douvres. Kapt. Sandman rapporteert, de vorige middag op de hoogte van de Singels gepraaid te hebben het schip POLLUX, kapt. R. Huidekoper, van Amsterdam naar Batavia.
AH 020636
Scheepstijdingen. Op de hoogte van Egmond was 31 mei, DE KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, van Batavia naar Amsterdam.
AH 030636
Binnengekomen:
Texel, 1 juni. KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, van Batavia; JONGE JAN, kapt. J. van der Wal, van Londen; CORNELIA, kapt. A.P. Schoonhoven en TWEE GEBROEDERS, kapt. G.S. de Roos, beide van Londen.
AH 030636
Carga-lijsten Amsterdam: KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, van Batavia met thee, suiker, rijst, sapanhout, naturaliën, koffie, tin, Japans goed en koopm.; DE ONDERNEMING, kapt. K.P. Haasnoot, van Lissabon met fruit, zout en wijn; VROUW HENDRIKA, kapt. J.T. Drent, van Bremen met tabak, linnen, veren, thee en zwartsel.
AH 250736
Uitgezeild:
Texel, 22 juli. KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, naar Batavia; VAN SPEYK, kapt. E. Visser, naar Havana; WILLEM, kapt. H. Knudsen, van New-York; EYZO DE WEND (opm: kof EIJZO DE WENDT), kapt. W.G. Hellinga, naar Marseille; MEDEMBLIK, kapt. J. Gray, naar Londen; VREEDE, kapt. R.W. Vos, van Colchester;
AH 031036
Volgens brief van kapt. G.A. Sandman, voerende de Nederlandse brik DE KONING DER NEDERLANDEN, van Amsterdam naar Batavia, in dato 19 augustus was hij toen in goede staat zeilende op 11º30’ NB 25º WL; aan boord was alles wel.

1837

RC 060637
Rotterdam, 5 juni. Volgens een berigt van de Nederlandse Handels-Agent op St. Helena, bij het Departement van Marine ontvangen, gedagtekend 16 april l.l, had de Nederlandse koopvaardij-brik KONING DER NEDERLANDEN, kapitein Sandman (opm: G.A. Landman), die dag aldaar aangekomen, Zr.Ms. fregat BELLONA den 8 februari te voren in Straat Sunda gepraaid, en was alstoen vernomen, dat Z.K.H. Prins Willem Frederik Hendrik der Nederlanden zich aan boord van gemeld fregat in een goede welstand bevond.

Op 22 augustus 1837 werd de zeebrief van de KONING DER NEDERLANDEN, kapt. G.A. Sandman, door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Amsterdam naar de Staatsraad te Den Haag geretourneerd, waarna op 23 augustus royement volgde.

Op 8 september 1837 werd de eerste, bedoeld wordt nieuwe, zeebrief verstrekt voor de PADANG, aangevraagd door B.W. van Straten, Amsterdam, voor G.A. Sandman als kapitein.

LP 270937
Ramsgate, 24 september. Hedenochtend tegen 8 uur is de Nederlandse brik PADANG (opm: bouwjaar 1813), kapitein G.A. Sandman, van het handelshuis Vanstroot (opm: B.W. van Straten) te Amsterdam, dat gisteren de 23e rond het middaguur met een bemanning van 13 koppen en 4 passagiers van Texel was vertrokken met bestemming Padang en Batavia, op de Goodwin Sands verdaagd, oostzuidoostelijk van Ramsgate. Het schip voer onder vol tuig en liep een vaart van 10 tot 12 knopen. De bemanning zat aan het ontbijt en de bootsman stond aan het roer. Om 8.15 uur waren de masten reeds gebroken; om 9 uur hadden zes boten de haven van Ramsgate verlaten en verscheidene andere hadden vanaf Deal zeil gezet om de brik hulp te bieden. De 2e stuurman, de luitenant en 5 mannen hebben het schip in twee vaartuigen verlaten. Hier is hun lot nog onbekend, maar men vreest dat er in de branding slachtoffers gevallen zijn. (opm: zie RC 300937, PGC 031037 en JC 310138)
RC 300937
Rotterdam, 29 september. Uittreksel uit de Lloydslijst tot den 26 dezer.
Men schrijft van Ramsgate, van den 26 dezer, dat de PADANG (opm: brik, kapt. G.A. Sandman), van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, die morgen op de Goodwin Sands was verongelukt, waarbij de opper-stuurman en twee man der equipagie zijn omgekomen, terwijl slechts een klein gedeelte der lading behouden is. (opm: zie ook LP 270937, PGC 031037 en JC 310138)
PGC 031037
Uit Ramsgate d.d 24 september wordt gemeld: Hedenmorgen omstreeks 8 uur is de Hollandse brik PADANG, kapt. G.A. Sandman, varende voor het huis B.W. van Straten, van Amsterdam, gister 23 september de rede van Texel verlaten hebbende, om naar Padang en Batavia te stevenen, met 13 man equipage en 4 passagiers, op de Goodwin Sand, in het Zuidoosten een kwart mijl van Ramsgate gestrand. Deze bodem had alle zeilen bij en legde 10 à 12 knopen af. De equipage was aan het ontbijt en de equipagemeester stond aan het roer. Te kwart over acht waren alle masten gekapt, te 9 uur waren uit Ramsgate 6 sloepen en een menigte anderen uit Deal aangevaren om de brik te hulp te komen.
De eerste en de tweede stuurman met vijf matrozen hebben in twee sloepen het schip verlaten, tot dusverre is men onkundig van hun lot, men geloofde dat zij in de branding waren omgekomen. Te 10 uur bevonden zich verscheidene sloepen bij het gestrande schip, maar de zee was vreselijk onstuimig.
De sloep van Thomas King van Ramsgate heeft de kapitein, 4 matrozen, 2 passagiers (mejuffrouwen Caroline Doulemans en haar zuster uit ‘s-Gravenhage), een klein kind van 4 à 5 jaren en een mulattin dienstbode gered. Te 11 uur lagen reeds 16 sloepen rondom het schip voor anker, het eerst gunstige ogenblik af te wachten om aan boord te klimmen ten einde een gedeelte van de lading te redden.
De sloepschipper Thomas King is te kwart voor twee in het bijzijn van meer dan 3000 mensen in de haven van Ramsgate aangekomen. Een rijtuig bracht de passagiers naar een logement, waar hun alle mogelijke zorg is gegeven. Aangezien het scheepsvolk niets van deszelfs goederen heeft kunnen redden, deed men een collecte die in een uur tijds een belangrijke som opbracht, waaronder zelfs guinjes (opm: guinea, Engels gouden muntstuk ter waarde van 21 shilling) werden opgemerkt. Dit doet onze ingezetenen eer aan.
Morgen zal ik alle verdere bizonderheden meedelen, welke de kapitein of de passagiers mij kunnen geven, uit wier mond ook het bovenstaande is opgeschreven.
P.S.     Te 5 uur s' avonds. Zo even verneem ik, dat ten gevolge van de dringende bede van de kapitein, de tweede stuurman P. Halwick in de grote sloep het schip heeft verlaten, om de passagiers te redden, hetwelk hij echter weigerde, uit hoofde van dreigend gevaar. De zorg en de moed van de kapitein verdienen alle lof. De juffrouwen Doulemans die naar hun familie in Oost-Indië onderweg waren, zijn in een hartverscheurende staat aan land gegaan. De Nederlandse Consul, de heer Hodges had reeds aan al de geredden nieuwe kleren gegeven en door zijn toedoen is een inschrijving geopend.
De assuradeurs kunnen het schip als geheel verloren beschouwen.
Verder schrijft men uit Ramsgate d.d. 25 september: van de brik PADANG is geen spoor meer te zien, zij is gedurende de nacht geheel verbrijzeld.
Gisteravond omstreeks licht en donker zijn al de van Ramsgate naar het schip uitgevaren sloepen in de haven teruggekeerd en hebben in de handen der Tol administratie (opm: douane), de volgende goederen ontscheept: 90 à 100 kisten van 12 flessen ieder, No 10 en 13, twee stukken gedestilleerd, 80 kazen en dozen groene kaas. 350 à 400 stukken witte katoenen lijnwaden, ettelijke gerookte hammen, verscheidene voorwerpen der scheepsuitrusting, als chronometer, sextant enz, een zak piasters, een eind kabeltouw van 3 vademen, enige ponden koper, voortkomende van de scheepsbekleding.
De in Deal teruggekeerde schuiten zullen waarschijnlijk mede enige goederen hebben aangebracht.
Van de acht personen, die het schip verlaten hadden is het aan drie gelukt zich naar Deal te redden, Hun namen zijn nog niet bekend. De PADANG had voor NLG 13.000 niet- geassuradeerde goederen aan boord.
Van Douvres (opm: Dover) schrijft men dat aldaar een grote menigte kisten is ontscheept, zo men meent van de PADANG voortkomende. (opm: zie ook LP 270937, RC 300937 en JC 310138)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.102 __________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: WILMOT (USA), thans genaamd SARA

Plaats en datum acte koop/verkoop, Rotterdam, 9 augustus 1820

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Thomas Wright Jr., Savannah (USA)

Gevoerd door kapt. William Hathaway

Eigenaar / aankoper Mees, Boer & Moens, Rotterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief, in tonnen 216 19/95e tonnen

Tuigage en aantal dekken twee masten, een dek

Afmetingen lang 85 voet 2 duim, breed 25 voet 1 duim, hol 11 voet 1 duim

Kiellegging

Tewaterlating gebouwd in 1813 te Bay River (North Carolina)

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 6 maart 1820

Nummer van registratie deel 5, folio 71, verso, vak (onleesbaar)

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) afgestaan door Wright aan Mees,Boer & Moens voor de som van een dollar (?)

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/011106

Naam SARA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1821
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.177 __________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: ex- WILMOT, ex- SARA en
thans KONING DER NEDERLANDEN

Plaats en datum acte koop/verkoop, Rotterdam, 15 maart 1825

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper firma Mees, Boer en Moens, kooplieden te Rotterdam

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Nederlandsche Handel Maatschappij, ‘s- Gravenhage

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 163 tonnen volgens meetbrief Rotterdam, 17 maart 1823

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 25,40 m., breed 4,55 m., hol 3,17 m.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 19 maart 1825

Nummer van registratie deel 13, folio 49, verso afd.3 tot folio 51 verso afd. 3

Notaris makelaar Fredrik van Dam, Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 20.700,-

Bijzonderheden: schip door de heren Mees, Boer en Moens verkregen bij koopbrief, getekend door Thomas Wright te Savannah (USA) op 9 augustus 1820 en te Rotterdam geregistreerd op 6 maart 1821 onder deel 7, folio 71, 1e afd.






Researcher/datum research ML/030107

Naam KONING DER NEDERLANDEN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1825
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.274 Foto DVD II -127- III-003 _________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: KONING DER NEDERLANDEN

Plaats en datum acte openbare veiling, Rotterdam, 22 mei 1832

Soort schip gekoperde brik

Bouwwerf / verkoper Nederlandsche Handel Maatschappij, Rotterdam

Gevoerd door kapt. S. van Delden

Eigenaar / aankoper C. & A. Vlierboom, E.& S.& C. St. Martin & Co,
en N.J. de Cock, allen scheepsreders te Rotterdam, elk voor 1/3e part

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 163 tonnen of 86 lasten, volgens meetbrief Rotterdam van
5 oktober 1830

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 25,45 m., breed 4,55 m., hol 3,17 m.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 25 mei 1832

Nummer van registratie deel 61, blad 97, vak 1.

Notaris zie bij bijzonderheden

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 7.025,-

Bijzonderheden: veiling op verzoek der Nederlandsche Handel Mij., door de makelaars Nicolaas & Hubertus Montauban van Swijndregt & Fredrik. van Dam, ten overstaan van gemachtigde griffier van de rechtbank van koophandel. Het schip ligt thans (bij veiling) te Rotterdam in de Zalmhaven achter de scheepstimmerwerf St.Joris.
De Nederlandsche Handel Mij. had eigendom van het schip bekomen bij koopcontract voor makelaars Nicolaas & Hubertus Montauban van Swijndregt & Fredrik van Dam d.d. 15 maart 1825.






Researcher/datum research ML/250207

Naam KONING DER NEDERLANDEN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1832
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.284 Foto DVD III – 027-031 _________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: KONING DER NEDERLANDEN

Plaats en datum acte koop/verkoop, 20 mei 1833

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Stephen St. Martin voor zijn firma E.& S. & C. St. Martin, kooplieden en reders te Rotterdam, 1/3e part

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Ode Kievijt, scheepskapitein te Rotterdam, 1/3e part

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 22 mei 1833

Nummer van registratie deel 31, folio 30, verso, vak 7.

Notaris Mr. Adam Schadée, notaris te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2.666,- (1/3e part)

Bijzonderheden: E.& S. & C. St. Martin heeft, samen met Nicolas Joseph de Cock, te Rotterdam en C.& A. Vlierboom, te Rotterdam (elk 1/3e part) het hol van het schip verkregen bij veiling op 22 mei 1832. (zie acte Rott. 3.03.56.65.274)





Researcher/datum research ML/010307

Naam KONING DER NEDERLANDEN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1833
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1835.23

deel VII, foto 1- 042
CEDULE

Naam schip KONING DER NEDERLANDEN

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 12 augustus 1835

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Barend Willem van Straten, koopman te Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Gerardus Arnoldus Sandman

grootte in tonnen 86 lasten of 163 tonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 13 augustus 1835

nummer registratie deel 31, folio 179, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door de eigenaar, Barend Willem van Straten.
De vorige zeebrief werd op 15 juni 1835 ingeleverd bij de ontvanger te Rotterdam


researcher/datum research: ML / 310116

Naam KONING DER NEDERLANDEN
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1835
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1835 – no. 23

KOOPBRIEF Koning der Nederlanden

plaats en datum acte Rotterdam, 15 juni 1835

type schip brikschip

kapitein

verkoper C.& A. Vierboom, kooplieden te Rotterdam

koper Barend Willem van Straten, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / nr van registratie Amsterdam, deel 31 folio 179 vak 1

datum registratie 13 augustus 1835

notaris

prijs ƒ 9000

bijzonderheden verkoop bij onderhandse akte
het schip is gekoperd


Naam KONING DER NEDERLANDEN
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1835
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toeg.nr. 2.08.01.07, zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
N.A. Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.102
N.A. Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.177
N.A. Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.274
GEMEENTEARCHIEF Amsterdam archiefnummer 5074 – 1420 – 1835 – no. 23
AC = Amsterdamsche Courant
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
JC = Javasche Courant
LL = Lloyd's List (London)
LP = Le Précurseur (Antwerpen)
PGC = Provinciaal Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZZC = Zierikzeesche Courant