Inloggen
Gezagvoerder

Landberg, Pieter(Peter)

Naam: Landberg, Pieter(Peter)
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
MERCATOR 1828 Brik Sailing Vessel 10024 Bekijk schip
DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL MAATSCHAPPIJ 1832 Fregat Sailing Vessel 10140 Bekijk schip
SARA 1813 Brik Sailing Vessel 12868 Bekijk schip
SARA 1813 Brik Sailing Vessel 12868 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Pieter Landberg was getrouwd met Johanna Elsabee Schelkas

In 1841 woonde hij in de Boompjes te Rotterdam en verhuisde later naar Alblasserdam, waar hij op 18 oktober 1841 het Huis te Kinderdijk, met erf, koetshuis, moerland, bleekveld en boomgaard voor een bedrag van f 2700,-- van Cornelis Smit kocht.

De familie Landberg ging later naar Batavia, waar men in 1886 een bevrachtings- en handelskantoor had.064.

(A.Belder te Alblasserdam publiceerde een boekje over de historie van de “Dankbaarheid … “. Heeft van Blokland daar de gegevens vandaan?

Hij woont in 1886 in Indonesie Batavia met zijn familie. Hij heeft daar een Firma, rederij met handels, bevrachtings kantoor.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Landberg was met vlagnummer R109 in de periode 1826 t/m 1878 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Uit de periode 1820 t/m 1825 zijn geen ledenlijsten beschikbaar. Het is dus zeer wel mogelijk dat hij in één van de jaren uit de genoemde periode tot de Maatschappij is toegetreden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen 1849, 1851, 1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867 en 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.Landberg met vlagnummer R109 wèl als gezagvoerder vermeld maar niet met een schip en rederij058

 

P.Landberg was in 1824 gezagvoerder op de Rotterdamse brik de "Sara" (86 lasten). De boekhouders waren Mees, Boer & Moes012

 

Bouma025 vermeldt P.Landberg als gezagvoerder gedurende:

*    1824 t/m 1830 van de brik “Sara”, bouwplaats en-jaar niet vermeld, 160 ton o.m., varend voor Mees, Boer & Moens te Rotterdam;

*    1832 van de brik “Mercator”, gebouwd in 1828, bouwlocatie niet vermeld, 250 ton o.m., varend voor van Hoboken te Rotterdam;

*    1832 t/m 1838 op de bark “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij”, gebouwd in 1832 te Alblasserdam, 450 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Er wordt gemeld dat 19-eeuwse koopvaardijgezagvoerders gemiddeld ¦100,- per maand verdiende. Maar een uitzondering was kapitein P.Landberg die van de Nederlandsche Handel Maatschappij voor zijn gezagvoerderschap van de Mercator een gage van ¦110,- per maand kreeg039.

 

Pieter Landberg werd in 1832 door Cornelis Smit aangesteld op zijn nieuwe fregat “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij”. In 1837 was hij voor 1/6 mede-eigenaar van het schip, 1/6 was van Jan van Vollenhoven,, 1/6 van Jan Smit en 3/6 behoorde toe aan Cornelis Smit. 064

 

P.Landberg verzorgde per 11 mei 1834 vanuit Hellevoetsluis met de “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij” een troepentransport van 4 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 08 september 1834 na 120 dagen065*.

 

In 1866 is hij reder te Batavia en koopt voor f 16.000,- de bark “Hendrika” van reder Minderop te Rotterdam met als kapitein A.J.Bus en herdoopt het schip in “Maria Augusta”

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Van 1832/39 is hij kapitein op de bark “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handelsmaatschappij”, reder/bouwer Cornelis Smit Jz te Alblasserdam. In 1837 is hij voor 1/6e deel mede eigenaar van zijn schip. De andere eigenaren waren 1/6e deel Jan van Vollenhoven, 1/6e deel Jan Smit en 3/6e deel Cornelis Smit.

In 1866 is hij reder te Batavia en koopt hij voor f 16.000,- de bark “Hendrika” 397 last/(1856) werf Jan Smit Cz te Papendrecht van reder Minderop te Rotterdam. Kapitein is dan A.J.Bus. Het schip krijgt de naam “Maria Augusta”.

 

Rotterdamsche Courant 07 augustus 1821114

Rotterdam, 6 augustus.

….Den 5 zeilden SARA, P. Landberg, naar Madera, CONCORDIA, J. Nobel, naar Batavia; HOFFNUNG, J. Thoilesen, naar Libau (opm: Liepaja); POCAHONTAS, F.A. Reynolds, naar Baltimore, en DEE, W. Moffat, naar Aberdeen; de wind W. en O…..

 

Rotterdamsche Courant 08 januari 1822114

Rotterdam, 7 januari. Den 5 zeilden van Helvoetsluis Zr.Ms. corvetschip van oorlog DOLPHIJN, kapt-luitenant Mommendaal, JORINA, T. van Duivenboden, en de JONGE JACOBUS, J.J. Bonn, naar Batavia; VREDE EN VRIENDSCHAP, K. Nieveen, naar Surinamen; SARA, P. Landberg, naar Rio-Janeiro; RESOLUTION, J. Stroobuur, naar Lissabon; ELIZABETH, H.E. Hendriks, naar Marseille; LOUISA, D. Guijt, naar Jersey; ELIZABETH EN CORNELIA, J. Parlevliet, naar Bordeaux; de JONGE WILLEM, J. Parlevliet, naar Newry; VENILLIA, W. van der Kolff, naar Liverpool; GRAAF BERNSTORFF, N.J. Rahlff, naar Brest; dezelve is onder de Goereese haven ten anker gekomen,

en arriveerden CHRIST. JANS, M. Ohlsen, van Corsoer; TRITON, J.P. Engeltan, van Stokholm, laatst van Texel; de JONGE HEEREN, W.B. Bakker, van Riga, en ELIS, P.H. Stokkelge, van Faaborg, als bijlegger, naar Marseille; de wind N.O. en O.N.O.

Den 6 zeilde EDUARD, J. Mouat, naar St. Ubes (opm: Setubal)

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.69/70  Kapitein P.Landberg was ca 1827-1830 agent van de Nederlansche Handel Maatschappij in de USA en speelde een rol , middels een nieuw te bouwen Amerikaans schip, bij het opstarten van een Nederlandse walvisvaart maatschappij varend op ZO-Azie en Japan. Het betrof de “Logan” onder de Amerikaan Reuben F.Coffin.