Inloggen
VREES EN HOOP - ID 12015


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-11-16 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Built abroad
Technical Data

Net Tonnage: 100.00 lasts (commercial)
Deadweight: 200.00 lasts (rye)
 
Length 1: 99.00 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 28.00 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 13.00 Feet (Amsterdam) Registered
Configuration Changes

Datum 31-12-1814
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verklaring in dato Amsterdam, 31 december 1814, van firma Wed. Jan & Cornelis Schuijt, scheepstimmerlieden, dat zij de VREES EN HOOP op hun werf het Schaap te Amsterdam voor meer dan 2/3e gedeelte van de aankoopprijs hebben vertimmerd.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-12-09
Register nr: 18141239
Scheepsnaam: VREES EN HOOP
Type: Fregat
Lasten: 176
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Pfeiffer, Valentin
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Jong, Wiebe Pieters de
Opmerkingen: Eerste zeebrief
enig eigenaar

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 180?-00-00 FURCHT UND HOFFNUNG
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1814-11-16 VREES EN HOOP
Manager: Valentijn Pfeifer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Valentijn Pfeifer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1818-10-01 'T GENOEGEN
Manager: Johannes van Oosterwijk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1828-04-01 IMMAGONDA SARA CLASINA
Manager: Firma Petrus Scheffer & Zoon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Sociëteit van Nederlandsche Scheepsbouw en Scheepvaart, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: De Sociëteit kocht het schip in 1828 tweedehands van Jeremias Meyjes, scheepsbouwmeester

Date/Name Ship 1835-11-10 EENSGEZINDHEID
Manager: Barend Willem van Straten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Barend Willem van Straten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1836-11-14 EENSGEZINDHEID
Manager: Firma Gebr. Reyns, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. Reyns, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij cedule 113 van 5 oktober 1819, fregat ’t GENOEGEN
eigenaren per september 1819:

Johannes van Oosterwijk, Amsterdam (boekhouder en 2/8e part)
Cornelis Simonsz van der Meij, Amsterdam (2/8e part)
firma J. & L. Lasonder & Zoonen, Amsterdam (1/8e part)
Johannes Meijjes, Amsterdam (1/8e part)
P. Tannay, (woonplaats niet vermeld) (1/8e part)

Ship Events Data

1814-06-20: Sold at auction
Advertentie. J.H. de Witt, T. van Olivier en J.E. Lublink, makelaars, zullen ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, op maandag de 20e juni 1814, des avonds ten zes uren, te Amsterdam, in het Nieuwezyds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdyk, verkopen: een extraordinair welbezeild fregatschip, genaamd FURCHT UND HOFFNUNG, gevoerd door kapt. Andries de Roos, lang over steven 99 voet, wijd 28 voet, hol 13 voet, het dek 6 voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven. Nadere onderrichting te bekomen bij de voorn. makelaars en bij Coopman en De Witt en Lenaertz en bij N. Montauban van Swyndregt te Rotterdam.
1816-02-16: Stranded
Volgens brieven van Medemblik, van den 17 februari, had aldaar de vorige avond en nacht een verschrikkelijke storm of orkaan gewoed, waardoor de vier schepen, die in de mond der haven lagen, aan het drijven geraakt waren, en, elkander niet kunnende mijden, doch onderling schade toegebragt hadden. Het fregat VREES EN HOOP, kapt. W.P. de Jong, van Surinamen, was na het breken van twee trossen en het bekomen van andere schade aan de grond geraakt; hetzelve had zwaar gestoten, doch was digt.
1836-11-14: Sold at auction
Advertentie. G.J. Roland Holst, A. van der Sluys en B.D. Bosscher, makelaars, zullen op maandag de 14e november 1836, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ verkopen een extra ordinair welbezeild gekoperd barkschip, genaamd DE EENSGEZINDHEID, gevoerd door kapt. B.P. Martens, varende onder Nederlandse vlag, volgens meetbrief lang 27 ellen 35 duimen, wijd 5 ellen 7 duimen, hol 4 ellen 53 duimen en alzo gemeten op 148 lasten. Breder bij de inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars.
(opm: onder behoud van naam voor NLG 10.800 verkocht aan Gebrs. Reyns, Amsterdam; kapt. C. Meyer).

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Jong, Wiebe Pieters de
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Meij, Cornelis Simonsz van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Reltje Cornelis Stada werd gedoopt op 18 oktober 1772 te Midsland op Terschelling.

Hij huwde met Trijntje Oenes Boon, geboren 31 oktober 1777 te Terschelling en overleden op 01 mei 1835 te Midsland. Het echtpaar kreeg 4 kinderen te weten 1) Neeke Reltjes, geboren in 1806 en gehuwd met Cornelis I.Groendijk; 2) Geertje Reltjes, gedoopt op 17 oktober 1809 te Midsland en op 11 september 1834 gehuwd met koopvaardij-kapitein Tys Dirksz Lieuwen (zie aldaar); 3) Aaltje Reltjes, geboren 1815 en gehuwd met koopvaardij-kapitein W.J.Bakker (zie aldaar); en 4) Teuntje Reltjes, geboren in 1819 en gehuwd met koopvaardijkapitein I.C.Ruige (zie aldaar)20.

Reltje Cornelis overleed te Midsland op 28 februari 1864.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.C.Stada werd met vlagnummer 117 per 19 april 1825 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.T.Visser. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 05/12 april 1825 werd Reltje Cornelis Stada voorgedragen/benoemd als effectief lid. Hij was toen 52 jaar, afkomstig van Terschelling met als adres J.H.Meijjes te Amsterdam. De voordracht geschiedde door D.T.Visser en zijn vlagnummer werd 117023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 april 1833 staat eveneens dat de volgende personen “hebben aangevraagd om onder vreemde vlag te mogen varen en toch deelnemer te mogen blijven. de kapiteins E.D.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, E.Speelman, D.K. de Groot. stuurl. G.Tinzen, P.C.Fruyt, R.S.Molenaar, B.I.Doornik.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 23 april 1835 staat vermeld een “Brief van Kapit. R.C.Stada, ten geleide van eenige toegang billetten, ter bijwoning van het aflopen van het Schip de Dagenraad”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 02 juli 1835 staat een “brief van Kapt. R.C.Stada bedankende voor zijne voortdurende deelneming en Effectief Lidmaatschap.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 maart 1836 vraagt kapitein R.C.Stada om een ondersteuning voor zijn eerste stuurman J.J.Boon, die met hem schipbreuk leed op de “Dagenraad”. De stuurman werd een maand gage toebedeeld.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juni 1836 staat een lijst van kapiteins die zijn overleden of die hebben bedankt voor het lidmaatschap. Jaartallen van overlijden of bedanken zijn niet vermeld. Bedankt heeft R.C.Stada042.

Artikel 55 van het reglement van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat deelname in het Weldadig Zeemans Fonds toe als men met of onder vreemde vlag vaart mits men de verplichte storingen tijdig voldoet. In de Notulen van de Algemene Vergaderingen van het College dd 30 april 1833 staat dat dit Reglementsartikel van toepassing is op de kapiteins E.H.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, Ev. Speelman en D.K.de Groot023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12 april 1836 wordt een brief behandeld van kapitein R.C.Stada, die verklaard dat zijn stuurman J.J.Boon bij het verongelukkken van zijn schip de “Dagenraad” alles heeft verloren en als deelnemer aan het Weldadig Zeemansfonds recht heeft op een uitkering. Het Bestuur heeft besloten hem een maand gage uit te keren023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam     naam reder/boekhouder

        117                     1825-1826    fregat              de Dageraad      J.H.Fraissinet te Amsterdam

                                     1827-1831    fregat              de Dageraad      J.M.Fraissinet te Amsterdam

                                     1832-1833    fregat              de Dageraad      J.M.Fraissinet & van Baak te Amsterdam

 

R.C.Stada voerde het bevel over de volgende schepen:

1823-1825 schoenerkof “Het Genoegen” (van 1819-1822 kapitein R.J.Stada). Met dit schip maakte Reltje Stada in het algemeen reizen naar de Oostzeelanden.

1825-1834 het fregat-getuigde pinkschip de “Dageraad”, 364 ton, bouwjaar 1809 en in 1834 gesloopt. Met dit schip maakt Reltje Stada meestal op Suriname of op Ned.Oost Indië voor welke dienst dit schip in 1825 wordt herbouwd.

1834-1835 galjoot “West-Indië”, 289 ton (152 last). Reders Fraissinet & van Baak te Amsterdam. Met dit schip worden overwegend reizen naar Suriname gemaakt. De bemanningsleden zijn dan vooral Terschellingers

1836 fregat de “Dagenraad”, 400 ton, in 1834/35 gebouwd te Amsterdam voor rekening van Fraissinet & van Baak te Amsterdam. “Op de eerste reis, terugkomend van Suriname, strandt deze bodem bij Petten, komt vlot en strandt weer, nu bij Callantsoog. Dit gebeurt op 17 maart 1836. Het schip, dat bij het stranden al zwaar beschadigd wordt, is daar van zijn ankers geslagen en bij Callantsoog wordt zijn lot bezegeld. De “Dagenraad” wordt totaal verbrijzeld, nadat het schip zijn eerste reis nog niet heeft volbracht. Kapitein Stada zegt in dat jaar de zee vaarwel en vestigt zich als rustend gezagvoerder op Terschelling. In de jaren die nu volgen onderhoudt Stada een vrij regelmatige briefwisseling met zijn vroegere reders. Daaruit blijkt wel dat deze kapitein bij zijn rederij hoog stond aangeschreven. In deze brieven neemt hij vaak geen blad voor de mond. Het verongelukken van zijn nieuwe “Dagenraad” op de Nederlandse kust zit hem blijkbaar hoog. In vele brieven haalt hij deze stranding aan. Dat hij de kennis van de loods blijkbaar niet erg hoog aanslaat blijkt uit zijn brief aan de hoofdboekhouder, de heer H.H.van Stralen, waarin hij meldt: “Een loods met zoo weinig kennis van zaken kan beter thuis bij zijn kacheltje blijven”. Veel van zijn brieven zijn zakelijk. Hij beijvert zich ten zeerste om zijn schoonzoons geplaatst te krijgen bij zijn ouder rederij. Dat gelukt hem wonderwel.” Hier volgen wat opmerkingen over die schoonzoons, te weten Willem Jans Bakker, Tys Dirks Lieuwen en I.C.Ruige (zie aldaar). Hij zegt zich “op het eylant” niet te vervelen en zich bezig te houden met tuinieren en timmeren. Tenslotte “Ik word de laatste tijd wel wat kreupel en stijf, maar dat zal wel van de oude dag komen”. Hij overlijdt tenslotte op 92-jarige leeftijd, zoals destijds de advertentie meldde: “aan verval van krachten” 010-p.26/28. (bronvermelding van deze gegevens ontbreekt).

 

Bouma025 vermeldt R.C.Stada als gezagvoerder gedurende:

  • * 1826 t/m 1834 van het 3/mschip “Dageraad”, gebouwd in 1809, bouwlocatie niet vermeld, 364 ton o.m., varend voor J.H.Fraissinet te Amsterdam;
  • * 1835 t/m 1836 van de pink “Dageraad”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 400 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam. Het schip is in Maart gestrand bij Kijkduin, komend van Suriname. De lading werd geborgen;
  • * 1836 van de bark-galjoot “West Indië”, ex Antonius & Cornelis, gebouwd in 1828 te Harlingen, 280 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Reltje Cornelis Stada als gezagvoerder op de:

“’t Genoegen”, dd 05 november 1819; 03 november 1820; 18 oktober 1821; 18 maart 1823;

“Dageraad”, dd 09 oktober 1823; 11 april 1825; 25 november 1825; 10 november 1826; 14 september 1827; 04 april 1828; 08 december 1828; 13 oktober 1829; 30 maart 1830; 23 november 1830; 07 oktober 1831; 12 november 1833; en 13 oktober 1835.

 

Overige bijzonderheden

Op 13 oktober 1829 werd Christoffel van Alken vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam geplaatst als kajuitwachter op de “Dageraad” onder kapitein R.C.Strada (moet zijn Stada) voor een reis naar Suriname. Hij keerde terug op 13 september 1830004(532/1605).

Het Archief van de Waterschout te Amsterdam bevat een aantal monsterrollen op naam van de “Dagenraad” onder kapitein Reltje Cornelis Stada. De reizen gingen o.h.a. naar Suriname011a.

 

Rotterdamsche Courant 14 december 1820114

Amsterdam, 12 december. Volgens brief van kapt. R.C. Stada, voerende het schip HET GENOEGEN, den 27 november uit Texel gezeild naar Surinamen, was hij den 1 december, des morgens te 9 uren, met een gunstige wind en in de beste staat zeilende, hebbende Heissant (opm: Ouessant) Z.O. 10 à 12 mijlen van zich.

 

Rotterdamsche Courant 23 februari 1822114

Amsterdam, 21 februari. Kapt. B.R. van Wijk, van Amsterdam te Kadix gearriveerd, heeft den 6 januari, Goudstaart (opm: Start Point) N.O. 6 mijlen van zich hebbende, in goede staat gepraaid het schip HET GENOEGEN, kapt. R.C. Stada, van Amsterdam naar Surinamen, hebbende de wind N.O, en den 8 dito, op 47º17’ breedte en 9º32’ lengte west van Greenwich, mede in goede staat het schip de DRIE GEZUSTERS, kapt. M.A. Jacometti, van Rotterdam naar Batavia, laatst uit Texel.

 

 

Datum vanaf: 1819
Kapitein: Stada, Reltjes Cornelis
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Zoetelieff, Hendrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Broder Paul Martens werd geboren te Oland in Holstein op 01 januari 1812.

Hij huwde ca 1835 met Josephine Antoinetta Mulder, geboren te Den Haag op 22 oktober 1809. 003.

 

Broder Paul staat in 1847 ingeschreven als koopvaardijkapitein, wonende aan de Coolsingel 15-305.

Hij vestigde zich in 1854 met zijn gezin in Soerabaja waar hij werkzaam was in de haven als visiteur en schade-expert

Na de door van zijn vrouw in 1858 vertrekt hij uit Soerabaja in 1861 met zijn 3 kinderen. Terug in Nederland gaat hij eerst naar Elst waar een deel van zijn schoonfamilie woont en vervolgens naar Den Haag waar na 19 jaar te hebben gewoond in 1881 overlijdt.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.P.Martens werd met vlagnummer 445 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 24 november 1835 op voordracht van L.A.J.Boulett. Zijn schip was de "Kortenaar". Toegevoegd is "bedankt"002. ten tijde van de inschrijving was de man 35 en de vrouw 36 jaar. Ingeschreven staan vier zonen, geboren in 1828, 1835, 1838 en 1843, en twee dochters, geboren in 1831 en 1833002a

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 17/24 november 1835 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Broder Paul Martens, oud 24 jaar, voerend de bark “Eengezindheid”, wonende op de Waal te Amsterdam, op voordracht van L.A.J.Boulett023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 09 januari 1844.003

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1835 t/m 1857 met de vlagnummers 445 (1835 t/m 1856), 332 (1836 t/m 1854) en 107 (1854 t/m 1857)

 

B.P.Martens was met vlagnummer R29 in de periode 1838 t/m 1845 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de periode 1846 t/m 1857 is B.P.Martens effectief lid met vlagnummer R45.

 

In de ledenlijst in de Almanak voor Koophandel en Zeevaart  van 1846 wordt vlagnummer R 29 bezet door kapitein H.H. de Boer en is vlagnummer R45 onbezet. In de ledenlijst van Almanak 1847 staat op R45 kapitein B.P.Martens. In het Jaarverslag 1849 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart is geen sprake van een uitkering aan een weduwe van een kapitein B.P.Martens of aan kinderen Martens, (terwijl die wèl voor een uitkering in aanmerking zouden zijn gekomen). Ik concludeer hieruit dat kapitein Broder Paul Martens rond 1846 van vlagnummer is gewisseld en wel van R29 naar R45.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 maart 1852 staat een brief van kapitein B.P.Martens “berigtende in eene particuliere betrekking naar Java te zullen vertrekken.” Hij vraagt lid te mogen blijven. Het Bestuur gaat accoord, maar hij zal géén deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds kunnen blijven.042.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein B.P.Martens met vlagnummer R45 als gezagvoerder in de ledenlijsten vermeld van058:

1849, 1851, 1855       geen schip vermeld

Van de periode vóór 1849, dus daar waar sprake is van vlagnummer R29, zijn geen ledenlijsten met vermelding van schepen en reeders058

(Ene) P.B.Martens (maar dit zal wel B.P.Martens geweest zijn) was in 1850 afwisselend commissaris van de Rotterdamse Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       445                            1835           bark                 de Eensgezindheid             B.W.van Straten

       332                            1836           geen vermelding van schip en boekhouder

                                          1837           bark                 Henri en Willem                  B.W.van Straten

                                      1838-1848     fregat               de Kortenaer                       E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam

                                          1849           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1850-1851     fregat               de Vier Gezusters               T.van Holst te Delfshaven

                                      1852-1853     geen vermelding van schip en boekhouder

      107                        1854-1856     geen vermelding van schip en boekhouder

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de dienstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                 Schip                              Periode                 Aantal reizen                  Diensttijd

B.P.Martens      Eensgezindheid           1835-1836                          1                                   

                            Henri &Willem            1837-1838                          1                                   

                                                                                                                                                       2

 

Bouma025 vermeldt B.P.Martens als gezagvoerder gedurende:

*    1836 van de bark “Eensgezindheid” ex Immegona Sara Clasina, gebouwd in 1816, bouwlocatie niet vermeld, 170 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam;

*    1838 van de bark “Henri & Willem”, gebouwd in 1790, bouwlocatie niet vermeld, 306 ton o.m., varend voor B.W. van Straten te Amsterdam;

*    1839 t/m 1851 van het 3/m schip “Kortenaar”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 590 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam;

*    1851 t/m 1852 van het fregat “Vier Gezusters”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 737 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven.

 

Overige bijzonderheden

ZeePost 21 februari 1839 – 320114

De 17e december (opm: 1838) lagen ter rede van Batavia de schepen PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, NATALIE, kapt. E.J. Drent, KORTENAER, kapt. B.P. Martens, AUGUSTIN, kapt. L. Smith en SOPHIA, kapt. Ketels.

 

ZeePost 25 februari 1839 – 323114

De 27e oktober (opm: 1838) lagen ter rede van Batavia de schepen KORTENAER, kapt. B.P. Martens, DE VRIENDEN, kapt. Jaski, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huijdekoper, RHOON EN PENDRECHT, kapt. A. Schaap, VIER GEBROEDERS, kapt. De Boer, AUGUSTIN, kapt. L. Smith, NICKERIE, kapt. F.A. Bunnemeijer en SOPHIA, kapt. Ketels.

 

ZeePost 27 februari 1839 – 325114

Volgens brief van Rotterdam van de 26e februari is aldaar per expresse het bericht ontvangen, dat die dag te Hellevoetsluis is binnengekomen het schip KORTENAAR (opm: KORTENAER), kapt. Martens, van Batavia, hebbende 106 dagen reis.

 

NRC 24 juli 1850114

Rotterdam, 23 juli., Heden is alhier van de werf St. Joris door de scheepsbouwmeesters De Jong, Kortelandt en Anthony voor rekening van de heer T. van Holst te Delfshaven met het beste gevolg te water gelaten het schip de VIER GEZUSTERS, groot 400 lasten, gevoerd zullende worden door kapt. B.P. Martens, en is onmiddellijk daarna voor rekening van de heren C. Vlierboom & Zonen alhier op dezelfde helling de kiel gelegd voor een barkschip van 230 lasten, waaraan de naam is gegeven van JUNO. Een en ander werd vereerd met de tegenwoordigheid van Z.K.H. Prins Hendrik.

 

NRC 26 februari 1851114

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, om spoedig te vertrekken, voor passagiers en goederen, het nieuw gebouwd barkschip VIER GEZUSTERS, kapt. B. P. Martens, hebbende uitmuntende inrichting voor passagiers en expresselijk vervaardigde luiken voor het laden van machinerieën. Adres ten kantore van de cargadoor Wm. Ruys J. D.zn, aldaar.

 

In een typoscript van de heer P.C.J.Martens te Den Haag dd oktober 2011 staan de volgende bijzonderheden betreffende Broder Paul Martens 1812-1881.

Broder Paul was in 1835 net 23 jaar en stuurman op het fregat “ Vrouw Maria”. “ Dit schip wordt terloops genoemd in het journaal uit 1826/1827 van de predikant W.Luike over de reis met de ‘Helena Christina’  met kapitein Brder Johannes naar Batavia.”

 

Dordrechtsche Courant 23 februari 1843

Hellevoetsluis, 20 februari 1843, gister namiddag zeilden naar zee B.P.Martens, Kortenaer, naar Batavia, welke over de Pampus ten anker is gekomen; 21 februari zeilden naar zee, naar Batavia. De wind O.Z.O. en mistig.”

 

Leydsche Courant 30 maart 1836

“ ene Hollandse bark toonende de vlag van het Collegie Zeemanshoop, met No 332, zijnde die van Kapt. B.P.Martens, voerende het schip ‘de Eeinsgezindheid’ van Amsterdam naar Batavia is den 2 februari gezien op 2o Z.breedte en 19o lengte hebbende toen 40 dagen reis.”

Leydsche Courant 01 aprilt 1836

“Volgens een brief van Kapt. B.P.Martens voerende het schip ‘de Eensgezindheid’ van Amsterdam naar Batavia in dato 2 februari was hij toen in goede staat zeilende op 1o56’ Z.breedte, 19o Z’.W.lengte.

Voorts meldt Kapt. Martens dat hij op den 25 januari op 0o56’ N.breedte gezien heeft een groote Hollandse bark, zo hij meende het schip Catharina Johanna, Kapt. J.E.Schneebeke, van Amsterdam naar Batavia alsook den ….dito eene kleinen Hollandse bark, zijnde zo hij meende, het schip Sara Maria, Kapt. J.J.Reinhardt, mede van Amsterdam naar Batavia.”

 

Het is in 1836 de laatste reis van Broder Paul naar en van Batavia op het schip ‘De Eensgezindheid’ blijkt uit een veilingbericht in het Algemeen Handelsblad van 10 november 1836:

“312 stuks java huiden aangevoerd met het schip ‘De Eensgezindheid’ Kapt. B.P. Martens van Batavia. Liggende en zien in de Brakke Grond in de Nes..”

Enkele dagen later het volgende veilingbericht; “ Op 14 november 1836 te Amsterdam verkoop in de Nieuwe Stadsherberg aan het Y: Een extra ordinair Welbezeild Gekoperd Barkschip ‘De Eensgezindheid’ gevoerd door Kapt. B.P.Marrtens, varende onder Nederlandse vlag, volgens meetbrief lang 27 ellen 35 duimen, wijd 5 ellen 7 duimen, hol 4 ellen 53 duimen en alzoo gemeten 148 lasten.

 

Algemeen Handelsblad 21 juni 1838.

“ … Makelaars zullen op 21 juni 1838 om zes uur in den Brakken Grond, in de Nes, verkopen: 160 Kanassers Javasuiker, aangebracht met het schip Henri & Willem, Kapt. B.P.Martens van Batavia, Liggende in het entrepotdok, 4e afdeling …”

 

Nog enkele zeetijdingen uit 1838 volgen, zoals die van 12 maart in dat jaar; “ Kapitein A. Glazener, van Batavia, te Helvoet binnen heeft den 23 November in Straat Sunda, bij de Menscheneter gepraaid de schepen Zeemanshoop, Kapt. C.P.Kuyper, van Amsterdam, Henry & Willem Kapt. B.P.Martens, van Amsterdam, naar Batavia”

“ 16 maart 1838. Te Batavia aangekomen Kapt. C.P.Kuiper en B.P.Martens, van Amsterdam”

 “ 25 juli 1838 Het schip Kortenaer, Kapt. B.P.Martens, van Rotterdam naar Batavia is op 6oW gepraaid. 11 november 1839 de Kortenaer van Batavia voor Helvoetsluis.”

 

In het streekarchief van Voorne-Putten en Rozenburg treffen we een akte nr. 145, opgemaakt door notaris Pieter van Andel waarin melding wordt gemaakt van een incident. De aktedatum is 25 september en heeftd de volgende inhoud:

“ Pieter Gallas commissionair voor de handel wonende te Hellevoetsluis als lasthebber van Broder Paul Martens als kapitein voerrend het nederlands fregatschip Kortenaer beladden met stukgoederen en ballast, gekomen van Rotterdam met bestemming Batavia, thans door een stoomboot naar zee gesleept”  Hij legt een verklaring af over het schip met zijn 28 koppige bemanning betreffende een aanvaring met de Nederlandse stoomboot de Batavia.

 

Datum vanaf: 1835
Kapitein: Martens, Broder Paul

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1814-12-23
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VREES EN HOOP
Schipper: Jong, Wiebe P. de
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: IMMAGONDA SARA CLASINA, aquarel gemaakt in 1832
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Teupken, D.A. Jr.
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: EENSGEZINDHEID, varend op het Marsdiep, in de verte Den Helder. Aquarel gemaakt in 1835, kapitein Broder Paul Martens (vlagnummer R332)
Collectie: Bos, Ron van den
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7149-279
DVD 6 – III – 108-110
__________________________________________________
Acte van koop/verkoop
Naam schip: FURCHT UND HOFFNUNG


Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 16 november 1814

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Henry Dufez, koopman, van de firma Wichers & Dufez, Rotterdam

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Valentin Pfeifer, koopman te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens 99 voet, wijd bij eerste balk voor grootluik binnen de huid 28 voet, hol in ruim bij eerste balk van grootluik op uitwatering 13 voet, het verdek bij de eerste balk voor het grootluik hoog 6 voet, alles Amsterdamse maat.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 16 november 1814

Nummer van registratie folio 74, verso, case 5.

Notaris Mr. Marius van Ommeren, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 19.000,-

Bijzonderheden: schip is bij deze verkoop liggende in de laag te Amsterdam






Researcher/datum research ML/080707

Naam FURCHT UND HOFFNUNG
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7149
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7157-1814/15-22
DVD 7 – III–107-111
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: FURCHT UND HOFFNUNG, door koper nu genaamd VREES EN HOOP

Plaats en datum acte onderrhandse koop, Amsterdam, 16 november 1814

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Henry Dufez, van zijn firma Wichers & Dufez, kooplieden te Rotterdam

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Valentin Pfeifer, koopman te Amsterdam

Te voeren door kapt. Wiebe Pieters de Jong

Groot volgens meetbrief circa 200 rogge-lasten en 100 gemeten lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens 99 voet, wijd bij 1e balk voor grootluik op zijn huid 28 voet, hol in ruim bij 1e balk voor grootluik op uitwatering 13 voet, het verdek bij 1e balk voor grootluik, hoog aan boord 6 voet, alles Amsterdamse maat.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 16 november 1816

Nummer van registratie folio 74, verso, case 5.

Notaris Mr. Marius van Ommeren, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 19.000,-

Bijzonderheden: bij deze transactie lag het schip te Amsterdam in de laag.
Bijgevoegd verklaring in dato Amsterdam, 31 december 1814, van firma Wed. Jan & Cornelis Schuijt, scheepstimmerlieden, dat zij de VREES EN HOOP op hun werf het Schaap te Amsterdam voor meer dan 2-3e gedeelte hebben vertimmerd.
Tevens bijgevoegd eigendomsverklaring Amsterdam, 22 maart 1815, waarbij Valentin Pfeifer te Amsterdam verklaart enig eigendaar van de VREES EN HOOP te zijn.



Researcher/datum research ML/221007

Naam FURCHT UND HOFFNUNG
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7157
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7156-1818-158
DVD 6 – X– 74-76
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: van ouds genaamd FURCHT UND HOFFNUNG, thans genaamd VREES EN HOOP

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 1 oktober 1818

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Valentin Pfeiffer, koopman te Amsterdam

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Joannes van Oosterwijk, koopman te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over steven 99 voet, wijd bij eerste balk voor grootluik binnen zijn huid 28 voet, hol in het ruim bij eerste balk voor grootluik op zijn uitwatering 13 voet, het verdek bij eerste balk voor grootluik hoog aan boord 6 voet, alles Amsterdamse maat

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 5 oktober 1818

Nummer van registratie deel 19, folio 123, verso vak 1.

Notaris Joannes van Riet, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 6000,-

Bijzonderheden: schip lag bij deze transactie aan de werf van Jeremias Meijjes, Amsterdam




Researcher/datum research ML/071007

Naam FURCHT UND HOFFNUNG
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1818
Toegang 5181
Inventaris 7156
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1413.1819.113

foto II – 012, 013
CEDULE

Naam schip ’t GENOEGEN, bevorens genaamd geweest VREES EN HOOP

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 5 oktober 1819

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Eeltje Cornelis Stada

grootte in tonnen 164 lasten of 328 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 oktober 1819

nummer registratie deel 1, folio 9, verso, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 16104

ML: eerste zeebrief 17 november 1818




researcher/datum research: 250214







Bijlage bij cedule 113 van 5 oktober 1819, fregat ’t GENOEGEN ________________________________________________

eigenaren per september 1819:

Johannes van Oosterwijk, Amsterdam (boekhouder en 2/8e part)
Cornelis Simonsz van der Meij, Amsterdam (2/8e part)
firma J. & L. Lasonder & Zoonen, Amsterdam (1/8e part)
Johannes Meijjes, Amsterdam (1/8e part)
P. Tannay, (woonplaats niet vermeld) (1/8e part)

ML 250214

Naam GENOEGEN, 't
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1819
Toegang 5074
Inventaris 1413
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam
archiefnummer 5074/1419-1819-113

BIJLBRIEF schip FURCHT UND HOFFNUNG, thans genaamd VREES EN HOOP

plaats en datum acte aan-/verkoop 1 oktober 1819

soort schip fregat

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Valentin Pfeifer, koopman te Amsterdam

eigenaar/aankoper Johannes van Oosterwijk, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris J. van Riet

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 6000,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-151105

Naam FURCHT UND HOFFNUNG
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1819
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1828.14

deel VI, foto 066, 067
CEDULE

Naam schip bevorens genaamd geweest het GENOEGEN, doch zal thans worden genaamd IMMAGONDA SARA CLASINA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 1 april 1828

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Johannes Jacobus Scheffer Pzn., firmant der firma Petrus Scheffer & Zoon, de directie voerende over de Societeit van Nederlandsche Scheepsbouw en Scheepvaart, Amsterdam, enig eigenaresse

te voeren door kapt. Hendrik Zoetelieff

grootte in tonnen 148 lasten of 279 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 april 1828

nummer registratie deel 13, folio 141, verso, vak 6

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief en het reçu van de ontvanger der invoerrechten en accijnzen te Amsterdam, voor ontvangst van de laatste zeebrief, ingetrokken op 8 maart 1825. Het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
(opm: de vorige zeebrief werd dus al op 8 maart 1825 ingetrokken; dit zou er op kunnen wijzen, dat het schip 3 jaar opgelegd is geweest en in maart 1828 pas weer in de zeevaart werd gebracht?)



researcher/datum research: ML / 040815

Naam GENOEGEN (het)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1828
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1828-14


BIJLBRIEF / ACTE AAN-/VERKOOP
Schip: het GENOEGEN

plaats en datum acte koop/verkoop, Amsterdam, 1 april 1828

soort schip fregat

gevoerd door kapt. Reltje Cornelis Stada

Bouwwerf/verkoper Jeremias Meijjes, scheepsbouwmeester te Amsterdam

eigenaar/aankoper Johannes Jacobus Scheffer, namens de firma Petrus Scheffer & Zoon, zijnde de directie van de Societeit van Nederlandsche Scheepsbouw en Scheepvaart, Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris Johannes Albertus Hoog, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 28.000,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-050906

Naam GENOEGEN (het)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1828
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1835.35
deel VII, foto 1- 051, 052
CEDULE

Naam schip EENSGEZINDHEID

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 24 november 1835

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Barend Willem van Straten, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Bröder Paul Martens

grootte in tonnen 148 lasten of 279 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 24 november 1835

nummer registratie deel 31, folio 285, verso, vak 6

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door de bovengenoemde eigenaar.
De vorige zeebrief werd op 11 november 1835 ingeleverd bij de ontvanger te Amsterdam



researcher/datum research: ML / 020216

Naam EENSGEZINDHEID
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1835
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1835 – no. 35

KOOPBRIEF Immagonda Sara Clasina

plaats en datum acte Amsterdam, 9 november 1835

type schip fregatschip

kapitein Hendrik Zoetelief

verkoper Petrus Scheffer en Zoon, directeur der Sociëteit van
Nederlandsche Scheepsbouw en Scheepvaart, en mede-reders
Anthony Roepel en Pierre Jean Nicolas Vereul, allen te Amsterdam

koper Andreas van der Sluys, makelaar te Amsterdam, door hem later
de naam van zijn meester op te geven

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / nr van registratie

datum registratie

notaris deurwaarder Jan Copius Peereboom, Amsterdam

prijs ƒ 22000

bijzonderheden verkoop bij publieke verkoping
Bij Acte de Command van 10 november 1835, opgemaakt door
deurwaarder Peereboom, werd het schip toegewezen aan
Barend Willem van Straten, koopman te Amsterdam

Naam IMMAGONDA SARA CLASINA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1835
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsachief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1836.33

deel VII, foto 1- 080, 081
CEDULE

Naam schip EENSGEZINDHEID

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 16 december 1836

type schip bark

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Gebr. Reijns, Amsterdam, enig eigenaren

te voeren door kapt. Casper Meijer

grootte in tonnen 148 lasten of 279 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 december 1836

nummer registratie deel 33, folio 117, verso, vak 7

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Barend Dirk Bosscher, Amsterdam, voor en namens de bovengenoemde eigenaren.
De vorige zeebrief werd op (datum niet vermeld) ingeleverd bij de ontvanger te (niet vermeld)

researcher/datum research: ML / 070216

Naam EENSGEZINDHEID
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1836
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1836 – no. 33

KOOPBRIEF de Eensgezindheid

plaats en datum acte Amsterdam, 14 november 1836

type schip barkschip

kapitein B.P. Martens

verkoper Barend Dirk Bosscher, makelaar te Amsterdam

koper Evert Reyns, koopman te Amsterdam, ten behoeve van zijn
firma Gebroeders Reyns, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 148 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 27,35 x 5,07 x 4,53 m hol

kiellegging

tewaterlating

plaats / nr van registratie

datum registratie

notaris Paulus Tiedeman, Griffier van het Vredesgeregt van het Derde
Kanton in het Arrondissement Amsterdam

prijs ƒ 10800

bijzonderheden Verkoop bij veiling van 14 november 1836
het schip was extraordinair welbezeild en gekoperd

Naam EENSGEZINDHEID (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1836
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3169.1842.53
foto IMG 2364 - 2366

CEDULE

Naam schip EENSGEZINDHEID

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 2 november 1842

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Bunge & Co., Amsterdam, enig eigenaren

te voeren door kapt. Kasper Meijer

grootte in tonnen 148 lasten of 279 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 november 1842

nummer registratie deel 44, folio 123, verso, vak 6

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Barend Dirk Bosscher, voor en namens de bovengenoemde eigenaren.
De vorige zeebrief, uitgegeven op 25 maart 1841 onder nr. 183, werd op ingeleverd bij de ontvanger te (niet vermeld)


researcher/datum research: ML / 290716

Naam EENSGEZINDHEID
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3169

Noord-Hollands Archief – Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1842.53

DVD XI – 420, 421
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip de EENSGEZINDHEID

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam,3 november 1842

type schip bark

bouwwerf/verkoper Evert Reijns, voor zijn firma Gebr. Reijns, huis van negotie, te Amsterdam en te Suriname gevestigd.

gevoerd door kapt. Casper Meijer

eigenaar/aankoper Julius Bunge voor zijn firma Bunge & Co., huis van negotie te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 148 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 27,35 x 5,07 x 4,53 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 4 november 1842

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Abraham Zubli, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 6.000,-

bijzonderheden: bij het passeren dezer acte lag de EENSGEZINDHEID in het Oosterdok te Amsterdam
(opm.: zie ook acte 56 van 1842)



researcher/datum research: ML / 290708

Naam EENSGEZINDHEID (de)
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3179