Inloggen
JONGE YPEUS (DE) - ID 10896


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1813-12-22 / 1829-04-08 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1798
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Stettin, Prussia
Date Laid Down: 1797-00-00
Launch Date: 1798-00-00
Delivery Date: 1798-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 116.00 lasts (rye)
Gross Tonnage 2: 214.00 tons (oude meting)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1815
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 1815 ‘binnenslands gebouwd’, d.w.z. ‘voor meer dan 2/3e gedeelte in Nederland vertimmerd’, zoals scheepstimmerman Isaac Nederberg, Amsterdam, verklaart.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1813
Datum agenda: 1813-12-22
Register nr: 18130048
Scheepsnaam: JONGE YPEUS (DE)
Type: Brik
Lasten: 64
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Visser & Zoon, B.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Hensken, D.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1798-00-00 CAROLINA WILHELMINA
Manager: Jan Luitjes Ruyl & Zoon, Emden, Prussia
Eigenaar: Jan Luitjes Ruyl & Zoon, Emden, Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Prussia

Date/Name Ship 1802-04-16 JONGE YPEUS
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Eigenaar: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Additional info: koopprijs 16.000 guldens Hollandse courant

Date/Name Ship 1806-00-00 CAROLINA WILHELMINA
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kniphausen / Kniphausen

Date/Name Ship 1808-00-00 CAROLINA WILHELMINA
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Eigenaar: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)

Date/Name Ship 1813-12-22 JONGE YPEUS (DE)
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Date/Name Ship 1816-04-13 JONGE YPEUS
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder: Firma Charbon & Zoon (Pieter Elias)
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Additional info: Verkoopprijs 1/3 part was NLG 8.000

Date/Name Ship 1817-06-16 HOOP
Manager: Firma Charbon & Zoon (Pieter Elias), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Charbon & Zoon (Pieter Elias), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Waarde gehele schip ter veiling NLG 5.000

Ship Events Data

1801-11-01: Arrested
BLC 071101 Zeetijdingen, Texel. Te Yarmouth is opgebracht (opm: door de Engelse in 1796 gebouwde oorlogssloep DRIVER, voorzien van 16-18 kanons) het schip CAROLINA WILHELMINA, kapt. D. Hensken, van Archangel herwaarts (opm: de lading van de brik bestond uit rogge, lijnzaad en matten bestemd voor Amsterdam)
1807-02-28: Damaged
OHC 280207 Het brikschip CAROLINA WILHELMINA, kapt. D. Hensken, heeft aan stuurboordzijde zware schade en het hek aan stukken.
1818-09-28: Damaged
RC 141118 Amsterdam, 12 november. Volgens een brief van kaptein Hendrik Lieuwes, voerende het schip de HOOP, van Berbice naar Amsterdam, geschreven den 9 oktober en nog die dag aan een Engels schip afgegeven, had hij den 26 september, op 31º46’ breedte, 54º30’ lengte west van Greenwich (opm: midden op de Atlantische Oceaan !), door een orcaan, die van den 25 tot den 28 had aangehouden, zijn gehele tuigagie verloren, en niets anders dan de grote mast, grote ra, fokkera en fokkemast, welke laatste echter boven de mars afgebroken was, behouden; zeilen, het stengewant, stangen, pardoens, staande en lopend want waren allen over boord geslagen, het roer gebroken, de boot, sloep, verschansingen, twee kanonnen en vijf watervaten aan stukken en over boord, de kajuitblinden, poorten, enz. mede aan stukken; het schip, hetwelk eerst over de ene en toen over de andere zijde gelegen had, zo dat het water tot aan het grote luik gestaan had, bij welke gelegenheid een gedeelte der lading over boord geworpen was, had, niettegenstaande men gedurig pompte, 7 à 8 voet water in en dreef bij het stil geworden weer rond; trachtende de kaptein met de nog overgeblevene zeilen een haven te bereiken. (opm: zie RC 031218 en 241218)
1829-04-00: Final Fate: Broken up

De laatste zeebrief d.d. 22-11-1827 werd op 8 april 1829 door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Amsterdam naar Den Haag teruggezonden onder vermelding ‘schip wordt gesloopt’, waarna op 9 april royement volgde.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Dirk Hensken was getrouwd met Elisabeth Musegaas. Deze overleed te Amsterdam op 17 oktober 1821.

Het echtpaar kreeg een zoon Nicolaas, die later ook koopvaardijkapitein werd (zie aldaar)

“De ondergeteekende agenten van het nederlandsch schip WATERLOO, gister de treurige tijding ontvangen hebbend dat de kapitein van gemelden bodem Dirk Hensken, op den 23sten juni jl., in de rivier van Palembang, aan een verval van krachten was komen te overlijden, in den ouderdom van 64 jaren, geven daarvan, bij dezen de noodigen kennis, overtuigd van het deel, dat allen , die met het braaf karacter van den overledene bekend waren, in dit verlies zullen nemen

                                                                                                                              Batavia, den 12 juli 1821.

                                                                                                                              ROMSWINCKEL & BRANDT

Bataviasche Courant, 27 juli 1821”

 

 

 

In de Huwelijkse Bijlagen van zoon Nicolaas is een extract uit het Sterfregister met een verklaring van overlijden van vader Dirk Hensken, kapiteine ter zee van de pink “Waterloo, naar Batavia en overleden op 24 juni 1821 in de rivier bij Palembang (film 367, Stadsarchief van Amsterdam)

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Hensken als gezagvoerder gedurende:

      *    1817 t/m 1823 op het 3/m schip/pink “Waterloo”, gebouwd in de Oostzee, bouwjaar niet vermeld, 450 ton o.m., varend voor Barend Visser & Co te Harlingen.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat minsterrollen op naam van kapitein Dirk Hensken op de:

“Margaretha”, dd 22 maart 1796 (Deense vlag); 07 december 1797 (D.); 06 februari 1798 (D.); 29 november 1798;

“Jonge Eypius”, dd 24 april 1802;

“Carolina Wilhelmina”, dd 21 juli 1803 (Pruisische vlag); 21 september 1803 (pr.), 01 september 1804 (Pr.); 21 mei 1805 (Pr.); 06 september 1805 (Pr.); 17 oktober 1806 (Kniphuizer vlag); 04 juli 1807 (Kn.);

“Jonge Ypeius”, dd 23 december 1813; 18 mei 1814; 09 juni 1815; “Waterloo”, dd 04 april 1816; 23 september 1818 en 16 september 1820.

 

Overige bijzonderheden

D.Hensken was in 1823 2e stuurman op de brik “Activo” onder gezagvoerd H.G.Bergveld tijdens een reis van Havana naar Amsterdam. Hij droeg 2½% van zijn gage ad f232,80 zijnde f 5,83 af aan het Weldadig Zeemansfonds.

Uit: Het College Zeemanshoop te Amsterdam  door H.P.Moelker in Spiegel der Zeilvaart nr. 10, 1983, p.6-10

Wellicht een nazaat van Dirk Hensken want de kapitein Dirk Hensken overleed in 1821.

 

Amsterdamsche Courant 13 februari 1817

Zeetijdingen

“Uitgezeild D.Hensken, Waterloo, T.Jansen Henriette Elisabeth, H.van Uijen,Columbus, en J.Grevelink Auguste, alle vier met Troepen naar Batavia”.

 

Rotterdamsche Courant 14 juni 1817114

Advertentie. R. Hoyman, J. Corver, H. Smit en H. Gullen, makelaars, zullen op maandag den 16 juni 1817 te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd DE JONGE YPEUS, gevoerd geweest bij kapt. Dirk Hensken; lang 94 voet, wijd 25 voet, hol 10 voet, het verdek 5 voet 7 duim; alles Amsterdamse maat. Breder bij de inventaris en bericht bij de makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 23 december 1817114

Rotterdam, 22 december. In een brief, met kaptein G. Havestein, in Texel binnengekomen, ontvangen, in dato Batavia den 16 augustus, wordt het volgende gemeld:

Alle de transportschepen zijn hier aangekomen, uitgenomen de SELINA, kaptein C. Jansen, en AUGUSTA, kapt. Greveling. De COLUMBUS, kapt. H. van Uijen, en WATERLOO, kapt. D. Hensken, zijn naar Samarang en Sourabaija vertrokken, en de INDUSTRIE, kapt. J.H. de Weerd, is door het Gouvernement naar de Molukken bevragt. Volgens de laatste tijdingen van daar, was alles weder rustig, doch de specerij-cultuur had veel geleden, zijnde een groot aantal nagelbomen omvergekapt.

 

Rotterdamsche Courant 31 januari 1818114

Amsterdam, 29 januari. Volgens brieven van Batavia, van den 1 tot 6 september, was het schip COLUMBUS, kapt. H. van Uijen, den 27 augustus aldaar in twee dagen van Samarang (opm: Semarang) gearriveerd, alwaar in goede staat nog liggende was het schip WATERLOO, kapt. D. Hensken. Ter rede van Batavia was liggende Zijner Majesteits fregat WILHELMINA, kolonel Dibbets, alsmede de particuliere schepen HENRIETTA ELISABETH, kapt. C.F. Jansen, half beladen; FORTITUDE, kapt. S. Aggentz; SELLINA, kapt, G. Jansen, en AUGUSTE, kapt. J. Grevelink, ledig, benevens verscheidene Amerikaanse en Engelse schepen, welke door hun lage concurrentie in de vrachten bij de geringe voorraad producten aan de Nederlandse schepen weinig vooruitzigt overlieten om spoedig lading te bekomen. Er was een Amerikaans schip door het Gouvernement, met rijst bevracht. Het schip de HOOP, kapt. M.D. Irnken (opm: eerste drie letters van de naam slecht leesbaar), was den 6 september in het opzeilen naar de rede.

 

Rotterdamsche Courant 05 maart 1818114

Amsterdam, 3 maart. Volgens een brief van Batavia, van den 18 oktober (opm: 1817), waren aldaar destijds liggende de Nederlandse schepen COLOMBUS, kaptein H. van Uven, WATERLO, kapt. D. Hensken, de HOOP, M.D. Ihnken, L'AUGUSTE, kapt. J. Grevelink, FORTITUDE, kapt. S. Aggensz, en SEMILA, kaptein Gideon Jansen.

 

Rotterdamsche Courant 29 december 1818114

Amsterdam, 27 december. Kaptein F. Sipkes, CORNELIA, in 105 dagen van Batavia in Texel binnengekomen, is den 9 september van Batavia vertrokken en heeft die dag, tussen Qutang-Java en Middelburg, in goede staat gepraaid het Deense schip de INDISCHE PAKET, naar Batavia stevenende, en des avonds tussen de Kleine Combuis en Qutang-Java gezien een Nederlands schip, voerende een witte vlag, met een grote zwarte 4, zonder twijfel het schip SAMARANG, kapt. Jan Scholtijs, van Amsterdam naar Batavia.

Omtrent 6 mijlen boven St. Helens heeft hij een Engelse kruiser aan boord gehad, welke bevelhebber hem berigtte, dat daags tevoren op die rede was aangekomen het Nederlands schip WATERLOO, van Batavia naar Antwerpen gedestineerd; hetzelve had op het Kaapse Rif zware schade aan het tuig bekomen; hebbende de boegspriet, bezaanmast en stengen verloren; de kaptein zou op gemelde rede, zo goed mooglijk, zijn tuigagie herstellen, om de reis voorttezetten.

Den 19 november passeerde voor hem over, op de noorderbreedte van 17 gr. 55 min, lengte 33 gr. 5 min. west van Greenwich, een Nederlands driemast schip, denkelijk PARAMARIBO, kapt. J.J.G. Jullens, van Amsterdam naar Surinamen.

 

Rotterdamsche Courant 23 januari 1819114

Londen, 19 januari. Het schip WATERLOO, Herman, van Batavia naar Antwerpen, is den 14 dezer te Liverpool gearriveerd; was den 13 augustus van daar gezeild.

 

Rotterdamsche Courant 01 juni 1819114

Amsterdam, 30 mei. Volgens een brief van de Kaap de Goede Hoop, van den 2 maart, zou het schip WATERLOO, kaptein D. Hensken, van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, binnen drie of vier dagen deszelfs reis vervolgen.

 

Rotterdamsche Courant 11 september 1819114

Amsterdam, 9 september. Kapt. P. Baldwin, voerende het schip SIDNEIJ, van Samarang den 6 september in Texel binnen, heeft den 6 mei in de Straat Sunda gepraaid het schip WATERLOO, kapt. Dirk Hensken, van Amsterdam naar Batavia

 

Leeuwarder Courant 14 september 1819114

Harlingen, 6 september. Den 6 mei l.l. is in de Straat Sunda gepraaid het schip WATERLOO, kapt. Dirk Hensken, van Amsterdam naar Batavia, door kapt. P. Baldwin, voerende het schip SIDNEY, van Samarang in Texel binnen.

 

Rotterdamsche Courant 07 oktober 1819114

Amsterdam, 5 oktober. Den 9 juni lagen ter rede van Batavia de volgende schepen, als: de NIEUWE ZEELUST, kapt. P. Swart; BETSEY EN CAROLINA, kapt. C. Schröder; LOUISA MATHILDA, kapt. Klaas Stoffels; HENRIETTA ELISABETH, kapt. H.H. Christiaans, alle vier naar Japan; CORNELIA, kapt. … (opm: niet ingevuld); JOHANNA EN ELISABETH, kapt. P. Green, naar Sourabaija, om rijst te laden; WATERLOO, kapt. D. Hensken, met koffij, naar Amsterdam; de HOOP, kapt. M.D. Incke, zeilklaar, naar Dordrecht, en HENRIETTA EN BETSEY, kapt. L.H. Schneider.

 

Rotterdamsche Courant 04 december 1819114

Amsterdam, 2 december. In het laatste helft van juli zouden van Batavia vertrekken de schepen SAMARANG, kapt J. Scholtijs, WATERLOO, kapt. D. Hensken, BRUTUS, kapt. Downing, en JONES, kapt. Gooddarij, naar Amsterdam, en LORD WELLINGTON, kapt. Harris, naar Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 28 december 1819114

Amsterdam, 26 december. In een brief van de Kaap-de-Goede-Hoop, van de 11 tot den 22 oktober, wordt gemeld, ….

….Den 18 dito was aangekomen het schip WATERLOO, kapt. D. Hensken, van Batavia naar Amsterdam; hetzelve had den 18 augustus Batavia verlaten, wanneer aldaar gereed lag het schip HENRIETTE EN BETSEIJ, kapt. L.H. Schneider, met troepen naar Palembang (opm: zie ook RC 080220); werwaards mede zou vertrekken het schip ELIZABETH, kapt. C. Pakes;

op deszelfs vertrek lagen de schepen JONANNA ELIZABETH, kapt. P. Green, naar Holland, en het schip DE ZEEUW, kapt. L. Wouters, van Middelburg naar Canton; …

 

Rotterdamsche Courant 20 januari 1820114

Londen, 14 januari. Den 22 oktober (opm: 1819) is van Kaap de Goede Hoop vertrokken het schip (opm: bark) WATERLOO, D. Hensken, van Batavia naar Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 29 januari 1820114

Amsterdam, 27 januari. Volgens brief van Lissabon, van den 5 januari, was aldaar den 1 dito zwaar lek en met verlies van zeilen binnengelopen het Nederlands schip (opm: bark) WATERLOO, kapt. D. Hensken, van Batavia naar Amsterdam; hetzelve moest quarantaine houden, uit hoofde het geen gezondheids-pas van de Kaap de Goede Hoop had medegebragt; het stormachtig weêr had belet, vóór den 5den aan boord van gezegd schip te komen.

 

Leeuwarder Courant 12 september 1820114

Advertentie. In de volgende maand oktober, zal naar BATAVIA vertrekken het gekoperd schip (opm: bark) WATERLOO, gevoerd bij kapitein Dirk Hensken; aan boord van dit schip zijn wel ingerigte lokalen voor passagiers, zo ook ruimte voor goederen, die men op vracht zoude wensen te laden. Nadere informatie bij de Boekhouders Barend Visser & Zoon te Harlingen, en de Makelaars De Vries & Comp. te Amsterdam.

 

Leeuwarder Courant 21 november 1820114

Harlingen, 19 november. Volgens een brief van kapt. Dirk Hensken (kapitein van de bark WATERLOO), den 31 oktober 1820 uit Texel gezeild naar Batavia, bevond hij zich den 3 november op de n.b. van 51 gr. 31 min. hebbende N. Voorland (opm: North Foreland) in het gezigt WZW van zich. De wind was W.t.N, mooi weer en aan boord alles wel.

 

Rotterdamsche Courant 10 april 1821114

Rotterdam, 9 april. Uittreksel van de Lloyd’s List van den 6 april 1821:…..

Den 19 januari is van de Kaap-de Goede-Hoop vertrokken het aldaar binnengelopen schip (opm: bark) WATERLOO, D. Hensken, van Amsterdam naar Batavia……

 

 

Datum vanaf: 1801
Kapitein: Hensken, Dirk
Overige informatie: - Kapt. Dirk Hensken, * Denemarken ca. 1757, † 23.06.1821 aan boord pink WATERLOO op de rivier Musi bij Palembang; gehuwd met Elisabeth Musegaas, † Amsterdam 17.10.1821.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

tjalk “Hoop”

galjas “Johanna Margaretha”

 

Overige bijzonderheden

 Rotterdamsche Courant 09 april 1816114

Voor het Uithuizer wad, bij de Eems, is, door op deszelfs anker te stoten, lek geworden en dadelijk gezonken het tjalkschip de HOOP, kapt. H. Liewes, van Bremen naar Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 02 januari 1817

Amsterdam, 31 december 1816. Kapt. H. Lieuwes, voerende het galjasschip JOHANNA MARGARETHA, den 30 november (opm: 1816) uit Texel naar Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika) gezeild, meldt van l’Orient (opm: Lorient, Bretagne), dat hij, na den 4 december Hysant (opm: Ouessant) gepasseerd te zijn, dien avond en voorts tot den 16 daaglijks onophoudelijk zware en vliegende stormen heeft doorgestaan, waardoor hij veel schade aan zeilen en tuigagie heeft bekomen, en den 17 december te l’Orient is binnengelopen om te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 27 december 1817114

Amsterdam, 25 december. Het schip de HOOP, Lieuwes, van Amsterdam naar Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika), is den 17 dezer, met verlies van een anker en kabel, bij Ramsgate aangekomen.

Staat deze melding bij de juiste kapitein?

 

Rotterdamsche Courant 12 november 1818114

Londen, 6 november. Het schip the HOOP, Leuwes, den 30 augustus van Berbice naar Amsterdam vertrokken, is den 26 september, op 34 graden breedte, door een orkaan overvallen, waardoor schip en lading zeer beschadigd zijn; een gedeelte der lading was overboord geworpen, en het schip, in een zeer lekke en gevaarlijke staat zijnde, trachtte de Bermuda’s te bereiken.

 

Rotterdamsche Courant 14 november 1818114

Amsterdam, 12 november. Volgens een brief van kaptein Hendrik Lieuwes, voerende het schip de HOOP, van Berbice naar Amsterdam, geschreven den 9 oktober en nog die dag aan een Engels schip afgegeven, had hij den 26 september, op 31º46’ breedte, 54º30’ lengte west van Greenwich (opm: midden op de Atlantische Oceaan !), door een orcaan, die van den 25 tot den 28 had aangehouden, zijn gehele tuigagie verloren, en niets anders dan de grote mast, grote ra, fokkera en fokkemast, welke laatste echter boven de mars afgebroken was, behouden; zeilen, het stengewant, stangen, pardoens, staande en lopend want waren allen over boord geslagen, het roer gebroken, de boot, sloep, verschansingen, twee kanonnen en vijf watervaten aan stukken en over boord, de kajuitblinden, poorten, enz. mede aan stukken; het schip, hetwelk eerst over de ene en toen over de andere zijde gelegen had, zo dat het water tot aan het grote luik gestaan had, bij welke gelegenheid een gedeelte der lading over boord geworpen was, had, niettegenstaande men gedurig pompte, 7 à 8 voet water in en dreef bij het stil geworden weer rond; trachtende de kaptein met de nog overgeblevene zeilen een haven te bereiken.

 

Rotterdamsche Courant 03 december 1818114

Amsterdam, 1 december. Berigten van New-York, in dato 7 november, melden, dat in de Bermudes (opm: Bermuda), met verlies van alle de topmasten en sparren, was binnengelopen de Hollandse brik de HOOP, kaptein Hendrik Leeuwes, van Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika) naar Amsterdam gedestineerd; de lading was zodanig beschadigd, dat men veronderstelde dat de 350.000 pond koffij, waaruit dezelve bestond, geheel verloren zoude zijn. (opm: zie RC 241218)

 

Rotterdamsche Courant 24 december 1818114-

Amsterdam, 22 december. Van kapt. Hend. Lieuwes, voerende het schip de HOOP, van Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika) naar Amsterdam gedestineerd, heeft men thans eigenhandige brieven, waarin hij meldt den 13 oktober in de Bermuda te zijn aangekomen, alwaar de lading, voor zoverre dezelve niet was bedorven, opgeslagen en het overige, op hoge order, buiten de rotsen in zee geworpen was; de beschadigde koffij werd verkocht en hij was bezig het schip te repareren; voorts schrijft hij, ten aanzien der uitwerkselen van de door hun doorgestane orkaan, dat hij een schip vol water had ontmoet, en vier anderen te Bermuda waren binnen gebragt, waarvan twee het onderste boven; alsmede, dat door een Amerikaanse sloep in zee opgevist waren elf man, die van den 27 september tot den 14 oktober in een boot gedreven hadden; dezelven behoorden tot het schip CATHARINA, van Philadelphia, hetwelk op 38 gr. breedte en 52 min. lengte (opm: hier zal bedoeld zijn 38º N.B. 52º W.L.) gezonken was.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Hendrik Lieuwes op de:

“Goede Hoop”, dd 21 juli 1781;

“Vrouw Ester”, dd 26 juni 1815;

“Johanna Margaretha”, dd 09 november 1816;

“Hoop”, dd 20 november 1817; 21 juni 1819.

 

 

Datum vanaf: 1817
Kapitein: Lieuwes, Hendrik
Overige informatie: HOOP (de)

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Visser werd met vlagnummer 38 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Toegevoegd is “vervallen”. Verdere gegevens ontbreken002.

Tijdens de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop" van 07 maart 1823 werd G.J.Visser als effectief lid aangenomen. De naam van de voordrager, scheepsnaam en vlagnummer zijn niet vermeld023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van 29 januari 1829 staat een verzoek van kapitein G.J.Visser om “ontslagen te worden van de voldoening der Entrée gelden bij art.44 van het Reglement op het Weldadig Zeemansfonds.”Het verzoek zal door de penningmeester worden afgehandeld.042. (Het artikel 44 regelt de hoogte van de entréegelden in relatie met het verschil in leeftijd van aanvrager en zijn vrouw.)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 juli 1830 staat de vraag van kapitein G.J.Visser om toegelaten te worden tot het voordurend recht. Dit wordt door het Bestuur afgewezen “dewijl hij thans te ver boven de Jaren is.”042.

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 mei 1833 staat vermeld dat aan een aantal leden wordt toegestaan deel te blijven behouden “hoewel onder vreemde vlag varend.” Hierbij is kapitein G.J.Visser.042

 

Kapitein G.J.Visser vraagt in de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 07 juni 1825 de aandacht van het Bestuur voor de zwaar behoeftige omstandigheden van kapitein Abraham Tijssen (zie aldaar)023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        38                       1825-1826    brik                  de Hoop                                               Charbon & Zn te Amsterdam

                                     1827-1835    geen vermelding van schip en boekhouder

        18                       1836-1840    geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de reeks monsterrollen in het Gemeentarchief van Amsterdam wordt 5 keer vermeld kapitein Gerrit Jacobs Visser als gezagvoerder van “de Hoop”.

 

Bouma025 vermeldt G.J. Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1822 t/m 1826 van de brik “de Hoop”, gebouwd in 1816, bouwlocatie niet vermeld, 240 ton o.m., varend voor Charbon & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Amsterdamsche Courant 23 juni 1823114

Berbice, 6 juni. Heden arriveerde alhier het schip de HOOP (opm: brik), kapt. G.J. Visser, van Amsterdam.

 

Amsterdamsche Courant 30 september 1823114

Texel, 28 september. heden de HOOP (opm: brik), kapt. G.J. Visser, van Berbice.

 

Amsyerdamsche Courant 28 april 1826114

Texel, 26 april. Binnengekomen

  1. Volgens particulier bericht is den 24 april in Texel binnengekomen: DE HOOP, kapt. G.J. Visser, van Berbice.

 

Rotterdamsche Courant 29 april 1826 114

Amsterdam, 27 april. Scheepvaartberichten:

- Het schip DE HOOP, kapt. G.J. Visser van Berbice, is reeds den 24 dezer te Texel binnengekomen, ofschoon tot dusverre verzuimd op de gewone Texelse lijst te melden.

 

Amsterdamsche Courant 05 mei 1826114

Amsterdam, 4 mei. Gepasseerde schepen door Alkmaar, langs het Groot Noord-Hollandsch Kanaal:

den 26 dito, DE HOOP, kapt. G.J. Visser, van Berbice naar Amsterdam

 

 

 

Datum vanaf: 1821
Kapitein: Visser, Gerrit Jacobs
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 38
Overige informatie: - Kapt. Gerrit Jacobs Visser was sinds maart 1823 met vlagnummer 38 effectief lid van het Amsterdams Zeemanscollege Zeemanshoop; in 1833 voer hij onder ‘vreemde vlag’.

Familiegegevens en opleiding

Jacob Ottes Kamp werd geboren te Harlingen op 24 december 1782 als zoon van Ottoe Jacobs Kamp en Trijntje Wybes

Hij huwde te Harlingen op 16 augustus 1816 als varensgezel met Jantje Pieter Jansen, geboren te Stavoren op 14 juli 1790 als dochter van Pieter Cornelis Jansen en Jeltje Sikkes.

Jacob overleed eind 1838 (vermoedelijk in Nieuwendam, zie hierna)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.O.Kamp wordt per 21 november 1827 met vlagnummer 238 en op voordracht van C.Hofker ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Toegevoegd is "overleden"002.

Jacob Okkes Kamp, oud 45 jaar, wonende te Nieuwendam en met adres Charbon & Zn, voerende de brik de Hoop werd in de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 20/27 november 1827 voorgdragen/benoemd als effectief lid op voordracht van kapitein C.Hofker. Zijn vlagnummer werd 238023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 juni 1830003.

 

Jacob was effectief lid van Zeemanshoop met vlagnummer 238 van 1827 t/m 1836 en met vlagnummer 148 van 1836 t/m 1838;

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering  van Zeemanshoop dd 31 januari 1839 staat de mededeling van Jantje Pieters Jansen dat haar man Jacob Ottes Kamp is overleden. Zij vraagt om een uitkering. Deze uitkering wordt toegestaan met ingang van 01 februari in de vergadering van 28 februari 1839. 042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 19 juni 1838 staat een verzoek om onderstand van J.O.Kamp “ter zake van geleden schipbreuk met het schip de Zeeuw”. Dit verzoek werd gehonoreerd met de uitkering van 1 maand gage023..

In de notulen van de Algemene Vergadering van 26 maart 1839 staat het verzoek van de wed. J.O.Kamp, geboren Jansen om onderstand voor haar en 2 kinderen, hetwelk wordt toegestaan023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        238                            1828           brik                   de Hoop                                                Charbon & Zn

                                      1829-1835     geen vermelding van schip en boekhouder

        148                       1836-1838     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.O.Kamp als gezagvoerder gedurende:

*    1827 t/m 1833 van de brik “de Hoop”, gebouwd in 1816, bouwlocatie niet vermeld, 240 ton o.m., varend voor Charbon & Zn te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Algemeen Handelsblad 09 januari 1828114

Uitgezeilde schepen.

Texel, 4 januari., DE HOOP, kapt. J.O. Kamp

 

Algemeen Handelsblad 11 oktober 1828114

Carga-lijsten. Amsterdam, 10 oktober.

DE HOOP, kapt. J.O. Kamp, van Nickerie (opm: deze brik, bouwjaar < 1802, ging na lossing niet meer in de vaart; op 9 april 1829 werd de zeebrief geretourneerd onder vermelding van ‘schip wordt gesloopt’).

 

 

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Kamp, Jacob Ottes
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 238
Overige informatie: - Kapt. Jacob Ottes Kamp * Harlingen 1782, † Nieuwendam eind 1838; hij was gehuwd met Jantje Pieters Jansen. Kapt. Kamp was effectief lid van het Amsterdams Zeemanscollege Zeemanshoop met vlagnummer 238 van 1827 t/m 1836 en met vlagnummer 148 van 1836 t/

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1813-12-23
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JONGE IJPEIUS
Schipper: Henske, Dirk
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Brik, getekend door Groenewegen 1789
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1801

Stamford Mercury, 23.10.1801
Yarmouth, 21 October. The CAROLINA WILHELMINA, Derk Heniiken master, from Archangel bound to Amsterdam, laden with rye, linseed and mats, was sent in by his Majesty’s sloop DRIVER.
Morning Post, London, 20.10.1801 & Stamford Mercury, 23.10.9´01 & (Bataafsche Leeuwarder Courant 7.11.1801

Stamford Mercury, 23.10.1801
Yarmouth, 21 October. De CAROLINA WILHELMINA, kapt. Derk Heniiken (opm: brik, kapt. Dirk Hensken), van Archangel bestemd voor Amsterdam, geladen met rogge, lijnzaad en matten, is door H.M. oorlogssloep DRIVER opgebracht (opm: door de Engelsen in 1796 gebouwde oorlogssloep, voorzien van 16 - 18 kanons) .

1802

Morning Post 01.01.1802
December CAROLINA WILHELMINA, Dirk Hensken, naar Amsterdam vertrokken

1803

Zeetijdingen. Den 28 februari in Texel binnengekomen D. Hensken, de JONGE YPEUS (opm: brik) van Smirna; J.F. Jordt, WILHELMINA MARGARETHA, van Messina; J.J. Altmans, de VROUW ELSINA, van Bordeaux; J. Lourens, CONCORDIA, van Nantes.

1804

In april 1804 kreeg de CAROLINA WILHELMINA in Bristol Klasse A1 toegekend voor een reis naar Lübeck en eveneens in 1804 in Liverpool Klasse E1 voor een reis naar Bergen. (bron: Lloyd’s Register oktober 1805)

Hampshire Telegraph, 31.12.1804 
December. In Arundel Street is aan de DRIVER Prijsgeld toegekend voor de HEDWIG MAGDALENA, CAROLINA WILHELMINA, CYGNET en HAMINA.

1805

Hampshire Chronicle, 07.01.1805 
Januari. Op 10 januari zal in Arundel Street aan de sloep DRIVER het Prijsgeld worden uitgekeerd voor het buitmaken van de CAROLINA WILHELMINA op 20 augustus 1804, CYGNET op 5 october 1804 en HAMINA op 4 september 1804.
 

In Bristol kreeg de CAROLINA WILHELMINA na inspectie de kwalificatie Klasse A1 voor een reis naar Lübeck.

1806

BLC 260306 
Advertentie.   Wytse Vettevogel, Notaris te Harlingen, presenteert aldaar aan de meestbiedende te verkopen: Een extraordinair welbezeild 2 Deks Brikschip CAROLINA WILHELMINA, laatst gevoerd geweest by Capitein Dirk Hensken, lang over de Steeven 96 voet, wyd over de Berghouten 26 voet 5 duim, hol in het ruim 9 voet, tusschen Deks van Balk tot Balk 5 voet 2 duim, alle Hollandsche voeten, in den Jaare 1798 te Stettyn gebouwd, en dat verder met al zyn rondhouten, opstaande en lopende Wandt, Ankers, Touwen, Zeilen, Boot en Chaloup; benevens andere Scheepsbehoeftens, zo als het zelve tegenwoordig in de Zuiderhaven 1 te Harlingen is leggende. Wie gadinge maakt, kome op Dinsdag den 15 April 1806 's nademiddags één uur bij de Schryvinge, en 's avonds 6 uur by de Verhoginge en Finale Palmslag, ten huize van Abel Bolhuis, in de Herberg Roma te Harlingen, en koope op dan voor te leezene Conditien, die inmiddels te verneemen zyn by bovengemelde Notaris, en de Heeren Barend Visser en Zoon. Zijnde intusschen dit Schip ook uit de hand te Koop.

1807

OHC 280207  
Aan de Nederlandse kust heeft een zwaar onweer gewoed, waarbij talrijke schepen met elkaar in aanvaring zijn gekomen en deels zwaar zijn beschadigd. Het brikschip CAROLINA WILHELMINA, kapt. D. Henkens, heeft aan stuurboordzijde zware schade en het hek aan stukken.

1808

VRC 190508 
Den 12 Mei in Texel niets gepasseerd. De kof gisteren gemeld is D. Hensken (opm: brik CORNELIA WILHELMINA, Harlinger, maar varend onder de vlag van Kniphausen), van Vigo naar Spanjen. De wind West Zuid-West.

VRC 040608 
Den 29 Mei in 't Vlie binnengekomen C. Schut, van Lissabon, komt binnen met lekkagie, heeft zyn Bezaanmast verloren en groote Steng stukkend, heeft 4 Man aan boord om te pompen en een Schuit tot adsistentie. De wind West.  Voor Amstersdam zyn genaderd W. Christiaans, van Lissabon, D. Hensken (opm: brik CORNELIA WILHELMINA), van Vigo.

1814

LCO 281114 
Te Port á Port is gearriveerd 't schip YPEUS, kapt. Dirk Henska ( opm: Porto, brik JONGE YPEUS, kapt. Dirk Hensken) van Stettyn (opm: Szczecin); Te Sebastiaan ( opm: San Sebastian) de WAAKZAAMHEID, kapt. G.J. Roskamp.

1817

RC 140617 
Advertentie. R. Hoyman, J. Corver, H. Smit en H. Gullen, makelaars, zullen op maandag den 16 juni 1817 te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd DE JONGE YPEUS, gevoerd geweest bij kapt. Dirk Hensken; lang 94 voet, wijd 25 voet, hol 10 voet, het verdek 5 voet 7 duim; alles Amsterdamse maat. Breder bij de inventaris en bericht bij de makelaars.
RC 271217 
Amsterdam, 25 december. Het schip de HOOP, Lieuwes, van Amsterdam naar Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika), is den 17 dezer, met verlies van een anker en kabel, bij Ramsgate aangekomen.

1818

RC 141118  Amsterdam, 12 november. Volgens een brief van kaptein Hendrik Lieuwes, voerende het schip de HOOP, van Berbice naar Amsterdam, geschreven den 9 oktober en nog die dag aan een Engels schip afgegeven, had hij den 26 september, op 31º46’ breedte, 54º30’ lengte west van Greenwich (opm: midden op de Atlantische Oceaan !), door een orcaan, die van den 25 tot den 28 had aangehouden, zijn gehele tuigagie verloren, en niets anders dan de grote mast, grote ra, fokkera en fokkemast, welke laatste echter boven de mars afgebroken was, behouden; zeilen, het stengewant, stangen, pardoens, staande en lopend want waren allen over boord geslagen, het roer gebroken, de boot, sloep, verschansingen, twee kanonnen en vijf watervaten aan stukken en over boord, de kajuitblinden, poorten, enz. mede aan stukken; het schip, hetwelk eerst over de ene en toen over de andere zijde gelegen had, zo dat het water tot aan het grote luik gestaan had, bij welke gelegenheid een gedeelte der lading over boord geworpen was, had, niettegenstaande men gedurig pompte, 7 à 8 voet water in en dreef bij het stil geworden weer rond; trachtende de kaptein met de nog overgeblevene zeilen een haven te bereiken. (opm: zie RC 031218 en 241218)
RC 031218 
Amsterdam, 1 december. Berigten van New-York, in dato 7 november, melden, dat in de Bermudes (opm: Bermuda), met verlies van alle de topmasten en sparren, was binnengelopen de Hollandse brik de HOOP, kaptein Hendrik Leeuwes, van Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika) naar Amsterdam gedestineerd; de lading was zodanig beschadigd, dat men veronderstelde dat de 350.000 pond koffij, waaruit dezelve bestond, geheel verloren zoude zijn. (opm: zie RC 14118 en 241218)
RC 241218 
Amsterdam, 22 december. Van kapt. Hend. Lieuwes, voerende het schip de HOOP, van Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika) naar Amsterdam gedestineerd, heeft men thans eigenhandige brieven, waarin hij meldt den 13 oktober in de Bermuda te zijn aangekomen (opm: zie RC 031218), alwaar de lading, voor zoverre dezelve niet was bedorven, opgeslagen en het overige, op hoge order, buiten de rotsen in zee geworpen was; de beschadigde koffij werd verkocht en hij was bezig het schip te repareren; voorts schrijft hij, ten aanzien der uitwerkselen van de door hun doorgestane orkaan, dat hij een schip vol water had ontmoet, en vier anderen te Bermuda waren binnen gebragt, waarvan twee het onderste boven; alsmede, dat door een Amerikaanse sloep in zee opgevist waren elf man, die van den 27 september tot den 14 oktober in een boot gedreven hadden; dezelven behoorden tot het schip CATHARINA, van Philadelphia, hetwelk op 38 gr. breedte en 52 min. lengte (opm: hier zal bedoeld zijn 38º N.B. 52º W.L.) gezonken was.

1823

AC 230723 
Berbice, 6 juni. Heden arriveerde alhier het schip de HOOP (opm: brik), kapt. G.J. Visser, van Amsterdam.
AC 300923 
Texel, 28 september. heden de HOOP (opm: brik), kapt. G.J. Visser, van Berbice.

1826

AC 280426 
Texel, 26 april. Binnengekomen
NB. Volgens particulier bericht is den 24 april in Texel binnengekomen: DE HOOP, kapt. G.J. Visser, van Berbice.
RC 290426  Amsterdam, 27 april. Scheepvaartberichten:
- Het schip DE HOOP, kapt. G.J. Visser van Berbice, is reeds den 24 dezer te Texel  binnengekomen, ofschoon tot dusverre verzuimd op de gewone Texelse lijst te melden.
AC 050526   Amsterdam, 4 mei. Gepasseerde schepen door Alkmaar, langs het Groot Noord-Hollandsch Kanaal:
den 26 dito, DE HOOP, kapt. G.J. Visser, van Berbice naar Amsterdam

1828

AH 090128 
Uitgezeilde schepen.  Texel, 4 januari., DE HOOP, kapt. J.O. Kamp
AH 111028 
Carga-lijsten. Amsterdam, 10 oktober.  DE HOOP, kapt. J.O. Kamp, van Nickerie (opm: deze brik, bouwjaar 1798, ging na lossing niet meer in de vaart; op 9 april 1829 werd de zeebrief geretourneerd onder vermelding van ‘schip wordt gesloopt’).

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Tresoar, Leeuwarden Archiefnummer Harlingen 16.1255.6

Memory-stick DSCN 0708, 0709
KOOPBRIEF

Naam schip CAROLINE WILHELMINE

plaats en datum acte koopacte, Emden, 16 april 1802

type schip brik

bouwwerf/verkoper Jan Luitjes Ruil & Zoon, kooplieden te Emden, mede-eigenaren en boekhouders en Dirk Hensken, kapitein en mede-reder.

gevoerd door kapt. Dirk Hensken, mede-reder.

eigenaar/koper firma Barend Visser & Zoon, Harlingen
te voeren door kapt.

grootte in tonnen 116 rogge-lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie

nummer registratie deel

notaris Jochen Klote, Koninklijk Pruissisch justitiecommissaris te Emden

prijs 16.000 guldens Hollandse courant

Bijzonderheden: het schip lag in april 1802 te Amsterdam



22.12.1813 zeebrief, aangevraagd door B. Visser & Zoon, Harlingen voor de JONGE IJPEUS, kapt. Dirk Hensken; het schip was buitenslands gebouwd.

researcher/datum research: ML / 210113

Naam JONGE IJPEUS
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1810
Toegang 16
Inventaris 1255

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7157-1814/15-40
DVD 7 – III– 172-175
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: Pruissisch schip CAROLINE WILHELMINE, thans genaamd de JONGE IJPEUS

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Emden, 6 april 1802

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper J.L. Ruyl, voor zijn firma Jan Luitjes Ruyl & Zoon, Emden, als boekhouders en mede-reders

Gevoerd door kapt. Dirk Hensken, kapitein en mede-reder

Eigenaar / aankoper firma Barend Visser & Zoon, Harlingen

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 116 rogge-lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie

Nummer van registratie

Notaris P.J. Baum, notaris te Amsterdam, accordeert op 6 mei 1802 de acte van 6 april 1802 uit Emden voor Klase, koninklijk Pruissisch justitie-commissaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 16.000,-

Bijzonderheden: bijgevoegd verklaring van Isaac Nederberg, scheepstimmerman te Amsterdam, in dato Amsterdam, 31 mei 1815, dat hij de JONGE IJPEUS voor meer dan 2/3e gedeelte heeft vertimmerd.
De firma Barend Visser & Zoon te Harlingen verklaart op 13 december 1813, dat de CAROLINA WILHELMINA thans is genaamd de JONGE YPEUS.
In 1802 bij de transactie, lag het schip te Amsterdam.


Researcher/datum research ML/301007

Naam JONGE YPEUS (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7157
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7154-1817-118a
DVD 6 – VIII – 95-98
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: de JONGE YPEUS

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 13 april 1816

Soort schip

Bouwwerf / verkoper Pieter Rodenhuis, koopman te Harlingen, voor zijn firma Barend Visser & Zoon, verkoopt 1/3e part in het schip.

Gevoerd door kapt. Dirk Hensken

Eigenaar / aankoper Pieter Elias Charbon, van de firma Charbon & Zoon, kooplieden te Amsterdam, koopt 1/3e part in het schip

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief ongeveer 130 rogge-lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 3 april 1816

Nummer van registratie deel 10, folio 172, recto, case 7-9

Notaris Agidius Hanssen, notaris te Amsterdm

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 8000,- (1/3e part)

Bijzonderheden: het schip lag voor Amsterdam na gedane reis naar de colonie de Berbice.




Researcher/datum research ML/110907











ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7154-1817-118b
DVD 6 – VIII – 95-98
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: de JONGE YPEUS, door kopers te noemen de HOOP.

Plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 16 juni 1817

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Fredrik Smit, koopman te Amsterdam, voor zich zelve als ook als gemachtigde in dato Harlingen 13 juni 1817 van Barend Visser & Zoon, Harlingen

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Johan Coenraad Schaeffer, van de firma Charbon & Zoon, Amsterdam (koopt 2/3e part en bezat al 1/3e part).

Te voeren door kapt. Hendrik Lieuwes

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 3 september 1817

Nummer van registratie deel 16, folio 82, recto, case 3 en 4.

Notaris acte gepasseerd voor Mr. Johannes Commelin, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) Het gehele schip ter veiling NLG. 5500,- nu te voldoen door Charbon & Co. voor 2/3e part NLG 3666,65

Bijzonderheden: een merkwaardige waardedaling in een jaar tijds
Bijgevoegd rederij-ceduul van het schip De HOOP, in dato Amsterdam, 6 november 1817,waarbij J.T.E. Nagel en Charbon & Zoon verklaren samen enig eigenaren van het schip te zijn.



Researcher/datum research ML/110907

Naam HOOP
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1817
Toegang 5181
Inventaris 7154
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1821.105

deel III, foto Il-08, 09
CEDULE

Naam schip de HOOP

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 14 november 1821

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Johan Coenraad Schaeffer namens zijn firma Charbon & Zoon, Amsterdam, enig eigenaren

te voeren door kapt. Gerrit Jacobs Visser

grootte in tonnen 123 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd binnenslands

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 november 1821

nummer registratie deel 3, folio 62, verso, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans in Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 21690





researcher/datum research: ML / 120614

Naam HOOP
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1821
Toegang 5074
Inventaris 1415
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1821-105

BIJLBRIEF / ACTE AAN-/VERKOOP
schip de JONGE IJPEUS, door koper verdoopt de HOOP

plaats en datum acte openbare verkoop , Amsterdam, 16 juni 1817

soort schip brik

gevoerd door kapt.

Bouwwerf / verkoper Fredrik Smit, koopman te Amsterdam, als eigenaar van 1/3e part , Barend Visser & Zoon, kooplieden te Harlingen, voor 1/3e part, en Johan Coenraad Schaeffer, koopman en lid van de firma Charbon & Zoon te Amsterdam, voor 1/3 part

Eigenaar / aankoper Johan Coenraad Schaeffer voor zijn firma Charbon & Zoon, Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie 21 juni 1817

notaris Mr. Johannes Commelin, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop NLG. 5500,-, ofwel NLG. 3666,50 voor tweederde van deze som, zijnde koper reeds voor 1/3e eigenaar van het schip

bijzonderheden








researcher/datum research ML-190406

Naam HOOP
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1821
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 1787
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Tresoar, Leeuwarden, Archiefnummer Harlingen 16.1255.6
Archief Gemeente-Archief Amsterdam, archiefnummer Ams.5081-7157-1814/15-40
Archief Gemeente-Archief Amsterdam, archiefnummer Ams.5081-7154-1817-118a
Archief Gemeente-Archief Amsterdam, archiefnummer Ams.5081-7154-1817-118b
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestanddelen zeebrieven
De heer Herbert Karting, Itzehoe
De heer Axel Kühn, Karlsruhe
De heer Sikko Parma, Hilversum
AC = Amsterdamsche Courant
AH = Algemeen Handelsblad
BBC =Bataafsche Binnenlandsche Courant
BLC = Bataafsche Leeuwarder Courant
LCO = Leydsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
VRC = Vriesche Courant