Inloggen
CALIFORNIA - ID 9081


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-04-26 / 1895-09-05 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Clipperfregat
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Fop Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1852-03-26
Launch Date: 1853-03-24
Delivery Date: 1853-04-21
Technical Data

Net Tonnage: 649.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 334.00 lasts
 
Length 1: 46.40 Meters Registered
Beam: 6.20 Meters Registered
Depth: 4.90 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-04-26
Register nr: 18530310
Scheepsnaam: CALIFORNIE
Type: Fregat
Lasten: 334
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jaski, F.C.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Jaski, F.C.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-04-12 CALIFORNIA
Manager: Firma Louis Bienfait & Zoon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHPL

Date/Name Ship 1878-07-00 CALIFORNIA
Manager: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHPL

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 18 van 1853, fregat CALIFORNIA
eigenaren per primo april 1853

firma Louis Bienfait & Soon, Amsterdam (boekhouder en 5/20e part)
J. Smit, Kinderdijk (5/20e part)
J.A. van Hemert, Amsterdam (2/20e part)
firma De Vries & Co., Amsterdam (1/20e part)
C.A. de Wit, Amsterdam (2/20e part)
E. Sellem, Amsterdam (1/20e part)
N.C. Bouwer, Amsterdam (1/20e part)
Mevr. D.J. Henrottat, weduwe G.C. van Baerle, Amsterdam (1/20e part)
S. Gerstema, Amsterdam (1/20e part)
Mr. J.F. Bodel Nijenhuis, Leiden (1/20e part)

Ship Events Data

1853-03-24: Tewaterlating van de eerste ijzeren clipper 'California' op de werf van Fop Smit te Kinderdijk, in opdracht van de Amsterdamse rederij Louis Bienfait en Zn. Nog datzelfde jaar vindt op 22 juli 1853 vanuit Londen het vertrek van de 'California' plaats voor een reis met lading en passagiers naar Port Adelaide (Australië). Deze zeer snelle reis zal in 86 dagen worden afgelegd (aankomst aldaar op 17 oktober 1853).

1878-06-24: Sold at auction
NRC 020678
Advertentie. G.J. Boelen, A. Roland Holst en G. Loudonck, makelaars, zullen als lasthebbenden van hun principalen, op maandag de 24e juni 1878, des namiddags ten drie ure precies, te Amsterdam, in het lokaal De Brakke Grond in de Nes, ten overstaan van de deurwaarder Noordbeek & Hilman, in veiling brengen een extra ordinair welbezeild ijzeren fregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd: CALIFORNIA, laatst gevoerd door kapt. S. Deinum, volgens Nederlandse meetbrief (oude meting) lang 45,70 meter, wijd 6,44 meter, hol 4,96 meter en alzo gemeten op 649 tonnen. En dat verder met al zijn rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen, kettingen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld. Het voornoemd fregatschip ligt te Rotterdam in het Haringvliet. Nadere inlichtingen begerende, gelieve men zich te vervoegen bij bovengenoemde makelaars of bij de cargadoors De Vries & Cie., Kromme Waal 28.
1894-01-16: Stranded
NRC 170194
Nieuwediep, 16 januari. Het Nederlandse ijzeren barkschip CALIFORNIA, kapt. H. Rackow, van Brunswick (Georgia, USA) naar Hamburg, is in de afgelopen nacht bij de vuurtoren van Eierland gestrand. De equipage is gered. De sleepboot HERCULES is derwaarts vertrokken.
NRC 180194
Nieuwediep, 17 januari. Het Nederlandse barkschip CALIFORNIA, gisteren in de Eierlandse gronden gestrand, is zonder bemanning door de sleepboot HERCULES af- en alhier binnengesleept. De lading bestaat uit 4500 vaten harst (opm: hars of pek).
NRC 180194
Nieuwediep, 17 januari. Het Nederlandse barkschip CALIFORNIA, dat heden, na bij Eierland op strand te hebben gezeten, door de equipage verlaten, werd binnengebracht, heeft ogenschijnlijk geen schade geleden. Het is dicht en maakt in het geheel geen water. De bemanning verliet met eigen boot het schip en kwam behouden te Cocksdorp aan de wal.
1895-09-23: Final Fate: Scrapped

Na in januari 1894 op Eierland te zijn gestrand doch vlotgebracht,, voer het schip (waarschijnlijk gesleept) naar Hamburg.. Daar werd de lading gelost, en werd de CALIFORNIA te Harburg opgelegd.
PGC 070995. Amsterdam, 5 september. Het in Harburg liggende Nederlandse barkschip CALIFORNIA, groot 719 ton, bouwjaar 1853, is uit de hand verkocht en zal gesloopt worden.
DS 050995. Nader vernemen wij, dat de Nederlandse bark CALIFORNIA is verkocht aan de firma Sunderman te Dordrecht en NLG 9.000,- heeft opgebracht. (opm: op 23 september van Harburg te Hellevoetsluis aangekomen, bestemd voor Dordrecht. De sloperij heette firma C.H.C. Sunderman)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Feye Jaski werd geboren op 05 december 1810 te Schiermonnikoog als zoon van Christiaans Jans Jaski en Geertruid Remts Coerkamp.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 07 juli 1836 met Lollina Benjamins Jaski, geboren te Schiermonnikoog op 17 december 1807 als dochter van Benjamins Jans Jaski en Lollina Teunis Mellema. Zij overleed te Amsterdam op 20 april 1891.

Feye overleed te Amsterdam op 07 december 1882.

Zijn broer was de koopvaardijkapitein Benjamin Christiaans Jaski (zie aldaar) 060.

“Feye Christiaan was bestuurslid van het College Zeemanshoop te Amsterdam en mede-adviseur van de Amsterdamse gemeenteraad inzake plannen voor het latere Noordzeekanaal.

 

Portretten van Feije Christiaansz Jaski en Lollina Benjamins Jaski staan op p. 82 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.C.Jaski (adres L.Bienfait & Zn) werd per 25 maart 1843 met vlagnummer 660 en op voordracht van kapitein J.P.Carst ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege “Zeemanshoop”. Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de “Vier Gebroeders”002. Ten tijde van de inschrijving waren F.C.Jaski en zijn vrouw 32 resp. 35 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1841 en 1 dochter uit 1838002a.

In de Algemene Vergaderingen van 18/25 april 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Feye Christiaans Jaski, oud 33 jaar, voerend het fregat “Vier Gebroeders”, wonend te Schiermonnikoog, adres bij Bienfait & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.P.Carst.023

F.C.Jaski was van 1856-1882 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 december 1882 wordt het overlijden gemeld van F.C.Jaski.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop (1882? Datum niet genoteerd) staat vermeld: “Hierna bericht de Voorzitter het overlijden van den Heer F.C.Jaski, die gedurende 26 Jaren Commissaris van Zeemanshoop was en brengt Hulde aan zijn nagedachtenis.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van “Zeemanshoop” dd 08 december 1861023 staat de volgende passage:

      “Eene Circulaire van Natura Artis Magistra aan Heeren Reeders en Gezagvoerders voor de vervoer en geschenken van vreemde dieren, en Naturaliën en moedigt de Kapiteins diensvolgens aan waarop de Heer F.C.Jaski het woord vraagt en zegt dat het gebleken is dat niet altijd Artis even gul is geweest ten opzigte der Heeren die vreemde dieren hadden aangebragt en vertrouwt dat door dat genootschap in het vervolg beter zal gevolg worden gegeven aan hunne nu herhaalde beloften in de circulaire.”

 

De schepen van de kapitein

Hij maakte in de jaren 1851 en 1852 met zijn Barkschip “Baltimore” een reis om de wereld. Het verslag van zijn wereldreis publiceerde hij in 1855 onder de titel: “Aantekeningen op mijn reis om de wereld”. In 1975 verscheen bij de uitgeverij De Boer Maritiem het boekje “Met barken en klippers de wereld rond, waarin deze wereldreis is beschreven.” 060

 

lidmaatschap van college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       660                        1843-1845     fregat               De Vier Gebroeders                             L.Bienfait & Zn

                                           1846           bark                 Catharina Johanna                               idem

                                      1847-1852     bark                 Baltimore                                              idem

                                           1853           fregat               California                                              idem

       301                        1854-1881     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt F.C.Jaski als gezagvoerder op de volgende schepen:

*    het fregat “Fanny”(gebouwd in 1840 te Kinderdijk, 799 ton o.m. varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam) wordt niet met een kapitein Jaski door Bouma genoemd;

*    1843 t/m 1846 op de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1847 t/m 1848 op de bark “Catharina Johanna”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 625 ton o.m., varend voor L Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1849 t/m 1852 van de bark “Baltimore”, gebouwd in 1848 te Krimpen aan de IJssel, 625 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1853 t/m 1854 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

In dit overzicht zijn er discrepanties met de opgaven uit hiervoor gerefereerde bronnen. Ik denk dat het archief van de rederij Bienfait (zie A.W.Wicher Hoeth - De Geschiedenis van het Amsterdamsche Handelshuis Louis Bienfait & Soon) de meest betrouwbare bron is

 

Overige bijzonderheden

In najaar 1858 was F.C.Jaski gezagvoerder van de klipperfregat "California" en lag op de rede van Nagasaki. Heeft een dagboek bijgehouden006.

 

In 1854 maakte F.C.Jaski met het 3/m-schip "Californië" van reder L.Bienfait & Zn te Amsterdam een reis van Londen naar Melbourne in de recordtijd van 86 dagen. "De dankbare passagiers vereerden den kapitein Jaski met een zilveren scheepsroeper als aandenken. Op 24 Januari 1857 echter arriveerde de “California” te Melbourne na een reis van 78 dagen van Liverpool!”"026(38/191 en 025).

 

Feij Christiaan Jaski "was ... een bekend en gewaardeerd oud-gezagvoerder, naar wiens deskundige stem kennelijk graag werd geluisterd, hetzij als bestuurslid van het college Zeemanshoop te Amsterdam, hetzij als lid van de in 1855 opgerichte Commissie examen van varenslieden, hetzij als mede-adviseur van de gemeenteraad van Amsterdam inzake de plannen voor het Noordzeekanaal (1858). Hij maakte vooral naam met een reis, waarvan een verslag verscheen onder de titel “Aanteekeningen op mijn reis om de wereld in de jaren 1851 en 1852 met het Barkschip "Baltimore", ...”.

    " Uit 1826 dateert het volgende signalement: aangezicht ovaal, voorhoofd rond, ogen blauw, neus breed, mond ordinair, kin rond, haar en wenkbrauwen bruin". Hij voer van zijn 12de tot zijn 21ste op de binnen- zowel als op de buitenvaart. Het laatste was op de landen rondom de Oostzee en Engeland en wel vanuit Amsterdam, waar zijn reders woonden.. In 1830-'31 was hij in dienst van de Nederlandse marine. Sinds 1855 woonde hij in Nieuwendam bij Amsterdam, waar ook zijn rederij/handelshuis stond, Louis Bienfait en Soon. Hij was in dienst van deze rederij van 1840 tot 1854.

Van deze rederij is een boek verschenen door A.W.Wichers Hoeth waarin een overzicht van de schepen waarop Feij Christiaan heeft gevaren te weten: de bark "Catharina Johanna" (1840-1842), de bark "Vier Gebroeders" (1843-1846), het fregat "Fanny" (1847-1848), de bark "Baltimore" (1848-1852) en het fregat "Californië" (1853-1854) (zie de discrepanties met de hiervoor gegeven opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 enuit Bouma025). Hij was de eerste kapitein op de "Baltimore" en zijn relaas over een reis om de wereld heeft betrekking op dit schip.

"De reis met de "California" was de laatste die Jaski voor Bienfait en Soon maakte. Op 22 juli (1853) verliet het schip met een grote lading en talrijke passagiers (emigranten) Londen om reeds na 86 dagen op 17 oktober in Port Adelaïde te arriveren". De 164 passagiers schonken hem als dank een zilveren roeper en een gecalligrafeerde oorkonde. Jaski kwam op 28 juni 1854 terug in Nederland.

Uit jaargang 1877 van Sweijs021 blijkt dat Feije Christiaan Jaski toen reder was van de "Cornelia Geertruida" en de "Willem van der Voort". Hij bezat het laatste schip, een 2/m schoener van 1859 - 1879. Tevens was hij agent van de lijnbaan Noord-Holland te Edam, van de weduwe Van der Voort en Co. En tenslotte was hij handelaar in gezouten vlees, agent in metalen, scheepsbelegbladen, staven en spijkers. In 1873 leed hij aanzienlijke schade door financiële deelname in de Ned.Ind.Droogdok Mij., "welke onderneming op een fiasco uitliep, mede doordat het grote dok reeds twee maanden na de ingebruikneming onverwachts in de diepte der zee verdween".

De totale vloot van Jaski werd door van der Molen ontleend aan de lijsten van van Sluijs in het NSM:

*    1855 - 1861:  de kof "Epimachus", gebouwd in 1849 en gestrand in 1861;

*    1856 - 1883:  de clipperbrik "Cornelia Geertruida", gebouwd in 1856 en afgekeurd in 1883;

*    1858 - 1863:  de hoeker "Zeehond" (ex Sophie), gebouwd in 1850 en verkocht in 1863;

*    1859 - 1879:  de ijzeren schoener "Willem van der Voort", gebouwd in 1859 en vergaan in 1879;

*    1862 - 1876:  de kof "Johanna Maria", gebouwd in 1862 en gezonken in 1876;

*    1880 - 1888:  de brik "d'Elmina", gebouwd in 1865, in 1880 in veiling gekocht en in 1888 afgekeurd.

“Verder voerde Jaski van 1862 tot 1869 de administratie over de schoener “Terschelling”, van W.W.Rotgans, die kapitein-reder van dit schip was".

"Jaski speelde in 1875 een vooraanstaande rol bij het verzet van de zeekapiteins tegen de voorstellen van de regering om Batavia in Tandjong Priok aan een nieuwe en betere haven te helpen". Hij bepleitte juist de verbetering van de bestaande haven040.

De voorgaande alinea's zijn alleen ontleend aan F.C. & C.J.Jaski  “Met barken en klippers de wereld rond. Memoires van F.C. en C.J.Jaski met een inleiding door S.J. van der Molen.”

            De Boer Maritiem. 1975. 112 pp.

 terwijl daarin vaak naar andere bronnen wordt verwezen. Een direkte controle in deze bronnen is aan te bevelen.

 

Op 24 april 1875 worden 7 leerlingen van de pas opgerichte zeevaartschool te Terschelling geëxamineerd door de Amsterdamse examinatoren L.Janse Bz en F.Jaski (Uit: "Het zeevaartkundig onderwijs op Terschelling (tot 1940)"  door P.van Leunen  in Cornelis Douwes nr. 17 juni/juli 1966 pp.328-337.)

 

In 1856 bestond het examencommité van de zeevaartschool te Harlingen uit 2 personen. The examination committee, in its turn, consisted of two members of the Committee, one captain in the merchant marine, and one academician. The very first exam took place on 27 March 1856. Rodenhuis and Alta were assisted by G.C. Tromp and F.C. Jaski, two examiners from Amsterdam. The fifth person was H.P. Schenk, a merchant marine captain from Oude Pekela. Shortly afterward, Tromp was replaced by J. Jonkhert, who in turn was replaced by L. Jansz. Dz. These three had all been affiliated with the Nautical College in Amsterdam. In his younger days Jaski had been a captain in the merchant fleet, and some twenty years later he acted as examiner on Terschelling.

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp p.192

 

Feye Christiaansz Jaski werd geb./ged te Schiermonnikoog op 05/23 december 1810 als zoon van Christiaan Jansz Jaski en Geertruida Remts Courcamp. Hij huwde te Schiermonnikoog op 07 juli 1836 met (zijn volle nicht) Lollina Benjamins Jaski, geb./ged. te Schiermonnikoog op 17 november/13 december 1807 als dochter van Benjamin Jans Jaski en Lollina Teunis Mellema (de vader van Feye en die van Lollita waren broers en beiden ook scheepsgezagvoerder).

Feye werd koopvaardijkapitein en reder. Hij en zijn vrouw overleden te Amsterdam op 04 december 1882 resp.19 april 1891.

      "Feye voer als scheepsgezagvoerder op een groot aantal barken en fregatten/clippers, zoals de "Baltimore" en de "California". Laatstgenoemde was het eerste stalen clipper schip door een Nederlandse werf gebouwd. Hij begon als gezagvoerder voor de Amsterdamse rederij van Louis Bienfait & soon. Vervolgens richtte hij een eigen rederij op voorvoornamelijk het vervoer van emigranten van Engeland naar Australië.

Gedurende vele jaren was hij bestuurslid van het in 1822 opgerichte "College Zeemanshoop", samen met o.a. P.C.Stachouwer en L.A. en A.A.Bienfait. In 1855 was Feije een der oprichters van de "Amsterdamsche Kanaalmaatschappij" (aanleg van het Noordzeekanaal) en in 1873 een der initiatiefnemers tot oprichting van de "Nederlandsch Indische Droogdokmaatschappij tot het oprichten en exploiteren van een droogdok bij de eilanden Amsterdam en Middelburg bij Batavia en Soerabaja". Deze N.I.D.M. beoogde eveneens de aanleg van kolendepots, op- en overslag mogelijkheden voor goederen en reparatie faciliteiten in een groot aantal havens op de route naar Nederlands Indië. Ondanks krachtige financiële steun van o.a. Koning Willem III en enkele reders zoals A.C.Wertheim, E.P.de Monchy (N.H.M.) en commissarissen van de Stoomvaartmij. Nederland, failleerde deze onderneming t.g.v.de vele in die tijd nog niet oplosbare technische problemen. Wel leidde het initiatief van Jaski in 1877 tot een sterke verbetering van de haven van Batavia, Tandjong Priok, waardoor schepen voortaan direct konden aanmeren en overslag van lading via prauwen tot het verleden ging behoren.Vanaf 1855 heeft kapitein Jaski vele jaren deel uitgemaakt van de Commissie Examens Varenslieden in het Zeemanshuis te Amsterdam en publiceerde hij over verbetering van route keuzes over de wereldzeeën en zeiltechnieken voor de grote zeezeilers uit die tijd. Zijn boek "Aantekeningen op mijn reis om de wereld in de jaren 1851-1852 met het barkschip Baltimore" werd in 1855 uitgegeven."

Feye Christiaans was gezagvoerder op de "Catharina Johanna" (1840-1842), de "Vier Gebroeders" (1843-1846), de "Catharina Johanna" 1846-1847), de "Fanny" (1847-1848), de "Baltimore" (1848-1852) en de "California" (1853-1854). In 1854 vestigde hij zich te Nieuwendam als reder en handelaar in scheepsuitrusting en bevoorrading. Zijn schepen waren de "Epimachus" (1855-1861), de "Cornelia Geertruida" (1856-1883), de "Zeehond" ("Sophie") (1858-1883), de "Willem van der Voort" (1859-1879), de "Johanna Maria" (1862-1876) en de "d'Elmina" (1880-188) Van 1862-1869 was hij reder/administrateur van de “Terschelling”. Huis en kantoor waren gevestigd te Amsterdam: Haringpakkerij 256 (thans Prins Hendrikkade 13, t.o. het Centraal Station).046. (het artikel bevat portretten van Feye Christiaansz Jaski en zijn vrouw Lollina Benjamins Jaski).

 

“Een bijlage C, uit een “Onderzoek aangaande de vereischten van een daar te stellen Kanaal naar de Noordzee, bij Holland op zijn smalst, ten einde te beantwoorden aan de behoefte van de Hoofdstad, zijnde een verkorte Waterweg van en naar de Noordzee, voor Zeeschepen zonder last te breken.”. In deze bijlage C, worden drie scheepsgezagvoerders genoemd: J.A. de Haas, C.P.Kuijper en F.C.Jaski.

Informatie door R. van Staveren te Wilnis. Ik heb geen jaartal en verdere bronvermelding.

 

Ook in “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas door kapitein Feye C. Jaski van zijn reis met de “California” naar Australië met ca honderd emigranten waar het na 86 dagen in Port Adelaïde aankwam en waarvoor hij een zilveren roeper als dank van de passagiers kreeg.

Van Port Adelaïde is het schip kennelijk doorgevaren naar Port Philip want van het binnelopen van deze haven bestaat een scheepsportret door J.Spin (Scheepvaartmuseum, Amsterdam). “Het onder zeil binnenloopen van deze haven met den smallen ingang was geen kleinigheid bij de stevige bries welke er stond, het eischte veel zeemanschap en een snel overzien van de situatie.Kapitein Jaski liet de bramzeils en het rootbovenbramzeil kalm bijstaan, zoodat het schip onder vol zeil op de haveningang toestormde.”

“Van Australië is de California naar Japan gevaren om 28 Juni 1854 weer in het vaderland terug te komen na een gelukkige vaart.”

Van een laatste reis met dit schip heeft Jaski verslag gedaan in een brief aan de reders. Teenstra beschrijft het binnenvaren te Decima en de moeilijkheden dat deze manoevre opleverde.

Na zijn terugkomst werd hij reder te Edam van de “Cornelia Geertruida” en de “St.Georg d’Elmina”, “welk schip op de Goudkust was gekocht en later in de buurt van Hongkong tijdens een typhoon met man en muis is vergaan.”

 

J.Spin schilderde in 1853 het klipperfregat “California”, Port Phillip binnenzeilend. Er is geen nummervlag afgebeeld. Op de afbeelding zijn een groot aantal passagiers afgebeeld, daar het schip in 1853 onder gezag van kapitein Jaski een reis naar Australië maakte. Het schilderij bevindt zich in de collectie van het NSM en is ook afgebeeld in de publicatie van van der Plas c.s.054.

 

Bouma025 vermeldt van de volgende schepen een Jaski te Amsterdam als reder:

*          F.C.Jaski van de kof “Epimachus” (gebouwd in 1849 te Wildervank, 98 ton o.m.) in de periode 1856 t/m 1861. Het schip strandde in 1861 bij Berwick na verlies van tuig en geraakte wrak.

*          F.C.Jaski van de brik “Cornelia en Geertruida”(gebouwd in 1856 te Amsterdam, 257 ton o.m.) van 1857-1883. Het schip arriveerde lek bij Martinique en werd aldaar afgekeurd;

*          F.C.Jaski van de hoeker “Zeehond”(ex Sophie, ex Drie Johanna’s) (gebouwd in 1850 te Vlaardingen, 194 ton o.m.) van 1858-1863. Het schip werd in 1863 in Hamburg verkocht en vermoedelijk gesloopt;

*          L.T.Jaski van het ijzeren 2/m schip de “Willem van der Voort”(gebouwd in 1859 te Amsterdam, 172 ton o.m.) van 1868 t/m 1878. Het schip strandde in 1878 op de kust van Maroim;

*          F.C.Jaski van de kof “Johanna Maria” (gebouwd in 1862, 146 ton o.m.) van 1862-1876. Het schip zonk in 1876 na een aanvaring bij Kopenhagen;

*          F.C.Jaski van de brik “Elmina”(gebouwd in 1865, 289 ton o.m.) van 1881-1888. Het schip werd te Keeling afgekeurd.  In de periode 1881-1888 was L.T.Jaski gezagvoerder van dit schip!

 

F.C.Jaski verzorgde per 03 september 1841 vanuit Nieuwediep met de “Catharina Johanna” een troepentransport van 6 officieren en 62 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 december 1841 na 109 dagen065.

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was Oud-gezagvoerder F.C.Jaski.104.

 

In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:

Uitgegaan:

Croonstad  14 Nov.  Willem v.d.Voort,  L.T.Jaski, Christiania.”

 

F.C.Jaski voer met de bark “Baltimore” op 03 maart 1851 vanuit Hastings via Kaap Hoorn naar Valparasio, aankomst 08 juni 1851. Daarna voer het via de Pacific door naar Batavia waar het op 03 oktober 1851 aankwam.121

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Jaski, Feije Christiaan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Maarten de Wijn werd geboren op Texel op 11 december 1815.

Hij was getrouwd met Jantje Zunderdorp, geboren te Texel op 30 december 1815.

Hij overleed op 03 oktober 1876 te Den Helder.

(informatie dd december 2005 van de heer C.Scholten te Leusden).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.de Wijn werd met vlagnummer 745 per 30 maart 1847 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein T.S.Deinum. Als haar schip is genoemd de “Vrienden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 23/30 maart 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Maarten de Wijn, oud 31 jaar, voerend het fregat “Vrienden”, op voordracht van kapitein T.S.Deinum.023.

 

Hij werd per 03 november 1852 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 april 1870 staat vermeldt dat de uitkering wordt gecontinueerd tot 01 mei 1871.042 Kennelijk ook al in 1869 toegekend maar door mij gemist in de notulen. Op 04 mei 1871 verlenging tot 01 mei 1872. Op 25 april 1872 een verlenging tot 01 mei 1873. Op 29 mei 1873 een verlenging tot 01 mei 1874.. Idem op 07 mei 1874 tot 01 mei 1875. Idem per 27 april 1876.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 november 1869 staat vermeld dat per 01 november 1869 een uitkering in de 1e klasse wordt toegekend aan kapitein M. de Wijn tot 01 mei 1870. Verlenging met 12 maanden per 31 mei 1870. Idem per 24 juni 1873 (vermoedelijk ook al in de jaren daarvoor) Idem per 26 mei 1874. Idem per 25 mei 1875. Idem per 16 mei 1876.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

    745                          1848          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1849-1851    fregat              Vier Gebroeders                                  L.Bienfait & Zn

                                        1852          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1853          fregat              Lodewijk Anthonie                             L.Bienfait & Zn

      367                       1854-1868    fregat              Californië                                             idem

                                     1869-1875    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip                                           Vertrek                                   Terugkomst

M.de Wijn                  California                                               09 maart 1860                    26 juni 1861

                                     California                                               26 oktober 1861                 18 november 1862

                                     California                                              04 februari 1863                   niet vermeld

                                     Californië                                               15 februari 1863                   20 april 1864

                                     Californië                                               05 november 1865               24 maart 1868

                                     Californië                                               11 mei 1868                          12 januari 1869

 

Bouma025 vermeldt M.de Wijn als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1851 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*   1854 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*   1855 t/m 1864 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*   1866 t/m 1869 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

M.de Wijn verzorgde per 09 december 1858 vanuit Nieuwediep met de “Californië” een troepentransport van 5 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 30 maart 1859 na 111 dagen. Onderweg waren 2 manschappen overleden065.

 

In “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas over de rederij/koopmanshuis Bienfait te Amsterdam waar in vermeld een aantal kapiteins die lange tijd voor deze rederij voeren en wel : M. de Wijn, 23 jaar; H.Croese, 21 jaar; J.E.Schneebeck, 21 jaar en N.D. de Boer, 21 jaar.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.64-65 De eerste reizen vanuit Australië via Kaap Hoorn naar Europa 1857. Californië, Electra.

  1. de Wijn, gezagvoerder van het fregat “Californië” vertrekt op 29 juni 1857 uit Sydney en wordt op 30 juli gesignaleerd op 57oZ/96oW. Het achip arriveerder op 10 oktober , via Kaap Hoorn Plymouth op weg naar Londen

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Wijn, Maarten de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.P.Leonhardt                      California                                          06 augustus 1864                     05 juli 1865

 

Bouma025 vermeldt C.P.Leonhardt als gezagvoerder gedurende:

*    1865 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Leonhardt, C.P.

Familiegegevens en opleiding

Maarten de Wijn werd geboren op Texel op 11 december 1815.

Hij was getrouwd met Jantje Zunderdorp, geboren te Texel op 30 december 1815.

Hij overleed op 03 oktober 1876 te Den Helder.

(informatie dd december 2005 van de heer C.Scholten te Leusden).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.de Wijn werd met vlagnummer 745 per 30 maart 1847 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein T.S.Deinum. Als haar schip is genoemd de “Vrienden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 23/30 maart 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Maarten de Wijn, oud 31 jaar, voerend het fregat “Vrienden”, op voordracht van kapitein T.S.Deinum.023.

 

Hij werd per 03 november 1852 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 april 1870 staat vermeldt dat de uitkering wordt gecontinueerd tot 01 mei 1871.042 Kennelijk ook al in 1869 toegekend maar door mij gemist in de notulen. Op 04 mei 1871 verlenging tot 01 mei 1872. Op 25 april 1872 een verlenging tot 01 mei 1873. Op 29 mei 1873 een verlenging tot 01 mei 1874.. Idem op 07 mei 1874 tot 01 mei 1875. Idem per 27 april 1876.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 november 1869 staat vermeld dat per 01 november 1869 een uitkering in de 1e klasse wordt toegekend aan kapitein M. de Wijn tot 01 mei 1870. Verlenging met 12 maanden per 31 mei 1870. Idem per 24 juni 1873 (vermoedelijk ook al in de jaren daarvoor) Idem per 26 mei 1874. Idem per 25 mei 1875. Idem per 16 mei 1876.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

    745                          1848          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1849-1851    fregat              Vier Gebroeders                                  L.Bienfait & Zn

                                        1852          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1853          fregat              Lodewijk Anthonie                             L.Bienfait & Zn

      367                       1854-1868    fregat              Californië                                             idem

                                     1869-1875    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip                                           Vertrek                                   Terugkomst

M.de Wijn                  California                                               09 maart 1860                    26 juni 1861

                                     California                                               26 oktober 1861                 18 november 1862

                                     California                                              04 februari 1863                   niet vermeld

                                     Californië                                               15 februari 1863                   20 april 1864

                                     Californië                                               05 november 1865               24 maart 1868

                                     Californië                                               11 mei 1868                          12 januari 1869

 

Bouma025 vermeldt M.de Wijn als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1851 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*   1854 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*   1855 t/m 1864 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*   1866 t/m 1869 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

M.de Wijn verzorgde per 09 december 1858 vanuit Nieuwediep met de “Californië” een troepentransport van 5 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 30 maart 1859 na 111 dagen. Onderweg waren 2 manschappen overleden065.

 

In “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas over de rederij/koopmanshuis Bienfait te Amsterdam waar in vermeld een aantal kapiteins die lange tijd voor deze rederij voeren en wel : M. de Wijn, 23 jaar; H.Croese, 21 jaar; J.E.Schneebeck, 21 jaar en N.D. de Boer, 21 jaar.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.64-65 De eerste reizen vanuit Australië via Kaap Hoorn naar Europa 1857. Californië, Electra.

  1. de Wijn, gezagvoerder van het fregat “Californië” vertrekt op 29 juni 1857 uit Sydney en wordt op 30 juli gesignaleerd op 57oZ/96oW. Het achip arriveerder op 10 oktober , via Kaap Hoorn Plymouth op weg naar Londen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Wijn, Maarten de

Familiegegevens en opleiding

Sjoerd Deinum werd geboren te Workum op 24 september 1838 als zoon van Tjebbe Sjoerds Deinum en Grietje Lambertus de Boer.tresoar

Hij was getrouwd met Alida Catharina Schippers. Het echtpaar kreeg o.a. als dochter Alida Margaretha, die werd geboren aan boord van de “California” varend in de Javazee op weg van Cheribon naar Melbourne.

Sjoerd Deinum overleed in 1882 aan boord van de bark “Johanna Margaretha” zeilende in de Noord Atlantische Oceaan op 36o46’NB/13o17’WL.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Deinum werd met vlagnummer 804 effectief lid van Zeemanshoop per 19 mei 1863 op voorspraak van H.Croese. Zijn schip was de "Peking"002. Ten tijde van de inschrijving was Deinum 24 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 12/19 mei 1863 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Sjoerd Deinum, oud 24 jaar, voerend de bark “Peking”, voor rekening van Louis Bienfait & Zn, op voordracht van kapitein H.Croese.023

S.Deinum was van 1877-1882 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

S.Deinum was met vlagnummer R47 in de periode 1878 t/m 1882 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij was dus wèl gerechtigd om de Maatschappijvlag te voeren, maar kon geen financiële aanspraken doen gelden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1878 is sprake van medailles van het Metereologisch Instituut voor de heren S.Deinum en J.R.Lusink.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 02 juni 1881 meldt kapitein S.Deinum zijn vertrek.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 oktober 1882 meldt de wed. T.S.Deinum, de moeder van kapitein S. Deinum, zijn overlijden.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 februari 1885 vraagt J.S. de Boer, predikant te Blijham als voogd, om de uitkering voor Alida Margaretha, enige dochter van wijlen kapitein S.Deinum. Op 26 maart stemt het Bestuur in ingaande 01 augustus 1885 (of 1882?).042.

 

In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 31 augustus 1882 (Stadsarchief Amsterdam 491-38) staat het bericht van het overlijden van Sjoerd Deinum, wonend te Workum, kapitein van het fregaty “Johanna & Margaretha” op reis van Rotterdam naar Batavia.042.

In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 26 februari 1885 (Stadarchief Amstwerdam 491-40) is een brief van de predikant J.L. de Boer die om een uitkering vraagt voor Alida Margaretha Deinum, dochter van kapitein Sjoerd Deinum en Alida Catharina Schippers.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 december 1868 staat vermeld de mededeling: “Hierop reikt de voorzitter met eene gepaste toespraak aan den Heer Kaptn S.Deinum de Gouden Medaille en het Diploma uit, hem door de Association Scientifique de France toegekend voor Metereologische waarnemingen gedurende eene reis naar Java, Perzië, enz., welke toespraak door den Heer Deinum wordt beantwoord.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 juli 1878 staat vermeld: “Vervolgens reikt hij de zilveren Medaille uit aan Kapitein S.Deinum met eene toepasselijke toespraak hem door Z.M. de Koning toegekend.”023.

In de notulen van de Algemene vergadering van Zeemanshoop dd 12 september 1882 staat vermeld: “De Heer van Ketwich bericht dat de Nederlandse Maatschappij tot bevordering van Nijverheid heeft bekroond met de … gouden medaille kapt. S.Deinum … “ (betreft een goed bijgehouden scheepsjournaal).023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 31 maart 1885 staat vermeld een: “Aanvrage om recht op uitkeering van den Heer J.L. de Boer, Predikant te Blijham, voor zijn pupil Alida Margaretha, eenige dochter van Wijlen kaptn Sjoerd Deinum, aan wien de uitkeering is toegestaan in de Eerste Klasse Afd. A ingaande 1e Augustus 1882.023.

 

In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer     jaren            type               scheepsnaam                                   naam reder/boekhouder

       804      1863-1867     bark                Peking                                              L.Bienfait en Zn

                       1868               geen opgave van schip en boekhouder

                       1869-1876     fregat              California                                        L.Bienfait en Zn

                       1877-1880     bark                Johanna en Margaretha                  J.Vroeg, Alblasserdam

 

In de Jaarverslagen 1878, 1880 en 1881 van de Maatschappij staat kapitein S.Deinum met vlagnummer R47 in de ledenlijsten als gezagvoerder van het fregat/bark “Johanna & Margaretha”, 1135 ton o.m./1033 ton n..m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam058.

 

S.Deinum was van 1878-1882 kapitein van de houten bark “Johanna en Margaretha”, gebouwd in 1868/69 door Rijkee & Co te Katendrecht, 1041 ton, varende voor J.Vroege te Alblasserdam052.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Deinum, S.                  Peking                                                  17 mei 1863                           09 juli 1864

                                     Peking                                                  01 augustus 1867                  18 mei 1868

 

Bouma025 vermeldt S.Deinum als gezagvoerder gedurende:

*   1864 t/m 1868 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1869 voor A.M.E.Tromp te Amsterdam en was herdoopt in Elisabeth;

*   1870 t/m 1878 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*   1879 t/m 1882 van het 3/mschip “Johanna & Margaretha”, gebouwd in 1870 te Rotterdam, 1133 ton o.m., varend voor J.Vroege Te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door S.Deinum.104

 

Verslag van een reis met de bark Peking waarin "Na eene lading suiker te hebben ingenomen, vertrokken des morgens van den 9n Augustus van de reede Batavia ... en waren den 5n September ... bij den ingang der golf van Oman, zijnde 27 etmaal van Batavia". Het schip zeilde de Golf van Oman in en bereikte op 18 september de stad Bushire (=Abu Shehr zijnde de voornaamste zeehaven van het toenmalige Perzië) na een reis van 40 dagen. Er volgen veel bijzonderheden over de wijze van handelvoeren in deze streken en de hoogte van de te maken onkosten. Het schip vertrok weer op 02 november en kwam op 23 november in Bombay aan. Na vertrek op 09 december arriveerde de Peking tenslotte op 23 november in Batavia.

Uit: "Verslag eener reize van Batavia naar Bushire in de Golf van Perzië en vandaar over Bombay naar Batavia terug, gedaan in den jare 1865, met het barkschip Peking". door S.Deinum in Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de zeevaartkunde, door Jacob Swart No1 1e Afd. p.5-24. NSM AIV-2 90.

 

Het Fries Scheepvaart Museum en Oudheidkamer te Sneek bezit archiefstukken (brieven en rijmwerk) van "zeekapitein Sj.Deinum (Workum 1838-Madeira 1882)" (Jaarboek 1996).

 

S.Deinum vervoerde per 24 november 1869 van Nieuwediep met de “California” 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 09 juni 1870 na een reis van 197 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Deinum, Sjoerd

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Zaage als gezagvoerder gedurende:

*      1879 van het ijzeren 3/m schip “Calefornia”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.n., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Zaage, H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.Köpcke als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1890 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam. (in 1887 zou een reis gemaakt zijn door kapitein B.Wieting).

 

Overige bijzonderheden

Het regat “California” onder kapitein T.Köpke vertrok in 1889 van Newcastle NSW en voer over de Pacific naar Valparaiso waar het op 03 januari 1890 aankwam. Het schip vertrrok op 05 januari naar Taltal, werd geregistreerd op 07 maart te Pisagua en arriveerde, via Kaap Hoorn, op 06 juni te Falmouth en op 13 juni te Duinkerken.121

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: KÖPCKE, T.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Berkhout als gezagvoerder gedurende:

  • 1867 t/m 1882 van de hoeker “California”, gebouwd in 1850 te Vlaardingen, 155 ton o.m., varend voor A.Hoogendijk Jz te Vlaardingen.

 

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldt:

Joh. Berkhout                                                     1866-1882                           CALIFORNIA

18 oktober 1882 nabij Syra (eiland Aspro) gezonken op weg van Carlovasie (Samos) naar Altona geladen met wijn en amarilsteen. De bemanning is met eigen boot geland te Syra.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten096

Ingekomen:

“Bij Dungeness 2 Maart. California J.Berkhout, Rotterdam n.Porto.”

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Berkhout, Johan

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.Köpcke als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1890 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam. (in 1887 zou een reis gemaakt zijn door kapitein B.Wieting).

 

Overige bijzonderheden

Het regat “California” onder kapitein T.Köpke vertrok in 1889 van Newcastle NSW en voer over de Pacific naar Valparaiso waar het op 03 januari 1890 aankwam. Het schip vertrrok op 05 januari naar Taltal, werd geregistreerd op 07 maart te Pisagua en arriveerde, via Kaap Hoorn, op 06 juni te Falmouth en op 13 juni te Duinkerken.121

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: KÖPCKE, T.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Hidde als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1888 van de 2/msch “Hansa” ex Baron von Veltheim, gebouwd in 1876 te barth, 150 ton n.m., varend voor Aug.Köpcke;

*    1891 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Hidde, F.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Rackow als gezagvoerder gedurende:

*   1887 t/m 1888 van de ijzeren bark “Elsa” ex Oceaan, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 712 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam;

*   1889 t/m 1891 van de 2/msch “Hansa” ex Baron von Veltheim, gebouwd in 1876 te barth, 150 ton n.m., varend voor Aug.Köpcke. Het schip werd in 1891 verkocht naar Oldersum;

*   1892 t/m 1895 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam. Het schip werd in 1895 verkocht voor de sloop.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Rackow, H.

Afbeeldingen


Omschrijving: CALIFORNIA, kapitein F.C. Jaski (vlagnummer 103)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: CALIFORNIA binnen komende te Port Philip op 28-10-1853 Aquarel gemaakt in 1854
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: CALIFORNIA ligt ter reparatie op een helling in Melbourne in 1880
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Werf

Omschrijving: CALIFORNIA
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1853.18

DVD XII – 6457 - 6459
BIJLBRIEF
Naam schip CALIFORNIA

plaats en datum acte bijlbrief, Kinderdijk, 16 april 1853

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Fop Smit, scheepsbouwmeester aan de Kinderdijk, gemeente Nieuw Lekkerland

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Louis Bienfait & Soon, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 334 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 46,40 x 6,20 x 4,90 meter

kiellegging 26 maart 1852

tewaterlating 24 maart 1853

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 april 1853

nummer van registratie deel 55, folio 163, verso, vak 5.

notaris verklaring voor burgemeester en wethouders van Nieuw Lekkerland

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 010508

Naam CALIFORNIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1853.18
foto IMG 9299 - 9302

CEDULE

Naam schip CALIFORNIË

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 12 april 1853

type schip fregat

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. J.C. Jaski

grootte in tonnen 364 lasten of 633 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd aan de Kinderdijk

plaats / datum registratie Amsterdam, 12 april 1853

nummer registratie deel 64, folio 160, recto, vak 8

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hendrik Theodorus Boelen, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage vermelde eigenaren




researcher/datum research: ML / 150217




Bijlage bij eigendomsbewijs 18 van 1853, fregat CALIFORNIË
eigenaren per primo april 1853

firma Louis Bienfait & Soon, Amsterdam (boekhouder en 5/20e part)
J. Smit, Kinderdijk (5/20e part)
J.A. van Hemert, Amsterdam (2/20e part)
firma De Vries & Co., Amsterdam (1/20e part)
C.A. de Wit, Amsterdam (2/20e part)
E. Sellem, Amsterdam (1/20e part)
N.C. Bouwer, Amsterdam (1/20e part)
Mevr. D.J. Henrottat, weduwe G.C. van Baerle, Amsterdam (1/20e part)
S. Gerstema, Amsterdam (1/20e part)
Mr. J.F. Bodel Nijenhuis, Leiden (1/20e part)

ML / 150217

Naam CALIFORNIE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF: Noord-Hollands Archief, Haarlem / Archiefnummer Amst.198.3181-1853.18