Inloggen
DAGERAAD (DE) - ID 8754


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1861-09-18 / 1871-01-30 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Fop Smit (Slikkerveer), Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1861-06-21
Delivery Date: 1861-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 383.00 lasts
Gross Tonnage 2: 720.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 42.36 Meters Registered
Beam: 7.21 Meters Registered
Depth: 5.35 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1861
Datum agenda: 1861-09-18
Register nr: 18610654
Scheepsnaam: DAGERAAD
Type: Fregat
Lasten: 383
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ulrich, J.R.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief wordt niet vermeld

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1861-09-18 DE DAGERAAD
Manager: Fop Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Fop Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kinderdijk / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867: NLTR

Date/Name Ship 1866-08-25 DE DAGERAAD
Manager: Erven Fop Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Erven Fop Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kinderdijk / Netherlands
Callsign: NLTR

Date/Name Ship 1866-10-31 DE DAGERAAD
Manager: J. Smit, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Smit, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Slikkerveer / Netherlands
Callsign: NLTR

Ship Events Data

1871-01-30: Final Fate: Stranded

ZZN 060471
Soerabaya, 6 februari. In de nacht van zaterdag de 29ste op zondag de 30ste januari jl. strandde het Nederlandse schip DE DAGERAAD, gezagvoerder van Striemen, op één der talrijke klippen van de eilandengroep, bekend onder de naam Poeloe Raas. Gemeld vaartuig kwam van Engeland met een lading steenkolen, bestemd voor de Ned. Indische Handels-Maatschappij. Volgens het bestek de vorige dag genomen, vermeende de gezagvoerder zich te bevinden op voldoende afstand van de hem bekende gevaarlijke passage; maar het donkere regenachtige weer belette hem wellicht te ontwaren hoe de hevige stroming zijn vaartuig deed afwijken van de te houden koers. Hoe het ook zij, 's nachts te 2 uur stootte het schip met vreselijk gekraak op een klip en bekwam men weldra de overtuiging, dat de opvarenden niets overbleef dan het vege lijf trachten te redden. De boten werden uitgebracht en de bemanning, bestaande uit 24 koppen, bereikte behouden één der bovenvermelde eilanden, waarvan de radja onmiddellijk zich bereid toonde de schipbreukelingen alle mogelijke bijstand te verlenen. Na twee vergeefse pogingen te hebben aangewend de Madura-wal te bereiken, ondernam de 1e stuurman van Straate met de giek, waarin 6 der onversaagdsten van de equipage, nogmaals die reis, waarin hij na drie dagen en twee nachten slaagde zodat zij behouden te Sumanap aankwamen. De resident van Madura hielp de stuurman aan transportmiddelen naar Soerabaija, terwijl zijn 6 metgezellen te Sumanap achterbleven. Zeventien man, waaronder de gezagvoerder, bevinden zich nog op Poeloe Raas. Van het schip zou men niets hebben kunnen redden dan enig zeil- en touwwerk.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johan Roelof Ulrich werd geboren in 1813 te Amsterdam (of Rotterdam?)als zoon van Johan Frederik Ulrich, koopvaardijkapiteinen en in 1819 medeoprichter van het Rotterdamse zeemanscollege) en Maria Tromp.

Hij trouwde op 19 november 1846 te Alblasserdam met Gerrigje Mak, geboren in 1814 te Alblasserdam als dochter van martinus Mak en Elizabeth Pot.

Hij overleed op 14 februari 1880 te Alblasserdam.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.R.Ulrich was met vlagnummer R116 in de periode 1847/48 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1880 als effectief lid is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat dat kapitein J.R.Ulrich met vlagnummer R116 als gezagvoerder in de ledenlijsten staat van058:

*   1849, 1851, 1855, 1858, 1859   van de bark “President Ram”    320 last Minderop & van Heel te Rotterdam

*   1862, 1863                                   van het fregat “Dagenraad”       380 last Fop Smit te Kinderdijk

*   1864                                              van het fregat “Noach”              471 last Fop Smit te Kinderdijk

*   1865 t/m 1867, 1874, 1877, 1878   geen schip en reeder vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.R.Ulrich als gezagvoerder gedurende:

*   1848 t/m 1859 op de bark “President Ram”, gebouwd in 1839 teAlblasserdam, 606 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam. Op 19 maart 1859 vertrok hij uit Brouwershaven voor een reis van 105 dagen naar Batavia.064 Het schip werd in 1860 gesloopt;

*   1862 t/m 1865 van het 3/m schip “Dageraad”, gebouwd in 1861 op de werf van Fop Smit te Slikkerveer, 724 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;opgave klopt niet met de volgende. Volgens Bossenbroek voer hij in 1864 al met de “Noach”;

*   1863 t/m 1865 op het 3/m schip “Noach”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 892 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk.

 

Overige bijzonderheden

De vijfde reis van de Noach werd gemaakt door kapitein J.R.Ulrich. Het schip vertrok op 05 mei 1864 van Brouwershaven en kwam aan te Batavia op 07 augustus 1864 na 93 dagen reis. De terugreis startte op 16 december 1864 van Banjoewangi en eindigde op 12 maart 1865 te Brouwershaven na 86 dagen. Andere reizen met de Noach werden gemaakt onder gezag van P.Wierikx, A.Lupcke, J.C.F.Looyen en J.van Schelven026(38/132).

 

In het artikel “”De Klipper “Noach I”, door Leen Smit (In mijn fotokopie staat niet vermeld waar het artikel is verschenen) staat een afbeelding van een Delfts Blauw porseleinen bord, waarop een portret van de Noach I en tevens van kapitein J.R.Ulrich. (niet is vermeld waar dit bord zich bevindt)

 

Op 19 maart 1859 vertrok van Brouwershaven de bark "President Ram" van van Minderop & van Heel te Rotterdam onder kapitein J.R.Ulrich. Men arriveerde op 03 juli te Batavia na 105 dagen reis026(38/047).

 

Foto (nr.92) beschikbaar van kapitein J.Ulrich (Het zal om J.R.Ulrich gaan, daar J.F. Ulrich al in 1836 overleed)047.

 

J.R.Ulrich verzorgde per 19 maart 1859 vanuit Brouwershaven met de “President Ram” een transport van 4 officieren en 125 manschappen naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 04 juli 1859 na een reis van 107 dagen.

Op 20 oktober 1861vertrok hij vanuit Brouwershaven metde “Dagenraad” en 3 landmachtofficieren naar Indië en kwam te Batavia aan op 15 januari 1862 na 87 dagen.

Per 05 mei 1864 vertrok hij vanuit Brouwershaven met de “Noach” en een transport van 3 officieren en 150 manschappen en arriveerde te Batavia op 07 augustus 1864 na 94 dagen. Onderweg overleed 1 soldaat065.

Bossenbroek065 vermeldt op p. 70

“Uit het inschepingsregister en de litteratuur zijn mij veertien meer of minder ernstige gevallen van muiterij of pogingen daartoe bekend, die zich in deze periode tijdens het vervoer van koloniale soldaten naar Indië hebben voorgedaan. Ze vonden plaats aan boord van de …President Ram …”065.

 

Op 5 mei 1864 is hij kapitein op het snelste zeilschip van Nederland de clipper /fregat “Noach 1” reder Fop Smit te Alblasserdam, vertrekt hij voor een 5e reis van uit Brouwershaven en vaart hij in 93 dagen naar Batavia. Hij vertrekt op 16 december 1864 van Banjoewangi en hij vaart in 86 dagen naar Holland. Aankomst te Brouwershaven op 12 maart 1865. 064

 

In het boek “De Clippers”,Een Nieuwe geschiedenis van de snelste Nederlandsche zeilschepen uit de tweede helft der 19e eeuw” door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp staat op de pp 90-91 de volgende passage:

“In 1864 nam J.Ulrich het bevel over de Noach van Wierikx over. Met stukgoederen en militairen vertrok het schip den 5en Mei van Brouwershaven. 13 Juni werd de linie gepasseerd en 3 Augustus werd Java Hoofd verkend. Op 7 Augustus werd het anker voor Batavia uitgeworpen na een reis van 93 dagen. De uitgaande lading werd te Banjoewangi ingenomen en van hieruit vertrok de Noach op 16 December. Het werd wederom een snelle overtocht en de nieuw gekoperder clipper passeerde op 15 Februari de linie en 26 dagen later was hij ter hoogte van Kaap Lizard. Na een reis van 86 dagen kwam de Noach voor Brouwershaven aan.

Ulrich had de Noach slechts voor één uit- en thuisreis. In 1865 stond hij zijn plaats af aan A.Lüpcke.

 

In de Harlinger Courant van half maart 1853 (geen datum op de fotokopie van de pagina) staat in de rubriek GEPRAAIDE SCHEPEN het volgende096:

“Door de Vlissingschen loodskotter No.6 zijn den 11den Maart, op de hoogte van Dengenees (sic), bij O.wind en bramzeilskoelte geseind: de schepen Barend Willem, Retgers, van Londen n. Melbourne, en de President Ram, Urich, van Londen n.Adelaïde.”

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Ulrich, Johan Roelof
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 116
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Duinker is geboren op 26 augustus 1825 in Den Hoorn op Texel als zoon van Jan Pieterz. Duinker en Antje Daniels Daniels Kikkert.

Hij trouwde op 18 januari 1855 als zeeman met Stijntje Zunderdorp, geboren ca. 1827 te Texel als dochter van de commies der posterijen Jan Zunderdorp en Antje de Waard. Stijntje overleed op 17 april 1880 te Texel, 53 jaar, weduwe.

In een akte van een kind in 1864 wordt Jan vermeld als gezagvoerder op de koopvaardij.

Jan overleed op 23 april 1870 op de Atlantische Oceaan op 40'48" NB en 29'50" WL.aan boord van het fregat “Voorlichter”, 44 jaar.

 

NOTITIES BIJ JAN DUINKER

Huwelijksakte Stijntje Zunderdorp-Jan Jansz Duinker (BS Texel; huwelijksacten 1853-1862; acte 1).

Rijksarchief Haarlem, Kleine Houtweg 18, Haarlem 2012 CH, Catalogusnummer: BS Texel; huwelijksacten 1853-1862;

acte 1.

Heden den achttienden January Achttienhonderd Vijf en Vijftig, zijn voor ons ondergeteekende , Ambtenaar van den burgerlijken stand der Gemeente Texel in het huis derzelve gemeente, verschenen, ten einde een huwelijk aan te gaan, Jan Jansz Duinker, oud negen en twintig jaren, Zeeman, geboren alhier, wonende aan den Helder, meerderjarige Zoon van Jan Pieters Duinker en van Antje Damelser Kikkert, beide overleden, ter eene, en Stijntje Zunderdorp, oud achtentwintig jaren, zonder beroep, geboren en wonende alhier, meerderjarige dochter van Jan Zunderdorp, commies der posterijen, en Antje de Waard, zonder beroep, echtelieden, alhier, ter andere Zijde. Zijnde de huwelijksafkondigingen alhier onverhinderd geschied den Zevenden en veertienden dezer maand.-

En hebben zij tot dat einde aan ons overlegd, vooreerst: de akten waaruit blijkt, dat de huwelijksafkondigingen in de Gemeente Helder, ook Onverhinderd hebben plaats gehad.

Ten Tweede: de acten van Geboorten; ten derde: een Certificaat van voldoening aan de nationale Militieten vierden: de doodacten van de ouders des bruidegoms.

De ouders der bruid alhier tegenwoordig hebben ons verklaard in dit huwelijk toe te stemmen

Waarna wij hun hebben afgevraagd of zij elkander aannamen tot echtgenooten, en getrouwelijk alle pligten zullen vervullen, welke door de Wet aan den huwelijken staat verbonden zijn: hetwelk door hen,uitdrukkelijk met Ja beantwoord zijnde, hebben wij in de naam der Wet uitspraak gedaan, dat zij door het huwelijk zijn vereenigd: In tegenwoordigheid van Lammert Zunderdorp, oud Zesentwintig jaren, Burgemeester te Vlieland, broeder van de bruid; Pieter Jan Duinker, Kapitein der Sleepboot, aan den Helder, broeder van den Bruidegom, oud Zesendertig jaren,- Teunis Hets, oud een en veertig jaren, Stoomboot Kapitein, en van Anthon Diderick Deigt?, oud achtentwintig jaren, makelaar, wonende binnen deze gemeente

En is hiervan door ons opgemaakt deze akte, welke na voorlezing, door ons, de Comparanten en de getuigen is onderteekend.

Jan Jz Duinker LZunderdorp

Stijntje Zunderdorp

P.J.Duinker De Ambtenaar voornoemd.JZunderdorp T:hets

Antje de Waard ? P:Keiiser.sz

In de marge staat nog de vermelding: aang: no. 1 en afkon. no. 1 en 2

Hij woonde op 18 januari 1855 in Den Helder.

Hij is overleden op de Atlantische Oceaan op 40'48" NB en 29'50" WL.

Uit: http://www.genealogieonline.nl/stamboom-remmerswaal/I243.php

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Duinker was met vlagnummer R152 in de periode 1858 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.J.Duinker met vlagnummer R152 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859            van de bark “Weltevreden”               335 last    varend voor Fop Smit aan de Kinderdijk

*    1862, 1863            geen vermelding van schip en boekhouder

*    1864 t/m 1867      van het fregat “Dageraad”                 380 last    varend voor Fop Smit aan de Kinderdijk

 

Bouma025 vermeldt J.J.Duinker als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1862 op de bark “Weltevreden”, gebouwd in 1836 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen;

*    1866 op het 3/m schip “Dageraad”, gebouwd in 1861 te Slikkerveer, 724 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;

*    1867 t/m 1869 op hetzelfde schip maar nu varend voor J.Smit te Slikkerveer;

*    1870 van het fregat “Voorlichter”, gebouwd in 1869 te Slikkerveer, 2034 ton o.m., varend voor J.Smit te Slikkerveer.

 

Overige bijzonderheden

Op 06 december 1861 vertrok van Soerabaja de bark "Weltevreden" van rederij Fop Smit onder J.J.Duinker, passeerde op 06 februari 1862 St.Helena en arriveerde 03 april te Brouwershaven na een reis van 118 dagen026(38/330).

 

Zierikzeesche Courant 19 maart 1864114

Op 16 maart 1864 is te Zierikzee binnengekomen de “Dageraad”, kapt. J.J.Duinker, komend van Rotterdam en met bestemming Batavia. Het schip voer uit op 17 maart 1864.

 

NRC 09 februari 1866114

Brouwershaven, 8 februari. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlands schip DAGERAAD, kapt. Duinker, heeft op de rede beide ankers verloren en is naar Dijkwater verzeild. De sleepboot HELLEVOETSLUIS en een schokker zijn met een anker ter assistentie derwaarts vertrokken.

 

NRC 01 april 1866114

Schepen in lading te Rotterdam…..

- Naar Batavia. Het Nederlandse fregat DAGERAAD, kapt. J.J. Duinker. Adres: Hudig & Pieters…..

 

Algemeen Handelsblad Rotterdam 25 mei 1867114.

Hedenmorgen ten ongeveer 10 ure is onder Slikkerveer aan de Scheepstimmerwerf van de Heer Jan Smit Fzn met de beste gevolg te water gelaten het clipperfregatscchip NOACH II, groot circa 550 gemeten lasten. De bodem voornamelijk op passagiersvervoer gerekend evenals de NOACH I, welke door eene serie van vlugge reizen zich een der snelste zeilers heeft betoond, waarop de Nederlandsche Koopvaardijvloot zich mag beroemen, is gebouwd voor rekening van onze stadgenoot de Heer Fop Smit Jr. en zal reeds medio Augustus tot vertrek gereed zijn. Na het afloopen van de NOACH II werd op dezelfde werf de kiel gelegd voor een schip groot ongeveer 1200 gemeten lasten, hetwelk den naam zal voeren van VOORLICHTER en gebouwd zal worden voor rekening van bovengenoemde Heer Jan Smit Fzn te Slikkerveer.

 

Algemeen Handelsblad Batavia 10 october 1869114

Des middag van 23 dezer arriveerde voor de eerste maal ter dezer Reede het 3 mast klipperschip VOORLICHTER, Kapitein Duinker, op 3 Juli van Brouwershaven vertrokken. Dit schip het grootste van de Nederlandsche Koopvaardijvloot meet 2270 ton en werd door J.Smit te Slikkerveer, gemeente Ridderkerk, voor eigen rekening gebouwd. Het vaartuig komt hier op avontuur en bragt herwaarts over een detachement sterk 170 man (82 dagen reis).Tegelijk met de  VOORLICHTER kwam alhier aan het schip JASON, Kapitein Rusman, den 18 de Junij van Rotterdam vertrokken aanbrengende een detachement van 150 man (97 dagen reis).

 

Provinciale Groninger Courant 15 juli 1870114

Amsterdam, 13 juli. Het schip VOORLICHTER, kapt. Duinker, van Batavia te Rotterdam aangekomen, is gisteren aan de Wilhelminakaai liggend op zijde gevallen. De lading was des avonds nagenoeg gelost, doch er zijn nog ongeveer 200 schuitjes tin aan boord. Het schip lag met de verschansing onder water en met de masten op de kade.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Duinker, Jan Janz
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 152
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.H. van Striemen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1867 op de bark “Jannetje”, gebouwd in 1853 te Slikkerveer, 654 ton o.m., varend voor J.Smit te Slikkerveer;
  • * 1870 t/m 1871 van het 3/m schip “Dageraad”, gebouwd in 1861 te Slikkerveer, 724 ton o.m., varend voor J.Sit te Slikkerveer. Het schip verongelukte bij Madoera.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Striemen, F.H. van
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: DAGERAAD, aquarel gemaakt in 1864, kapitein J.J. Duinker (vlagnummer R152)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk