Inloggen
ANNETTE JANTINE - ID 497


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1887-02-00 / 1903-04-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1878
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: G. Raben, Apenrade, Germany
Werfnummer:
Launch Date: 1878-00-00
Delivery Date: 1878-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 513.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 487.00 Net tonnage
 
Length 1: 44.29 Meters Registered
Beam: 9.47 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-04-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: ANNETTE JANTINE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Nijhoff, P.J.
Plaats: Farmsum
Opmerkingen: ja
van Consul Marseille, van 10 sept 1891 nieuwe voorl. Zb.1891-09-12, uitvoering64-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1878-00-00 ELISE
Manager: G.F.Th. Raben & Co, Apenrade, Germany
Eigenaar: G.F.Th. Raben & Co, Apenrade, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Apenrade / Germany

Date/Name Ship 1887-00-00 ANNETTE JANTINE
Manager: Pieter Ties Nijhoff, Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Ties Nijhoff, Farmsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Farmsum / Netherlands

Ship Events Data

1890-09-00: Damaged
Tijdens de reis van Zuid-Afrika naar Sydney in september 1890 bracht een stortzee aan de ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, veel schade toe aan verschansing, zeilen en de groot-bramra, terwijl een boot overboord sloeg
1894-08-17: Damaged
De ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, onderweg van Costa Rica naar Het Kanaal, is op 17 augustus 1894 Rio de Janeiro aangelopen met verlies van boegspriet en kluiverboom. De reparatie was in 10 dagen geklaard.
1895-05-28: Stranded
DE ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, onderweg van Bremen naar Trinidad, is op 28 mei 1895 op de Goodwin Sands gestrand, maar werd afgebracht
1896-11-26: Damaged
Tijdens een reis van Trinidad naar Londen kreeg de ANNETTE JANTINA, kapt. A. van Dijk, op 26 november 1896 door storm veel schade aan dek, boten en lading.
Op 8 december 1896 viel een leerling uit het tuig en verdronk.
1899-09-14: Collision
De ANNETTE JANTINE, kapt. L.B. Smit, is op 14 september 1899 nabij Kopenhagen in aanvaring geweest met een Russische schoener, is voor inspectie Kopenhagen aangelopen, maar had vermoedelijk geen schade
1903-04-00: Final Fate:
Uit opleg te Delfzijl is de ANNETTE JANTINE, kapt. L.B. Smit, in april 1903 verkocht aan de firma Constant en Bos te Zijpe, N.H., om te worden gesloopt

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Albert van Dijk werd geboren te Bierum op 12 november 1851 als zoon van Tjark Alberts van Dijk en Maria Rowaan.

Hij trouwde op 06 december 1878 te Delfzijl als scheepskapitein met Aafke Sebens, geboren op 12 juli 1850 te Uitwierde/Delfzijl als dochter van de landbouwer Eppe Tammes Sebens en Trientje Derks Leeuw/Leeuwe. Zij overleed te Delfzijl op 29 maart 1884, 34 jaar

In een huwelijkakte dd 12 juni 1907 te Delfzijl van dochter Trientje van Dijk staat de vader Albert van Dijk geboekt als scheepsmakelaar

Albert van Dijk overleed te Delfzijl op 13 juli 1936, 84 jaar. allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Albert van Dijk was effectief lid met vlagnummer 76 van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl in de periode 1879-1898 en wederom van 1903-1913. Het is ons niet bekend of hij in de periode 1898-1903 ook lid is geweest of dat de vermelding in de zeemansalmanakken achterwege is gebleven.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

A.van Dijk was van 1887-1893 kapitein van de houten bark “Annette Jantine”, gebouwd in 1878 door G.Raben, Apenrade, Schleswig, Denemarken als “Elise”, 513 ton. Hij voer voor P.T.Nijhoff te Farnsum052

 

Bouma025 vermeldt A.van Dijk als gezagvoerder gedurende:

*    1878 t/m 1887 op de 2-mastschoener “Syne Jacobs”, gebouwd in 1863 te Martenshoek, 153 ton o.m., varend voor J.Hoffman & Co te Bierum. Het schip voer in 1888 voor J.Blokmeer te Delfzijl en was herdoopt in “Wilhelmina”;

*    1888 t/m 1896 van de bark “Annette Jantine” ex Elise, gebouwd in 1878 te Apenrade, 513 ton o.m., varend voor P.T.Nijhof te Farmsum.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1866-23, 01 maart 1866, kof “Hoop”, kapitein Jan H.Boompaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Sypko Nieuwzwaag,  31 jaar uit Noordbroek, matroos en de kok Albert van Dijk, 14 jaar uit Bierum;

Monsterrol 1867-35, 04 april 1867, kof “Hillechiena”, kapitein Egbert Scherphuis, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Barteld Teunis Bos, 33 jaar uit Delfzijl, matroos, lichtmatroos en  kok, Albert van Dijk, 15 jaar uit Bierum,

Monsterrol 1868-26, 17 maart 1868, kof “Annette Cornelia”, kapitein Jan Barth Ohlsen, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Barth Ohlsen, 27 jaar uit Delfzijl, 3 matrozen en een kok Albert van Dijk, 16 jaar uit Bierum;

Monsterrol 1869-23, 22 maart 1869, kof “Annette Cornelia”, kapitein Jan B.Ohlsen, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas B.Ohlsen, 28 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen, lichtmatroos en de kok Albert van Dijk, 16 jaar uit Bierum;

Monsterrol 1869-58, 04 oktober 1869, schoener “Catharina Lutgardina”, kapitein Jacob W.Bos uit Appingedam. Voorts matroos en kok Albert van Dijk, 17 jaar uit Bierum;

Monsterrol 1870-9, 11 maart 1870, schoener “Weltevreden”, kapitein Anthonie Scheppers Smith, 34 jaar uit Veendam. Voorts matroos en de lichtmatroos Albert van Dijk, 18 jaar uit Bierum;

Monsterrol 1875-11, 08 maart 1875, kof “Alida”, kapitein Bernard Hendrik Geertsema, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albert van Dijk, 23 jaar uit Delfzijl, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1876-7, 2 februari 1876, brik “Nimrod”, kapitein Bernard Hendrik Geertsema, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albert van Dijk, 24 jaar uit Bierum, kok en lichtmatroos;

Monsterrol 1877-39, 12 maart 1877, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 25 jaar uit Bierum. Voorts stuurman Anne A.Postema, 49 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1877-75, 26 april 1877, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 25 jaar uit Bierum. Voorts matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1878-5, 21 februari 1878, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 26 jaar uit Bierum. Voorts stuurman Douwe Kampel, 44 jaar uit Groningen, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1879-16, 19 maart 1879, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Reinder Hoveling, 27 jaar uit Groningen, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1879-121, 27 augustus 1879, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1880-13, 09 maart 1880, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Dirk de Boer, 28 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1880-108, 25 augustus 1880, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 29 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1881-18, 22 maart 1881, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Dirk de Boer, 29 jaar uit Delfzijl, kok, en matroos;

Mosnterrol 1882-6, 16 februari 1882, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 27 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1883-1, 05 februari 1883, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 28 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1883-108, 25 september 1883, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1884-19, 05 maart 1884, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Mulder, 29 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1885-4, 26 februari 1885, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 25 jaar uit Appingedam en een kok;

Monsterrol 1886-25, 06 april 1886, schoener “Syne Jacobs”, kapitein Albert van Dijk, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 26 jaar uit Appingedam, 2 koks, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-17, 04 maart 1887, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Jacob Valom, 33 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Herman Koops, 36 jaar uit Meeden, zeilmaker, kok, matroos/timmerman en een dekjongen;

Monsterrol 1888-38, 24 april 1888, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 2de  stuurman Fokko Veldman, 23 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1889-129, 09 oktober 1889, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd en woonplaats niet vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1890-56, 29 april 1890, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Christiaan Stenger, 35 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Dirk Drewes, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-49, 09 mei 1892, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-53, 01 juni 1893, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-64, 12 juli 1893, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Roelof Drewes, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Bonno Harm van der Hei, 20 jaar uit Heveskes, zeilmaker, timmerman/matroos, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-90, 07 september 1894, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1895-18, 23 maart 1895, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd niet vermeld uit Delzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1895-19, 23 maart 1895, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1895-54, 03 mei 1895, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts  2de  stuurman/bootsman Gerrit Johannes van Veen, 21 jaar uit Delfzijl, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1896-8, 07 februari 1896, bark “Annette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Harko Geertsema, 22 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Jan van Buuren, 22 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen.

Samenvatting van de gegevens monsterrollen

  1. De naam is in alle gevallen vermeld als Albert van Dijk.
  2. Er zijn in totaal 34 monsterrrollen met de naam Albert van Dijk op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1866- 1896 met als leeftijden 14- 44 jaar. De zeemanscarriëre heeft dus ca 30 jaar geduurd. In de reeks monsterrollen zit een onderbreking van 5 jaar in de periode 1870-1875. Hij zal toen vanuit een andere thuishaven hebben gevaren, waarvan wij de monsterrollen niet hebben bekeken.
  4. In zijn periode als bemanningslid in een lagere rang werd als zijn woonplaats Bierum opgegeven. Dit was zijn geboorteplaats en hij heeft toen kennelijk bij zijn ouders thuis gewoond. Vanaf zijn functie van kapitein woonde hij te Delfzijl.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

        *      1866                       kok op de kof “Hoop”, kapt. J.H.Boompaal                                                 14 jaar

        *      1867                       kok op de kof “Hillechiena”, kapt. E.Scherphuis                                        15 jaar

        *      1868-1869            kok op de kof “Annette Cornelia”, kapt. K.B.Ohlsen                                 16 jaar

        *      1869                       kok op de schoener “Catharina Lutgardina”, kapt. J.W.Bos                      17 jaar

        *      1870                       lichtmatroos op de schoener “Weltevreden”, kapt. A.S.Smith                  18 jaar

        *      1875                       stuurman op de kof “Alida”, kapt. B.H.Geertsema                                     23 jaar

        *      1876                       stuurman op de brik “Nimrod “, kapt. B.H.Geertsema                               24 jaar

        *      1877-1886            kapitein op de schoener “Syne Jacobs”                                                        25-35 jaar

        *      1887-1896            kapitein op de bark “Annette Jantine”                                                          36-44 jaar

  1. Nadere opmerkingen

        Albert van Dijk heeft de gebruikelijke carrière gemaakt van kok als jongen van 14 tot gezagvoerder op zijn 25ste jaar. Hij begon op kleinere scheepstypen om op te klimmen naar de 3-master “Annette Jantine”, waarmee hij o.a. naar het verre oosten voer. Hij stopte op de betrekkelijk jonge leeftijd van 44 jaar en staat daarna te boek als o.a. scheepsmakelaar

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Annette Jantine   kapitein A.van Dijk   bark   513 brt   gebouwd in 1878   reeder P.T.Nijhoff te Farmsum.”

 

De laatste reis van kapitein van Dijk met de “Annette Jantine” wordt beschreven door Meilof Hoedemaker, die deze reis als 15-jarige jongen meemaakt en zijn belevenissen optekende in “Herinneringen uit mijn zeilvaarttijd” (p.49 t/m 76) in het boek “Dwarsgetuigd. Herinneringen van Kaap Hoorn-vaarders” door K.Suyk Jr, De Boer Maritiem. Unieboek bv., Bussum, 1978. Deze reis begon in Rotterdam in 1896 en “Het schip was in ballast met zand, bestemd voor Brunswick in de staat Georgia, om hars en terpentijn te laden voor Glasgow (Schotland).”. Daarna laadde men kolen voor Trinidad (Port of Spain). Na terugkomst ging het schip naar het London Dock om stukgoederen te laden voor Port-Elisabeth (Oost-Afrika). “De kapitein werd vervangen door kapitein Smit … “.

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg 15,1893, p.129-135 staat een verslag getiteld: “Reis van het Nederlands Barkschip Annette Jantine gevoerd door A.van Dijk  uitgaande van Hamburg via Sydney naar Jaluit (Marshaleilanden) en van Jaluit via Yap (Carolinen) naar Marseille”. Het verslag is van de kapitein van Dijk en bevat alleen nautische en metereologische opmerkingen. Personen worden niet genoemd.

 

Zie blz. 78 uit boek: Van Deur tot Deur over Zee. - De historie van de Kustvaart 1945 - 1970.

Uitgave: Uitgeverij De Alk BV. in maart 2000. – ISBN 90 6013 091 X.

De geschiedenis van het gereonnommeerde kantoor begint al op 9 april 1897. Dan neemt Albert van Dijk sr. (geboren op 12 november 1851) een kolen­handel en bevrach­tingskantoor over van een zekere Keijzer. Die stap betekent voor hem het einde van zijn actieve carriére op zee waarvan de laatste jaren als gezag­voerder op de 486 ton metende bark Annette Jantine van P.T. Nijhoff in Farmsum. Het be­sluit om met varen te stoppen is mede een gevolg van het overlijden in 1884 van zijn echtgeno­te Aafke Sebens na de geboorte van zoon Tjark. In die tijd zijn de reizen van een zeeman nog écht lang. Want Albert van Dijk sr. komt pas een paar jaar na het over­lijden van zijn echtgenote thuis. Om hem toch nog een herinnering aan zijn vrouw te geven heeft de fami­lie haar na haar overlij­den laten portretteren. Rechtop in een stoel alsof er niks aan de hand was! Voor Albert van Dijk sr., die bekend staat als een innemend persoon en als gevolg van het varen op zeilschepen krom loopt van de reumatiek, gaat het daarna zake­lijk voor de wind. Op 17 september 1903 loopt voor zijn rekening bij Scheeps­werf Eems van Joh. Berg in Farmsum een nieuwe ijzeren kolenlich­ter van 70 ton van stapel. De lichter krijgt de naam A. van Dijk & Co. No. 2. Nog in hetzelfde jaar volgt op 22 oktober door de Farmsumer werf de oplevering van No. 3. Een jaar later besluit Albert van Dijk sr. zijn aktiviteiten uit te breiden met een eigen sleepdienst onder de naam Concurrent. Inmiddels heeft hij dan al een sleepboot met die naam in de vaart. Dat schip vervangt hij in februari 1905 door de voormalige Utrecht van de firma Noordenne, die hij na een grondige verbouwing ook weer Concurrent noemt. De komst van de Wet op de Handels­registers, waardoor elk bedrijf ver­plicht wordt zich in het handels­register van de kamer van koophan­del en fabrieken te laten opnemen, is voor de Delf­zijlster ondernemer aanleiding zich op 23 april 1921 in Veendam te laten registreren als A. van Dijk, cargadoor en expedi­teur. Voor 50 % mede-eige­naar in de zaak is dan zijn inmiddels 37 jaar oude zoon Tjark van Dijk. Vader en zoon werken daarna nog 4 jaar samen waarna Van Dijk sr. op 7 september 1925 het roer helemaal over­geeft aan zijn zoon. Tot 1 november 1949 blijft het fami­liebedrijf opereren onder de naam A. van Dijk. Dan beslui­ten Tjark van Dijk en zijn zoon Albert van Dijk jr. tot de omzetting in een vennootschap onder firma. Daarin zijn vader en zoon de enige vennoten. Pas twee jaar later volgt de officiële in­schrijving. Dan ook worden Johannes Dijkstra en Jan Rein­dert Sinia beide geregis­treerd als procura­tie­hou­der. Namens de vennootschap onder firma mogen de nieuwbak­ken procura­tiehouders:

 

                "ten behoeve van de cargadoors-, convooilopers- en expedi­tie­zaak scheepsruimte en ladingen aanbieden, charterpartij­en onder­tekenen, correspondentie voeren met binnen- en buitenland, aangetekende stukken ontvangen, gelden te innen tot een bedrag van maximaal Fl. 10.000,- en verder alle daden te verrichten, die een cargadoors-, convooilopers- en expedi­tiezaak met zich meebrengt"

 

Net als veel van hun collega-expediteurs-cargadoors bezit­ten ook vader en zoon Van Dijk, hetzij via de V.o.f. A. van Dijk danwel middels de N.V. Delfzijlsche Kustvaartonderne­ming of op persoonlijke titel aandelen in meerdere sche­pen. Zo hebben ze in 1948 met de Delf­zijl­ster huisarts Allard Lambertus Oos­terhuis in eerste instan­tie samen de Libelle en de Cascade in de vaart. Naderhand wordt dit bezit ge­schei­den. De Cascade en de Libelle gaan voor 100 % naar respec­tie­velijk Ooster­huis en Van Dijk. Verder participeren ze ondermeer in de Arion, de Pirola en de Mutua Fi­des. Kennelijk kan het bedrijf zich de luxe van al die deelnames veroorloven temeer daar zij nu ook nog de Delf­dijk, zoals zij het via Jurrie Hesseling bestel­de schip willen dopen, volledig voor eigen rekening laten bouwen. Die beslissing nemen ze overi­gens wel in één van hun beste jaren want in 1955 hebben ze niet minder dan 22 schepen 'aan kantoor'.

 

De bark “Annette Jantina” onder kapitein A. van Dijk vertrok op 26 november 1891 te Marseille en op 13 april 1892 te Guayaquil. Het schip vertrok op 07 jul naar Londen, was op 05 november te Cuxhaven en op 08 december te Delfzijl. Zowel op de heen- als de terugreis werd Kaap Hoorn gerond.121

 

NRC 18 augustus 1894114

Amsterdam, 17 augustus. Volgens hier ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: bark) ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Costa Rica naar het Kanaal, met schade te Rio de Janeiro binnengelopen. De gezagvoerder vraagt instructies.

 

NRC 19 augustus 1894114

Rotterdam, 18 augustus. Volgens telegram uit Londen heeft het Nederlandse schip ANNETTE JANTINE, kapt. van Dijk, de boegspriet en de kluiverboom verloren.

 

NRC 29 mei 1895114

Rotterdam, 28 mei. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Bremen naar Trinidad, op de Goodwin Sands gestrand en zit gevaarlijk. Assistentie werd niet aangenomen.

-  Londen, 28 mei. De ANNETTE JANTINE zit op een gevaartlijke plaats geankerd (opm: zie volgend bericht).

 

NRC 30 mei 1895114

Deal, 28 mei, 12.09 uur namiddags. Op enige noodschoten, die van het North Sand Head vuurschip gedaan werden, werden een aantal boten te water gebracht. Men bevond, dat het barkschip ANNETTE JANTINE, van Bremen naar Trinidad, gevaarlijk dicht bij de Goodwin Sands ten anke

 

Provinciale Groninger Courant 02 maart 1897114

Delfzijl, 27 februari. Het te Londen liggende Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE is in het droogdok aldaar van een koperen huid voorzien en laadt thans stukgoederen voor Port Natal. In plaats van kapt. van Dijk, die ongesteld is, zal kapt. Smit als gezagvoerder optreden.

 

NRC 10 augustus 1897114-

Durban, 15 juli. Het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, van Londen hier aangekomen, heeft de lading in zeer slechte staat gelost. De gezagvoerder rapporteert, dat hij op de reis voortdurend stormachtig weder gehad heeft, waardoor de dekken aanhoudend door de zee werden belopen.

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Dijk, Albert van

Familiegegevens en opleiding

Ludde Smit werd geborenop 10 februari 1862 te Farmsum als zoon van Bene Smit en Albertje Bloema.

Hij trouwde op 10 november 1892 te Termunten als zeeman met Jantje Veldman, geboren op 23 februari 1866 te Termunterzijl/Termunten als dochter van de zeeman Jacob Veldman en Nijssien Oosterveld. Geen overlijdengegeven kunnen vinden.

Het schip van Ludde, de “Harmanna Alberdina” is in december 1908 vermist en wellicht is daarbij Ludde Smit omgekomen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Ludde B.Smit was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 1 in de periode 1897 t/m 1908

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Geen

 

Bouma025 vermeldt L.B.Smit als gezagvoerder gedurende:

*      1888 van de brik “Moree”, gebouwd in 1869 te Perth, 255 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

*      1889 t/m 1892 van de bark “G.J.Ray”, gebouwd in 1866 te Sunderland, 356 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

De naam van dit schip wordt door Mast097 en ook in de monsterrollen (zie hierna) gegeven als “G.T Ray.

*      1893 t/m 1895 van hetzelfde schip en voor dezelfde reder maar nu varend vanuit Groningen;

*      1896 van hetzelfde schip maar varend voor P.T.Nijhoff te Farmsum. Het was getuigd als 3-mastschoener;

*      1897 t/m 1901 van de bark “Annette Jantine” ex Elise, gebouwd in 1878 te Apenrade, 513 ton o.m., varend voor P.T.Nijhof te Farmsum.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1874-38, 09 maart 1874, kof “Geerdina”, kapitein Jan Duintjer, 52 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hindrik Brakke, 45 jaar uit Delfzijl, matroos en de kok Ludde B.Smit, 12 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1875-66, 11 mei 1875, schoener “Geziena Smit”, kapitein Johannes Stenger, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Christiaan Stenger, 20 jaar uit Farmsum, kok Ludde Smit, 13 jaar uit Farmsum en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-47, 20 maart 1877, schoener “Elsien Hagenus”, kapitein Jan Christiaan Stenger, 21 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 43 jaar uit Delfzijl, kok Ludde Smit, 15 jaar uit Farmsum en 3 matrozen;

Monsterrol 1878-38, 18 maart 1878, brik “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 38 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Jan Jacobs Kruizinga, 34 jaar uit Loppersum, kok, 3 matrozen en 2 dekjongens waaronder Ludde B.Smit, 16 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1879-45, 15 april 1879, schoener “Loppersum”, kapitein Tomas Wieringa, 46 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Jan Jacobs Kruizinga, 35 jaar uit Loppersum, kok Ludde B.Smit, 17 jaar uit Farmsum en 2 matrozen;

Monsterrol 1880-4, 27 februari 1880, kof “Herman Johannes”, kapitein Hinderikus Leeuwe, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Antoon Borgman, 46 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen waaronder Ludde B.Smit, 18 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1881-36, 01 april 1881, schoener “Loppersum”, kapitein Thomas Wieringa, 48 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Hendrik Apol, 36 jaar uit Leermens, kok en 3 matrozen waaronder Ludde Smit, 19 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1882-68, 19 mei 1882, bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer, 41 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeerd Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Hindrik Post, 39 jaar uit Terschelling, timmerman, kok, 7 matrozen waarronder Ludde Smit, 20 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1882-136, 05 september 1882, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeert Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Henrik Post, 29 jaar uit Terschelling, kok, 7 matrozen waaronder Ludde Smit, 20 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1884-48, 17 april 1884, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan H.Nieboer, 28 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Ludde Smit, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 scheepsjongens;

Monsterrol 1884-82, 21 augustus 1884, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 29 jaar uit Delfzijl; 2de stuurman Ludde Smit, 22 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1885-5, 26 februari 1885, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Oosterveld, 51 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1885-54, 19 juni 1885, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Oosterveld, 51 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker; 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1886-5, 27 februari 1886, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 24 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Alsema, 35 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1887-37, 28 maart 1887, schoener “Moree” kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-60, 29 juni 1887, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 25 jaar uit Farmsum. Voorts kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-27, 03 april 1888, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frans Loman, 35 jaar uit Veendam, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-54, 09 juli 1888, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-81, 08 september 1888, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frans Loman, 35 jaar uit Veendam, bootsman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-117, 19 december 1888, schoener “G.T.Raaij”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Bakker, 43 jaar uit Harlingen, kok, bootsman/zeilmaker, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-3, 14 januari 1889, schoener “G.T.Raaij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Enige naam op de monsterrol;

Monsterrol 1889-136, 19 december 1889, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 27 jaar uit Farrmsum. Voorts stuurman Hindrik Hugemann, 42 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-59, 12 mei 1890, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts zeilmaker en een matroos;

Monsterrol 1890-90, 26 augustus 1890, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuuurman Hindrik Husemann, 43 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-103, 28 november 1890, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Husemann, 43 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1891-101, 07 oktober 1891, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Husemann, 44 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1892-68, 21 juli 1892, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Husemann, 44 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-6, 31 januari 1893, schoener “C.G.T.Raaij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1893-17, 13 maart 1893, schoener “G.J.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Lukas Veldman, 22 jaar uit Termunterzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Jantje Veldman;

Monsterrol 1893-89, 06 oktober 1893, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Lukas Veldman, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-14, 01 maart 1894, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1894-32, 22 maart 1894, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Bereend Geertsema, 24 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-2, 21 januari 1895, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-8, 31 januari 1895, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1896-30, 19 maart 1896, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jurko van der Linde, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-97, 28 september 1896, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jurko van der Linde, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-5b, 01 maart 1897, bark “Annette Jantine”, kapitein Ludde Smit, 35 jaar uit Farmsum. Voorts 2de stuurman Johannes van Streun, 20 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1900-20, 10 maart 1900, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman W.H.Jager, 49 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrosen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-53, 07 juli 1900, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman W.H.Jager, 50 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en 3 dekjongens;

Monsterrol 1900-82, 17 december 1900, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 38 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman W.H.Jager, 50 jaar uit Farmsum, 2de stuurman J.Buitendam, 33 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen en 5 lichtmatrozen;

Monsterrol 1901-41a, 14 juni 1901, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 39 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman W.H.Jager, 51 jaar uit Farmsum, 2de stuurman E.Wortel, 36 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 4 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-12, 03 aprril 1902, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman R.Drewes, 41 jaar uit Delfzijl, bootsman kok, zeilmaker, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-46, 06 augustus 1902, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman B.Ohlsen, 46 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-38, 31 augustus 1903, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 41 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1904-44a, 27 juni 1904, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein Ludde Smit, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman K.Broekema, 62 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1905-41, 22 maart 1905, schoener “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman K.Broekema, 63 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1906-100, 30 augustus 1906, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein Ludde Smit, 44 jaar uit Farmsum. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1907-83, 05 augustus 1907, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 45 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman J.J.Valom, 53 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

Samenvatting van de monsterrollen.

  1. Ludde Smit wordt in de monsterrollen ook vermeld als Ludde B. en met de initiaal L.
  2. Er zijn in totaal 48 monsterrollen met de naam van Ludde Smit op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle monsterrollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1874 t/m 1907 met als leeftijden 12 t/m 45 jaar . Daar hij vermoedelijk in 1908 is omgekomen heeft zijn zeemanscarriére 33 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Farmsum opgegeven
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

        *      1874               kok op de kof “Geerdina”, kapt. Jan Duintjer                                                                                                                                                    12 jaar

        *      1875               kok op de schoener “Geziena Smit”, kapt. Johannes Stenger                                                                         13 jaar

        *      1877               kok op de schoener “Elsien Hagenus”, kapt. Jan C. Stenger                                                                           15 jaar

        *      1878               dekjongen op de brik “Martha”, kapt. Johannes Kremer                                                                                         16 jaar

        *      1879               kok op de schoener “Loppersum”, kapt. Thomas Wieringa                                                                                     17 jaar

        *      1880               lichtmatroos op de kof Herman Johannes”, kapt. Hinderikus Leeuwe                                           18 jaar

        *      1881               matroos op de schoener “Loppersum”, kapt. Thomas Wieringa                                                                     19 jaar

        *      1882               matroos op de bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer                                                                                          20jaar

        *      1884               2de stuurman  op de bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer                                                                         22 jaar

        *      1885-1886    1ste stuurman op de bark  “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer                                                                        23-24 jaar

        *      1887-1888    kapitein op de schoener “Moree”                                                                                                                                                                                                25-26 jaar

        *      1888-1896    kapitein op de schoener “G.T.Ray”                                                                                                                                                                            26-34 jaar

        *      1897-1902    kapitein op de bark “Annette Jantine”                                                                                                                                                                       35-40 jaar

        *      1903-1907    kapitein op de galjoot “Harmanna Alberdina”                                                                                                                          41-45 jaar

 

A.van Dijk was van 1887-1893 kapitein van de houten bark “Annette Jantine”, gebouwd in 1878 door G.Raben, Apenrade, Schleswig, Denemarken als “Elise”, 513 ton. Hij voer voor P.T.Nijhoff te Farmsum. “maakte in 1898-’99 nog een reis naar Celebes en de Molukken; laatste houten zeilschip onder Nederlandsche vlag en in 1903 verkocht voor 6300 gulden en te Nieuwediep gesloopt”052

 

Overige bijzonderheden

“De laatste uit- en thuisreis naar Oost-Indië met een houten zeilschip onder Nederlandse vlag werd in 1898 gemaakt door de kleine bark “Annette Jantine”, kapitein L.B.Smit, van de reder P.T.Nijhoff te Farnsum bij Delfzijl. Dit schip, groot 478 registerton, werd in 1878 te Apenrade gebouwd, was dus van vreemde oorsprong. De reis ging van Amsterdam naar Gorontalo in de Molukken en terug naar Rotterdam. De uitreis nam 166 dagen ... , de thuisreis vorderde 176 dagen. Deze laatste houten Oostindiëvaarder kwam op 29 juni 1899 in het vaderland terug”   (Uit: E.W.Petrejus  - Een schip vaart uit  - De Boer Maritiem, Bussum. 1975, p.144).

 

ZEETIJDINGEN in het Nieuwsblad:

“DELFZIJL 22 Sept. (1896) Als bewijs dat de reederij met slechte tijden heeft te kampen, kan dienen dat de hier liggende schepen ‘Felicitas’, kapt. Oosting, ‘San Francisco’ kapt. Leeuw en ‘G.T.Ray’, kapt. Smit, na lossing der lading, waarmee zij thans bezig zijn, in de winterlaag zullen worden gelegd wegens niet te bekomen retourvrachten. Vele andere schepen zullen dit voorbeeld volgen. Hoewel de toestand ook in voorgaande jaren niet rooskleurig was, is er toch in de laatste jaren geen sprake geweest van een dergelijk vroeg opleggen der schepen.” 097-p.20

 

De bark “Annette Jantine” onder kapitein L.B.Smit vertrok op 21 juli 1893 van Hamburg en werd op 05 mei 1894 geregistreerd te Puntarenas. Het was van 17 augustus – 02 oktober 1894 te Rio de Janeiro en op 14 december weer in Bremen. Op heen- en terugreis was Kaap Hoorn gerond.121

 

NRC 29 november 1894114

Elseneur (opm: Helsingör), 24 november. De Nederlandse driemast-schoener G.T. RAY, kapt. L.B. Smit, van Riga met hout naar Purmerend, arriveerde hier met verlies van een deel der deklast, na op Drogden aan de grond te hebben gezeten. Het is lek geworden.

 

Provinciale Groninger Courant 29 november 1894114

Amsterdam, 27 november. De sleepboot IJMUIDEN, die de 24e dezer van IJmuiden naar Elseneur (opm: Helsingör) vertrok om aldaar het Nederlandse schip G.T. RAY op sleeptouw te nemen, is gisteren wegens defecte machine uit zee teruggekeerd. De Nederlandse sleepboot TITAN is gisteren van Falmouth naar Elseneur vertrokken om de G.T. RAY van daar naar Nieuwediep te slepen.

 

Provinciale Groninger Courant 02 maart 1897114

Delfzijl, 27 februari. Het te Londen liggende Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE is in het droogdok aldaar van een koperen huid voorzien en laadt thans stukgoederen voor Port Natal. In plaats van kapt. van Dijk, die ongesteld is, zal kapt. Smit als gezagvoerder optreden.

 

NRC 10 augustus 1897114

Durban, 15 juli. Het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, van Londen hier aangekomen, heeft de lading in zeer slechte staat gelost. De gezagvoerder rapporteert, dat hij op de reis voortdurend stormachtig weder gehad heeft, waardoor de dekken aanhoudend door de zee werden belopen.

 

NRC 06 oktober 1898114

Rotterdam, 4 oktober. Op het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. Smit, dat op 21 april van Amsterdam naar Gorontalo (opm: Sulawesi) vertrok, werd heden herverzekering gesloten tot 30/40 pct. en sedert werd bericht ontvangen, dat het schip behouden de bestemming heeft bereikt, hebbende 166 dagen reis gehad.

 

Provinciale Groninger Courant 15 september 1899114

Koppenhage (opm: Kopenhagen), 14 september. Het barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. L. B. Smit, is in aanvaring geweest met het Russische schoenerschip NICOLAI LEBELOFF (opm: NRC geeft als naam NICOLAI LEBEDEFF), dat hier met schade binnenliep. De ANNETTE JANTINE, waarvan de schade niet bekend is, kwam bij Drage (opm: Dragør) ten anker.

 

NRC 21 september 1899114

Kopenhagen, 14 september. Het barkschip ANETTA JANTINE (opm: ANNETTE JANTINE,) heeft vermoedelijk geen schade en zal de reis voortzetten.

 

Provinciale Groninger Courant 06 oktober 1899114

Delfzijl, 4 oktober. De gister hier van Port Kunda aangekomen Nederlandse bark ANETTE JANTINA (opm: ANNETTE JANTINE), kapt. L.B. Smit, ondervond op de reis en in het bijzonder de laatste dagen op de Noordzee zwaar stormweer, waardoor het schip zwaar werkte en belangrijke slagzij kreeg. Hierdoor geraakte de deklast in beweging, welke dan ook tot behoud van schip en bemanning overboord moest worden geworpen. Het schip werd zwaar lek, waardoor aanhoudend moest worden gepompt.

 

Provinciale Groninger Courant 21 april 1903114

Delfzijl, 18 april. De alhier opgelegde Nederlandse bark ANNETTE JANTINE, laatst gevoerd door kapt. L. Smit en eigendom van rederij P.T. Nijhoff te Farmsum (het laatste schip van deze rederij), is voor NLG 6300 verkocht aan de heren Constant en Bos te Zijpe (opm: Noord-Holland), ten einde te worden gesloopt.

 

NRC 28 december 1908

Van de Nederlandse schoener “Harmanna Alberdina”, op 17 november van Pillau naar Gefle vertrokken, heeft men sederdien niets meer vernomen.

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Smit, Ludde B.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1887-03-04
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ANNETTE JANTINE
Schipper: Dijk, Albert van
Scheepstype: bark
Grootte: 513

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: ANNETTE JANTINE kapitein A. van Dijk, arriveert te Marseille op 05-05-1889
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1878

LL 081078
Copenhagen, 26 september. Gepasseerd de ELISE, kapt. Bruhn, van Cronstadt, naar Amerika. (??, slecht te lezen)
(opm: deze Duitse bark, bouwjaar 1878, werd in 1887 de Nederlandse ANNETTE JANTINE)


1880

LL 160480
Straat Sunda, 29 februari. Gepasseerd de ELISE, kapt. Bruhn, van Swatow (China), naar het Kanaal voor orders.


1881

LL 221181
Chefoo (opm: Yantai, China), 12 september. Binnengekomen de ELISE, kapt. Bruhn, van Wladivostock.


1882

LL 190182
Hong Kong, 8 december. Binnengekomen de ELISE, kapt. Bruhn, van Whampoa (China).

LL 060682
London custom-house, 5 juni. Binnengekomen de ELISE, kapt. Bruhn, van Hong Kong (via Havre)

AH 100882
Bij Deal, 6 augustus. De ELISE, kapt. Bruhn, van Londen naar Batavia.

JB 211182
Duits zeilschip (opm: bark) ELISE, gezagvoerder Bruhn. Houders van connossementen aan order, gelieven zich te melden en ontvangers van goederen afgescheept met optie voor twee havens gelieven hunne landingsorders in te dienen bij de agenten, Harris Goodwin en Kraft.


1883

OHC 210383
Soerabaija, 29 januari. De ELISE, kapt. Bruhn, naar Diamond-Eiland (opm: Birma)

OHC 070883
St. Helena (per telegram Kaapstad d.d. 3 augustus). Het Duitse schip ELISE, kapt. Bruhn, van Bassein naar Falmouth, is zwaar lek alhier binnengekomen en moet lossen om te repareren.

OHC 021083
St. Helena, 1 september. Het schip ELISE, kapt. Bruhn, van Bassein naar Falmouth, alhier lek binnen, moet geheel nieuw gebreeuwd worden. De kosten zijn op £ 2000 geraamd. De kapitein wacht op orders. Op 18 augustus zijn 493 balen beschadigde rijst verkocht.


1884

AH 210984
Soerabaja, 6 augustus. Binnengekomen de ELISE, kapt. Bruhn, van Singapore.


1885

RC 010185
Amsterdam, 31 december. De ELISE, kapt. Bruhn, is van Java te Falmouth om orders binnen met suiker aan de N.H.M. alhier.

OHC 070185
Bristol, 5 januari. Binnengekomen de ELISE, kapt. Bruhn, van Java.

CSMG 090285
Cardiff, 5 februari. Uitgevaren de ELISE, kapt. Bruhn, naar Singapore.

OCM 270885
Hong Kong, 19 augustus. Binnengekomen de ELISE, kapt. Bruhn, Duitse bark, 513 ton, aan Wieler & Co (opm: ontvangadres van de lading).


1887

NRC 030287

Verkochte schepen. Het Duitse schip ELISE, groot 513 register ton, gebouwd in 1878, is te Hamburg uit de hand aan een Nederlandse rederij verkocht. (opm: koper P.T. Nijhoff te Farmsum; nieuwe naam ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk)

Op 23 februari 1887 werd aan S.T. Nijhoff te Farmsum voor de JEANNETTE ANTINE (bedoeld is ANNETTE JANTINE) een voorlopige zeebrief uitgereikt; de naam van de kapitein werd nog niet vermeld.

LL 251087
Apia (opm: Upolu Island, Nieuw Zeeland, 13º40’ Z.B. 171º44’W.L.), 20 oktober. Binnengekomen de ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Hamburg. (opm: eerste reis van de bark onder NL vlag van de ex-ELISE)


1888

Monsterrol: 1888-38
Datum: 24-04-1888
Scheepsnaam: Annette Jantine
Scheepstype: bark
Grootte: 513
Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Dijk, van Albert kapitein niet vermeld Delfzijl (NL) 37
Harkema Heere zeilmaker 30 Delfzijl (NL) 45
Keizer Barend Johan dekjongen niet vermeld Delfzijl (NL) 16
Koops Frederik matroos 23 Wildervank (NL) 18
Soendsen Ole Anton matroos 28 Grimstad (N) 26
Stertefeld Gerrit lichtmatroos 16 Delfzijl (NL) 17
Veldman Fokko 2e stuurman 35 Delfzijl (NL) 23
Wijnsema Johannes kok 35 Wildervank (NL) 28


1889

NRC 250489

Het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTIENE (opm: ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk) arriveerde de 24e dezer van Apia te Lissabon voor orders. (opm: op 5 mei arriveerde het schip te Marseille.
Het Nederlandse barkschip BAARN, vertrok de 24e dezer van Shields naar Java.

NRC 100789
Rotterdam, 9 juli. Het schip ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, is de 3e juli van Gibraltar naar Buenos Ayres vertrokken.
 

1890

PGC 191190

Melbourne, 4 oktober. Het barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Hamburg naar Sydney, heeft om de Zuid, na het passeren van Kaap de Goede Hoop een stortzee overgekregen, die een der boten over boord sloeg en een deel der verschansing vernielde. De groot-bramra brak en vele zeilen werden gescheurd en vernield. (red: het schip vertrok de 25e oktober van Sydney naar Jaluit (opm: Marshall Eilanden, 06º00 N.B. 169º31 O’.L.).
 

1891

WIN 100591
Jaluit, 3 februari. Vertrokken ANNETTE JANTINE (opm: bark), kapt. A. van Dijk, naar Yap (Carolinen) en Marseille.

NVEC 180791
St. Helena, 29 juni. ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Yap naar Marseille.

NVEC 120891
St. Michaels, 29 juli. Gepasseerd JEANETTE JANTINE, A. van Dijk, van Jaluit (Marshall Eilanden) naar Marseille.

AH 260891
Gibraltar, 17 augustus. Gepasseerd ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Jaluit naar Marseille.

NVEC 290891
Marseille, 25 augustus. Aangekomen JEANETTE JANTINE, A. van Dijk, van Jaluit.

Op 10 september 1891 werd door de consul te Marseille voor de ANNETTE JANTINE een voorlopige zeebrief uitgereikt; geen kapiteinsnaam vermeld.

NVEC 101191
Marseille, 7 november. ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, naar Guayaquil (Ecuador).

AH 041291
Tarragona, 24 november. ANNETTE JANTINE, Van Dijk, van Marseille naar Guayaquil.


1892

NNO 170792
Guayaquil, 1 juli. ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, vertrokken naar Santander.

AH 091192
Hamburg, 5 november. Aangekomen ANNETTE JANTINE, A. van Dijk, van Esmeraldas (Ecuador)

ST 091292
Delfzijl binnengekomen ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, gesleept door sleepboot Möwe.

In december 1892 werd door de Controle te Delfzijl de zeebrief van de ANNETTE JANTINE ingenomen en naar Den Haag opgestuurd omdat deze was vervallen.


1893

Op 28 april werd door P.T. Nijhoff te Farmsum een nieuwe zeebrief aangevraagd en verkregen voor de ANNETTE JANTINE; geen kapiteinsnaam vermeld.

NNO 070593
Delfzijl, 4 mei. Vertrokken ANNETTE JANTINE (opm: bark), A. van Dijk, naar Hamburg.

NNO 100593
Hamburg, 6 mei. Aangekomen ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Delfzijl.

Monsterrol: 1893-64
Datum: 12-07-1893
Scheepsnaam: Annette Jantine
Scheepstype: bark
Grootte: 486
Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Aaldring Geert kok 32 Delfzijl (NL) 43
Beersen Albert zeilmaker 32 Groningen (NL) 40
Brakke Andries lichtmatroos niet vermeld Delfzijl (NL) 17
Dijk, van Albert kapitein niet vermeld Delfzijl (NL) 41
Drewes Roelof 1e stuurman 50 Delfzijl (NL) 32
Gruneveld Hendrik matroos 28 Farmsum (NL) 23
Hei, van der Bonno Harm 2e stuurman 35 Heveskes (NL) 20
Hove, ten Geert matroos-timmerman 32 Noordbroek (NL) 23
Naatje Hendrik dekjongen niet vermeld Farmsum (NL) 18
Nijhoff Roelf lichtmatroos niet vermeld Heveskes (NL) 17
Vegter Jakob Elise lichtmatroos niet vermeld Onstwedde (NL) 17
Wiersema Kornelis matroos 28 Pieterburen (NL) 21
           

NNO 040893
Dungeness, 30 juli, gepasseerd ANNETTE JANTINE, kapt. Van Dijk, van Hamburg naar Punta Arenas (Chili).
 

1894

AH 230294

Veendam, 22 februari. Het Nederlandse schip (opm: bark) ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, op 9 januari van Hamburg te Punta Arenas aangekomen, heeft zware storm ondervonden en het scheepsnaambord verloren. Dit behoeft geen reden tot ongerustheid te geven.

NRC 180894
Amsterdam, 17 augustus. Volgens hier ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: bark) ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Costa Rica naar het Kanaal, met schade te Rio de Janeiro binnengelopen. De gezagvoerder vraagt instructies. (opm: zie NRC 190894)

NRC 190894

Rotterdam, 18 augustus. Volgens telegram uit Londen heeft het Nederlandse schip ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, de boegspriet en de kluiverboom verloren. 

PGC 190994

Amsterdam, 17 september. Volgens particulier telegrafisch bericht heeft het Nederlandse schip ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, met schade te Rio de Janeiro binnengelopen, de reparatie in 10 dagen beëindigd. De totale kosten bedragen 24000 milreis.
 

1895

NRC 290595

Rotterdam, 28 mei. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Bremen naar Trinidad, op de Goodwin Sands gestrand en zit gevaarlijk. Assistentie werd niet aangenomen.
-  Londen, 28 mei. De ANNETTE JANTINE zit op een gevaarlijke plaats geankerd (opm: zie volgend bericht).

NRC 300595

Deal, 28 mei, 12.09 uur namiddags. Op enige noodschoten, die van het North Sand Head vuurschip gedaan werden, werden een aantal boten te water gebracht. Men bevond, dat het barkschip ANNETTE JANTINE, van Bremen naar Trinidad, gevaarlijk dicht bij de Goodwin Sands ten anker lag. (opm: de bark bleef behouden) 
 

1896

PGC 151296

Londen, 13 december. Het barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. A. van Dijk, van Trinidad naar Londen, is met schade aan de voorsteven en enigszins lek te Gravesend binnengesleept, zijnde in de Downs in aanvaring geweest. (opm: zie volgend bericht)

NRC 161296

Gravesend, 13 december. De gezagvoerder van het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, van Trinidad hier aangekomen, heeft op de reis veel stormweer gehad, vooral op 26 november op 43º04' N.B. en 23º05' W.L, toen het door een orkaanachtige storm belopen werd, waardoor veel schade aan dek en boten werd veroorzaakt, en er veel water door de kragen der masten, die stuk geraakten, beneden op de lading kwam. Ook werden vele zeilen verloren. De 8e dezer, op 46º37' N.B. en 14º W.L, viel een apprentice (opm: leerling) uit het tuig en is verdronken.


1897

PGC 020397

Delfzijl, 27 februari. Het te Londen liggende Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE is in het droogdok aldaar van een koperen huid voorzien en laadt thans stukgoederen voor Port Natal. In plaats van kapt. A. van Dijk, die ongesteld is, zal kapt. L. Smit als gezagvoerder optreden.

Monsterrol: 1897-5b
Datum: 01-03-1897
Scheepsnaam: Annette Jantine
Scheepstype: bark
Grootte: 513
Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Boer, de Jakob Lichtmatroos 21 Delfzijl (NL) 17
Brakke Andries Matroos 27 Farmsum (NL) 21
Broek, ten Theodorus Kok 29 Farmsum (NL) 21
Dekker Gerrit Lichtmatroos 8 Delfzijl (NL) 16
Rozema Jan Matroos 28 Farmsum (NL) 45
Smit Ludde Kapitein niet vermeld Farmsum (NL) 35
Streun, van Johannes 2e stuurman 30 Groningen (NL) 20

NRC 100897

Durban, 15 juli. Het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE (opm: kapt. L. Smit), van Londen hier aangekomen, heeft de lading in zeer slechte staat gelost. De gezagvoerder rapporteert, dat hij op de reis voortdurend stormachtig weder gehad heeft, waardoor de dekken aanhoudend door de zee werden belopen.

Op 29 december 1897 werd voor de ANNETTE JANTINE een nieuwe zeebrief afgegeven, welke door P.T. Nijhoff te Farmsum was aangevraagd. De vorige zeebrief was geëxpireerd en door de Inspecteur te Den Helder ingenomen en naar Den Haag verstuurd.


1898

NRC 061098

Rotterdam, 4 oktober. Op het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. L.B. Smit, dat op 21 april van Amsterdam naar Gorontalo (opm: op Sulawesi, 0º30’N 123º6E) vertrok, werd heden herverzekering gesloten tot 30/40 pct. en sedert werd bericht ontvangen, dat het schip behouden de bestemming heeft bereikt, hebbende 166 dagen reis gehad.
(opm: naar verluidt verliep de terugreis in 176 dagen; een snelle zeiler was het schip niet)
 

1899

PGC 150999
Koppenhage (opm: Kopenhagen), 14 september. Het barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. L.B. Smit, is in aanvaring geweest met het Russische schoenerschip NICOLAI LEBELOFF (opm: NRC geeft als naam NICOLAI LEBEDEFF), dat hier met schade binnenliep. De ANNETTE JANTINE, waarvan de schade niet bekend is, kwam bij Drage (opm: Dragør) ten anker.

NRC 210999

Kopenhagen, 14 september. Het barkschip ANNETTE JANTINE heeft vermoedelijk geen schade en zal de reis voortzetten.

PGC 061099

Delfzijl, 4 oktober. De gister hier van Port Kunda (opm: 59º31’N.B. 26º34’ O.L., nabij Tallinn) aangekomen Nederlandse bark ANNETTE JANTINE, kapt. L.B. Smit, ondervond op de reis en in het bijzonder de laatste dagen op de Noordzee zwaar stormweer, waardoor het schip zwaar werkte en belangrijke slagzij kreeg. Hierdoor geraakte de deklast (opm: ongetwijfeld bestaande uit hout) in beweging, welke dan ook tot behoud van schip en bemanning overboord moest worden geworpen. Het schip werd zwaar lek, waardoor aanhoudend moest worden gepompt.
 

1900

Monsterrol: 1900-82
Datum: 17-12-1900
Scheepsnaam: Annette Jantine
Scheepstype: bark
Grootte: 463
Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Bruins J. Lichtmatroos niet vermeld Zuidbroek (NL) 16
Buitendam J. 2e stuurman 38 Delfzijl (NL) 33
Harkema H. Zeilmaker 36 Farmsum (NL) 56
Jager W.H. 1e stuurman 50 Farmsum (NL) 50
Komdeur A. Lichtmatroos 20 Delfzijl (NL) 18
Komen, v. S. Matroos 34 Delfzijl (NL) 36
Kramer L. Kok 36 Groningen (NL) 28
Ridderbos J. Lichtmatroos 23 Delfzijl (NL) 21
Salomons K. Lichtmatroos 15 Nieuweschans (NL) 15
Smit L. Kapitein niet vermeld Farmsum (NL) 38
Tillema P. Lichtmatroos 12 Appingedam (NL) 18
Vries, de H. Matroos 34 Delfzijl (NL) 38


1902

Monsterrol: 1902-46
Datum: 06-08-1902
Scheepsnaam: Annette Jantine
Scheepstype: bark
Grootte: 463
Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Benes E. Matroos 36 Groningen (NL) 57
Hoven J. Kok 32 Farmsum (NL) 19
Kip F. Bootsman 40 Delfzijl (NL) 45
Naatje A. Dekjongen 8 Farmsum (NL) 16
Ohlsen B. Stuurman 50 Delfzijl (NL) 46
Oorburg D. matroos 30 Veendam (NL) 28
Peters M. lichtmatroos 15 Amsterdam (NL) 17
Raad, de A. matroos 36 Rotterdam (NL) 58
Roelfzema W. lichtmatroos 16 Nijmegen (NL) 18
Smit L. kapitein niet vermeld Farmsum (NL) 40
Tuaminen G.W. matroos 36 Rauma (FIN) 20


1903

PGC 210403

Delfzijl, 18 april. De alhier opgelegde Nederlandse bark ANNETTE JANTINE (opm: bouwjaar 1878), laatst gevoerd door kapt. L. Smit en eigendom van rederij P.T. Nijhoff te Farmsum (het laatste schip van deze rederij), is voor NLG 6300 verkocht aan de heren Constant en Bos te Zijpe (opm: Noord-Holland), ten einde te worden gesloopt.

DS 090503

Delfzijl, 9 mei. Heden is gesleept door de LUCTOR ET EMERGO van hier vertrokken naar Nieuwediep de bark ANNETTE JANTINE om gesloopt te worden.

NRC 120503
Nieuwediep. Alhier gesleept aangekomen op 11 mei de ANNETTE JANTINE, kapt. Brouwer

SCC 090803

Advertentie. Scheepshout. Eerste grote openbare verkoping van scheepshout, afkomstig van het driemast barkschip ANNETTE JANTINE, op woensdag 12 augustus 1903, ‘s morgens 10 uur precies, te Burgervlotbrug, gemeente Zijpe. Zie circulaires en biljetten.
Deurwaarder J.G. Klein, Alkmaar

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Officiële lijst met roepnamen van de Nederlandse Koopvaardij na 1881
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Lloyd’s Register 1878
Monsterrollen Delfzijl, online
AH = Algemeen Handelsblad
CSMG = Cardiff Shipping and Mercantile Gazette
DS = Dordtsche Courant
JB = Javabode (Batavia)
LL = Lloyd’s List (vertaald)
LR = Lloyd’s Register 1887
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVEC = Nieuwe Veendammer Courant
NVD = Nieuws van den Dag
NNO = Nieuwsblad van het Noorden
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
OCM = Overland China Mail (Hong Kong, vertaald)
PGC = Provinciale Groninger Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SCC = Schager Courant
ST = De Standaard
WIN = Winschoter Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk