Inloggen
KRIMPEN AAN DE LEK - ID 3545


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1885-12-07 / 1902-07-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1885
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: J. & K. Smit's Scheepswerven, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1885-09-18
Delivery Date: 1885-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1078.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1885
Datum agenda: 1885-12-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: KRIMPEN AAN DE LEK
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vroege & De Wijs
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief
F168-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1885-12-07 KRIMPEN AAN DE LEK
Manager: Pieter van der Hoog, Krimpen aan de Lek, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter van der Hoog, Krimpen aan de Lek, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Krimpen aan de Lek / Netherlands
Callsign: PHTB

Ship Events Data

1888-09-06: Stranded
Batavia, 7 september 1888. Gisteren stootte het zeilschip KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. Van der Vegte, bij het Agenieten-eiland (opm: thans Pulau Pari; 05º53’ ZB en 106º35’ OL) op een klip. Het schip bekwam een zwaar lek en maakte zo veel water, dat, toen het vlot kwam, bij de Maneter op strand gezet moest worden om niet te zinken.
1890-08-27: Damaged
Krimpen a/d Lek, 27 augustus 1890. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het barkschip KRIMPEN A/D LEK, kapt. T.C. Kruijt, van Gefle naar Sydney, heden met verlies van zeilen te Arendal (Noorwegen) binnengelopen.
1891-01-00: Damaged
Melbourne, 23 januari 1891. Het Nederlandse barkschip KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. Kruijt, 14 januari van Gefle te Sydney aangekomen, heeft op 40º O.L. een zware storm gehad, die veel schade aan dek heeft toegebracht.
1901-07-07: Collision
Londen, 7 juli 1901. Het Nederlandse schip KRIMPEN A/D LEK, kapt. v.d. Vegte, van Shields naar Java, is in aanvaring geweest met het SOUTH SAND HEAD vuurschip en arriveerde te Spithead met schade aan bakboordsverschansingen en andere schade.
1902-03-29: Damaged
29.03.1902: In de Indische Oceaan in moeilijkheden door het losraken van de ballast. Kon op eigen kracht de dichtbij zijnde haven Freemantle bereiken om daar de ballast weer vast te zetten om daarna de reis van Soerabaja naar New Castle (NSW) te vervolgen.
1902-08-00: Final Fate: Wrecked

Met steenkool geladen in Newcastle (Australië) onderweg naar Semarang, aan de grond gelopen en vergaan op 24 juli 1902 in de Torresstraat (zeestraat tussen Australië en Nieuw-Guinea). Gezagvoerder: W.L. van der Vegte.

Poverty Bay Herald, 23 August 1902. The barque went on a reef off the coast of New Guinea and became a total wreck, said one of the officers of the Dutch barque KRIMPEN AAN DE LEK, on landing at Sydney last Friday afternoon, from Thursday Island, by the E. & A. Company’s steamer AIRLIE. There was no loss of life, the officer went on to say , but we lost all our effects, so hurriedly had we to leave the vessel.
The KRIMPEN AAN DE LEK was a Dutch barque, owned in Krimpen, and sailed by captain W.L. van de Vegte. We left Newcastle, said the captain, on June 2nd, and had unsettled weather at the outset. We took the outer Torres Strait route and all went well until July 23. The vessel then ran into thick and squally weather, and no sights could be obtained. The wind was from the south-east, and next day became squally. At 3 a.m. during a heavy squall, the barque crashed on to a coral reef, which was afterwards found to be the Panama Reef, off the coast of New Guinea, distant about 12 miles from the island of the same name. The wind after the barque struck, increased to the force of a gale, and the vessel was soon in a bad way, laboring and straining heavily. Boats were lowered and the whole of the crew, comprising the captain, first and second officers, and 15 men left the vessel. The barque at this time was fast settling down and bumping heavily on the reef.
We stood by till daylight, continued the captain, and then made an attempt to get aboard again to recover our effects, but the seas being heavy we found it impossible to board her. We then made for the nearest island, where a landing was effected. The natives proved friendly, and put off and piloted the shipwrecked crew safely ashore, subsequently providing food and showing every possible kindness. A stay of 12 hours was made at the island, and the crew then returned to the wreck, but on arrival found that she had capsized to windward and that the seas had made a clean sweep of everything. There was no salvage to be obtained, and, as the vessel was a hopeless wreck, the crew, in two boats, proceeded to Daru Island, where they were picked up by the ketch WHAUP and conveyed to Thursday Island, the trip across occupying three days.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

W.L.van de Vegte was in 1885 de eerste kapitein op de ijzeren bark "Krimpen aan de Lek" (1878 ton) gebouwd bij J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek026(39/312).

 

W.L.van de Vegte was van 1883-1885 kapitein van het houten clipper-fregat “Lichtstraal” (ex-Suzanna Johanna, ex-Lichtstraal), in 1863 te water gelaten op de werf van Jan Smit Fz te Slikkerveer, 1500 ton, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip werd in 1885 verkocht aan August Köpcke te Rotterdam en herdoopt tot “Jacoba052

 

W.L.van de Vegte was van 1885-1891, 1893-1898 en 1900-1902 kapitein van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/85 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1078 nrt, varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip strandde in 1902 in de Torres Straat052

 

W.L.van de Vegte was van 1885-1891 gezagvoerder van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/1885 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., met als reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek..052

 

Bouma025 vermeldt W.L. v/d Vegte als gezagvoerder gedurende:

*   1881 van het 3/mschip “Ster der Hoop, ex Star of Hope, gebouwd in 1868 te Boston, 1312 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Bremen;

*   1883 t/m 1885 van het 3/mschip “Lichtstraal”, ex Suzanna Johanna, ex Lichtstraal, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 1259 ton o.m., varend voor P.v/d Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip voer in 1886 voor Aug.Köpcke te Rotterdam en was herdoopt in “Jacoba”;

*   1886 t/m 1890 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

*   1893 t/m 1898 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

*   1900 en later van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein van de Vegte vertrok op 19 december 1885 uit Rotterdam met stukgoed naar Java, waar ze op 01 april 1886 arriveert. Op 01 oktober 1886 vertrekt ze weer met suiker en koffie en komt dan op 19 januari 1887 in Londen om te lossen. Vervolgens wordt te Cardiff steenkool ingenomen met afvaart op 29 april en aankomst te Batavia op 07 augustus 1887. Er is weer een retourreis tussen Indië en Engeland. In september 1888 gaat van de Vegte weer vanuit Java op huis aan. “Maar dan gaat het mis met haar; wanneer de “Krimpen aan de Lek” door het eilandengebied tussen Straat Soenda en Batavia vaart, raakt zij de grond, en de lekkage is zodanig dat zij op de Agnieten Eilanden of Maneter Eiland op strand moet worden gezet om zinken te voorkomen. Na lossing van het grootste deel van de kolen … en voorlopige dichting van het lek, kan zij door naar Batavia voor lossing van het restant der lading en reparaties in het droogdok”.

“Ook in 1890 had de “Krimpen aan de Lek” nog een fortuinlijke reis; met een lading hout van Zweden naar Australië, liep zij bij een zomerstorm in het Skagerrak, zoveel schade aan tuig en zeilen op, dat zij Arendal moest binnenlopen om daar voor 1766 gulden 10 dagen te repareren.052.

Sprekend over een veilige route door Straat Torres bij Australië zegt Pronker052:

“Maar de voorkeur voor Straat Torres in de maanden April-September vereist wel een zorgvuldige navigatie. Men moet niet doen, zoals de kapitein van de “Krimpen aan de Lek” …die in Juli 1902, zonder goede kaarten van Straat Torres, uit Newcastle NSW vertrok en probeerde zonder betrouwbaar bestek Straat Torres binnen te zeilen. Dat schip ging dan ook verloren bij de Oostelijke ingang van Straat Torres, Bligh Entrance, door stranding op Parana Rif aan de Zuidkust van NieuwGuinea”.052.

Er is een afbeelding van de “Krimpen aan de Lek” op p.184.

 

“Het barkschip ‘Krimpen aan de Lek’ vertrok op 2 juli 1902 van New Castle op de oostkust van Australië (New South Wales) met een lading van 1602 ton steenkool. De bestemming was Semarang op de noordkust van Java.”. De route van kapitein W.L. van den Vegte voerde langs het Great Barrier Reef op de breedte van Straat Torres. Er waren geen kaarten van dir gevaarlijke riffengebied aan boord. ’s Nachts stootte men plotseling op een rif, dat later het Parama rif aan de monding van de Fly River bleek te zijn. Het schip maakte al snel veel water en er was haast geboden het schip te verlaten. Er was zelfs geen gelegenheid scheepspapieren mee te nemen.

Aan wal werdern zij liefderijk opgevangen door inboorlingen, die de bemanning overbrachten naar Darien Island waar een goevernements station was gelegen. Vandaar bereikte men via Brisbane tenslotte Sydney waar voor de scheepsconsul een verklaring werd afgelegd.

De zaak werd behandel voor de Raad van Tucht voor de Koopvaardij. Voorop in de kritiek stond het gemis van een behoorlijke zeekaart, terwijl er goede kaarten bescchikbaar waren. “Het bevaren van Straat Torres zonder een kaart van voldoende groot bestek moest beschouwd worden als een roekeloze daad en daaraan was het verlies van zijn schip te wijten.” Hem werd voor één jaar de bevoegdheid ontnomen om als kapitein op een Nederlands schip te varen.

 

De bark “Krimpen aan de Lek” onder kapiteinW.Lvan der Vegte vertrok op 17 april 1894 vanuit Wellington “doubtless eastwards & C.Horn” Aankomst te Londen op 02 augustus 1894.121

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Vegte, W.L. van den
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Leendert Leendertsz Kruyt werd geboren te Katwijk op 02 mei 1844 als zoon van Leendert Cornelisz Kruyt en Maartje Cornelisd. de Best.

Hij trouwde te Katwijk in 1871 met Dirkje Maartensd. Schaap. 054-079.

Hij overleed op 25 augustus 1892 te Soerabaya als kapitein van de bark “Martina Johanna”052.

 

De schepen van de kapitein

Kapitein Kruijt was van 1891-1892 gezagvoerder van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/85 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek052.

 

Kapitein L.Kruijt was in 1892 gezagvoerder op de stalen bark “Martina Johanna”, gebouwd in 1890/1891 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1360 nrt., varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Hij overleed op 25 augustus 1892 te Soerabaya op de tweede reis van het schip naar Indië. De eerste stuurman J.J.van der Laag heeft het schip toen als kapitein naar Nederland gevoerd052.

 

Bouma025 vermeldt L.Kruyt als gezagvoerder gedurende:

*    1891 t/m 1892 op de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton o.m., varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek;

      Hij vermeldt J.v/d Laag als gezagvoerder van:

*    1893-1905 op de stalen bark “Martina Johanna”, gebouwd in 1891 te Krimpen aan de Lek, 1360 ton o.m., varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. (maar zie hierboven bij ref. 052)

 

Overige bijzonderheden

De bark “Krimpen aan de Lek” onder kapitein L.Kruyt vertrok op 17 oktober 1890 van Gefl, werd vervolgens te Newcastle NSW geregistreerd en kwam op 26 maart 1891 te Valparaiso. Via Pisagua en Kaap Hoorn arriveerde het schip op 27 december te Falmouth en op 10 januari 1892 te Hamburg.121

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Kruijt, Leendert Leendertsz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

W.L.van de Vegte was in 1885 de eerste kapitein op de ijzeren bark "Krimpen aan de Lek" (1878 ton) gebouwd bij J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek026(39/312).

 

W.L.van de Vegte was van 1883-1885 kapitein van het houten clipper-fregat “Lichtstraal” (ex-Suzanna Johanna, ex-Lichtstraal), in 1863 te water gelaten op de werf van Jan Smit Fz te Slikkerveer, 1500 ton, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip werd in 1885 verkocht aan August Köpcke te Rotterdam en herdoopt tot “Jacoba052

 

W.L.van de Vegte was van 1885-1891, 1893-1898 en 1900-1902 kapitein van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/85 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1078 nrt, varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip strandde in 1902 in de Torres Straat052

 

W.L.van de Vegte was van 1885-1891 gezagvoerder van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/1885 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., met als reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek..052

 

Bouma025 vermeldt W.L. v/d Vegte als gezagvoerder gedurende:

*   1881 van het 3/mschip “Ster der Hoop, ex Star of Hope, gebouwd in 1868 te Boston, 1312 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Bremen;

*   1883 t/m 1885 van het 3/mschip “Lichtstraal”, ex Suzanna Johanna, ex Lichtstraal, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 1259 ton o.m., varend voor P.v/d Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip voer in 1886 voor Aug.Köpcke te Rotterdam en was herdoopt in “Jacoba”;

*   1886 t/m 1890 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

*   1893 t/m 1898 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

*   1900 en later van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein van de Vegte vertrok op 19 december 1885 uit Rotterdam met stukgoed naar Java, waar ze op 01 april 1886 arriveert. Op 01 oktober 1886 vertrekt ze weer met suiker en koffie en komt dan op 19 januari 1887 in Londen om te lossen. Vervolgens wordt te Cardiff steenkool ingenomen met afvaart op 29 april en aankomst te Batavia op 07 augustus 1887. Er is weer een retourreis tussen Indië en Engeland. In september 1888 gaat van de Vegte weer vanuit Java op huis aan. “Maar dan gaat het mis met haar; wanneer de “Krimpen aan de Lek” door het eilandengebied tussen Straat Soenda en Batavia vaart, raakt zij de grond, en de lekkage is zodanig dat zij op de Agnieten Eilanden of Maneter Eiland op strand moet worden gezet om zinken te voorkomen. Na lossing van het grootste deel van de kolen … en voorlopige dichting van het lek, kan zij door naar Batavia voor lossing van het restant der lading en reparaties in het droogdok”.

“Ook in 1890 had de “Krimpen aan de Lek” nog een fortuinlijke reis; met een lading hout van Zweden naar Australië, liep zij bij een zomerstorm in het Skagerrak, zoveel schade aan tuig en zeilen op, dat zij Arendal moest binnenlopen om daar voor 1766 gulden 10 dagen te repareren.052.

Sprekend over een veilige route door Straat Torres bij Australië zegt Pronker052:

“Maar de voorkeur voor Straat Torres in de maanden April-September vereist wel een zorgvuldige navigatie. Men moet niet doen, zoals de kapitein van de “Krimpen aan de Lek” …die in Juli 1902, zonder goede kaarten van Straat Torres, uit Newcastle NSW vertrok en probeerde zonder betrouwbaar bestek Straat Torres binnen te zeilen. Dat schip ging dan ook verloren bij de Oostelijke ingang van Straat Torres, Bligh Entrance, door stranding op Parana Rif aan de Zuidkust van NieuwGuinea”.052.

Er is een afbeelding van de “Krimpen aan de Lek” op p.184.

 

“Het barkschip ‘Krimpen aan de Lek’ vertrok op 2 juli 1902 van New Castle op de oostkust van Australië (New South Wales) met een lading van 1602 ton steenkool. De bestemming was Semarang op de noordkust van Java.”. De route van kapitein W.L. van den Vegte voerde langs het Great Barrier Reef op de breedte van Straat Torres. Er waren geen kaarten van dir gevaarlijke riffengebied aan boord. ’s Nachts stootte men plotseling op een rif, dat later het Parama rif aan de monding van de Fly River bleek te zijn. Het schip maakte al snel veel water en er was haast geboden het schip te verlaten. Er was zelfs geen gelegenheid scheepspapieren mee te nemen.

Aan wal werdern zij liefderijk opgevangen door inboorlingen, die de bemanning overbrachten naar Darien Island waar een goevernements station was gelegen. Vandaar bereikte men via Brisbane tenslotte Sydney waar voor de scheepsconsul een verklaring werd afgelegd.

De zaak werd behandel voor de Raad van Tucht voor de Koopvaardij. Voorop in de kritiek stond het gemis van een behoorlijke zeekaart, terwijl er goede kaarten bescchikbaar waren. “Het bevaren van Straat Torres zonder een kaart van voldoende groot bestek moest beschouwd worden als een roekeloze daad en daaraan was het verlies van zijn schip te wijten.” Hem werd voor één jaar de bevoegdheid ontnomen om als kapitein op een Nederlands schip te varen.

 

De bark “Krimpen aan de Lek” onder kapiteinW.Lvan der Vegte vertrok op 17 april 1894 vanuit Wellington “doubtless eastwards & C.Horn” Aankomst te Londen op 02 augustus 1894.121

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Vegte, W.L. van den
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Bier als gezagvoerder gedurende:

*    1899 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek.

 

Kapitein J.Bier was in 1899 gezagvoerder van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/85 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek052.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Krimpen aan de Lek” was op 19 juli 1900 te Newcastle NSW en arriveerde na de oversteek van de Pacific op 26 september te Valparaiso. Melding op 21 december te Iquique en na ronding van Kaap Hoorn op 15 april 1901 te Londen.121.

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Bier, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

W.L.van de Vegte was in 1885 de eerste kapitein op de ijzeren bark "Krimpen aan de Lek" (1878 ton) gebouwd bij J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek026(39/312).

 

W.L.van de Vegte was van 1883-1885 kapitein van het houten clipper-fregat “Lichtstraal” (ex-Suzanna Johanna, ex-Lichtstraal), in 1863 te water gelaten op de werf van Jan Smit Fz te Slikkerveer, 1500 ton, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip werd in 1885 verkocht aan August Köpcke te Rotterdam en herdoopt tot “Jacoba052

 

W.L.van de Vegte was van 1885-1891, 1893-1898 en 1900-1902 kapitein van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/85 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1078 nrt, varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip strandde in 1902 in de Torres Straat052

 

W.L.van de Vegte was van 1885-1891 gezagvoerder van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1884/1885 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., met als reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek..052

 

Bouma025 vermeldt W.L. v/d Vegte als gezagvoerder gedurende:

*   1881 van het 3/mschip “Ster der Hoop, ex Star of Hope, gebouwd in 1868 te Boston, 1312 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Bremen;

*   1883 t/m 1885 van het 3/mschip “Lichtstraal”, ex Suzanna Johanna, ex Lichtstraal, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 1259 ton o.m., varend voor P.v/d Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip voer in 1886 voor Aug.Köpcke te Rotterdam en was herdoopt in “Jacoba”;

*   1886 t/m 1890 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

*   1893 t/m 1898 van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

*   1900 en later van de ijzeren bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1885 te Krimpen aan de Lek, 1078 ton n.m., varend voor P. v/d Hoog te Krimpen aan de Lek.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein van de Vegte vertrok op 19 december 1885 uit Rotterdam met stukgoed naar Java, waar ze op 01 april 1886 arriveert. Op 01 oktober 1886 vertrekt ze weer met suiker en koffie en komt dan op 19 januari 1887 in Londen om te lossen. Vervolgens wordt te Cardiff steenkool ingenomen met afvaart op 29 april en aankomst te Batavia op 07 augustus 1887. Er is weer een retourreis tussen Indië en Engeland. In september 1888 gaat van de Vegte weer vanuit Java op huis aan. “Maar dan gaat het mis met haar; wanneer de “Krimpen aan de Lek” door het eilandengebied tussen Straat Soenda en Batavia vaart, raakt zij de grond, en de lekkage is zodanig dat zij op de Agnieten Eilanden of Maneter Eiland op strand moet worden gezet om zinken te voorkomen. Na lossing van het grootste deel van de kolen … en voorlopige dichting van het lek, kan zij door naar Batavia voor lossing van het restant der lading en reparaties in het droogdok”.

“Ook in 1890 had de “Krimpen aan de Lek” nog een fortuinlijke reis; met een lading hout van Zweden naar Australië, liep zij bij een zomerstorm in het Skagerrak, zoveel schade aan tuig en zeilen op, dat zij Arendal moest binnenlopen om daar voor 1766 gulden 10 dagen te repareren.052.

Sprekend over een veilige route door Straat Torres bij Australië zegt Pronker052:

“Maar de voorkeur voor Straat Torres in de maanden April-September vereist wel een zorgvuldige navigatie. Men moet niet doen, zoals de kapitein van de “Krimpen aan de Lek” …die in Juli 1902, zonder goede kaarten van Straat Torres, uit Newcastle NSW vertrok en probeerde zonder betrouwbaar bestek Straat Torres binnen te zeilen. Dat schip ging dan ook verloren bij de Oostelijke ingang van Straat Torres, Bligh Entrance, door stranding op Parana Rif aan de Zuidkust van NieuwGuinea”.052.

Er is een afbeelding van de “Krimpen aan de Lek” op p.184.

 

“Het barkschip ‘Krimpen aan de Lek’ vertrok op 2 juli 1902 van New Castle op de oostkust van Australië (New South Wales) met een lading van 1602 ton steenkool. De bestemming was Semarang op de noordkust van Java.”. De route van kapitein W.L. van den Vegte voerde langs het Great Barrier Reef op de breedte van Straat Torres. Er waren geen kaarten van dir gevaarlijke riffengebied aan boord. ’s Nachts stootte men plotseling op een rif, dat later het Parama rif aan de monding van de Fly River bleek te zijn. Het schip maakte al snel veel water en er was haast geboden het schip te verlaten. Er was zelfs geen gelegenheid scheepspapieren mee te nemen.

Aan wal werdern zij liefderijk opgevangen door inboorlingen, die de bemanning overbrachten naar Darien Island waar een goevernements station was gelegen. Vandaar bereikte men via Brisbane tenslotte Sydney waar voor de scheepsconsul een verklaring werd afgelegd.

De zaak werd behandel voor de Raad van Tucht voor de Koopvaardij. Voorop in de kritiek stond het gemis van een behoorlijke zeekaart, terwijl er goede kaarten bescchikbaar waren. “Het bevaren van Straat Torres zonder een kaart van voldoende groot bestek moest beschouwd worden als een roekeloze daad en daaraan was het verlies van zijn schip te wijten.” Hem werd voor één jaar de bevoegdheid ontnomen om als kapitein op een Nederlands schip te varen.

 

De bark “Krimpen aan de Lek” onder kapiteinW.Lvan der Vegte vertrok op 17 april 1894 vanuit Wellington “doubtless eastwards & C.Horn” Aankomst te Londen op 02 augustus 1894.121

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Vegte, W.L. van den
Overige informatie: 0

Algemene informatie

Uit de Auckland Star van 16 augustus 1902:  Sydney, 16th August. The captain and a portion of the crew of the Dutch barque KRIMPEN AAN DE LEK,  recently wrecked on the New Guinea Coast, have arrived here. The captain states that the weather was so bad for 40 hours prior to the disaster, that he was unable to take observations. The vessel crashed on to the reef at two in the morning and was abandoned half-an-hour later. Terrific seas were running and bumping her badly. She was leaking freely. The crew remained alongside in the boats till daylight and spent an anxious night. They landed next day and were kindly treated by the natives. Everything was lost, including the ship's papers. The first news of the wreck of this vessel reached Thursday Island on July 29, when the ketch WHAUP, from Daru, British New Guinea, brought in the captain and crew of seventeen, all told, of the KRIMPEN AAN DE LEK. The ship was valued GBP 7.000. The wreck took place at Brompton Island, near the mouth of the Fly River, New Guinea. The KRIMPEN AAN DE LEK left Newcastle (opm: N.S.W.) on July 2nd with 1.602 tons of East Greta coal for Java.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk