Familiegegevens en opleiding
Reinder Pieter Tjebbes werd geboren te Stavoren op 26 oktober 1826.
Hij was getrouwd met Dirkje Haye Visser, geboren te Bolsward op 12 april 1823. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 1 zoon (1855) en 1 dochter (1858). 003.
In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1864) van Amsterdam staat vermeld Reinder Pieter Tjebbes, geboren op 26 oktober 1826 te Staveren, Doopsgezind, wonend in 1859 op de Haarlemmerdijk 214 te Amsterdam.
Foto (nr.89) beschikbaar van kapitein R.P.Tjebbes047.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.P.Tjebbes is met vlagnummer 907 per 08 maart 1853 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams college Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.A.de Haas. Als zijn schip is genoemd de “Marianne” 002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 01/08 maart 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd R.P.Tjebbes (alleen initialen), oud 26 jaar, voerend het schip “Marianne”, voor rekening van H.& D.Rahusen, wonend in de Bikkerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.A. de Haas.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 24 november 1857.003
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 28 april 1863 staat de melding dat: “… de Heer Kapitein Tjebbes voerende het schip Almelo eenige mededeelingen (doet) betreffende de Kokoseilanden …”023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 20 juli 1875 staat vermeld: “Door Kapitein R.P.Tjebbes, thans voerende het schip Wilhelmina & Clara wordt eene brief ter tafel gebragt, zijn opzegging inhoudende, voor de voortdurende Deelneming.”023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
907 1853 sch.brik Marianne H.& D.Rahusen
513 1854-1857 sch.brik Marianne idem
1858-1868 bark Almelo idem
1869 geen vermelding van schip en boekhouder
1870 bark Noordzee-Kanaal W.& A.Meursing
1871 geen vermelding van schip en boekhouder
1872-1874 fregat H.W.M. Meijer & Co
1875 fregat Wilhelmina Clara G.W.van Barneveld Kooy
Vertrek en terugkomst in Amsterdam093
Kapitein Naam van het schip Aankomst Vertrek
R.P.Tjebbes Almelo 24 november 1860 07 november 1861
Almelo 20 april 1862 geen vermelding
Almelo geen melding 24 maart 1863
Almelo 11 september 1863 21 september 1864
Almelo 09 maart 1865 17 december 1865
Almelo 23 juni 1866 08 april 1867
Almelo 12 september 1867 22 augustus 1868
Dutch schooner "Marianne", arrived 18 September 1853, having left Hartlepool, England on 9 June 1853. Master = R.P. Tjebbes. Cargo = 250 tons of coals. Sailed from Albany on 20 November 1853 for Batavia. 105.
Bouma-25 vermeldt R.P.Tjebbes als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1858 van de schbrik “Marianne”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 248 ton o.m., varend voor H.& D.Rahusen te Amsterdam;
* 1859 t/m 1868 van de bark “Almelo”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor H.& D.Rahusen te Amsterdam;
* 1871 van de bark “Noordzeekanaal”, gebouwd in 1870 te Nieuwendam, 830 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
* 1873 t/m 1875 van het 3/mschip “H.M.W.” ex Antelope, gebouwd in 1852 te Brooklyn, 1256 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1876 voor N.Brantjes te Purmerend en was herdoopt in “Antelope”;
* 1876 van de “Willemina en Clara”, op 13 december 1854 van stapel gelopen van de werf van F.F.Groen te Amsterdam023, 647 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam. Het schip voer in 1877 onder kapitein/eigenaar A.Oosterhuis te Amsterdam en was herdoopt in “Abel”.
Overige bijzonderheden
In een extract uit een journaal van de schoenerkof “Koning Willem”, kapitein Reinder Harms Lutje, is op 27 januari 1851 de kok overleden op reis van Nickerie naar Amsterdam op de hoogte van 46o51’NB/17o21’WL.115
Familiegegevens en opleiding
Luppo Bron werd geboren op 04 september 1840 en overleed op 30 december 1894 al zoon van Marten Luppens Bron en Lumke Heike Kramer. Hij was getrouwd met Trijntje Dekker, op 13 mei 1889 te Zaandam geboren. Het huwelijk is kinderloos gebleven.
Hij was kapitein op de “Noorzeekanaal”, woonde op diverse adressen in Amsterdam, laatste adres de Houtmankade 63.
Hij was de broer van kapitein Hinderikus Johannes Bron (zie aldaar).
Informatie 19 juni 2003 van de heer B.Bron te Heemskerk en referentie 102
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Luppo Bron, adres Haarlemmerdijk UU 268, werd met nr.882 effectief lid van Zeemanshoop per 29 april 1873 op voorspraak van F.C.Jaski. Zijn schip was de “Noordzeekanaal”002. Hij was lid van 1872 t/m 1893.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 april 1873 staan vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Luppo Bron, oud 32 jaar, voerend de bark “Noordzeekanaal”, voor rekening van W.& A.H.Meursing, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
882 1873-1881 bark Noordzeekanaal W.en A.H.Meursing
1882-1893 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt L.Bron als gezagvoerder gedurende:
-
1868 t/m 1871 van de sch.brik “Cornelia Abramina”, gebouwd in 1867 te Nieuwendam bij W.& A.H.Meursing, 215 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
-
1872 t/m 1881 van de bark “Noordzeekanaal”, gebouwd in 1870 te Nieuwendam, 830 n.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Denemarken, ging later naar Noorwegen en kreeg de naam “Sømand”;
-
1882 t/m 1885 op het 3/m schip “Maibit”, gebouwd in 1869 te Amsterdam, 1134 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam. Het schip voer in 1886 voor G. v/d/ Gevel te Rotterdam en was herdoopt in “Francois”.
Overige bijzonderheden
e-mail van André Delporte te Luik dd 09 januari 2006
Wat de CORNELIA ABRAMINA betreft, heb ik het schip van Telphin te Antwerpen van 12/5/1877 tot 15/2/1878; het werd in de vaart gezet naar de Baltische Zee met Suk als kapitein en verkocht aan G. W. Koning Jr. & C° te Rotterdam; herdoopt in WILHELMINE en in 1881 verkocht te Macassar, aan W. A. Ledeboer tot een onbekende datum; werd dan de GOEDE HOOP van Nio Ing Sing en verdwijnt van de Nederlandsche lijsten in 1893, volgens Luc (Heijboer). Hier moeten we misschien een beetje dieper naar details kijken, want ik denk wel dat we het over hetzelfde schip hebben ... En ik ben zeker dat het belg is geworden voor enkele maanden (twee kranten als bronnen ! en Luc (Heijboer)was hiermee akkoord !).
Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.
In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, veelal in brieven aan zijn vrouw en zijn broers. Ook zijn broer Luppo komt aan de orde en wel in de periode dat die kennelijk al zwaar ziek was. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.
Op p.010/011 staat een brief dd. Amsterdam april 1894 aan zijn broer Jacob, die vooral handelt over het testament van Luppo. Deze zou zijn testament ten voordele van zijn vrouw hebben veranderd en kennelijk maken de broers zich daarover zorgen. Kapitein Hinderikus Bron kapittelt ze daarover en vindt het vanzelfsprekend dat Luppo zich in eerste instantie bekommert om de toekomst van zijn vrouw die “hem nu 16 maanden geheel heeft verzorgt en hem gelijk een kind in zijn hulpbehoevendheid tevens heeft verzorgd en verpleegd.”
Op p.067-069 staat het bericht van overlijden met een fotokopie van de akte. Luppo stierf te Amsterdam op 30 december 1894 op de Houtmankade Kanton 4, op de leeftijd van 54 jaar.
Op p.100/102 blijkt uit een brief aan schoonzuster Catrien dd 29 april 1895 dat het ziekbed van Luppo zeker twee jaar heeft geduurd.
Uit een correspondentie dd 28 november 2005 met kleinzoon B.Bron uit Heemskerk blijkt dat Luppo een aandeel heeft gehad in de “Noordzeekanaal” en hij zou daarmee een klein vermogen hebben verworven..
De schoener “Cornelia Abramina” onder kapitein L.Bron was te Amsterdam en werd op 19 deceember 1867 als aangekomen te Valparaiso. Het vertrok van daar op 07 februari 1868 en kwam op 12 mei 1868 aan te Le Havre. Dus twee Kaap Hoorn rondingen.121