Inloggen
DOELWIJK - ID 1737


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-06-27 / 1897-09-30 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Nat. Official Number: 2588 ROTT 1890
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Well deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 45
Date Laid Down: 1889-05-12
Launch Date: 1890-03-22
Delivery Date: 1890-06-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 550
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 , 24 & 45 - 30)
Speed in knots: 9
 
Gross Tonnage: 867.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 612.00 Net tonnage
Deadweight: 1270.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 59510 Cubic Feet
Bale: 52000 Cubic Feet
 
Length 1: 200.50 Feet (British) Registered
Beam: 31.50 Feet (British) Registered
Depth: 12.90 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-06-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: DOELWIJK
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gaade
Plaats: Den Haag
Opmerkingen: ja
1890-06-27, uitvoering80-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-06-21 DOELWIJK
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMGH

Date/Name Ship 1897-09-30 HECTOR
Manager: Dampfschiffahrts-Gesellschaft 'Neptun', Bremen, Germany
Eigenaar: Dampfschiffahrts-Gesellschaft 'Neptun', Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QGLH
Additional info: DOHD

Date/Name Ship 1940-04-22 ELISABETH
Manager: Helmsing & Grimm, Hamburg, Germany
Eigenaar: Helmsing & Grimm, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DOHD

Ship Events Data

1890-03-22: NRC 250390
Rotterdam, 24 maart. Zaterdagmiddag 22 dezer te 5 uur werd met goed gevolg te water gelaten van de werf van de heren Bonn & Mees, te Katendrecht, het stoomschip DOELWIJK, gebouwd voor rekening van de heren W. Ruys & Zonen. De hoofdafmetingen zijn: 200 voet lang, 31 voet breed, 15 voet 9 duim hol. Het schip is geheel van staal gebouwd, volgens de hoogste klasse van Lloyds.
1890-04-00: Op 15 april 1890 gesleept aangekomen te Vlissingen bij de werf van de Kon. Mij. "De Schelde" voor de inbouw van de machine.
1896-03-25: Op 25 maart 1896 is de DOELWIJK in mist bij Odensholm aan de grond geraakt. Zij werd op 27 maart 1896 vlotgebracht en te Reval binnengebracht. Daarna voor herstel der schade naar Stockholm, alwaar zij op 30 maart 1896 arriveerde.
1897-00-00: Na een proces in Londen over de door Ruys geleden economische schade, dat Ruys won, werd het schip in 1897 geabandonneerd aan de Britse Assuradeuren, en door hen doorverkocht naar Duitsland.
1945-00-00: De ‘ELISABETH’, na de caputilatie van Duitsland door de T.M.M.C. als No.652 in beslag genomen, werd aan de rederij teruggegeven in 1945.
1953-10-27: Final Fate:
De ‘ELISABETH’ is in het najaar van 1953 voor sloop verkocht aan slopers te Hamburg-Narburg (Duitsland) en aldaar in 1954 gesloopt. De slopers waren de Eisen & Metall K.G. Lehr & Co. te Hamburg. Zij arriveerde op 27 october 1953 op haar laatste reis aan de sloperswerf van Walter Ritscher te Hamburg. (Opm: Het schip was op 22 october 1953 voor sloop verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Het ongepubliceerde getypte relaas van Dr. W.Th. de Vogel, getiteld “Mijn leven als lichtmatroos aan boord van het Nederlandse barkschip “Nicolaas Beets” in 1885” (geschreven vóór 1856, i.c. het jaar van overlijden van de Vogel), bevat een aantal passages over ene P. de Boer. De Vogel volgde c. 1885 lessen in de zeevaartkunde te Amsterdam bij een oud stuurman Gouwstra en een oud-kapitein van der Ley. Hij schrijft over deze periode: “Zo heb ik daar gekend de toenmalige matroos Piet de Boer, een eilander, die aan het Zeemanshuis voor zijn derde rang studeerde. Toen zijn geld op was, voer hij als waarnemend 2de stuurman op de “Tjerimai”, om daarna van zijn overgespaarde geld verder te studeren. Piet de Boer had een goed hoofd. Hij is later in dienst gegaan bij de Rotterdamsche Lloyd. Daar is hij commandant geworden van een der mailboten.”

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1891 van het schroefstoomschip “Doelwijk”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 876 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1892 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • 1893 t/m 1895 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Midlesbro, 2177 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • 1894 t/m 1900 e.v. op het ijzeren schroefstoomschip “Soembing” ex Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2549 ton n.m., varend voor de Rotterdamse Lloyd Willem Ruys & Zn te Rotterdam.Er is een overlapping met de vorige opgave!

 

P.de Boer vervoerde detachementen landmachtofficieren vanuit Rotterdam met de “Soembing” naar Batavia op de volgende reizen065* :

  • Vertrek 28 april 1894. Aankomst 06 juni 1894 na 39 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.
  • Vertrek 01 september 1894. Aankomst 09 oktober 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 15 januari 1895. 3 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 11 mei 1895. 2 officieren en 42 manschappen.
  • Vertrek 14 september 1895. 1 officier en 43 manschappen.
  • Vertrek 18 januari 1896. 2 officieren en 31 manschappen.
  • Vertrek 08 mei 1896. 6 officieren.
  • Vertrek 04 juli 1896. 2 officier en 63 manschappen.
  • Vertrek 17 november 1886. 4 officier.
  • Vertrek 13 maart 1897. 1 officier.
  • Vertrek 17 juli 1897. 1 officier en 44 manschappen.
  • Vertrek 20 november 1897. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 26 maart 1898. 3 officieren en 84 manschappen.
  • Vertrek 16 juli 1898. 2 officieren en 55 manschappen.
  • Vertrek 05 november 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 43 manschappen.
  • Vertrek 25 februari 1899. 3 officieren en 42 manschappen.
  • Vertrek 17 juni 1899. 2 officieren en 60 manschappen.
  • Vertrek 27 januari 1900. 3 officieren en 32 manschappen.

In al deze gevallen is geen informatie gegeven over de aankomstdatum te Batavia. Voorts is het waarschijnlijk dat ook na de laatst vermelde reis nog andere transporten door kapitein de Boer met de “Soembing” zijn gevoerd, maar die heb ik niet meer opgenomen.

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Boer, P. de

zie ook J. van Zanten

Familiegegevens en opleiding

Arie van Zanten werd op 16 december 1830 geboren te Maassluis

Hij trouwde met Helena de Heer, geboren 05 mei 1831 te Hellevoetsluis. Hij kwam in de gemeente Dordrecht op 01 december 1856 en woonde in 1860 aan de Groenmarkt nr. 23 met zijn vrouw en 2 zonen Arie geboren 1856 en Frederik Willem, geboren 1858, beiden te Dordrecht.

Arie overleed te Dordrecht op 10 april 1893.

Hij werd op 23 december 1865 met nr. 480 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Arie van Zanten, wonend te Dordrecht was in de periode 25 februari 1858 tot zijn overlijden in 1893 met vlagnummer 100 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Bij zijn inschrijving was hij gezagvoerder van de schoener “Concordia” onder directie van G.Mauritz te Dordrecht.064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege dd 06 juni 1893 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de weduwe van kapitein A. van Zanten te Kralingen.

 

De schepen van de kapitein

In de ledenlijsten van de Dordtse zeemansalmanak staat A. van Zanten als gezagvoerder:

1859;1861;1874                           schoener “Concordia”                                    boekhouder G.Mauritz te Dordrecht

1891                                               geen vermelding van een schip

Stadsarchief Dordrecht inv. 93, nrs 16-33

 

Bouma025 vermeldt A. van Zanten als gezagvoerder gedurende:

*      1857 van de kof “Concordia”, gebouwd in 1827 te Pekela, 143 ton o.m., varend voor G.Mauritz te Dordrecht

*      1867 t/m 1874 van de schoenerbrik “Concordia”, gebouwd in 1858 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 240 ton o.m., varend voor G.Mauritz te Dordrecht;

*      1892 can het schroefstoomschip “Doelwijk”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 876 ton n.m., varend voor Wm.Ruijs & Zn te Rotterdam.

en J. van Zanten van:

*      1859 t/m 1864 van de bark “Commissaris des Konings van der Heim”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 662 ton o.m., vareend voor Huygens & Harderberg te Den Haag

 

Volgens monsterrol nr. 1731 dd 08 maart 1856 (Gemeentearchief Dordrecht) was A. van Zanten op 12 mei 1862 gezagvoerder op het schip de “Concordia”.

Bouma025 noemt in dat jaar H. van Zanten de gezagvoerder

 

Overige bijzonderheden

  1. van Zanten vertrok op 24 maart 1861 vanuit Brouwershaven met de “Commissaris van der Heim” en 2 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 24 juli 1861 na een reis van 112 dagen reis065.

 

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Zanten, Arie van

Familiegegevens en opleiding

Roelf Datema werd geboren op 09 oktober 1832 te Saaksum als zoon van de schipper Johannes Roelfs Datema en Johanna Johannes Hartman.

Roelf trouwde te Nieuwe Pekela op 25 maart 1858 als zeeman met Gerberdina Oldenburger, geboren op 29 juli 1837 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipper Egbert Hindriks Oldenburger en Jaappien Derks Kramer. Gerberdina overleed op 11 april 1909 te Rotterdam, 71 jaar.

In een huwelijksakte van zoon Johannes Datema op 12 juni 1902 worden beide ouders genoemd als zijnde zonder beroep en wonende te Rotterdam.

Geen overlijdenakte gevonden van Roelof Datema maar https://www.genealogieonline.nl/stamboom-cg-de-koning/I56.php meldt dat hij na 1896 loods/cafehouder was te Rotterdam en aldaar op 30 novamber 1909 is overleden, 77 jaar.

 

“Op 19 maart 1863 is bij mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een brief van Zijne Excellentie de Minister van Marine, geleidende een overlijdensakte, waaruit blijkt dat aan boord van het galjootschip “Gerberdina” op 25 sept. 1862 is overleen Johannes Datema, oud 10 maanden en 24 dagen, laatst gewoond hebbende te Nieuwe Pekela, zoon van Roelf Johannes Datema en Gerberdina Egberta Oldenburger, thuis horende te Nieuwe Pekela.115

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Roelf Datema als zeeman in 1858, 1859, 1867 en als schipper in 1860, 1861, 1862, 1863, 1865, 1870, 1873, 1875, 1877.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

R.J.Datema was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 18 in de periode 1862 t/m 1889.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.J.Datema als gezagvoerder gedurende:

*   1861 t/m 1865 van de galjoot “Gerberdina”, gebouwd in 1860 te Pekela, 127 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela;

*   1873 t/m 1875 van het 3-mastschip “van der Palm”, gebouwd in 1847 te Schiedam, 496 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*   1876 van de galjoot “Zeeploeg”, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 102 ton o.m., varend voor H.J.Plant te Schiedam;

*   1877 t/m 1878 van de bark “Willemina”, ex Afrikaan, ex Jacobus, gebouwd in 1850 te Delfshaven, 294 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*   1879 t/m 1883 op het 3-mast schip “Kortenaar”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 1020 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd in 1883 bij Campèche lek op het strand gezet en verkocht;

*   1883 van de galjoot “Zeehond”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 190 ton o.m., varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip is in 1883 te IJmuiden op de havendam geraakt en als wrak verkocht;

*   1885 van de schoenerbrik “Bertha” ex Cito, ex Jeanne, ex Thomas Holcombe, gebouwd in 1856 te New York, 458 ton o.m., varend voor Engers Roelofs & Co te Schiedam;

*   1893 t/m 1896 van het schroefstoomschip “Doelwijk”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 876 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Bremen en herdoopt in “Hector”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

02 februar 1854, kof “Grietje”, schipper Christiaan K.Scholten, lichtmatroos Roelf Datema.

 

Overige bijzonderheden

Handelsblad: “ZEEHOND”, IJmuiden 14 Juli. Het Nederl. schip Zeehond, Kapt. Cupido (sic) naar de oostzee bestemd en zonder sleepboot naar zee willende gaan, stootte op het hoofd en bekwam averij is lek tusschen het Noorderhoofd en de Steenendam op strand gezet.

“Zeehond”. IJmuiden 14 juli. Het Nederl. schip zeehond, Kapt. Datema is totaal wrak”

“A’dam 17 Juli. Het wrak van het schip Zeehond, is te IJmuiden voor f 225 verkocht.”037.

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Datema, Roelf Johannesz

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1892-08-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: DOELWIJK
Schipper: Datema, Roelof Johannes
Scheepstype: stoomschip
Grootte: 612

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Externe informatie - Overig
Type onbekend: Jaarrekening van de Doelwijk uit 1894
Afbeeldingen


Omschrijving: DOELWIJK, liggend te Massawa. De foto is gemaakt in 1897 en waarschijnlijk omstreeks 1920 afgebeeld in een Italiaans geillustreerd tijdschrift.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Naretti, L.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: DOELWIJK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HECTOR
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ELISABETH
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten