Inloggen
SLAMAT - ID 16780


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-04-00 / 1896-07-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1876
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Clipperbark
Masten: Three masts
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W.H. Meursing - werf de Nachtegaal, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1874-02-00
Launch Date: 1876-01-20
Delivery Date: 1876-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 915.59 Net tonnage
 
Length 1: 184.0 Feet (British) Registered
Beam: 34.8 Feet (British) Registered
Depth: 19.7 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-08-04
Register nr: 0
Scheepsnaam: SLAMAT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Henrichs & Co., A.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja
1880-08-04, uitreiking zeebrief70--

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1876-00-00 SLAMAT
Manager: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSFW

Date/Name Ship 1896-07-00 SLAMAT
Manager: Robert Mattson, Mariehamn, Russia
Eigenaar: Robert Mattson, Mariehamn, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Russia
Callsign: TNMB

Ship Events Data

1876-06-00: Damaged
Rotterdam, 7 juni 1876. Het Nederlands schip SLAMAT, kapt. De Greeve, van Amsterdam naar Samarang, is te Deal binnengelopen tot herstelling van enig gebroken ijzerwerk in het tuig.
1877-12-10: Collision
Amsterdam, 2 februari. Kapt. De Greeve, voerende het Nederlandse schip SLAMAT, van Passaroeang herwaarts, rapporteert d.d. Banjoewangie 12 december 1877, dat hij twee dagen te voren in Straat Bali in aanvaring is geweest met het Amerikaanse schip NORWAY, kapt. Wood, van Probolingo naar Boston bestemd.
1886-02-05: Collision
Londen, 8 februari 1886. Het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. Schots van Soerabaja, is te Falmouth binnen gesleept met verlies van grote- en fokkemast en meer andere schade, zijnde in aanvaring geweest.
1888-08-00: Sprang a leak
Rotterdam, 16 augustus 1888. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip SLAMAT te Pasaroeang bezig met laden, lek geworden. Het is naar Soerabaja vertrokken om te repareren.
1889-07-00: Damaged
Het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. De Jong, van New York met petroleum naar Indramajoe, de 11. juli 1889 te Anjer aangekomen, rapporteert op de reis zeer slecht weder te hebben gehad. Somtijds was het schip onder water. Het heeft zware schade achteruit aan bakboord bekomen en de tweede stuurman en twee matrozen verloren.
1890-03-00: Damaged
Falmouth, 25 maart 1890. Het Nederlandse barkschip SLAMAT, kapt. F. de Jong, van Batavia naar Amsterdam, liep hier binnen met verlies van zeilen, al de stengen voor marsra’s en met gebroken voormars.
1892-06-26: Sprang a leak
Amsterdam, 8 juli 1892. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het barkschip SLAMAT ,kapt. F. Hoedemaker, van Newcastle naar Soerabaya, 26 juni lek, met overgeworpen lading en schade aan het roer, tuig en zeilen te Mauritius binnengelopen.
1896-07-00: Sold to foreign country
Amsterdam, 9 juli 1896. Het Nederlandse barkschip SLAMAT, groot 916 ton, gebouwd in 1876, is uit de hand verkocht aan den heer Marsson (opm: Mattson) te Mariehamn voor GBP 1250.
1913-04-11: Final Fate: Wrecked

Op reis in ballast van Christiania (opm: Oslo) naar Kotka is de Russische bark SLAMAT op 11 april 1913 bij Viken vergaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.J.Jollie is op 11 april 1871 en op voordracht van S.C.J.Olivier met vlagnummer 862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip tijdens de inschrijving was de "Insulinde"002. Ten tijde van de inschrijving was Jollie 34 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 04/11 april 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd Johannes Hendricus Jacobus Jollie, oud 34 jaar, voerend het fregat “Insulinde”, voor rekening van  de Gebr. Hendrichs & Co, op voordracht van kapitein S.C.J.Olivier.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        862                       1871-1872     fregat               Insulinde                                               A.Hendrichs & Co

                                      1873-1878     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.H.Jolly                       Insulinde                                  03 mei 1868                                          28 januari 1868

Hier moet een foutieve opgave zijn gedaan. De opgaven zijn door mij wèl correct weergegeven.

 

Bouma025 vermeldt J.H.J.Jollie als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1873 van het 3/mschip “Insulinde”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip is in 1873 verongelukt in de Noordzee;

*    1874 t/m 1876 van het 3/mschip “Ernestine” ex Augusta, gebouwd in 1868 te Newburyport, 1400 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1877 voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam en was herdoopt in “President Trakranen”;

*    1876 van de comp.bark “Slamat”, gebouwd in 1876 te Amsterdam 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.H.J.Jolly verzorgde per 03 mei 1868 vanuit Nieuwediep met de “Insulinde een troepentransport van 2 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 31 juli 1868 na een reis van 89 dagen.

Op 24 mei 1869 vertrok hij van Nieuwediep met de “Insulinde” en een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 augustus 1869 na een reis van 90 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden065.

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1, p.22-26, 1879 staat een artikel door J.C.Ceuvel “De reparatie van het Nederl. fregatschip “Ernestine”.

In 1875 was op reis van Newcastle naar Java het schip Ernestine, geladen met 1950 ton steenkolen, op de engelse kust op de klippen gelopen. Na het overboord zetten van c. 400 ton kolen kwam het schip weer vlot, maar had veel schade opgelopen. Het werd naar Nieuwediep gesleept om te worden gerepareerd. De assuradeuren achtten de reparatiekosten te hoog en de de rederij verkocht het schip op 09 augustus 1875. De nieuwe eigenaar zette de reparatie door en het artikel gaat uitvoerig in op de schade en de rapartie. Het schip kwam daarna onder de naam “President Trakranen” weer in de vaart.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Jollie, Johannes Hendricus Jacobus

Familiegegevens en opleiding

George Reinhart de Greeve, rooms katholiek, 147 duim lang, werd als leerling van de Kweekschool voor de Scheepvaart te Amsterdam ingeschreven op 28 augustus 1852. Hij werd geboren te Amsterdam op 27 mei 1838 als zoon van Jurjan Willem de Greeve, overleden, in leven kruidenier, en Maria Catharina Budde, winkelierster in kruidenierswaren, wonende in de Joodenbreedstraat 19 in Amsterdam. De vorderingen van George werden vanaf januari 1853 bijgehouden in 3-maandelijkse rapporten in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts werden de volgende aantekeningen gemaakt:

24 maart 1855            "gepls. als Jongen op 't schip Jacob Roggeveen Capt. Vos van Marken naar Sydney voor Amsterdam. Gagie ¦9,-".

06 mei 1856                "terug van de reis met goed attest".

28mei 1856                 "gepls als Ligtmatroos op het schip Maria Adolphus Capt.Brandligt naar Java voor Amsterdam. Gagie ¦11,-.

11 April 1857             "terug van de reis met goed attest".

15 april 1857               "eervol ontslagen".004(533/2280).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.R.de Greeve (adres Leidschegracht J.J.36) werd met nr.868 lid van Zeemanshoop per 08 augustus 1871 op voorspraak van S.C.J.Olivier. Zijn schip was de "Mentor"002. Ten tijde van de inschrijving was Greeve 33 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 01/08 augustus 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd G.R. de Greeve, oud 33 jaar, voerend de bark “Mentor”, voor rekening van  A.Hendrichs & Co, wonend op de Leidschegracht JJ36 te Amsterdam, op voordracht van kapitein S.C.J.Olivier. 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        868                       1871-1875                 bark                  Mentor                                                   A.Hendrichs & Co

                                      1876-1879                 bark                  Slamat                                                   idem

                                           1880                       geen vermelding van schip en boekhouder

 

In een notitie van de Waterschout te Amsterdam dd 26 juni 1878 is sprake van het vertrek van IJmuiden op 23 juni 1878 naar naar Soerabaja van de “Slamat” onder kapitein G.R. de Greeve. (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem)

 

Bouma025 vermeldt G.R. de Greeve als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1874 van de bark “Mentor”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 561 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1874 verkocht naar Noorwegen;

*    1875 t/m 1876 van de bark “Merapi” ex Anna Elisabeth, gebouwd in 1870 te Amsterdam, 851 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1877 t/m 1879 van de comp.bark “Slamat”, gebouwd in 1876 te Amsterdam 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Greeve, George Reinhart de

Familiegegevens en opleiding

Pieter Schots werd geboren te Nes op Ameland op 30 maart 1841 als zoon van Pieter Schots en Gertje Polet.

Hij trouwde op 07 mei 1871 te Nes op Ameland als koopvaardijkapitein met de diensbode Grietje Wagenaar, geboren 22 juli 1840 te Nes als dochter van Johannes Lolkes Wagenaar en Grietje Jacobs Klein. Zij overleed op 01 mei 1922 te Nes en werd aldaar begraven.

Pieter overleed eveneens te Nes op 07 augustus 1917 en werd ook aldaar begraven.

Gegevens van fam. Borsch te Hollum, Ameland dd februari 2008.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 en Pronker052 vermelden P.Schots als gezagvoerder gedurende:

  • * 1880 t/m 1889 van de comp.bark “Slamat”, gebouwd in 1875 door W.& A.H.Meursing opde werf “De Nachtegaal” te Amsterdam, 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;bghb
  • * 1890 t/m 1893 van de ijzeren bark “Senior”, gebouwd in 1885 op de werf van Rijkee & Co te Rotterdam, 1088 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
  • * 1894 t/m 1895 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht/Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

“In 1892 had de “Senior” een zeer ongelukkige reis. Met een lading steenkolen “(met nog wat cokes en vuurvaste stenen) van North Shields (Juni) naar Soerabaya, werd het schip bij Tristan da Cunha door een zware storm belopen. “Zowat alles werd van het dek geslagen” en de verschansing werd vanaf de voorkant van het grootwant tot aan de achterkant van het bezaanswant van de berghoutsgang losgescheurd. Vervolgens moest het kreupele schip nog tussen 13 ijsbergen doorvaren alvorens Kaapstad als noodhaven te bereiken (31 Augustus). Tijdens de reparaties in Kaapstad ontstond door broei in de steenkolen een begin van brand; brand geblust; lading gelost ter afkoeling en weer geladen; eindelijk, na 70 dagen in de noodhaven, op 9 November uit Kaapstad vertrokken en 22 December 1892 in Soerabaya aangekomen”052.

“De Slamat schijn op een zijner reizen te Londen averij te hebben opgeloopen, terwijl het daaraanvolgend jaar weer van averij medling werd gemaakt in het reederijboek”. Reder Meursing wilde weten of die tweede schade in verband stond met de eerste schade, om verzekeringstechnische redenen. Op een enkel velletje in het archief van Meursing staat: “Het reederijboek dient te vermelden waarom kapitein Schots bedankt is.”.

In: De Clippers”door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co Amsterdam 1845, p. 160.

Het Archief van Meursing is op het Stadsarchief van Amsterdam en nader onderzoek wordt aangeraden.

8iokk.

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Schots, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

F.de Jong was in 1889 kapitein van de composiet bark “Slamat”, gebouwd in 1875 door W.& A.H.Meursing op de werf “De Nachtegaal”, te Amsterdam, varend voor rederij A.Hendrichs & Co te Amsterdam052.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Jong, F. de

Familiegegevens en opleiding

Jan Hoedemaker werd geboren op 06 maart 1849 op Vlieland als zoon van Pieter Hoedemaker en Elisabeth Sieben.

Hij trouwde op 07 oktober 1877 op Vlieland met Aafje Bakker, geboren op Vlieland op 27 mei 1851 als dochter van Nette Douweszoon Bakker en Mayke Sieben.

Overlijdensgegevns van het echtpaar zijn niet in Friesland teruggevonden

Bron:Tresoar

 

“Jan Pieters Hoedemaker was op 06 maart 1849 op Vlieland geboren. En in 1874 2de stuurman geweest op de bark “Soerabya Packet” onder kapitein D.O.Rolff en had, na een goede beoordeling op de Harlinger Zeevaartschool in 1875, daar zijn … diploma 1ste stuurman gehaald.” 052

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Hoedemaker als gezagvoeder gedurende:

*    1891 t/m 1896 van de bark composiet “Slamat”, gebouwd in 1876 te Amsterdam, 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam

Bouma025 vermeldt geen J.Hoedemaker als gezagvoerder van de ijzeren bark “Anna Aleida” (gebouwd in 1886 te Krimpen aan de Lek, 1100 ton n.m., varend voor P. van der Hoog te Krimpen aan de Lek).

 

J.P.Hoedemaker was van 1890-1896 kapitein van de composiet bark “Slamat”, gebouwd in 1875 door W.& A.H.Meursing op de werf “De Nachtegaal”, te Amsterdam, varend voor rederij A.Hendrichs & Co te Amsterdam. In 1896 verkocht aan reder Rob Matson, Mariehamn, AlandEilanden, Finland052.

J.Hoedemaker was van 1894-1896 kapitein van de ijzeren bark “Anna Aleida”, gebouwd in 1886/87 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, laadvermogen c. 1700 ton, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek052.

 

Overige bijzonderheden

J.P.Hoedemaker voer hij als 1ste stuurman onder kapitein J.C.Strootman op de bark “Smeroe”. Toen de kapitein op de terugreis van Indië in Falmouth overleed zeilde het schip onder commando van Hoedemaker naar huis.

“Hoewel hij bij de aankomst in Amsterdam met 33 jaar wel de leeftijd er voor had, stelden de reeders A.Hendrichs & Co, Kapt. K.W.Schenk als gezagvoerder aan. Hoedemaker bleef onder Kapt. Schenk als 1ste stuurman op de “Smeroe”. Van 1890 tot ’93 zien we hem als kapitein op de composiet bark “Slamat van dezelfde reederij. Hij was een uitstekend zeeman, moedig in moeilijke omstandigheden met een donderende stem. Eenmaal kapitein, eiste hij, mede onder invloed van sterke drank, met zoveel hardheid het uiterste van zijn bemanning dat Hendrichs & Co hem niet als gezagvoerder konden handhaven….. Reeder P.van der Hoog gaf hem nog een kans en stelde hem in 1894 als kapitein op de ijzeren bark “Anna Aleida”, een zusterschip van de “Amicitia”, maar ook daar moest hij reeds in Januari 1896 wegens wangedrag vervangen worden. Hoewel nog slechts 46 jaar, heeft hij niet meer eenschip als kapitein gekregen” 052

Zie voor Hoedemaker ook het boek “Schipper, naast God, op zijn schip” van D.J.Ruyter)052.

 

Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.

In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.

p.295/298, Falmouth 21 juni 1896, brief van Bron aan zijn vrouw:

“Hier vernam ik van de stuurman dat Hoedemaker als kapitein van de Anna Aleida is ontslagen, weet gij de oorzaak? O, er kan toch ook voor de tegenwoordige kapiteins weinig haperen of zij worden bedankt. … “

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Hoedemaker, Jan Pietersz

Afbeeldingen


Omschrijving: SLAMAT
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: SLAMAT, rechts en links de bark SMEROE. Beide schepen liggende te Amsterdam en wachtend op verkoop
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Meursing, Jan F. , Amsterdam
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SLAMAT, vrijwel zeker al onder Russische vlag.
Collectie: Edwards, A.D.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk