Inloggen
Gezagvoerder

Hoedemaker, Jan Pietersz

Naam: Hoedemaker, Jan Pietersz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ANNA ALEIDA 1886 Bark Sailing Vessel 468 Bekijk schip
SLAMAT 1876 Clipperbark Sailing Vessel 16780 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Jan Hoedemaker werd geboren op 06 maart 1849 op Vlieland als zoon van Pieter Hoedemaker en Elisabeth Sieben.

Hij trouwde op 07 oktober 1877 op Vlieland met Aafje Bakker, geboren op Vlieland op 27 mei 1851 als dochter van Nette Douweszoon Bakker en Mayke Sieben.

Overlijdensgegevns van het echtpaar zijn niet in Friesland teruggevonden

Bron:Tresoar

 

“Jan Pieters Hoedemaker was op 06 maart 1849 op Vlieland geboren. En in 1874 2de stuurman geweest op de bark “Soerabya Packet” onder kapitein D.O.Rolff en had, na een goede beoordeling op de Harlinger Zeevaartschool in 1875, daar zijn … diploma 1ste stuurman gehaald.” 052

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Hoedemaker als gezagvoeder gedurende:

*    1891 t/m 1896 van de bark composiet “Slamat”, gebouwd in 1876 te Amsterdam, 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam

Bouma025 vermeldt geen J.Hoedemaker als gezagvoerder van de ijzeren bark “Anna Aleida” (gebouwd in 1886 te Krimpen aan de Lek, 1100 ton n.m., varend voor P. van der Hoog te Krimpen aan de Lek).

 

J.P.Hoedemaker was van 1890-1896 kapitein van de composiet bark “Slamat”, gebouwd in 1875 door W.& A.H.Meursing op de werf “De Nachtegaal”, te Amsterdam, varend voor rederij A.Hendrichs & Co te Amsterdam. In 1896 verkocht aan reder Rob Matson, Mariehamn, AlandEilanden, Finland052.

J.Hoedemaker was van 1894-1896 kapitein van de ijzeren bark “Anna Aleida”, gebouwd in 1886/87 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, laadvermogen c. 1700 ton, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek052.

 

Overige bijzonderheden

J.P.Hoedemaker voer hij als 1ste stuurman onder kapitein J.C.Strootman op de bark “Smeroe”. Toen de kapitein op de terugreis van Indië in Falmouth overleed zeilde het schip onder commando van Hoedemaker naar huis.

“Hoewel hij bij de aankomst in Amsterdam met 33 jaar wel de leeftijd er voor had, stelden de reeders A.Hendrichs & Co, Kapt. K.W.Schenk als gezagvoerder aan. Hoedemaker bleef onder Kapt. Schenk als 1ste stuurman op de “Smeroe”. Van 1890 tot ’93 zien we hem als kapitein op de composiet bark “Slamat van dezelfde reederij. Hij was een uitstekend zeeman, moedig in moeilijke omstandigheden met een donderende stem. Eenmaal kapitein, eiste hij, mede onder invloed van sterke drank, met zoveel hardheid het uiterste van zijn bemanning dat Hendrichs & Co hem niet als gezagvoerder konden handhaven….. Reeder P.van der Hoog gaf hem nog een kans en stelde hem in 1894 als kapitein op de ijzeren bark “Anna Aleida”, een zusterschip van de “Amicitia”, maar ook daar moest hij reeds in Januari 1896 wegens wangedrag vervangen worden. Hoewel nog slechts 46 jaar, heeft hij niet meer eenschip als kapitein gekregen” 052

Zie voor Hoedemaker ook het boek “Schipper, naast God, op zijn schip” van D.J.Ruyter)052.

 

Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.

In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.

p.295/298, Falmouth 21 juni 1896, brief van Bron aan zijn vrouw:

“Hier vernam ik van de stuurman dat Hoedemaker als kapitein van de Anna Aleida is ontslagen, weet gij de oorzaak? O, er kan toch ook voor de tegenwoordige kapiteins weinig haperen of zij worden bedankt. … “