Inloggen
DE RUYTER - ID 1624


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-08-27 / 1906-08-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1889
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: William Doxford & Sons, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 184
Launch Date: 1889-00-00
Delivery Date: 1889-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: William Doxford & Sons, Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1026
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 19, 33 & 54-36
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1888.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1430.00 Net tonnage
Deadweight: 2700.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 265.00 Feet (British) Registered
Beam: 37.00 Feet (British) Registered
Depth: 17.30 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-08-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: RUIJTER, DE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schellen, J.F.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door consul Swansea1897-08-27, uitreiking73-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-00-00 WM. C. MITCHELL
Manager: John Burke & Co., Belfast, Great Britain
Eigenaar: Steam Navigation Company of Ireland Ltd, Belfast, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Belfast / Great Britain

Date/Name Ship 1897-08-00 DE RUYTER
Manager: Firma J.F. & F. Schellen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maatschappij ss 'De Ruyter', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRNF

Date/Name Ship 1905-00-00 DE RUYTER
Manager: Firma J.F. & F. Schellen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij Tromp, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRNF

Ship Events Data

1897-11-21: Damaged
Kopenhagen, 22 november 1897. Het Nederlandse stoomschip DE RUYTER van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) naar Rotterdam, laatst van Karlshamn, beladen met graan en hout, liep hier binnen met verlies van twee boten en de deklast.
1898-01-19: Stranded
Stettin (opm: Szczecin), 19 januari 1898. Het Nederlandse stoomschip DE RUYTER, van Sunderland komende, is gisterochtend tussen Swinemünde (opm: Swinousjcie) en hier op de Köpitzer Schaar aan de grond geraakt. Door de lagen waterstand slaagde men er niet in het stoomschip vlot te brengen.
1898-10-02: Collision
Hellevoetsluis, 3 oktober 1898. Het stoomschip DE RUYTER, van Kroonstad met hout naar Dordrecht, hier heden aangekomen, is in de Noordzee, op de hoogte van Terschelling, in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip HILLCRAG, van Fernandina (opm: Florida) via Norfolk naar Hamburg bestemd, waardoor het aanmerkelijke schade aan de boeg bekwam.
1904-05-06: Stranded
Londen, 6 mei 1904. Het Nederlandse stoomschip DE RUYTER, van Homs (opm: Al Khums) via Sfax naar Londen, is zes mijl afstand van Sfax gestrand, maar zal waarschijnlijk zonder schade weder vlot komen.
1904-10-00: Stranded
Rotterdam, 26 oktober 1904. Het stoomschip DE RUYTER, op Laesö gestrand, is met sleepboothulp vlotgekomen en naar Frederikshavn vertrokken om een bewijs van zeewaardigheid te ontvangen.
1906-08-12: Final Fate:
Op weg van St. Petersburg naar Rotterdam bij Rödskar met een lading hout en graan gezonken. De bemanning en de twee passagiers konden worden gered. De oorzaak is niet duidelijk. Het schip kan aan de grond zijn gelopen, op een wrak gestoten of de schroef zou gebroken kunnen zijn.


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Damm als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m >1900 op het stalen schroefstoomschip “de Ruyter” ex William C.Mitchell, gebouwd in 1889 te Sunderland, 1888 ton n.m., varend voor F.F. & F.Schellen te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Marten Toonder Sr. “Klei en zout water” Wimpelreeks, 1963 Uitg. C. de Boer Jr. Hilversum

Een autobiografie oveer zijn zeemansleven

p.22

Eind 1899 in de haven van Rotterdam:

“Nou komen we elkaar nèt tegen , terwijl ik nog twee matrozen zoek voor de “De Ruyter”. … Een goed schip … Er is een Deense kapitein, die Dam heet, en ik hoor dat die goede rantsoenen geeft; een nette heer. Het wordt nu een reisje leeg naar Cardiff om kolen te laden voor Genua.”

  1. 23

Ik “zette er stevig de pas in, om zo vlug mogelijk bij de Rijnhaven te komen waar we “De Ruyter” zouden vinden. … ik bleef bedremmeld zwijgen toe Stuurman Feenstra … me een scherp keurende blik toewierp … In het laatste grauwe licht van een Novemberdag (1899)voeren we uit.  De vertrek-dag was niet bemoedigend geweest, en ook het uiterlijk van het schip was dat niet. De “De Ruyter” was een heel oud schip, gebouwd in de tijd toen de stoomkracht nog maar nauwelijks betrouwbaar werd geacht.  In de loop van de dag kwamen … de officieren aan boord; … Zelfs de blonde, Deense kapitein had, toen hij verscheen, meer belangstelling voor het aan boord hijsen van zijn enorme Newfoundland-hond dan voor de chaos aan dek”

p.29

“Kapitein Dam, de Deen, was een man van weinig woorden. Met ons, matrozen en stokers, sprak hij bijna nooit - alleen een gemompelde groet en de korte commando’s wanneer hij op de brug was; en dat was vaak. Voor iedere koerswijziging en positie-bepaling en zelfs voor de kleinste verandering in het weer kwam hij naar boven, altijd met de grote zwarte New-foundlander op zijn hielen. Meestal leunde hij dan zwijgend over de brugrailing, terwijl de hond op de achterpoten naast hem kwam staan en de neus onder zijn arm door duwde om samen met de baas uit te kijken. De hond en de baas waren beiden eenzelvig; ze schenen genoeg te hebben aan elkaars gezelschap en ons, in het logies, stoorde dat niet. We hadden geen last van deze ouwe; hij was een goed zeeman en gaf ons goed te eten … “.

In de volgende pagina’s komt aan de orde dat de kapitein in Cardiff ten onrechte sleepboothulp in rekening bracht, wat door een groepje officieren aan de reederij werd verraden. In de volgende haven Barry in het Kanaal van Bristol werd de kapitein Damm vervangen door ene kapitein Sparreboom

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Damm, G.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten