Inloggen
CONFIANCE II - ID 1468


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1893-09-00 / 1906-01-06 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1893
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1893-00-00
Delivery Date: 1893-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 97.55 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1893
Datum agenda: 1893-09-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: CONFIANCE II
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wijnstok, J.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: ja, eerste
1893-09-26, uitreiking74-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1893-00-00 CONFIANCE II
Manager: Jacob Wijnstok, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Wijnstok, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Martenshoek / Netherlands
Callsign: NKVD

Ship Events Data

1905-00-00: Stranded
PGC 02.01.1905: 31.12.1904:
De Ned. Tjalk “Confiance II”, kapt. J.N. Wijnstok, van Londen naar Kopenhagen, is bij Cuxhaven gestrand. Het schip zit hoog en droog en zal lading moeten lossen om vlot te komen.
NRC 06.01.1905: Londen, 3 januari.
Lloyd’s agent te Cuxhaven seint, dat het schip “Confiance II”I zware bodemschade heeft. Het schip zit over de gehele lengte geboeid en niet blootgesteld. Met hoogwater zit het nog hoog en droog. De enige weg om assuradeuren groot verlies te besparen is onmiddellijk te lossen. Het kan niet zonder gehele lossing vlot gebracht worden.
NRC 10.01.1905: Cuxhaven, 7 januari.
Het bergen van de “Confiance II” is opgedragen aan de firma Mutzelfeldt. Door de storm is de lichter “Rose”, waarin een groot gedeelte der lading overgescheept was, op drift geslagen en op de buitendijk gestrand.
PGC 24.01.1905
De “Confiance II” heeft de reis voortgezet. (opm: zie PGC 02.01.1905 en 06.01.1905)
DS 01.02.1905: Londen, 1 februari.
De tjalk “Confiance II” is vlot en te Cuxhaven binnen gebracht.
PGC 04.02.1905: Cuxhafen, 1 februari.
De Ned. tjalk “Confiance II”, de 30ste december bij de Gredener buitendijk gestrand, is gister afgebracht en in de Baumronne voor anker gebracht.
PGC 09.02.1905: Cuxhaven, 6 februari.
Het Ned. schip “Confiance II”, dat alleen enig zeilverlies heeft, neemt de geloste lading naphta weder in en zet daarna de reis voort.
1906-01-07: Final Fate: Sunk

Op 6/7.01.1906, tijdens een reis van Hamburg naar Keulen met een lading klei, gezonken 13 mijl zuidwest van Haaks vuurschip. De bemanning werd gered.

Gezagvoerders

Jacob werd geboren op 15 april 1849 te Stavoren als zoon van de binnenschipper Jacob Wijnstol en Hiltje Daniëls Dost.

Jacob trouwde op 22 maart 1877 te Hoogezand als binnenschipper met Alberdina Johanna Stuitje, geboren op 04 januari 1850 te Hoogezand als dochter van de schipper Jacob Stuitje en Grietje Hilbrands.

Alberdina overleed op 02 juli 1929 te Dennenoord gem. Zuid-Laren, 79 jaar, weduwe.

Geen overlijdensakte gevonden van Jacob, maar in de overlijdensakte uit 1917 van zoon Jacob wordt vader Jacob vermeld alste zijn overrleden.

Burgerlijke Stand akten vermelden Jacob Wijnstok als binnenschipper in 1877, 1884, als tjalkschipper in 1878, 1879, als schipper in 1882, 1898, als winkelier in 1886, 1895, 1897, buitenvaarder in 1888, 1889, in zeeman in 1892, 1894,

 

J.Wijnstok was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 38 in de periode 1898 t/m 1912

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Wijnstok, Jacob

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1893-09-30
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CONFIENCE II
Schipper: Wijnstok, J.
Scheepstype: tjalk
Grootte: 97

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris J. Piccardt te Hoogezand, toegang 105, inv. nr. 192, aktenummer 256, 11 sept. 1893.