Inloggen
KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB - ID 14175


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1849-05-28 / 1867-06-03 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Pot, Elshout, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1849-05-11
Delivery Date: 1849-05-28
Technical Data

Gross Tonnage: 330.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1849
Datum agenda: 1849-06-06
Register nr: 18490444
Scheepsnaam: KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB
Type: Bark
Lasten: 330
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Lindern, F.J von
Plaats: Alblasserdam
Kapitein op moment van verzoek: Delft, Jan van
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-05-28 KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB
Manager: Frans Harms von Lindern, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Frans Harms von Lindern, Alblasserdam; boekhouder,                                          1/40e part
van der Kun en van Schelle, Rotterdam                                                               6/40e part
Cornelis Smit, Alblasserdam                                                                               2/40epart 
Jan Joseph Chabot, Rotterdam                                                                           2/40e part
Jodocus Hermanus Frie, Rotterdam                                                                     2/40e part
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam                                                                      2/40e part
Jacob Glazener, Rotterdam                                                                                 2/40e part
Pieter Schieveen, Rotterdam                                                                               2/40e part
Johannes Lodewijk Koch, Rotterdam                                                                    2/40e part
Martinus van Wezenbeek, Rotterdam                                                                    2/40e part
Ferdinandus Antonius Dijkgraaf, Delft                                                                    2/40e part
Bastiaan Veth, Delft                                                                                             2/40e part
Jan van Delft Corneliszoon, Rijnsburg                                                                    2/40e part
Jan Smit Corneliszoon, Alblasserdam                                                                    1/40e part
Petrus Adrianus van der Drift, Alblasserdam                                                          1/40e part
Jacques Guillaume Maasdijk, Rotterdam                                                               1/40e part
Hoogerwerff en Chabot, Rotterdam                                                                        1/40e part
Paulus Tamesz. van Loon, Rotterdam                                                                   1/40e part
Geurt de Ronde, Delft                                                                                           1/40e part
Christiaan de Groot Stiffrij, Krimpen ad Lek                                                            1/40e part
Petronella Maria van de  Ven, wed. Johannes Marinus Saveur, Rotterdam                1/40e part

Ship Events Data

1851-11-07: Sprang a leak
Mauritius, 19 november 1851. De Nederlandse bark, KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. Van Lindern, van Batavia naar Rotterdam bestemd, is de 7e alhier in zeer lekke staat binnengelopen; moet lossen om te repareren.
1853-11-06: Grounded
Hellevoetsluis, 6 november. Het schip KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. Von Lindern, is door het breken van de ankerketting tegen de Noordwal aan de grond geraakt.
1860-01-24: Stranded
Batavia, 7 februari 1860. Het Nederlandse schip (opm: bark) KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. Zaek (opm: F.L. Zack), 23 januari van hier naar Rotterdam vertrokken, heeft de volgende dag zo hevig bij het eiland Hoorn gestoten, dat de loze kiel onmiddellijk verloren ging en het een lek bekwam. Het schip is 25 januari hier weer ter rede gekomen en moet geheel lossen om te repareren.
1867-06-03: Final Fate: Stranded

Rotterdam, 30 augustus. Volgens een brief uit Batavia, bij de reder ontvangen, dd. 14 juli, is het schip KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. Zwart, van Soerabaija naar Toli Toli bestemd, (op 3 juni 1867) bij Dedjoong Dondo gebleven. De equipage is gered. Nadere bijzonderheden ontbreken nog.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

De lezer wordt gewaarschuwd voor verwarring in de navolgende opgaven. Er is sprake van twee broers met de naam J.C. van Delft, zijnde Johannes Cornelisz en Jan Cornelisz. De diverse bronnen halen deze twee broers door elkaar. De geinteresseerde genealoog dient deze knoop te ontwarren.

Jan van Delft Corneliszoon werd geboren te Rijnsburg op 29 juni 1806.

Hij huwde met Elisabeth van Marion, geboren te Rijnsburg op 29 maart 1817.003

 

Jan van Delft werd geboren op 29 juni 1806 te Rijnsburg als zoon van de Nederlands Hervormde Cornelis van Delft, landbouwer en/of koopman, en Grietje van der Mey.

Hij trouwde op 02 september 1829 te Waddinxveen met Willemina Blok. Hij trouwde voor de 2e maal op 05 juli 1840 te Rijnsburg met Elizabeth van Marion, dochter van Arelis Van Marion, onderwijzer. Jan woonde te Rijnsburg, Waddinxveen, Overschie en Delft.

Hij overleed op 02 april 1866 te Delft.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.van Delft, adres H.H.van Straten, werd met vlagnummer 545 effectief lid van Zeemanshoop per 04 augustus 1840 op voorspraak van J.Andresen. Als zijn schip is genoteerd de "Jonge Cornelia"002. Ten tijde van de inschrijving waren van Delft en zijn vrouw 33 resp. 23 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1833. Toegevoegd is “bedankt” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 21/28 juli 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/aangenomen Jan van Delft, oud 34 jaar, voerend de bark “De Jonge Cornelis”, wonend te Rijnsburg, en met als adres H.H.van Stralen te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.Andresen.02

  1. van Delft werd per 13 mei 1835 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop Bedankt in maart 1854003.

 

  1. van Delft Cz was met vlagnummer R160 in de periode 1838 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren   type             scheepsnaam     naam reder/boekhouder

      545                     1840   fregat          De Jonge Cornelia                      Kuyper,van Dam en Smeer te Rotterdam

                               1841-1844                   fregatJohannes Marinus            Hoogewerf en Chabot te Rotterdam

                               1845-1848 bark          Johannes Marinus                      F.H.v.Lindern te Alblasserdam

                                   1849   bark            Koninkl.Nederl.-Yachtclub       idem

                                   1850   geen opgave van schip en boekhouder         

                                   1851   fregat          De Schelde         geen opgave

                                   1852   bark            Souburg                                        F.H.von Lindern te Alblasserdam

                                   1853   fregat          Voorwaarts                                  C.G.van der Lee te Alblasserdam

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat J.van Delft Cz met vlagnummer R160 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849               van de bark “K.N.Yachtclub     330 last     varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam

*   1851               van de bark “Souburg”             365 last      varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam

*   1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1865         geen vermelding van schip en reederij

 

Bouma025 vermeldt J.van Delft als gezagvoerder gedurende:

*   1839-1843 van het fregat “Jonge Jan”, gebouwd in 1830 aan de Kinderdijk te Alblasserdam, 490 ton o.m., varend voor reder C.Smit te Alblasserdam;

*   1841-1842 op de bark “Jonge Cornelis”(sic), gebouwd in 1840 te Alblasserdam, 346 ton o.m., varend voor Kuijper, van Dam & Smeer te Rotterdam;

*   1842 t/m 1845 op het fregat “Johannes Marinus”, gebouwd in 1841 te Elshout, 610 ton o.m., varend voor Hoogewerf & Chabot te Rotterdam;

*   1845 t/m 1854 van hetzelfde schip maar nu varend voor F.H. von Lindern te Rotterdam.

en J.van Delft Cz van

*   1850-1853 op de bark “Kon.Ned.Yachtclub”, gebouwd in 1849 te Elshout, 625 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam;

*   1852 op de bark “Schelde”, gebouwd in 1851 te Zierikzee, 658 ton o.m., varend voor J.de Jonge & Keller te Zierikzee;

*   1853 op de bark “Souburg”, gebouwd in 1851 te Alblasserdam, 690 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam;

*   1853-1855 op de bark “Voorwaarts”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 706 ton o.m., varend voor C.G.van der Lee te Alblasserdam.

Er zijn overlappingen in gezagvoerderschap op de “Jonge Jan” en de “Jonge Cornelis” resp“ Johannes Marinus” en de “Koninklijke Nederlandsche Yachtclub” Kennelijk zijn er twee personen met dezelfde naam en was de een lid van Zeemanshoop en de ander van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De opgaven bij Bouma slaan kennelijk op de beide broeders met dezelfde namen Ik meen dat de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 de juiste zijn voor de hier behandelde Johannes Cornelis. De overlappingen zouden dan op conto van de andere kapitein Johannes Cornelis komen.

 

Overige bijzonderheden

 “DE SCHELDE

De bark  De Schelde had een grootte van 658 ton en werd gebouwd op de Commerciewerf door de bekwame bouwmeester C.Mak Cz. Op 1 februari 1851, ’s middags om half twaalf, werd de bark te water gelaten. Het schip behoorde tot de rederij De Jonge en Keller. Op 25 april 1851 vertrok het schip op zijn eerste reis naar Batavia, bevracht door de Nederlandsche Handelmaatschappij. Kapitein was Jan van Delft Corneliszoon. Tijdens deze eerste reis overleden twee lichtmatrozen … In januari 1852 was het schip weer terug in haar vertrouwde Scheldewateren. De volgende reis - in februari 1852 vertrok De Schelde naar Swansea en Hongkong - stond onder bevel van kapitein P.van Duijn. … “074.

 

L.H.Enklaar Reis door den Indischen Archipel, in: Aangeraakt door Insulinde, KITLV Uitgeverrij, Leiden, 1992 p. 22

Beschrijft de “Reis door den Indischen Archipel, in het belang der Evangelische zending.” door L.J. van Rhijn, Rotterdam: Wijt, 1851.

In het artikel van Enklaar staat op p. 22 de alinea:

“De uitreis vond plaats op 8 mei 1846 vanuit Hellevoetsluis op de ‘Johannes Marinus’ met een equipage van dertig man en Van Rhijn als enige passagier. De reis verliep vlot, net binnen honderd dagen naar Batavia. De dominee had zoveel invloed aan boord, dat er elke dag morgen- en avondgebed voor de bemanning door hem werd geleid, en elke zondag gepreekt, waarrbij de attractie was dat hij zelf het psalmen gezang op zijn accordeon begeleidde.”

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Delft, Johannes(Jan) Cornelisz. van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.F.Bus was met vlagnummer R209 was in de periode 1846 t/m 1859 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1859 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat dat de vader van wijlen kapitein G.F.Bus een uitkering heeft gekregen van f 25,- voor 6 maanden. Hieruit zou te concluderen zijn dat zijn vader de gerechtigde voor een Maatschappijuitkering is geweest, en dat kapitein Bus ongetrouwd (of als weduwnaar?) is overleden. Tevens is te concluderen (vanwege die 6 maanden uitkering) dat Kapitein Bus c. juni 1859 is overleden058.

In het Jaarverslag 1866 van het College staat vermeld dat zijn vader in 1866 is overleden058.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein G.F.Bus met vlagnummer R209 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1849 van de bark “Jonge Jan”  256 last  varend voor C.Smit te Alblasserdam
  • 1851 van de bark “Nijverheid” 330 last  varend voor C.G. van der Lee te Alblasserdam
  • 1855, 1858 van de bark “Voorwaarts” 373 last  varend voor C.G. van der Lee te Alblasserdam.

 

Bouman025 vermeldt G.F.Buss als gezagvoerder gedurende:

  • 1847 t/m 1848 op de bark “Zorgvliet”, gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 278 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam
  • 1849 t/m 1851 op het fregat “Jonge Jan”, gebouwd in 1830 aan de Kinderdijk te Alblasserdam, 490 ton o.m., varend voor reder C.Smit te Alblasserdam;
  • 1852 t/m 1853 van de bark “Nijverheid”, gebouwd in 1851 te Kinderdijk, 670 ton o.m., varend voor C.G. van der Lee te Alblasserdam;
  • 1855 t/m 1859 op de bark “Voorwaarts”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 706 ton o.m., varend voor C.G. van der Lee te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

G.F.Buis (sic) vertrok op 11 november 1852 vanuit Hellevoetsluis met de “Nijverheid” en een contingent van 5 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 25 februari 1853 na een reis van 106 dagen065.

Dordrecht, 16 juni 1851

12 juni is te Alblasserdam met het beste gevolg te water gelaten het barkschip Nijverheid, 670 ton, gevoerd zullende worden door kapitein G.F. Bus, gebouwd door den scheepsbouwmeester F. Kloos, voor rekening eener reederij onder directie van den heer C.G. van der Lee alhier.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Bus(S), G.F.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. von Lindern was van 1851 t/m 1855 met vlagnummer 101 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E. von Lindern met vlagnummer R101 als gezagvoerder in de ledenlijsten van-58:

*    1849        van de bark “K.N.Yachtclub”        330 last          varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam

*    1851        van de bark “Alblasserwaard”       390 last          varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam

     

Bouma025 vermeldt E. von Lindern als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1855 op de bark “Koninklijke Nederlandsche Yachtclub”, gebouwd in 1849 te Elshout, 625 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*    1856 t/m 1861 op de bark “Alblasserwaard, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 738 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*    1870 van het 3/mschip “Nieuwe Waterweg I”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 1360 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

 

Overige bijzonderheden

Alblasserwaard.   CSR 439/92:  658 tons. 23 crew.  Captain = E. van Lindern Departed Hartlepool, England on 21 December 1858 with a cargo of “Coal. gin.  buter” and arrived at Albany on 23 March 1859.  Where intended bound – Batavia. 110

 

Zierikzeesche Courant dd 17 februari 1864

 Op 14 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Alblasserwaard” onder kapitein C. von Lindern, komend van Batavia naar Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Lindern, E. von

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.M. van Nooijen was met vlagnummer R128 in de periode 1855 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de ledenlijsten in de Almanak van Sweijs021 ontbreek de opgave van kapitein van Nooijen in de jaargangen 1861 en 1862, maar ik neem aan dat hij toch in de opgegeven periode effectief lid is geweest058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1865 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij conform art. 37 van het reglement is geroyeerd. Dat betekent dat hij zijn financiële verplichtingen niet is nagekomen058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein C.M. van Nooijen met vlagnummer R128 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1855                      van de bark “Koninkl. Ned. Yachtclub” 330 last              varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam

1858, 1859, 1862 t/m 1864                                                                                    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt C.M. van Nooijen als gezagvoerder gedurende:

*    1856 van de bark “Koninklijke Nederlandsche Yachtclub”, gebouwd in 1849 te Elshout, 625 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Nooijen, C.M. van

Familiegegevens en opleiding

Francis Zack werd geboren op 14 januari 1826 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Johan Daniël Zack, pakhuisknecht, en Johanna Mansvelder. Hij woonde te Rotterdam aan de Scheepstimmerlaan Wijk 15 nr. 736 (nieuw nr. 21). Hij vertrok op 24 juli 1862 (of ’63) naar Noord Amerika. Keerde vermoedelijk naar Nederland terug. Vertrok op 27 september 1867 naar Batavia

Hij was getrouwd met Gerdina Johanna |Green, geboren op 03 december 1837 te Rotterdam als Nederlands Hervormde dochter van Guillaume Green en Antje Boelhouwer.

Francis overleed op 20 juli 1874 aan de Scheepstimmerlaan te Rotterdam.005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een F.L.Zack was met vlagnummer R329 in de periode 1856 t/m 1860 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. In de periode 1864 t/m 1866 staat hij met vlagnummer R 329 te boek als lid voor de vlag.058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” staat vermeld dat F.L.Zack voor het lidmaatschap heeft bedankt.058

 

De schepen van de kapitein

In de beschikbare ledenlijsten uit het Archief van de “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt F.L.Zack als kapitein genoemd in de Jaarverslagen van:

*      1858 t/m 1859 van de “K.N.Yachtclub”, 330 last, varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*      1862 3n 1863 geen vermelding

*      1864 en 1865 van de “K.N.Yachtclub”, 330 last, varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam.

 

Bouma025 vermeldt F.L.Zack als gezagvoerder gedurende:

*      1857 t/m 1864 op de bark “Koninklijke Nederlandsche Yachtclub”, gebouwd in 1849 te Elshout, 625 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*      1865 t/m 1866 van de bark “Alblasserwaard”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 738 ton, o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*      1868 t/m 1869 van het 3-mastschip “Nieuwe Waterweg I”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 1360 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam.

 

“Koninklijke Nederlandsche Yachtclub” CSR 439/120: 546 tons; 21 crew. Captain = F.L.Zack. Department Sunderland, England on 31 ?May 1859 with a cargo of coals (“Steen Kool”) and arrived at Albany on 19 september 1859. Where intended bound – Batavia.110

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Zack, Francis L.

Familiegegevens en opleiding

Jan Zwart werd geboren op 10.11.1839 te Nes (Ameland)

Jan Zwart trouwde op 27.02.1864 te Zwijndrecht met Antonetta Maria Huizer. Geb. 13.10.1843 te Zwijndrecht.

Zij overleed op 29.06.1870 (26) aan boord van het fregatschip NIEUWE WATERWEG II, zeilende in de Indische Oceaan op 21-57ZB en 65-27 OL.

Zoon: Pieter - geb. 09.10.1868 te Zwijndrecht

Bron: Zwijndrecht overlijdensregister 1870 akte nr. 72 dd 27-10-1870
Notitie: Overleden aan koorts ten gevolge van een bevalling aan boord van het schip waarvan haar man, kapitein Jan Zwart, gezagvoerder was. De "Nieuwe Waterweg II", thuishaven Alblasserdam, was op de terugreis van Soerabaja naar Amsterdam.

Jan Zwart overleed op 22.03.1892 aan boord van het fregatschip NOACH I op 40-36NB en 23-59WL.

 

Java Bode 14 mei 1892

 

 

De schepen van de kapitein

J.Zwart vertrok op 14 mei 1865 met de “Kon. Ned.Yacht Club” vanuit Amsterdam.093

 

Bouma025 vermeldt J. Zwart als gezagvoerder gedurende:

*      1858 t/m 1859 van de bark “Twee Gebroeders”, gebouwd in 1835 te Middelburg, 870 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1859 geveild in Rotterdam;

*      1865 t/m 1867 van de bark “Koninklijke Nederlandsche Yachtclub”, gebouwd in 1849 te Elshout, 625 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblassserdam. Het schip is in 1867 in Nederl. Oost-Indië verongelukt;

*      1869 t/m 1873 van de “Nieuwe Waterweg”II”, gebouwd in 1867 te Alblasserdam, 1432 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*      1875 t/m 1880 van het 3-mastschip “Alblasserwaard, op 02 maart 1874 te water gelaten te Alblasserdam, 1441 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*      1892 van het ijzeren fregat “Noach I”, ex Dunfillan, gebouwd in 1873 te Glasgow, 1244 ton o.m., varend voor de Scheepvaar “Zuid Holland”, Dir. J.Koning te Rotterdam.

 

Bouma025 vermeldt J.Swart als gezagvoerder gedurende:

*   1887 t/m 1888 van de bark “F.H. von Lindern”, gebouwd in 1883 bij de Nederl. Mij. voor Scheepsbouw te Amsterdam, 985 ton n.m., varend voor von Lindern & van Vessem te Rotterdam;

*   1889 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.von Lindern te Rotterdam.

Pronker052 spreekt van J/Zwart.

 

Overige bijzonderheden

J. Zwart vertrok op 24 november 1869 van Nieuwediep met de “Nieuwe Waterweg II” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arrriveerde te Batavia op 02 maart 1870 na een reis van 98 dagen;

Op 27 maart 1871 vertrok hij van Nieuwediep met de “Nieuwe Waterweg II” en een detachement van 3 offficieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 05 juli 1871 na een reis van 100 dagen.065.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Zwart, Jan

Algemene informatie

27 juli 1867

JB - Javabode

Makassar, 15 juli. Donderdagnamiddag de 11e dezer, kwam Zr.Ms. stoomschip STAVOREN, commandant de luitenant ter zee 1e klasse Servatius, terug van een kruistocht om de noord. Door dit vaartuig werden aan de bevoegde autoriteit alhier overgegeven 10 personen, uitgeleverd door de sultan van Berouw, beschuldigd van moord en mensenroof. Nog bevond zich aan boord van dit stoomschip de equipage van de Nederlandse bark KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, gezagvoerder J. Zwart, welk vaartuig met een lading steenkolen voor Toli-Toli, op de hoogte van die plaats aan de grond geraakt en gezonken was. Wij zijn in staat gesteld omtrent dit onheil nadere bijzonderheden mee te delen, zijnde ons ter plaatsing geworden de verklaring van het verongelukken van het barkschip KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, gezagvoerder J. Zwart, afgelegd door gezagvoerder en stuurlieden.
De tweede juni 1867 des middags te 12 ure waren wij op 119º55’ OL en 01º01’ NB, stuurden NO met een flauwe koelte en tegen de avond NNO en noordelijker, hadden gedurende de nacht van de 2e op de 3e juni vreselijk zware stroomravelingen, komende van het WNW, NW en NNW; terwijl de wind zeer flauw, rondlopend en meest stil was, zodat het schip meestijds niet was te sturen. Met het aanbreken van de dag kregen wij weer een hevige stroomraveling, zelfs zó dat het water over de boeg buisde, terwijl de koelte steeds flauw bleef. Om 6 uur 15 minuten riep de man, welke op uitkijk was: “ik zie de grond !” De eerste stuurman op dat ogenblik juist aan dek gekomen zijnde ( terwijl het de wacht van de 2e was), om nog mede toe te zien wegens ongesteldheid van de kapitein, gaf onmiddellijk bevel: “op je roer! ” De koelte van het OZO en ZO steeds flauw en juist weer in een hevige stroomraveling zijnde, weigerde het schip aan het roer te gehoorzamen, zodat het een ogenblik daarna aan de grond geraakte, het land peilende als volgt: De hoek van Sodjolo ZZW½ W een weinig westelijker. De piek van Sodjolo Z¼O en de noordelijkste hoek van Sematan NO ten O¾O pc. De kapitein, die sedert enige dagen ongesteld was en met koortsen te bed lag, werd nu door de 1e stuurman gewaarschuwd en was dadelijk aan dek om de nodige bevelen te geven, ten einde het schip weer in vlot water te krijgen. Wij brasten onmiddellijk alle zeilen tegen, zetten de middelboot buiten boord; doch deze door lekkage niet in staat zijnde een werpanker uit te brengen, zetten wij ook de grote boot uit, brachten het tuianker, waar de zwaarste tros opgestoken was, om de WNW uit en lieten het daar vallen; doch daar het middelerwijl stil geworden en het water vallende was, geiden wij alle zeilen op. Om ook door een opkomende bui van het NW niet verder tegen het rif te geraken, zetten wij de tros van het werp goed stijf en deden toen enige noodschoten, doch zonder gevolg, waarna wij ons allen aan de pompen begaven, om het schip zoveel mogelijk lens te houden. Wij peilden om 7 uur 9 duim water in het schip. In weerwil van ons pompen steeg het daarin meer en meer en om 4 ure ’s middags was het tot elf voet gerezen. Met laag water loodden wij vooruit 1½ vadem, in de midscheeps 2 vadem en achter 7 vadem; terwijl er een weinig verder achteruit geen grond te loden was. Gedurende de dag ondervonden wij zware stroomravelingen, en hadden aanhoudend regen tot ’s namiddags 4 ure. Alstoen was de wind afnemend tot stilte en de lucht afklarende. Tegen 4 ure 30 minuten flauwe koelte van het ZO komende en tegen 5 ure hoog water beginnende te worden zetten wij alle zeilen bij, ze bak houdende en begonnen toen op de tros met het pompspil te hieuwen om zo doende vlot te geraken. Wij zagen wel een op- en neergaande beweging van het schip en voelden het stoten; maar konden niet bespeuren dat het achteruit ging, zodat eindelijk de tros brak, het vaartuig zich meer en meer in de stenen werkte en ook het achterschip aan de grond geraakte. Met het vallen van het water viel het schip op zijde over bakboord. Daar het over die zijde diep water was, verwachtten wij dat het over die zijde geheel zou omkantelen, waarom wij ons omstreeks 9 ure in de avond van de 3e juni in de boten begaven, die aan stuurboord gebracht waren. Wij namen twee ¼ leggers water mee, een zak volksbeschuit, ieder enige kledingstukken en bleven toen aan stuurboord van het schip liggen. Doch het schip meer en meer overhellende, achtten wij het omstreeks 10 ure raadzaam een weinig daarvan af te roeien. Wij bleven evenwel in de nabijheid daarvan en tegen het aanbreken van de dag begaven de kapitein, stuurlieden en enigen van de equipage zich weer aan boord, daar het vaartuig weer recht gekomen was. Wij bespeurden toen dat het zeer diep gezonken en het logies en kabelgat reeds vol water was. Wij namen toen nog bootsmastjes, enige lijnen en een Nederlandse vlag mee. Het schip nu volgens aller oordeel niet meer te redden zijnde, roeiden wij weer daarvan af, zetten onze zeiltjes bij en stuurden om de oost, het peilcompas met kaarten bij ons hebbende. Een kwartier uur, nadat wij het schip verlaten hadden, zagen wij dat het voorschip eerst onder water ging en het vaartuig recht over eind in de diepte verdween. Een paar minuten later zagen wij niets anders dan een paar spieren, die boven kwamen en enige drijvende voorwerpen. Wij stelden koers naar Toli-Toli. De giek, welke niet boven water te houden was door lekkage, lieten wij op zee los en wegdrijven en aanhoudend moesten twee man met putsen scheppen om ons leven in de overige boten te redden; zodat hetgeen nog bij ons in de boten was, nat werd en wij bij afwisseling met aanhoudend natte voeten met stilte in de brandende zon of in regen en wind zaten. In de nacht van de 4e op de 5e geraakten de twee boten van elkander; doch zij kwamen gelukkig weer met de dag in het gezicht van en bij elkaar. Wij stelden toen onze koers weer naar Toli-Toli, nu zeilende dan roeiende voort; zodat wij eindelijk de 5e juni des avonds ten 5 ure 30 minuten na twee maal vierentwintig uren in de boten doorgebracht en veel rampen en ongemakken te verduren gehad te hebben, te Toli-Toli (opm: positie 01º 02 NB en 120º 49’ OL; Celebes = Sulawesi) bij het kolenhoofd landden. Wij werden aldaar door de heer L.A. Platt, posthouder van genoemde plaats, beleefd, vriendelijk en gastvrij opgenomen en verzorgd. De toestand van de equipage was bij aankomst naar omstandigheid wel. De kapitein en kok waren nog koortsig en de matroos Akkeman lijdende aan dysenterie; doch de overige manschappen allen gezond.
Toli-Toli, de 7e juni 1867. J. Zwart, gezagvoerder. A. Huizen, 1e stuurman. D.W.G. Berton, 2e stuurman. M.A. Wijnberg, 3e stuurman.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Kantongerecht Sliedrecht Archiefnummer NAHaag 3.03.37.135.73

foto 018 - 024

Cedule
Naam schip KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE JACHTCLUB

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Sliedrecht, 31 mei 1849

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. kapt. Jan van Delft Corneliszoon

grootte in tonnen 330 lasten

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Nieuw Lekkerland

plaats / datum registratie Papendrecht, 28 mei 1849

nummer van registratie deel 16 , blad 50 recto

notaris Mr. Antonie Paulus Weggeman Guldemont, kantonrechter te Sliedrecht

prijs

bijzonderheden: Getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Nieuw Lekkerland

researcher/datum research: FM / 181115













Bijlage bij acte 73 van 1849, schip KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE JACHTCLUB

eigenaren per 26 mei 1849

Frans Harms von Lindern, Alblasserdam; boekhouder, 1/40e part
van der Run en van Schelle, Rotterdam 6/40e part
Cornelis Smit, Alblasserdam 2/40e part
Jan Joseph Chabot, Rotterdam 2/40e part
Jodocus Hermanus Frie, Rotterdam 2/40e part
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam 2/40e part
Jacob Glazener, Rotterdam 2/40e part
Pieter Schieveen, Rotterdam 2/40e part
Johannes Lodewijk Koch, Rotterdam 2/40e part
Martinus van Wezenbeek, Rotterdam 2/40e part
Ferdinandus Antonius Dijkgraaf, Delft 2/40e part
Bastiaan Veth, Delft 2/40e part
Jan van Delft Corneliszoon, Rijnsburg 2/40e part
Jan Smit Corneliszoon, Alblasserdam 1/40e part
Petrus Adrianus van der Drift, Alblasserdam 1/40e part
Jacques Guillaume Maasdijk, Rotterdam 1/40e part
Hoogerwerff en Chabot, Rotterdam 1/40e part
Paulus Tamesz. van Loon, Rotterdam 1/40e part
Geurt de Ronde, Delft 1/40e part
Christiaan de Groot Stiffrij, Krimpen ad Lek 1/40e part
Petronella Maria van de Ven, wed. Johannes Marinus Saveur, Rotterdam 1/40e part

researcher/datum research: FM / 181115

Naam KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE JACHTCLUB
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1849
Toegang 3.03.37
Inventaris 135

Bronnen

Jaar: 1849
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: CEDULE Kantongerecht Sliedrecht Archiefnummer 3.03.37.135.73
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk