Inloggen
OECONOMIE - ID 12086


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-08-03 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Pink (grote vaart)
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Philadelphia (Pa.), America
Technical Data

Net Tonnage: 330.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 101.50 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 26.64 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 9.45 Feet (Amsterdam) Registered
Configuration Changes

Datum 27-07-1820
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Het schip is in het buitenland gebouwd, maar in het Koninkrijk Nederland voor meer dan 2/3 verbouwd. In cedule d.d. 27 juli 1820 wordt het schip omschreven als een fregat met 3 masten en 2 dekken, 117 lasten.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-08-03
Register nr: 18140985
Scheepsnaam: OECONOMIE
Type:
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wunderlij & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: M
Opmerkingen: Eerste zeebrief
enig eigenaar

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1814-08-03 OECONOMIE
Manager: Firma Wunderly & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Wunderly & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1815-10-13 OECONOMIE
Manager: Floris der Kinderen (cargadoor), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Floris der Kinderen (cargadoor), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 2.500. Schip ligt op werf De Oliphant van J. Meijjes

Date/Name Ship 1820-05-31 RESOLUTIE
Manager: Firma Wijlep & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Wijlep & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1825-06-24 MATHILDA
Manager: Egide Joseph Neef, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Egide Joseph Neef, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 10.000,- schip ligt aan werf De Goude Leeuw, Amsterdam

Date/Name Ship 1828-04-18 MATHILDA
Manager: Firma Egide Jos Neef & Co., Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Firma Egide Jos Neef & Co., Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands
Additional info: Zie acte van boedelscheiding bij Part Owners

Date/Name Ship 1835-00-00 CLOTILDE
Manager: Weduwe P.J. Spilliaerdt & Zoon, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Weduwe P.J. Spilliaerdt & Zoon, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van het fregat RESOLUTIE bij aankoop d.d. 31 mei 1820:
Firma Wijlep & Co. te Amsterdam, bestaande uit:
Karel Joachim Wijlep
Abraham Willem Lodewijk van Gesseler

Eigenaren van het fregat RESOLUTIE als gevolg dat Wijlep in liquidatie is bij verkoop d.d. 24 juni 1825:
Firma Wijlep & Co., Amsterdam bestaande uit:
Karel Joachim Wijlep
Mr. Johannes Alexander van Dijk

ACTE van BOEDELSCHEIDING, Antwerpen, 18 april 1828:
verkoper:
1) Joannes Josephus Aloisius Neef, rentenier te Bordeaux
2) Petrus Joannes Neef, koopman te Antwerpen
3) vrouw Maria Joanna Emmanuel Neef, met haar man Norbertus Joannes Monteyremar, koopman te Antwerpen
4) Josephus Antonius Neef, zeepzieder te Antwerpen
zijnde de vier kinderen van Egidius Josephus Neef, koopman te Antwerpen, overleden op 5 februari 1828, die elk 1/4 erfden.

Koper: Petrus Joannes Neef en Norbertus Joannes Monteyremar, geassocieerd onder de firma Egide Jos Neef & C°, Antwerpen

Ship Events Data

1814-09-15: Additional info
Hoogte verdek: 5 Amsterdamse voet
1822-07-00: Damaged
In juli 1822 heeft de RESOLUTIE, kapt. A. van den Abeele, nabij Kaap Hoorn, door meerdere stormen, veel schade ondervonden.
Het schip heeft van 11 augustus tot 22 november 1822 in Port Louis, Mauritius, herstelwerkzaamheden ondergaan van de opgelopen zware zeeschade.
1840-10-21: Final Fate: Stranded

Op 21 oktober 1840 is de CLOTILDE, kapt. J. Denys, op de Spijkerplaat, nabij Vlissingen, vastgelopen en lek geraakt. Het hol werd later verkocht en waarschijnlijk gesloopt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Möller, H.C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jacob Oelsen werd geboren te Kopenhagen op 08 mei 1765.

Hij huwde met Lolina Rimts, geboren te Schiermonnikoog op 13 april 1777 en overleden op 26 september 1814 (dus in het kraambed). Het echtpaar had 2 kinderen: dochter op 15 oktober 1812; dochter op 25 september 1814.

Jaccpb overleed in 1835.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Oelsen werd met vlagnummer 098 effectief lid van Zeemanshoop per 25 januari 1825 op voorspraak van L.H.Schneider. Geen schip vermeld. Toegevoegd is “overleden”002.

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 18/25 januari 1825 werd Jb.Oelsen voorgedragen/benoemd als effectief lid. Hij was toen 59 jaar, “wonende aan boord of Schiermonnikoog” met als adres aan boord aan de werf de Oranjeboom op het Bikkerseiland te Amsterdam, werd voorgedragen door kapitein L.H.Schneider en kreeg vlagnummer 98023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 28 januari 1826003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 mei 1826 doet kapitein J.Oelsen het voorstel “om bij wijze van wet of als verzoek, de Heeren Honoraire Leden, Reeders of boekhouders van Scheepen te verpligten of uittenodigen bij aanstelling van Kapiteins op hunnen scheepen de voorkeur te geven aan Effectieve Leden buiten activiteit.” Het Bestuur gaat niet mee in dit voorstel, maar bedankt kapitein Oelsen “voor zijne in deze weder betoonde goedegezindheid tot bloei & luister van het Kollegie.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 27 juli 1826 staat een verzoek van kapitein J.Oelsen om zijn effectief lidmaatschap te mogen behouden “indien hij als Carga naar Havana onder Deensche vlag mogt vertrekken. Het Bestuur geeft toestemming als hij zijn verschuldigde contributie maar betaald. Hij mag echter niet als kapitein of in een andere scheepsbetrekking gaan varen.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 oktober 1829 staat een verzoek om onderstand van J.Oelsen vanwege “zijne zorgelijke toestand”.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 november 1829 werd door het Bestuur een onderstand van f 32,- per maand toegekend aan kapitein J.Oelsen. In de notulen van 28 januari 1830 staat een brief van kapitein J.Oelsen “van zijne herstelling kennis gevende doch wegens gebrek aan plaatsing nog eenige voortdurende onderstand verzoekende.” Hem wordt voor nog eens 3 maanden een ondersteuning van f 32, per maand toegekend. In de notulen dd 03 mei 1830 verzoekt J.Oelsen om continuering van onderstand “waarbij hij tevens de wensch voegt dat alleen bij het Bestuur blijve” (kennelijk wil hij geen algemene ruchtbaarheid via mededeling in de Algemene Vergadering van Zeemanshoop.) Het Bestuur geeft hem nog een maand extra. In de notulen dd 27 mei 1830 staat een brief van kapitein J.Oelsen “waarin hij te kennen geeft dat hij nog zeer verlangt de hem toegelegde gelden te ontvangen.”. In de notulen dd 29 juli 1830 vraagt kapitein Oelsen of hij de verschuldigde contributie mag uitstellen tot nà zijn reis, hetgeen door het Bestuur wordt toegestaan.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 17 mei 1832 is sprake van: “Twee brieven van kapitein Jacob Oelsen 5 & 10 Mei wegens onaangenaamheden met kapitn C.Brandligt over het niet hijsen van de vlag op zijn schip.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 februari 1835 staat een aanvrage van kapitein J.Oelsen om onderstand. In de notulen dd 26 maart 1835 “wordt aan Kapt. Oelsen … regt toegestaan in de 1e Klasse en daar en boven uit hoofde zijner omstandigheden aan Kapt Oelsen, eene Gratificatie van f 50,- toegestaan. 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juni 1836 staat een lijst van kapiteins die zijn overleden of die hebben bedankt voor het lidmaatschap. Jaartallen van overlijden of bedanken zijn niet vermeld. Overleden is J.Oelsen042.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren             type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         98                           1825             schoner            De Vier Gebroeders                             L.Frerichsen

                                      1826-1829     geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1830-1831     brik                   Hesperus                                               geen opgave

                                      1832-1833     brik                   Hesperus                                               C.L.Engelberts

                                      1834-1835     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.Oelsen als gezagvoerder gedurende:

*    1815 t/m 1816 van de smak “Vrouw Lollina”, gebouwd in 1802, bouwplaats niet vermeld, 84 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar;

*    1826 van de 2/msch “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1814, bouwplaats niet vermeld, 120 ton o.m., varend voor L.Frerichsen, geen thuishaven genoemd;

*    1831 t/m 1834 van de brik “Hesperus”, gebouwd in 1815, bouwlocatie niet vermeld, 100 ton o.m., varend voor C.L.Engelberts te Amsterdam.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Jacob Oelsson op de:

“Vrouw Lollina”, dd 10 maart 1802; 05 april 1804 (Oldenburger vlag); 22 juli 1805 (Oldenburger vlag); 16 juli 1806 (Oldenburger vlag); 13 juli 1807 (Oldenburger vlag); 30 juni 1809 (Oldenburger vlag); 30 juni 1814; 31 mei 1815 en 13 september 1815;

“Ecoenomie”, dd 16 juni 1818;

“Vier Gebroeders”, dd 21 juli 1820; 08 juni 1821; 01 mei 1822; 27 mei 1823; 25 juni 1824 en 01 juni 1825;

“Hesperus”, dd 06 juli 1830; 03 juni 1831 en 21 juli 1832.

 

Krantenberichten

Rotterdamsche Courant 13 oktober 1818114

Amsterdam, 11 oktober. Kaptein W. Ward, den 25 augustus van Rotterdam te Boston (opm: Mass.) gearriveerd, heeft den 29 juli, op 46 en 1 halve graad breedte, 19 en 1 halve graad lengte, gepraaid de brik HESPER, kaptein J. Stevens Junior, hebbende 16 dagen reis, van Amsterdam naar Newburyport (opm: Mass.), en den 30 dito op 47 gr. breedte, 22 gr. lengte, het Hollands schip OECONOMIE, kaptein J. Oelsen, met passagiers, van Amsterdam naar Philadelphia.

 

Rotterdamsche Courant 02 maart 1820114

Advertentie. J. Tentije, J. van Ouwerkerk de Vries, J.E. Lublink en A. van der Sluijs, makelaars, zullen, op maandag den 13 maart 1820, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Pinkschip, genaamd OECONOMIE, gevoerd door kapt. J. Oelsen, lang 101 en 1 half voet, wijd 27 voet, hol 10 voet, het verdek hoog 6 voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris. Zijnde dit schip inmiddels uit de hand te koop. Berigt bij de makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 28 september 1820114

Amsterdam, 26 september. Een Hollandse schooner, genaamd de VIER GEBROEDERS, van Amsterdam naar Havana (denkelijk kapt. J. Oelsen, den 11 augustus uit Texel gezeild), voerende een seinvlag met L.F, is den 3 september, op 43 gr N.B. en 14 gr W.L. in goede staat gepraaid door kapt. N. Bang, voerende het schip LIJKKENSPROVE, van Messina, den 19 dito in Texel binnen.

 

Rotterdamsche Courant 05 februari 1822114

Amsterdam, 3 februari. Kapt. J. Oelsen, van Havana te Amsterdam gearriveerd, heeft den 18 januari in de Hoofden (opm: Nauw van Calais) in goede staat zien zeilen, doch niet kunnen praaien, een driemastschip, naar het hem toescheen de VRIJHEID, kapt. R.T. Rinses, van Amsterdam naar Surinamen.

 

 

Datum vanaf: 1818
Kapitein: Oelsen, Jacob
Overige informatie: 0

Familiegegevens

Adrianus van den Abeele werd geboren ca 1792 te Veere als zoon van de scheepstimmerman Marinus van den Abeele en Margrietha/Margareta Christiaanse

Hij trouwde te Amsterdam op 02 januari 1817 als zeeman, 25 jaar, met Maria de Jongh, geboren te Amsterdam ca. 1795 als dochter van de scheepstimmerman Cornelis de Jongh en Anna Josina Backens. Zij overleed op 02 augustus 1851 te Middelburg, 57 jaar, gehuwd.Stadsarchief, Amsterdam

Adrianus  overleed op 11 mei 1859 te Middelburg, 67 jaar, weduwnaar van Maria de Jong.zeeuwengezocht

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.van den Abeele was effectief lid/oprichter van het College Zeemanshoop. Op het moment van de oprichting (datum niet genoemd, maar zal 24 mei 1822 zijn geweest) was hij "uitlandig"019.

A.van den Abeele is als effectief lid van Zeemanshoop ingeschreven met nr. 007. Er is geen opgave van de ingangsdatum en het schip 002.

 

A.van den Abeele was in 1823-1824 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Adrianus van den Abeele was effectief lid van Zeemanshoop van 1822 t/m (minstens) 1840 met vlagnummers 7 (1822 t/m 1836) en 3 (1836 t/m minstens 1840).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 10 januari 1826 wordt een brief vermeld van kapitein A. van den Abeele dd Nieuwendiep 03 januari 1826 waarin hij stelt: “… de persoon genaamd J.A.Meijer bij mij aan boord geweest als kok, uit hoofde van desertie, dronkenschap & Brutaliteit heb weggejaagd … “. Hij vraagt het Bestuur de man op de Zwarte Lijst te plaatsen, maar dat wordt afgewezen, daar het reglement daarin niet voorziet. Wèl zal het Bestuur de ruchtbaarheid bij dergelijke gevallen bevorderen.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 11 maart 1828 staat vermeld een “Missive van kapitein A.van den Abeele dd 09 maart 1828 behelzende eenige toelichtingen omtrent het plaatsen van kat Ankers te Egomond aan Zee benevens eene aanmering over de vuuren aldaar.” 042 (Er was bgin 1828 aandacht vanuit het Bestuur van Zeemanshoop omtrent de situatie te Egmond aan Zee met betrekking tot het in zee krijgen van loodsschuiten. De opmerking van kapitein van den Abeele illustreert zijnaandacht voor zaken van algemeen belang.)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 augustus 1828 staat vermeld dat kapitein van dern Abeele bedankt voor de voortdurende deelneming in het Weldadig Zeemans Fonds, maar in de notulen dd 25 september 1828 staat dat hij die melding intrekt.042

In de Bestuursvergadering dd 01 september 1831 en de  Algemene Vergadering van 06 september 1831 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop wordt een verzoek behandeld van kapitein A. van den Abeele om uitstel van de betaling van de contributie. Dit wordt hem toegestaan voor 3 maanden. 042 en 023.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 23 februari 1832 staat de volgende melding:

      “Bij Hoofdelijke omvrage verzoekt de President Penningmeester of de Heeren Effectieve Leden

      A.van den Abeele                                                                                                                   J.J.Lausen            Fr.P.Hoed

      N.Hensken                                                               O.Olferts                                                J.A.Zeylinga

      J.B.Frerichs                                                              P.J.Spilliard                                           J.Tholen

      P.Bostijn                                                                   P.Rolff                                                   F.A.Bunnemeijer

      J.Boelen Jz                                                                J.E.Beckman                                        O.R.Engelman

      J.Stoffers                                                                  J.Hartwijk                                             J.G.Bart

      H.H.Zeijlstra                                                            J.Y v.d.Zweep                                       W.H.Boon

hebbende hunne contributie nog niet voldaan daartoe volgens de Wet door het Bestuur zoude worden aangemaand.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 november 1833 staat een brief vermeld waarin A. van den Abeele te Vlissingen verzxoekt “Lid te zijn in de 1e Classe gaande als opperstuurman n. Batavia op het schip Bellona.” Het bestuur gaat accoord. 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 02 januari 1834 doet kapitein van den Abeele het verzoek “om voortduring en Effectief Lid te mogen blijven.”  Het Bestuur gaat accoord mits hij zijn achterstallige contributie voldoet.042

In de Bestuursvergadering dd 29 november 1838 staat een verzoek van A. van den Abeele om uitstel van betaling, hetgeen wordt verleend tot 01 januari.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 juli 1840 staat de mededeling van de penningmeester dat de gewezen kapitein A. van de Abeele “nalatig is met het betalen zijner Contributie”. Het Bestuur maant hem vóór 23 augustus a.s. zijn contributie te betalen anders zal hij van het lidmaatschap vervallen worden verklaard. In de notulen dd 27 augustus 1840 zegt de penningmeester dat genoemde kapitein niet meer in Dordrecht woont “maar zich waarschijnlijk zal ophouden te Middelburg”. De penningmeester zal hem aanschrijven op dit nieuwe adres.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering  dd24 juni 1841 staat het bericht dat kapitein v.d.Abeele zegt te berusten in de vervallenverklaring van zijn lidmaatschap.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 15 december 1842 staat een verzoek van het voormalig lid A. van den Abeele die vraagt “om eenige gelden om naar Middelburg te kunnen reizen.” Hij krijgt een gratificatie van f 20,-.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 februari 1856 vraagt A. van den Abeele, vroeger effectief lid, om een gratificatie. Hij krijgt f 20.-.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 21 september 1824 staat vermeld: "Verder gelezen eene Missive van Kapitein A.van den Abeele de dato 17 Dezer te kennen gevende, zich alleronverwachts in eene betrekking geplaatst vindend verzoekende van zijne Post als kommissaris te worden ontslagen".023

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 08 april 1856 staat de mededeling dat een gratificatie van f 20,- is toegekend aan A. van den Abeele “vroeger effectief lid”.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamscche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                                              naam reder/boekhouder

           7                         1825-1827     kof                   de Onderneming                                                         J.Meyes

                                      1828-1829     fregat               de Vrouw Hendrika                                                    idem

                                      1830-1835     geen opgave van schip en boekhouder

           3                              1836           geen opgave van schip en boekhouder

                                           1837           brik                   Prins Frederik der Nederlanden                                geen opgave

                                      1838-1840     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A. van den Abeele als gezagvoerder gedurende:

*    1820 t/m 1825 op het 3/m schip “Resolutie”, gebouwd in 1818 in Amerika, 280 ton o.m., varend voor Wijlep & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1825 verkocht naar Antwerpen.

*    1826 t/m 1830 van de kof “Onderneming”, gebouwd in 1800, bouwplaats niet vermeld, 111 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam

*    1829 t/m 1831 op het 3/m schip “Vrouw Hendrika”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Societeit voor Scheepsbouw te Amsterdam;

*    1838 op de brik “Prins Frederik der Nederlanden”, gebouwd in 1826 te Antwerpen, 247 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Adrianus van den Abeele van de:

“Resolutie, dd 27 juli 1820, 29 maart 1822

“Onderneming”, dd 03 mei 1825; 13 december 1825 en 11 december 1826;

“Vr. Henderica”, dd 10 november 1828.

 

Overige bijzonderheden

  1. van den Abeele verzorgde vanuit Texel op 30 november 1828 met de “Vrouw Hendrika” een troepentransport van 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 15 april 1829 na 136 dagen065.

 

Volgens monsterrol nr. 920 dd 11 maart 1839 in het Gemeentearchief van Dordrecht monsterde aan als 1e stuurman van de “Stad Tiel” onder kapitein E.M.Chevalier, A. van den Abeele, wonend te Dordrecht, oud 46 jaar, met een maandgage van f 70,/ en vertrekt op 28 april 1839 uit Hellevoetsluis met 34 man naar Batavia. Hij keert terug in Holland / Amsterdam op 28 januari 1840.

Hieruit zou te concluderen zijn dat deze oud/kapitein een stapje terug heeft moeten doen. Zie ook de opmerkingen in de Bestuursnotulen van Zeemanshoop hiervoor.

 

Rotterdamsche Courant 29 augustus 1820114

Amsterdam, 27 augustus. Volgens brief van kapt. A. van den Abeele, voerende het fregatschip de RESOLUTIE, met troepen den 12 augustus uit Texel naar Batavia gezeild, gedateerd den 19 dito, lag hij toen met ZZW winden in de Hoofden (opm: Nauw van Calais) onder Calais geankerd, om het tij te stoppen; hij was reeds den 15den in de Hoofden geweest, doch niet dan westelijke en omlopende winden en zelfs twee dagen storm gehad hebbende, was hij wel 10 mijlen terug gezeild, om op die gevaarlijke plaats niet te kruisen; aan boord was alles wel.

 

Batavische Courant 27 januari 1821114

Advertentie. Vracht en passage naar Amsterdam met het snelzeilend gekoperd fregatschip RESOLUTIE, kapt. A. van der Abeele, zal tussen den 20 en 25 februari zeilen. Adres bij Brouwer, Nolthenius & Co, Batavia, den 25 januari 1821.

 

Bataviasche Courant 09 november 1822114

Het volgend uittreksel uit een brief van kapt. Van den Abeele, voerende het schip RESOLUTIE, aan een van de huizen van negotie te Batavia gericht, is ons ter plaatsing toegezonden. Wij geloven onze lezers daarmede geen ondienst te zullen doen.

Port-Louis, den 6 september 1822.

Wij zijn den 2 april in zee gelopen. Onze reis was van geen buitengewone omstandigheden vergezeld, voor dat wij in de Z.O. passaat kwamen. Daar, waar ik zelden anders dan goed weder heb aangetroffen, had ik nu storm en een hoge zee, hetgeen mij dan ook toen reeds deed veronderstellen, dat het om de zuid, en vooral dwars van de Kaap, niet veel beter zoude zijn, zoals wij het dan ook geducht ondervonden hebben. Toen wij op 37º40’ Z.B. 14º5’ O.L. van Greenwich kwamen, hadden wij reeds sedert enige dagen met zware winden en een hoge zee geworsteld, waarop wij vervolgens een hevige storm, vergezeld van orkaanvlagen en een schrikkelijk hoge zee kregen. Er kwam toen meer water bij de pomp dan gewoonlijk; de voorsteng spleet van onder tot boven, en het tussendek begon heen en weer te schuiven en te zakken. Dit weder hield met verdubbelde kracht aan, van den 7 tot den 13 juli. De verschansing werd weggeslagen en het schip was gestadig door de zee bedekt. Wij ontdekten een lek bij de achtersteven, dat zoveel water aanbracht, dat daardoor een gedeelte van de proviand beschadigd werd en naar de pompen spoelde. De puttingbouten benevens de rusten werkten alle los, en enige waren reeds gebroken, en het tussendek begon al meer te zakken. In deze toestand was ik, toen ik, met gemeen overleg, den 13 juli besloot tot verder behoud van schip en lading de Kaap de Goede Hoop aan te doen. Den 15 was ik in het gezicht van het land, doch beoosten Kaap Aguilhas. Daar het nu zeer goed weder was, trachtte ik onder het land langs het op te laveren tot op den 19 juli, toen ik des middags dicht bij voornoemde kaap was en zeker hoopte des anderen daags binnen te zijn, doch helaas, wij moesten nog hardere proeven doorstaan. In de nacht van den 19 op den 20 kregen wij een verschrikkelijke storm, vergezeld van zware donder en bliksem. Wij hadden grote vuurballen op de toppen van de masten. Dit weder nam al hand over hand toe en de zee werd zo verschrikkelijk, en liep in zulke verschillende richtingen, dat het op den 22 juli een ijselijke toestand werd. Ik kon het volk niet meer in hun logies krijgen, en moest hen achter logeren. Ik had alles goed dicht laten maken op het dek, doch het voorluik werd door de zee, die even als over een blinde klip over het schip liep, afgeslagen. De avond van den 23 was zo het scheen de laatste voor ons. Het schip wilde of kon niet langer bijliggen of tegen de zee oprijzen en ik zag dus geen ander uitzicht of uitkomst dan bedaard te blijven en de Almachtige om zijn hulp en bijstand in deze voor ons zo akelige omstandigheden te smeken. Ik kwam op het dek. De donkerheid van de nacht werd door het licht van de felle bliksem afgebroken en niets dan een gapende afgrond vertoonde zich voor ons oog. Ik resolveerde (opm: besloot) voor de wind af te houden, doch daar dit door ontelbare gevaren vergezeld was, vermaande ik eerst een ieder tot het uitoefenen van zijn plicht. Ik kreeg gelukkig het schip voor de wind en de zeilen bij; doch nu bleef er nog het meest over te doen: wij konden het schip met het roer geen meester blijven. Ik nam dadelijk twee kabeltouwen, die ik achter het schip liet slepen, Nu konden wij sturen, doch nu moest ik enige goederen over boord werpen, om het schip te lichten, opdat het niet in de zee zou smoren; na dit verricht te hebben was hetzelve gemakkelijker en ik had dus God dank weder hoop op behoud voor ons en het schip. Wij zeilden nu voor de wind. Ik kon dus geen hoop meer voeden de Baai Falls te bereiken, en, daar het schip in een situatie was, dat ik een haven moest zoeken, bleef er niets anders over dan naar deze heen te houden, waar wij den 11 augustus aankwamen. (opm: zie ook RC 051222)

 

Rotterdamsche Courant 30 november 1822114

Rotterdam, 29 november. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 26 november:

…..Het Nederlandse schip (opm: fregat) RESOLUTIE, Van den Abeelen (opm: A. van den Abeele), van Amsterdam naar Batavia, is den 11 augustus te Mauritius lek binnengelopen en bezig met lossen.

 

Rotterdamsche Courant 05 december 1822114

Amsterdam, 3 december. Kapitein A. van den Abeele, voerende het schip (opm: fregat) de RESOLUTIE, van Amsterdam naar Batavia, meldt van Port Louis, op Mauritius, in dato den 21 augustus, dat hij zijn reis tot op 37º40’ Z.B. 14º5’ O.L. vervorderd hebbende, den 7 juli door een hevige storm met orkaanvlagen belopen werd, die tot den 13 aanhield, waardoor het schip zwaar werkte, lek werd en verdere schade bekwam; hierop besloten hebbend de Kaap de Goede Hoop aan te doen, kwam hij den 15 in het gezigt van het land, doch beoosten Kaap Aguilhas (opm: Kaap Agulhas, 34º55’ Z.B. 20º0’ O.L.) , kruiste aldaar met mooi weer tot den 19, doch werd die nacht andermaal door een allerverschrikkelijkste storm overvallen, vergezeld van donder en bliksem, zo dat op alle de masten vuurballen stonden; het weer hand over hand toenemende met vreselijke hoge zeeën, die gedurig over het schip heenstortten, was hij den 23 des avonds, daar het schip volstrekt niet wilde bijleggen of rijzen en men niets dan de dood voor ogen had, genoodzaakt eerst al het touw van het dek, vervolgens het geschut, een sloep met pek- en watervaten en eindelijk ook een gedeelte van de lading over boord te werpen; het schip hierdoor gerezen zijnde gelukte het hem den 11 augustus, onder aanhoudend pompen, Port Louis te bereiken, alwaar hij nu bezig was de lading, waarvan enige goederen beschadigd waren, te lossen om te repareren.

 

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Abeele, Adrianus van den
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt geen kapitein van Groenendaal op een schip de “Mathilda”.

Van Sluijs013 vermeldt bij het fregat “Mathilde” een bericht uit de Amsterdamsche Courant van 1826: “Kapt. Groenendaal ( 25 Oct 1826 van Batavia  7 Maart 27 in Vlissingen”)  Het betreft kennelijk de thuiskomst na het troepentransport zoals hiervoor vermeld.

 

Overige bijzonderheden

G.van Groenendaal verzorgde met de “Mathilda” per 16 mei 1826 vanuit Vlissingen een troepentransport van 2 officieren en 80 manschappen. Het schip arriveerde te Batavia op 27 september 1826 na 134 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Groenendaal, G. van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geert werd geboren te Nieuwolda op 31 oktober/06 november 1796 als zoon van Arent Fockes (Klimp) en Jantje Geerts (Rooda).

Geert trouwde op 13 februari 1840 te Amsterdam als koopvaardijkapitein met Elisabeth Wilhelmina Serquet, geboren te Amsterdam op 25 februari 1814 als dochter van de ambtenaar Adam Serquet en Elisabeth Wijne. Elisabeth overleed op 18 december 1868 te Wildervank, 54 jaar, weduwe.

Geert overleed te Borgercompagnie gem. Sappemeer op 16 januari 1863, 66 jaar, zonder beroep.

De annoncecollectie van het Centraal Bureau voor Genealogie bevat een overlijdensadvertentie

 “Heden overleed mijn geliefde Echtgenoot G.A.KLIMP, rustend Koopvaardij-Kapitein, in den ouderdom van ruim 66 Jaren. Diep bedroefd geef ik hier door deze kennis aan Vrienden en Bekenden.

HOOGEZAND, 16 Januarij 1863                                E.SERQUET  Wed, G.A.Klimp”

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.A.Klimp werd per 16 mei 1834 met vlagnummer 835 en op voordracht van W.Blom ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Eugenie". Toegevoegd is "Overleden"002.

In de Algemene Ledenvergaderingen van 10/17 juni 1834 van het college Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd tot effectief lid Gert Arents Klimp, oud 37 jaar, voerende de bark “Augustijn”, wonende te Groningen en met als adres bij de heer F.Smit te Amsterdam, op voordracht van kapitein W.Blom. Zijn vlagnummer werd 385023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 23 november 1835. Van beroep veranderd in mei 1854003.

 

G.A.Klimp was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 385 in de periode 1834 t/m 1836, met vlagnummer 272 in de periode 1836 t/m 1854 en met vlagnummer 84 in de periode 1854 t/m 1863.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1856 staat een brief van kapitein G.A.Klimp “berigtende den landbouw te hebben verlaten en het Zeemansbedrijf weder zullende opvatten en diensvolgens verzoekende vermindering van contributie.” Het Bestuur antwoordt dat hij zijn verhoging moet blijven betaling tot aan zijn aanmonstering.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 juli 1862 staat een verzoek van kapitein G.A.Klimp om vrijstelling van contributie. Het Bestuur wijst dit af, maar wijst op de mogelijkheid om onderstand aan te vragen.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 februari 1863 vraagt de weduwe G.A.Klimp geb. Serquet om de regelementaire uitkering welka haar in de vergadering van 26 maart 1863 wordt toegekend met ingang van 01 februari 1863 voor haar en 3 kinderen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd.  12 mei 1863 staat vermeld dat per 01 februari 1863 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. G.A.Klimp geb. Serquet voor haar en 3 kinderen.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 22 juni 1869 staat vermeld een brief van R.R.Rijkens, voogd van de kinderen van wijlen G.A.Klimp, betreffende onderstand. Deze werd toegekend voor Affine Bernardina Klimp, maar afgewezen voor de zoon, die overigens wel een gratificatie kreeg van f 10,-.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         385                           1834           bark                 Augustijn                                               geen opgave

                                           1835           fregat               Eugenie                                                  P.J.Neef

         272                      1836-1839     fregat               Eugenie                                                  P.J.Neef

                                      1840-1846     fregat               Eugenie                                                  P.J.Neef & Roothaan Jr

                                      1848-1853     geen vermelding van schip en boekhouder

          84                       1854-1862     geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1862           "overleden"

 

Bouma025 vermeldt G.A.Klimp als gezagvoerder gedurende:

*    1834 t/m 1835 van het fregat “Augustin”, gebouwd in 1806, bouwlocatie niet vermeld, 230 ton o.m., varend voor P.J.Neef te Amsterdam;

*    1836 t/m 1840 van het 3/mschip “Eugenie”, gebouwd in 1830 te Antwerpen, 420 ton o.m., varend voor P.J.Neef te Amsterdam;

*    1842 t/m 1847 van het 3/mschip “Eugenie”, gebouwd in 1830 te Antwerpen, 420 ton o.m., varend voor P.J.Neef & Roothaan Jr te Amsterdam. Het schip werd in 1847 verkocht.

 

Overige bijzonderheden

"De Vrienden" op de rede van Batavia057:

25 november 1834     “…  alhier arriveerde het hollandsche Barkschip … Capt … Klimp van Amsterdam ...".

      De bark "Augustin" onder gezag van Geert Arends Klimp en met 14 manschappen dateerde de monsterrol op 05 juli 1834 met bestemming Batavia. Boekhouder P.J.Neef011.

 

 

Zeepost 30 september 1839 114

Schepen in lading (opm: te Amsterdam) naar:

Idem: het gekoperd tweedeks fregatschip EUGENIE, kapt. G.A. Klimp, van Amsterdam. (Oosterdok) Adres B.D. Bosscher en J. Corver & Comp.

 

Opregte Haarlemsche Courant 30 juli 1840114

Amsterdam, 28 juli. Te Passaroerang is aangekomen de EUGÉNIE (opm: fregat), kapt. Leeuw, voor kapt. Klimp, van Sourabaya.

 

LCO 14 september 1840114

Zeetijding. In Texel binnengekomen de EUGÉNIE, kapt. T.D. Leeuw, voor kapt. G.A. Klimp, van Batavia.

 

Algemeen Handelsblad 27 januari 18142114

Carga-lijsten Amsterdam: AMPHITRITE, kapt. J.K. de Jong, van Batavia met koffie, suiker, indigo, peper, huiden, tin en bindrottingen; JOHANNA CATHARINA, kapt. S. Lammerts, van Batavia met koffie, suiker, tin en bindrotting; CUGERIE, (Eugenie?) kapt. G.A. Klimp, van Batavia met koffie, suiker, tin en bindrotting.

 

 

Datum vanaf: 1829
Kapitein: Klimp, Geerts Arents
Overige informatie: Geert Andries Klimp: * Nieuwolda (Gn) 1797

Datum vanaf: 1836
Kapitein: Ocket Sr, Pierre
Overige informatie: Pierre Ocket Sr, * Oostende 1797

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Nuewens, D.
Overige informatie: Luitenant ter zee D. Nuewens, * Germiny-l’Évêque 1807

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Ocket Sr, Pierre
Overige informatie: Pierre Ocket Sr, * Oostende 1797

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Christen Sr, Jean
Overige informatie: Jean Christen Sr, * Lübeck 1784

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Denys, J. de
Overige informatie: J. Denys, * Oostende 1804

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1818-06-16
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ECONOMIE
Schipper: Oelsen, Jacob
Scheepstype: pink
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1808 - 1809

Het is iedere keer weer een puzzel om uit te zoeken waar of wanneer een in het buitenland gebouwd schip is gebouwd en voor wiens rekening. De OECONOMIE vormt hierop geen uitzondering.
De naam OECONOMIE duikt in oktober 1815 voor het eerst in de beschikbare Nederlandse stukken op wanneer het schip binnen Amsterdam wordt verkocht. Waar en wanneer verkoper Wunderly & Co haar als pink omschreven schip kocht is onbekend. Londen in 1809 lijkt een realistische schatting; het bewijs ontbreekt evenwel.
In de Kentish Weekly Post or Canterbury Journal van 1 januari 1808 vinden we een OECONOMY die onder kapt. Davenport van La Coruna op 26 december 1807 te Plymouth is aangekomen. 

KPCJ 010108
Plymouth, 26 december. Aangekomen de OCEAN van en uit Philadelphia, kapt. Gordon, geladen met suiker en koffie, aangehouden door het fregat BRILLIANT; de Franse logger La DELE, van Belle Isle, met wijn, cognac, touwwerk enz, genomen door L’AIGLE, 36 stukken,; de Franse brik PROVIDENCE, geladen met hars, genomen door de PILCHARD, 22; het Hamburgse schip HENRIETTA CHARLOTTA, van Lissabon naar Londen met fruit en katoen, aangehouden door de kaper CRESCENT; FRIENDSHIP, kapt. Seaton, van Frankrijk met cognac, aangehouden door het fregat EMERALD; de kanonneerbrik CHEEFLY, van Gibraltar, laatst van Falmouth; VALIANT, 74 stukken, van Portsmouth; AMETHYST, 36; DRUID, 32, en PLOVER, 18, van een kruistocht;  de kaper LIVELY, van deze haven, met schade, heeft zijn kanons bij een storm overboord geworpen; de POMONA, en RAPID, 14, van een kruistocht; aangekomen OECONOMY, kapt. Davenport, van Corunna.

In tegenstelling tot de overige genoemde schepen uit het krantenbericht lijkt de OECONOMY niet te zijn opgebracht. Enkele maanden later zou de Amerikaans-Engelse oorlog uitbreken die tot 1812 zou duren. Het is waarschijnlijk dat het schip toen alsnog naar Londen is gehaald en prijsverklaard.
Op 25 maart 1809 wordt in Londen in een advertentie een in Philadelphia gebouwd schip OECONOMY van 331 ton te koop aangeboden:

PLDA 250309
Het goede schip OECONOMY, kapt. J. Brand-Mauler, in Philadelphia gebouwd van eiken en cederhout, gekoperd,  metende 331 ton, bewapend met vier kanons op rolpaarden, in uitstekende staat en ruim voorzien van voorraden, bekend als een snel zeilschip, heeft slechts proviand nodig om haar naar zee te sturen. Het schip ligt aan de Stairs.
Voor inventaris en nadere gegevens vervoege men zich bij de kapitein aanboord, of bij de makelaars Proud & Helmers.

De tonnage is weliswaar te groot in vergelijking tot de 240 ton waarvan het in 1828 opgerichte classificatiebureau Bureau Veritas (in 1839-1840) rept, maar grote verschillen zien we wel vaker. De scheepsnamen zijn vrijwel gelijk. Een advertentie in de Bataviasche Courant van 1 maart 1823, waar sprake is van de 330 ton grote RESOLUTIE, ‘onze’ ex-OECONOMIE, biedt definitief uitkomst:

BC 010323
Advertentie. Vracht en passage naar Amsterdam met het gekoperd Nederlands fregatschip (opm: als fregat getuigde pink) RESOLUTIE, gevoerd door kapt. A. van den Abeele, hetwelk in de haven van Port Louis (opm: Mauritius) uit hoofde van averij geheel vertimmerd en ten overvloede alhier nog door een daartoe bevoegde commissie geëxamineerd en in een behoorlijke staat bevonden is om zee te bouwen. Hetzelve is groot 330 tonnen, heeft goede inrichtingen tot overvoer van passagiers en zal in de loop dezer maand zeilen. Adres bij de kapitein of bij de ondergetekende.

Amerikaanse registers bestaan dan nog niet, en Lloyd’s Register neemt in die jaren vrijwel geen Amerikaanse schepen op. Philadelphia als bouwplaats staat nu wel vast.

Bureau Veritas noemt in 1839-1840 als bouwjaar het jaartal 1809, dichtbij de advertentie van PLDA 250309, Het Antwerpse dagblad Le Précurseur noemt in een algemeen overzicht op 1 januari 1836 een leeftijd van 34 jaren, dus circa 1801 en gebouwd in Pruisen. Dat laatste is onjuist, maar het zou een indicatie kunnen zijn dat het schip na aankoop naar het neutrale Pruisen is uitgevlagd, zoals veel gebeurde om kaping door de Engelsen te voorkomen. Het uit la Coruna aangekomen schip zal in of vóór 1807 gebouwd zijn.
Wie de eerste eigenaar is geweest is niet bekend.
Hier staakt in 2016 de kennis van Marhisdata.

1814

Op 3 augustus 1814 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de OECONOMIE, aangevraagd door Wunderlij & Co., Amsterdam, voor H.C. Möller als kapitein.

RC 150914
Advertentie. R.F. Hoyman, C. Schuurman, F. van Olivier en J.E. Lublink, makelaars, zullen op maandag 19 september te 6 uren te Amsterdam in het Nieuwezijds Heren Logement verkopen:
1) een extraordinair welbezeild Kofschip genaamd LOUISA, gevoerd bij kaptein Jacob Hansen, lang 103½ voet, wijd 23 voet 10 duim, hol 12 voet;
2) een Pinkschip, genaamd OECONOMIE, gevoerd bij kaptein H.C. Möller, lang 101½ voet, wijd 26 voet 7 duim, hol 9 voet 5 duim, het verdek 5 voet;
3) een extraordinair welbezeild Pinkschip genaamd ZENO, gevoerd bij kaptein J.R. Boning, afmetingen 89’ x 25’5” x 12’5”, het verdek 5’6”. (opm: alles Amsterdamse maat; bewerkt en bekort)

1818

Op 12 juni 1818 werd de eerste, bedoeld wordt nieuwe, zeebrief verstrekt voor de OECONOMIE, aangevraagd door Floris der Kinderen, Amsterdam, voor Jacob Oelsen als kapitein. Voor deze combinatie werd ook een Turkse Pas verstrekt voor een reis naar Philadelphia.
De zeebrief werd op 20 maart 1820 geroyeerd met vermelding ‘eigenaar veranderd’.

RC 131018
Amsterdam, 11 oktober. Kaptein W. Ward, den 25 augustus van Rotterdam te Boston (opm: Mass.) gearriveerd, heeft den 29 juli, op 46 en 1 halve graad breedte, 19 en 1 halve graad lengte, gepraaid de brik HESPER, kaptein J. Stevens Junior, hebbende 16 dagen reis, van Amsterdam naar Newburyport (opm: Mass.), en den 30 dito op 47 gr. breedte, 22 gr. lengte, het Hollands schip OECONOMIE, kaptein J. Oelsen, met passagiers, van Amsterdam naar Philadelphia.

1820

RC 020320
Advertentie. J. Tentije, J. van Ouwerkerk de Vries, J.E. Lublink en A. van der Sluijs, makelaars, zullen, op maandag den 13 maart 1820, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Pinkschip, genaamd OECONOMIE, gevoerd door kapt. J. Oelsen, lang 101 en 1 half voet, wijd 27 voet, hol 10 voet, het verdek hoog 6 voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris. Zijnde dit schip inmiddels uit de hand te koop. Berigt bij de makelaars.

Op 31 juli 1820 werd een nieuwe zeebrief en Turkse Pas verstrekt voor de RESOLUTIE, aangevraagd door Wijlep & Co., Amsterdam, voor Adrianus van den Abeele als kapitein.

RC 290820
Amsterdam, 27 augustus. Volgens brief van kapt. A. van den Abeele, voerende het fregatschip (opm: als fregat getuigde pink) de RESOLUTIE, met troepen den 12 augustus uit Texel naar Batavia gezeild, gedateerd den 19 dito, lag hij toen met ZZW winden in de Hoofden (opm: Nauw van Calais) onder Calais geankerd, om het tij te stoppen; hij was reeds den 15den in de Hoofden geweest, doch niet dan westelijke en omlopende winden en zelfs twee dagen storm gehad hebbende, was hij wel 10 mijlen terug gezeild, om op die gevaarlijke plaats niet te kruisen; aan boord was alles wel.

1821

BC 270121
Advertentie. Vracht en passage naar Amsterdam met het snelzeilend gekoperd fregatschip (opm: als fregat getuigde pink) RESOLUTIE, kapt. A. van der Abeele, zal tussen den 20 en 25 februari zeilen. Adres bij Brouwer, Nolthenius & Co, Batavia, den 25 januari 1821.

1822

Op 23 maart 1822 werd een Turkse Pas verstrekt voor de RESOLUTIE, aangevraagd door Wijlep & Co., Amsterdam, voor Adrianus van den Abeele als kapitein.

RC 171022
Amsterdam, 15 oktober. Kapt. P. Zink meldt van San Salvador, dat hij den 2 juni op 2º28’ Z.B. en 22º10’ W.L. gepraaid heeft het schip (opm: pink) de RESOLUTIE, kapt. A. van den Abeele, van Amsterdam naar Batavia, hebbende toen 32 dagen reis uit Texel; de kapitein, manschappen en passagiers waren allen wel.
BC 091122
Het volgend uittreksel uit een brief van kapt. A. van den Abeele, voerende het schip (opm: pink) RESOLUTIE, aan een van de huizen van negotie te Batavia gericht, is ons ter plaatsing toegezonden. Wij geloven onze lezers daarmede geen ondienst te zullen doen.
Port-Louis, den 6 september 1822.
Wij zijn den 2 april in zee gelopen. Onze reis was van geen buitengewone omstandigheden vergezeld, voor dat wij in de Z.O. passaat kwamen. Daar, waar ik zelden anders dan goed weder heb aangetroffen, had ik nu storm en een hoge zee, hetgeen mij dan ook toen reeds deed veronderstellen, dat het om de zuid, en vooral dwars van de Kaap, niet veel beter zoude zijn, zoals wij het dan ook geducht ondervonden hebben. Toen wij op 37º40’ Z.B. 14º5’ O.L. van Greenwich kwamen, hadden wij reeds sedert enige dagen met zware winden en een hoge zee geworsteld, waarop wij vervolgens een hevige storm, vergezeld van orkaanvlagen en een schrikkelijk hoge zee kregen. Er kwam toen meer water bij de pomp dan gewoonlijk; de voorsteng spleet van onder tot boven, en het tussendek begon heen en weer te schuiven en te zakken. Dit weder hield met verdubbelde kracht aan, van den 7 tot den 13 juli. De verschansing werd weggeslagen en het schip was gestadig door de zee bedekt. Wij ontdekten een lek bij de achtersteven, dat zoveel water aanbracht, dat daardoor een gedeelte van de proviand beschadigd werd en naar de pompen spoelde. De puttingbouten benevens de rusten werkten alle los, en enige waren reeds gebroken, en het tussendek begon al meer te zakken. In deze toestand was ik, toen ik, met gemeen overleg, den 13 juli besloot tot verder behoud van schip en lading de Kaap de Goede Hoop aan te doen. Den 15 was ik in het gezicht van het land, doch beoosten Kaap Aguilhas. Daar het nu zeer goed weder was, trachtte ik onder het land langs het op te laveren tot op den 19 juli, toen ik des middags dicht bij voornoemde kaap was en zeker hoopte des anderen daags binnen te zijn, doch helaas, wij moesten nog hardere proeven doorstaan. In de nacht van den 19 op den 20 kregen wij een verschrikkelijke storm, vergezeld van zware donder en bliksem. Wij hadden grote vuurballen op de toppen van de masten. Dit weder nam al hand over hand toe en de zee werd zo verschrikkelijk, en liep in zulke verschillende richtingen, dat het op den 22 juli een ijselijke toestand werd. Ik kon het volk niet meer in hun logies krijgen, en moest hen achter logeren. Ik had alles goed dicht laten maken op het dek, doch het voorluik werd door de zee, die even als over een blinde klip over het schip liep, afgeslagen. De avond van den 23 was zo het scheen de laatste voor ons. Het schip wilde of kon niet langer bijliggen of tegen de zee oprijzen en ik zag dus geen ander uitzicht of uitkomst dan bedaard te blijven en de Almachtige om zijn hulp en bijstand in deze voor ons zo akelige omstandigheden te smeken. Ik kwam op het dek. De donkerheid van de nacht werd door het licht van de felle bliksem afgebroken en niets dan een gapende afgrond vertoonde zich voor ons oog. Ik resolveerde (opm: besloot) voor de wind af te houden, doch daar dit door ontelbare gevaren vergezeld was, vermaande ik eerst een ieder tot het uitoefenen van zijn plicht. Ik kreeg gelukkig het schip voor de wind en de zeilen bij; doch nu bleef er nog het meest over te doen: wij konden het schip met het roer geen meester blijven. Ik nam dadelijk twee kabeltouwen, die ik achter het schip liet slepen, Nu konden wij sturen, doch nu moest ik enige goederen over boord werpen, om het schip te lichten, opdat het niet in de zee zou smoren; na dit verricht te hebben was hetzelve gemakkelijker en ik had dus God dank weder hoop op behoud voor ons en het schip. Wij zeilden nu voor de wind. Ik kon dus geen hoop meer voeden de Baai Falls (opm: False Bay, Vals Baai) te bereiken, en, daar het schip in een situatie was, dat ik een haven moest zoeken, bleef er niets anders over dan naar deze heen te houden, waar wij den 11 augustus aankwamen. (opm: zie ook RC 051222)
RC 301122
Rotterdam, 29 november. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 26 november:
Het Nederlandse schip RESOLUTIE, Van den Abeelen (opm: pink, Adrianus van den Abeele), van Amsterdam naar Batavia, is den 11 augustus te Mauritius lek binnengelopen en bezig met lossen (opm: zie RC 051222).
RC 051222
Amsterdam, 3 december. Kapitein A. van den Abeele, voerende het schip (opm: pink) de RESOLUTIE, van Amsterdam naar Batavia, meldt van Port Louis, op Mauritius, in dato den 21 augustus, dat hij zijn reis tot op 37º40’ Z.B. 14º5’ O.L. vervorderd hebbende, den 7 juli door een hevige storm met orkaanvlagen belopen werd, die tot den 13 aanhield, waardoor het schip zwaar werkte, lek werd en verdere schade bekwam; hierop besloten hebbend de Kaap de Goede Hoop aan te doen, kwam hij den 15 in het gezigt van het land, doch beoosten Kaap Aguilhas (opm: Kaap Agulhas, 34º55’ Z.B. 20º0’ O.L.) , kruiste aldaar met mooi weer tot den 19, doch werd die nacht andermaal door een allerverschrikkelijkste storm overvallen, vergezeld van donder en bliksem, zo dat op alle de masten vuurballen stonden; het weer hand over hand toenemende met vreselijke hoge zeeën, die gedurig over het schip heenstortten, was hij den 23 des avonds, daar het schip volstrekt niet wilde bijleggen of rijzen en men niets dan de dood voor ogen had, genoodzaakt eerst al het touw van het dek, vervolgens het geschut, een sloep met pek- en watervaten en eindelijk ook een gedeelte van de lading over boord te werpen; het schip hierdoor gerezen zijnde gelukte het hem den 11 augustus, onder aanhoudend pompen, Port Louis te bereiken, alwaar hij nu bezig was de lading, waarvan enige goederen beschadigd waren, te lossen om te repareren.
(opm: zie BC 091122 voor een uitgebreider verslag van de wederwaardigheden van de RESOLUTIE)

1823

RC 300123
Kapt. A. van den Abeele, voerende het schip de RESOLUTIE (opm: fregat), van Amsterdam naar Batavia, den 11 augustus met zware averij te Mauritius binnengelopen, meldt van daar in dato 8 september, dat hij zijn lading gelost en autorisatie tot de verkoop van de beschadigde garens en van de aan bederf onderhevige provisiën bekomen had. De schade aan het schip was opgenomen en met timmeren een begin gemaakt, zo dat hij hoopte binnen vijf of zes weken de reis te kunnen vervolgen. Zijn passagiers, zo lang niet willende vertoeven, hadden passage op een Frans schip genomen.
RC 200223
Amsterdam, 18 februari. Het schip de RESOLUTIE, kapt. A. van den Abeele, van Amsterdam naar Batavia, hetwelk te Port-Louis op Mauritius onder reparatie gelegen heeft (opm: zie RC 300123), heeft den 22 november deszelfs reis vervolgd.

De RESOLUTIE, kapt. A. van den Abeele, heeft van 11 augustus tot 22 november 1822 in Port Louis, Mauritius, herstelwerkzaamheden ondergaan van opgelopen zware zeeschade.

BC 010323
Advertentie. Vracht en passage naar Amsterdam met het gekoperd Nederlands fregatschip (opm: als fregat getuigde pink) RESOLUTIE, gevoerd door kapt. A. van den Abeele, hetwelk in de haven van Port Louis (opm: Mauritius) uit hoofde van averij geheel vertimmerd en ten overvloede alhier nog door een daartoe bevoegde commissie geëxamineerd en in een behoorlijke staat bevonden is om zee te bouwen. Hetzelve is groot 330 tonnen, heeft goede inrichtingen tot overvoer van passagiers en zal in de loop dezer maand zeilen. Adres bij de kapitein of bij de ondergetekende.
Batavia, den 1 maart 1823, F.W. Thorbecke Jr.
AC 230923
Texel, 21 september. Heden zijn alhier gearriveerd de schepen RESOLUTION (opm: pink RESOLUTIE), kapt. A. van den Abeele, van Batavia; HET GENOEGEN, kapt. R.C. Stada en AUGUSTE (opm: fregat), kapt. J. Hulsen Jr, beide van Suriname; HENRIETTE, kapt. A. van der Sluijs (opm: Engelse sloep, zie AC 051123), van Rotterdam naar Bergen, als bijlegger en VISSCHERIJ (opm: bunschip), kapt. A.L. Wildschut, van Londen.
AC 101123
Advertentie. R. Hoijman, T. van Olivier, J.E. Lublink, G.J. Roland Holst, F. der Kinderen, J. Corver, A. van der Sluijs en J. Boelen, makelaars, zullen op maandag den 17 november 1823, 's avonds ten zes ure, te Amsterdam in het voormalig Nieuwezijds Heeren Logement op de Haarlemmerdijk verkopen: een extraordinair welbezeild gekoperd Fregatschip, genaamd DE RESOLUTIE, gevoerd door kapt. A. van den Abeele, lang 28 ellen 90 duimen, wijd 7 ellen 60 duimen en hol 2 ellen 85 duimen, het verdek hoog aan boord 1 el 68 duimen, alles Nederlandse maat. Breder bij de inventaris en bericht bij de bovengenoemde makelaars. Dit schip is inmiddels uit de hand te koop.
(opm: zie o.a. RC 300123 en 200223; de als fregat getuigde pink werd niet verkocht en bleef in Amsterdam opgelegd tot verkoop in mei 1825; de koper haalde het schip naar Antwerpen waar het ondermeer tot bark werd vertuigd, om in mei 1826 als MATHILDA onder kapt. G. van Groenendaal naar Batavia uit te zeilen)

1824

Opgelegd in Amsterdam.

1825

Op 29 juni 1825 werd de zeebrief van de RESOLUTIE,  kapt. A. van den Abeele, door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Amsterdam, naar den Haag geretourneerd, met vermelding ‘schip verkocht’, waarna op 30 juni royement volgde.

AC 010825
Texel, 29 juli. Uitgezeild: JUFVROUW HENDRIKA, kapt. H. Scholtens, naar Liverpool; BROEDERLIEFDE, kapt. A.A. v.d. Wal, naar Lynn; MATHILDA, kapt. Groenendeel, naar Antwerpen.
DC 110825
Vlissingen, 2 augustus. Van den 31 juli tot heden zijn voor Antwerpen bestemd op onze rede aangekomen: de JONGE NIKOLAAS, kapt. H. Peters, van Liverpool met klipzout; MATHILDA, kapt. G. van Groenendaal, van Amsterdam met ballast; DE NIEUWE UNIE, kapt. J. van den Brouke, van Londen met stukgoederen; de JUFFROUW JOHANNA, kapt. J.J. Tiddens, van Liverpool met klipzout; AMAZONE, kapt. E. van der Zweep, van de Havanna met suiker en koffie; deze laatste moet quarantaine houden.

1826

Op 9 mei 1826 werd een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de MATHILDA, aangevraagd door E.J. Neef, Antwerpen, voor G. van Groenendaal als kapitein.
Deze Pas werd op 17 maart 1827 geroyeerd.

DC 010626
Vlissingen, 15 mei. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en heden van onze rede naar zee gezeild: DE VROUW HENDRINA, kapt. K. van den Oever, naar Londen met boomschors; CLARA, kapt. J.H. Kraeft, naar de Oostzee met ballast; MATHILDA, kapt. G. van Groenendaal, naar Batavia met stukgoederen en troepen.
BC 071026
Den 26 september is ter rede van Batavia gearriveerd het schip MATHILDA, kapt. G. van Groenendael, vertrokken van Antwerpen met Zr.Ms. troepen op 16 mei.

1827

RC 130327
Rotterdam, 12 maart. Den 7, des avonds, is op de rede van Vlissingen gearriveerd het Nederlands fregat (opm: in 1826 vertuigd tot bark) MATHILDA, kapt. Groenendaal, den 25 oktober 1826 van Batavia vertrokken.
RC 130327
Rotterdam, 12 maart. Te Antwerpen zijn gearriveerd MATHILDA, kapt. Groenendaal, van Batavia; DRIJ GEBROEDERS, kapt. Smet, van Marseille, EENIGHEDEN, kapt. Fasher, van Barcelona; JOSEPH, kapt. Arends, van Bordeaux, GOEDE HOOP, kapt. Klein, van Messina; NIEUWE UNION, kapt. van den Broek, van Londen, en THERESIA, kapt. Besseling, van Marennes.

Op 4 oktober 1827 werd een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de MATHILDA, aangevraagd door E.J. Neef, Antwerpen, voor G. van Groenendaal als kapitein. Deze Pas werd op 23 april 1829 geroyeerd.

RC 221127
Rotterdam, 21 november. De 14e dezer is van Vlissingen naar zee gezeild DE JONGE JETSKE, kapt. T.S. Oldendorp, naar de Middellandse Zee; CATHARINA ELISABETH, kapt. T. Wachter, naar Wismar; AURORA, kapt. H. Zuurmeijer, naar Hull; METEORE, kapt. L. de Necker, MATHILDA, kapt. G. van Groenendaal, naar Rio-Janeiro; DE PRINS VAN ORANJE, kapt. J. de Meire en SOPHIA DOROTHEA (opm: eerste reis van deze brik), kapt. F. van der Steene, naar Batavia; DE MARIA, kapt. E.R. Borchers, naar Coruña; LIMA PACKET. Kapt. B. Harkema, naar Lima en DE KLEINE KLAAS, kapt. A. Tijers, naar Embden.
RC 291127
Amsterdam, 27 november. Het schip MATHILDA, kapt. G. van Groenendaal, van Antwerpen naar Rio-de-Janeiro, was de 18e dezer op de hoogte van Douvres en het schip DE NIEUWE UNION, kapt. J. van den Broeke, van Londen naar Antwerpen, is de 22e dezer te Douvres binnengelopen.

1828

RC 220428
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 18 april:
Te Monte Video is gearriveerd Groenendaal (opm: bark MATHILDA, kapt. G. van Groenendaal) van Antwerpen.

1829

RC 140429
Rotterdam, 13 april. Te Antwerpen is gearriveerd MATHILDA, kapt. Klimp, van Buenos Aires en DE LEEUW, kapt. Jansen, van Charleston en VOLTIGEUR, kapt. Wagenaar, van Liverpool.

Op 10 juli 1829 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de MATHILDA, aangevraagd door P.J. Neef & N.J. Monteyremar, Antwerpen, voor G.A. Klimp als kapitein.

RC 200829
Rotterdam, 19 augustus. Van de rede van Vlissingen zijn naar zee gezeild: AUGUSTA, kapt. J.P. Schultz, naar St. Ubes; DE GOEDE HOOP, kapt. C.J. Prins, naar Nantes; FLORA, kapt. J.D. Christin, naar Marseille.
Van Antwerpen DE JONGE SOPHIE, kapt. J.F. Muys en DE JONGE JOHANNA, kapt. J.W, Poel, naar Londen; ELISABETH, kapt. S.J. Brouwer en DE JULIA, kapt. J.P. Visser, naar Liverpool; MATHILDA, kapt. G.A. Klimp, naar Batavia; DE GEZINA, kapt. A.L. Roelfsema, naar Fitty-Forth (opm: bedoeld zal zijn: Firth of Forth); JOHANNA WILHELMINA, kapt. F.W. Streeg, naar Dantzig; THERESIA, kapt. L.J. Besseling, naar Leith; FORTUNA, kapt. S.L. Buysman, naar Malaga; DE JUFVROUW HENDRIKA, kapt. H.H. Scholtens, naar Penzance; LAGERTHA, kapt. J. Eliassen, naar Noorwegen; DE HIDTJE TROMP, kapt. W. Willems, naar …..; DE PRINS VAN ORANJE, kapt. J. de Meire, Rio-Janeiro en HAABET, kapt. H. Andersen, naar Kopenhagen.
JC 151229
Den 11 december is te Batavia gearriveerd het schip MATHILDA, kapt. G.A. Klimp, den 12 augustus van Antwerpen vertrokken; den 12 december de brik SOPHIA DOROTHEA, kapt. F. van der Steene, den 29 augustus van Antwerpen vertrokken.

1830

JC 090130
Batavia. Vertrokken, 6 januari. MATHILDA (opm: bark) , kapt. G.A. Klimp, naar Antwerpen.
JC 210130
Straat Sunda, 15 januari. Doorgezeild de bark MATHILDA, kapt. G.A. Klimp, van Batavia, naar Antwerpen.
MCO 010630
Vlissingen, 29 mei. Alhier is ter rede gekomen, bestemd voor Antwerpen, MATHILDA, kapt. G.A. Klimp, met suiker, koffij en tin, van Batavia.
MCO 140930
Vlissingen, 7 september. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen, en van onze rede naar zee gezeild de MATHILDE, kapt. G.A. Klimp, met stukgoederen, naar Batavia.

België
Nadat eind augustus 1830 in Brussel onlusten waren uitgebroken die de inleiding vormden tot de Afscheiding door België werd op 4 oktober eenzijdig de Belgische onafhankelijkheid afgekondigd. In een reactie hierop werden bij K.B. nr. 78 van 28 oktober 1830 de zeebrieven ingetrokken van alle (196) schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk te huis behoorden. Dat betrof dus ook de MATHILDA, die inmiddels weer onderweg was naar Batavia en van deze maatregel voorlopig geen hinder ondervond.

1831

NIH 310131
Batavia. Aangekomen 26 januari. MATHILDA (opm: bark), kapt. G.A. Klimp, van Antwerpen.
JC 220231
Batavia. Vertrokken, 20 februari. MATHILDA, kapt. G.A. Klimp, naar Antwerpen.
MCO 300631
Vlissingen, 28 juni. Eergisteren en heden zijn alhier ter rede gekomen:
DE STAD ANTWERPEN, kapt. D.J. Bulsing, van Batavia, met koffie, naar Vlissingen; MATHILDA, kapt. G.A. Klimp, mede van Batavia, met koffie en suiker, op order; LE RONDINELLE, kapt. D. Maresca, van Gallipoly, met oliën, naar Rotterdam, en de VICTORIE, kapt. G. Kuper, van Liverpool, met klipzout, naar Leuven gedestineerd.

1832

MCO 100132
Vlissingen, 7 januari. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en gisteren en heden van onze rede naar zee gezeild: ST. MICHEL, kapt. M. Knudsen, naar Lissabon, met spijkers en ballast; LA CLÉMENCE, kapt. R.R. de Haan, naar Marseille; MATHILDA (opm: bark, nu onder Belgische vlag), kapt. G.A. Klimp, naar de Havana; de FREDERIK, kapt. W.A. Wagenaar, naar Bordeaux; MINERVA, kapt. C. Waalkes, op avontuur;
PGC 270132
Het schip MATHILDA, kapt. G.A. Klump (opm: bark, thuishaven Antwerpen, kapt. G.A. Klimp), van Antwerpen naar Havana, is op 12 januari Plymouth binnengelopen, doch heeft op 15 januari de reis hervat.
MCO 070632
Vlissingen, 5 juni. Den 3 en 4 dezer zijn alhier ter rede gekomen:
AMICITIA, kapt. J.H. Rubartt, van Riga, met rogge en MARIA AUGUSTA, kapt. T. Pieper, van Südwesthörn, met haver, beide op order; DE VIER GEBROEDERS, kapt. C.T. Nielsen, van Riga, met lijnzaad, naar Duinkerken gedestineerd.
Sedert den 29 mei zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: PIERRE AMELIE, kapt. A. la Couture, van Bayonne, met wol; HULL PACKET, kapt. J. Meijer, van Liverpool, met klipzout en huiden; JOSEPHUS, kapt. O.H. Arends, van Liverpool, met klipzout; PROBITY, kapt. J. Harris, met koffie en indigo en PIETER EN JAN, kapt. J.E. de Roer, met tarwe, beide van Londen; ANTWERPS-PACKET, kapt. J.H. Ricke, van Liverpool, met klipzout; THE SPRIGHTLY, kapt. W. Davison, van Londen, met koffie en suiker; THE GEM, kapt. C. Brett, van Cowes, met passagiers; PORTIA, kapt. J. Barnet, van Buenos Aires, met huiden; THE LORDS, kapt. J. Pike, van New Orleans, met tabak; JANE HADDOU, kapt. J. Hamilton, van New York, met suiker en koffie; MATHILDA, kapt. G.A. Klimp, van Havanna, met suiker; LOUISE, kapt. B. Arsven, van Zante, met krenten; HELENA, kapt. C.E. Aaden en DE JONGE JEANNETTE, kapt. A.T. de Haan, beide van Emden, met haver;
MCO 030732
Vlissingen, 30 juni. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en gisteren en heden van onze rede naar zee gezeild: PREBLE BELLE, kapt. N. Hansen, naar de Oostzee; DE ZWAAN, kapt. J. Pettersen, op avontuur; DE DRIE GEZUSTERS, kapt. S. Nielsen, naar de Oostzee; DIE SIX SUSTREN, kapt. J. Claassen, naar Newcastle; EUPHROSINE, kapt. D. Branhaven en CASTOR EN POLLUX, kapt. H.H. Horm, beide naar de Oostzee; FRANTZ, kapt. H.H. Zeplien, naar Elseneur; NIORD, kapt. J. Jurgenson, naar Archangel; MATHILDA, kapt. G.A. Klimp, naar Havanna; KRAGEROE, kapt. M. Knudsen, naar Noorwegen;
AH 261132
Carga lijsten Antwerpen.
Havana, MATHILDA, kapt. G.A. Klimp: 317 kranjang. suiker, 1912 balen koffie, 150 cent. Campȇche hout, E.J. Neef.

1833 – 1835

Doordat er vanuit Oost-Indië, de Caraïben en Zuid-Amerika onvoldoende kostendekkende lading beschikbaar was voor het grote aantal schepen voelde de reder zich genoodzaakt het voorbeeld van een aantal Belgische collega’s te volgen. De zetel werd naar Amsterdam verplaatst om zo de bark onder Nederlandse vlag te kunnen krijgen en daarmee weer de door de Nederlandsche Handel-Maatschappij gecontroleerde ladingen te mogen vervoeren.
A. Delporte, Luik, meent, dat deze nieuwe rederij onder de naam N.J. Monteyremar zou worden gedreven, waartegen door de overige aandeelhouders-familieleden bezwaar werd gemaakt. Voor de bark is als gevolg van dit dispuut nooit een Nederlandse zeebrief aangevraagd; het schip moet in Antwerpen zelfs aan de ketting zijn gelegd. Waarschijnlijk om de patstelling te doorbreken werd het schip eind december 1835 verkocht aan de rederij Weduwe P.J. Spilliaerdt & Zoon uit Antwerpen, bekend als Spilliaerdt-Caymax, en kreeg het de naam CLOTILDE.

1836

DC 010336
Vlissingen, 26 februari. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild: LEOPOLD DE EERSTE, kapt. J.H. Bunnemeijer, naar Hull, met vlas; DE JONGE JOHANNA, kapt. J. Verbruggen, naar London, met schors; MINERVA, kapt. M. Haentjes, naar Hull, met vlas; DE VROUW LOUISE, kapt. C.C. Lindeboom, naar Emden, met stukgoederen; MERCUUR, kapt. J.H.P. Smit, naar Hull, met schors en vlas; IDUNA, kapt. S.F. Groenewold, naar Lissabon, met ballast; LA BRUXELLAISE, kapt. H.A. de Vries, met schors, en CLOTILDE (opm: Belgische bark, ex-MATHILDA), kapt. P. Ocker, beiden naar Liverpool; de VICTORIE, kapt. P. Boeije, en de COMMERCIE, kapt. C. Sikkes, beiden naar Cuxhaven, met stukgoederen; MOSCOW, kapt. J.F. Wensberg, naar Charlestown, met ballast.
LC 260836
Leeuwarden, 25 augustus. Het Antwerpse dagblad le Précurseur bericht, dat het Belgische koopvaardijschip (opm: als bark vertuigde pink) LA CLOTILDE, in de ochtend van de 17e augustus, terwijl het de Schelde opvoer om naar Antwerpen te stevenen, tussen het fort Lillo en de Kruisschans vast is geraakt, doch door de krachtdadige hulp van de bevelhebber der Nederlandse kanonneerboot no. 14 en van diens matrozen weder vlot is geworden. De Nederlandse bevelhebber heeft die menslievende bijstand ongevraagd verleend, en het gevolg daarvan is geweest, dat de Belgische koopvaarder behouden en zonder schade te hebben geleden in de avond van de 17e voor Antwerpen is aangekomen.

1837

L.v.C.
Op 11 juni vertrok de CLOTILDE als schoolschip van de marine met 65 bemanningsleden onder luitenant ter zee D. Nuewens vanuit Oostende voor een instructiereis. Daarbij werd op 7 augustus de evenaar gepasseerd, waarna het schip zonder ook maar een enkele haven te zijn aangelopen op 4 oktober in Antwerpen arriveerde.

AH 081237
Vlissingen, 3 december. Uitgezeild CLOTILDE (opm: Belgische bark), kapt. P. Ocket Sr, op avontuur. (opm: dat ‘avontuur’ bleef beperkt tot drie opeenvolgende rondreizen Antwerpen / Liverpool / Antwerpen)

1838

AB 020638
Dublin, 26 mei. Binnengekomen CLOTILDE (opm: Belgische ex-Nederlandse bark), kapt. P. Ocket Sr, van Antwerpen.
AB 140938
Vlissingen, 11 september. Uitgezeild CLOTILDE, kapt. P. Ocket Sr, naar Liverpool.

1839

L.v.C.
Op 13 februari vertrok de CLOTILDE onder kapt. Jean Christen Sr. van Antwerpen met diverse goederen (waaronder vermoedelijk ook emigranten) naar New York. Op 15 juli was het schip in de thuishaven terug met een lading stukgoed.

L.v.C.
Reeds op 1 augustus vertrok de CLOTILDE, kapt. Christen, van Antwerpen naar St. Ubes (opm: nu Setubal), om op 22 september met een lading zout in Antwerpen terug te keren.

MCO 051239
Vlissingen, 4 december. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de CLOTILDE, kapt. J. de Nijs (opm: Belgische bark, kapt. J. Denys), naar Liverpool, met stukgoederen.

1840

L.v.C.
Nadat de CLOTILDE, kapt. Denys, op 20 januari met zout in Antwerpen terug was, vertrok het schip op 26 maart naar Matanzas, Mexico. Op 8 juli arriveerde het schip in Antwerpen met een lading suiker.
De volgende rondreis was Antwerpen / Liverpool / Antwerpen. Het vertrek van op 20 juli en de aankomst in Antwerpen met zout en machine onderdelen was op 5 september.

AH 231040
Vlissingen, 20 oktober. Gisteren avond ten 9 ure is door de zware storm met twee ankers van de rede van Vlissingen gedreven en vervolgens op de Spijkerplaat (opm: tegenover Vlissingen) vastgeraakt het Belgisch barkschip, genaamd CLOTILDE, gevoerd door kapt. J. Denys, dewelke de 17e dezer was uitgezeild en door storm genoodzaakt is geweest weder alhier als bijlegger binnen te komen. Hebbende dit schip reeds door een zware zee deszelfs spiegel en stuurboord- zijde verloren, en zit alzo vol water; de equipage is in het wand gevlucht en daarna gered (opm: zie ZZC 231040 en ZP 261040).
ZZC 231040
Vlissingen, 21 oktober. De CLOTILDE, kapt. J. Denys, van Antwerpen op avontuur, met ballast, in de storm van eergisteravond, hier ter rede teruggekomen, is des nachts op de Spijkerplaat omhoog geraakt, en door het stoten vol water gelopen. De equipage heeft het schip moeten verlaten, en is met het werkvaartuig van het loodswezen alhier gearriveerd; de zeilen, het lopend touwwerk en wat zich verder aan boord bevond, is door andere schuiten aangebracht. Het schip zal denkelijk niet kunnen afgebracht wordenyopm: zie AH 231040 en ZP 261040).
ZP 261040
Het schip CLOTILDE, kapt. Denijs, (opm: Belgisch ex-Zuid-Nederlandse bark, gebouwd Philadelphia V.S. op of vóór 1807; kapt. J. Denys, zie AH 231040 en ZZC 231040) van Antwerpen naar Liverpool, op de Spijkerplaat verongelukt, zal de 26e oktober publiek verkocht worden.

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7155-1818-72
DVD 6 – IX– 186,187
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: OECONOMIE

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 13 oktober 1815

Soort schip pink

Bouwwerf / verkoper Hendrik Wunderley, voor zijn firma Wunderly & Co. kooplieden te Amsterdam

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Floris der Kinderen, makelaar en cargadoor te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 13 oktober 1815

Nummer van registratie deel 9, folio 160, recto, case 5.

Notaris Johannes Abraham Molster, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2500,-

Bijzonderheden: ten tijde van deze transactie lag het schip aan de werf De Oliphant van meester-timmerman Jeremias Meijjes op Kattenburg te Amsterdam




Researcher/datum research ML/150907

Naam OECONOMIE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1818
Toegang 5181
Inventaris 7155
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1414.1820.82

foto IV– 065, 066
CEDULE

Naam schip bevorens genaamd OECONOMIE, thans RESOLUTIE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 27 juli 1820

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Carel Joachim Wijlep, voor zijn firma Wijlep & Co., Amsterdam, enig eigenaren

te voeren door kapt. Adrianus van den Abeele

grootte in tonnen 117 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten het koninkrijk der Nederlanden doch voor meer dan 2/3e in de Nederlanden vertimmerd.

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 juli 1820

nummer registratie deel 4, folio 46, verso, vak 4

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 18303.





researcher/datum research: ML / 310115

Naam RESOLUTIE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1414
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1820-82

ACTE AAN-/VERKOOP
schip OECONOMIE, thans door koper genaamd RESOLUTIE

plaats en datum acte Amsterdam, 31 mei 1820

soort schip pink

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Floris der Kinderen, makelaar te Amsterdam

eigenaar/aankoper Carel Joachim Wijler, voor zijn firma Wijler & N. te Lintele (?) Amsterdam (notarisacte eigenaar Wijlep & Te Lintel)

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris J.A.. Molster, Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 14.000,-

bijzonderheden
Notarisacte van J.A.Moster 92 van 31 mei 1820 vermeldt geen nadere gegevens van het schip.



researcher/datum research ML-180106 en 120406

Naam OCONOMIE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.169
DVD - XXXI – 132 III 034 - 036
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip RESOLUTIE, ex OCONOMIE, wordende MATHILDA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 24 juni 1825

type schip fregat of pinkschip

bouwwerf/verkoper Rudolph Christiaan Burlage, koopman, van zijn firma H.J. Coster & Co., als gemachtigde van Karel Joachim Wijlep en Mr. Johannes Alexander van Dijk, als compagnons van de in liquidatie zijnde firma Wijlep & Co.

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Egide Joseph Neef, koopman te Antwerpen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 24 juni 1825

nummer van registratie deel 10 folio 40 recto vak 2-3

notaris Jan Christiaan Meyer, Amsterdam

prijs NLG. 10.000,-

bijzonderheden: schip gekocht door Karel Joachim Wijlep en Abraham Willem Lodewijk van Gesseler bij acte van transport voor notaris Joannes Abraham Molster op 31 mei 1820 van Floris der Kinderen (verkoper)
Het schip ligt bij transactie van 24 juni 1825 aan de werf de Gouden Leeuw in de Kleine Kattenburgerstraat te Amsterdam.



researcher/datum research: AD/110509

Naam RESOLUTIE
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1825
Toegang 512.0044
Inventaris 132

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.218
DVD - XXXI – 132 III 099-105
ACTE van BOEDELSCHEIDING

plaats en datum acte Antwerpen, 18 april 1828

bouwwerf/verkoper
1) Joannes Josephus Aloisius Neef, rentenier te Bordeaux
2) Petrus Joannes Neef, koopman te Antwerpen
3) vrouw Maria Joanna Emmanuel Neef, met haar man Norbertus Joannes Monteyremar, koopman te Antwerpen
4) Josephus Antonius Neef, zeepzieder te Antwerpen
zijnde de vier kinderen van Egidius Josephus Neef, koopman te Antwerpen, overleden op 5 februari 1828, die elk 1/4 erfden.

eigenaar/aankoper Petrus Joannes Neef en Norbertus Joannes Monteyremar, geassocieerd onder de firma Egide Jos Neef & C°, Antwerpen

de volgende schepen :
- het driemast fregat MAGELLAN
lang over steven 27,26 meter, wijd 5,92 meter, hol 4,81 meter, groot182 lasten,
aangekocht voor notaris Jan Christiaan Meijer te Amsterdam op 24 juni 1825 van Rudoph Christiaen Burlage, koopman te Amsterdam handelende onder de firma H.J. Coster & C°.
- het fregat of pinkschip, bevorens genaamd ECONOMIE, daarna genaamd RESOLUTIE , thans door de nieuwe firma genaamd MATHILDA,
door E.J. Neef aangekocht eveneens voor notaris Jan Christiaan Meijer te Amsterdam op 24 juni 1825 van Rudolph Christiaen Burlage, handelende onder de firma H.J. Coster & Co. te Amsterdam.
- het driemastschip l’ESPOIR, thans genaamd AUGUSTIN,
lang over steven 26,20 x 4,26 x 4,30 meter, aangeschaft van de curatoren van de gefailleerde firma Jean & Jac. De Vette te Oostende blijkens acte voor de makelaar Louis Alexander de Mary te Antwerpen op 18 mei 1824
- het driemastschip NEPTUNE, thans een brik, genaamd JEANNETTE van 103 lasten, gekocht van Severin Middel Smith voor de makelaar Charles Velin Brequigny te Antwerpen op 7 oktober 1817
- het kofschip, voortijds de naam dragend van THéRèSE, nu ter tijd genaamd JOSEPH, verkregen bij koop op openbare veiling van zijn (de erflater) medereders Remi Van Goorlaecken & Charles Bréquigny voor deurwaarder Franciscus Degenaerts te Antwerpen op 3 september 1821


plaats / datum registratie Antwerpen, 21 april 1828

nummer van registratie blad 49 recto vak 4 tot verso vak 3

notaris Judocus Hanegraeff, Antwerpen

prijs NLG.

bijzonderheden

researcher/datum research: AD/300609

Naam RESOLUTIE
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1828
Toegang 512.0044
Inventaris 132

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1834 – no. 25(-2)

Akte van scheiding Mathilda

plaats en datum acte Antwerpen, 3 januari 1834

type schip barkschip, voormalig fregat of pinkschip

kapitein

verkoper Petrus Ioannes Neef en Norbertus Ioannes
Monteyremar, kooplieden en reders te Antwerpen,
handelende onder firma van Egide Jos. Neef & Co,
Antwerpen

Eigenaar / koper Norbertus Ioannis Monteyremar

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / nr van registratie Amsterdam, deel 29 folio 206 verso vak 1

datum registratie 17 mei 1834

notaris Haenegraef

prijs ƒ 12000

bijzonderheden zie registratie 1834 No 13-c en 13-d
Petrus Ioannis Neef en Norbertus Joannes Monteyremar waren gezamenlijk eigenaar geworden na het overlijden van (schoon)vader Egidius Josephus Neef, koopman te Antwerpen, handel gedreven hebbende onder de firma van Egide Jos. Neef,
bij akte van scheiding gepasseerd t.o.v. notaris Hanegraef op 18 april 1828

Naam MATHILDA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1834
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5081-7155-1818-72
Stadsarchief Amsterdam archiefnummer Ams. 5074.1414.1820.82
RA - Beveren archiefnummer Ant.512.0044.00132.169
RA - Beveren archiefnummer Ant.512.0044.00132.218
N.A. Den Haag toegangnr. 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
B.V. site http://digiview.gbv.de/viewer/toc/54962810X/1/LOG_0000/
De heer A. Delporte, Luik
De heer Luc van Coolput, Antwerpen (L.v.C.)
AH = Algemeen Handelsblad
AB = Avondbode
AC = Amsterdamsche Courant
BC = Bataviasche Courant
DC = Dordtsche Courant
JC = Javasche Courant
KPCJ = Kentish Weekly Post or Canterbury Journal, Canterbury (vertaald)
LC = Leeuwarder Courant
MCO = Middelburgsche Courant
NIH = Nederlandsch Indisch Handelsblad
PGC = Provinciaal Groninger Courant
PLDA = Public Ledger and Daily Advertiser, London, (vertaald)
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeepost
ZZC = Zierikzeesche Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk