Inloggen
KENNEMERLAND - ID 10826


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1869-05-20 / 1879-09-15 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Delivery Date: 1865-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 763.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1444.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 58.50 Meters Registered
Beam: 11.83 Meters Registered
Depth: 7.25 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1876
Type: Remeasurement
Omschrijving: Schip in 1875/1876 hermeten volgens de nieuwe meting, nu 1.272,10 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-05-20
Register nr: 18690373
Scheepsnaam: KENNEMERLAND
Type: Fregat
Lasten: 763
Gebouwd in plaats: New Brunswick
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kuinders & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Duinker, C.O.
Opmerkingen: 1871 - 514-datum besluit nieuwe zeebrief23-06-1871-33- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in New Brunswick

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1865-00-00 ROYAL STANDARD
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1866-00-00 PRINCE ROYAL
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1869-05-20 KENNEMERLAND
Manager: Firma Kuinders & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Kuinders & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHGQ

Date/Name Ship 1879-09-00 BLÜCHER
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1887-00-00 BLÜCHER
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1892-00-00 MARIE
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1893-00-00 MARIE
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1872-08-21: Damaged
Amsterdam, 3 oktober. Volgens brief van kapt. De Jong, voerende het schip KENNEMERLAND, van Batavia in het Nieuwediep gearriveerd, dd. 30 september, had hij de 21e augustus op de hoogte van de Kaap Verdische eilanden een zware orkaan doorgestaan, waarin verscheidene zeilen verloren gingen, het schip plat op zijde werd geworpen en waardoor alles wat op het dek bevond los en over boord sloeg. Overigens was het schip dicht gebleven.
1873-07-00: Damaged
Amsterdam, 23 augustus. Volgens brief van kapt. Groote, voerende het Nederlandse schip KENNEMERLAND, d.d. 4 juli van Sunderland te Soerabaija aangekomen, had hij bij Kaap de Goede Hoop met zwaar stormweer te kampen gehad, waardoor de fokkemast en boegspriet zijn gebroken, alle voorwerpen van dek geslagen, onderscheidene puttingbouten afgebroken en de rusten zwaar beschadigd werden. Het schip was somtijds geheel onder water bedolven, waardoor vele naden opensprongen en enige stutten zijn gebroken, ook zijn er onderscheidene bladen koper verloren geraakt. Het schip was dicht gebleven en zou de kapitein, na ontlossing der steenkolen in de omtrek van de fokkemast, naar de kiellichter verhalen, om de mast uit te nemen.
1874-02-00: Damaged
Nieuwediep, 23 februari. Kapt. Groote, met het Nederlandse schip KENNEMERLAND van Java alhier binnen, rapporteert dat hij op de hoogte van Wester Eilanden een stortzee overkreeg , die de kleine boot stuksloeg, de deuren van het logies indrong, enkele planken uit de verschansing brak en meer andere averij op het dek teweegbracht.
1879-09-15: Sold to foreign country
Advertentie. P. Reineke, P.J. van der Aa Gz., A.D. Strumphler, en E.C.A. Koli, makelaars, zullen op maandag 15 september 1879, des namiddags ten 3 uur precies, in het lokaal de Brakke Grond te Amsterdam, ten overstaan van een bevoegd beambte, bij opbod en afslag presenteren te verkopen het snelzeilend, gekoperd en kopervast fregatschip, varend onder Nederlandse vlag, genaamd KENNEMERLAND (opm: bouwjaar 1864), gevoerd door kapt. P. de Jong, liggende aan de werf De Boot, Groote Wittenburgerstraat. Volgens Nederlandse meetbrief lang 58,50 meter, wijd 11,83 meter, hol 7,25 meter, nieuwe meting, en alzo gemeten op 3.603,70 kubieke meter netto, en dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, kettingen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld, zijnde het schip inmiddels uit de hand te koop (opm: zie AH 140979).
Nadere informatiën te bekomen bij genoemde makelaars of de cargadoors de Wed. Jan van Wesel & Zoon, te Amsterdam.

Verkoping van schepen. Het Nederlands fregatschip KENNEMERLAND, groot 1.272 ton nieuwe meting, gebouwd in 1864, is door de makelaar Ed. C.A. Koli uit de hand verkocht aan een huis te Bremerhaven. (opm: nieuwe naam BLÜCHER, zie NRC 140879)
1894-10-17: Final Fate: Sunk

Terwijl het schip in de haven van Bersimis (aan de St. Lawrence, provincie Québec, Canada) hout lag te laden, bestemd voor Dublin, zonk het schip op 17 oktober 1894 en was total loss.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.H.de Groote werd met nr.883 lid van Zeemanshoop per 01 juni 1852 op voorspraak van B.Bakker Gz. Zijn schip was de "Zorgvlied"002. Ten tijde van de inschrijving was Groote 31002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 25 mei/o1 juni 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Frans Hendrik Groote, oud 31 jaar, voerend de bark “Zorgvlied”, wonend op de Keizersgracht bij het Molenpad nr. 55 te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Bakker Gz.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

        883                       1852-1853                 bark                  Zorgvlied                          Gebr.Henrichs & Co

       489                        1854-1855                 bark                  Zorgvlied                          idem

                                           1856                       geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1857-1866                 fregat               Ortelius                              Gebr.Henrichs & Co

                                      1867-1869                 fregat               Ortelius                              Kuinders & Co

                                           1870                       geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1871-1873                 fregat               Kennemerland                 Kuinders & Co

                                      1874-1877                 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

F.H. de Groote                        Ortelius                                      04 juli 1860                                          21 mei 1861

                                                  Ortelius                                      11 november 1861                              27 november 1862

                                                  Ortelius                                      23 februar/i04 maart 1863                 12 juni 1864

                                                  Ortelius                                      13 augustus 1864                                 26 juni 1865

                                                  Ortelius                                      15 december 1865                               30 januari 1867

                                                  Ortelius                                      01 augustus 1868                                 geen melding

 

Bouma025 vermeldt F.H.Groote als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1856 van de bark “Zorgvliet”(sic), gebouwd in 1843 te Alblasserdam, 278 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1858 t/m 1867 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1868 t/m 1870 van hetzelfde schip maar nu varend voor Kuinders & Co te Amsterdam;

*    1871 t/m 1874 van het fregat “Kennemerland” ex Prince Royal, gebouwd in 1865 te New Brunswick, 1444 ton o.m., varend voor Kuinders & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

T.H.Groote (moet zijn F.H) vertrok op 08 juli 1870 vanuit Nieuwediep met de “Kennemerland” en 1 landmachtofficier naar Indië. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Groote, Frans Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Cornelisz. Duinker werd geboren te Texel 27 september 1827 als zoon van de Cornelis Cornelisz Duinker en Martje Dijker.

Hij trouwde op 22 januari 1857 te Den Helder als zeevarende met Willempje Duinker, geboren 04 december 1831 te Texel als dochter van de loods Jan Cornelis Duinker en Lisabeth Kramer. Willempje overleed op 18 februari 1914 te Den Helder, 82 jaar, weduwe.

Cornelis overleed op 06 juli 1886 te Den Helder, 59 jaar, gezagvoerder.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een C.C.Duinker was in 1871 lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg” maar een vlagnummer is niet bekend

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

      geen                1871        2/m sch.              Neptunus (ex Backenhagen)                 Harmens & Co, Harlingen

                                                                             bij Macassar op een rif geslagen en aldaar verkocht.

 

C.C.Duinker was van 1878-1884 kapitein van de houten bark “St.Christophorus” (ex-Singapore), gebouwd in 1858 te Nantes, 505 ton, varend voor A.Brand te Nieuwediep (1878-1883) resp. rederij N.Brantjes & Co te Purmerend (1884)052

 

Bouma025 vermeldt C.C.Duinker als gezagvoerder gedurende:

*    1867 van de bark “Nicot” ex Euphrosyne, gebouwd in 1855 te Bathurts, 439 ton o.m., varend voor Wuste & Hintzen te Amsterdam;

*    1870 van het fregat “Kennemerland” ex Prince Royal, gebouwd in 1865 te New Brunswick, 1444 ton o.m., varend voor Kuinders & Co te Amsterdam;

*    1872 van de 2/msch “Neptunus” ex Backenhagen, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 159 ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen. Het schip is bij Macassar op een rif geslagen;

*    1873 t/m 1878 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1879 t/m 1883 van de bark “St.Christophorus” ex Singapore, gebouwd in 1858 te Nantes, 505 ton o.m., varend voor A.Brand te Nieuwediep;

*    1884 t/m 1886 van hetzelfde schip maar nu varend voor N.Brantjes te Purmerend.

 

Overige bijzonderheden

NRC 15 september 1866114

Batavia, 27 augustus. Aangekomen schepen:

….; NICOT, kapt. Duinker, van Glasgow naar Singapore; HOLLANDSTROUW,….

 

NRC 02 juli 1870114

Batavia, 21 mei. Vrachten. Nederlandse schepen: De WIJK AAN ZEE, sloot af tot NLG 65 voor suiker, NLG 70 voor tabak en NLG 80 voor huiden. NEDERLAND tot NLG 70 voor tabak te Samarang en Oosthoek. De FOP SMIT ligt aan naar Nederland en laadt op 6 plaatsen. PHILIPS VAN MARNIX bedong voor een groot gedeelte van de lading tabak en suiker dooréén NLG 77,50, voor koffij NLG 85 en NLG 90 voor indigo op Samarang te laden. De Factorij nam bij inschrijving de enige toen aanwezige Nederlandse schepen MARIE WILHELMINA en GELDERLAND op tot NLG 90. De NICOT is opgenomen tot NLG 70 voor tabak en suiker dooreen…..

 

NRC 03 februari 1874114

Batavia, 26 december. In de vraag naar scheepsruimte is geen verbetering gekomen en blijft onze vrachtenmarkt in dezelfde lusteloze toestand als laatst gemeld is. De koersen moeten weer lager genoteerd worden, terwijl de afdoeningen voor de tijd van het jaar zeer beperkt zijn. Het volgende kan opgegeven worden met betrekking tot Nederlandse schepen: VOORLICHTER naar Amsterdam, ligt aan te Soerabaija. GRAAFSTROOM naar New York, GBP 3.17/6 te Batavia en Padang te laden. LOUIS AUGUST CONSTANTIN, naar Amsterdam, NLG 72.50 voor suiker, NLG 110 voor arak, te Batavia te laden. ORTELIUS naar Amsterdam, NLG 72.50 EN 70 voor suiker, in de Oosthoek te laden….

NRC 050874

Texel, 3 augustus. Het schip ORTELIUS, kapt. Duinker, van Java alhier binnen, heeft bij de Kaap de Goede Hoop veel storm gehad, waardoor het schip lek werd

 

NRC 07 augustus 187414

Amsterdam, 6 augustus. Kapt. Duinker, voerende het Nederlandse schip ORTELIUS, van Banjoewangie te Nieuwediep binnen, rapporteert dat, toen hij het schip SOEMBING op 33°35’ ZB en 28°8’ OL heeft gepraaid, genoemde bodem zich in goede staat bevond. Voorts rapporteert genoemde gezagvoerder in de laatste weken voortdurend stilte te hebben gehad.

 

Provinciale Groninger Courant 12 september 1879114

Delfzijl, 10 september. Volgens heden ontvangen telegrafisch bericht uit Sundsvall, is het barkschip ST. CHRISTOPHORUS, kapt. A. Duinker, aldaar na een reis van zeven dagen van Nieuwe Diep gearriveerd; alles wel.

 

Provinciale Groninger Courant 04 mei 1885114

Gepasseerd te Elseneur op 27 april: kapt. Koen, ZEEMEEUW, van Yarmouth naar de Oostzee; kapt. Geertsema, ALIDA, van Sunderland naar Riga; kapt. Duinker, ST. CHRISTOPHORUS, van Nieuwediep naar Kötka; kapt. Ritsema, KIJKDUIN, van Nieuwediep naar Lovisa. Voor de 29e april: kapt. Gras, HELENA, van Memel naar Londen.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Duinker, Cornelis Cornelisz

verschillende personen

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P. de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1879 van het fregat “Kennemerland” ex Prince Royal, gebouwd in 1865 te New Brunswick, 1444 ton o.m., varend voor Kuinders & Co te Amsterdam. Het schip is in 1879 verkocht naar Bremerhaven als “Blücher”.

 

*    1880 van de bark “Thorbecke IV”, gebouwd in 1879 te Nieuwendam, 917 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Nieuwendam;

*    1881 t/m 1895 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder maar nu varend vanuit Amsterdam. Het schip werd in 1895 verkocht naar Italië”.

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Jong, P. de

Afbeeldingen


Omschrijving: De KENNEMERLAND, liggend te Amsterdam
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Meursing, Jan F. , Amsterdam
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

Het schip is gebouwd in New Brunswick, New Jersey USA in 1865.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk