Inloggen
KENNEMERLAND - ID 10826


Kroniekberichten

Datum 12 mei 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 mei. Bij de heden plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, zijn aan de Nederlandsche Handel Maatschappij de navolgende schepen aangeboden :
KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam, NLG 92, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 82; KENNEMERLAND, 763 l., naar Amsterdam NLG 77,77, naar Rotterdam NLG 82,77; ORTHELIUS, 392 l., naar Amsterdam NLG 81,99, naar Rotterdam NLG 86,99;
CORNELIA ADOLPHINA, 398 l., naar Amsterdam NLG 77,94; ARIA EN BETSY, 391 l., naar Amsterdam NLG 81,40; ANNA EN SOPHIA, 382 l., naar Amsterdam NLG 86,40; JAN PIETERSZOON KOEN, 398 l., naar Amsterdam NLG 78,90, naar Rotterdam NLG 88,90; BESTEVAER, 393 l., naar Amsterdam NLG 78,90, naar Rotterdam NLG 88,90; JACOB ROGGEVEEN 377 l., naar Amsterdam NLG 79,85; JACOBA EN CHRISTINA, 240 l., naar Amsterdam NLG 79,34; AUGUSTE, 316 l., naar Amsterdam NLG 82,49.; VICE ADMIRAAL MAY, 399 l., naar Amsterdam NLG 81,50; HOLLANDS TROUW, 387 l., naar Amsterdam NLG 82; DEN ELSHOUT, 332 l., naar Amsterdam NLG 87; GEERTRUIDA, 246 l., naar Amsterdam NLG 87,18; NICOLAAS WITSEN, 352 l., naar Amsterdam NLG 79,85; PAULINE CONSTANCE ELEONORA, 306 l., naar Amsterdam NLG 78,40; STAD DOCKUM, 206 l., naar Amsterdam NLG 80,40; BALTIMORE, 329 l., naar Amsterdam NLG 84,84; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 86,84; SENIOR, 311 l., naar Amsterdam NLG 78,80; JAVA, 683 l., naar Amsterdam NLG 79,49; CORNELIS, 249 l., naar Amsterdam NLG 82,50; PASSAROEANG, 325 l., naar Amsterdam NLG 79,90; JOHANNES 845 l., naar Amsterdam NLG 77,88; HENRIËTTE GEERTRUIDA, 260 l., naar Amsterdam NLG 79,97; AURORA, 744 l., naar Amsterdam NLG 76,98; MENTOR, 394 l., naar Amsterdam NLG 84,68; INSULINDE, 516 last, naar Amsterdam NLG 84,68; MR. JACOB VAN LENNEP, 436 l., naar Amsterdam NLG 75,97, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 77,97, naar Middelburg NLG 79,97; NOORDZEEKANAAL, 439 l., naar Amsterdam NLG 85; MARIA ADOLPHINA, 347 l., naar Amsterdam NLG 79,49; DORDRECHT II, 403 l., naar Amsterdam NLG 86; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 81,49; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, 395 l., naar Amsterdam NLG 95; naar Rotterdam, Middelburg en Schiedam NLG 89,50; MARIA, 561 l., naar Amsterdam NLG 86; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,79; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, 828 l., naar Amsterdam NLG 86,99; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,77; WILLEM POOLMAN, 859 l., naar Amsterdam NLG 86; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,77; CONSTANTIA, 391 l., naar Amsterdam NLG 82,85; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,85;
GRAAFSTROOM, 399 l., naar Amsterdam NLG 84, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82, naar Middelburg NLG 84, naar Schiedam NLG 82 ; HENDRIKA, 398 l., naar Amsterdam NLG 90,90, naar Rotterdam NLG 87,90, naar Dordrecht NLG 88,90, naar Middelburg NLG 89,90, naar Schiedam NLG 88,90 ; JASON, 438 l., naar Rotterdam en Schiedam NLG 90,03 ; NESTOR, 834 l., naar Amsterdam NLG 82,50, naar Rotterdam NLG 81 ; BARON VAN PALLAND VAN ROOSENDAAL, 800 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 77,99 ; PROF. VAN DER BOON MESCH, 394 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,99 ; CORNELIS SMIT, 399 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 83,75 ; OTTOLINA, 780 l., Amsterdam en Rotterdam NLG 79,75, naar Dordrecht en Schiedam NLG 81,90 ; MINA, 397 l., naar Amsterdam NLG 89,49, naar Rotterdam NLG 84,49, naar Dordrecht NLG 84,49, naar Middelburg NLG 85,49, naar Schiedam NLG 84,49 ; CORNELIA, 769 l., naar Amsterdam NLG 84, naar Rotterdam NLG 82, naar Dordrecht NLG 82, naar Middelburg NLG 84, naar Schiedam NLG 82 ; KORTENAER, 514 l., naar Amsterdam NLG 81,79, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,79, naar Middelburg NLG 81,79 ; HENRIËTTE ADRIANA, 795 l., naar Amsterdam NLG 80,74, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,74, naar Middelburg NLG 80,74 ; MARIA ELISABETH, 718 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 81,74, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,74 ; LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, 399 l., naar Amsterdam NLG 84,90, naar Rotterdam NLG 82,40, naar Dordrecht NLG 82,90, naar Schiedam NLG 82,50 ; JANNETTE, 346 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 85, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84 ; BALI, 572 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; ERASMUS, 655 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; INDIA, 685 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; JEDO, 399 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; OCEANUS, 613 l., naar Amsterdam NLG 81, naar Rotterdam en Schiedam NLG 76, naar Dordrecht NLG 78 ; ALLEGONDA JACOBA, 370 l., naar Amsterdam NLG 88, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 85 ; CATHARINA MARIA, 337 l., naar Amsterdam NLG 84,48, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 79,48, naar Middelburg NLG 81,98, naar Schiedam NLG 79,48 ; MAASSLUIS, 471 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,90 ; TERNATE, 395 l., naar Rotterdam en Dordrecht NLG 79,69, naar Middelburg NLG 81,69, naar Schiedam NLG 79,69 ; GIJSBERTUS HERMANUS, 603 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,90 ; JOHANNA MARIA, 472 l., naar Amsterdam NLG 91,75, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 87,75 ; EUROPA, 669 l., naar Amsterdam NLG 84,90, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80,90 ; SUMATRA, 347 l., naar Amsterdam NLG 83,50, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 81,50, naar Middelburg NLG 83,50.
(opm: l = last, voorafgegaan door de grootte in lasten)

Afbeelding
Datum 12 maart 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 maart. Het Nederlandse schip KENNEMERLAND, kapt. Groote, zou volgens brief van de kapitein dd. Banjoewangie 23 januari, de volgende dag van daar herwaarts vertrekken. aan boord was alles wel.

Afbeelding
Datum 13 juli 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 juli. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel- Maatschappij.
JAN PIETERSZOON KOEN, 398 last, naar Amsterdam NLG 74,98, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 76; OCEAAN, 486 last, naar Amsterdam NLG 77,94, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82; ANNA EN SOPHIA, 382 last, naar Amsterdam NLG 78,40; ARIA EN BETSY 391 last, naar Amsterdam NLG 78,40; MENTOR, 296 last, naar Amsterdam NLG 76,68; GALILEI, 392 last, naar Amsterdam NLG 77,68; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam NLG 80,88; H. W. M., 473 last, naar Amsterdam NLG 74,67; JAVA, 683 last, naar Amsterdam NLG 73,90; PASSAROEANG, 325 last, naar Amsterdam NLG 78,90; MR. JACOB VAN LENNEP, 436 last, naar Amsterdam NLG 74,69; FERDINAND EN LOUIS, 268 last, naar Amsterdam NLG 78,47; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 74,85; GESINA MARIA, 267 last, naar Amsterdam NLG 74,85; JACOB ROGGEVEEN, 377 last, naar Amsterdam NLG 74,85; AUGUSTE, 316 last, naar Amsterdam NLG 75,79; CORNELIS GIPS, 343 last, naar Amsterdam NLG 82, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 75,99, naar Middelburg NLG 78,99; MAARTEN VAN ROSSEM, 381 last, naar Amsterdam en Middelburg NLG 83,95, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,95; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, 395 last, naar Amsterdam NLG 88, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 86,50, Middelburg NLG 85; ANNA EN JOHANNA, 312 last, naar Amsterdam en Middelburg NLG 89, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 85; CATHARINA MARIA, 398 last, naar Rotterdam NLG 79,80, naar Middelburg NLG 78,60; HAAMSTEDE, 391 last, naar Amsterdam NLG 80,70, naar Rotterdam NLG 79,80, naar Middelburg NLG 78,60; JEDO, 399 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80; BATO, 794 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 73,90, naar Middelburg NLG 79; MAASSLUIS, 471 last, naar Amsterdam NLG 76,96, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 74,40, naar Middelburg NLG 74,80; GIJSBERTUS HERMANUS, 603 last, naar Amsterdam en Middelburg NLG 74,60, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 74,40; MARIA ELISABETH, 738 last, naar Amsterdam en Middelburg NLG 77,74, naar Rotterdam NLG 73,74, naar Dordt en Schiedam NLG 74,24; PETRONELLA, 399 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordt, Middelburg en Schiedam NLG 79,90; CORNELIA, 769 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 74,80; HELENA, 395 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 74,29; KOSMOPOLIET III, 817 last, naar Amsterdam NLG 79,94, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 74,94; KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam NLG 84,75, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,75; LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, 399 last, naar Amsterdam en Middelburg, NLG 79,98, naar Rotterdam, NLG 74,98, naar Dordrecht NLG 76,98, naar Schiedam NLG 76,50; AEOLUS, 364 last, naar Rotterdam NLG 89,95, naar Schiedam NLG 89,95; JASON, 438 last, naar Rotterdam NLG 88,91, naar Schiedam NLG 88,91; VIJF VRIENDEN, 178 last, naar Rotterdam NLG 73,80 naar Dordrecht NLG 75,80, naar Middelburg NLG 78,80, naar Schiedam NLG 73,80 ; NESTOR, 834 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 75,80; KANAGAWA 642 last, naar Rotterdam NLG 73,80; CONSTANTIA, 391 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,95; KENNEMERLAND, 763 last, naar Amsterdam NLG 73,97, naar Rotterdam NLG 78,97; ANNA MARGARETHA, 392 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 74,29; ALBLASSERWAARD, 390 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 74,29; ORTHELIUS, 392 last, naar Amsterdam NLG 78,99, naar Rotterdam NLG 83,99.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 oktober. Het schoenerschip CONCORDIA, in het Nieuwediep liggende, is de 1e dezer door het schip KENNEMERLAND, kapt. De Jong, van Batavia aangevaren en heeft daardoor de stengen verloren.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 3 oktober. Volgens brief van kapt. De Jong, voerende het schip KENNEMERLAND, van Batavia in het Nieuwediep gearriveerd, dd. 30 september, had hij de 21e augustus op de hoogte van de Kaap Verdische eilanden een zware orkaan doorgestaan, waarin verscheidene zeilen verloren gingen, het schip plat op zijde werd geworpen en waardoor alles wat op het dek bevond los en over boord sloeg. Overigens was het schip dicht gebleven.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 oktober. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandse Handelmaatschappij: GALILEI, 392 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 95, gehele ruimte NLG 90; MENTOR, 296 lasten naar Amsterdam per 250 last NLG 96, gehele ruimte NLG 93; KENNEMERLAND, 763 lasten, naar Amsterdam gehele ruimte 89,73 naar Rotterdam gehele ruimte NLG 94,73; ARIA EN BETSY, 391 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 88,90 gehele ruimte NLG 84,90; BESTEVAER, 393 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 91,89 gehele ruimte NLG 89,89 naar Rotterdam per 250 last NLG 96,89 gehele ruimte NLG 94,89; CONSTANCE, 381 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 92, gehele ruimte NLG 89; FERDINAND EN LOUIS, 268 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 88,35 gehele ruimte NLG 88,35; PADANG PACKET, 253 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 95, gehele ruimte NLG 92,50; LOUISE , 397 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 83,35 gehele ruimte NLG 83,35; NICOLAAS WITSEN, 352 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 94,94 gehele ruimte NLG 89,94; JACOB ROGGEVEEN, 377 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 94,94 gehele ruimte NLG 89,94; H.W.M., 529 lasten, naar Amsterdam gehele ruimte NLG 83,67; NEDERLAND, 373 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 101 gehele ruimte NLG 85 naar Rotterdam per 250 last NLG 101 gehele ruimte NLG 85, naar Dordrecht per 250 last NLG 101 gehele ruimte NLG 85, naar Middelburg per 250 last NLG 105, gehele ruimte NLG 89 naar Schiedam per 250 last NLG 101 gehele ruimte NLG 85; KOSMOPOLIET III, 818 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 130 gehele ruimte NLG 95 naar Rotterdam per 250 last NLG 125, gehele ruimte NLG 85, naar Schiedam per 250 last NLG 125 gehele ruimte NLG 85; JULIE, 230 lasten, naar Amsterdam per 250 last NLG 115, naar Rotterdam per 250 last NLG 110, naar Dordrecht per 250 last NLG 110, naar Middelburg per 250 last NLG 114 naar Schiedam per 250 last NLG 110; OCEANUS, 613 lasten, naar Rotterdam gehele ruimte NLG 95, naar Dordrecht gehele ruimte NLG 95, naar Middelburg gehele ruimte NLG 95, naar Schiedam gehele ruimte NLG 95; CORNELIS WERNER EDUARD, 470 last, naar Rotterdam per 250 last NLG 120, gehele ruimte NLG 84,20 naar Dordrecht per 250 last NLG 121, gehele ruimte 85,20 naar Middelburg per 250 last NLG 124, gehele ruimte NLG 88,20 naar Schiedam per 250 last NLG 121, gehele ruimte NLG 85,20; ZUID-HOLLAND, 682 lasten, naar Amsterdam gehele ruimte NLG 89,74 naar Rotterdam gehele ruimte NLG 84,74 naar Dordrecht gehele ruimte NLG 84,74 naar Middelburg gehele ruimte NLG 89,74 naar Schiedam gehele ruimte NLG 84,74; KORTENAAR, 513 lasten, naar Amsterdam gehele ruimte NLG 94,98 naar Rotterdam gehele ruimte NLG 89,97 naar Dordrecht gehele ruimte NLG 90,97 naar Middelburg gehele ruimte NLG 94,98 naar Schiedam gehele ruimte NLG 90,97.

Afbeelding
Datum 24 augustus 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 augustus. Volgens brief van kapt. Groote, voerende het Nederlandse schip KENNEMERLAND, d.d. 4 juli van Sunderland te Soerabaija aangekomen, had hij bij Kaap de Goede Hoop met zwaar stormweer te kampen gehad, waardoor de fokkemast en boegspriet zijn gebroken, alle voorwerpen van dek geslagen, onderscheidene puttingbouten afgebroken en de rusten zwaar beschadigd werden. Het schip was somtijds geheel onder water bedolven, waardoor vele naden opensprongen en enige stutten zijn gebroken, ook zijn er onderscheidene bladen koper verloren geraakt. Het schip was dicht gebleven en zou de kapitein, na ontlossing der steenkolen in de omtrek van de fokkemast, naar de kiellichter verhalen, om de mast uit te nemen.

Afbeelding
Datum 01 september 1873
Krant BH - Bataviaasch Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Verkoop van een schip. Op vrijdag de 5e september 1873 zal in het commissiehuis van de ondergetekenden worden verkocht, voor rekening van wie zulks zal blijken aan te gaan, des voormiddags ten 10 ure, het Noorse driemastschip FREDERIK PETERSEN, groot 594 tonnen, in 1865 te Siko in Zweden gebouwd, zo als het nu in de rivier alhier is liggende, met staand en lopend tuig, een stel zeilen, ankers, enz., en daarna de waarloze inventaris, als zeilen, touwwerk, enz.
John Pryce & Co.

NRC 020973
Batavia, 19 juli. Vrachten. Ofschoon er thans een ruime hoeveelheid disponibele scheepsruimte aanwezig is en producten meer binnenkomen, waren de afsluitingen tot nog toe betrekkelijk zeer beperkt. Afladers zijn algemeen teruggetrokken en kunnen de hoogste vrachtnoteringen op het ogenblik niet bedongen worden. De Nederlandse stoomboot KONING DER NEDERLANDEN bedong naar Texel NLG 100,- en 120,- voor koffie, NLG 140,- indigo, NLG 100,- tabak, NLG 100,- suiker, NLG 110,- thee; Nederlandse BALI, naar Rotterdam, gedeeltelijk bevracht door de Factorij, laadt particuliere suiker à NLG 90,-; Nederlandse TRITON, naar Rotterdam NLG 85,- voor suiker, NLG 80,- koffie, op de Kust te laden; Nederlandse ZUID-HOLLAND en LICHTSTRAAL, naar Rotterdam beiden NLG 85,- voor suiker, laden verder voor bevrachtersrekening; Nederlandse ZEEBLOEM, naar Amsterdam, NLG 85,- voor koffie, te Soerabaija, NLG 120,- voor koffie, te Menado; Nederlandse VICE ADMIRAAL MAY, 756 tons, ligt in lading naar Amsterdam en accepteerde suiker à NLG 90,-. Lossende en onbevrachte schepen, hier en op de kust, Nederlandse MINA, MENTOR, JUPITER, ELISABETH MARIA, RIDDERKERK, LOUISE, ROTTERDAM, NOACH II, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, EMMA, KENNEMERLAND, VRACHTZOEKER, REGINA MARIA, OTTO en KITTY.

Afbeelding
Datum 16 september 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia 2 augustus. Vrachten. Ten gevolge van de aankomst van verscheidene schepen, waaronder sommige van grote tonnenmaat, zijn vrachtkoersen minder vast, zodat NLG 80,- voor suiker naar Nederland en GBP 3.15/- naar het Kanaal is aangenomen. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: VICE-ADMIRAAL MAY, naar Amsterdam, NLG 90,- suiker, NLG 80,- koffie; RIDDERKERK, naar Rotterdam, NLG 82,50 suiker op de Kust te laden; EMMA, naar Rotterdam, NLG 82,50 suiker in de Oosthoek te laden; NOACH II, naar Rotterdam, NLG 85,- suiker, NLG 80,- koffie hier en te Samarang te laden; ELISABETH MARIA, naar Amsterdam NLG 85,- suiker, NLG 82,50 koffie, NLG 80,- thee, te Cheribon en hier te laden; CORNELIA MATHILDA, naar Rotterdam, NLG 80,- koffie en suiker, in de Oosthoek te laden; LOUISE, naar Amsterdam, NLG 115,- koffie, te Menado te laden. De Nederlandse JUPITER ligt in lading naar Rotterdam en accepteerde NLG 80,- voor suiker te Samarang. Nederlandse REGINA MARIS, doet een kustreis. Nederlandse VRACHTZOEKER, moet repareren. Nederlandse ROTTERDAM bestemd naar Saigon. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: MINA, MENTOR, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, KENNEMERLAND, OTTO, KITTY, MINISTER FRANSEN V.D. PUTTE, PHILIPS VAN MARNIX, HAAMSTEDE, KRIMPEN AAN DE LEK, SALATIGA, L.J. ENTHOVEN, WATERLOO.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 augustus. In de toestand onzer vrachtenmarkt is weinig verandering gekomen. De koersen zijn dezelfde en afdoeningen voor de tijd van het jaar zeer beperkt. Er is enige vraag naar ruimte voor rijst, te Bangkok en Saigon te laden voor Hongkong, maar er zijn nog geen afslutingen bekend. De volgende charters van Nederlandse schepen zijn te melden: OTTO naar Rotterdam suiker NLG 82,50, koffie NLG 72,50, te Samarang te laden; VRACHTZOEKER naar Rotterdam koffie NLG 80 te Patjitan te laden; INDIA naar Rotterdam suiker en koffie NLG 80, hier en op de kust te laden; JOHANNA MARIA naar Rotterdam suiker en koffie NLG 80 te Samarang en Passaroeang te laden. De KRIMPEN A/D LEK is door het gouvernement opgenomen à NLG 9.000 per maand. De ELECTRA, 1.117 ton, KENNEMERLAND, 1.444 ton, en SLIEDRECHT 1.350 ton, laden naar Amsterdam. De SUSANNA JOHANNA, 1.248 ton, vult op met suiker naar Rotterdam à NLG 80, te Samarang te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: MENTOR, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, KITTY, PHILIPS VAN MARNIX, SALATIGA, L.J. ENTHOVEN, WATERLOO, MR. J. VAN LENNEP, ELISABETH, NOORDZEE KANAAL, SOERABAIJA PACKET, EUROPA en het stoomschip JAVA.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 oktober. Vrachten. Gedurende de laatste dagen is in de vrachtenmarkt meer levendigheid gekomen en ging er vrij veel om, zoals uit onderstaande opgave van bevrachtingen blijkt. De hoeveelheid disponibele scheepsruimte is zeer verminderd, waardoor de stemming voor vrachten vaster is. Op de 16e dezer zal de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij een inschrijving houden voor de overvoer van koffie en tin van Java naar Nederland, waarvoor de schepen vóór of op 30 september aanstaande gereed moeten liggen.
Bevracht werden de Nederlandse schepen: stoomschip PRINS HENDRIK, naar Amsterdam via Suez, NLG 100 rijst NLG 105 koffie NLG 140 indigo en gom damar, NLG 70 tin, NLG 120 specerijen; WATERLOO, naar Amsterdam NLG 80 suiker en koffie Oosthoek te laden; NOORDZEE KANAAL naar Amsterdam NLG 80 suiker en koffie Oosthoek te laden; SLIEDRECHT, naar Amsterdam, NLG 80 suiker en koffie, Samarang en Passaroean te laden; ELECTRA, naar Amsterdam NLG 80 en NLG 77,50 suiker, NLG 80 koffie, in de Oosthoek te laden; KENNEMERLAND, naar Amsterdam NLG 80 suiker, NLG 130 arak in de Oosthoek te laden; MAARTEN VAN ROSSEM, naar Rotterdam NLG 80 suiker en koffie, Probolingo te laden; PROF. VAN DE BOON MESCH, naar Rotterdam, NLG 77,50 suiker, NLG 80 koffie, Passaroean te laden; stoomschip CONRAD, naar Amsterdam via Suez, NLG 100 rijst NLG 102,50 koffie; JEDO, naar Rotterdam, NLG 80 suiker en koffie, te Cheribon en in de Oosthoek te laden; MR. J. VAN LENNEP, naar Amsterdam, gedeeltelijk in Nederland bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, laadt te Cheribon suiker à NLG 80; PHILIPS VAN MARNIX maand-charter à NLG 16.000 ’s maands.

Afbeelding
Datum 25 februari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 23 februari. Kapt. Groote, met het Nederlandse schip KENNEMERLAND van Java alhier binnen, rapporteert dat hij op de hoogte van Wester Eilanden een stortzee overkreeg , die de kleine boot stuksloeg, de deuren van het logies indrong, enkele planken uit de verschansing brak en meer andere averij op het dek teweegbracht.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 oktober. Volgens heden ontvangen telegram uit Singapore had het schip KENNEMERLAND, kapt. P. de Jong, gekomen van Cardiff, de lading gelost en een Gouvernementsvracht aangenomen met steenkolen naar Gighem.

Afbeelding
Datum 12 november 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 9 oktober. Het schip L.J. ENTHOVEN, is alhier gecharterd om de lading van de ELIZA, naar Liverpool bestemd, over te nemen. Het schip KENNEMERLAND is bevracht van hier naar Atchin met steenkolen.

Afbeelding
Datum 10 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 april. Vrachten. Schepen van passende grootte bleven gezocht voor suiker naar het Kanaal, maar is de vraag voor Nederland en andere streken zeer beperkt. Het Nederlandse schip KENNEMERLAND werd geboekt naar Amsterdam NLG 50 voor suiker, NLG 60 koffie, NLG 100 huiden, NLG 25 tin, en vult op met tabak, hier en in de Oosthoek te laden.

Afbeelding
Datum 11 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Soerabaija, 26 maart. Vrachten. De moeilijkheden voor zeilschepen om zwaar goed te kunnen vinden bleef bestaan; het gelukte echter een paar bodems om voldoende charter bijeen te brengen, terwijl andere schepen zich met kustvrachten trachten bezig te houden. De stoomschepen die nu in lading liggen worden weer geregeld van producten voorzien, terwijl sommige verzeilden of zich met rijstvrachten bezig hielden. Bevrachting van Nederlandse schepen: stoomschip MADURA krijgt NLG 85 voor koffie en NLG 90 voor tabak naar Amsterdam, stoomschip HOLLAND à NLG 85 voor koffie en tabak naar Amsterdam, stoomschip SUMATRA; voor rijst van Saigon tot NLG 1,25 op een plaats en NLG 1,40 om op twee plaatsen en op Java te lossen, CALIFORNIE tot NLG 52½ en NLG 55 voor suiker, NLG 110 voor arak, NLG 42½ voor tabak en NLG 95 voor huiden, YMUIDEN voor suiker naar Melbourne opgenomen, KENNEMERLAND krijgt NLG 50 voor suiker en verder licht goed te Batavia ter opvulling naar Amsterdam, MAASSLUIS heeft een zoutvracht aangenomen van Sumanap naar Tjilatjap, IDA GEERTRUIDA krijgt GBP 3./- naar Engeland of NLG 55 naar Amsterdam voor suiker.

Afbeelding
Datum 11 november 1875
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 10 november. Volgens schrijven van kapt. De Jong, voerende het Nederlandse schip KENNEMERLAND de 7e november ll. met een diepgang van circa 67 dm te Nieuwediep gearriveerd, had het schip op de thuisreis bij Kaap de Goede Hoop veel slecht weder door gestaan, waarin enige puttingbouten alsmede de bout van het waterstag braken, waardoor de band om de boegspriet los raakte, het losse werk van de boeg ontzette en opgelicht werd, en verschillende bladen koper verloren gingen. Kapt. de Jong rapporteert, verder, dat hij van zaterdag op zondag 6 en 7 november ll. in de Noordzee vreselijk slecht weder had ondervonden. Zondag met het aanbreken van de dag bevond hij zich in de nabijheid van Kamperduin en hield het schip op loods commando af, koers zettende naar het Schulpengat, de wind WNW met dubbel gereefde marszeilkoelte en zware buien. Te 9 uur passeert men de uiterton en bij de 2e ton komende stootte de KENNEMERLAND drie maal zeer hevig, zodanig dat de dek- en lijfnaden ontzetten en opensprongen, tegelijkertijd kreeg het schip zware stortzeeën over waardoor de deuren van het logies stuksloegen, de galg der sloepen brak en meer andere schade werd veroorzaakt. Gelukkig bleef het schip vooruitgaan en de pompen aanzettende, bespeurde men dat het geen of weinig water maakte, aldus verder sturende, bereikte men te 11 uur des morgens de rede van Texel. Bij het ten anker komen brak bij het opdraaien de bakboordkluis tengevolge van de harde wind en hevige vloed. Het schip had zich overigens goed gehouden, zo ook de tuigage.
De KENNEMERLAND in betere omstandigheden (particuliere collectie)

Afbeelding
Datum 17 april 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 maart. Vrachten. Er is ditmaal geen verbetering in de toestand te vermelden. De aangeboden lading blijft schaars en werkt ook het grote aantal onbevrachte schepen niet mede om hogere koersen te verkrijgen. Voor suiker van hier werd NLG 45,- en voor arak NLG 92½,- à 95,- geaccepteerd. De Factorij is voornemens de 17e dezer ene inschrijving te houden en is thans ongenegen onderhands af te sluiten. De restant aanvoeren vallen zeer mede. De schepen moeten 7 april disponibel zijn. Naar Het Kanaal wordt niet hoger dan GBP 2,15,- geboden, met 2/6 minder voor een directe bestemming. Naar Amerika werd een scheepje opgenomen voor 4.000 picols koffie à GBP 3,- en voor licht goed à GBP 3.10,-, alhier en Padang te laden. Voor Australië werd niets afgesloten. Rijst van Saigon naar Java genoot gene vraag. Daarentegen werden schepen gezocht voor Saigon-Hongkong waarvoor USD 0.25 per picol geboden werd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: CORNELIS WERNARD EDUARD NLG 45,- voor suiker, NLG 95,- voor arak van hier, NLG 55,- voor rijst van Indramaijoe naar Rotterdam; ONRUST, NLG 67½,- volle lading koffie van Tjilatjap naar Rotterdam; KANAGAWA, NLG 65 koffie, NLG 45 suiker naar Rotterdam. De Nederlandse ROTTERDAM zijn bestemd naar Saigon.
In lading hier en op de kust: Nederlands NESTOR, accepteerde NLG 67,50 voor koffie. Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: KANDANGHAUER II, NICOLETTE, BATO, A. EN W.C., ELIZABETH, HOLLANDER, KENNEMERLAND, FRIESLAND, VIER GEBROEDERS, LUCTOR ET EMERGO, REGINA MARIS, SCHIEDAM en J. P. KOEN.

Afbeelding
Datum 28 april 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 maart. Vrachten. Gedurende de laatste veertien dagen kwam er een weinig meer vraag, vooral voor kleine schepen naar het Kanaal voor order en werd GBP 3,- voor suiker in kra. en GBP 4,- voor thee geboden. Voor stroopsuiker werd een schip van 792 tons register tot GBP 2,10,-, ingenomen gewicht, opgenomen. Naar Nederland werd voor kleine restanten suiker in de Westhoek zelfs NLG 55,- bedongen, doch blijft dit artikel voor grote schepen steeds moeilijker verkrijgbaar. Te Soerabaya had de 15de dezer een inschrijving plaats voor de overvoer van het restant der lading uit het afgekeurde schip JEDO en werden opgenomen: Nederlandse SCHIEDAM voor 7.850 picols koffie a NLG 65,- en NLG 143,- picols rotting vrij. Nederlandse NESTOR voor 4.000 picols suiker a NLG 49½. De 19de dezer had de aangekondigde Factorij-inschrijving plaats, waarvan de afloop is dat werden opgenomen: JAN PIETERSZOON KOEN voor een volle lading van Samarang en Pangool tot NLG 64,47,- naar Amsterdam; FRIESLAND voor 260 last Noordkust a NLG 64,96,- naar Rotterdam. Thans is niet hoger dan NLG 62½ voor 260 last te bedingen. Naar Amerika werd tot GBP 2,15,- afgedaan. Voor Australië werd GBP 1,7,6 naar Sydney betaald. In tussenvrachten ging niets om. Voor rijst van Saigon naar Hongkong sloten drie schepen af tot geheime koersen. Stoomboten hebben moeite het nodige zwaar goed machtig te worden. Tabak wordt tot NLG 100,- verladen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland JAN PIETERSZOON KOEN, à NLG 64,47,- volle lading Factorij-koffie van Samarang en Pangool naar Amsterdam; FRIESLAND, à NLG 64,96,- 260 last Factorij-koffie, NLG 55,- particuliere koffie, NLG 60,- thee, van Soerabaya en Batavia naar Rotterdam; NESTOR à NLG 67,50,- 260 last factorij koffie, NLG 49,50,- suiker, NLG 40,- tabak, naar Rotterdam; SCHIEDAM à NLG 65,- koffie, NLG 45,- tabak, van Soerabaya en Panaroekan naar Rotterdam; VIER GEBROEDERS, NLG 62,50,- voor 260 last Factorij-koffie uit de Oosthoek naar Amsterdam; HOLLANDER, NLG 62,50,- voor 260 last Factorij-koffie, NLG 55,- voor suiker van Cheribon en Tagal naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BATO, A. EN W.C., ELISABETH, KENNEMERLAND, LUCTOR EN EMERGO en REGINA MARIS.

Afbeelding
Datum 10 mei 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 april. Vrachten. Er kwam sedert het laatste bericht weinig verandering in onze markt; de vraag voor kleine schepen bleef bestaan en werd GBP 3,- voor suiker naar Het Kanaal betaald. Het geringe aantal onbevrachte schepen groeide echter weinig aan. Naar Holland bleef de toestand onveranderd en gaat het verkrijgen van lading tot redelijke cijfers met grote moeite gepaard. Factorij koffie ging weder lager en werd NLG 60,- voor 260 last geaccepteerd. Voor Amerika is ene lading koffie van Padang in de markt. Voor Australië werd niets opgenomen. In kustvrachten ging niets om. Ruimte in stoomschepen wordt overvloedig aangeboden, en wordt tabak tot NLG 80,- a 100,- verscheept. De laatste afdoeningen zijn: Naar Holland Nederlands st. CELEBES, NLG 100,- tabak, NLG 90,- koffie en thee, naar Nieuwediep. Nederlands st. DRENTHE, NLG 100,- à 90,- tabak, NLG 85,- koffie, naar Rotterdam. Nederlands ELISABETH NLG 60,- voor 260 last factorij koffie NLG 50,- particulier koffie en suiker, naar Amsterdam. Nederlands KENNEMERLAND, NLG 60,- voor 260 last factorij koffie, NLG 50,- suiker, NLG 80,- huiden, NLG 40,- tabak naar Amsterdam.
Het Nederlands schip JEDO werd te Soerabaya op publieke vendutie verkocht voor NLG 8.510,-.
In lading hier en op de kust. Naar Nederland: het stoomschip PRINS HENDRIK. Het Nederlands zeilschip REGINA MARIS laadt factorij koffie a NLG 50,-.
Onbevrachte schepen op Java Nederlands BATO, en A. EN W.C.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 juli. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt nagenoeg onveranderd. Voor Nederland werd nog geen product aangeboden. Naar Australië werd een scheepje van 180 tons opgenomen om te Adelaide en Melbourne te lossen tot GBP 1,2,6 en GBP 1,5. In kustvrachten bleef het onveranderd stil. Slechts één afdoening van een Nederlands schip valt te melden, t.w. stomer OVERIJSSEL NLG 35,- tin, NLG 80,- tabak, NLG 77,50 particuliere koffie, NLG 65,- Factory koffie naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR, V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, JOHANNA EN WILLEM, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C. HENDRIKS, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA en NESTOR.

Afbeelding
Datum 07 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 juli. Vrachten. De afgelopen 14 dagen hebben geen verandering gebracht. De vraag blijft voor de tijd van ’t jaar bijzonder klein, en maakt de dagelijkse vermeerdering van disponibele ruimte de vooruitzichten voor een spoedige verbetering meer dan twijfelachtig. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen zijn te melden: stomer CELEBES NLG 30,- tin, NLG 65,- à 80,- koffie, NLG 75,- tabak en thee, NLG 100,- indigo, naar Nederland; JOSEPH NLG 80,- koffie, te Menado te laden naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN en MR. J. VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 20 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. Vrachten. De afsluitingen blijver zeer beperkt en daar de aanwezige scheepsruimte de tegenwoordige behoefte ver overtreft, zijn koersen flauw. Heden wordt door de Factorij een inschrijving gehouden voor de overvoer van koffie en tin van Java naar Nederland, waarvoor de schepen op de 31e dezer gereed moeten zijn. Slechts één afdoening van een Nederlands schip kwam tot stand: KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep NLG 70,- thee, NLG 65,- koffie, NLG 30,- Factorij tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J.ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN. MR. J. VAN LENNEP, LUIT.GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, KERSBERGEN, THORBECKE II, CORNELIA, ANTJE en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 augustus. Vrachten. Wegens de beperkte vraag is er nog weinig vooruitgang in de afdoeningen te melden en werden lager koersen geaccepteerd; daar de disponibele ruimte steeds zeer overvloedig blijft, bestaat er geen vooruitzicht op een spoedige verbetering. Er zijn geen afsluitingen van Nederlandse schepen te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, A. & W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, en NOACH II.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 september. Vrachten. De stemming der markt is verder achteruit gegaan en zijn de ons vorig bericht genoteerde cijfers voor het Kanaal niet meer te bedingen. Voor schepen van hoogstens 6 à 700 ton werd GBP 1-12-06 tot 1,5 aangelegd, doch is die koers zelfs niet meer coulant te verkrijgen. Opnieuw heeft een afdoening plaats gehad van een op speculatie gecharterd schip, waarvan de ligdagen waren ingegaan, en ging die charterpartij tot GBP 1,5 in andere handen over. Voortdurend wordt suiker gekocht door Engelse reders, die daarmede hun schepen, in de Brits Indische werkeloos liggende, beladen. Voor Nederland is tot heden niets in de markt en kan men zelfs geen bod uitlokken. De Factory kondigt heden een inschrijving aan, te houden op 7 dezer, voor de overvoer van hoogstens 17.000 picols koffie of minder, te laden te Pangool en Patitjan naar Rotterdam of Dordrecht, met bepaling dat schepen uiterlijk 15 dezer rechtstreeks naar één der laadhavens moeten vertrekken. De toestand is meer dan treurig, en nu men tot zulke enorm lage cijfers naar het Kanaal schepen van iedere grootte verkrijgen kan, is het niet te voorzien hoe de grote vrachtzoekende bodems emplooi zullen vinden. Naar Amerika bestaat na de hierin vermelde afdoeningen niet de minste vraag meer. Naar San Francisco zoekt men nog steeds ruimte tot GBP 1,-. Naar Australië is nu en dan een scheepje te plaatsen tot 20 shillings naar Sydney en 22 shillings 6 pence à 25 shillings naar Melbourne. Naar de Perzische Golf wordt NLG 1,40 per netto picol suiker voor de heen en terugreis geboden. Kustvrachten zijn niet in de markt. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stomer PRINSES AMALIA NLG 35 tin, NLG 65 koffie, NLG 70 thee, NLG 100 indigo, naar Amsterdam, A. EN W.C. NLG 70 arak, NLG 67,50 huiden, NLG 42,50 suiker, naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA en NOACH II.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 september. Vrachten. Onze markt bleef nagenoeg geheel in dezelfde lusteloze toestand verkeren, als in ons vorig bericht gemeld werd; voor de tijd van ’t jaar is de vraag zeer beperkt, terwijl de ongeschikte grootte van de meeste vrachtzoekende schepen oorzaak is, dat de belangrijke hoeveelheid disponibele ruimte nog geen noemenswaardige vermindering ondergaan heeft. Vooral voor Nederland is het moeilijk om lading te vinden en vullen de derwaarts bestemde schepen zeer langzaam op. Er zijn geen afsluitingen van Nederlandse schepen te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 september. Vrachten. De markt bleef in dezelfde treurige toestand. Voor Nederland is hoegenaamd geen lading, en zal het voor ladende schepen uiterst moeilijk zijn een vol schip te bekomen. Dat die pogingen om toch spoedig en vol te kunnen vertrekken, zeer nadelig op de koersen influenceren, behoeft nauwelijks gezegd te worden. Een andere nadelige werking op de vrachten werd teweeg gebracht door de opname van de MAIBIT, bij de inschrijving van 7 dezer, tot NLG 34,99 voor 17.000 picols Factory-koffie van Pangool en Patjitan naar Dordrecht. Deze bodem was de laagste uit de 35 inschrijvers. Naar Kanaal bestond enige vraag voor handige schepen en werd GBP 1-10-00 à 1-12-06 betaald, doch wordt er weinig lading aangeboden. Naar Amerika hadden een paar afdoeningen plaats; de laatste wordt wordt geheim gehouden, men zegt dat het cijfer GBP 1-10-00 is. Naar San Francisco werd GBP 1-02-06 betaald. Naar Australië hadden enige afdoeningen plaats tot GBP 1-02-06 naar Melbourne; naar Sydney wordt GBP 0-17-06 geboden. Naar de Perzische Golf werden een paar scheepjes opgenomen. Kustvrachten bleven stil. Stoomschepen ondervinden evenals de zeilschepen grote moeilijkheid in het bijeenkrijgen van lading. Slechts één afdoening van een Nederland schip valt te melden: het stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 70 thee, NLG 65 koffie, naar Nieuwediep.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMRIAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBRS. VAN DER BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELENAK, JOHANNA EN WILLEM, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE en ALBLASSERWAARD.

Afbeelding
Datum 05 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 2 oktober. Sedert het laatste bericht kwam er enige levendigheid en werden verscheidene schepen opgenomen, doch de koersen bleven onveranderd. Gedurende de laatste dagen bestond er meer vraag en werd naar Kanaal v.o. voor schepen van pl.m. 16.000 picols GBP 1-07-06 à 1-10-00 naar gelang van grootte geboden. Naar Holland blijft de lading zeer schaars. De Factory kondigde de 21e september een inschrijving aan op 28 september, waarvoor de schepen vóór of op 20 oktober op de eerste laadhaven gereed moeten zijn. De inschrijving was voor gehele of gedeeltelijke ladingen, doch die schepen, welke gedeeltelijk bevracht zouden worden, moesten zich verbinden 3 maanden na de bevrachting Java te verlaten Er waren 44 inschrijvers en werden opgenomen: JOHANNA EN WILLEM NLG 29,95, ABEL NLG 25 en AARDENBURG NLG 29,95, naar Dordrecht; MINA NLG 25,50 en HENDRIKA NLG 25, naar Rotterdam; JAN PIETERSZ. KOEN NLG 22,73 en THORBECKE II NLG 22,50, naar Amsterdam, allen voor volle lading. Naar Australië werd GBP 0-17-06 à GBP 1-00-00 voor Sydney en GBP 1-02-06 voor Melbourne geaccepteerd. Kustvrachten bleven zonder vraag. Stoomschepen bekomen met veel moeite de nodige lading. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: Naar Nederland: L.J. ENTHOVEN NLG 25 volle lading koffie en suiker van Tagal en Pekalongan naar Rotterdam; TELANAK NLG 20 per M3 hout, NLG 25 tabak, NLG 40 huiden, uit de Oosthoek naar Amsterdam; stomer MADURA NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 100 indigo, NLG 70 thee; MERAPI, VIER GEBROEDERS en SINDORO ieder NLG 25 voor 15.000 picols Factory koffie naar Rotterdam; ONRUST GBP 1-07-06 van Samarang;
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, ANTOINETTE, GEBROEDERS SMIT en BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG.

Afbeelding
Datum 19 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 oktober. Vrachten. Er is meer levendigheid geweest dan vroeger gemeld kon worden, maar tengevolge der voortdurende grote hoeveelheid disponibele scheepsruimte, hebben koersen geen verbetering ondergaan. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: ELISABETH, naar Amsterdam, en MAASSLUIS, naar Rotterdam, NLG 25 voor 15.000 picols Factory koffie; ANTOINETTE, naar Middelburg, NLG 35 koffie te Makassar te laden; MEDEA, naar Boston, GBP 1-07-06 op de kust te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, GEBROEDERS SMIT, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT, SLAMAT, ELECTRA, IJMUIDEN en NICOLETTE.
 

Afbeelding
Datum 27 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. De stemming der markt ondervond sedert het bericht van 2 dezer geen verandering; koersen van GBP 1,7,6 à GBP 1,10/- naar Kanaal v.o. werden met moeite bedongen. De lading zowel voor deze bestemming als voor Nederland blijft zeer schaars en werd door Nederlandse schepen in de Oosthoek voor suiker als opvulling het allertreurigste cijfer van NLG 15,- geaccepteerd. De Factory besteedde nog NLG 25 voor 15.000 picols koffie van de Noordkust, doch schijnt voorlopig voldoende ruimte te hebben opgenomen. Van de Zuidkust werd NLG 30 voor een volle lading koffie geaccepteerd en zou tot dit cijfer wellicht nog een schip van plus/minus 15.000 picols te plaatsen zijn. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1,7,6 betaald, terwijl voor dit artikel naar Sydney GBP 1 te bedingen zou zijn. Stoomschepen ondervinden zeer veel moeite in het bijeenbrengen van de nodige lading. Kustvrachten. Het Marine departement vraagt ruimte voor 600 kolen van Onrust naar Padang, en voor 2.200 ton van Banjermassin naar Ternate, Gorontalo, Dobo en Gisser.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: VICE-ADMIRAAL MAY NLG 30 Factory koffie van de Zuidkust naar Schiedam; NICOLETTE GBP 1,10 van Samarang en Probolingo, naar Kanaal v.o.; MAASNYMPH, op 12 augustus voor 8.500 picols Factory opgenomen, accepteerde GBP 1,10 voor suiker als bijlading naar Vlissingen v.o. te lossen U.K. of Continent tussen Bordeaux-Hamburg; FERDINAND EN LOUIS en GEBROEDERS SMIT accepteerden een kustvracht; Franse ROCHELAIS werd alhier afgekeurd en neemt de RAPIDE de lading over voor GBP 920.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: Nederlandse SLIEDRECHT, JOHANNA, OTTELINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT, SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSUM en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 30 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 oktober. Vrachten, De afdoeningen waren in de laatste tijd van weinig omvang. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, naar Nederland, condities geheim; OTTOLINA, naar Amsterdam, laadt Factory koffie en suiker op de Noordkust à NLG 22,50; JEANNETTE MARIANNE LOUISE, naar Kanaal v.o. GBP 1,10 te Samarang te laden; TRIEST, naar New York, GBP 1,15 koffie, GBP 2,5 licht goed, te Padang en hier te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT,SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM en IJMUIDEN.

NRC 301178
Texel, 29 november. De Nederlandse bark CONSTANCE is gisteren tegen het vaste strand geslagen. Het bergen der lading uit dat schip is heden aanbesteed voor 25%.

Afbeelding
Datum 05 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. Er valt ook deze mail geen verbetering in de markt te berichten, wel hadden er enige afdoeningen plaats, maar koersen bleven onveranderd. Lading bleef zeer schaars, en moesten verscheidene grote schepen met een gedeeltelijke belading genoegen nemen. Naar Nederland werd voor 15.000 picols koffie NLG 22,50 en suiker en huiden als opvulling tot lage cijfers geaccepteerd. Voor koffie van Tjilatjap werd NLG 25 aangenomen. Naar Kanaal werd met moeite GBP 1,10 bedongen voor hoogstens 1.300 tons. Naar Amerika werd GBP 1,5/- voor 1.000 tons suiker door een groot schip geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1,-, naar Sydney en GBP 1,2,6 naar Melbourne besteed. Kustvrachten. 600 tons steenkolen van Onrust naar Padang werden door een kuster tot NLG 13,45 geaccepteerd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: Naar Nederland: SALATIGA, laadt NLG 22,50 factorij koffie en vult op met tabak en suiker à NLG 15 naar Rotterdam; stomer CONRAD, NLG 60 tabak, NLG 65 koffie, NLG 70 thee, NLG 100 indigo, NLG 35 particulier tin naar Nieuwediep; BASTIAAN POT, NLG 25 koffie van Bantam en Tjilatjap naar Rotterdam.
Naar Het Kanaal voor orders: Nederlandse INDUSTRIE, condities geheim.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 16 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 november. Vrachten. In de laatste 14 dagen waren de afdoeningen weder beperkt en is de vraag naar scheepsruimte ver van levendig. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip CONRAD, naar Nieuwe Diep, NLG 60 voor tabak, NLG 65 voor koffie, NLG 70 voor thee, NLG 100 voor indigo en NLG 35 voor particulier tin; INDUSTRIE, naar Nederland, condities geheim; BASTIAAN POT naar Rotterdam, NLG 25 voor Factorij koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, SLAMAT, ELECTRA, SALATIGA, KANAGAWA, MAARTEN VAN ROSSEM, IJMUIDEN, MARIE EN ELISABETH en SAMARANG.

Afbeelding
Datum 20 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 november. Vrachten. In de stemming kwam sedert het laatste bericht geen verandering. Naar Nederland bleef de lading schaars. De Factory besteedde NLG 20 voor 15.000 picols koffie van de Noordkust en NLG 25 voor 18.000 picols koffie van Tjilatjap. Ten gevolge der vele regens wordt de afvoer van koffie uit het binnenland naar de kustplaatsen zeer belemmerd en liggen verscheiden opgenomen schepen op lading te wachten. Van de Noordkust kan de Factory dan ook voorlopig niets meer toezeggen. Naar het Kanaal zou voor een klein schip wellicht GBP 1,12,6 bedingbaar zijn. Stoomschepen ondervinden veel moeilijkheden in het verkrijgen van de nodige lading. Kolen van Banjermassing naar Ternate, Gorontalo, Gisser en Dobo werden tot NLG 17,85 per ton en 500 tons kolen van Onrust naar Billiton werd tot NLG 8,90 per ton door kusters geaccepteerd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: NESTOR, ligt aan, NLG 20 voor 15.000 picols Factory koffie naar Rotterdam; CORNELIA, naar Holland, condities geheim; SLAMAT, ligt aan, NLG 25 voor 18.000 picols Factory koffie, van Tjalatjap naar Amsterdam, stomer PRINS HENDRIK, NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 70 thee, naar Nieuwediep; JOHANNA ligt aan naar Amsterdam; naar Kanaal voor order; IJMUIDEN GBP 1,10 van Samarang; CORNELIA GBP 1,10 van de kust; SLIEDRECHT en BATO accepteerden een transport van Waalklinkers van Samarang naar Indramayoe NLG 11, en naar Planjangan (Cheribon) NLG 9,15 per koyang respectievelijk.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KENNEMERLAND, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, KANAGAWA, MAARTEN VAN ROSSEM, MARIE EN ELISABETH en SAMARANG.

Afbeelding
Datum 03 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 november. Vrachten. In de lusteloze stemming kwam sedert het laatste bericht geen verandering. Voor Nederland kwamen enige kleine partijen suiker ter markt en werd NLG 20 besteed. Factorij-koffie blijft voorlopig onverkrijgbaar en gaat de afscheep naar de ladende schepen zeer langzaam. Naar het Kanaal werd GBP 1.10/- en voor kleine schepen GBP 1.12/6 geboden. Voor Amerika wordt geen ruimte gevraagd. Naar Australië wordt een schip gezocht, doch zijn offertes te laag om tot accepteren te animeren. Kustvrachten bleven zonder afdoeningen.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KENNEMERLAND ligt aan NLG 20 suiker van Samarang naar Amsterdam; KANAGAWA NLG 65 huiden, NLG 35 tabak NLG 25 suiker, NLG 65 à NLG 85 arak naar Rotterdam (schip reeds beladen, werd reeds twee maanden geleden afgemaakt, nu eerst gepubliceerd), NOACH II NLG 20 suiker van Cheribon naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, MARIE EN ELISABETH, SAMARANG, JUPITER, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 19 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. W. Bakker Bz., makelaar, presenteert op maandag 27 januari 1879, des namiddags ten 3 ure, in het lokaal De Brakke Grond in de Nes te Amsterdam, ten overstaan van de notarissen Van Olst en Greeve, te verkopen:
- 1/16 aandeel in het fregatschip KENNEMERLAND, kapt. P. de Jong, groot 1272 gemeten tonnen, varende onder directie van de heren Kuinders & Co te Amsterdam.
- 1/32 aandeel in het klipper-barkschip SINDORO, kapt. F. Diepenbroek, groot 813 gemeten tonnen, varende onder directie van de heren A. Hendrichs & Co te Amsterdam.
- 1/40 aandeel in het fregatschip MAASSLUIS, kapt. J.G. Kuchler, groot 796 gemeten tonnen, varende onder directie van de heer G.H. Uitdenbogaart te Maassluis.
- Een aandeel, groot NLG 1.000, in de Drijvend Droogdok-Reederij, onder directie van de heer J.F.L. Meijjes te Amsterdam.
- Zes aandelen, elk groot NLG 250 in de Stoomboot-Reederij voor het Slepen van Schepen van het Nieuwediep en IJmuiden, onder directie van de heer A.D. Zurmühlen te Amsterdam.
Voor nader onderricht adressere men zich aan bovengenoemde makelaar.

Afbeelding
Datum 28 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Veiling van schepen en scheepsaandelen op 27 januari in de Brakke Grond te Amsterdam:
- het Nederlandse schoener-brikschip SYMPATHIE, verkocht voor NLG 8.200.
- 1/16e aandeel in het fregatschip KENNEMERLAND, opgehouden voor NLG 3.000.
- 1/32e aandeel in het clipper-barkschip SINDORO, opgehouden voor NLG 2.000
- 1/40e aandeel in het fregatschip MAASSLUIS, opgehouden voor NLG 800.
- Een aandeel, groot NLG 1.000, in de Drijvend Droogdok Reederij, verkocht à 103%
- Een aandeel, groot NLG 250, in de Stoomboot-Reederij voor het Slepen van Schepen aan het Nieuwediep en IJmuiden, verkocht à 94%
- Twee dito dito, verkocht à resp. 92% en 96%.
- Twee dito dito, niet geveild.
- 1/40e aandeel in het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, voor NLG 2.000 opgehouden.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. P. Reineke, P.J. van der Aa Gz., A.D. Strumphler, en E.C.A. Koli, makelaars, zullen op maandag 15 september 1879, des namiddags ten 3 uur precies, in het lokaal de Brakke Grond te Amsterdam, ten overstaan van een bevoegd beambte, bij opbod en afslag presenteren te verkopen het snelzeilend, gekoperd en kopervast fregatschip, varend onder Nederlandse vlag, genaamd KENNEMERLAND (opm: bouwjaar 1864), gevoerd door kapt. P. de Jong, liggende aan de werf De Boot, Groote Wittenburgerstraat. Volgens Nederlandse meetbrief lang 58,50 meter, wijd 11,83 meter, hol 7,25 meter, nieuwe meting, en alzo gemeten op 3.603,70 kubieke meter netto, en dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, kettingen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld, zijnde het schip inmiddels uit de hand te koop (opm: zie AH 140979).
Nadere informatiën te bekomen bij genoemde makelaars of de cargadoors de Wed. Jan van Wesel & Zoon, te Amsterdam.
het fregat KENNEMERLAND (foto uit particullere collectie)

Afbeelding
Datum 14 september 1879
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Verkoping van schepen. Het Nederlands fregatschip KENNEMERLAND, groot 1.272 ton nieuwe meting, gebouwd in 1864, is door de makelaar Ed. C.A. Koli uit de hand verkocht aan een huis te Bremerhaven. (opm: nieuwe naam BLÜCHER, zie NRC 140879)

Afbeelding
Datum 14 september 1879
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De verkoop van het schip KENNEMERLAND op maandag 15 september zal geen plaats hebben, als zijnde het schip uit de hand verkocht.

Afbeelding