Inloggen
BROEDERTROUW - ID 10637


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1887-10-00 / 1899-07-05 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1887
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G.J. van der Werff, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1887-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 80.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 77.00 Net tonnage
 
Length 1: 24.26 Meters Registered
Beam: 4.97 Meters Registered
Depth: 2.13 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1888
Datum agenda: 1888-04-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: BROEDERTROUW
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smit, J.
Plaats: Stadskanaal
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1888-04-16, uitvoering143-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1887-10-00 BROEDERTROUW
Manager: J. Smit, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. Smit, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: NHKB

Date/Name Ship 1894-00-00 BROEDERTROUW
Manager: J.G. de Jong, Buitenpost, Friesland, Netherlands
Eigenaar: J.G. de Jong, Buitenpost, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Buitenpost / Netherlands
Callsign: NHKB

Ship Events Data

1899-03-27: Sprang a leak
PGC 29.03.1899: Londen, 27-03-1899: De te Buitenpost tehuis behorende tjalk “BROEDERTROUW”, schipper J.G. de Jong, van Fowey naar Bremen, is lek te Geestemünde binnengesleept.
1899-07-00: Final Fate: Collision

NRC 05.07.1899: Cuxhaven, 02 juli: De Nederlandse tjalk “BROEDERTROUW”, kapt. J.G. de Jong (opm: uit Buitenpost), van Ruhrort met een uit ijzer bestaande lading naar Hamburg bestemd, dreef gisteren hier op de rede voor de boeg van het Noorse (opm; Zweedse) stoomschip “Nautilus”, dat een loods van boord zette. De tjalk werd lek en zonk onmiddellijk. De opvarenden werden door de stoomloodsboot “Alte Liebe”, gered en hier geland. Het stoomschip “Nautilus”, dat geen schade had geleden, vertrok naar zee.
NRC 09.07.1899 Hamburg, 6 juli. Het Seeamt alhier, heden de zaak behandelende van de aanvaring tussen de Nederlandse tjalk “Broedertrouw”, en het Zweedse s.s. “Nautilus”, ten gevolge waarvan de tjalk is gezonken, kende in zijn uitspraak de schuld toe aan de“Broedertrouw”, alleen. (opm: zie NRC 05.07.1899) Note: Het gaat hier over het Zweedse Pass/ vrachtschip ss “Nautilus”(976brt/1872) eig: Stockholms Angfartyg Rederi AB, Stockholm.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

HIERNA ALLE GEGEVENS VAN EEN KAPITEIN J.SMIT SAMENGEVOEGD

Bouma025 vermeldt J.Smit als gezagvoerder gedurende:

*             1837 t/m 1842 van het 3/mschip “Prosepine”, gebouwd in 1824, bouwplaats niet vermeld, geen opgave van tonnage, varend voor de Maatschappij voor de Walvischvaart te Rotterdam.

*             1856 van de 2/msch “Graanhandel”, gebouwd in 1855 te Pekela, 124 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela.

*             1865 t/m 1866 van de 2/msch “Jantje”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela.

*             1865 t/m 1866 van de kof “Eendragt”, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 66 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer.

*             1884 t/m 1890 van de tjalk “Aaltina Wicherdina”, gebouwd in 1880, locatie niet vermeld, 42 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is op de Scharhörn gestrand en wrak geraakt;

*             1899 van de stalen tjalk “Alida Jantina”, gebouwd in 1898, geen bouwlocatie vermeld, 79 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

*             1888 t/m 1890 van de 2/msch “Wilhelmina”, ex Syne Jacobs, gebouwd in 1863 te Martenshoek, 138 ton o.m., varend voor J.Blokmeer te Delfzijl.

*             1889 t/m 1893 van de tjalk “Broedertrouw”, gebouwd in 1887 te Stadskanaal, 77 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Stadskanaal.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Smit, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.G. de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1873 t/m 1893 van de tjalk “Christina Alida”, gebouwd in 1871 te Hoogezand, 81 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Buitenpost. Het schip is bij Danzig gestrand;

*    1894 t/m 1899 van de tjalk “Broedertrouw”, gebouwd in 1887 te Stadskanaal, 77 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Buitenpost. Het schip is op de Elbe gezonken.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift De Zee, Jg 1899, p. 490 staat een verslag van de Raad voor Tucht voor de Koopvaardij inzake een klacht die op 16 augustus 1899 is binnengekomen.. De Raad doet melding van een aanvaring Cuxhaven van het Nederlandse schip “Broedertrouw” door het stoomschip “Nautilus” waardoor de “Broedertrouw” totaal verloren is gegaan.

Uit nader onderzoek is gebleken dat de gezagvoerder van de “Broedertrouw” zijnde G.J. de Jong (deze volgorde van initialen!)  weinige dagen na het ongeval en wel 08 juli 1899 in zijn woonplaats Rohel, gemeente Achtkarspelen in Friesland is teruggekeerd, “zoodat het verzoek om een onderzoek in te stellen meer dan drie weken daarna bij den Raad is ingekomen.”. Om ontvankelijk te zijn moet een klacht binnen drie weken worden ingediend. Het verzoek wordt derhalve niet ontvankelijk verklaard.

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Jong, J.G. de

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten