Inloggen
CHINA - ID 10607


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1845-07-25 / 1865-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1845
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Haring Booy & Zonen, scheepsbouwmeesters, werf "De Haringen", Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1845-04-22
Delivery Date: 1845-07-11
Technical Data

Net Tonnage: 366.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 194.00 lasts
 
Length 1: 31.70 Meters Registered
Beam: 5.77 Meters Registered
Depth: 4.51 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1845
Datum agenda: 1845-07-25
Register nr: 18450450
Scheepsnaam: CHINA
Type: Bark
Lasten: 194
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hendrichs & Co, Gebroeders
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Kook, F.C.H.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1845-07-11 CHINA
Manager: Firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-04-19 HERMAN
Manager: Firma Rutgers & Hissink, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1865-00-00 FORENINGEN
Manager:
Eigenaar: Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Norway

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

CHINA eigenaren volgens cedule d.d. 18 juli 1845:

bijlage bij acte 22 van 1845, bark CHINA

eigenaren per medio juli 1845

Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 5/16e part)

C. Smit, Alblasserdam (1/8e part)

firma Haring Booy & Zonen, Amsterdam (1/8e part)

firma F. Alberdingk & Zn., Amsterdam (1/8e part)


Eigenaren HERMAN volgens cedule d.d. 17 april 1860:

Eigenaren: firma Rutgers & Hissink, Amsterdam (boekhouders en 1/3e part),  J. Vreede, Amsterdam (1/3e part) en H. Boeken, Amsterdam (1/3e part)

Ship Events Data

1859-07-00: Damaged
Soerabaja, 15 juli 1859. Het op heden alhier van Amsterdam gearriveerde Nederlandse schip CHINA, kapt. Luttenberg, heeft in de Indische Zee hevige stormen doorgestaan en daarin schade aan romp, tuig en zeilen bekomen. Men gelooft niet dat de lading veel geleden heeft.
1865-11-18: Stranded
NRC 191165
Brielle, 18 november. Volgens gezicht van de toren zit er een kloeke bark op de Westplaat (opm: ex-HERMAN, zie o.a. NRC 201165 en 211165). De zeilen hangen alle in de gij. Het schip heeft witte gang met poorten en vlag aan de piek. Een stoomboot met twee pijpen, waarschijnlijk de AVALON, ligt in deszelfs nabijheid.
IJssloepen van hier zijn derwaarts ter assistentie vertrokken, doch zijn door de hoge zee niet bij het schip kunnen komen. Men zal heden nacht nogmaals beproeven hetzelve te bereiken.
Nadere bijzonderheden ontbreken.
1865-11-20: Final Fate: Wrecked

NRC 211165
Brielle, 20 november. Van de gestrande Noorse bark FORENINGEN, kapitein Hannevig, van Jenneborg naar Antwerpen, zijn weer enige lichters met hout en touwwerk aangekomen.
(N.B. Dit schip was vroeger de Nederlandse bark HERMAN van Amsterdam, vandaar de vergissing in het bericht van gisteren).
(opm: in 1865 aangekochte ex-Nederlandse bark HERMAN, ex-CHINA, zie NRC 191165, 201165, AH 231165, NRC 241165, 041265, 171265)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Teunis Carolus Hendricus Kock werd geboren ca 1804 te Amsterdam als zoon van Johannes Kock en Geertruy Theunisse.

In zijn overlijdensakte is opgegevens dat hij ongehuwd was.

Hij overleed te Amsterdam op 01 februari 1880, voormiddags 03 uur in de Haarlemmerstraat 138, 76 jaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.C.H.Kock (adres Korte Nieuwendijk) werd per 29 juli 1845 op voordracht van K.Welger en met vlagnummer 717 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip bij de inschrijving was de "Straat Sunda". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Kock 41 jaar en ongehuwd002a.

 

In de Algemene Vergaderingen van 22/29 juli 1845 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Teunis Carolus Hendricus Kock, oud 41 jaar, voerend de bark “China”, wonend op de Korte Nieuwendijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Welger.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

       717                        1845-1849     bark                 Straat Sunda                       Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam

                                           1850           bark                 China                                   idem

                                      1851-1853     bark                 Het Goede Vertrouwen     idem

       344                        1854-1856     bark                 Het Goede Vertrouwen     idem

                                      1857-1860     fregat               Gallileï                                 idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

T.C.H.Kock                                          Galileï              06 januari 1859                                    12 oktober 1860

                                                                Galileï              13 oktober 1860                                   12 december 1861

                                                                Galileï              11 maart 1862                                      niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt T.C.H.Kock als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1850 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1851 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1852 t/m 1857 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam;

*    1858 t/m 1862 van het 3/mschip “Galileï”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 742 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

T.C.H.Koek (sic) verzorgde vanuit Nieuwediep op 30 mei 1853 met de “Goed Vertrouwen” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Indië. Hij arriveerde op 14 september 1853 te Batavia na 107 dagen065.

 

      In de Harlinger Courant van eind Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie van de krant) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende bericht096:

NIEUWE DIEP 8 Februarij. Het schip het Goede Vertrouwen, kapt. Kock, komende van Batavia en bestemd naar Amsterdam, is bij Zandvoort aan den grond geraakt: men is bezig met lossen.”

 

Uit een extract uit een journaal van het fregat Galileï onder kapitein Teunis Carolus Henricus Kock blijkt dat op een reis van Java naar Amstedam op 12 maart 1858 op de hoogte van 27o39’ZB/69o25’OL een passagier is overleden.115

 

In het Scheepvaartmuseum te Amsterdam is een portret door Spin van de bark “Straat Sunda” op de rede van Batavia, met vlag 717 van “Zeemanshoop” aan de fokkemast.

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Kock, Teunis Carolus Hendricus

Familiegegevens en opleiding

Bartholomeus Justus Doornik werd geboren te Amsterdam op 13 juni 1802

Hij huwde met Maria Henderika/Henderkien Gesina Koster, geboren te Amsterdam op 04 december 1799 en overleden 24 mei 1875.

Bartholomeus overleed in mei 1867. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdaam vermeld.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.J.Doornik, adres Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat, werd met vlagnummer 474 effectief lid van Zeemanshoop per 02 juli 1839 op voorspraak van J.G.Veening. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doornik en zijn vrouw 37 resp. 38 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1837 en 1 dochter uit 1833002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 25 juni/02 juli 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Bartholomeus Justus Doornik, oud 37 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Brouwerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.G.Veening023.

In het Gemeentearchief van Amsterdam ligt onder ingang 957 nummer 005 het Bewijs van Lidmaatschap van Zeemanshoop van Bartholomeus Justus Doornik.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 04 mei 1840.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 april 1833 staat eveneens dat de volgende personen “hebben aangevraagd om onder vreemde vlag te mogen varen en toch deelnemer te mogen blijven. de kapiteins E.D.Dekker, R.C.Stada, R.Tjebbes, E.Speelman, D.K. de Groot. stuurl. G.Tinzen, P.C.Fruyt, R.S.Molenaar, B.I.Doornik.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1862 staat een verzoek om onderstand van kapitein B.J.Doornik welke hem in de vergadering dd 26 november 1862 wordt toegekend ingaande 01 november 1862.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 juni 1867 vraagt de wed. B.J.Doornik geb. Koster om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 juli 1867 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1867.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 juli 1867 staat vermeld dat per 01 augustus 1867 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de weduwe B.J.Doornik geb. Koster.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren        type                 scheepsnaam                    naam reder/boekhouder

       474                   1839        bark                 Straat Sunda                     Gebr.Hendrichs en Co

                            1840-1844  fregat               Java Kourier                      idem

                            1845-1848  bark                 China                                 idem

                            1849-1850  geen opgave van schip en boekhouder

                            1851-1852  bark                 Willem Ernst                     Nederl.Scheepsreederij

                                 1853        bark                 Willem Ernst                     van Baggen en Co

       189                   1854        bark                 Willem Ernst                     J.Rahder Hz

                            1855-1866  geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt B.J.Doornik als gezagvoerder gedurende:

*    1840 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1841 t/m 1845 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1845 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1845 t/m 1850 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1852 t/m 1854 van de 3/m Pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;

*    1855 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Rahder Hz te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was oud-gezagvoerder B.J.Doornik. 104.

 

Handelsblad 23 april 1845

Heden middag is van de werf de Haringen van de scheepsbouwmeester Haring Booy, op het Realen Eiland alhier, met goed gevolg te water gelaten, het barkschip China, groot 600 ton, gebouwd voor rekening van de Heeren gebrs. Hendrichs en Co.

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Doornik, Bartholomeus Justus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.A.Zijlstra werd met vlagnummer 841 per 06 mei 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein P.Kraaij. Als zijn schip is vermeld de “China”. Toegevoegd is “overleden”. Ten tijde van de inschrijving was Zijlstra 42 jaar.002a

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 29 april/06 mei 1851 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd D.A.Zijlstra, oud 42 jaar, voerend de bark “Het Goede Vertrouwen, op voordracht van kapitein P.Kraaij.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1853 staat een verzoek van kapitein D.A.Zijlstra om deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds te mogen worden. Dit werd afgewezen “zijnde geen termen in het Reglement om zijn verzoek toe te staan.”042 (de kapitein was boven de leeftijd van 40 jaar)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 augustus 1854 herhaalde hij zijn verzoek en dit werd wederom afgewezen.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlag           periode          type              scheepsnaam                                reder/boekhouder

841           1851           bark              China                                             Gebr. Hendrichs & Co, Amsterdam

                  1852-1853    bark              Mentor                                           idem

449           1854-1856    bark              Mentor                                           idem

 

Bouma025 vermeldt D.A.Zijlstra als gezagvoerder gedurende:

*      1851 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*      1852 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*      1853 t/m 1857 van de bark “Mentor”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 561 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

“Weymouth 26 juli 1854. Het schip POMONA kapt. Lootsman van A’dam naar Havana is heden met schade alhier binnengel. tengevolge van aanzeiling met een groot Nederl. schip op de hoogte van Portland, men mist 2 man van de Pomona. Men meldt van Dartmouth 30 juli 1854 dat het Nederl. schip waarmede de Pomona in aanzeiling is geweest, is gebleken te zijn de MENTOR Kapt. Zijlstra van A’dam naar Java bestemd, van de vermiste 2 man van de Pomona is een aan boord der Mentor overgekomen, doch de andere verongelukt, de Mentor heeft de reis voortgezt.”038

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Zijlstra, D.A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Teunis Carolus Hendricus Kock werd geboren ca 1804 te Amsterdam als zoon van Johannes Kock en Geertruy Theunisse.

In zijn overlijdensakte is opgegevens dat hij ongehuwd was.

Hij overleed te Amsterdam op 01 februari 1880, voormiddags 03 uur in de Haarlemmerstraat 138, 76 jaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.C.H.Kock (adres Korte Nieuwendijk) werd per 29 juli 1845 op voordracht van K.Welger en met vlagnummer 717 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip bij de inschrijving was de "Straat Sunda". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Kock 41 jaar en ongehuwd002a.

 

In de Algemene Vergaderingen van 22/29 juli 1845 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Teunis Carolus Hendricus Kock, oud 41 jaar, voerend de bark “China”, wonend op de Korte Nieuwendijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Welger.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

       717                        1845-1849     bark                 Straat Sunda                       Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam

                                           1850           bark                 China                                   idem

                                      1851-1853     bark                 Het Goede Vertrouwen     idem

       344                        1854-1856     bark                 Het Goede Vertrouwen     idem

                                      1857-1860     fregat               Gallileï                                 idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

T.C.H.Kock                                          Galileï              06 januari 1859                                    12 oktober 1860

                                                                Galileï              13 oktober 1860                                   12 december 1861

                                                                Galileï              11 maart 1862                                      niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt T.C.H.Kock als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1850 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1851 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1852 t/m 1857 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam;

*    1858 t/m 1862 van het 3/mschip “Galileï”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 742 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

T.C.H.Koek (sic) verzorgde vanuit Nieuwediep op 30 mei 1853 met de “Goed Vertrouwen” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Indië. Hij arriveerde op 14 september 1853 te Batavia na 107 dagen065.

 

      In de Harlinger Courant van eind Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie van de krant) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende bericht096:

NIEUWE DIEP 8 Februarij. Het schip het Goede Vertrouwen, kapt. Kock, komende van Batavia en bestemd naar Amsterdam, is bij Zandvoort aan den grond geraakt: men is bezig met lossen.”

 

Uit een extract uit een journaal van het fregat Galileï onder kapitein Teunis Carolus Henricus Kock blijkt dat op een reis van Java naar Amstedam op 12 maart 1858 op de hoogte van 27o39’ZB/69o25’OL een passagier is overleden.115

 

In het Scheepvaartmuseum te Amsterdam is een portret door Spin van de bark “Straat Sunda” op de rede van Batavia, met vlag 717 van “Zeemanshoop” aan de fokkemast.

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Kock, Teunis Carolus Hendricus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.A.Zijlstra werd met vlagnummer 841 per 06 mei 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein P.Kraaij. Als zijn schip is vermeld de “China”. Toegevoegd is “overleden”. Ten tijde van de inschrijving was Zijlstra 42 jaar.002a

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 29 april/06 mei 1851 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd D.A.Zijlstra, oud 42 jaar, voerend de bark “Het Goede Vertrouwen, op voordracht van kapitein P.Kraaij.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1853 staat een verzoek van kapitein D.A.Zijlstra om deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds te mogen worden. Dit werd afgewezen “zijnde geen termen in het Reglement om zijn verzoek toe te staan.”042 (de kapitein was boven de leeftijd van 40 jaar)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 augustus 1854 herhaalde hij zijn verzoek en dit werd wederom afgewezen.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlag           periode          type              scheepsnaam                                reder/boekhouder

841           1851           bark              China                                             Gebr. Hendrichs & Co, Amsterdam

                  1852-1853    bark              Mentor                                           idem

449           1854-1856    bark              Mentor                                           idem

 

Bouma025 vermeldt D.A.Zijlstra als gezagvoerder gedurende:

*      1851 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*      1852 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*      1853 t/m 1857 van de bark “Mentor”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 561 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

“Weymouth 26 juli 1854. Het schip POMONA kapt. Lootsman van A’dam naar Havana is heden met schade alhier binnengel. tengevolge van aanzeiling met een groot Nederl. schip op de hoogte van Portland, men mist 2 man van de Pomona. Men meldt van Dartmouth 30 juli 1854 dat het Nederl. schip waarmede de Pomona in aanzeiling is geweest, is gebleken te zijn de MENTOR Kapt. Zijlstra van A’dam naar Java bestemd, van de vermiste 2 man van de Pomona is een aan boord der Mentor overgekomen, doch de andere verongelukt, de Mentor heeft de reis voortgezt.”038

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Zijlstra, D.A.

is dit Johan Gottfried

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Appel was met vlagnummer R46 in de periode 1848 t/m 1861 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding kreeg van f. 100,- kennelijk vanwege een ongeluk met zijn schip.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.G.Appel met vlagnummer R46 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851           van de bark “Zorgvliet”        150 last             varend bij de Gebr. Hendriks te Amsterdam

*    1855, 1858           van de bark “Equator”          326 last             varend bij de Gebr. Hendriks te Amsterdam

*    1859                       geen schip vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.G.Appel als gezagvoerder gedurende:

*    1849 t/m 1852 op de bark “Zorgvliet”, gebouwd in 1843 te Alblasserdam, 278 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam

*    1853 t/m 1854 op de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1855 t/m 1859 op de bark “Equator”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 617 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip verbrandde in 1859 te Liverpool (zie hierboven bij de schadevergoeding door het zeemanscollege).

 

Overige bijzonderheden

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr109 staat vermeld:

09 januari 1852 op de reede van Cilacap:

      “Ik vond hier op de reede De Hector Persille, de Zorgvliet, kapt Appel, de Hendrik Wester, kapt. Rijnders, De Tweeling Zusters, kapt. Karst en kapt. Dupain van de Koophandel.”

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Appel, J.G.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Mulder, T.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Georg Gerrit Luttenberg was getrouwd met Marie Elisabeth Kroon, geboren 01 april 1821 en overleden op 23 augustus 1887

Gerog overleed in 1861 en bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld118.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.G.Luttenberg werd met vlagnummer 722 effectief lid van "Zeemanshoop" per 28 juli 1857 op voorspraak van G.Mulder. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "China". Toegevoegd is "overleden"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 juli 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Georg Gerrit Lutteberg, oud 32 jaar, voerend de bark “China”, voor rekening van  de Gebr. Hendrichs & Co, wonend op de Lauriergracht 302 te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.Mulder.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 juni 1861 verzoekt de wed. G.G.Luttenberg geb. Krohn om een uitkering welke haar in de vergadering van 25 juli 1861 wordt toegekend ingaande 01 maart 1861.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 06 augustus 1861 staat vermeldt dat per 01 maart 1861 een uitkering  in de 1e klasse is toegekend aand de wed.G.G.Luttenberg “mits overleggende doodacte van haren man.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         722                      1857-1859     bark                 China                                                     Gebr.Hendrichs & Co

                                          1860           bark                 Herman                                                 Rutgers & Hissink

 

Op 19 maart 1859 vertrok van de rede van Texel de bark "China" van de Gebr.Hendrichs & Co onder kapitein G.G.Luttenberg en arriveerde op 15 juli 1859 te Soerabaja na een reis van 117 dagen. "De China had eenige dagen te voren in den Indische Oceaan hevige stormen doorstaan en schade aan romp en tuig bekomen"026(38/048).

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

G.G.Luttenberg           Herman                                    18 november 1860                              27 juni 1861

 

Bouma025 vermeldt G.G.Luttenberg als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de bark “Jeannette” ex Borneo, gebouwd in 1842 te Dordrecht, 652 ton o.m., varend voor Wm. Ruys JDz te Rotterdam;

*    1858 t/m 1860 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1861 herdoopt in “Herman”

*    1861 van de bark “Herman” ex China, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam.

 

Volgens van Sluijs zou het schip in 1865 naar Noorweegen zijn verrkocht voor f 2100,- en op de Hollandse kust zijn gestrand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Luttenberg, Georg Gerrit
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.D.Popken was met vlagnummer R214 in de periode 1846 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

C.D.Popken staat ingeschreven met vlagnummer R214, behalve in 1860. In dat jaar is nummer R214 blanco en staat C.D.Popken vermeld met nummer R20. Ik kan niet verklaren waarom deze kapitein één tussenliggend jaar van vlagnummer zou zijn veranderd om direct daarna weer naar zijn oude nummer terug te keren. Derhalve heb ik de reeks met nummer R214 aaneengesloten gelaten058.

C.D.Popken was in 1859 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1863 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1863 is overleden.058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein C.D.Popken met vlagnummer R214 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851 van de sch. “Zodiac”                                   60 last        varend voor J.Hudig te Rotterdam

*    1855, 1858 van de sch.brik “Johanna en Louiza         70 last        varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*    1859            geen vermelding van schip en reeder

*    1862            van de bark “Herman”                                193 last      varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

C.D.Popken                 Herman                                    oktober 1862                                        geen vermelding

                                      Herman                                    02 september 1861                              08 augustus 1862

 

Bouma025 vermeldt C.D.Popken als gezagvoerder gedurende:

*    1847 t/m 1853 van de 2/msch “Zodiac”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor J.Hudig te Rotterdam;

*    1854 t/m 1859 van de sch.brik “Johanna & Louisa” ex Mathilda Louisa, gebouwd in 1848 te Middelburg, 134 ton o.m., varend voor van Oversee & Co te Rotterdam. Het schip is in 1859 te Padang verkocht aan een Chinese eigenaar en herdoopt in “Baros”;

*    1862 t/m 1864 van de bark “Herman” ex China, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Popken, C.D.

Familiegegevens en opleiding

Johan Jacob Bart werd geboren te Koningsbergen op 20 december 1813..

Hij huwde met Zwaantje Olie, geboren te Amsterdam op 13 september 1816 en overleden 06 juli 1870.

Blijkens een extract uit het Journaal van de Nederlandse bark “Herman” met als gezagvoerder kapitein J. van der Veer, vermeld in de overlijdensakte te Amsterdam dd 22 juni 1865, overleed Johan op 27 april 1864, ’s middags om 06 uur .aan boord op reis van Amsterdam naar Padang en wel zeilende in het Engels Kanaal 5 Duitse mijlen buiten het vuurschip Olvers (?)stadarchief Amsterdam

Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld.003 en 118

Johan was zwager van de Amsterdamse fotograaf Jacob Olie (1834-1905).  (zie bij Overige Bijzonderheden, hierna)

 

In het Bevolkingsregister van Amsterdam staat als zeekapitein vermeld een Johan Jacob Bart, wonende in de Groote Beckerstraat te Amsterdam, geboren op 20 december 1833 te Amsterdam en van religie Nederduits Hervormd.098 Er moet hier sprake zijn van een verschrijving. Geboortejaar 1813 zal wel goed zijn als je ziet dat hij in 1840 gezagvoerder was.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Bart, adres Groote Bikkerstraat 14, werd met nr.512 effectief lid van Zeemanshoop per 24 december 1839 op voorspraak van P.Kraaij. Zijn schip was de “Elisabeth Maria”002.‘Ten tijde van de inschrijving waren Bart en zijn vrouw 23 resp 26 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1838002a.

In de Algemene Vergaderingen dd 17/24 december 1839 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan Jacob Bart, oud 26 jaar, voerend de bark Elisabeth Maria”, wonend in de Groote Bikkerstraat 15 te Amsterdam, op voordracht van P.Kraay.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop op 30 mei 1843003.

J.J.Bart was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1839 t/m 1864 met de vlagnummers 512 (1839 t/m 1854) en 208 (1854 t/m 1862).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 vraagt de wed. J.J.Bart geb. Olie om de regelementaire uitkering, welke haar in de vergadering van 04 augustus 1864 wordt toegekend ingaande 01 mei 1864 voor haar en 1 kind.042

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 23 augustus 1864 staat vermeld dat aan de wed. J.J.Bart per 01 mei 1864 een uitkering wordt toegekend voor haar en 1 kind.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer           jaren                 type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

      512                    1840                 bark       Elisabeth Maria   Buys, de Bordes en Jordan

                               1841-1852            fregat     Prins Mauritz       G.C.Bosch Reitz

      208                 1853-1861            fregat     Prins Mauritz       idem

                                  1862  geen opgave van schip en boekhouder

                                  1863                 bark       Herman                Rutgers en Hissink

 

Bouma025 en de AAKZ01 vermelden J.J.Bart als gezagvoerder gedurende:

*    1840 op de bark “Elisabeth Maria”, gebouwd in 1810 te Finland, 223 ton o.m., varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam;

*    1841 op de bark “Elisabeth Maria”, gebouwd in 1804 in Amerika, 232 ton o.m., varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam;

*    1842 t/m 1862 van het 3/m schip “Prins Maurits”, gebouwd in 1841 te Middelburg, 920 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam. In 1862 verkocht naar Noorwegen onder dezelfde naam;

*    1863 op de bark “Herman” ex China, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.J.Bart                 Prins Maurits                       21 september 1860             16 november 1861

                               Herman                                24 april 1864                      05 mei 1865

 

Overige bijzonderheden

J.J.Bart vertrok op 09 juli 1849 vanuit Nieuwediep met de “Prins Maurits” met een een contingent van 3 officieren en 140 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op15 oktober 1849 na 98 dagen.

Op 21 juni 1851 vertrok hij vanuit Nieuwediep met hetzelfde schip met 2 officieren en 150 manschappen en kwam te Batavia aan op 01 okober 1851 na 102 dagen reis.

Op 07 januari 1857 vertrok hij wederom vanuit Nieuwediep met de “Prins Maurits” en 4 officieren en 150 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 01 mei 1857 na 114 dagen. Er ontbrak 1 manschap aan het contingent, maar de reden was onbekend.

Tenslotte voer hij op 29 oktober 1860 vanuit Nieuwediep met hetzelfde schip en 9 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 07 februari 1861 na 101 dagen065.

 

Uit. JACOB OLIE Jbz (1834-1905). Monografieën van Nederlandse fotografen nr. 10

Anneke van Veen. Focus Publishing Amsterdam. 2000, 268 pp.

p.200

“Het scheepsportret van cat.41, waarvan een tweede, vrijwel identieke opname bestaat, toont het fregat Prins Maurits, een ouderwetse Oost-Indië-vaarder, waarop Olies zwager Johan Jacob Bart het gezag voerde (cat.49 t/m 56). Het schip lag voor de laatste maal voor onderhoud in het Westerdok, want in maart 1862 werd het geveild. Op 20 december 1861 was het aangemeerd voor de werf De Hollandscche Tuin, na in het Oosterdok te zijn gelost. Toen heeft Olie waarschijnlijk al de uitzichten vanaf  het scheepsdek over het Westerdok gefotografeerd. (cat.7) In de eerste maanden van 1862 maakte hij een groot aantal opnamen van het schip zelf en van de schepen die ernaast lagen.   Beide werven, De Hollandsche Tuin en Sint Jago waren eigendom van scheepsbouwmeester F.Haverkamp, de schoonvader van Olies halfbroer Carel Gustaaf.  … Haverkamp bezat ook nog de aangrenzende werf De Walvisch, twee werven in de Grote Bickersstraat, Het Wapen van Harlingen en Het Wapen van Amsterdam, en twee op Oostenburg.

p.201

“In april 1862 werd het meer dan twintig jaar oude fregat Prins Maurits aan een Noorse reder verkocht. Olies zwager Johan Jacob Bart had vanaf het moment dat het schip op 18 augustus 1841 in Middelburg van stapel liep het gezag gevoerd over de 600 lasten metende Oost-Indiëvaarder. Barts vader, Jacob Jans Bart was ook koopvaardijkapitein geweest. Op een dramatische reis met het fregat Walcheren in 1838-1839 verloor Johan Jacob Bart, die als eerste stuurman op het schip voer, op de rede van Batavia zijn vader. Ook elf leden van de oorspronkelijk 35 koppen tellende bemanning van het schip kwamen om. De 24 jarige Bart moest het schip naar huis varen. Deze vuurdoop doorstond hij kennelijk zo goed, dat de Amsterdamse reder G.C.Boscch Reitz hem het gezag over de Prins Maurits toevertrouwde. Het schip vertrok meestal met ballast en kwam terug met koffie en suiker, behalve op de laatste reis in 1860-1862. Toe herbergde het ruim bij vertrek uit het Westerdok naast stukgoed honder militairen.

Na april 1862 was het definitief voorbij, op 15 mei voer het schip onderr Noorse vlag het Westerdok uit naar Tonsberg. Voor het zover was heeft Olie zich met zijn camerra en chemische uitrusting aan boord geïnstalleerd om het scheepsdek en de bemanningsleden te vereeuwigen. We danken er de oudste foto’s van een Nederlands zeilschip aan. Het is een uitvoerige reeks van negentien opnamen geworden, waarop het scheepsdek van verschillende kanten in beeld is gebracht en acht van de bemanningsleden met hun famile zijn geportretteerd.   Op cat 53 staat de kapitein op ontspannen wijze het gezag uit te stralen. Zijn 18-jarige zoon Jacob Hendrik neemt alvast een voorschot op zijn toekomstige carrière op zee, door in zijn nette pak te poseeren met het scheepsjournaal onderr handbereik. … Het bijhouden van het scheepsjournaal was de taak van de eerste stuurman, maar op de voorlaatste reis van de Prins Maurits – 1858-1860 – was Bart jr. nog een eenvoudige lichtmatroos met een gage van acht gulden per maand. Of hij op de laatste reis ook van de partij was, weten we niet, maar de functies van tweede en eerste stuurman werden toen in ieder geval door anderen vervuld. Het is dan ook waarschijnlijk geen toeval dat we Bart jr aantreffen op het groepsportret van de matrozen…. al weet hij zich door zijn houding en keurige lichte broek te onderscheiden van de stoere zeebonken. Jacob Hendrik Bart zou zijn carriére inderdaad eindigen als scheepsgezagvoerder. In 1895 heeft Olie hem geportretteerd aan dek van de ss Vondel. …”

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Bart, Johan Jacob
Overige informatie: NRC 290464 Portsmouth, 27 april. Heden is alhier binnengelopen het van Amsterdam naar Padang bestemde Nederlandse barkschip HERMAN, gevoerd geweest door kapt. J.J. Bart, welke heden morgen plotseling is overleden.

Familiegegevens en opleiding

Antonie van Oosteroom werd geboren te Amsterdam op 24 januari 1815.

Hij huwde op 14 april 1842 te Amsterdam met Louisa Francisca Martens, geboren te Amsterdam 04 oktober 1814 en overleden in oktober 1871. 003 en 118.

Antonie overleed op 23 november 1865 te Soerabaja.

Anthon van Oosteroom woonde op de Oudeschans 23 te Amsterdam. Hij werd geboren op 24 januari 1815 te Amsterdam. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098.

In het Bevolkingsregister 1851 in het Amsterdamse Stadsarchief wordt vermeld de koopvaardijkapitein Anthonie van Oosteroom, geboren 24 januari 1815 te Amsterdam, Nederlands Hervormd, vanaf 1859 wonend in de Grote Kattenburgerstraat 743, Amsterdam.

Algemeen Handelsblad 16 januari 1865114

Advertentie. Heden ontving ik de treurige tijding, dat mijn geliefde echtgenoot Antonie van Oosteroom, in leven gezagvoerder van het barkschip HERMAN, de 23e november j.l. te Soerabaya plotseling in de ouderdom van ruim 49 jaren is overleden. Hoe smartelijk mij dit verlies treft, met mijn drie kinderen, zal een ieder kunnen beseffen, die de overledene in zijn braaf en werkzaam leven hebben gekend.

Amsterdam, 12 januari 1865                         Wed. A. van Oosteroom, L.F. Martens

 

Antonie van Oosteroom werd op 30 augustus 1828 door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als leerling “ingenomen”004(532/1654). Hij was toen 146 duim lang en van gereformeerde afkomst. Zijn ouders waren Willem van Oosteroom, schippersknecht en Alida Paulusse.

Van zijn vorderingen werd in de periode 1829-1833 een drie-maandelijkse rapportage bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, engels en frans), scheepswerk en tekenen. Hierin zijn geen bijzondere gebeurtenissen gemeld. Voorts wordt meegedeeld:

“ 1 october 1831  aangenomen tot Lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door pred.Wunder

13 octob 1831  geplaatst als kajuitwachter op het schip Amsterdam Capt.C.Abrahams naar Suriname voor Amsterdam, Gagie    ¦10,-

22 Junij 1832  terug van de Reis met goede attestatie

18 october 1832  geplaatst als ligtmatroos op het schip de Hoop van Alblasserdam  Capt.Meyer naar Batavia van Rotterdam    ... 16 Maart 1834  terug van de reis met goede attestatie

19 dito  eervol ontslagen”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.van Oosterom (adres Warmoesstraat) werd met vlagnummer 669 effectief lid van Zeemanshoop per 12 december 1843 op voordracht van J.Schut. Zijn schip was de “Theodora & Sara”. Toegevoegd is “overleden”002. Ten tijde van de inschrijving waren van Oosteroom en zijn vrouw 28 resp. 29 jaar. Ingeschreven staat 1 dochter uit 1843002a.

In de Algemene Vergaderingen van 05/12 december 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Antonie van Oosterom, oud 28 jaar, voerend de bark “Theodora en Sara”, wonende in de Warmoesstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.Schut.023.

 

Hij was deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 23 mei 1848.003

  1. van Oosteroom was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1843 t/m 1864 met vlagnummers 668 (1843 t/m 1854) en 307 (1854 t/m 1864).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 23 februari 1865 verzoekt de wed. A. van Oosteroom om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 30 maart 1865 wordt toegekend ingaand 01 februari 1865 voor haar en een kind.042.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 18 april 1865 staat vermeld dat per 01 februari 1865 een uitkering in de 1e klasse is uitgekeerd aan de wed. A. van Oosteroom, geboren Martens voor haar en 2 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren             type           scheepsnaam              naam reder/boekhouder

       669                        1843-1844        bark           Theodora Sara            B.W.van Straten te Amsterdam

                                      1845-1846        bark           Theodora Sara            wed.W.van Starckenborg van Straten

                                      1848-1851        bark           Java’s Welvaren        idem

                                      1852-1853        bark           Gelderland                  G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam

       307                        1854-1863        bark           Julie Claire                  idem

                                           1864             bark           Herman                       Rutgers & Hissink te Amsterdam

                                           1864           “overleden

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                       Schip                                     Periode                 Aantal reizen                   Diensttijd

  1. van Oosterom Theodora & Sara (2de) 1843-1847                     4

                                   Java’s Welvaren                  1847-1848                     1

                                   Theodora & Sara (2de)        1848-1850                     1

                                                                                                                           6                                      7

 

Bouma025 vermeldt A. van Oostero(o)m als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1847 op de bark “Theodora en Sara”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 334 ton o.m., varend voor B.W.van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*    1848 t/m 1849 op de bark “Java’s Welvaren”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 470 ton o.m., varend voor B.W.van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*    1850 t/m 1852 op de bark “Theodora en Sara” (zie hiervoor) maar nu varend voor de Wed. B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam. Toegevoegd is: “Overzeild in het Kanaal. Bemanning n. Plymouth”;

*    1853 van de bark “Jacoba & Christina”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 453 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1854 van de bark “Gelderland”, van stapel gelopen op 01 december 1849 te Amsterdam023, 460 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1856 t/m 1863 op de bark “Julie Claire”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 446 ton o.m., varend voor G.W. van Barneveld Kooij te Amsterdam. Toegevoegd is “Overzeild”.

*    1865 op de bark “Herman” ex China, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam. Toegevoegd is: “Verkocht naar Noorwege. Gestrand op de NL kust.”.

(deze gegevens en die uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 - zie hiervoor - verschillen enigszins. Welke de juiste zijn weet ik niet).

 

“Heden 21 Aug. 1851 is aan de werf de Boot, bij de scheepsb.meester F.F.Groen alhier (As.dam) de kiel gelegd voor een nieuw te bouwen barkschip, groot 250 rijkslasten, hetwelk zal worden genoemd JULIE CLAIRE voor rekening van den Heer G.W. van Barneveld Kooij en Reeder.”038.

 

“Amsterdam 2 april 1852. Heden n.m. ten half 2ure is van de werf de Boot van den scheepsb.meester F.F.Groen i/d Groote Wittenburgerstr. alhier met goed gevolg te water gelaten het Barkschip JULIE CLAIRE groot 250 last voor rekening eener reederij onder Directie van de Heer G.W. van Barneveld Kooij As.dam.”

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

  1. van Oosterom Julie Claire 07 december 1858          08 januari 1861

                                                  Julie Claire                               25 juni 1861                     24 mei 1862

                                                  Julie Claire                               25 juli 1862                      07 juni 1863

                                                  Julie Claire                               30 augustus 1863            overzeild en gezonken

 

Overige bijzonderheden

A.van Oosteroom vertrok per 28 september 1854 met de Gelderland vanuit Nieuwediep met aan boord drie landmacht officiereneen voor het N.I.-leger065.

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de vermelding080:

01 januari 1864 op 1o NBr op weg naar Nieuwe Diep:

“… we praaiden juist die dag de Clio kapt. Wijnmalen, die van Amsterdam komende ons bekent maakte met het verlies van de Julie Claire welk schip voor ons Kantoor voer en door Kapt. van Oosterom gevoerd was … “.

 

Op 16 juni 1840 kwam bij de burgemeester van Nieuwe Pekela binnen een extract uit een scheepsjournaal van de bark “Theodora Sara”, kapitein Jan Schut, waarbij de stuurman A. van Oosterom en de onderstuurman K.Pool verklaarden dat op 11 april 1840 op de reis van Batavia naar Amsterdam de matroos Hindrik Siebes Groeneveld “in een staat van zinneloosheid overboord gesprongen en verdronken is, …”115

 

NRC 01 frebruari 1852114

Rotterdam, 31 januari. Men leest in de Staats-Courant het volgende:

Reeds vroeger is medegedeeld, dat op de 17e december jl. het Nederlandse koopvaardijschip (opm: zie NRC 221251) THEODORA EN SARA, kapitein A. van Oosteroom, geconsigneerd aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij, op de terugreis van Batavia naar Amsterdam in het Britsch Kanaal door het Britse koopvaardijschip CORINTHIAN overzeild en ten gevolge daarvan gezonken was. De kapitein benevens de passagiers en het scheepsvolk werden echter gered en aan boord van evengenoemd Britsch schip behouden te Plymouth aan land gebracht.

De heer Luscombe, Nederlands consul in die haven, kennis genomen hebbende van de bijzonderheden, welke bij dit voorval hadden plaats gehad, en bespeurende dat er door de CORINTHIAN toebereidselen gemaakt werden om wederom in zee te steken, oordeelde het nodig onverwijld pogingen in het werk te stellen tot verkrijging van arrest op dat schip. Hij liet zich daarvan niet terughouden door de weigering van de Londense correspondenten der reders van de THEODORA EN SARA om de gevolgen daarvan voor hunne rekening te nemen, en nam dus de verantwoordelijkheid op zich van het gevraagd arrest, waartoe het bevel van het hof der admiraliteit niet lang achterbleef.

De reders van het verongelukte schip maakten evenwel zwarigheid de handeling des consuls goed te keuren, hetzij dat zij zich niet durfden verlaten op hun goed recht, hetzij om andere reden, en werd de consul door hen aangeschreven om het arrest te doen opheffen en het Britse schip vrij te stellen van alle vervolging.

De heer Luscombe, de ganse toedracht der zaak kennende, en zich volkomen in staat achtende om daarover een juist oordeel te vellen, heeft dan ook niet geaarzeld de verantwoordelijkheid der zaak geheel op zich te nemen en op de ingeslagen weg te volharden, en hij heeft dien ten gevolge het genoegen mogen smaken zijne loffelijke en welberaden pogingen met zodanig gunstig gevolg bekroond te zien, dat de reders van het schip CORINTHIAN, ten gevolge ener schikking met hem, deze zaak hebben afgemaakt met betaling ener som van GBP 1050. Door deze handelswijze van de heer Luscombe zijn alzo de belanghebbenden te Amsterdam, ondanks hen zelve in bezit gesteld van een som, na aftrek der onkosten, van ruim NLG 10.000.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Oostero(o)m, Antonie van
Overige informatie: AH 160165 Advertentie. Heden ontving ik de treurige tijding, dat mijn geliefde echtgenoot Antonie van Oosteroom, in leven gezagvoerder van het barkschip HERMAN, de 23e november j.l. te Soerabaya plotseling in de ouderdom van ruim 49 jaren is overleden. H

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Hannewig, J.
Overige informatie: Noorse kapitein

Afbeeldingen


Omschrijving: CHINA, aquarel gemaakt in 1851, kapitein D.A. Zijlstra (vlagnummer 841)
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1845.22

DVD XI – 526, 527

BIJLBRIEF

Naam schip CHINA

plaats en datum acte bijlbrief, Asmsterdam, 11 juli 1845

type schip bark

bouwwerf/verkoper firma Haring Booy & Zonen, scheepsbouwmeesters, werf de Haringen, op het Realeneiland te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Gebr. Hendrichs & Co., boekhouders van het schip en mede-reders, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 194 lasten

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 31,70 x 5,77 x 4,51 meter

kiellegging

tewaterlating 22 april 1845

plaats / datum registratie Amsterdam, 11 juli 1845

nummer van registratie deel 39, folio 39, verso, vak 6.

notaris verklaring voor burgemeester van Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:








researcher/datum research: ML / 050908

Naam CHINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1845
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1845.22
foto IMG 2600 - 2603

CEDULE

Naam schip CHINA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 18 juli 1845

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. F.C.H. Kock

grootte in tonnen 194 lasten of 367 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 juli 1845

nummer registratie deel 49, folio 46, recto, vak 3

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Augustinus Mauritius Hendrichs voor zijn firma Gebr. Hendrichs & Co. en voor en namens de in de bijlage genoemde mede-eigenaren.



researcher/datum research: ML / 150916





bijlage bij acte 22 van 1845, bark CHINA
eigenaren per medio juli 1845

Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 5/16e part)
C. Smit, Alblasserdam (1/8e part)
firma Haring Booy & Zonen, Amstrerdam (1/8e part)
firma F. Alberdingk & Zn., Amsterdam (1/8e part)
R. Lans Jr., Haarlem (1/16e part)
R. Bakker Wzn., Amsterdam (1/16e part)
A. van Ebbing, Amsterdam (1/16e part)
H. van Voorthuysen, Amsterdam (1/16e part)
T. Schaap, Amsterdam |(1/16e part)

ML / 150916

Naam CHINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1845
Toegang 198
Inventaris 3170

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1845.22
foto IMG 2600 - 2603

CEDULE

Naam schip CHINA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 18 juli 1845

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. F.C.H. Kock

grootte in tonnen 194 lasten of 367 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 juli 1845

nummer registratie deel 49, folio 46, recto, vak 3

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Augustinus Mauritius Hendrichs voor zijn firma Gebr. Hendrichs & Co. en voor en namens de in de bijlage genoemde mede-eigenaren.



researcher/datum research: ML / 150916





bijlage bij acte 22 van 1845, bark CHINA
eigenaren per medio juli 1845

Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 5/16e part)
C. Smit, Alblasserdam (1/8e part)
firma Haring Booy & Zonen, Amstrerdam (1/8e part)
firma F. Alberdingk & Zn., Amsterdam (1/8e part)
R. Lans Jr., Haarlem (1/16e part)
R. Bakker Wzn., Amsterdam (1/16e part)
A. van Ebbing, Amsterdam (1/16e part)
H. van Voorthuysen, Amsterdam (1/16e part)
T. Schaap, Amsterdam |(1/16e part)

ML / 150916

Naam CHINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1845
Toegang 198
Inventaris 3169

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1860.19

DVD XI – 7295 - 7298
CEDULE

Naam schip HERMAN, voorheen genaamd CHINA

plaats en datum acte eigendomsverklaring ter verkrijging zeebrief, Amsterdam, 17 april 1860

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Rutgers & Hissink, Amsterdam (boekhouders en 1/3e part), J. Vreede, Amsterdam (1/3e part) en H. Boeken, Amsterdam (1/3e part)

te voeren door kapt. G.G. Luttenberg

grootte in tonnen 193 lasten of 366 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 april 1860

nummer van registratie deel 70, folio 49, verso, vak 6

notaris geen

prijs NLG.

Bijzonderheden: bij de aanvrage tot verkrijging zeebrief werd de laatste koopbrief en de laatste meetbrief (uitgegeven Amsterdam17 augustus 1857 nummer 731) overhandigd








researcher/datum research: ML / 251208

Naam CHINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1860
Toegang 198
Inventaris 3173

Bronnen

Jaar: 1845
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF: Archiefnummer Amst.198.3180-1845.22

Jaar: 1845
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 198.3170.1845.22

Jaar: 1860
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3180-1860.19

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestanddelen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: G.N. Bouma: Nederlandse Koopvaardijschepen 1820-1900
JB = Java Bode
AH = Algemeen Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk